مدیر آپارات: اختلاف سلیقه عامل بی اعتمادی مردم به سرویس های داخلی است
محمد جواد شکوری مقدم در مورد نامهی نمادین خود به پاول مدیر تلگرام در گفتوگو با خبرنگار زومیت گفت: «مشکل از سختگیریهایی است که برای ما وجود دارد و برای سرویسدهندههای خارجی نیست و مردم خبر ندارد. کاربران نمیدانند برخی از کانالها یا ویدیوها باید از آپارات پاک شود؛ در حالی که همین کانالها در اینستاگرام و تلگرام حضور دارند و این باعث سلب اعتماد مردم از سرویسهای داخلی میشود.»
شکوری در ادامه تأکید کرد: «خودم شخصاً از حضور تلگرام و اینستاگرام در کشور استقبال میکنم؛ چرا که در مجموع سطح سلیقه مسئولان و محدودیتهای ذهنی ایشان را تغییر میدهند اما خواستهی من این است که باید با ما نیز مانند سرویسها و شبکههای اجتماعی خارجی برخورد شود و بتوانیم آزادی آنها را داشته باشیم. نظارت بیش از حد بر محتوا به ما فشار آورده است. سرویسهای ایرانی مشکلات زیادی در انتشار محتوا دارند. همهی سرویسدهندههای ایرانی از این برخورد دوگانه ناراضی هستند.»
مدیر آپارات اضافه کرد: «از هر طرف به مشکلات موجود بر سر راه سرویسدهندههای ایرانی نگاه کنیم، غلط است. به عنوان مثال در صداوسیما به راحتی نام اینستاگرام و تلگرام برده میشود اما برای نامبردن از سرویسهای ایرانی محدودیت و ممنوعیتهایی موجود است. در همین بحث معرفی اپلیکیشن یکی از برنامههای پرطرفدار ورزشی در برنامهی تلویزیونی، نگذاشتند نام مارکت ایرانی برده شود و مجبور شدند بگویند برای دانلود به گوگل پلی و مارکتهای ایرانی مراجعه کنید و این موضوع یک فاجعه ملی است»
او در مورد دلیل این اتفاق گفت: «به نظر من دلیل این مسائل اصلاً تجاری نیست. این مشکلات از اینجا نشأت میگیرد که ما دید ملی نداریم و بیشتر به فکر منافع شخصی خود هستیم. ریشهی این موضوع در تنگ نظری است. چون برخی رسانهها و سازمانها، شرکتهای خارجی را رقیب خود نمیبینند بردن نامشان را به ضرر خود نمیدانند اما سرویسها و شرکتهای داخلی را به عنوان رقیب خود میبینند. در حالی که در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات هیچ کسی جای دیگری را تنگ نمیکند. این موضوع محدود به فناوری اطلاعات و ارتباطات نمیشود و در برخی موارد لوگوی برندهای اتومبیل معروف چون BMW را میپوشانند تا نام این برند مشخص نشود. این کار غیر حرفهای است و در نهایت مخاطبان هم متوجه میشوند آن خودرو متعلق به کدام برند است، حقیقتا باید کمی در خصوص این قواعد و قوانین قدیمی و غیر موثر تجدید نظر و بازبینی شود.»
شکوری دربارهی دلیل اعتماد نداشتن مردم به سرویسهای داخلی از جمله شبکههای اجتماعی و پیامرسان توضیح داد: «دلیل اصلی اعتماد نداشتن مردم، تفاوت سلیقهی سازمانهای دولتی و حاکمیتی با بخشی از مردم است. این اختلاف سلیقه را از تفاوت دکوراسیون شرکتهای دولتی و خصوصی هم میتوان دریافت. این اختلاف سلیقه، سبب احساس نبود امنیت میشود. دقت کنید میگویم احساس. این احساس منطقی نیست ولی همین احساس غیر منطقی بر رفتار مردم تأثیر میگذارد. تا اختلاف سلیقه سازمانهای حاکمیتی و دولتی با مردم برطرف نشود، مشکل اعتماد سازی همچنان پا برجاست.»
به گفتهی محمد جواد شکوری، نامهی وی به مدیر تلگرام نمادین بوده و برای او ارسال نکرده است. البته پاول نامهی شکوری را دیده و در توییتر جوابی به او با کنایه داده است.