D1-lg

ماجرای جو روگن و اسپاتیفای؛ جنجال اینترنتی این‌روزها بر سر چیست؟ [همراه با ویدئو]

چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
چند وقتی است اعتراضات علیه اسپاتیفای بالا گرفته؛ برخی از هنرمندان آثارشان را حذف و برخی کاربران اشتراکشان را لغو کرده‌اند؛ اما ماجرا از چه قرار است؟
تبلیغات
D4-mci

در چند روز اخیر اگر پیگیر اخبار اسپاتیفای، نیل یانگ، رابرت ملون، جو روگن یا واکسن کرونا بوده باشید، به‌احتمال زیاد برایتان سؤال شده که سروصدای به‌پاشده به‌خاطر چیست و چه چیزی این افراد و موارد به‌ظاهر بی‌ربط را به هم پیوند داده تا به یکی از جنجالی‌ترین خبرهای یکی دو هفته‌ی اخیر تبدیل شود.

هفته‌ی پیش، نیل یانگ، راک‌ استار معروف و برنده‌ی چندین جایزه‌ی گرمی، در نامه‌ای به اسپاتیفای خواستار حذف تمام آلبوم‌های موسیقی‌اش از این پلتفرم شد. او در نامه‌اش گفت: «من این کار را بدین خاطر انجام می‌دهم که اسپاتیفای دارد درباره‌ی واکسن اطلاعات نادرست پخش می‌کند و ممکن است موجب مرگ آن‌هایی شود که اطلاعات نادرست را باور می‌کنند.»

مقاله‌ی پیش‌رو در تاریخ 27 بهمن ۱۴۰۰ با افزوده‌شدن ویدئو به‌روز شد.

تماشا در یوتیوب

فردی که نیل یانگ به پخش اطلاعات نادرست درباره‌ی واکسن متهم کرد، کسی نیست جز جو روگن، کمدین و مجری پادکست بسیار معروف و پرشنونده‌ی The Joe Rogan Experience که به‌طور اختصاصی تنها از اسپاتیفای پخش می‌شود. نیل یانگ به اسپاتیفای گفت یا جای من در این پلتفرم است یا جای جو روگن؛ اسپاتیفای هم طبیعتا جو روگن را انتخاب کرد که هر اپیزود پادکستش نزدیک به ۱۱ میلیون شنونده دارد (برای مقایسه، تعداد شنوندگان ماهانه‌ی نیل یانگ به ۶ میلیون می‌رسید). اسپاتیفای برای خرید حق پخش پادکست روگن، با او قراردادی ۱۰۰ میلیون‌ دلاری امضا کرده و موفقیتش در زمینه‌ی پادکست کاملاً به جو روگن بستگی دارد.

اسپاتیفای جو روگن را انتخاب کرد که هر اپیزود پادکستش نزدیک به ۱۱ میلیون شنونده دارد

ماجرای نامه‌‌نگاری نیل یانگ به اسپاتیفای دو روز بیشتر طول نکشید. این پلتفرم بی‌معطلی تمام کاتالوگ آهنگ‌های یانگ را حذف کرد، بدین امید که داستان همین‌جا ختم به خیر شود؛ اما اپیزود جنجالی جو روگن سروصدای زیادی به راه انداخت که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها به فراموشی سپرده شود. از طرفی، جنجال اخیر باعث شد تا نگاه‌ها به سمت مسئولیت اسپاتیفای در قبال پخش اطلاعات گمراه‌کننده از این پلتفرم جلب شود.

اسپاتیفای به‌عنوان سرویس استریم موسیقی شروع به کار کرد؛ اما ازآنجاکه ۷۰ درصد درآمد شرکت از محل اشتراک‌ها و تبلیغات، به سهام‌داران، ناشران و هنرمندان می‌رسد، به فکر سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی پادکست افتاد تا از این راه سود بیشتری به دست آورد. در چنین شرایطی بود که اسپاتیفای ۶۰۰ میلیون دلار برای تصاحب شرکت‌های پادکستی نظیر «گیملت» و «انکر» و بعد برای خرید حق پخش پادکست‌های معروفی چون «جو روگن اکسپرینس» هزینه کرد.

حالا اسپاتیفای بیشتر یک شرکت رسانه‌ای است تا یک سرویس استریم بی‌طرف و مثل شرکت‌های رسانه‌ای دیگر نظیر یوتیوب، توییتر و فیسبوک، کاربران آن را دربرابر محتوایی که نه‌تنها در پلتفرمش منتشر می‌شود، بلکه اسپاتیفای در تولید و تبلیغ آن‌ها نقش دارد، مسئول می‌دانند.

جو روگن استنداپ کمدین، گزارشگر مسابقات هنرهای رزمی ترکیبی و مجری پادکست بسیار مشهور JRE است که پیش از امضای قرارداد با اسپاتیفای، برنامه‌اش در یوتیوب منتشر می‌شد و مهمان‌هایش افراد مشهوری چون ایلان ماسک و ادوارد اسنودن بودند. روگن عاشق موضوعات جنجالی است و مهمانان پادکستش اکثرا افرادی هستند که عقایدشان با آنچه بین عموم مردم رایج است، مغایرات دارد یا دست روی موضوعات حساسی می‌گذارند که توجه‌ها را به‌سرعت به خود جلب می‌کنند.

وقتی اسپاتیفای برای امضای قرارداد سراغ روگن رفت، حرفی از جنجالی بودن او به میان نیامد و به‌نظر می‌رسد سرویس استریم شماره‌یک موسیقی از اینکه چنین شخصیت مشهوری پذیرفت برنامه‌اش را به‌طور اختصاصی از اسپاتیفای پخش کند، در پوست خود نمی‌گنجید؛ اما با قرار گرفتن پادکست JRE در اسپاتیفای، این سؤال مطرح شد که آیا این پلتفرم در قبال اظهارنظرهای جو روگن و مهمان‌هایش، مسئول است یا خیر؟

در واقع سؤال درباره‌ی مسئولیت اسپاتیفای در قبال اظهارنظرهای جو روگن بلافاصله بعد از گفتگوی او با نویسنده‌ی جنجالی، ابیگیل شرایر، مطرح شد که بعضی از اظهارنظرهایش به اعتقاد برخی، ضد تراجنسیتی است. معمولاً وقتی جو روگن از مهمانی جنجالی دعوت می‌کند، دامنه‌ی اعتراض‌ها به توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شود؛ اما در مورد شرایر، حتی برخی از کارمندان اسپاتیفای نیز درمورد محتوای مشکل‌ساز پادکست ابراز نگرانی کردند.

باوجود نگرانی‌ها و اعتراض‌ها، اسپاتیفای اپیزود مربوط به ابیگیل شرایر را به حال خود باقی گذاشت و واکنشی نشان نداد؛ اما هنوز چیزی از ماجرای شرایر نگذشته بود که اپیزودی دیگر جنجال‌آفرین شد؛ این بار سر بحثی درباره‌ی کرونا و واکسن. آوریل پارسال که واکسن کرونا به عرضه‌ی انبوه رسید، جو روگن در پادکستش گفت اگر جوان و سالم هستید، نیازی نیست واکسن کرونا بزنید.

موضع‌گیری به‌ظاهر ضدواکسن جو روگن موج شدیدی از اعتراضات را به همراه داشت و او را بر آن داشت تا بگوید ضدواکسن نیست و اتفاقا، افراد زیادی را ترغیب کرده تا واکسن بزنند؛ اما در ادامه گفت سر حرفش می‌ماند که افراد جوان و سالم نیازی به دریافت واکسن کرونا ندارند. اسپاتیفای با این اپیزود هم کاری نداشت. بعد خود روگن به کرونا مبتلا شد و در ویدیویی در اینستاگرام درباره‌ی علائم بیماری و داروهایی که برای درمان کرونا مصرف می‌کرد، صحبت کرد؛ آنتی‌بادی مونوکلونال، آیورمکتین، آزیترومایسین، پردنیزون…

داروی آیورمکتین برای درمان عفونت‌های انگلی به کار می‌رود و سال گذشته، شایع شد این دارو در درمان کرونا مؤثر است؛ اما مرکز کنترل و پیشگیری بیماری هشدار داد استفاده از آیورمکتین نه‌تنها تأثیری در درمان کرونا ندارد، بلکه باعث بروز بیماری‌های جدی می‌شود. وقتی جو روگن گفت برای درمان کرونا آیورمکتین مصرف کرده، جنجال دیگری به‌پا شد و افراد زیادی معتقد بودند چنین حرفی ممکن است تبعات خطرناکی داشته باشد و دیگران را تشویق به مصرف دارویی کند که مقامات بهداشت درمورد آن هشدار داده‌اند.

اواخر دسامبر، روگن دوباره آتش جنجال‌ها را با دعوت از دانشمندی به نام رابرت ملون شعله‌ور کرد که در اعتراض به آن، نیل یانگ اسپاتیفای را در جایگاه انتخاب بین او و جو روگن قرار داد؛ اولتیماتومی که متأسفانه پایان خوشی برای یانگ به همراه نداشت.

کپی لینک

اظهارنظرهای جنجالی رابرت ملون چه بود؟

رابرت ملون به‌واسطه‌ی مشارکت‌های اولیه‌اش در پژوهش‌های پیرامون فناوری mRNA که بعدا در تولید واکسن‌های کرونا به‌کار رفت، خود را «مخترع» واکسن‌های mRNA معرفی می‌کند؛ هرچند که در توسعه‌ی واکسن کرونا دانشمندان بی‌شماری دخیل بودند و ملون تنها یکی از آن‌ها بود. به‌هرحال، ادعای او مبنی بر اینکه مخترع واکسن mRNA بوده و توانایی او در استفاده از اصطلاحات علمی، موضع‌گیری‌های او را نزد گروه‌های ضدواکسن معتبرتر و جذاب‌تر کرده است. از آن طرف، نظرات جنجالی‌اش با موج گسترده‌ای از انتقادات از سمت جامعه‌ی علمی روبه‌رو شد تا جایی که توییتر اکانت او را بست.

به‌فاصله‌ی کمی پس از حذف اکانت توییتری ملون، جو روگن او را به پادکستش دعوت کرد و پلتفرمی با ۱۱ میلیون شنونده را دراختیار او گذاشت تا طبق سنت معمول برنامه‌ی JRE، اپیزود جنجال‌آفرین دیگری تولید شود.

ملون در برنامه‌ی روگن دست روی موضوعات حساس زیادی گذاشت و مدعی شد بیمارستان‌ها به خاطر انگیزه‌های مالی درباره‌ی آمار مرگ‌ومیر کرونا دروغ می‌گویند و مثلاً اگر تست کرونای بیماری با «گلوله‌ای در سر» مثبت شود، علت مرگ او را کرونا اعلام می‌کنند. او واکسن زدن افرادی را که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند، «دیوانگی محض» نامید و با اشاره به پایگاه داده‌‌ی «سامانه گزارش عوارض جانبی واکسن‌ها» که گزارش‌های مردمی آن اعتبارسنجی نمی‌شوند، مدعی شد این گزارش‌ها حاکی از «مرگ‌و‌میر بالای مرتبط با واکسن» است که البته ادعای درستی نبود.

ملون گفت واکسن زدن افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند «دیوانگی محض» است

ملون همچنین گفت که ایالتی در هند، به‌نام اوتار پرادش، موفق شده کرونا را با بسته درمانی حاوی آیورمکتین ریشه‌کن کند؛ اما با آمریکا توافق کرده که این موضوع را فاش نکند (طبق گفته‌ی سایت راستی‌آزمایی Politifact، هیچ مبنای علمی برای این ادعا وجود ندارد). از ادعاهای دیگر ملون در برنامه‌ی جو روگن این بود که احتمال ابتلای افراد واکسینه‌شده به گونه‌ی اومیکرون بیشتر از افراد واکسینه‌ نشده است که هیچ پایه‌ی علمی ندارد. ملون حتی شک داشت واکسنی که جو بایدن در برنامه‌ی زنده دریافت کرد، واکسن واقعی بوده باشد.

اظهارنظری که بیشترین توجه را به خود جلب کرد، تشبیه آمریکا به آلمان نازی بود. ملون در برنامه‌ی جو روگن گفت آمریکایی‌ها در یک «روان‌پریشی توده‌ای» گیر افتاده‌اند و هرکسی که روایت غالب را زیر سؤال ببرد، مورد حمله قرار می‌گیرد. او مدعی شد تشویق مردم به واکسن زدن، اقدامی است برای هیپنوتیزم کردن آن‌ها تا برخلاف میل‌شان علیه ویروس کرونا واکسینه شوند.

البته که هر کسی اجازه دارد نظر خودش را داشته باشد، حتی اگر این عقاید با عقاید دیگران در تضاد باشد؛ اما به‌نظر می‌رسد چیزی که باعث به راه افتادن موج اعتراضات به برنامه‌ی جو روگن شده، این باشد که به نظر برخی، صحبت‌های رابرت ملون برای آن دسته از افرادی که از واکسن زدن می‌ترسند، ممکن است تشویق‌کننده باشد؛ چراکه او با ادعاهایش به افراد دلیل‌هایی ارائه می‌دهد تا از واکسینه شدن خودداری کنند.

کپی لینک

واکنش اسپاتیفای و جو روگن چه بود؟

در واکنش به اعتراضات به صحبت‌های رابرت ملون در برنامه‌ی جو روگن، یوتیوب این اپیزود را از پلتفرم خود حذف کرد. ۲۷۰ نفر از اعضای انجمن‌های علمی نیز در نامه‌ای سرگشاده، روگن را به ترویج نظریه‌های توطئه متهم کردند و معترض بودند که اسپاتیفای در قبال پخش اطلاعات نادرست هیچ سیاست روشنی را در پیش نگرفته است.

مدتی طول کشید تا اسپاتیفای و جو روگن به جنجال اخیر واکنش نشان دهند. اسپاتیفای درحالیکه به حمایتش از روگن ادامه داد و حاضر نشد هیچ ‌یک از اپیزودهای جنجالی برنامه را حذف کند؛ در بیانیه‌ای گفت از این پس به برنامه‌هایی که درباره‌ی کرونا صحبت می‌کنند، لینکی اضافه می‌کند تا کاربران را به سمت پادکست‌های دیگری هدایت کند که درباره‌ی کووید اطلاعات معتبر و به‌روزی دارند.

اسپاتیفای همچنین برای شفاف‌سازی، سیاست‌های خود در قبال محتوای مربوط به کرونا را منتشر کرد و تأکید داشت درصورت نقض این قوانین، محتوای مذکور حذف و چنانچه دوباره قوانین زیر پا گذاشته شود، حساب فرد خاطی تعلیق یا برای همیشه بسته خواهد شد.

اسپاتیفای به این نتیجه رسید برنامه روگن هیچ یک از قوانین پلتفرم را نقض نکرده است

طبق قوانین اسپاتیفای، محتوایی که حاوی اطلاعات پزشکی خطرناک و نادرست باشد و سلامت عمومی را با تهدید جدی روبه‌رو کند از این پلتفرم حذف خواهد شد. برای مثال، اگر در محتوایی گفته شود کرونا یا سایر بیماری‌های جدی جعلی هستند، واکسن‌های موردتایید مقامات بهداشتی به‌طور عمد موجب مرگ می‌شوند یا افراد را تشویق کنند به‌منظور ایجاد مصونیت، خود را درمعرض ابتلا به کرونا قرار دهند، اسپاتیفای در جهت حذف آن‌ها اقدام خواهد کرد.

اسپاتیفای در مورد برنامه‌ی روگن به این نتیجه رسید که هیچ‌یک از اظهارنظرهای رابرت ملون قوانین پلتفرم را نقض نکرده و این اپیزود حذف نخواهد نشد.

جو روگن هم بعد از گذشت بیش از دو هفته سرانجام با پست ویدیویی در اینستاگرام به جنجال کرونایی اخیر واکنش نشان داد و با دفاع از برنامه و صحبت‌های مهمانانش، از اسپاتیفای به خاطر حمایتش تشکر و به‌خاطر جنجال پیش‌آمده،‌ عذرخواهی کرد.

روگن در ویدیوی ۱۰ دقیقه‌ای خود که در عرض ۵ ساعت نزدیک ۲.۵ میلیون بازدید داشت، گفت حجم زیادی از انتقادها به پادکست او به خاطر اظهارنظرهای دکتر پیتر مک‌کالو و دکتر رابرت ملون بوده و از این دو به‌عنوان افراد بسیار باهوش و متخصصی نام برد که برای صحبت درباره‌ی کرونا و واکسن صلاحیت کافی دارند. روگن گفت تنها دلیلی که باعث به‌وجود آمدن جنجال شده، مغایرت دیدگاه این دو نفر درباره‌ی همه‌گیری با نظر عمومی است.

در حالی‌که اعتبار بسیاری از اظهارنظرهای رابرت ملون و مک‌کالو از سمت وب‌سایت‌های راستی‌آزمایی مردود اعلام شده، روگن گفت با اینکه اپیزود مربوط به آن‌ها برچسب «حاوی اطلاعات نادرست» بخورند، مشکل دارد؛ چراکه به گفته‌ی او، برخی از اظهارنظرها درمورد تأثیر ماسک‌های پارچه‌ای، منشأ ویروس و اینکه افراد واکسینه شده همچنان می‌توانند به کرونا مبتلا شوند و ناقل باشند، چند ماه پیش به اتهام «حاوی اطلاعات نادرست» بودن باعث طرد شدن افراد از شبکه‌های اجتماعی می‌شد، اما حالا درستی آن‌ها پذیرفته شده است.

روگن در ویدئوی اینستاگرامی‌اش به ادعاهای دیگر مهمان‌هایش که باعث اعتراض و انتقاد شده بود، اشاره‌ای نکرد؛ اما قبول داشت که از صحت اظهارنظرهای آن‌ها مطمئن نیست.

من نمی‌دانم که حرفشان درست است یا نه، چون نه دکترم و نه دانشمند. من فقط یک آدم معمولی‌ام که با آن‌ها گفتگو می‌کنم. بی‌شک گاهی هم اشتباه می‌کنم، اما سعی می‌کنم هرجا که اشتباه کردم آن‌ را تصحیح کنم؛ چون دوست دارم حقیقت را بگویم. من علاقه‌مندم حقیقت را پیدا کنم و با افرادی که نظرهای متفاوتی دارند گفتگوی جالبی انجام دهم. من اصلاً علاقه ندارم با آدم‌هایی با نظرهای یکسان صحبت کنم.

روگن از دادن تریبون به مهمان‌هایی با عقاید جنجالی پشیمان نیست؛ اما گفت از تصمیم اسپاتیفای برای اضافه کردن توصیه‌های بهداشتی و سلب مسئولیت به اپیزودهایی که حاوی بحث درباره‌ی کرونا هستند، استقبال می‌کند. او همچنین اضافه کرد قصد دارد سراغ افرادی با نظرهای متفاوتی برود تا «بتوانیم بفهمیم ماجرا واقعاً از چه قرار است. نه فقط درباره‌ی کرونا، بلکه درباره‌ی همه چیز.»

کپی لینک

حق با چه کسی است؟

اما در نهایت این داستان نیل یانگ نیست؛ حتی داستان جو روگن هم نیست؛ بلکه داستان اسپاتیفای است که حالا دیگر به‌جای آنکه به آن به چشم یک سرویس استریم موسیقی نگاه کنیم، باید آن را شرکت تکنولوژی‌محوری شبیه فیسبوک و اینستاگرام در نظر بگیریم که درآمدزایی برایش در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارد و شاید به‌همین دلیل، مورد انتقاد و اعتراضات بسیاری قرار بگیرد.

شاید تصور کنید تصمیم اسپاتیفای به حذف نکردن برنامه‌ی جو روگن اقدامی در حمایت از تولیدکنندگان محتوا و در دفاع از آزادی بیان به‌حساب می‌آید؛ اما به گفته‌ی خود اسپاتیفای، این پلتفرم ۲۰ هزار اپیزود پادکستی را که سیاست‌های محتوایی مربوط به کرونا را نقض کرده بودند، حذف کرده است. شاید از خودتان بپرسید از نظر اسپاتیفای دقیقاً چه اظهارنظرهایی از محدوده‌ی آزادی بیان فراتر می‌روند و خط قرمزهای این پلتفرم را زیر پا می‌گذارند؟ مگر در آن ۲۰ هزار اپیزود چه حرفی زده شده بود که باید حذف می‌شدند و اسپاتیفای بر چه اساسی به جز انگیزه‌های مالی به نتیجه رسید که برنامه‌های روگن قوانین شرکت را نقض نکرده‌اند؟

و سؤال دیگر این است که هنرمندان و موسیقی‌دان‌هایی که اسپاتیفای را برای پخش آثارشان انتخاب و دامنه‌ی انحصارگری آن را گسترده‌تر کرده‌اند، چقدر در تصمیم‌گیری‌های شرکت تأثیرگذار هستند؟

برای اسپاتیفای، از دست دادن نیل یانگ با وجود اینکه هنرمند مطرحی است، نه‌تنها ضرر مالی به همراه نداشت، بلکه به نفعش نیز بود؛ چون حالا دیگر مجبور نیست هر سال به او ۶۰۰ هزار دلار پرداخت کند؛ اما اگر به جای او، اد شیرن با بیش از ۸۰ میلیون شنونده یا ادل با ۶۶ میلیون شنونده در ماه به اسپاتیفای اولتیماتوم داده بودند، اکنون چه واکنشی را از سمت آن شاهد بودیم؟

به‌نظر می‌رسد این روزها تصمیم‌گیری درباره‌ی اینکه ما لیاقت استفاده از چه محتوایی را داریم، کاملاً برعهده‌ی شرکت‌های بزرگ و انحصارگری‌های آن‌ها قرار دارد و انگیزه‌ی اصلی اکثر تصمیم‌گیری‌ها نیز درآمد بیشتر است. شما درباره‌ی ماجرای اخیر و موضع‌گیری‌های پیرامون آن چه فکر می‌کنید؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
در حال مطالعه لیست مطالعاتی هستی
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

تبلیغات
D7-B6Snappshop
D7-zoomitproduct
آخرین ویدیوها
پخش از رسانه
آموزش کامل و جامع نصب ویندوز ۱۱ + پارتیشن‌بندی و ...
آموزش کامل و جامع نصب ویندوز ۱۱ + پارتیشن‌بندی و ...
00:38:14
LG QNED86 TV
بهترین انتخاب برای گیم و فیلم! بررسی تلویزیون ۸۶ اینچی ال‌جی
00:12:39
عکس ابزارهای ذخیره‌سازی فایل از قدیم تا جدید
سفر شگفت‌انگیز دنیای ذخیره‌سازی اطلاعات؛ از گذشته تا امروز!
00:14:56
عکس وان‌پلاس ۱۳ رنگ مشکی در دست
وان پلاس ۱۳؛ ارزشمندتر از گلکسی اس ۲۵ اولترا؟
00:16:13
عکس لوح نقره‌ای یوتیوب زومیت در ابعاد جدید
آنباکس لوح نقره‌ای یوتیوب زومیت به بهانه نوروز ۱۴۰۴
00:23:39
عکس یخچال MoodUp ال‌جی
این یخچال با روح و روانت بازی می‌کنه 🧊
00:05:48
بررسی هدفون سونی WF-1000XM5
بررسی هدفون توگوشی XM5 سونی
00:10:23
عکس گوشی ردمی نوت ۱۴ پرو و ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس
بررسی ردمی نوت ۱۴ پرو و ۱۴ پرو پلاس 5G
00:13:31
زومکست با مدیرعامل جاباما
گفتگو با مدیرعامل جاباما؛ فرصتی برای دیدن ناشناخته‌های ایران
00:38:48
دیگه گلس نخر در حال شکستن یک گلس
شیشه‌های ضد خش گوشی چطوری ساخته می‌شن؟
00:13:15
نگاه نزدیک به ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس و ردمی نوت ۱۴ پرو شیائومی
نگاه نزدیک به ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس و ردمی نوت ۱۴ پرو شیائومی
00:14:33
عکس بهزاد مرعشیان و امیر خاوران در کنار هم
سرویس تحقیقات بازار دیجی‌کالا چیه؟
00:30:05
موشک استارشیپ روی سکوی پرتاب در تاسیسات استاربیس
پخش زنده پرتاب آزمایشی هشتم موشک استارشیپ
02:00:00
عکس مهرداد با قطعات داخلی آل این وان gt624 گرین
بررسی آل این وان گرین مدل GT624
00:35:45
عکس گوشی پوکو X7 پرو در دست
بررسی گوشی پوکو X7 پرو
00:10:50
عکس مسعود یوسف‌نژاد در کنار بهزاد اکبری
عقب‌گرد اکوسیستم استارتاپی بر اثر فیلترینگ
00:36:29
عکس گوشی‌های پوکو ایکس ۶ پرو و داریا باند ۲ در کنار هم
مقایسه گوشی داریا باند ۲ با پوکو X6 Pro
00:11:29
عکس گلکسی اس ۲۵ اولترا و آیفون ۱۶ پرومکس در کنار هم و مقایسه دوربین
مقایسه دوربین گلکسی S25 اولترا و آیفون 16 پرو مکس
00:47:42
عکس ری‌برندینگ همراه اول و ساین جدید این اپراتور
مراسم ری‌برندینگ همراه اول؛ هویت جدید چه فرقی کرده؟
00:07:27
زومیت چطور بررسی می‌کنه؟
محصولات چطور تو زومیت بررسی می‌شن؟ 🔍📦
00:10:48
پشت پرده بزرگ‌ترین هک تاریخ کریپتو
پشت پرده بزرگ‌ترین هک تاریخ کریپتو
00:06:49
عکس مسعود یوسف نژاد و پشوتن پورپزشک درکنارهم و موضوع فیلترینگ اینستاگرام
شکست ۳ ساله فیلترینگ اینستاگرام؛ رشد ۳ برابری فروش ایرانی‌ها
00:32:59
آیفون ۱۶ ای و بی معنا
جایگزین آیفون اس ای معرفی شد؛ قلبی جدید با قیمت بالا 🔻
00:09:24
تصویر شادان با مکبوک و لوگو نرم افزارهایی که روی مک نصب می شوند و نمیشوند
قبل از خرید مک‌بوک این ویدیو رو ببین!
00:13:44
عکس بهزاد با میکروفون زومیت در دست و ماشین لباس‌شویی پاکشوما
برند پاکشوما در تولد ۵۰ سالگی خودش، ری‌برند شد
00:12:44
نسل دوم انحصار؟ 📦 آنباکس داریا باند ۲
نسل دوم انحصار؟ 📦 آنباکس داریا باند ۲
00:17:09
عکس آقای مصحفی با دو تا ماه در دست و زمین در پشت سر او
چی می‌شد اگه زمین ۲ تا ماه داشت؟
00:06:23
آموزش نصب لینوکس روی اندروید
آموزش نصب لینوکس روی گوشی‌های اندروید
00:30:39
عکس گوشی گلکسی اس ۲۵ و اس ۲۵ پلاس در کنار هم
بررسی گلکسی اس ۲۵ و اس ۲۵ پلاس
00:13:47
هوش مصنوعی سامسونگ
بررسی قابلیت‌های هوش مصنوعی سامسونگ در اس ۲۵
00:20:23
آینده تکنولوژی با ترامپ چطور خواهد شد؟
ترامپ با آینده تکنولوژی چی کار می‌کنه؟
01:14:29
عکس کاور خبرنگار زومیت و مدیرعامل زرپاد
قبل از خرید طلای آنلاین این ویدیو رو تماشا کنید!
00:01:12
همه چیز درباره دیپ سیک
دیپ سیک؛ انقلاب هوش مصنوعی از چین 🇨🇳⚡💻
00:23:37
بررسی گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ
بررسی گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ؛ چاقوی کند سامسونگ 🔪🔥
00:19:41
گوشی اشتراکی
گوشی اشتراکی؟! دیگه گوشیت مال خودت نیست! 😳📱
00:09:55
عکس پلتفرم ابرآمد در رویداد ابری‌گپ
گزارش زومیت از رویداد «ابری‌گپ»
00:08:39
عکس امیرمحمد سلیمانی و میکروفون زومیت در دستانش
پشت صحنه اولین دورهمی حضوری زومیت
00:16:35
چیزایی که سامسونگ توی رویداد آنپکد بهتون نگفت!
چیزایی که سامسونگ توی رویداد آنپکد بهتون نگفت!
00:07:56
اولین گردهمایی زومیت و پوشش زنده‌ی رویداد آنپکد سامسونگ
نسخه آفلاین پوشش زنده دورهمی زومیت
03:04:03
عکس سری گلکسی اس ۲۵ سامسونگ در دست بهزاد
نگاه نزدیک زومیت به خانواده گلکسی اس ۲۵
00:08:52
۴ مرد جوان در کاور مراسم رونمایی گلکسی اس ۲۵
پوشش زنده دورهمی زومیت؛ مراسم معرفی سری گلکسی اس ۲۵ سامسونگ
03:00:00
انتظارات از رویداد معرفی گلکسی اس ۲۵ سامسونگ و دورهمی زومیت
انتظارات از رویداد معرفی سری اس ۲۵ سامسونگ و دورهمی زومیت
00:11:31
عکس بهزاد در ماشین پرنده و لوگو CES
۱۰ فناوری برتر امسال که آینده رو تغییر می‌دن
00:11:52
کاور دورهمی زومیت
اولین دورهمی حضوری زومیت؛ گردهمایی بزرگ عاشقان فناوری 🎉
00:01:04
انتظارات زومیت از دوربین گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ
گلکسی اس ۲۵ اولترا تو راهه؛ از دوربین این گوشی چی می‌دونیم؟
00:09:51
عکس بهزاد و هادی با جعبه‌های دیجی‌کالا و لوگوی بیسوس
آنباکس ۴۰ میلیونی کالاهای متنوع بیسوس
01:13:38
کامپیوترهای کوانتومی و جهان های موازی
همه چیز درباره کامپیوترهای کوانتومی
00:13:43
عکس کاور دیجی پی
گزارش غرفه‌ی دیجی‌پی در نمایشگاه بین‌المللی ریتیل شو تهران
00:08:40
گلکسی اس ۲۴ اولترا نه، اس ۲۵ اولترا خوبه
اس۲۴ اولترا نخر؛ اس۲۵ اولترا داره میاد!!! 🤯
00:08:54
کیس خوب چه ویژگی‌هایی داره؟
قبل از خرید کیس کامپیوتر به این نکات توجه کنید ⚠️
00:07:56
coming soon...

مقایسه قیمت و مشخصات 🛒

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ ارغوانی / Samsung Galaxy A36پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ ارغوانی / Samsung Galaxy A36
4
گلکسی A36 سامسونگ

از30,633,300تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A56 سامسونگ زیتونی / Samsung Galaxy A56پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A56 سامسونگ زیتونی / Samsung Galaxy A56
3.8
گلکسی A56 سامسونگ

از35,500,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7
3.7
پوکو X7 شیائومی

از26,977,700تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 پرو شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 پرو شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7 Pro
4.7
پوکو X7 پرو شیائومی

از29,700,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 25 سامسونگ سرمه ای / Samsung Galaxy S25پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 25 سامسونگ سرمه ای / Samsung Galaxy S25
4.4
گلکسی اس 25 سامسونگ

از76,499,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 اپل آبی / Apple iPhone 16پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 اپل آبی / Apple iPhone 16
3.5
آیفون 16 اپل

از84,999,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو مکس اپل مشکی / Apple iPhone 16 Pro Maxپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو مکس اپل مشکی / Apple iPhone 16 Pro Max
3.8
آیفون 16 پرو مکس اپل

از169,699,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Pro
4.4
آیفون 16 پرو اپل

از158,999,000تومان

کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو سونی / Sony PlayStation 5 Proکنسول بازی پلی استیشن 5 پرو سونی / Sony PlayStation 5 Pro
4
اپل ایرپادز 4 به همراه کیساپل ایرپادز 4 به همراه کیس
3
اپل ایرپاد 4

از13,500,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55
4.2
گلکسی A55 سامسونگ

از27,626,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A15 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A15پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A15 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A15
4.4
گلکسی A15 سامسونگ

از12,500,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Pro
4.3
پوکو X6 پرو شیائومی

از27,515,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6
4
پوکو X6 شیائومی

از27,648,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F6 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F6 Pro
4.5
پوکو F6 پرو شیائومی

از42,966,600تومان

گوشی موبایل گلکسی زد فولد 6 سامسونگ صورتی / Samsung Galaxy Z Fold6گوشی موبایل گلکسی زد فولد 6 سامسونگ صورتی / Samsung Galaxy Z Fold6
4.1
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35
4.3
گلکسی A35 سامسونگ

از23,841,000تومان

پنل جلو و پشت تبلت آیپد پرو 13 اپل نسخه 2024 مشکی / Apple iPad Pro 13 2024پنل جلو و پشت تبلت آیپد پرو 13 اپل نسخه 2024 مشکی / Apple iPad Pro 13 2024
3.8
موبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13موبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13
4.1
آیفون 13 اپل

از55,334,000تومان

گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro سفیدگوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro سفید
4.5
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 24 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy S24پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 24 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy S24
4.4
گلکسی اس 24 سامسونگ

از93,733,300تومان

موبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blueموبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blue
3.5
آیفون 13 پرو مکس اپل

از80,630,000تومان

گوشی موبایل آیفون 13 پرو اپل / Apple iPhone 13 Pro آبیگوشی موبایل آیفون 13 پرو اپل / Apple iPhone 13 Pro آبی
4
آیفون 13 پرو اپل

از73,000,000تومان

گوشی موبایل آیفون 15 پرو اپل / Apple iPhone 15 Pro تیتانیومگوشی موبایل آیفون 15 پرو اپل / Apple iPhone 15 Pro تیتانیوم
4.1
آیفون 15 پرو مکس اپل

از144,500,000تومان

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات