توییتر اطلاعات تبلیغ دهندگان را برای کاربران نشان می‌دهد

شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
توییتر بخشی به نام مرکز شفاف‌سازی راه‌اندازی کرده که اطلاعات تبلیغ دهندگان در این شبکه‌ی اجتماعی را به تمام کاربران عضو و غیر عضو نشان می‌دهد.
تبلیغات

فیسبوک چندی پیش اعلام کرد که اطلاعات تبلیغات منتشر شده توسط هر صفحه‌ی اختصاصی در این شبکه‌ی اجتماعی را برای کاربران نمایش خواهد داد. اکنون توییتر نیز اعلام کرده که قابلیت مرکز شفاف‌سازی تبلیغات یا Ad Transparency Center را راه‌اندازی می‌کند.

پس از راه‌اندازی این سرویس، هر کاربر عضو یا غیر عضو در توییتر می‌تواند اطلاعات کمپین‌های تبلیغاتی اکانت‌های مختلف را تنها با جستجوی نام آنها مشاهده کند. این اطلاعات شامل تمام کمپین‌های تبلیغاتی اجرا شده توسط این اکانت در ۷ روز گذشته است. یک سخنگوی توییتر در مصاحبه با خبرگزاری ونچربیت اعلام کرده که آنها در حال آزمایش دوره‌ی زمانی هستند و احتمال افزایش آن وجود دارد.

در حال حاضر این مرکز شفاف‌سازی تنها توییت‌های تبلیغاتی هر حساب کاربری و تعداد ریتوییت‌ها و لایک‌های دریافت شده را نمایش می‌دهد. به‌عنوان مثال با جستجو در مورد توییت‌های تبلیغاتی خود شرکت توییتر، متوجه تمرکز آنها روی تبلیغ بخش Moments با استفاده از جام جهانی فوتبال می‌شویم.

توییتر

نکته‌ی مهم این که تبلیغات سیاسی ایالات متحده‌ی آمریکا برای مدت نامحدودی قابل جستجو هستند. بعلاوه این جستجوها اطلاعات کامل‌تری از جمله بازه‌ی سنی مخاطبین و هزینه‌های انجام شده را نیز نشان می‌دهند. این شرکت در ماه می سال جاری قوانین جدید خود برای تبلیغات سیاسی را نیز منتشر کرد. این قوانین برای هر تبلیغاتی که تاثیری روی نتایج انتخابات خواهند داشت، اجرا می‌شود. در حال حاضر در آمریکا، تبیغات انتخابات فدرال مشمول این قوانین هستند.

تبلیغ دهندگان سیاسی آمریکایی پیش از فعالیت باید توسط توییتر تایید شوند. آنها باید در توضیحات حساب کاربری خود وبسایتی معتبر و دارای اطلاعات تماس را معرفی کنند. علاوه بر آن هدر، بخش معرفی و اطلاعات اولیه‌ی وبسایت باید با ظاهر حساب کاربری هم‌خوانی داشته باشد. بعلاوه اگر در نگاه اول، کاربر متوجه ارتباط اکانت با سازمان مالک آن نشود، باید یک بیانیه‌ی سلب مسئولیت یا Disclaimer توسط آن سازمان منتشر شود.

توییتر ابتدا در ماه اکتبر سال گذشته، زمان اجرای مرکز شفاف‌سازی خود را پاییز امسال عنوان کرد. خبر اخیر، اطلاعاتی در مورد تاخیر در اجرا یا تغییر زمان‌بندی منتشر نکرده است. به‌هرحال اعلام پیاده‌سازی این مرکز کمی بعد از افزایش انتقادات در مورد تبلیغات سیاسی در این شبکه‌ی اجتماعی بود. سیاست‌مداران و کاربران معتقد بودند توییتر اقدامات لازم برای پایش تبلیغات شرکت‌های بین‌المللی مانند Internet Reasearch Agancy و تاثیر آنها روی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، انجام نداده است.

شبکه های اجتماعی

برنامه‌های شفاف‌سازی فیسبوک و توییتر، پیرو اقدامات کنگره‌ی آمریکا و مصوبات آن نیز بوده است. هر دوی این شرکت‌ها از قانون Honest ads پیشنهاد شده در ماه اکتبر استقبال کرده‌اند. این قانون توسط نماینده‌‌های کنگره از جمله سناتورها ایمی کلوبوکار، مارک وارنر و جان مک‌کین ارائه شده است. طبق این قانون، پلتفرم‌هایی که آمار کاربران ماهانه بیش از ۵۰ میلیون نفر دارند، باید گزارشی از تبلیغات سیاسی با هزینه‌های بیش از ۵۰۰ دلار ارائه دهند.

تنها تفاوت اصلی بخش مرکز شفافیت توییتر و بخش info and ads فیسبوک، این است که در توییتر، می‌توان تبلیغ دهنده را تنها با جستجو پیدا کرد و نیازی به کلیک کردن و وارد شدن به حساب کاربری مورد نظر نیست. البته فیسبوک هم یک پایگاه داده دارد که تنها در مورد تبلیغات سیاسی و کمپین‌های سیاسی اجتماعی قابل دسترسی است. علاوه بر خبرهای گفته شده، توییتر اعلام کرده که سیاست جدید تبلیغاتی خود در خصوص تبلیغات کمپین‌های اجتماعی سیاسی را نیز به زودی منتشر خواهد کرد. پیش از این فیسبوک ۲۰ موضوع را اعلام کرده بود که تبلیغات کمپینی مخالف با آنها، با برچسب مشخص خواهند شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات