اپل قابلیت Distraction Control را به سافاری iOS 18 اضافه کرد؛ تجربه وب‌گردی تمیز و بدون حواس‌پرتی

سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
قابلیت Distraction Control در ios 18
اپل ویژگی Distraction Control را به پنجمین بتای iOS 18 اضافه کرد که امکان حذف عوامل حواس‌پرتی از صفحات وب را ارائه می‌دهد.
تبلیغات

اپل در جدیدترین نسخه‌های بتای سیستم‌عامل‌های iOS 18 و macOS Sequoia، قابلیت جدیدی به نام Distraction Control را برای مرورگر سافاری معرفی کرده است. این ویژگی امکان مسدودکردن عناصر مزاحم در صفحات وب را ارائه می‌کند و درنتیجه کاربران کنترل بیشتری بر تجربه‌ی وب‌گردی خود خواهند داشت.

ویژگی Distraction Control ازطریق Page Menu که برای دسترسی به حالت Reader و Viewer از آن استفاده می‌کنید، در دسترس قرار می‌گیرد. کاربران با انتخاب گزینه‌ی جدید Hide Distracting Items می‌توانند این قابلیت را فعال و سپس عناصر مختلف صفحه‌ی وب را که باعث حواس‌پرتی می‌شوند، انتخاب کنند.

عملکرد قابلیت Distraction Control در سافاری حتی پس‌ از به‌روزرسانی و بارگذاری مجدد صفحه نیز باقی می‌ماند، به شرطی‌ که عنصر پنهان‌شده تغییری نکرده باشد. اپل تأکید می‌کند که این ویژگی به‌طور خودکار چیزی را پنهان نمی‌کند و فقط مواردی که کاربر به‌صورت دستی انتخاب می‌کند، از دید او مخفی خواهد شد.

قابلیت Distraction Control در ios 18
9to5Mac

نکته‌ی مهم اینکه قابلیت Distraction Control جایگزین مسدودکننده‌های تبلیغات (Ad Blocker) به‌شمار نمی‌رود. اگرچه کاربر می‌تواند به‌طور موقت از این قابلیت برای پنهان‌کردن تبلیغات در وب‌سایت استفاده کند، با به‌روزرسانی یا بارگذاری مجدد صفحه، تبلیغ مورد نظر بار دیگر نمایش می‌یابد. در واقع، اولین‌باری که کاربر Distraction Control را فعال می‌کند، اپل با پنجره‌ی پاپ‌آپ به او هشدار می‌دهد که این قابلیت به‌طور دائم تبلیغات یا سایر بخش‌های متغیر وب‌سایت‌ها را حذف نخواهد کرد.

اگر کاربر تصمیم به نمایش مجدد برخی عناصر وب ازجمله بنر GDPR یا پنجره‌ی درخواست کوکی‌ها بگیرد، عملکرد ویژگی Distraction Control به‌همان شیوه‌ای خواهد بود که کاربر به‌صورت دستی روی دکمه‌ی بستن آن پنجره کلیک کرده باشد. به‌بیان دیگر، قابلیت مذکور معادل پذیرفتن یا ردکردن درخواست کوکی‌ها نخواهد بود.

به‌نوشته‌ی 9to5Mac، کاربر می‌تواند برای نمایش مجدد عنصر پنهان‌شده در مرورگر سافاری، به Page Menu در سافاری بازگردد و گزینه‌ی Show Hidden Items را انتخاب کند.

Distraction Control درحال‌حاضر در نسخه‌های بتای iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia در دسترس است. این به‌روزرسانی‌ها امروز برای توسعه‌دهندگانی که در برنامه‌ی بتا ثبت‌نام کرده‌اند، منتشر شد و به احتمال زیاد اواخر ماه جاری شاهد انتشار بتای عمومی آن خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات