یک فرد ایرانی اسناد محرمانه گوگل را فاش کرد؛ سایتها چگونه رتبهبندی میشوند؟
اسناد محرمانهی گوگل که عوامل مؤثر بر رتبهبندی سایتها را شرح میدهند، فاش شدهاند. این اسناد را رند فیشکین از شرکت نرمافزاری SparkToro با کمک عرفان عظیمی، متخصص ایرانی در حوزهی سئو، بهاشتراک گذاشت؛ کسی که تجربهی فعالیت در حوزهی بهینهسازی برای موتورهای جستوجو (سئو) را دارد.
اسناد فاششده شامل مستندات داخلی رابطهای برنامهنویسی کاربردی (API) میشوند و نحوهی عملکرد اجزای مرتبط با تولید نتایج جستوجو را برای کارمندان شرکت توضیح میدهند. حجم کلی اسناد بیشاز ۲٬۵۰۰ صفحه است و بهنظر میرسد برخی از آنها مربوطبه سیستمهای قدیمیتر باشند، اما بهطور کلی بهروز هستند.
بر اساس شواهد، بهنظر میرسد گوگل اسناد را بهطور عمومی و احتمالاً غیرعمدی از تاریخ ۲۷ مارس (۸ فروردین ۱۴۰۳) و ازطریق پلتفرم گیتهاب دردسترس قرار داده است که البته در تاریخ ۷ می (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حذف شدند. از آنجاکه اسناد در دورهی انتشار در سرویس دیگری ایندکس شده بودند، حتی پساز حذف، نسخهای از آنها همچنان دردسترس قرار دارد.
دادههای موجود در اسناد فاششده از گوگل، عواملی را که این شرکت برای مرتبسازی نتایج جستوجو درنظر میگیرد نشان میدهند، اما وزن و اهمیت نسبی هر کدام از عوامل در رتبهبندی نهایی مشخص نیست.
کارشناسان سئو که همواره در تلاش هستند خود را با تغییرات الگوریتمهای رتبهبندی گوگل وفق دهند و در نتایج جستوجو نسبتبه رقبا در جایگاه بالاتری دیده شوند، احتمالاً اطلاعات فاششده را مفید میدانند.
یکی از موارد مؤثر بر نتایج جستوجوی گوگل که در اسناد فاششده به آن اشاره شده است، NavBoost نام دارد که دادههای مخلفی مثل امتیازدهی به پرسوجوهای کاربران را انجام میدهد. این ویژگی کلیکهای روی ویدیوها یا تصاویر، ویژگیهای ویدیو یا تصویر و جستوجوی مرتبط را برای رتبهبندی نتایج درنظر میگیرد.
جدیدترین بهروزرسانی مهم گوگل در بخش جستوجو، در ماه مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳) با هدف نمایش محتوای اصیل و مفید اعمال شد. در آن آپدیت سیستمهای رتبهبندی اصلی گوگل بهگونهای بهروز شدند که تشخیص دهند آیا صفحات وب فقط برای موتورهای جستوجو بهینهسازی شدهاند یا هدفشان ارائهی اطلاعات مفید به کاربران است.