الگوریتم‌های شبکه اجتماعی چگونه کار می‌کنند؟

سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
در سال‌های اخیر، الگوریتم‌های شبکه‌‌های اجتماعی نقش مهمی در اولویت‌بندی نمایش پست‌ها برای کاربرها داشته‌اند. این الگوریتم‌ها وابسته به یادگیری ماشین هستند.
تبلیغات

این روزها حتما زیاد کلمه‌ی الگوریتم را می‌شنوید. بر اساس تعریف، الگوریتم‌ها مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند. در این مقاله، به چگونگی عملکرد الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کنیم.

کپی لینک

الگوریتم‌های شبکه‌ی اجتماعی چگونه کار می‌کنند؟

منظور از الگوریتم شبکه‌‌های اجتماعی، الگوریتم‌های فید (خوراک) هستند که تصمیم می‌گیرند کدام پست‌ها در تایم‌لاین شما ظاهر شوند. شرکت‌های شبکه‌‌ی اجتماعی از الگوریتم‌های زیادی استفاده می‌کنند. الگوریتم‌های فید از یادگیری ماشین برای پیش‌بینی پست‌های موردعلاقه‌ی کاربران و نمایش آن‌ها روی صفحه‌شان استفاده می‌کنند. اغلب پلتفرم‌های شبکه‌ی اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام امکان انتخاب فید الگوریتمی و فید تاریخی را به کاربران می‌دهند.

در حالت الگوریتمی، پست‌ها بر اساس انتخاب الگوریتم نمایش داده می‌شوند. از طرفی در حالت ترتیب تاریخی، پست‌ها بر اساس مهرهای زمانی سازمان‌دهی می‌شوند. درنتیجه فید اینستاگرام ممکن است پستی که فکر می‌کند مخاطب خواهد داشت، قبل از پستی نمایش دهد که چند دقیقه پیش ارسال شده است.

پلتفرم‌های شبکه‌ی اجتماعی برای رسیدن به این نتایج، داده‌های پست‌هایی که در گذشته با آن‌ها تعامل داشتید و پست‌های ترندشده و پست‌های دارای اسپانسر را دریافت می‌کنند. الگوریتم‌ها معمولا داده‌های زیادی را بررسی می‌کنند. همچنین، پلتفرم‌ها می‌توانند اطلاعات را بر اساس پست‌هایی که دوستانتان لایک می‌کنند و تاریخچه‌ی جستجو در سایت‌های دیگر و حتی مدت‌ زمان نگاه کردن به یک پست جمع‌آوری کنند. الگوریتم با ترکیب این داده‌ها، می‌تواند پست‌های موردعلاقه‌ی شما را پیش‌بینی کند.

فید الگوریتمی
کپی لینک

چرا پلتفرم‌های شبکه‌ی اجتماعی از الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند؟

پلتفرم‌های شبکه‌ی اجتماعی به یک دلیل از الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند: مخاطب زمان بیشتری در پلتفرم سپری کند. برای مثال، با دیدن یک پست موردعلاقه‌ی خود به‌دنبال پست‌های مشابه می‌روید. این ویژگی ذاتی انسان است؛ اما چرا پلتفرم‌های شبکه‌ی اجتماعی می‌خواهند مخاطب زمان بیشتری در آن‌ها سپری کند؟ پاسخ به این سؤال به هدف اصلی هر کسب‌وکاری بازمی‌گردد: درآمدزایی.

هرچقدر زمان بیشتری مشغول مرور پست‌ها در یک شبکه‌ی اجتماعی شوید، تبلیغات بیشتری برایتان نمایش داده می‌شوند. برای مثال، اگر به‌ازای هر سه پست اینستاگرام یک تبلیغ ببینید، هر چقدر بیشتر در اینستاگرام بمانید، تبلیغات بیشتری خواهید دید.

هر وقت تبلیغی را در شبکه‌های اجتماعی ببینید، درآمد این پلتفرم افزایش می‌یابد. تنها دیدن تبلیغات هم impression (برخورد) گفته می‌شود. پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بر اساس ایمپرشن‌ها کسب درآمد می‌کنند؛ درنتیجه هر بار که تبلیغی را می‌بینید، پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی به درآمدی می‌رسد. این درآمد‌ها با کلیک روی تبلیغات و دیدن آن‌ها افزایش می‌یابند.

همچنین، دلیل عمده‌ی دیگری برای ماندن در شبکه‌‌های اجتماعی وجود دارد و آن استفاده‌ی طولانی‌مدت است. پلتفرم‌های شبکه‌ی اجتماعی می‌خواهند از اپلیکیشن‌هایشان بیشتر استفاده کنید. بدین‌ترتیب در بلندمدت به درآمد تبلیغاتی بیشتری می‌رسند؛ اما بازهم این روند کمی پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. شرکت‌های شبکه‌ی اجتماعی به‌دنبال کاربران فعال هستند. وجود کاربر فعال برای شرکت‌های شبکه‌ی اجتماعی حیاتی است؛ زیرا از این کاربرها برای تنظیم نرخ تبلیغات، جذب سرمایه و ارزیابی موفقیت خود استفاده می‌کنند.

ایمپرشن اینستاگرام
کپی لینک

آیا شرکت‌ها واقعا پست‌های مخاطبان را کنترل می‌کنند؟

به یاد داشته باشید که شرکت‌های شبکه‌ی اجتماعی به‌طور شدید و محدود محتوای قابل نمایش را کنترل نمی‌کنند. هر الگوریتم پلتفرم برای نمایش محتوای مرتبط طراحی شده است تا پلتفرم‌ها به درآمد برسند. این الگوریتم‌ها خود به تکامل می‌رسند و این فرایند بخشی از ماهیت یادگیری ماشین است. الگوریتم بدون نیاز به ناظر انسانی انتخاب می‌کند چه محتوایی را ببینید. هیچ شخصی در شرکت‌های شبکه‌ی اجتماعی پشت میز ننشسته تا محتوای قابل نمایش را انتخاب کند. ازآنجاکه هر پلتفرم الگوریتمی دارد و هدفی برای آن در نظر گرفته است، خود شرکت نمی‌تواند محتوای قابل نمایش را انتخاب کند.

فیدهای الگوریتمی همچنین باعث می‌شوند محتوای دلخواهتان را از دست ندهید. الگوریتم‌های اینستاگرام و توییتر بر ترتیب پست‌ها تأثیر می‌گذارند. این یعنی هیچ محتوایی را مخفی یا پاک نمی‌کنند؛ درنتیجه پست‌های جذاب‌تر برای مخاطب در صدر فهرست نمایش داده می‌شوند.

مشکل الگوریتم‌های شبکه‌ی اجتماعی اعتیادآور بودن آن‌ها است. شبکه‌ی اجتماعی نمونه‌ای برجسته از عادتی اعتیادآور است و می‌تواند به مشکلات روحی روانی بینجامد. گرچه این ادعا ثابت نشده است، بسیاری از افراد معتقدند الگوریتم‌های شبکه‌ی اجتماعی با تقویت حلقه‌ی بازخورد که باعث ماندن طولانی‌مدت افراد در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند، این مشکل را تشدید می‌کنند. درعین‌حال، الگوریتم‌ها به‌دلیل هدایت مردم به‌سمت محتوای افراطی و اخبار جعلی و تحریک احساساتشان سرزنش شدند.

واضح است توازن خوبی برای حفظ کاربران در شبکه‌های اجتماعی برقرار است و این توازن به‌دلیل عملکرد الگوریتم‌ها است، نه افراد واقعی.

کپی لینک

اثربخشی الگوریتم‌های شبکه‌ی اجتماعی

الگوریتم‌ها در پیش‌بینی تمام محتویات موردعلاقه‌ی کاربران در شبکه‌های اجتماعی موفق نیستند. گاهی اوقات پیش‌بینی این الگوریتم‌ها غلط از آب درمی‌آید و محتوای آزاردهنده‌ای برایتان نمایش می‌دهند. الگوریتم‌ها هم با مشکلاتی روبه‌رو هستند؛ اما اغلب اوقات اهداف شبکه‌های اجتماعی را برآورده می‌سازند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات