D1-kifpool

مرورگر موزیلا فایرفاکس ۲۰ ساله شد

شنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
لوگو و اسم فایرفاکس با عدد ۲۰
موزیلا با جشن گرفتن ۲۰ سالگی فایرفاکس، برنامه‌هایی تازه برای علاقه‌مندکردن نسل جدید به این مرورگر در سر دارد.
تبلیغات
D4-mci

بیست سال پیش، موزیلا مرورگر فایرفاکس 1.0 را عرضه کرد تا جایگزینی برای مرورگرهای غالب اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ فراهم کند. در این سال‌ها، فایرفاکس به‌دلیل تمرکز بر انتخاب کاربر و حریم خصوصی به محبوبیت زیادی رسید و حتی بیش از ۳۰ درصد سهم بازار را ازآن خود کرد؛ با‌این‌حال، مسیر فایرفاکس هموار نبوده و رقابت با کروم و محدودیت‌های پلتفرم‌های موبایل باعث کاهش سهم بازار آن شده‌ است. حالا که این مرورگر به بیست سالگی خود رسیده، موزیلا در تلاش است تا این مرورگر را به جایگاه سابقش بازگرداند.

به گفته‌ی لورا چمبرز، مدیرعامل موقت موزیلا، شرکت اولویت خود را روی سرمایه‌گذاری در فایرفاکس گذاشته است تا بتواند دوباره توجه کاربران را جلب کند. چمبرز که اوایل امسال مدیریت را برعهده گرفت، در مصاحبه‌ای با تک‌کرانچ توضیح داد که بلافاصله منابع بیشتری به توسعه‌ی فایرفاکس تخصیص داده است تا کارایی و تجربه‌ی کاربری آن بهبود یابد. او بر تعهد موزیلا برای ارائه‌ی مرورگری «کاربر‌محور» تأکید کرد که حول محور حریم خصوصی و انتخاب کاربران طراحی شده است؛ درست برخلاف رقبا که بیشتر به‌دنبال سود مالی هستند.

لورا چمبرز مدیرعامل موزیلا حین یک مصاحبه در حالت نشسته
لورا چمبرز، مدیرعامل موزیلا
Getty Images

موزیلا در بازار فعلی مرورگرها با مشکلات خاصی مواجه است؛ چرا‌که رقبا از مزایای یکپارچگی با سیستم‌‌عامل‌های موبایل بهره می‌برند؛‌ با‌این‌حال، چمبرز به آینده خوش‌بین است و به قانون بازارهای دیجیتال اروپا (Digital Markets Act) به‌عنوان فرصت اشاره می‌کند.

قانون DMA ارائه‌دهندگان سیستم‌عامل‌های موبایل مانند اپل را ملزم می‌کند که مرورگرهای جایگزین را به کاربران معرفی کنند و موزیلا نتایج دلگرم‌کننده‌ای از این ابتکار دیده است. چمبرز در این زمینه گفت: «وقتی مردم امکان انتخاب دارند، فایرفاکس را انتخاب می‌کنند.»

با هدف افزایش رشد، موزیلا در تلاش است تا کاربران جوان‌تری را با کمپین‌های بازاریابی جدید و تأکید بر ویژگی‌های حریم خصوصی فایرفاکس جذب کند. چمبرز اشاره کرد که حریم خصوصی برای این گروه از کاربران اهمیت زیادی دارد؛ حتی اگر همیشه به تغییر مرورگر پیش‌فرض آ‌ن‌ها منجر نشود. تلاش‌های شرکت شامل آزمایش‌های تجربه‌ی کاربری نیز می‌شود تا بهتر به ترجیحات کاربران پی ببرد و مطمئن شود که فایرفاکس رقابتی باقی می‌ماند.

موزیلا در حال بررسی امکان استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی در فایرفاکس است. این شرکت شروع به ادغام مدل‌های هوش مصنوعی کوچکی کرده است که روی وظایفی مثل ترجمه و توصیف تصاویر متمرکز هستند. چمبرز باور دارد که رویکرد حریم‌ خصوصی‌ محور فایرفاکس، آن را به مرورگری مناسب برای استفاده از هوش مصنوعی تبدیل می‌کند و به کاربران شفافیت و کنترل بیشتری بر نحوه‌ی تعامل هوش مصنوعی با داده‌هایشان می‌تواند بدهد؛ با‌‌این‌حال، چمبرز انتظار دارد دو تا سه سال طول بکشد تا هوش مصنوعی تأثیر محسوسی بر تجربه‌ی استفاده از مرورگرها بگذارد.

بخش زیادی از بودجه‌ی موزیلا از توافق جست‌وجوی این شرکت با گوگل تأمین می‌شود که اخیراً زیر ذره‌بین وزارت دادگستری ایالات متحده (Department of Justice یا DOJ) رفته است. با‌ اینکه این نهاد عمدتاً قراردادهای گوگل با دیگر شرکت‌ها را بررسی می‌کند، موزیلا برای نتایج احتمالی‌ آن آماده می‌شود. چمبرز بر تعهد موزیلا به ترویج رقابت تأکید کرد و گفت که اهداف وزارت دادگستری با مأموریت موزیلا برای ارائه‌ی تجربه‌ی مرورگری جایگزین هم‌راستا است.

در‌حالی‌که موزیلا بیست‌سالگی فایرفاکس را جشن می‌گیرد، این سازمان با تأکید بر رویکردی کاربرمحور که اولویت را به حریم خصوصی، انتخاب و شفافیت می‌دهد، سعی می‌کند تا کاربران را به استفاده از مرورگر خود ترغیب کند. موزیلا با سرمایه‌گذاری دوباره و کمپین بازاریابی مبتنی‌بر حریم خصوصی و ادغام هوش مصنوعی امیدوار است تا فایرفاکس را دوباره به یکی از انتخاب‌های اصلی در دنیای مرورگرها تبدیل کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
مستربیست با هودی مشکی و دلار در گوش
مستربیست، بزرگ‌ترین یوتیوبر جهان: دلتان نمی‌خواهد جای من باشید

مستربیست، بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین یوتیوبر دنیا، در پادکستی جدید از سختی‌ها و فشار زندگی گلایه می‌کند.

78
18 ساعت پیش
بهترین ماشین‌های لباسشویی خارجی در بازار ایران
بهترین ماشین لباسشویی خارجی در بازار ایران [اسفند ۱۴۰۳]

در مقاله‌ی پیش‌ رو بهترین ماشین‌های لباسشویی موجود در بازار از برندهای ال‌جی، سامسونگ و بوش را با ظرفیت‌های مختلف معرفی کرده‌ایم.

57
2 روز پیش
 ابزارهای رایگان ساخت عکس با هوش مصنوعی
بهترین ابزارهای رایگان ساخت عکس با هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵

هوش مصنوعی دنیای تصویرسازی را متحول کرده است. در این مقاله، بهترین ابزارهای رایگان ساخت عکس با هوش مصنوعی را به شما معرفی می‌کنیم.

33
14 ساعت پیش
ونیش مود اینستاگرام
چطور در اینستاگرام پیام‌های محوشونده بفرستیم؟

اینستاگرام با حالت Vanish Mode سطح جدیدی از حریم خصوصی را اضافه کرده است تا کاربران بتوانند پیام‌های محوشونده ارسال کنند.

4
12 ساعت پیش
شرکت هوش مصنوعی دیپ‌سیک / DeepSeek
ظاهراً مهندسان دیپ‌سیک پاسپورتشان را به دولت چین تحویل داده‌اند

ظاهرا برخی از مهندسان دیپ‌سیک پاسپورتشان را به دولت چین تحویل داده‌اند تا مبادا با سفر به کشورهای دیگر، اسرار تجاری مهم را فاش کنند.

49
یک روز پیش
وضعیت اینترنت
گزارش ماه فوریه اسپیدتست؛ افت چند رتبه‌ای ایران در جدول میانه سرعت اینترنت ثابت و موبایل

در گزارش فوریه ۲۰۲۵ اسپیدتست، ایران در جدول میانه سرعت اینترنت ثابت ۴ پله و در جدول میانه سرعت اینترنت همراه ۳ پله سقوط کرده است.

340
21 ساعت پیش
بیت کوین / Bitcoin در آتش نشان دهنده افزایش قیمت بیتکوین
پیش‌بینی غیرمنتظره یکی از تحلیلگران از قیمت بیت‌کوین

بازار کریپتو در مسیر پرنوسانی قرار دارد؛ اما تحلیلگری نام‌آشنا ادعای جسورانه‌ای درباره آینده بیت‌کوین مطرح کرده است که می‌تواند همه را غافلگیر کند.

8
یک روز پیش
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

تبلیغات
D7-B6Snappshop
D7-zoomitproduct
پخش از رسانه
coming soon...

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات