۱۰ تغییر مهم در کنترل‌سنتر iOS 18

جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰
مطالعه 9 دقیقه
کنترل سنتر iOS 18
اپل تغییرات بسیار جذابی در کنترل‌سنتر iOS 18 اعمال کرده است و علاوه‌بر قابلیت‌های جدید، امکانات شخصی‌سازی بیشتری دراختیار کاربر قرار می‌دهد.
تبلیغات

اپل در iOS 18، علاوه‌بر ویژگی‌های هوش مصنوعی با نام Apple Intelligence، تغییرات گسترده‌ای را در بخش کنترل‌سنتر (Control Center) اعمال کرده است. این به‌روزرسانی شامل امکانات شخصی‌سازی جدید، گزینه‌های بیشتر برای دسترسی سریع و امکان دسترسی به کنترل‌های مختلف ازطریق بخش‌های جدید می‌شود.

در این مقاله به بررسی تغییرات جدیدی که اپل در بخش کنترل‌سنتر سیستم‌های عامل iOS 18 و iPadOS 18 معرفی کرده است خواهیم پرداخت.

چینش دلخواه کنترل‌ها

iOS 17 به کاربران اجازه می‌دهد برخی از گزینه‌های موجود در کنترل‌سنتر را انتخاب کنند، اما در iOS 18، سفارشی‌سازی وارد سطح کاملاً جدیدی شده است. برای اولین‌بار، می‌توانید دکمه‌های دسترسی سریع کنترل‌سنتر را بر اساس نیاز خود مرتب کنید.

شخصی سازی کنترل سنتر ios 18
MacRumors

اپل برای کنترل‌سنتر، شبکه‌ای شبیه‌به صفحه‌ی اصلی درنظر گرفته است. این شبکه شامل چیدمان ۸ در ۴ از نقاط دایره‌ای شکل خالی است که می‌توان کنترل‌های مختلف را در آن‌ها قرار داد. می‌توانید کل این نقاط را با کنترل‌ها پر کنید یا اینکه بین ردیف‌ها و ستون‌ها، فضای خالی باقی بگذارید.

هیچ‌کدام از دکمه‌های کنترل‌سنتر به‌صورت پیش‌فرض قرار داده نشده‌اند و تمامی کنترل‌هایی که انتخاب می‌کنید، قابلیت جابه‌جایی، تکرار، حذف و مرتب‌سازی دارند. روش جابه‌جایی کنترل‌ها در کنترل‌سنتر iOS 18 به چند مرحله‌ی ساده خلاصه می‌شود:

۱. انگشت خود را از گوشه‌ی سمت‌ راست بالای صفحه‌ی گوشی آیفون یا آیپد به سمت پایین بکشید تا کنترل سنتر باز شود.

۲. انگشت خود را روی فضای خالی نگه دارید تا شبکه‌ی چینش ظاهر شود، یا روی دکمه‌ی + در گوشه‌ی بالا سمت‌چپ صفحه ضربه بزنید.

۳. با انگشت خود، آیکون مورد نظر را برداشته و به محل دلخواه انتقال دهید.

۴. برای خروج از حالت شبکه، روی بالای صفحه یا پایین آن ضربه بزنید.

تغییر اندازه و حذف کنترل‌ها

ابعاد کنترل‌های کنترل‌سنتر در iOS 18 قابل تغییر است و می‌توانید دکمه‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنید را بزرگ‌تر کنید. کنترل‌های تک‌دکمه‌ای مانند حالت تاریک، چراغ‌قوه، تایمر، حالت صرفه‌جویی در باتری، یادداشت صوتی و ریموت می‌توانند تا اندازه‌ی چهار نقطه‌ی شبکه را اشغال کنند.

تغییر اندازه و حذف گزینه ها از کنترل سنتر ios 18
MacRumors

برای تغییر اندازه‌ی کنترل‌ها مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. انگشت خود را از گوشه‌ی سمت راست بالای صفحه‌ی آیفون یا آیپد به سمت پایین بکشید تا کنترل‌سنتر باز شود.

۲. انگشت خود را روی فضای خالی نگه دارید تا شبکه‌ی چینش ظاهر شود، یا روی دکمه‌ی + در گوشه‌ی بالا سمت‌چپ صفحه ضربه بزنید.

۳. انگشت خود را روی کنترل مورد نظر نگه دارید و سپس گزینه‌ی Edit را انتخاب کنید.

۴. از گوشه‌ی پایین سمت راست کنترل مورد نظر، نقطه‌ی خاکستری رنگ را گرفته و به بالا یا پایین بکشید تا اندازه‌ی آن تنظیم شود.

۵. برای خروج از حالت شبکه، روی بالای صفحه یا پایین آن ضربه بزنید.

اپل با این قابلیت‌های جدید، اختیار بیشتری برای شخصی‌سازی کنترل‌سنتر به کاربران داده است. شما می‌توانید باتوجه‌به نیاز و اولویت‌های خود، کنترل‌های مختلف را مدیریت کنید و راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

گالری گزینه‌های کنترل‌سنتر

به‌نوشته‌ی مک‌رومرز، گزینه‌های کنترل‌سنتر اکنون در قالب گالری سازماندهی شده‌اند. برای دسترسی به گالری کنترل‌سنتر، انگشت خود را روی صفحه نگه دارید یا از دکمه‌ی + برای ورود به حالت ویرایش استفاده کنید و سپس روی Add Control ضربه بزنید.

گالری گزینه های کنترل سنتر ios 18
MacRumors

بخش اصلی گالری شامل مجموعه‌ای از کنترل‌های پیشنهادی می‌شود و اگر به پایین اسکرول کنید، گزینه‌هایی را به‌صورت دسته‌بندی‌شده مشاهده می‌کنید: قابلیت‌های دسترسی، فیلمبرداری، ساعت، اتصالات، نمایشگر و روشنایی، فوکوس، دسترسی‌به قابلیت‌های شنوایی، خانه‌ی هوشمند، دسترسی حرکتی، یادداشت‌ها، درحال پخش، ریموت، گزینه‌های اپلیکیشن Shortcuts، صداها، ترجمه، ابزارها، دسترسی‌به قابلیت‌های بینایی، یادداشت‌های صوتی، والت و اپل واچ.

در بالای گالری، نوار جست‌وجو وجود دارد، بنابراین اگر به‌دنبال مورد خاصی هستید، می‌توانید به‌جای اسکرول‌کردن به پایین، به‌سادگی نامش را جستجو کنید.

نمایش کنترل‌ها در چند صفحه

کنترل‌سنتر در چند سال گذشته فقط شامل یک صفحه‌ی واحد بوده است، اما این روند در iOS 18 تغییر می‌کند. حالا می‌توانید برای کنترل‌های خود چندین صفحه تنظیم کنید. به‌بیان دیگر می‌توانید صفحات اختصاصی برای مواردی مانند کنترل‌های اتصال، لوازم جانبی HomeKit و غیره داشته باشید.

نمایش کنترل های کنترل سنتر در چند صفحه
MacRumors

به‌صورت پیش‌فرض هنگام نصب iOS 18 چندین صفحه وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را مطابق با سلیقه‌ی خود شخصی‌سازی و صفحات را اضافه یا حذف کنید. مرکز کنترل از حداکثر ۱۵ صفحه‌ی جداگانه پشتیبانی می‌کند.

حرکت بین صفحات با کشیدن انگشت به بالا و پایین در مرکز کنترل، ضربه‌زدن روی آیکون‌های کوچک سمت‌راست صفحه یا نگه‌داشتن انگشت روی آیکون‌ها و اسکرول‌کردن روی آن‌ها انجام می‌شود. با افزودن کنترل‌ها به صفحات مختلف، کنترل‌سنتر به‌طور خودکار بر اساس محتوای صفحه، آیکونی اختصاصی برای آن صفحه تعیین می‌کند که البته درحال حاضر امکان شخصی‌سازی آیکون‌ مذکور وجود ندارد.

افزودن صفحات جدید به بخش کنترل‌سنتر مراحل ساده‌ای دارد:

۱. برای ورود به کنترل‌سنتر، انگشت خود را از گوشه‌ی سمت‌راست صفحه به پایین بکشید.

۲. روی آیکون دایره‌ای‌شکل در پایین فهرست آیکون‌ها که نشان‌دهنده‌ی صفحه‌ی خالی است، ضربه بزنید.

۳. برای انتخاب کنترل‌هایی که می‌خواهید در صفحه قرار بگیرند، روی Add a Control ضربه بزنید.

۴. پس‌از اتمام کار، برای خروج از حالت ویرایش، روی هر نقطه‌ای در بالا یا پایین صفحه ضربه بزنید.

اگر کنترل‌های بیشتری نسبت‌به فضای موجود اضافه کنید یا اندازه‌ی یکی از آن‌ها بزرگ‌تر از حد مجاز باشد، کنترل‌سنتر به‌طور خودکار صفحه‌ی دیگری اضافه می‌کند و کنترل را به آن صفحه انتقال می‌دهد.

درمورد اینکه چه مواردی می‌توانند در صفحه قرار بگیرند، محدودیت‌هایی وجود دارد. کنترل‌سنتر اجازه نمی‌دهد آیکونی با اندازه‌‌ی استاندارد به یکی از صفحات اضافه و سپس صفحه‌ی دیگری ایجاد کنید. گزینه‌ی ایجاد صفحه‌ی جدید تا زمانی‌که فضای کافی برای جادادن آیکون‌ها در صفحه‌ی موجود وجود داشته باشد، نمایش داده نمی‌شود. این قابلیت زمانی در اختیار شما قرار می‌گیرد که صفحه‌ی مورد نظر تقریباً تا نیمه پر شده باشد، که این فضا برای ایجاد فاصله بین آیکون‌ها مناسب است.

برای حذف صفحه‌ی مورد نظر از کنترل‌سنتر، باید تمامی کنترل‌های موجود روی آن را حذف کنید.

دکمه‌ی پاور

اپل برای سهولت خاموش کردن آیفون، دکمه‌ی مجازی پاور را در گوشه‌ی بالا سمت‌راست کنترل‌سنتر اضافه کرده است. جهت جلوگیری از فعال‌سازی سهوی، برای استفاده از دکمه‌ی پاور مجازی باید آن را نگه‌دارید.

دکمه پاور مجازی ios 18
MacRumors

نگه‌داشتن دکمه‌ی پاور، صفحه‌ی خاموش‌کردن دستگاه را نمایش می‌دهد و باید انگشت خود را به سمت راست بکشید.

برنامه‌های جانبی

کنترل‌سنتر در iOS 18، دیگر محدود به اپلیکیشن‌ها و ویژگی‌های داخلی اپل نیست. توسعه‌دهندگان می‌توانند کنترل‌هایی را برای اپلیکیشن‌های خود ایجاد و آن‌ها را ازطریق گالری به کنترل‌سنتر اضافه کنند.

صفحه‌ی قفل

‌iOS 18‌ کنترل‌سنتر را به صفحه‌ی قفل می‌آورد و به شما اجازه می‌دهد آیکون‌های پیش‌فرض چراغ‌قوه و دوربین را با دکمه‌های دسترسی سریع جدید جایگزین کنید. همچنین گزینه‌ای برای حذف کامل کنترل‌های صفحه‌ی قفل وجود دارد.

کنترل سنتر در لاک اسکرین ios 18
MacRumors

مراحل دسترسی به صفحه‌ی ویرایش قفل:

۱. برای ورود به صفحه‌ی ویرایش قفل، لاک‌اسکرین را باز کنید و سپس انگشت خود را نگه دارید.

۲. برای شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل، روی Customize یا برای ایجاد صفحه‌ی قفل جدید روی دکمه‌ی + ضربه بزنید.

۳. روی Lock Screen ضربه بزنید.

۴. برای حذف آیتم‌های پیش‌فرض، روی دکمه‌های - کنار آیکون‌های چراغ‌قوه و دوربین بزنید. اگر نمی‌خواهید کنترل‌های جدید اضافه کنید، در همین مرحله متوقف شوید.

۵. برای جایگزین‌کردن کنترل‌ها با موارد دیگر، دکمه‌ی + را انتخاب کنید.

۶. یکی از کنترل‌ها را انتخاب یا از نوار جست‌وجو استفاده کنید.

۷. پس‌از اتمام کار، روی Done و سپس روی Lock Screen ضربه بزنید تا از حالت ویرایش خارج شوید.

بسیاری از گزینه‌های کنترل‌سنتر، ازجمله موارد مربوط‌به اپلیکیشن‌های متفرقه را می‌توان روی صفحه‌ی قفل قرار داد. شما می‌توانید همه‌ی موارد از ‌Dark Mode‌ تا حالت هواپیما را فعال یا اپلیکیشن‌هایی مانند یادداشت‌‌ها را باز کنید.

قابلیتی وجود دارد که اجازه می‌دهد هر میان‌بر را روی صفحه‌ی قفل تنظیم یا اینکه کنترل بازکردن اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی دستگاه خود را اضافه کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید اپلیکیلشن دوربین مورد نظرتان را برای بازشدن به‌جای اپلیکیشن دوربین اصلی تنظیم کنید و بدین ترتیب به‌سرعت به اپلیکیشن دوربین مورد نظرتان دسترسی داشته باشید.

برخی از گزینه‌های کنترل‌سنتر دردسترس نیستند که ازجمله می‌توان به تنظیم صدا و روشنایی، حالت صرفه‌جویی در باتری، بلوتوث و وای‌فای، فوکوس و ضبط صفحه‌نمایش اشاره کرد. برای برخی از اقدامات، مثل بازکردن اپلیکیشن یا فعال‌کردن میان‌بر، به‌دلایل امنیتی، احراز هویت با ‌فیس آی‌دی یا ‌تاچ‌ آی‌دی الزامی است.

دکمه‌ی میانبر Action Button

گزینه‌های کنترل‌سنتر را می‌توان به دکمه‌ی میان‌بر Action Button اختصاص داد. آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس از این دکمه پشتیبانی می‌کنند.

شخصی سازی Action Button در ios 18
MacRumors

مراحل تنظیم دکمه‌ی میان‌بر:

۱. وارد Settings شود.

۲. روی Action Button ضربه بزنید.

۳. گزینه‌ی Controls را انتخاب کنید.

۴. روی Choose a Control ضربه بزنید.

۵. برای انتخاب کنترل مورد نظر، صفحه را به پایین اسکرول کنید. همچنین می‌توانید از نوار جست‌وجو برای یافتن گزینه‌ی مورد نظرتان استفاده کنید.

۶. برای خروج از Settings، انگشت خود را از لبه‌ی پایین نمایشگر به سمت بالا بکشید.

اکنون با فشردن Action Button، گزینه‌ای که در بالا انتخاب کرده‌اید فعال می‌شود.

درحال حاضر امکان تنظیم برخی اپلیکیشن‌ها و تنظیمات برای دسترسی ازطریق Action Button وجود دارد که شامل ماشین‌حساب، کرنومتر، زنگ‌هشدار، تایمر، حالت تیره، بازکردن صفحه‌ی اصلی، حالت هواپیما، دیتای موبایل، هات‌اسپات شخصی، موسیقی، یادداشت سریع، ریموت، اسکن کد، والت، پرداخت با ضربه‌زدن (Tap to Cash) و مکان‌یاب می‌شوند.

برخی از قابلیت‌های دیگر که معمولاً در کنترل‌سنتر پیدا می‌کنید، مانند دوربین، می‌توانند ازطریق گزینه‌های دیگر به Action Button اضافه شوند.

گزینه‌های جدید کنترل‌سنتر

گزینه‌های جدیدی به کنترل‌سنتر iOS 18 اضافه شده‌اند که قبلاً دردسترس نبودند.

گزینه های جدید در کنترل سنتر ios 18
MacRumors

۱. باز کردن موسیقی (Open Music): مستقیماً برنامه‌ی موسیقی را با یک ضربه باز کنید.

۲. فعال‌سازی میان‌بر (Activate a Shortcut): هر میان‌بر سیستمی (Shortcut) را که ساخته‌اید مستقیماً ازطریق کنترل‌سنتر اجرا کنید.

۳. بازکردن هر اپلیکیشنی (Open any app): امکان دسترسی سریع به هر اپلیکیشنی که روی دستگاه خود دارید، فقط با یک ضربه ازطریق کنترل‌سنتر فراهم شده است.

۴. کنترل‌های اپلیکیشن‌های متفرقه (Third-party app controls): توسعه‌دهندگان حالا می‌توانند کنترل‌هایی را برای اپلیکیشن خود بسازند که مستقیماً به کنترل‌سنتر اضافه شوند.

۵. ترجمه (Translate): با یک ضربه، اپلیکیشن Translate را برای ترجمه‌ی متن یا گفتار باز کنید.

۶. مرکز چاپ (Print Center): کارهای چاپی را مستقیماً ازطریق کنترل‌سنتر مدیریت کنید.

۷. ضربه و پرداخت (Tap to Cash): با استفاده از سرویس‌های پرداخت بدون تماس، فقط با نزدیک کردن گوشی خود، به آسانی پرداخت کنید.

تعدادی از گزینه‌های جدید برای دسترسی‌پذیری در زمینه‌ی شنوایی، حرکتی و بینایی به کنترل‌سنتر اضافه شده‌اند. اپل پیش‌از این دسته‌بندی‌های کلی‌تری برای این موارد داشت، اما حالا کنترل‌های خاص‌تری مانند کنترل صدا با Voice Control، دسترسی لمسی (Assistive Touch)، صداهای پس‌زمینه، شنود زنده (Live Listen)، سطح صدای هدفون (Headphone Levels)، گفتار زنده (Live Speech)، کاهش حرکت (Reduce Motion)، معکوس‌سازی رنگ‌ها (Invert) و موارد دیگر دردسترس هستند.

تنظیمات

تنظیمات کنترل سنتر در ios 18
MacRumors

در iOS 17 بخش قابل‌توجهی از تنظیمات مربوط‌به کنترل‌سنتر در اپلیکیشن Settings سیستم‌عامل قرار داشت، اما اپل تقریباً تمامی این تنظیمات را حذف کرده است زیرا حالا این قابلیت‌ها در گالری کنترل‌ها قرار دارند. تنها گزینه‌ای که همچنان در Settings پیدا می‌کنید، Access Within Apps است. این قابلیت با یک کلید خاموش/روشن، امکان فعال یا غیرفعال‌کردن دسترسی به کنترل‌سنتر را ازطریق کشیدن انگشت به پایین صفحه، هنگام استفاده از برنامه‌ها فراهم می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات