مایکروسافت در واکنش به افزایش ۷۷۵ درصدی ترافیک ابری، سرویسهای خود را ارتقاء میدهد
مایکروسافت در بیانیهای اعلام کرد که سرویسهای ابری این شرکت در مناطقی که سیاستهای فاصلهگیری اجتماعی و قرنطینهی خانگی اجرا میشوند، با افزایش ۷۷۵ درصدی ترافیک روبهرو شدهاند. ردموندیها در ادامهی بیانیه از اضافه شدن ظرفیت جدید به زیرساخت ابری آژور خبر میدهند که تا چند هفتهی آینده در دسترس قرار خواهد گرفت. البته آنها درحالحاضر برای مدیریت بهتر افزایش ترافیک، راهکارهای موقتی را بهکار گرفتهاند.
پست وبلاگی با موضوع شرح وضعیت سرویسهای ابری مایکروسافت، چند روز پیش منتشر شد که علاوه بر ارائهی آمار کنونی، راهکارهای مدنظر ردموندیها را برای مدیریت افزایش فشار، شرح میدهد. بههرحال سرویسهای ابری مایکروسافت هم مانند بسیاری سرویسهای اینترنتی دیگر در دوران شیوع ویروس کرونا و قرنطینهی خانگی در بسیاری از نقاط جهان، فشار زیادی را تحمل میکنند. در بخشی از بیانیه به وظایف سنگین سرویس ابری آژور در شرایط کنونی اشاره میشود و آمارهای زیر برای شرح وضعیت موجود، منتشر شدند:
- افزایش شدید استفاده از سرویس تیمز با بیش از ۴۴ میلیون کاربر آنلاین روزانه. کاربران سرویس، بیش از ۹۰۰ میلیون دقیقه جلسه و تماس را بهصورت روزانه تنها در یک هفته انجام دادهاند.
- استفاده از Windows Virtual Desktop با افزایش سهبرابری روبهرو شده است.
- استفادهی دولتها از سرویس عمومی Power BI برای اشتراک اطلاعات و سیستم مدیریت کووید ۱۹ با شهروندان، افزایش ۴۲ درصدی را در یک هفته تجربه کرد.
افزایش شدید استفاده از سرویسهای آژور مایکروسافت، پیامدهایی را برای برخی از کاربران در مناطقی از جهان بههمراه داشت. مایکروسافت میگوید در برخی مناطق، نرخ موفقیت استفاده از سرویسها به پایینتر از آمار معمول ۹۹/۹۹ درصد رسید. کاهش در پایداری سرویسها، در بسیاری از موارد بهخاطر عدم توانای تأمین منابع زیرساختی ازسوی شرکت تفسیر میشود. در بخشی از پست وبلاگی مایکروسافت دربارهی شرایط کنونی میخوانیم:
ما با سرعت بیشتری ظرفیت جدید کافی را به سرویسهای خود اضافه میکنیم که تا چند هفتهی آتی در دسترس قرار خواهد گرفت. ما همچنین درخواستهای پشتیبانی را با دقت پیگیری کرده و در موارد نیاز، پیشنهاد استفاده از منابع جایگزین را به مشتریان ارائه میکنیم. اگر پیادهسازی این راهکارها برای واکنش به افزایش تقاضا کارساز نباشد، شاید مشتریان اختلالهایی را در سرویسهای خود تجربه کنند. اگر چنین رخدادی برای مشتری اتفاق بیافتد، ازطریق Azure Service Health برای رفع چالش با او ارتباط برقرار خواهیم کرد.
پست وبلاگی مایکروسافت به نحوی نوشته شده است تا کاربران را از پایداری سرویسهای مایکروسافت مطمئن کند. درواقع ردموندیها به کاربران اطمینان میدهند که دسترسی به سرویسهای ابری به این زودی دچار اختلال یا قطعی گسترده نخواهد شد. البته در بخشهایی از متن، به محدودیتهایی اشاره میشود که با هدف ارائهی بهترین تجربهی کاربری، در برخی سرویسها اعمال شد.
در بخشی از پست مایکروسافت دربارهی محدودیت در سرویسها میخوانیم:
ما محدودیتهایی را در سرویسهای رایگان خود اعمال کردهایم تا ظرفیت موجود را برای مشتریان کنونی اولویتدهی کنیم. ما همچنین برخی منابع را برای مشترکان جدید با محدودیت ارائه میکنیم. بهعنوان نمونه میتوان به محدودیتهای جزئی سهمیه اشاره کرد. کاربران میتوانند برای کاهش محدودیتها، درخواستهای پشتیبانی ارسال کنند. اگر نتوانیم درخواستها را با سرعت مناسب پاسخ دهیم، پیشنهاد میکنیم که مشتریان از مناطق جایگزین (از ۵۴ منطقهی موجود) استفاده کنند که افزایش تقاضای کمتری داشتهاند.
از راهکارهای مایکروسافت برای مدیریت فشار کنونی میتوان به روشهایی برای حفظ کیفیت سرویس تیمز اشاره کرد. مایکروسافت در پست وبلاگی به راهکارهایی همچون کاهش قابلیتهای غیر ضروری اشاره میکند که منجر به بهبود ظرفیت سیستم میشود. بهعنوان مثال، قابلیتهایی همچون بررسی وضعیت حضور کاربر، بررسی تایپ کردن پیام و رزولوشن ویدئوها برای اختصاص منابع به بخشهای مهم دیگر، تاحدودی محدود شدهاند. مایکروسافت همچنین در پایان بیانیه مجددا تأکید میکند که فعالان حوزهی درمان و خط مقدم مقابله با ویروس کرونا، در اولویت اول دسترسی به خدمات تیمز قرار دارند.
مایکروسافت پس از انتشار اخبار پیرامون افزایش فشار بر زیرساخت ابری، ادعای خود را با بیانیهای جدید تصحیح کرد. در بیانیهی جدید گفته میشود که افزایش ۷۷۵ درصدی، تنها در تماس و جلسههای سرویس تیمز در ایتالیا بودهاند که از چندی پیش، سیاستهای فاصلهگیری اجتماعی و تعطیلی کسبوکارها با جدیت بیشتر در آنجا اجرا شد.