توییتر آزمایش جهانی قابلیت Downvote (رأی مخالف) را آغاز کرد

جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
توئیتر اکنون قابلیت رأی مخالف (Downvote) را در کل دنیا آزمایش می‌کند، این قابلیت برای تشخیص پاسخ‌های مرتبط به‌کار می‌رود و تعداد آرای آن مخفی می‌ماند.
تبلیغات

اگر اکنون کنار پاسخ‌های توئیتری، دکمه‌ی Downvote را می‌بینید، تنها نیستید؛ چراکه توییتر قابلیت رأی مخالف را پس از گذشت یک سال، اکنون در کل دنیا آزمایش می‌کند. این قابلیت در ابتدا به‌صورت محدود در‌ اختیار تعدادی از کاربران تحت‌وب توییتر قرار گرفته بود؛ اما شبکه‌ی اجتماعی واژه‌محور می‌گوید به‌زودی Downvote را به کاربران اندروید و iOS نیز ارائه می‌دهد.

برخلاف وب‌سایت‌هایی همچون ردیت، آمار رأی‌های مخالف در توئیتر به‌صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد؛ در عوض این شبکه‌ی اجتماعی از آرای ثبت‌شده برای انتخاب پاسخ‌های مرتبط و نمایش آن‌ها به مخاطب به‌کار خواهد رفت.

توئیتر Downvote زومیت

توییتر می‌گوید تاکنون نتایج آزمایش نشان می‌دهد که کاربران عموماً به پاسخ‌های توهین‌آمیز و غیرمرتبط رأی مخالف داده‌اند. به‌گفته‌ی توئیتر، «این آزمایش نشان داد که ثبت Downvote یکی از پرکاربردترین ابزارهای افراد برای نشان‌کردن محتوایی است که نمی‌خواهند ببینند.» توییتر پیش‌تر قابلیت‌هایی همچون Mute یا نشان‌کردن به‌عنوان اسپم یا محتوای غیرمرتبط را در منوهای تو در تو و پیچیده به کاربر ارائه می‌داد.

نتیجه‌گیری فعلی توییتر چنین است که با قابلیت Downvote، «کیفیت مکالمه‌ها در توییتر بهبود می‌یابد»؛ بنابراین احتمالاً Downvote آمده که برای همیشه بماند.

قابلیت‌های Downvote و دیسلایک جزو راهکارهایی ساده برای ارائه‌ی بازخورد به محتوای آنلاین هستند؛ اما می‌توانند مشکل‌ساز نیز باشند؛ به‌عنوان مثال ممکن است که این قابلیت‌ها برای اهدافی همچون آزار و اذیت هدفمند و گسترده یا ساکت‌کردن افراد به‌کمک الگوریتم‌های خود توییتر به‌کار روند.

گزینه‌ی دیسلایک به‌اندازه‌ای برای یوتیوب مشکل‌ساز شد که در‌ نهایت این شبکه‌ی اجتماعی آمار آن را از ماه نوامبر سال گذشته از حالت عمومی در آورد. در سوی دیگر، فیسبوک در گذشته بارها قابلیت Downvote را آزمایش کرد؛ اما هیچ‌گاه به پلتفرم خود نیفزود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات