۱۷۵ روز تا رونمایی از دیزنی پلاس؛ چه سرنوشتی در انتظار نتفلیکس است؟
سال گذشته نیمی از آمریکاییهای ۲۲ تا ۴۵ ساله، صفر ساعت تلویزیون کابلی تماشا کردند. ۳۵ میلیون خانه نیز در یک دههی گذشته اشتراک تلویزیونهای کابلی را قطع کردهاند. همهی این افراد به سمت سرویسهای ویدئویی آنلاین مانند نتفلیکس مهاجرت کردند. امروزه بیش از نیمی از آمریکاییها مشترک سرویسهای استریم هستند. چنین آمارهایی بهمرور به نقاط دیگر جهان نیز کشیده میشود.
روند کنونی که شامل مهاجرت گستردهی مردم به سرویسهای استریم میشود، بهنام «قطع کردن کابل» شهرت دارد. چنین روندی قطعا اثرات ساختارشکنی شدیدی خواهد داشت که از درک بسیاری افراد خارج است. سقوط تلویزیونهای کابلی، میلیاردها دلار سرمایه را به بازار سهام شرکتهای ساختارشکن واریز کرد که تغییر در دنیای رسانه را بههمراه خواه داشت.
پنج شرکت بزرگ خدمات کابلی در آمریکا در مجموع ۷۵۰ میلیارد دلار ارزش دارند. سرمایهگذران اعتقاد دارند با سقوط احتمالی این شرکتها، نتفلیکس سهم عمدهای از ارزش باقیمانده را تصاحب خواهد کرد. احتمالات سرمایهگذارها دور از واقعیت نشد و سهام نتفلیکس در یک دههی گذشته رشد ۸،۳۰۰ درصدی را تجربه کرد که آمازون را هم با فاصلهی زیادی پشت سر گذاشت.
تحلیلگران بازار سرمایه اعتقاد دارند موفقیتهای قبلی یک شرکت نباید منجر به برداشتهای اشتباه سرمایهگذاران شود. برخی از آنها اعتقاد دارند نتفلیکس با وجود همهی پیشرفتها و دستاوردها نمیتواند به تلویزیون آینده تبدیل شود. آنها نحوهی تلویزیون دیدن کاربران را تغییر دادند، اما ماهیت آن بدون تغییر باقی ماند.
رشد سهام نتفلیکس از ۲۰۰۹
نتفلیکس با در دست گرفتن کانال توزیع محتوا، به رشد سرسامآور امروزی رسید. امروزه کاربران همان سریالهای قبلی خود را تماشا میکنند و تنها کانال توزیع تغییر کرده است. درنتیجه نمیتوان وضعیت کنونی نتفلیکس را امیدوارکننده و همیشگی دانست. در دنیایی که هر محتوایی در هر موقعیتی در دسترس است، سلطه بر بازار توزیع معنایی ندارد.
اینترنت، انتخابها و فرصتهای زیادی را دربرابر کاربران قرار میدهد. درنتیجه ارائهی محتوای اختصاصی و حرفهای، بیشتر از کانالهای توزیع اهمیت پیدا میکند. بهعنوان مثال ۲۰ میلیون نفر قسمت اول فصل آخر سریال بازی تاج و تخت را تماشا کردند. این آمار، اپیزود مذکور را به یکی از پربینندهترین برنامههای غیرورزشی تاریخ تبدیل کرد.
مدیران نتفلیکس اهمیت محتوا را درک میکنند. آنها سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار روی تولید برنامههای اختصاصی سرمایهگذاری کردند. بهعلاوه تولید برنامههای اختصاصی در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل ۸۸ درصد رشد داشت. برای سال جاری نیز سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری روی تولید برنامهها در نظر گرفته شده است. آنها اکنون بیش از هر شبکهی تلویزیونی آمریکایی روی تولید برنامه سرمایهگذاری میکنند.
نتفلیکس برای تأمین سرمایهی برنامههای خود پول قرض میکند که بدهی آنها را تا امروز به ۱۰/۴ میلیار دلار رسانده است. این آمار ۵۹ درصد بیشتر از بدهی سال گذشته محسوب میشود. مشکل اصلی آنجا پدیدار میشود که نتفلیکس با وجود تمام هزینهها، نمیتواند با رقیب اصلی خود مقابله کند.
دیزنی وارد میشود
شرکت والت دیزنی را میتوان یکی از مشهورترین شرکتهای آمریکایی دانست. والت دیزنی در سال ۱۹۲۸ شخصیت میکی ماوس را خلق کرد و از آن زمان یک فرمانروایی تشکیل داد. بیش از ۱۶۰ میلیون نفر سال گذشته از تمپارکهای دیزنی بازدید کردهاند. درنتیجهی همهی پیشرفتهای رخ داده، دیزنی را میتوان یکی از بزرگترین شرکتهای رسانهای جهان نامید.
برگ برندهی دیزنی سالها سابقه و اعتبار آنها در تولید محتوا است
در دههی گذشته، بخشهای مهمی از کسبوکار دیزنی هدف ساختارشکنی قرار گرفتهاند. بیش از یکسوم درآمد دیزنی از سرویسهای کابلی بهدست میآمد. شرکتهای کابلی مشهوری همچون ESPN و ABC News تحت مالکیت دیزنی هستند که در سالهای گذشته چالشهای بزرگی را تجربه کردهاند. بهعلاوه دیزنی با ارائهی محتوا به میلیونها آمریکایی ازطریق شرکتهای کابلی همچون AT&T درآمد کسب میکرد. درنتیجه میتوان ادعا کرد روند انقلابی در سرویسهای کابلی، ضرر بزرگی به دیزنی زده باشد.
کسبوکار دیزنی در دههی گذشته چالشهای متعددی را تجربه کرد. آنها برای جبران شرایط و همراه شدن با روند موجود، تا ۱۷۵ روز آینده سرویس استریم خود را بهنام +Disney معرفی میکنند. سرویس دیزنی پلاس هزینهی ماهانهی ۶/۹۹ دلار دارد که ۶ دلار کمتر از نتفلیکس خواهد بود. بهعلاوه همهی محتوای دیزنی هم از نتفلیکس خارج میشوند که حجم بالایی از محتوای رسانهای را شامل میشود.
دیزنی شرکتهای رسانهای و محتوایی متعددی در اختیار دارد. مارول، پیکسار، استاروارز، ایاسپیان، نشنال جئوگرافیک، مدرن فامیلی و سیمپسونها تحت مالکیت دیزنی هستند. بهعلاوه میتوان شخصیتها و انیمیشنهای محبوبی همجون میکی ماوس و دونالد داک را هم نام برد. برای درک بهتر فرمانروایی دیزنی در بازار محتوا باید بدانید که ۶ فیلم از هفت فیلم پر فروش سالهای گذشته توسط دیزنی تولید شدهاند. نگاهی به فهرست پرفروشترین فیلمهای سال ۲۰۱۸ داشته باشید:
از میان فیلمهای بالا تنها پارک ژوراسیک تولید دیزنی نیست. با نگاهی به این آمارها دیزنی را میتوان سلطان ژانر بلاکباستر نامید. در ۶ سال گذشته میانگین درآمد فیلمهای پرفروش آنها به ۱/۲ میلیارد دلار رسید که نشاندهندهی ظرفیتهای بالای مالی این شرکت برای رقابت با نتفلیکس خواهد بود.
برای درک رقابت شدید دیزنی با نتفلیکس میتوان سناریویی قابلتوجه را بررسی کرد. فرص کنید دیزنی همزمان با اکران فیلمی پرفروش همچون Avengers Endgame، آن را در پلتفرم خود نیز نمایش دهد. پس از چند هفته دیگر فیلم مذکور در سینماها نمایش داده نمیشود. هیچکس اجازهی خرید یا اجارهی آن را ندارد و تنها باید با ثبتنام در سرویس دیزنی پلاس، این فیلم را تماشا کنید.
تصور کنید تنها منبع برای تماشای انیمیشنهای محبوب دیزنی، سرویس دیزنی پلاس باشد. قطعا خانوادههای بسیاری برای تماشای آن انیمیشنها حق عضویت ۶/۹۹ دلاری دیزنی پلاس را پرداخت خواهند کرد. بهعلاوه، دیزنی ۶۰ درصد از مالکیت هولو، دومین سرویس استریم بزرگ آمریکا را در اختیار دارد که سریعترین رشد را در میان رقبا به خود اختصاص داده است.
دیزنی در فعالیت نزدیک به یک قرن نشان داد که توانایی بالایی در تولید محتوای جذاب دارد. هیچ شرکتی از لحاظ تولید فیلم و سریال جذاب به صد قدمی دیزنی هم نمیرسد. مالکیت آنها روی محتواهای جذاب و مجموعههایی همچون جنگ ستارهها، دارایی است که با هیچ مقدار پول نمیتوان خرید.
درنتیجهی تمامی سناریوهای بالا، نتفلیکس حجم زیادی از برترین محتوای خود را از دست میدهد و قطعا تعداد زیادی از مشتریانش به دیزنی پلاس مهاجرت خواهند کرد. در دورانی که نتفلیکس برای تولید محتوا بدهیهای زیادی متحمل میشود، دیزنی بهترین محتوا را آمادهی پخش دارد.
نظر شما چیست؟ آیا دیزنی میتواند به فرمانروای جدید سرویسهای استریم تبدیل شود؟
نظرات