مدیرعامل مایکروسافت اعتراف کرد: گوگل از بینگ بهتر است

سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ساتیا نادلا / Satya Nadella مدیرعامل مایکروسافت خط و نشان کشیدن با انگشت
موتور جست‌وجوی بینگ به خوبیِ گوگل نیست. این حقیتی است که حتی ساتیا نادلا هم نمی‌تواند انکارش کند.
تبلیغات

در‌ادامه‌ی پرونده‌ی دولت آمریکا علیه رفتار‌های انحصارگرایانه‌ی گوگل، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در اقدامی غیرمنتظره به‌وضوح به برتری موتور جست‌وجوی گوگل بر بینگ اعتراف کرد.

نادلا در توضیح انگیزه‌ی مایکروسافت برای تلاش با گوگل گفت: «حوزه‌ی جست‌وجو را به‌عنوان بزرگ‌ترین دسته‌ی نرم‌افزاری می‌بینم.» او در‌ادامه اذعان کرد که تبدیل‌شدن به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض دستگاه‌های اپل می‌تواند با ارائه‌ی داده‌های لازم برای بهبود بینگ، سرنوشت آن‌ را عوض کند.

به‌گزارش ورج، مایکروسافت تلاش کرده بود تا با پرداخت میلیارد‌ها دلار به کوپرتینویی‌ها، بینگ را به جست‌وجوگر پیش‌فرض دستگاه‌های این شرکت تبدیل کند؛ اما اپل به‌‌دلیل قرارداد با گوگل و ترسِ از‌دست‌‌دادن سرویس‌های اساسی نظیر یوتیوب حاضر نشد با شرکت نادلا همکاری کند. گزارش‌های ضد‌و‌نقیض از پرداخت ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلاری گوگل به اپل برای تبدیل‌شدن به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض آیفون و آیپد خبر می‌دهند.

گوگل: ضعف بینگ نه به‌‌دلیل قلدری گوگل، بلکه نتیجه‌ی مدیریت اشتباه ردموندی‌ها در مدت تقریباً دو دهه است

وقتی از نادلا درباره‌ی تأثیر هوش‌ مصنوعی بر بازار موتور‌های جست‌وجو سؤال شد، سکاندار مایکروسافت ضمن قبول احتمال این موضوع، تأکید کرد که قرارداد‌های انحصاری گوگل با ناشران برای دسترسی به محتوا، فقط دامنه‌ی سلطه‌ی این شرکت را گسترش می‌دهند.

در‌این‌بین، وکیل گوگل با اشاره به گذشته‌ی پر از شکست مایکروسافت در دنیای جست‌وجو و موبایل مثل MSN Search و ویندوزفون و اینترنت اکسپلورر، ضعف بینگ را نه به‌‌دلیل قلدری گوگل، بلکه نتیجه‌ی مدیریت اشتباه ردموندی‌ها در مدت تقریباً دو دهه دانست.

نادلا در‌ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت که تبدیل‌شدن گوگل به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض دستگاه‌هایی مانند موبایل، امکان رقابت بینگ با آن‌‌ را تقریباً غیر‌ممکن می‌کند. وی با اشاره به اهمیت پیش‌فرض‌ها افزود: «تنها مشکل من [با تعویض ساده‌ی موتور جست‌وجو] این است که کاربران تعویض نمی‌کنند.»

هدف نهایی دادگاه مشخص‌کردن این موضوع است که آیا موفقیت گوگل فقط به‌‌دلیل نوآوری و ساخت بهترین محصول است یا سنگ‌اندازی غیرقانونی جلوِ رقبا. با اینکه مایکروسافت دومین دلیل را باور دارد، گوگل می‌گوید که ساخت بهترین موتور جست‌وجو نباید غیر‌قانونی باشد و این تنها کاری است که آن‌ها کرده‌اند.

گفته‌های ساتیا نادلا درباره‌ی شرکتی که در عین داشتن پیش‌فرض‌ها در ویندوز نمی‌تواند در بازار‌های موبایل رقابت کند، جالب است. همچنین، اعتراف او به ضعف بینگ در‌برابر گوگل غیر‌منتظره بود؛ چراکه رهبر شرکتی بسیار بزرگ هیچ‌وقت علناً به ناکامی در بازار اعتراف نمی‌کند. باید منتظر بمانیم تا ببینیم که آیا دادگاه با قبول صحبت‌های نادلا، گوگل را به رقابت ناعادلانه محکوم می‌کند یا خیر.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات