ناتو از طرحی ویژه برای مقابله با قطعی اینترنت در زمان حملات نظامی حمایت کرد

چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پرچم برافراشته‌ی ناتو/ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی
طرح موردحمایت ناتو مسیر ترافیک اینترنت زیردریایی را درصورت وقایع نظامی از طریق ماهواره تغییر می‌دهد.
تبلیغات

بیشتر ترافیک اینترنت ناتو و اعضایش ازطریق کابل‌های زیر دریا جا‌به‌جا می‌شود و اختلال در عملکرد آن‌ها می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

به‌گزاش بلومبرگ، محققانی از کشور‌های آمریکا، ایسلند، سوئد و سوئیس در حال همکاری با ناتو برای ساخت سیستمی هستند که بتواند درصورت آسیب‌دیدن کابل‌های زیر دریا در اثر حمله‌ی نظامی یا حوادث طبیعی، ترافیک اینترنت آن‌ها را به ماهواره‌‌ها منتقل کند.

ناتو از زمان انفجار مرموز خط لوله‌ی نورد استریم ۲ در سال ۲۰۲۰، در حال سرمایه‌گذاری روی حافظت از کابل‌های ارتباطی خود بوده و مرکزی با تمرکز بر این مأموریت ایجاد کرده است. ناتو بیش از ۴۰۰ هزار دلار کمک مالی برای پروژه‌ی هیبریدی فضایی و زیردریایی به‌منظور تضمین امنیت اطلاعات مخابراتی یا به‌اختصار HEIST در نظر گرفته است. این پروژه به‌صورت رسمی در ماه میلادی جاری اجرا می‌شود.

پروژه‌ی یادشده در حالی انجام می‌گیرد که ثبات جهانی تحت‌تأثیر مواردی نظیر حمله‌ی روسیه به اوکراین و تنش بین چین و تایوان، اقدامات تحریک‌آمیز در شرق و جنوب‌‌شرقی آسیا و اتفاقات خاورمیانه قرار گرفته است.

ناتو می‌گوید که روسیه در حال نقشه‌برداری از دارایی‌های مهم ایالات متحده و اتحادیه‌ی اروپا است و ممکن است که کابل‌های زیر دریا از اولین اهداف روسیه در هنگام حملات نظامی باشند. سازمان پیمان آتلانیتک شمالی دلیل تسریع حمایت خود از طرح ویژه‌ی مقابله با قطعی اینترنت را همین مورد عنوان می‌کند.

تمرکز اصلی پروژه‌ی HEIST بر تشخیص اختلال‌های رخ داده در کابل‌های زیردریایی و بازیابی و مسیریابی مجدد داده‌های آن‌ها ازطریق کابل‌های دیگر یا ماهواره است. درحال‌حاضر، شرکت‌های کابل‌کشی زیردریایی می‌توانند اختلالات زیرساختی را تا نزدیک‌ترین کیلومتر‌ تشخیص بدهند؛ اما محققان پروژه‌ی ناتو قصد دارند این میزان را به نزدیک‌ترین متر کاهش بدهند.

پروژه‌ی HEIST تضمین می‌کند که ارتباطات ناتو حتی هنگام قطع یا جا‌به‌جایی کابل‌ها هم مختل نمی‌شود. یکی از محققان پروژه‌ی مذکور نگران اصلی ناتو را یکپارچگی ارتباطات داخلی خود می‌داند و می‌گوید که برای نابودی زیرساخت‌های ارتباطاتی ایسلند فقط به سه یا چهار بمب نیاز است.

ناتو می‌خواهد امنیت و یکپارچگی کابل‌های زیردریایی خود را افزایش دهد تا روس‌ها نتوانند از خطوط ارتباطی آن‌ها علیه خودشان استفاده کنند. پیام‌های ارسال‌شده ازطریق این کابل‌ها رمزگذاری‌شده هستند؛ اما کامپیوتر‌های کوانتومی می‌توانند امنیت پیام‌های ارسالی را تهدید کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات