Kiosk mode در ویندوز چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
حالت Kiosk در ویندوز ۱۰
با فعال‌کردن حالت Kiosk mode در ویندوز به‌راحتی می‌توانید برنامه‌هایی را که کاربران مهمان روی سیستم شما اجرا می‌کنند، کنترل کنید.
تبلیغات

گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف، افراد دیگری به‌ غیر از شما به کامپیوتر یا لپ‌تاپتان دسترسی داشته باشند یا اینکه در یک محیط کاری، تعدادی کامپیوتر در اختیار افراد مختلفی باشد و بنا به تصمیم شما یا سرپرست آن محیط کاری، این افراد نباید اجازه‌ی دخل و تصرف در تنظیمات کامپیوترها یا اجرای تمام برنامه‌های نصب‌شده روی ویندوز را داشته باشند؛ اما چطور می‌توان برنامه‌های کاربران مهمان را روی سیستم، کنترل کرد؟

مایکروسافت با قراردادن حالت کیوسک یا Kiosk mode در تنظیمات ویندوز ۷ و نسخه‌های بالاتر، امکان ایجاد یک محیط امن و کنترل‌شده را برای ادمین ویندوز فراهم می‌کند؛ محیطی که تنظیمات دلخواه ادمین را دارد و بخش‌های مورد نظر ادمین را از دسترس افراد متفرقه دور نگه می‌دارد. در ادامه، علاوه بر آشنایی با Kiosk mode، نحوه‌ی راه‌اندازی این حالت را به چند روش مختلف آموزش خواهیم داد.

کپی لینک

Kiosk mode چیست؟

حالت کیوسک یا Kiosk mode یکی از تنظیمات نسخه‌های ویندوز ۷ و بالاتر است که توسط ادمین ویندوز تعیین می‌شود و امکان ایجاد محیطی کنترل‌شده را برای حضور کاربران مهمان در ویندوز فراهم می‌کند. در این محیط، صرفاً برنامه یا برنامه‌های تعریف‌شده از سوی ادمین اجرا می‌شوند و کاربر مهمان، اجازه‌ی دسترسی به محیط دسکتاپ اصلی و همچنین بخش‌های دیگر ویندوز را نخواهد داشت.

باتوجه‌به تنظیمات دلخواه ادمین، امکان ایجاد دو حالت Single app Kiosk mode (حالت کیوسک تک برنامه) و Multi app Kiosk mode (حالت کیوسک چند برنامه) وجود دارد.

  • Single app Kiosk mode

در این حالت، ویندوز فقط یک برنامه را برای کاربر مهمان اجرا می‌کند و کاربر بدون تأیید ادمین (حذف حالت کیوسک یا تغییر تعداد برنامه‌های قابل‌ اجرا)، نمی‌تواند برنامه‌های دیگر را اجرا کند، تغییری در برنامه‌ای ایجاد کند یا حتی به محیط دسکتاپ دسترسی داشته باشد.

  • Multi app Kiosk mode

حالت Multi app Kiosk mode از لحاظ عملکرد به حالت قبلی شباهت دارد، با این تفاوت که امکان تنظیم بیش از یک برنامه برای اجرا در حالت کیوسک وجود دارد. با فعال‌سازی این حالت، کاربران مهمان یک منوی Start سفارشی را می‌بینند که صرفاً حاوی برنامه‌های تعیین‌شده از سوی ادمین ویندوز است.

کپی لینک

روش‌های فعال‌سازی حالت Kiosk mode

برای فعال‌کردن حالت کیوسک در ویندوز ۱۰ و ۱۱، چند روش مختلف وجود دارد که ما در ادامه، دو مورد از آن‌ها را معرفی می‌کنیم و می‌توانید به‌دلخواه از هر یک از آن‌ها استفاده کنید. هر دو روش‌ معرفی‌شده در ادامه‌ی این بخش، بر اساس تنظیمات ویندوز ۱۱ آموزش داده می‌شوند.

کپی لینک

فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق رابط گرافیکی ویندوز

  • وارد بخش Settings ویندوز شوید و به‌ترتیب روی قسمت‌های Accounts و Other Users کلیک کنید.
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق رابط گرافیکی ویندوز مرحله ۱
Veles Software
  • به پایین صفحه بروید تا گزینه‌ی Kiosk را ببینید، سپس روی عبارت Get Started در این گزینه کلیک کنید.
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق رابط گرافیکی ویندوز مرحله ۲
Veles Software
  • نام مورد نظر خود را برای حالت Kiosk دلخواهتان وارد کنید.
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق رابط گرافیکی ویندوز مرحله ۳
Veles Software
  • برنامه یا برنامه‌های دلخواهتان را از فهرست برنامه‌های نصب‌شده روی ویندوز انتخاب کرده و سپس روی Next کلیک کنید.
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق رابط گرافیکی ویندوز مرحله ۴
Veles Software

توجه: در این آموزش مرورگر Microsoft Edge به‌عنوان برنامه‌ی نمونه به حالت Kiosk اضافه شده است. براین‌اساس، مراحل بعدی مربوط به تنظیمات اضافه‌شدن مرورگر به حالت کیوسک هستند و در مورد سایر برنامه‌های نصب‌شده روی ویندوز، کارایی ندارند.

  • تعیین کنید که برنامه یا برنامه‌های مورد نظر شما در چه حالتی (تمام‌صفحه یا با محدودیت اندازه‌ی پنجره) اجرا شوند.
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق رابط گرافیکی ویندوز مرحله ۵
Veles Software
  • اگر می‌خواهید که مرورگر شما صرفاً اجازه‌ی دسترسی به یک سایت خاص را به کاربر بدهد، آدرس سایت دلخواه خود را در کادر مشخص‌شده وارد و روی Next کلیک کنید.
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق رابط گرافیکی ویندوز مرحله ۶
Veles Software
  • در نهایت، روی Close کلیک کرده و برای امتحان‌کردن حالت Kiosk mode ساخته‌شده، کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید.
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق رابط گرافیکی ویندوز مرحله ۷
Veles Software
کپی لینک

فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق PowerShell

اگر از ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از Set-AssignedAccess PowerShell cmdlet، حالت کیوسک را روی ویندوز خود فعال کنید. دقت داشته باشید که cmdlet Set-AssignedAccess صرفاً از برنامه‌های UWP مانند AppX و MSIX پشتیبانی می‌کند و نمی‌توانید برنامه‌های Win32 مانند مرورگر مایکروسافت Edge و کروم را از این طریق به حالت Kiosk mode اضافه کنید.

ازاین‌رو، اگر می‌خواهید حالت کیوسک را با این روش فعال کنید و نیاز به‌اضافه کردن مرورگر به حالت کیوسک دارید، باید از مرورگرهای جایگزین مثل Kiosk Browser استفاده کنید و ادامه‌ی آموزش ما نیز، با استفاده از همین مرورگر خواهد بود.

  • آخرین نسخه‌ی Kiosk Browser را دانلود کنید.
  • برای افزودن Kiosk Browser به‌عنوان یک برنامه به پاورشل، عبارت PowerShell ISE را در نوار جست‌وجوی پایین دسکتاپ تایپ کرده و برنامه را در حالت Run as an administrator اجرا کنید.
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق PowerShell مرحله ۲
Veles Software

کد زیر را تایپ و اجرا کنید. این کد، برنامه‌ی Kiosk Browser را به‌طور خودکار برای همه‌ی حساب‌های کاربری روی دستگاه و همچنین، هر حساب کاربری جدیدی که به دستگاه وارد می‌شود، اجرا می‌کند.

$FolderPath = “C:\Users\Administrator\Downloads\Kiosk Browser” $PackagePath = Join-Path -Path $FolderPath -ChildPath “Microsoft.KioskBrowser_1.0.4.0_neutral_~_8wekyb3d8bbwe.AppxBundle” $DependencyPackagePath = Get-ChildItem -Path $FolderPath -Filter “*.appx” | Select -ExpandProperty FullName Add-AppProvisionedPackage -Online -PackagePath $PackagePath -DependencyPackagePath $DependencyPackagePath -SkipLicense
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق PowerShell مرحله ۳
Veles Software
  • کد زیر را که یک حساب کاربری در ویندوز به نام Kiosk ایجاد می‌کند، در پاورشل وارد کرده و آن را اجرا کنید.
$Password = ConvertTo-SecureString “P@ssw0rd” -AsPlainText -Force New-LocalUser -Name “Kiosk” -Password $Password -FullName “Kiosk” -Description “Kiosk User Account”
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق PowerShell مرحله ۴
Veles Software

نکته: مرورگر Kiosk Browser به یک شناسه‌ی AUMID (مخفف Application User Model ID) نیاز دارد. این شناسه توسط تسکبار برای مرتبط کردن فرایندها، فایل‌ها و پنجره‌ها با یک برنامه خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر، تسکبار به کمک شناسه‌ی مورد بحث می‌تواند تمام بخش‌های مرتبط با یک برنامه‌ی در حال اجرا را در قالب آیکون همان برنامه نگه دارد تا مثلاً شما با باز کردن همزمان ۱۰ فایل ورد، ۱۰ آیکون برنامه‌ی ورد را در تسکبار نبینید و صرفاً یک آیکون داشته باشید.

  • برای دسترسی به شناسه، کد زیر را در پاورشل اجرا کنید. پس از اجرای این کد، پاورشل تمام AUMIDهای ویندوز را دریافت می‌کند و با فیلترکردن آن‌ها، AUMID اختصاصی مرورگر کیوسک را نمایش می‌دهد.
$InstalledAppList = Get-AppxPackage $AUMIDList = @() ForEach ($InstalledApp in $InstalledAppList) { ForEach ($Id in (Get-AppxPackageManifest $InstalledApp).package.applications.application.id) { $AUMIDList += $InstalledApp.packagefamilyname + “!” + $Id } } $AUMIDList | Where { $_ -like “*KioskBrowser*” }
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق PowerShell مرحله ۵
Veles Software
  • برای اجرای Set-AssignedAccess cmdlet، کد زیر را در پاورشل کپی پیست کنید و دکمه‌ی اینتر را بزنید.
Set-AssignedAccess -UserName “Kiosk” -AppUserModelId “Microsoft.KioskBrowser_8wekyb3d8bbwe!App”
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق PowerShell مرحله ۶
Veles Software
  • کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود را یک‌بار راه‌اندازی کنید.
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق PowerShell مرحله ۷
Veles Software
  • وارد اکانت کیوسک شوید. دقت داشته باشید که نام این اکانت به‌صورت Kiosk\. نوشته می‌شود.
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق PowerShell مرحله ۸
Veles Software
  • صبر کنید تا دسکتاپ ویندوز در حالت Kiosk mode برای شما آماده شود.
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق PowerShell مرحله ۹
Veles Software

توجه: پس از اعمال این تنظیمات و ورود شما به محیط ویندوز در قالب حالت Kiosk mode، پنجره‌ی مرورگر کیوسک به‌صورت تمام‌صفحه ظاهر می‌شود. علاوه‌براین، شما در حالت کیوسک نمی‌توانید به منوی استارت، تسکبار، دکمه‌های پیمایش یا هر جای دیگری از دسکتاپ دسترسی داشته باشید و همه‌ی میان‌برهای صفحه‌کلید نیز غیرفعال می‌شوند.

فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق PowerShell مرحله ۱۰
فعال‌سازی حالت Kiosk mode از طریق PowerShell مرحله ۱۱
کپی لینک

غیرفعال‌کردن حالت Kiosk mode

  • پس از ورود به بخش Settings در ویندوز، به‌ترتیب روی قسمت‌های Accounts و Other Users کلیک کنید.
غیرفعال کردن حالت Kiosk mode از طریق رابط گرافیکی ویندوز مرحله ۳
Veles Software
  • از بخش Set up a kiosk روی Kiosk کلیک کنید.
غیرفعال کردن حالت Kiosk mode از طریق رابط گرافیکی ویندوز مرحله ۴
Veles Software
  • روی برنامه یا برنامه‌هایی که به حالت Kiosk mode اضافه کرده بودید، کلیک کنید تا پنجره‌ی برنامه باز شود.
غیرفعال کردن حالت Kiosk mode از طریق رابط گرافیکی ویندوز مرحله ۵
Veles Software
  • در پایین پنجره، روی Remove Kiosk کلیک کنید.
غیرفعال کردن حالت Kiosk mode از طریق رابط گرافیکی ویندوز مرحله ۶
Veles Software
  • گزینه‌ی Remove را انتخاب کنید تا حالت Kiosk mode غیرفعال شود.
غیرفعال کردن حالت Kiosk mode از طریق رابط گرافیکی ویندوز مرحله ۷
Veles Software

فعال‌کردن حالت Kiosk mode، دردسرهای نصب نرم‌افزارهای اضافی برای کنترل بهتر روی ویندوز و جلوگیری از باز کردن برنامه‌های نصب‌شده روی سیستم توسط افراد دیگر را ندارد. از طرفی، زمانی که به چنین محافظتی نیاز نداشته باشید، به‌راحتی و تنها با چند کلیک می‌توانید این حالت را غیرفعال کنید.

علاوه بر دو روشی که برای فعال‌کردن حالت Kiosk mode معرفی کردیم، روش‌های دیگری مانند استفاده از Intune یا MDM Bridge یا MPA Tools نیز وجود دارند؛ اما استفاده از رابط گرافیکی ویندوز و پاورشل در مقایسه با سایر تکنیک‌های فعال‌سازی حالت کیوسک ساده‌تر است.

امیدواریم که با استفاده از روش‌های معرفی‌شده در این مقاله، بتوانید حالت Kiosk mode ویندوز خود را فعال کنید و ایمنی برنامه‌ها و اطلاعات کامپیوترتان را در مقابل افراد متفرقه حفظ کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات