توییتر نمایش تبلیغات سیاسی را متوقف میکند
از روز ۲۲ نوامبر ۲۰۱۹ (۱ آذر ۱۳۹۸) تمامی تبلیغات سیاسی در شبکهی اجتماعی توییتر (Twitter) بهصورت جهانی و نه در منطقهای خاص، متوقف خواهد شد. جک دورسی، مدیرعامل توییتر، این خبر را درحالی اعلام کرده است که به انتخابات مهم ایالات متحدهی آمریکا نزدیک میشویم. دورسی میگوید توییتر معتقد است پیامهای حاوی محتوای سیاسی باید از طریق روشهایی درست به مخاطبان برسند، نه پرداخت پول.
توییتر بهطور دقیق اعلام کرده است که قصد دارد نمایش تبلیغاتی را که حاوی محتوای مربوط به نامزدهای انتخاباتی، انتخابات و برخی موضوعات داغ نظیر سقط جنین و مهاجرت هستند، برای همیشه متوقف کند. تصمیم اخیر توییتر در پی افزایش نگرانیها درمورد احتمال تسلط سیاستمداران بر فضای مجازی برای فریب رأیدهندگان در انتخابات سال ۲۰۲۰ گرفته شده است. دورسی در صفحهی رسمی خود در توییتر چنین مینویسد:
یک پیام سیاسی وقتی دیده میشود که مردم بخواهند حساب کاربری خاصی را فالو یا توییتهای آن را ریتوییت کنند. پرداخت پول برای انتشار پیامهای سیاسی، چنین تصمیمی را از مردم سلب میکند؛ چنین کاری، پیامهای سیاسی بسیار بهینهشده و هدفمند را به مردم تحمیل میکند. ما معتقد هستیم که این تصمیم نباید از طریق پرداخت پول، از بین برود.
دورسی همچنین در توییت دیگری، گفته است: «ما تصمیم گرفتهایم نمایش تمامی تبلیغات سیاسی را بهصورت جهانی در توییتر متوقف کنیم. ما معقتد هستیم که دیدهشدن پیامهای سیاسی باید به دست بیاید (مردم خودشان برای دیدن آنها تصمیم بگیرند) و خریده نشود؛ چرا؟ به چند دلیل... .»
طبق صحبتهای مطرحشده از سوی ند سگال، مدیر مالی ارشد توییتر، سران این شرکت تصمیم اخیر را بر مبنای اصول اخلاقی اتخاذ کرده و به جنبهی مالی آن توجهی نداشتهاند. آمار نشان میدهد که درآمد توییتر از تبلیغات سیاسی طی سال ۲۰۱۸ میلادی کمتر از ۳ میلیون دلار بوده است. دورسی میگوید:
تبلیغات اینترنتی برای تبلیغکنندههای تجاری، روشی بسیار قدرتمند و کارآمد است؛ این قدرت، ریسکهای درخورتوجهی را در زمینهی سیاسی بههمراه میآورد. زیرا میتوان از آن برای نفوذ در رأی مردم استفاده کرد؛ امری که زندگی میلیونها نفر را متأثر میکند.
انتظار میرود که توییتر بخواهد در روز ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آبان ۱۳۹۸) قوانین خود را بهروزرسانی و بهصورت عمومی منتشر کند. در قوانین جدید توییتر بهوضوح ذکر خواهد شد که امکان انجام تبلیغات سیاسی توسط نامزدهای انتخاباتی و همچنین تبلیغاتی که محتوای آنها آگاهساختن کاربران از موضوع و روند انتخابات است، در این پلتفرم وجود ندارد. بااینحال توییتر میگوید تبلیغاتی که در آنها مردم به رأی دادن تشویق میشوند و برخی موارد دیگر، همچنان بهنمایش درخواهند آمد.
تصمیم جدید توییتر، این شرکت را از لحاظ نمایش تبلیغات سیاسی با برخی از رقبای قدرش نظیر فیسبوک و گوگل متمایز میکند. گوگل و فیسبوک پیشتر بارها از نمایش تبلیغات سیاسی دفاع کرده و آن را نوعی از آزادی بیان توصیف کردهاند.
بر این اساس، برخلاف توییتر ظاهرا فیسبوک قصد ندارد نمایش تبلیغات سیاسی را - حتی آنهایی که حاوی اطلاعات غلط هستند - متوقف کند. در همین راستا کنگرهی آمریکا هفتهی گذشته زاکربرگ را برای این تصمیم موردبازخواست قرار داد و بسیاری از اعضای آن از زاکربرگ خواستند دیدگاهش را دراینزمینه تغییر دهد. زاکربرگ دراینزمینه میگوید تبلیغات سیاسی در فیسبوک شفافیت بیشتری نسبت به تمام جاهای دیگر دارد و اضافه کرد که این نوع تبلیغات، یکی از بنیانهای اساسی آزادی بیان هستند.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، بهتازگی طی کنفرانسی ویدئویی در گفتوگو با روزنامهنگاران گفته که او معتقد است سانسور محتوای سیاسی یا اخبار مرتبط، برای شرکتهای خصوصی حاضر در یک حکومت دموکراسی، کار درستی نیست. اوایل ماه گذشتهی میلادی بود که زاکربرگ باری دیگر از نمایش تبلیغات سیاسی در فیسبوک دفاع کرده بود.
برخی از تحلیلگران بهوضوح نسبت به اقدام اخیر توییتر موضع گرفته و آن را ناکارآمد توصیف کردهاند. آنها میگویند توقف نمایش تبلیغات سیاسی نمیتواند لزوما از پخش شدن اینگونه محتوا جلوگیری کند. همچنان حسابهای کاربری محبوبی در توییتر وجود دارند که میتوانند در زمینههای سیاسی جریانساز باشند؛ حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در حال حاضر روزانه توسط بیش از ۶۶ میلیون کاربر دیده میشود. چنین حساب کاربری اگر در پی انتشار محتوای سیاسی باشد، دستش باز است و توییتر جلوی آن را نمیگیرد.
دیدگاه شما کاربران زومیت دراینزمینه چیست؟