آمار دقیق وضعیت موتور جستجوی بینگ در یک اسلاید فاش شد
حضور در جایگاه دوم بازار موتور جستوجو با اختلافی فاحش نسبت به گوگل سبب میشود تا مایکروسافت همواره نسبت به ارائهی آمار دقیق دربارهی عملکرد و پیشرفتهای موتور جستوجوی بینگ بیمیل باشد و صرفا به ارائهی گزارشی در خصوص رشد پایدار درآمد و مثبتبودن جریان نقدینگی (حدود ۲.۵ میلیارد دلار در هر سهماهه) بسنده کند.
حال انتشار اسلاید محرمانهای از سوی حساب کاربری توییتری WalkingCat، بینش مناسبی دربارهی ابعاد کسبوکار موتور جستوجوی بینگ و شبکهی تبلیغاتی آن در اختیارمان قرار میدهد. براساس این اسلاید، موتور جستوجوی بینگ ماهانه بیش از ۴۵۰ میلیون کاربر فعال دارد و ۱۰.۵ میلیارد جستوجو را پردازش میکند. در نقطهی مقابل، موتور جستوجوی گوگل ماهانه ۱۶۸ میلیارد جستوجو را انجام میدهد. از سوی دیگر ابزارهای مایکروسافت نیوز، مایکروسافت اج و اینترنت اکسپلورر ماهانه بیش از ۴۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارند، درحالیکه تعداد کاربران ماهانهی توییتر ۳۲۰ میلیون نفر است.
سرویس بینگ ادز خدمات تبلیغاتی را برای بیش از ۳۰۰ هزار مشتری انجام میدهد و ۱۰ هزار شریک تجاری نیز از API-های آن استفاده میکنند. ردموندیها پیشتر اعلام کرده بودند که نوار جستوجوی ویندوز ۱۰ آمار استفاده از موتور جستوجوی بینگ را بهمیزان چشمگیری افزایش داده است و اکنون دلیل چنین افزایشی را متوجه میشویم. براساس آمار موجود در اسلاید فاششده، نزدیک به ۵۰ درصد از کاربران ماهیانهی بینگ، برابر با ۱۹۶ میلیون نفر از آنها بهلطف نوار جستوجوی ویندوز ۱۰ از این موتور استفاده کردهاند.
محصولات نرمافزاری مایکروسافت در حوزهی موبایل، شامل اپلیکیشن بینگ، اج و مایکروسافت لانچر، ۵۱ میلیون نفر از کاربران ماهیانهی بینگ را شکل میدهند. باتوجه به ابعاد کوچک این اکوسیستم، بهسادگی میتوان مقطعی را تصور کرد که حضور محدود مایکروسافت در بازار موبایل، نسبت به نوار جستوجوی ویندوز دسکتاپ، کاربران بهمراتب بیشتری را روانهی بینگ میکند.
مایکروسافت سرچ نام سرویس جدیدی است که به کاربر اجازه میدهد تا ازطریق موتور جستوجوی بینگ، نتایج جستوجوی خود را بهصورت همزمان از فضای وب و سازمان متبوعش بهدست آورد؛ درست مانند حالتی که ویندوز سرچ، نتایج جستوجوی کاربر را بهصورت ترکیبی از وب و فایلهای محلی بهنمایش میگذارد. سرویس سازمانی مایکروسافت سرچ، ماهیانه تنها ۲۷۶ هزار کاربر فعال دارد؛ اما انتظار میرود که در آینده با استقبال سازمانهای بیشتر، شاهد بهبود وضعیت این سرویس باشیم.
تنها نقطهی تاریک در گزارش فاششده به دستیار دیجیتال کورتانا بازمیگردد که بنا بهدلایلی (احتمالا بهدلیل وضعیت نامناسب و شرمآور این سرویس)، در داخل اسلاید هیچ آماری دربارهی آن وجود ندارد.
آمار ارائهشده در مقایسه با عملکرد گوگل که ۹۰ درصد از بازار جستوجو را در اختیار دارد، بسیار ناچیز بهنظر میرسد؛ اما نشان میدهد که مایکروسافت در این حوزه، بزرگترین رقیب گوگل بهشمار میآید.
نظرات