کوالکام، شیائومی و ودافون با سرعت 5G رکوردشکنی کردند؛ ۱٫۸ گیگابیت‌برثانیه

شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
شبکه 5G ودافون
ودافون با همکاری کوالکام و شیائومی، فناوری جدید 5G خود را آزمایش کرد و به سرعت دانلود چشمگیر ۱٫۸ گیگابیت‌‌برثانیه دست یافت.
تبلیغات

ودافون، از غول‌های مخابراتی اروپا، به‌همراه کوالکام و شیائومی از آزمایش موفق فناوری جدید 5G خبر داده‌ است که به سرعت دانلود حدود ۱٫۸ گیگابیت‌برثانیه دست یافته است.

در آزمایش‌های ودافون و کوالکام و شیائومی که در آلمان و اسپانیا انجام شد، از روش انتقال‌ داده‌ی کارآمدتری به نام 1024QAM استفاده شد که درمقایسه‌با سیستم فعلی 256QAM ارتقای چشمگیری به‌شمار می‌رود. گزارش‌ها نشان می‌دهند 1024QAM امکان قرارگیری حجم بیشتری از داده‌ها را در هر انتقال فراهم می‌کند و درنتیجه، سرعت دانلود برای کاربران افزایش می‌يابد.

دستگاه مذکور در آزمایش ودافون، پرچم‌دار شرکت چینی یعنی، شیائومی ۱۳ اولترا بود که از مودم اسنپدراگون X75 5G کوالکام بهره می‌برد. نتایج به‌دست‌‌آمده در مکان‌های مختلف کمی متفاوت بود. این آزمایش در آلمان ازنظر توان عملیاتی شبکه‌ی تجاری در فاصله‌ی ۶۰۰ متری، حدود ۲۰ درصد بهبود را نشان داد. به‌هر‌حال، سرعت دانلود در مرکز آزمایش 5G ودافون در اسپانیا به رکورد بسیار چشمگیر ۱٫۸ گیگابیت‌برثانیه رسید.

تأثیرگذاری 1024QAM احتمالاً فراتر از سرعت است. طبق ادعای ودافون، افزایش سرعت و توان عملیاتی، ظرفیت شبکه را افزایش و به آن اجازه می‌دهد در مناطق پرتراکم مانند مراکز خرید از تعداد بیشتری کاربر پشتیبانی کند. ودافون می‌گوید که ازنظر تئوری سرعت ۱٫۸ گیگابیت‌برثانیه می‌تواند در شرایط ایدئال ظرفیت شبکه را تا ۲۵ درصد افزایش دهد.

دینو فلور، نماینده‌ی کوالکام در بیانیه‌ای گفت: «آزمایش‌های موفق انجام‌شده در آلمان و اسپانیا با همکاری ودافون و شیائومی، نشان می‌دهد همچنان در حال گسترش مرزهای 5G و کارهایی هستیم که می‌توان با این فناوری انجام داد.»

ودافون انتظار دارد فناوری 5G جدید این شرکت تا سال ۲۰۲۵ به‌طور گسترده در‌دسترس کاربران قرار گیرد. با‌این‌حال، امکان دارد همه‌ی دستگاه‌های 5G کنونی با تکنولوژی مذکور سازگار نباشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات