انقلاب خفته فناوری؛ همهچیز درباره سرویسهای ابری
با اینکه سالهاست از معرفی رایانش ابری و سرویسهای آن میگذرد، این فناوری در چند سال گذشته به محبوبیت بالایی رسیده است. رایانش ابری از زمان معرفی، راه خود را به بسیاری از صنایع پیدا کرد. این فناوری بر نگرانیها غلبه کرد و قابلیتهای خود را برای پشتیبانی از کسبوکارها و هدایت آنها در مسیر موفقیت اثبات کرد. امروزه رایانش ابری یکی از تغییرات اجتنابناپذیر برای رسیدن به موفقیت در عصر دیجیتال به شمار میرود.
رایانش ابری چیست و چرا اهمیت دارد؟
رایانش ابری امکان ذخیرهسازی و دسترسی به دادهها و برنامهها را روی اینترنت به جای هارد درایوها، سرورهای فیزیکی یا کامپیوترهای شخصی میدهد. به بیان سادهتر، رایانش ابری بهجای تکیه بر دستگاههای ذخیرهسازی محلی مثل هارد درایو، از شبکهای شامل سرورهای راه دور (ریموت) برای ذخیرهسازی، مدیریت و پردازش دادهها استفاده میکند. یک کلاد (ابر) در واقع گروهی از سرورها است که میتوان به صورت آنلاین از آن برای ذخیرهسازی و اشتراکگذاری اطلاعات استفاده کرد.
افراد و کسب و کارها از رایانش ابری برای ذخیرهسازی ریموت دادههای خود استفاده میکنند و میتوانند از طریق اتصال اینترنتی، با هر کامپیوتر یا دستگاهی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. برای مثال با رایانش ابری میتوانید فایلها را به همکاران خود ارسال کنید یا به تصاویر گوشی و کامپیوتر خود از طریق برنامههایی مثل گوگل داکز یا مایکروسافت ورد دسترسی پیدا کنید.
استفاده از کلاد به این معنی است که سرورهایی که به کار میبرید دقیقا در موقعیت فیزیکی شما قرار ندارند؛ بلکه از طریق اینترنت دسترسی ایمن به آنها امکانپذیر است. همچنین میتوانید دادهها و فایلهای پشتیبان خود را برای روز مبادا ذخیره کنید.
رایانش ابری چگونه کار میکند؟
برای درک بهتر عملکرد فناوری رایانش ابری باید به سه مدل پیادهسازی فناوری کلاد اشاره کنیم:
ابر عمومی (Public)
پیشتر سرور وبسایتها به شکل سنتی در دیتاسنترها میزبانی میشد و هر وبسایت فارغ از میزان نیاز زیرساختیاش، سرور خود را دیتاسنتر مستقر میکرد. این موضوع باعث می شد صاحبان کسبوکار بعضا ناچار به تامین زیرساخت بیشتر از نیاز خود باشند و برای افزایش منابع زیرساختی زمان و هزینهی زیادی صرف کنند.
با پیدایش فناوری ابری، صاحبان کسبوکار بهجای اجارهی مستقیم سرور از دیتاسنترها، منابع مورد نظر خود را به میزان نیاز، از ارایهدهندگان سرویس ابر عمومی تهیه میکنند. به این ترتیب صاحبان کسبوکار در لحظه هر میزان منبعی که نیاز داشته باشند استفاده میکنند و به میزان مصرف خود هزینه پرداخت میکنند.
در ابر عمومی زیرساختها مانند سرورهای فیزیکی و فضای ذخیرهسازی به شکل مشترک از سوی کسبوکارها مورد استفاده قرار میگیرد. انعطافپذیری و مقیاسپذیری بالا، نبود نیاز به نگهداری و قیمت مناسب از مزایای ابر عمومی است.
ابر عمومی محبوبترین و کمهزینهترین مدل سرویس ابری است. از ارائهدهندگان این نوع ابر میتوان به مایکروسافت آژور، آمازون وب سرویس (AWS) و گوگل کلاد پلتفرم اشاره کرد.
ابر خصوصی (Private)
ابر خصوصی به سرویس ابری گفته میشود که با سازمانهای دیگر مشترک نیست و بهصورت انحصاری به یک سازمان ارائه میشود. سازمانها با ابر خصوصی میتوانند از تمام مزایای رایانش ابری بدون نیاز به اشتراکگذاری منابع با سازمانهای دیگر برخوردار شوند.
ابر خصوصی میتواند داخل یک سازمان باشد یا از راه دور کنترل شود و دسترسی به آن از طریق اینترنت امکانپذیر باشد با این تفاوت که برخلاف ابر عمومی، دسترسی همگانی به آن امکانپذیر نیست.
بهشکل معمول حساسیتدادهها، نیاز به کنترل و امنیت بیشتر و حجم بالای نیاز زیرساختی کسبوکارهای بزرگ، صنایع دولتی، بانکها و سازمانهای دولتی را به سمت استقرار ابرخصوصی برای رفع نیازهایشان میبرد
ابر ترکیبی (Hybrid)
ابر هیبریدی، ترکیبی از مدلهای عمومی و خصوصی است که از طریق اینترنت و شبکههای خصوصی مجازی این اتصال را برقرار میکند. شرکتها میتوانند برای برنامهها و دادههای حساس خود از ابر خصوصی و برای کنترل حجم کاری از ابر عمومی استفاده کنند. هدف ابر هیبریدی ایجاد یک محیط خودکار و یکپارچه است که از مزایای زیرساخت ابر عمومی و درعینحال حریم دادهای ابر خصوصی استفاده کند.
سرویس رایانش ابری چیست؟
سرویسهای رایانش ابری با ذخیرهسازی اطلاعات در موقعیتهای مکانی مختلف موسوم به «دیتاسنتر» کار میکنند. یک دیتاسنتر ممکن است دارای هزاران کامپیوتر شبکهشده باشد که همین ویژگی آن را بسیار قدرتمند میسازد. به بیان دیگر اطلاعاتی که ذخیره میشوند در میان دستگاههای فیزیکی مختلف پخش میشوند و در یک جا ذخیره نمیشوند. سرویسهای رایانش ابری همچنین دارای قابلیتهایی مثل امکان بازیابی اطلاعات پس از حادثه، مقیاسپذیری بالا، استفاده از منابع از نقاط مختلف جغرافیایی و انعطافپذیری هستند. هدف سرویسهای رایانش ابری بهبود عملکرد کسبوکارها در تمام ابعاد است. این سرویسها به صرفهجویی در هزینه، افزایش امنیت و حفظ کیفیت بالای خدمات کمک میکنند.
انواع سرویسهای ابری
سرویسهای رایانش ابری دارای سه نوع اصلی هستند:
- زیرساخت بهعنوان سرویس (IaaS)
- پلتفرم بهعنوان سرویس (PaaS)
- نرمافزار بهعنوان سرویس (SaaS)
این سرویسها سطوح متفاوتی از کنترل و مسئولیت را در اختیار کاربرها قرار میدهند.
زیرساخت بهعنوان سرویس (IaaS)
زیرساخت بهعنوان سرویس (IaaS)، نوعی سرویس رایانش ابری است که منابع ضروری، ذخیرهسازی و محاسباتی را بر مبنای تقاضا در اختیار کاربرها قرار میدهد. با انتقال زیرساخت به IaaS میتوان در هزینهی نگهداری دیتاسنترهای محلی و همچنین سختافزار صرفهجویی کرد. IaaS همچنین هزینه، پیچیدگی خرید و مدیریت سرورهای فیزیکی و زیرساختهای دیتاسنتر را کاهش میدهد.
کاربر با IaaS مسئولیت مدیریت همهچیز از سیستمعامل تا میدلور (middle ware) و دادهها و اپلیکیشنها را برعهده دارد. ارائهکنندهی سرویس وظایف دیگر مثل مجازیسازی، مسئولیت سرورها، ذخیرهسازی و شبکهسازی را برعهده دارد. کاربرها هم بر اساس منابعی که به کار میبرند مثل چرخههای CPU، حافظه، پهنای باند و موارد دیگر هزینه پرداخت میکنند. نمونههای محصولات IaaS عبارتاند از: Amazon Web Services و مایکروسافت آژور.
پلتفرم بهعنوان سرویس (PaaS)
در حالت عادی برای استقرار یک اپلیکیشن باید یک سرور تهیه ، کتابخانهها و Runtimeهای مورد نیاز اپلیکیشن را در آن نصب کرد. همچنین در زمان افزایش کاربران اپلیکیشن نیاز است مقیاس افقی (تعداد instanceهای) اپلیکیشن را افزایش داد که مستلزم لود بالانسینگ و صرف زمان و وقت بالا است.
برای استقرار اپلیکیشن با استفاده از سرویس پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)، نیاز به خرید و مدیریت سرور، نصب کتابخانهها و Runtimeهای مختلف وجود ندارد. همچنین در این حالت مقیاسپذیری افقی اپلیکیشن بهشکل خودکار انجام میشود. بنابراین PaaS با استفاده از مفهوم عام Serverless شما را از نگهداری و مدیریت سرور بینیاز میکند.
برنامههای پلتفرم بهعنوان سرویس (PaaS)، محیطی را برای توسعه، تست و میزبانی اپلیکیشنها در اختیار کاربرها قرار میدهند. کاربر مسئولیت مدیریت دادهها و نرمافزار خود را برعهده دارد و ارائهدهندهی سرویس، مسئولیتهای دیگر مثل میزبانی سختافزار و نرمافزار روی زیرساخت خود را انجام میدهد. با PaaS دیگر نیازی به نگرانی برای بهروزرسانیهای نرمافزاری، سیستمهای عامل یا حافظه نیست. کاربرها میتوانند برای هر منبع ضروری خود هزینه پرداخت کنند. از نمونههای PaaS میتوان به Google App Engine یا AWS ECS و Heroku اشاره کرد.
نرمافزار بهعنوان سرویس (SaaS)
SaaS مدل توزیع نرمافزاری است که غالبا بر بستر ابر و با مدل پرداختی subscription ارایه میشود. این سرویسها معمولا روی اینترنت در اختیار کاربران نهایی قرار میگیرند بهطوری که کاربر برای دسترسی به آنها نیازی به نصب نرمافزار روی دستگاه خود نداشته باشد.
در مدل SaaS، کاربرها بهجای پرداخت هزینه برای خرید و نصب نرمافزار، اشتراکهایی را برای خرید برنامهی دلخواه خود خریداری میکنند. برخی از سرویسهای محبوب SaaS عبارتاند از: مایکروسافت ۳۶۵، دراپباکس و DocuSign.
مدل SaaS برای کسبوکارهای کوچکی که فاقد منابع مالی یا IT برای توسعهی جدیدترین و بهترین سلوشنها هستند، مفید است. با این مدل جایی برای نگرانیهای مالی یا نیروی کار نیست.
کاربردهای سرویسهای ابری
سرویسهای ابری برای اهداف فردی و تجاری کاربرد دارند. رایانش ابری با ارائهی مجموعهای از سرویسهای ریموت، نقش مهمی در بهینهسازی کسبوکارها دارد. در ادامه نگاهی به نمونههای واقعی و کاربردهای رایانش ابری میاندازیم.
۱. پلتفرم بارگذاری و دانلود فایل
پلتفرم بارگذاری و دانلود آنلاین نمونهای از کاربرد کلاد است. پلتفرمهای آپلود و دانلود متعددی وجود دارند که به کاربران نهایی امکان میزبانی فایلها، اسناد، ویدئوها و تصاویر را روی کلاد میدهند. این پلتفرمها معمولا دارای رابط کاربری ساده برای نمایش و بارگذاری اسناد از کامپیوترهای شخصی روی فضاهای ابری هستند. این سرویسها باعث میشوند دادهها همیشه (در صورت دسترسی به اینترنت) در دسترس باشند و نیازی به خرید سختافزار برای حفظ اطلاعات نباشد. دسترسی به این سرویسها بهصورت رایگان و پولی امکانپذیر است. کاربران در صورت پرداخت ماهیانه میتوانند به سرویسهای پریمیوم دسترسی پیدا کنند.
نمونهها: Media Fire، Hot File و Rapid Share
۲. برنامههای هنری
سرویسهای رایانش ابری در برنامههای هنری متنوعی به کار رفتهاند که از این برنامهها میتوان برای طراحی کتابها، کارتها و تصاویر خلاقانهی جذاب استفاده کرد. این برنامههای سرویسهای ویرایش را در اختیار کاربران میگذارند و میتوان آنها را به شکل برنامههای سادهی دسکتاپ روی کامپیوترهای فردی طراحان به کار برد.
از مزایای این برنامهها میتوان به این موارد اشاره کرد: دسترسی به ابزار از نقطهی دلخواه (در صورت برقرار بودن اتصال اینترنتی)، دسترسی به فضای ذخیرهسازی اختصاصی ابری، امکان اجرای پروژهها از دستگاههای مختلف، دسترسی به ابزارهای طراحی و امکانات که بهصورت مرتب بهروزرسانی میشوند؛ بنابراین دیگر نیازی نیست برای طراحی، نرمافزاری را روی دستگاه خود نصب کنید و میتوانید با سهولت بیشتری به ابزار دلخواه دسترسی داشته باشید.
نمونهها:
ویستاپرینت (Vistaprint) و ادوبی کریتیو کلاد (Adobe Creative Cloud) از نمونههای برجستهی برنامههای هنری یا سرویسهای مبتنی بر کلاد هستند. این برنامهها به طراحان در ویرایش طرحها کمک میکنند.
۳. ویرایش تصاویر
بسیاری از سرویسهای ابری امکان ویرایش رایگان تصاویر را به کاربران میدهند. این سرویسها امکاناتی مثل تغییر اندازه، ویرایش، برش تصاویر، استفاده از جلوههای ویژه را با یک رابط کاربری ساده فراهم میکنند. علاوه بر این، قابلیتهای تنظیم کنتراست و روشنایی هم در اختیار کاربران قرار میگیرند.
نمونهها: Fotor و Adobe Creative cloud
۴. ذخیرهسازی دادهها
امروزه اپلیکیشنهای متعددی بر اساس مدلهای رایانش ابری منتشر شدهاند. این برنامهها امکان ذخیرهسازی اطلاعات در کلاد را میدهند. چنین کلادهایی میتوانند از نوع خصوصی یا عمومی باشند. میتوانید دادهها، فایلها و تصاویر را روی این کلادها ذخیره کنید. سرویسهای ذخیرهسازی ابری همچنین سرویسهای تبدیل فرمت دادهای را در اختیار کاربرها میگذارند.
اولین مزیت ذخیرهسازی ابری، دسترسی به دادهها است. اغلب سرویسهای ذخیرهسازی دادهای دارای رابط کاربری ساده و قابلیت درگ اند دراپ هستند بهطوریکه بهراحتی میتوانید فایل خود را بهصورت آنلاین و بدون نیاز به دانش تخصصی روی درایو ابری ذخیره کنید. دومین مزیت نسبت به سرویسهای غیرابری، امنیت بالای ذخیرهسازی دادهها است. بهطوریکه در صورت سرقت یا بروز حادثه، میتوان مجددا به دادههای حساس دسترسی پیدا کرد. از طرفی این سرویسها ازنظر هزینه بسیار بهینهتر از تهیهی سختافزارهای ذخیرهسازی گرانقیمت هستند.
نمونهها: DropBox، OneDrive، Box، Mozy و Google Suites
۵. آنتیویروس
سرویسهای ابری همچنین سرویسهای پشتیبانی و آنتیویروس را ارائه میکنند. این سرویس امکان ارتقا و عملکرد یکپارچهی سیستم را فراهم میکند. نرمافزار آنتیویروس کلاد به کاربرها در پاکسازی سیستم در بازههای منظم کمک میکند.
با این سرویسها میتوانید تهدیدهای بدافزاری و برخی ویروسها را کشف و شناسایی کنید. چنین برنامههایی معمولا رایگان هستند و با کشف تهدیدها گزارشی را به دیتاسنتر کلاد ارسال میکنند که در آن مشکل کاربران حل میشود.
نمونهها: Sophos Endpoint Protection، Malwarebytes، ESET Protect Entry
۶. سرگرمی و بازی
کلاد گیمینگ یا استریم گیم به معنی اجرای بازی ویدئویی آنلاین روی یک سرور ریموت واقع در دیتاسنتر است. استریم بازیهای ویدئویی معمولا مستلزم پهنای باند بالا و دسترسی به اینترنت پرسرعت است به همین دلیل کلاد گیمینگ در سال ۲۰۲۳ با معرفی فناوری 5G بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. ارائهدهندگان سرویسهای ابری یک استراتژی مولتی کلاد را ارائه میکنند. این استراتژی به تعامل برنامههای سرگرمی با مخاطب کمک میکند. سرویسهای گیمینگ آنلاین از این دسته هستند.
از مزایای کلاد گیمینگ میتوان به هزینهی کمتر آن نسبت به گیمینگ معمولی اشاره کرد. برای بازی به روش معمولی نیاز به کامپیوتر یا کنسولهای گرانقیمت دارید. از طرفی هزینههای بازی ویدئویی محدود به سختافزار نمیشوند و گیمرها باید بازیها را هم بخرند؛ اما هزینهی کلاد گیمینگ اغلب اوقات محدود به پرداخت هزینهی اشتراک است و نیازی به سختافزار یا کنسول اختصاصی نیست. همچنین در صورت داشتن اتصال اینترنتی میتوانید از نقطهی جغرافیایی دلخواه به بازی موردعلاقهی خود دسترسی پیدا کنید.
نمونهها:
xCloud مایکروسافت، Geforce Now انویدیا، Playstation Plus سونی، Luna از آمازون
۷. فیلم و ویدئو
با کلاد ویدئو استریمینگ میتوانید محتوای ویدئوی دیجیتالی را بدون نیاز به دانلود اولیهی آن تماشا کنید. این فناوری امکان دسترسی کاربران به محتوای ویدئویی موردعلاقهشان را روی هر دستگاهی میدهد. همچنین امکان دسترسی به محتوای ویدئوی با کیفیت را با هزینهی پایینتری نسبت به روشهای سنتی استریم ویدئو فراهم میکند.
نمونهها: Netflix، Vimeo، Hulu
۸. تبدیل URL
سرویسهای ابری متعدد، سرویسهای کوتاهسازی URL را ارائه میکنند. این سرویس، URL-های طولانی را به انواع کوتاه تبدیل میکند. بسیاری از اپلیکیشنهای شبکهی اجتماعی مبتنی بر کلاد از سرویسهای تبدیل یا مخففسازی URL استفاده میکنند تا در برابر سرویسهای بدافزاری و هک محافظت شوند. این سرویسها همچنین امکان مدیریت آسان URL-ها را فراهم میکنند. در اینجا URL مخفف «مکانیاب منبع یکسان» است.
نمونهها:
Bitly یکی از نمونههای کلیدی سرویس مخففسازی URL است. این سرویس به ایجاد URL-های کوتاه و هدایت به وبسایت اصلی کمک میکند.
۹. برگزاری جلسه تحت وب
اغلب سرویسهای رایانش ابری، سرورهای مجازی را ارائه میکنند که دارای قابلیتهای خوبی برای برگزاری جلسات هستند. این سرویسها جلساتی مثل کنفرانس ویدئویی و دیگر جلسهها را آسان میسازند و به کاربرها اجازه میدهند جلسه را بهصورت مجازی آغاز کنند.
از این سرویسها میتوان برای نشستهای فردی یا شغلی استفاده کرد. بهاینترتیب کاربرها میتوانند تنها در چند ثانیه به افراد دیگر وصل شوند و از امکاناتی مثل اشتراکگذاری ارائه و صفحهی نمایش استفاده میکنند. استفاده از سرویسهای برگزاری جلسهی مبتنی بر کلاد دارای مزایایی است که در ذیل به آنها اشاره میکنیم:
- کاهش هزینهها: پیادهسازی جلسات و کنفرانس ویدئویی مبتنی بر کلاد مقرونبهصرفهتر از پیادهسازی زیرساختهای پرهزینه است.
- افزایش بازدهی: پیادهسازی، مدیریت و کاربرد کنفرانس ویدئویی مبتنی بر کلاد سریعتر است. همچنین به دلیل سهولت استفاده، تأثیر کمی بر تیم پشتیبانی IT دارد.
- مدیریت و کاربرد آسان: نیازی نیست نگران راهاندازی شبکه باشید. ارائهدهندهی سرویس بهصورت منظم برنامهها را مدیریت میکند. ادمینها هم میتوانند به سادهسازی وظایف و دسترسی به اطلاعات مهم کمک کنند.
- کیفیت بالا: با سرویسهای برگزاری جلسهی ابری، میتوانید صوت و تصویر باکیفیت را به جلسات و دستگاههای موبایل خود بیاورید.
نمونهها:
Zoom و GoTo از نمونههای کلیدی کاربردهای برگزاری جلسهی مبتنی بر کلاد هستند. این برنامهها امکان برگزاری کنفرانس ویدئویی روان و سرویسهای ارائهی مبتنی بر کلاد را فراهم میکنند.
۱۰. ارائه
برنامههای مبتنی بر کلاد مشخصی برای ایجاد ارائههای رسمی وجود دارند. این برنامهها همچنین فضای ذخیرهسازی لازم برای حفظ ارائههای جدید و پیشین را فراهم میکنند و به کاربران نهایی امکان دسترسی به ارائهی خود از هر نقطهی جهان را میدهند
نمونهها:
Slide Rocket یکی از اپلیکیشنهای پیشتاز رایانش ابری است که به کاربرها در پیشنویس و سفارشیسازی ارائههای رسمی کمک میکند.
۱۱. شبکههای اجتماعی
اپلیکیشنهای شبکهی اجتماعی متعدد مبتنی بر کلاد امکان اتصال کاربرها بهصورت آنی را فراهم میکنند. این اپلیکیشنها با ارائهی واسط کاربری مشارکتی، امکان اتصال همزمان میلیونها کاربر را فراهم میکنند.
قابلیت ذخیرهسازی ایمن ابری به توسعهدهندگان شبکههای اجتماعی اجازه میدهد در صورت بروز حادثه و از بین رفتن اطلاعات، بتوانند به شکلی ایمن اطلاعات و دادههای کاربران خود را بازیابی کنند. همچنین ازآنجاکه بخش زیادی از شبکههای اجتماعی را محتوای صوتی و تصویری تشکیل میدهند، کلاد استریمینگ و سرویسهای ذخیرهسازی ابری امکان دسترسی سریعتر کاربران به دادهها و محتوای آنلاین را فراهم میکنند.
نمونهها:
فیسبوک، یامر (Yammer)، توییتر و لینکدین. این اپلیکیشنها امکاناتی مثل اشتراکگذاری ویدئو، تصاویر و استوری را به کاربرها میدهند.
۱۲. GPS
یکی از پیشرفتهای مهم در زمینهی سرویسهای رایانش ابری، ارائهی سرویسهای مبتنی بر GPS به کاربرها است. GPS سرویسهای موقعیتیابی را بهصورت آنی فراهم میکند. این عبارت مخف سیستم موقعیتیاب جهانی (Global Positioning System) است. کاربرها میتوانند با استفاده از اتصال اینترنتی مسیرهای خود را روی نقشه پیدا کنند.
نمونهها:
نمونههای برجستهی سیستم ابری GPS عبارتاند از: گوگل مپز و یاهو مپز. این سرویسها متنباز و رایگان هستند و میلیونها نفر در سراسر جهان از آنها استفاده میکنند.
۱۳. اینترنت اشیاء (IoT)
اینترنت اشیاء ترند شناختهشدهای در رایانش ابری است. این فناوری اتصال بین کامپیوترها، سرورها و شبکهها را برقرار میکند و با برقراری ارتباط موفق به جمعآوری داده از دستگاههای راه دور کمک میکند.
نمونهها:
Google Cloud IoT، Microsoft Azure IoT Hub، IBM Watson IoT Platform
۱۴. بلاکچین
بلاکچین به فهرستی به هم متصل از بلوکهای حاوی رکورد گفته میشود که به شکل فزایندهای افزایش مییابند. در بلاکچین از رمزنگاری برای ذخیرهسازی دادههای داخل بلوکها استفاده میشود. بهاینترتیب امنیت، شفافیت و تمرکززدایی بالایی فراهم میشود. امروزه این فناوری همراه با کلاد به کار میرود و به این صورت امکان پردازش مقدار زیادی از دادهها و کنترل بهتر آنها فراهم میشود.
نمونهها:
Amazon Managed Blockchain و Oracle Blockchain از نمونه سرویسهایی هستند که از زیرساخت بلاکچین استفاده میکنند.
۱۵. حسابداری
اپلیکیشنهای حسابداری ابری، به کاربران در ردیابی هزینهها و مدیریت سود و سرمایه بهصورت آنی کمک میکنند. با نرمافزار حسابداری ابری، صاحبان کسب و کار دیگر نیازی به فرآیند نصب زمانبر نرمافزارهای معمولی، پشتیبانگیری یا دیگر وظایف نظارتی ندارند؛ زیرا با سرویسهای ابری میتوانند از طریق اینترنت به نرمافزار حسابداری دسترسی پیدا کنند.
همچنین دیگر نیازی به خرید یا مدیریت سرور یا دیگر زیرساختهای IT برای اجرای نرمافزار حسابداری نیست. از طرفی نرمافزار حسابداری ابری معمولا همیشه بهروز است. ارائهدهندهی ابری به صورت خودکار بهروزرسانیهای لازم را در اختیار کاربرها قرار میدهد و امکانات جدیدی را ارائه میکند.
پلتفرمهای حسابداری ابری بسیاری از وظایف بانکداری و حسابداری را خودکار میکنند و نیاز به کارهای دستی را کاهش میدهند. برای مثال نرمافزار ابری بهصورت خودکار تراکنشهای کارت اعتباری و بانکی را وارد میکند و تخفیفها و مالیات را محاسبه میکند.
نمونهها:
Outright یکی از بهترین نمونههای اپلیکیشن حسابداری مبتنی بر کلاد است. برخی از دیگر نمونهها عبارتاند از: Zoho books و Kash flow.
۱۶. مدیریت
اپلیکیشنهای مدیریت پروژه به کاربران در مستندسازی و اشتراکگذاری یادداشتها با ذینفعان متعدد بهصورت آنی کمک میکنند. به این شکل ذینفعان مدیریت پروژه میتوانند به یادداشتهای آماده و ذخیرهشده مراجعه کنند. این اپلیکیشنها معمولا به صورت رایگان با امکانات پریمیوم به کاربران عرضه میشوند و برای برآورده ساختن اهداف تجاری و شخصی کاربرها طراحی شدهاند.
نمونه: Evernote
۱۷. تجارت الکترونیک
سرویسهای رایانش ابری همچنین در زمینهی خدمات تجارت الکترونیکی پیشتاز هستند. برنامههای تجارت الکترونیکی متعددی وجود دارند که دسترسی به خدمات فروشگاهی آنلاین را فراهم میکنند. چنین اپلیکیشنهایی دارای مکانیزمهای ردیابی متغیر هستند که امکان پیگیری وضعیت دریافت و تحویل سفارش را میدهند و به صاحبان کسبوکار کمک میکنند از هزینههای ردیابی، نرخ استرداد وجه در زمینهی سفارشها و نرخ خسارت به کسب و کار آگاهی پیدا کنند. صاحبان کسبوکار میتوانند با این اپلیکیشنها در زمان و تلاش لازم برای فرآیند ردیابی صرفهجویی کنند.
نمونهها: آمازون، eBay
۱۸. نظارت بر دادهها و امنیت سایبری
سازمانها با سرویسهای ابری امنیت سایبری میتوانند از دادههای حساس خود محافظت کنند. چنین سرویسهایی امکانات ویژهای را برای محافظت در برابر نفوذ ارائه میدهند. سازمانها با سرویسهای ابری امنیت سایبری میتوانند از دادههای حساس خود محافظت کنند. چنین سرویسهایی امکانات ویژهای را برای محافظت در برابر نفوذ ارائه میدهند. این امکانات عبارتاند از: کنترل دسترسی، نظارت پیوسته، کشف تهدیدها، محافظت از برنامهها و شبکهها و لایههای رمزنگاری متعدد.
سرویسهای امنیتی ابری تضمین میکنند امنیت روی بسیاری از نقاط انتهایی مثل پورتهای دسترسی، دستگاهها و اپلیکیشنها توزیع شده است. همچنین با ارائهی قابلیتهای نظارتی پیوسته، ریسکها و حملاتی مثل DDoS را به حداقل میرسانند. همچنین این سرویسها مقیاسپذیر هستند و نسبت به نوسانهای تقاضا و ظرفیت انعطاف خوبی دارند.
نمونهها:
Z-Scalar به شکل پلتفرم اعتماد صفر عمل میکند و کاربرها را از راه دور به هر دستگاه یا برنامهای روی هر شبکهای وصل میکند. این سرویس محیط کاری ایمن و انعطافپذیری را در اختیار کاربرها قرار میدهد.
Carbonite cloud نمونهی دیگری از قابلیت امنیت سایبری ابری است که از اطلاعات و دادهها در برابر باجافزارهای احتمالی محافظت میکند. همچنین به شکل قابل توجهی نفوذهای امنیتی را کاهش میدهد. Forcepoint نمونهی دیگری از سرویس ابری است که قابلیتهای امنیت سایبری را به کاربرها ارائه میدهد.
۱۹. پشتیبانگیری و بازیابی
ارائهدهندگان و فروشندگان سرویسهای ابری، سرویسهای امنیتی و پشتیبانگیری از دادهها را هم فراهم میکنند. با این سرویسها میتوان بهدرستی از دادهها پشتیبانگیری کرد. اگر دادهها از دست بروند، سرویسهای بازیابی به بازگشت سریع آنها کمک میکنند.
روشهای سنتی بازیابی دادهها به مشکل پیچیدهای تبدیل شدهاند. گاهی بازیابی دادههای از دسترفته میتواند زمانبر و هزینهبر باشد. بااینحال رایانش ابری این محدودیتها را از بین میبرد و راهحلهای پشتیبانگیری و بازیابی پایداری را ارائه میدهد.
نمونهها:
نمونههای راهحلهای پشتیبانگیری و بازیابی عبارتاند از Idrive personal، Backblaze و CrashPlan برای کسبوکارهای کوچک.
۲۰. تست و توسعه
رایانش ابری ارائهدهندهی پلتفرمهایی است که به تست و توسعهی آنی منابع آیتی کمک میکنند. این پلتفرمها آمادگی منابع و ارائهی خدمات را تضمین میکنند. چنین سرویسهایی معمولا چندان پرهزینه نیستند و سازمانها به کمک آنها میتوانند محصولات یا خدمات آیتی انعطافپذیر و مقیاسپذیری را ارائه کنند.
نمونهها:
SOASTA Cloud Test، Load Storm و BlazeMeter
۲۱. تحلیل کلانداده
سرویسهای ابری همچنین به مدیریت و سازماندهی کلانداده (big data) کمک میکنند. کلانداده به مجموعهای از دادههای در حال رشد با پیچیدگی و حجم قابلتوجه گفته میشود. مکانیزمهای رایانشی قدیمی معمولا قابلیتهای محدودی را برای مدیریت کلانداده ارائه میکنند در حالی که رایانش ابری برای مدیریت بهتر کلانداده نیاز به حافظهی فیزیکی را حذف میکند. علاوه بر این، رایانش ابری امکان تحلیل کلان داده را فراهم میکند. بهاینترتیب سازمانها سرعت تصمیمگیری را افزایش دهند.
نمونهها:
Hana، Hadoop، Apache
۲۲. آموزش
اپلیکیشنهای آموزش از راه دور یکی از دستاوردهای قابلتوجه رایانش ابری در سالهای اخیر بودهاند. این فناوری با فراهم کردن امکان توسعهی پلتفرمهای آموزش از راه دور، به تسهیل آموزش آنلاین کمک میکند.
چنین سیستمهایی به دانشآموزان امکان ردیابی و نظارت بر عملکرد کلی مدرسه را میدهند. همچنین جذابیت تجربهی یادگیری را برای معلمان، دانشآموزان، پژوهشگرها و دانشجویان افزایش میدهند. مؤسسههای آموزشی با استفاده از این سیستمها در هزینههای زیرساخت فیزیکی و نگهداری صرفهجویی میکنند. علاوه بر این برای ارتقای مشارکت و یادگیری از راه دور، هر دانشآموز و عضو مؤسسه میتواند فضای اختصاصی خود را از طریق نام کاربری و رمز عبور در اختیار داشته باشد. بهاینترتیب میتوان از هر نقطهای به دادهها دسترسی پیدا کرد.
نمونهها:
نمونههای اپلیکیشنهای آموزشی ابری عبارتاند از: Canvas، Coursera، blackboard و Google Classroom
جمعبندی
رایانش ابری با ارائهی مجموعهای از خدمات، نیاز به سیستمهای ذخیرهسازی فیزیکی را از بین میبرد و در عین حال امکان برقراری ارتباط ایمن را فراهم میکند. با سرویسهای ابری علاوه بر دسترسی به دادهها و خدمات از موقعیت جغرافیایی دلخواه، میتوانید در زمان و هزینه هم صرفهجویی کنید. سازمانها با تطبیق فناوری ابری میتوانند هزینههای زیرساخت خود را به شکل چشمگیری کاهش دهند و از سوی دیگر بهرهوری را به حداکثر برسانند.
سوالات متداول
سرویس ابری چگونه کار میکند؟
سرویسهای ابری امکان دسترسی به طیف مختلفی از دادهها و خدمات را از طریق اتصال اینترنتی و مکانهای موسوم به دیتاسنتر فراهم میکنند. کاربرها به این صورت میتوانند از نقطهای که به اینترنت دسترسی داشته باشند، به دادهها و خدمات موردنیاز دسترسی پیدا کنند.
سرویسهای ابری چه کاربردهایی دارند؟
سرویسهای ابری طیف وسیعی از کاربردها از ذخیرهسازی فایل و امنیت سایبری تا مواردی مثل ویرایش تصویر و گیمینگ را دربر میگیرند که هدف از ارائهی تمام آنها، فراهم کردن تجربهای یکپارچه، امن و ارزان برای کاربران است.
نظرات