حل مشکل دریافت نکردن ایمیل در جیمیل با سادهترین روشها
جیمیل یکی از محبوبترین و پرکاربردترین سرویسهای ایمیل است؛ اما گاهی پیش میآید که جیمیل شما دیگر ایمیلی دریافت نمیکند. خوشبختانه بهراحتی میتوان این مشکل رایج و بسیار آزاردهنده را برطرف کرد. در این مقاله، به شما نشان میدهیم چطور مشکل عدم ارسال و دریافت ایمیل در جیمیل را بهسرعت حل کنید.
علت عدم دریافت ایمیل در جیمیل
قبل از اینکه بهسراغ روشهای پیشرفته بروید، چند مورد اساسی وجود دارد که باید بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکل دریافتنکردن ایمیل به آنها مربوط نمیشود؛ سپس فولدرهای spam و Trash را بررسی کنید. مورد بعدی که باید چک کنید، فولدر All Mail است. اینجا همان جایی است که ایمیلهای بایگانیشده هم در آن ذخیره میشوند. گاهی با یک حرکت اشتباه مثل کشیدن ایمیل به چپ یا راست، شاید بهطور تصادفی ایمیل خود را بایگانی کرده باشید.
گاهی اوقات سرورهای گوگل بهدلیل تعمیرات یا مشکلات فنی دچار اختلال میشوند. برای اطمینان از این موضوع میتوانید وضعیت سرویسهای گوگل را بررسی کنید تا ببینید آیا جیمیل بهطور موقت دچار مشکل شده است یا نه.
در نهایت برای بررسی مشکل، یک ایمیل برای خودتان بفرستید. میتوانید این کار را با دو حساب مختلف انجام دهید؛ یکی از حساب جیمیل خود و دیگری از یک سرویس ایمیل دیگر مانند اپل میل یا اوتلوک. اگر هر دو ایمیل را دریافت کردید، میتوانید مطمئن شوید که مشکل فقط به ایمیلهای خاصی مربوط است و تنها تعدادی از ایمیلها به دست شما نمیرسند.
درصورتیکه ایمیلی را که منتظرش بودید، در فولدرهای بخش قبل پیدا نکردید، مطمئن شوید که اپ جیمیل آپدیت شده است و بعد موارد سادهی زیر را هم بررسی کنید.
حل مشکل دریافت نکردن ایمیل در جیمیل
هنوز مشکلتان حل نشده است؟ پس باید مواردی را که در ادامه توضیح دادهایم، نیز بررسی کنید.
استفاده از مرورگر متفاوت
اگر هنوز هم ایمیل مورد نظرتان را دریافت نکردهاید، بهتر است از یک مرورگر دیگر استفاده کنید. جیمیل بهطور رسمی از چهار مرورگر کروم، اج، سافاری و فایرفاکس پشتیبانی میکند و بهترین عملکرد را در آنها دارد.
اگر از اپلیکیشن جیمیل روی گوشی استفاده میکنید، جیمیل را در مرورگر گوشی خود باز کنید؛ چراکه گاهی اوقات اپلیکیشن جیمیل ممکن است در همگامسازی یا دریافت ایمیلها بهصورت لحظهای با مشکل مواجه شود.
درصورتیکه از گوشی یا تبلت استفاده میکنید، شاید بهتر باشد جیمیل را روی کامپیوتر باز کنید. مرورگرهای کامپیوتر معمولاً نسبت به اپلیکیشنهای گوشی، مشکلات کمتری دارند. این روش بهویژه در مواقعی که مشکل مربوط به شبکه یا اتصال باشد، قابل اعتمادتر است.
خروج از حساب جیمیل و ورود مجدد به آن
خروج از حساب جیمیل و ورود دوباره به آن باعث میشود جیمیل با سرورهای گوگل هماهنگ شود و ایمیلهایی که نمایش داده نمیشدند، روی دستگاه شما ظاهر شوند. برای خروج از حساب جیمیل در دسکتاپ، روی عکس پروفایل خود در گوشهی بالا سمت راست کلیک کنید و گزینهی Sign Out را بزنید؛ سپس روی اکانت جیمیل خود ضربه بزنید تا دوباره وارد حسابتان شوید.
خروج از اکانت جیمیل در گوشی کمی متفاوت است و برای انجام این کار باید حساب گوگلتان را در گوشی پاک کنید؛ البته نگران نباشید، با این کار فقط از حساب خود خارج میشوید و هروقت که بخواهید میتوانید با واردکردن اطلاعات خود دوباره وارد اکانتتان شوید. برای حذف حساب خود مراحل زیر را دنبال کنید:
- وارد اپلیکیشن جیمیل شوید.
- روی عکس پروفایل خود ضربه بزنید.
- گزینهی Manage accounts on this device را انتخاب کنید.
- روی اکانت گوگلتان ضربه بزنید و در صفحهی جدید گزینهی Remove account را انتخاب کنید.
چک کردن فضای ذخیرهسازی جیمیل
جیمیل فضای ذخیرهسازی محدودی دارد و پس از پرشدن این فضای محدود، شما دیگر ایمیلی دریافت نخواهید کرد. اگر منتظر ایمیل مهمی هستید و هنوز آن را دریافت نکردهاید، بهتر است فضای ذخیرهسازی جیمیل خود را بررسی کرده و در صورت نیاز فایلها یا ایمیلهای غیرضروری را پاک کنید. برای بررسی فضای ذخیرهسازی جیمیل باید روی عکس پروفایل خودتان در گوشهی بالا سمت راست بزنید (هم در گوشی و هم در دسکتاپ) و این گزینه را چک کنید.
جیمیل، ایمیلهای Trash را تا ۳۰ روز نگه میدارد و بعد خودش آنها را حذف میکند؛ اما تا آن زمان این ایمیلها فضای جیمیل شما را اشغال میکنند. برای آزادشدن فضا و پیشگیری از بروز مشکل، ایمیلهای Trash را فوراً پاک کنید.
بررسی فیلترهای جیمیل
فیلترکردن ایمیلهای دریافتی، بهویژه زمانی که ایمیلهای اسپم از رباتها یا پیامهای تبلیغاتی دریافت میکنید ضروری است؛ اما گاهی این احتمال وجود دارد ایمیل مهمی که منتظرش هستید هم به اشتباه فیلتر شود.
تنظیمات جیمیل در اپلیکیشن موبایل محدود است؛ بنابراین توصیه میکنیم از کامپیوتر استفاده کنید. اگر کامپیوتر ندارید، میتوانید جیمیل را در مرورگر گوشی باز و حالت دسکتاپ را فعال کنید.
برای بررسی فیلترهای جیمیل، وارد جیمیل خود شوید و مراحل زیر را دنبال کنید:
- روی آیکون چرخدنده در گوشهی بالا سمت راست کلیک کنید و گزینهی See All Settings را انتخاب کنید.
- به تب Filters and Blocked Addresses بروید و در بخش مربوط به بلاک و فیلترکردن ایمیلهای دریافتی (در شکل زیر با فلش قرمز مشخص شده است)، بهدنبال آدرس ایمیلی بگردید که منتظر دریافت ایمیل از آن هستید. اگر آدرس را در لیست مشاهده کردید، آن را آنبلاک کنید.
- پس از آنبلاککردن آدرس مورد نظرتان، از فرستنده بخواهید تا ایمیل خود را یکبار دیگر ارسال کند.
غیرفعال کردن فوروارد خودکار ایمیل
فوروارد ایمیل یک ویژگی کاربردی و بسیار مفید برای کاربرانی است که شروع به استفاده از یک آدرس ایمیل جدید کردهاند. این ویژگی به شما کمک میکند تا ایمیلهای ارسالی به آدرس فعلی خود را به یک آدرس جدید منتقل کنید؛ اما اگر گزینهی مذکور را به اشتباه فعال کرده باشید، ایمیلها به آدرس جدید فرستاده میشوند. برای اینکه ایمیلها دوباره به آدرس فعلیتان برسند، باید فوروارد ایمیل را غیرفعال کنید:
- از همان مسیری که در قسمت قبل گفتیم، وارد See All Settings شوید.
- به تب Forwarding and POP/IMAP بروید.
- بخش Forwarding را چک کنید. اگر آدرس ایمیلی در این قسمت وجود داشت، گزینهی Disable را بزنید و در نهایت روی گزینهی Save در پایین صفحه کلیک کنید تا دیگر ایمیلهای شما به آدرس جدید فرستاده نشوند.
- اگر مشکل حل نشد، در همان تب Forwarding and POP/IMAP، گزینههای POP download و IMAP access را چک کنید. اگر این گزینههای غیرفعال بودند، آنها را فعال و در نهایت تغییرات را دخیره کنید.
غیرفعالکردن ویژگی فیلترینگ آنتیویروس
برخی از آنتیویروسها ایمیلها را فیلتر میکنند؛ بهویژه اگر آنها را بهعنوان ویروس یا تهدید شناسایی کرده باشند. برای حل مشکل، بهتر است این ویژگی را در آنتیویروس خود غیرفعال و سپس جیمیل را ریفرش کنید یا از فرستنده بخواهید ایمیل را دوباره ارسال کند.
در این مقاله تمام روشهای ساده و کاربردی برای رفع مشکل دریافتنکردن ایمیل در جیمیل را بررسی کردیم. با این ترفندها میتوانید جیمیل خود را دوباره به حالت عادی برگردانید و پیامهای مهمتان را از دست ندهید. اگر راهکارهای دیگری میشناسید که ممکن است مفید باشد، آنها را با ما و دیگر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید. شما تاکنون با چنین مشکلی مواجه شدهاید؟ آیا موفق شدهاید مشکلتان را حل کنید؟ از کدام روشها استفاده کردهاید؟