نوکیا تاریخ‌ساز شد: برقراری اولین تماس تلفنی با صدای سه‌بعدی

دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵
مطالعه 1 دقیقه
مدیر نوکیا در حال برقراری تماس ویدیویی
نوکیا در دستاوردی چشمگیر توانست برای اولین‌‌بار در دنیا، تماس تلفنی را با صدای فراگیر سه‌بعدی برقرار کند.
تبلیغات

نوکیا در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید که توانسته است برای اولین‌بار در دنیا، تماس صوتی و ویدئویی را ازطریق فناوری صدای فراگیر سه‌بعدی برقرار کند. تماس مذکور بر بستر شبکه‌ای سلولی و ازطریق کدک 3GPP IVAS انجام شد و افراد حاضر در دو طرف تماس توانستند صدای بلادرنگ را به‌صورت فراگیر بشنوند.

کدک IVAS بخشی از فناوری 5G Advanced است. 5G Advanced که در آینده‌ای نزدیک از راه می‌رسد، نسخه‌ی ارتقایافته‌ی 5G محسوب می‌شود و سرعت اتصال بیشتری ارائه می‌دهد.

در‌حال‌حاضر، تمامی تماس‌هایی که بر بستر شبکه‌ی سلولی برقرار می‌شوند، «تک‌سویه» هستند. این یعنی صدا در قالب یک کانال پخش می‌شود و از صدای فراگیر (مکانمند) خبری نیست. درمقابل، صدای فراگیر به‌گونه‌ای به گوش شما می‌رسد که حس می‌کنید منابع صدا در نواحی مختلف قرار داده شده‌اند.

برخی از اپلیکیشن‌ها نظیر اپل موزیک و نتفلیکس و دیزنی پلاس، توانایی پخش صدای فراگیر را دارند؛ البته به‌شرطی‌که از دستگاه سازگار با این فناوری استفاده کنید. کدک IVAS از‌لحاظ تئوری می‌تواند پخش صدای فراگیر را روی تعداد بسیار زیادی از گوشی‌های مجهز به حداقل دو میکروفون امکان‌پذیر کند.

افزون‌بر نوکیا، چند شرکت دیگر نیز در تلاش هستند تا کدک IVAS را وارد شبکه‌ی 5G Advanced کنند. به‌گفته‌ی تحلیلگران، ارائه‌ی گسترده‌ی IVAS شاید چند سال طول بکشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات