هواوی از زیرساخت شبکه 5G آلمان حذف می‌شود؟

پنج‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تابلو لوگو هواوی در فضای باز
طبق اعلام برخی منابع خبری، آلمان به‌تدریج با حضور چینی‌ها در تجهیزات زیرساخت شبکه‌ی 5G خود خداحافظی می‌کند.
تبلیغات

بر اساس گزارش رویترز، دولت آلمان و اپراتورهای تلفن همراه این کشور به‌طور کلی بر سر خروج تدریجی تجهیزات شرکت‌های فناوری چینی از شبکه‌ی 5G خود طی پنج سال آینده به توافق رسیده‌اند.

طبق گزارش مشترک روزنامه‌ی Süddeutsche Zeitung و شبکه‌های تلویزیونی NDR و WDR، توافق دولت و اپراتورهای تلفن‌همراه آلمان به Deutsche Telekom، Vodafone و Telefónica Deutschland (O2) فرصت بیشتری برای جایگزینی قطعات حساس شبکه می‌دهد.

توافق اولیه برای خروج هواوی از زیرساخت شبکه‌ی 5G که بر پایه‌ی مسائل امنیتی شکل گرفته است، اپراتورها را ملزم می‌کند ابتدا تا سال ۲۰۲۶ هسته‌ی شبکه‌ی 5G آلمان را که شامل مراکز داده‌ی اصلی می‌شود، از تجهیزات شرکت‌هایی مثل هواوی و ZTE پاکسازی کنند. به‌هر حال، توافق نهایی هنوز به امضاء نرسیده است.

گفته می‌شود در فاز دوم برنامه‌ی دولت آلمان، تا سال ۲۰۲۹ تقریباً از تجهیزات چینی در بخش‌های آنتن، خطوط انتقال و دکل‌های مخابراتی 5G هیچ استفاده‌ای نخواهد شد. وزارت این کشور اعلام کرد که مذاکرات دولت با اپراتورهای تلفن‌همراه همچنان ادامه دارد. سخنگوی این وزارتخانه گفت: «دولت بر اساس راهبرد امنیت ملی و راهبرد چین عمل می‌کند تا وابستگی‌ها و ریسک‌های امنیتی احتمالی را کاهش دهد.»

آلمان درمقایسه‌با سایر کشورهای اتحادیه‌ی اروپا در اجرای تدابیر امنیتی شبکه‌ی 5G کند عمل کرده است. پیش‌از این، اپراتورهای مخابراتی آلمان دربرابر تلاش‌های برلین برای خروج پرهزینه از تجهیزات هواوی مقاومت نشان داده بودند. غول فناوری چینی نیز سیاسی‌شدن امنیت سایبری در آلمان را رد کرده بود.

تصمیم آلمان برای کنارگذاشتن تجهیزات هواوی از زیرساخت‌های 5G، با درنظر گرفتن هزینه‌های بالای انجام اینکار، به وضعیت آمریکا شباهت دارد. کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در ماه می (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳) اعلام کرد نزدیک به ۴۰ درصد از شرکت‌های مخابراتی این کشور برای حذف تجهیزات شرکت‌های چینی از شبکه‌های بی‌سیم آمریکا به‌منظور رفع نگرانی‌های امنیتی، به بودجه بیشتری از دولت نیاز دارند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات