آینده موتور جستجوی گوگل با هوش مصنوعی مولد از راه رسید

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۸
مطالعه 3 دقیقه
هوش مصنوعی در موتور جستجوی گوگل
گوگل در رویداد Google IO 2023، تجربه‌ی جدید و هوشمند موتور جستجوی خود را به نمایش گذاشت.
تبلیغات

گوگل بالاخره به انتظارات پاسخ داد و تجربه‌ی جدید موتور جست‌وجوی خود را در رویداد Google IO 2023 به‌نمایش گذاشت؛ آینده‌ی موتور جست‌وجوی گوگل در گروی هوش مصنوعی است؛ اما نه آن‌طور که تصور می‌کنید.

غول دنیای جست‌وجو با وجود آنکه هم‌اکنون در حال توسعه‌ی چت‌بات بارد است؛ اما به‌اندازه‌ی رقبا، به چت‌بات‌ها علاقه‌‌ی چندانی ندارد و به تبدیل صفحه‌ی نتایج جست‌وجویش به چیزی شبیه به ChatGPT نیز تمایلی نشان نمی‌دهد، در عوض می‌خواهد AI را در دل نتایج جست‌وجو جای دهد.

لیز راید، قائم‌مقام واحد جست‌وجو در گوگل، برای نمایش قابلیت‌های AI در موتور جست‌وجوی گوگل، داخل باکس جست‌وجوی گوگل تایپ کرد که «چرا نان خمیرترش به این اندازه محبوب است؟»؛ موتور گوگل بلافاصله نتایج عادی مرتبط با این سؤال را بارگذاری کرد؛ اما بالای نتایج، قسمتی نیز به‌نمایش درآمد که پاسخ AI به سؤال راید را به‌صورت خلاصه در دل خود داشت، سمت راست توضیحات AI، سه لینک دیده می‌شد که پاسخ تولیدشده را «تأیید می‌کنند».

گوگل پاسخ تولیدشده به‌دست هوش مصنوعی در موتور جست‌وجویش را AI snapshot می‌نامد؛ تمام پاسخ‌ها به‌کمک مدل‌های بزرگ زبانی خود گوگل و با استفاده از منابع موجود در اینترنت تولید می‌شوند. لیز راید در ادامه روی آیکونی در گوشه‌ی سمت راست AI snapshot کلیک کرد که به‌موجب آن، پاسخ تولیدشده، جمله به جمله از هم جدا شدند و زیر هریک از جملات، لینک منبع آن‌ها به‌نمایش درآمد.

هوش مصنوعی در نتایج گوگل ۲

قابلیت دیگری که در Google IO به نمایش درآمد، به جست‌وجوی محصول مربوط می‌شد. لیز راید برای نمایش قابلیت جست‌وجوی محصول، عبارت «بهترین اسپیکرهای بلوتوث برای استفاده در ساحل» را جست‌وجو کرد. این بار در کنار نتایج مرسوم جست‌وجو، ویژگی‌های کلیدی اسپیکر بلوتوثی خوب به‌همراه سه لینک به راهنماهای خرید وب‌سایت‌های مختلف و چند گزینه‌ی جذاب برای خرید به‌نمایش درآمد.

در رویداد Google IO 2023، صفحه‌ی نتایج گوگل را با ظاهری تازه دیدیم؛ طرحی رنگارنگ و با محوریت هوش مصنوعی که پیش‌تر تجربه نکرده‌ایم؛ در صفحه‌ی نتایج جدید به‌ویژه در نسخه‌ی موبایل، AI snapshot تقریبا کل صفحه‌ی اول را اشغال می‌کند. موتور جست‌وجوی گوگل اکنون از چند مدل بزرگ زبانی پیشرفته‌ی گوگل از جمله مدل چندمنظوره و جدید PaLM2 و Multitask Unified Model قدرت می‌گیرد.

هوش مصنوعی در نتایج گوگل

باید به چند نکته توجه داشته باشید؛ در حال حاضر برای دسترسی به پاسخ‌های AI، باید در برنامه‌ای موسوم به Search Generative Experience عضویت داشته باشید؛ SGE در واقع بخشی از برنامه‌ی جدید دیگری به‌نام Search Labs است. از سوی دیگر، تمام جست‌وجوها به پاسخ‌های AI ختم نخواهند شد، این پاسخ‌ها زمانی به‌نمایش درمی‌آیند که الگوریتم گوگل، وجود آن‌ها را ضروری تشخیص دهد؛ به‌عنوان مثال گوگل ترجیح می‌دهد که در موضوعات حساسی نظیر پزشکی یا مالی، فعلا پاسخ‌های AI را نشان ندهد.

در شرایطی که چت‌بات‌هایی مثل بینگ و ChatGPT بر سر زبان‌ها افتاده‌اند، گوگل هدف کاملا متفاوتی را با موتور جست‌وجویش در پیش گرفته است، سران مانتین‌ویو نمی‌خواهند تا موتور جست‌وجویشان دارای شخصیت باشد و کاربر ساعت‌ها با او صحبت کند؛ گوگل می‌خواهد موتور جست‌وجویش با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، نقش یک «دستیار کتابخانه» را ایفا کند که با تجمیع انبوهی از داده‌ها، پاسخ سؤالات کاربر به‌صورت سرراست و کوتاه پاسخ دهد.

تبلیغات در هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل

در رویداد Google IO 2023، درباره‌ی تبلیغات داخل SGE صحبتی به‌میان نیامد؛ گوگل در حال‌حاضر روی نحوه‌ی نمایش تبلیغات در دل پاسخ‌های تولیدی AI کار می‌کند؛ اما مطمئن باشید که برای آنکه هوش مصنوعی در موتور جست‌وجوی گوگل آینده‌ای داشته باشد، این شرکت باید تبلیغات را به اسنپ‌شات‌های هوش مصنوعی اضافه کند.

صف انتظار برای دسترسی به هوش مصنوعی مولد در Google Search از امروز در اپلیکیشن Google و صفحه‌ی Google.com روی مرورگر کروم آغاز می‌شود و نخستین کاربران آزمایشی طی هفته‌های آتی پذیرش خواهند شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات