افزونه uBlock Origin کروم غیرفعال شد؛ مبارزه جدی گوگل با ادبلاکرها

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
مطالعه 1 دقیقه
لوگو گوگل کروم / Google Chrome در پس زمینه مشکی
گوگل رسماً با به‌روزرسانی جدید کروم، افزونه‌ی uBlock Origin را غیرفعال کرد. این افزونه، تبلیغات آنلاین را از وب‌سایت‌ها حذف می‌کرد.
تبلیغات

گوگل کروم رسما مبارزه‌ی جدی علیه افزونه‌ی uBlock Origin را شروع کرد. توسعه‌دهنده‌ی این ادبلاکر (مسدودکننده‌ی بنرهای تبلیغاتی) می‌گوید کروم ازاین‌پس uBlock Origin را به‌صورت خوکار غیرفعال می‌کند.

خاموش‌شدن uBlock Origin نتیجه‌ی مهاجرت کروم به Manifest V3 است؛ این مشخصه‌ی جدید مستقیما عملکرد برخی از افزونه‌های ادبلاکر را مختل می‌کند.

uBlock Origin در واکنش به اقدام گوگل، افزونه‌ی uBlock Origin Lite را دردسترس قرار داده که مبتنی‌بر Manifest V3 است؛ اما باید آن را به‌صورت دستی نصب کنید.

ریموند هیل، توسعه‌دهنده‌ی uBlock Origin، می‌گوید نسخه‌ی لایت این افزونه یک‌سری تفاوت‌های مهم با نسخه‌ی اصلی دارد و ممکن است بسته به وب‌سایتی که از آن بازدید می‌کنید، تغییرات مختلفی را ببینید. uBlock Origin Lite قابلیت‌های محدودتری نسبت‌به uBlock Origin دارد و اثرگذاری‌اش کمتر است.

یکی از مدیران گوگل می‌گوید بیش‌از ۹۳ درصد افزونه‌های فروشگاه آنلاین کروم که به‌صورت فعالانه به‌روزرسانی می‌شوند، از Manifest V3 استفاده می‌کنند. بر اساس گفته‌ی او، گوگل در سال ۲۰۲۵ به‌طور کامل سراغ Manifest V3 می‌رود و به‌همین‌دلیل از امسال شاهد غیرفعال‌شدن تمامی افزونه‌های مبتنی‌بر Manifest V2 خواهیم بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات