آلفابت از پایان کار پروژه اینترنت بالونی Loon خبر داد

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
لون، پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ی آلفابت برای ارائه‌ی اینترنت ازطریق بالون، رسما به پایان راه رسید. مدیرعامل لون می‌گوید این شرکت نتوانسته است سرویسی که ازلحاظ تجاری مناسب باشد، طراحی کند.
تبلیغات

آلفابت، شرکت مادر گوگل، اعلام کرد که قصد دارد پروژه‌ی لون (Loon) را به‌پایان راه برساند. آلفابت در قالب پروژه‌ی لون با استفاده از بالون‌هایی که در ارتفاعات زیادی از سطح زمین قرار گرفته بودند، اینترنت را به مناطق دورافتاده و مکان‌هایی که به‌دلیل بلایای طبیعی دچار مشکل در سرویس اینترنت شده بودند، ارائه می‌داد.

براساس گزارش خبرگزاری دیجیتال ترندز آلاستیر وستگرث، مدیرعامل لون، با انتشار پستی جدید در وب‌سایت مدیوم رسما از پایان کار لون خبر داد. وستگرث می‌گوید او و اعضای تیمش نتوانستند لون را به به کسب و کاری که ازلحاظ تجاری مناسب و قابل‌دوام باشد تبدیل کنند. به‌دلیل همین موضوع، لون پس از هشت سال فعالیت باید در ماه‌های آینده به‌طور کامل به فعالیت‌های خود پایان دهد. 

مدیرعامل لون در بیانیه‌ی مطبوعاتی جدید می‌گوید این شرکت در طی سال‌های گذشته چند شریک تجاری پیدا کرد که به همکاری با پروژه‌ی لون علاقه‌مند بودند؛ بااین‌حال لون نتوانست هزینه‌ها را به‌حد کافی پایین بیاورد تا بتواند کسب و کاری طولانی‌مدت و بادوام ایجاد کند. آلاستیر وستگرث درادامه‌ی بیانیه گفت توسعه‌ی فناوری‌های جدید همواره ذاتا پرمخاطره است.

وستگرث از اعضای تیمش برای دستیابی به دستاوردهایی جدید قدردانی کرد. او می‌گوید یکی از دستاوردها، ایجاد راه‌هایی جدید به‌منظور به‌پروازدرآوردن دستگاهی در استراتوسفر بود که سبک‌تر از هوا است. او به‌طور مشخص‌تر به این اشاره می‌کند که بالون‌های شرکت لون صدها روز در استراتوسفر باقی ماندند و به‌فعالیت ادامه دادند. 

آسترو تلر، رهبر یکی از شرکت‌های تابعه‌ی آلفابت با نام X، در پستی جداگانه نوشت پروژه‌ی لون مدت‌ها قبل از اینکه در سال ۲۰۱۸ تبدیل‌به شرکتی مجزا شود آغازبه‌کار کرده بود. تلر گفت با وجود به‌پایان رسیدن دوران لون، تعهد آلفابت به ارائه‌ی قابلیت‌های ارتباطی همچنان ادامه دارد و این شرکت به‌تازگی ۱۰ میلیون دلار به سازمان‌های غیرانتفاعی و شرکت‌های متمرکز‌بر قابلیت‌های ارتباطی و اینترنت و کارآفرینی و آموزش و پرورش در کنیا کمک مالی کرده است.

فردی به نمایندگی از لون در سال ۲۰۱۸ در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی دیجیتال ترندز اعلام کرده بود بهترین راه برای توصیف بالون‌های این شرکت، اشاره به آن‌ها به‌عنوان «برج‌های شناور تلفن همراه» است. او در آن زمان اعلام کرد لون با چند اپراتور موبایلی کار می‌کند تا شبکه‌های ارتباطی آن‌ها را به مناطقی که دارای فناوری‌های ارتباطی مناسبی نیستند یا اینکه به‌طوری کلی به قابلیت‌های ارتباطی دسترسی ندارند، گسترش دهد. 

سیستم پرواز لون شامل سه بخش اصلی است. بخش اول، بالونی است که در ارتفاع بسیار زیاد حضور دارد و باعث می‌شود سیستم در هوا معلق باقی بماند. بخش دوم، قطعه‌ای است که سخت‌افزارهای موردنیاز برای ناوبری و انجام عملیات به‌شکل ایمن را نگه می‌دارد. سوم، بخشی است که از تجهیزات ارتباطی برای متصل کردن کاربران روی زمین میزبانی می‌کند. 

وستگرث و تلر می‌گویند تمایل دارند که ادامه‌ی استفاده از این فناوری را در بازار ببینند. تلر می‌گوید یکی از اهداف فوری این است که از کارمندان لون محافظت شود. به‌منظور انجام این کار، لون تلاش می‌کند شغل‌هایی جایگزین برای آن‌ها در شرکت‌های X و گوگل و آلفابت پیدا کند. 

لون نخستین سرویس اینترنت هوایی نیست که سرانجامش به تعطیل شدن ختم می‌شود. فیسبوک سرویس اینترنت پهپادمحوری با نام Aquila داشت که در سال ۲۰۱۸ آن را تعطیل کرد و گفت دلیل اصلی تعطیلی Aquila افزایش رقابت ازسوی صنعت هوافضا بوده است. البته یک سال بعد در ۲۰۱۹، فیسبوک از همکاری با ایرباس روی پروژه‌ای مشابه خبر داد. اسپیس ایکس نیز پروژه‌ای این چنینی در سطح بسیار پیشرفته‌تر با نام استارلینک دارد که به‌تازگی فاز آزمایشی آن آغاز شده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات