طراحی پشت لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024

بررسی لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024؛ رقیب مک‌بوک پرو با چاشنی گیمینگ

دوشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹
مطالعه 27 دقیقه
ایسوس با Zephyrus G14 2024 گام‌هایی بلند در مسیری درست برداشته و لپ‌‌تاپ ۱۴ اینچی محبوبش را به حریفی شایسته برای مک‌بوک پرو ۱۴ بدل کرده است.
تبلیغات

Zephyrus G14 لپ‌تاپ بسیار مهمی است؛ زیرا آغازکننده‌ی روندی تازه بود؛ چهار سال از زمان معرفی نخستین نسل G14 می‌گذرد، در آن زمان لپ‌تاپ گیمینگ ۱۴ اینچی وجود خارجی نداشت؛ اما حالا به‌لطف ایسوس، شرکت‌های دیگری همچون ریزر، MSI و HP هم به عرصه‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۱۴ اینچی ورود کرده‌اند.

فهرست مطالب

حالا مدل ۲۰۲۴ لپ‌تاپ دوست‌داشتنی G14 را در اختیار داریم؛ دستگاهی که با سخت‌افزار توانمند، نمایشگر خیره‌کننده‌ی OLED، طراحی مینمیمال و بدنه‌ی فلزی باکیفیتش، تنه به تنه‌ی مک‌بوک‌ها می‌زند و نگاه‌ها را به خود می‌دوزد.

برای خرید لپ‌تاپ ۱۴ اینچی Zephyrus G14 یا لپ‌تاپ‌های خاص دیگر، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی افراشاپ مراجعه کنید.

بررسی ویدیویی Zephyrus G14 2024

تماشا در یوتیوب

طراحی جمع‌وجور، خوش‌ساخت و پریمیوم

اصلی‌ترین و چشم‌گیرترین تغییر در مدل ۲۰۲۴ از لپ‌تاپ G14 درمقایسه‌با نسل‌های قبلی، تغییر ۱۸۰درجه‌ای در استراتژی طراحان ایسوس است؛ من به یاد ندارم که ایسوس تابه‌حال برای طراحی و ساخت لپ‌تاپ‌های گیمینگش سراغ ماشین‌کاری رفته باشد و بدنه را از یک بلوک آلومینیومی در آورده باشد؛ همیشه در بهترین حالت، لپ‌تاپ‌های ایسوس را با بدنه‌ای از جنس ورق‌های آلومینیومی یا آلیاژ منیزیوم دیده‌ایم.

نورپردازی پشت لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

به‌لطف تغییر در فرآیند ساخت لپ‌تاپ، تأثیر محسوسی بر جذابیت و حس‌وحال پریمیوم Zephyrus G14 داشته؛ به‌طوری که ایسوس در توصیف لپ‌تاپ گیمینگش، آن را «ترکیبی بی‌نقص از عملکرد و استایل» می‌نامد و واقعا هم حق با این شرکت تایوانی کارکشته است!

بدنه‌ی زفیروس G14 بسیار متراکم‌تر از نسل قبل شده و حس کیفیت را به‌خوبی القا می‌کند؛ از جایی از لپ‌تاپ صدای «قِرِچ‌قروچ» نمی‌شنویم، قاب صفحه‌نمایش تاب نمی‌خورد، حین فشردن کلیدها هم، سطح بدنه‌ی دستگاه فرو نمی‌رود؛ البته با تمام این بهبودها، هنوز هم زفیروس در سطح محصولات پریمیومی همچون مک‌بوک و سرفیس نیست؛ هرچند که بسیار به آن‌ها نزدیک شده است.

ضخامت لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

ابعاد بدنه‌ی G14 2024 به‌طور محسوسی جمع‌وجورتر از نسل قبل شده؛ پارسال ضخامت لپ‌تاپ به بیش‌از ۲ سانتی‌متر می‌رسید؛ اما اکنون از حدود ۱٫۶ سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند و البته وزن دستگاه هم حدود ۲۰۰ گرم سبک‌تر شده است؛ به‌طور دقیق‌تر، ابعاد بدنه با ۱٫۶۳-۱٫۵۹ × ۲۲٫۰ × ۳۱٫۱ سانتی‌متر و وزن آن با حدود ۱٫۵ کیلوگرم برابری می‌کند.

در بدنه‌ی باریک Zephyrus G14 درگاه‌های متنوعی هم جای گرفته‌اند؛ سمت چپ دستگاه درگاه شارژ اختصاصی ایسوس، درگاه HDMI 2.1، یک درگاه USB4 Type-C با پشتیبانی از DisplayPort 2.0 و پاور دلیوری ۱۰۰واتی، یک درگاه فول‌سایز USB 3.2 و جک کمبوی هدفون به‌چشم می‌خورد؛ سمت راست لپ‌تاپ هم از یک درگاه USB 3.2 Type-C، یک درگاه فول‌سایز USB 3.2 دیگر و یک درگاه پرسرعت microSD میزبانی می‌کند؛ ای‌کاش درگاه کارت حافظه از نوع فو‌ل‌سایز SD می‌بود تا بیشتر به کار عکاس‌ها و فیلم‌بردارها می‌آمد.

پورت‌های سمت چپ لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
پورت‌های سمت راست لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024

لپ‌تاپ ۱۴ اینچی G14 2024 از کارت شبکه‌ی MT7922 مدیاتک استفاده می‌کند، این کارت از اتصال Bluetooth 5.3 و Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کند و عملکرد پایدار و رضایت‌بخشی به‌نمایش می‌گذارد؛ اما در صورت تمایل می‌توانید کارت شبکه را به‌راحتی تعویض کنید.

علاوه‌بر بدنه‌ی جمع‌وجورتر، G14 2024 طراحی بسیار منیمیال‌تر و ساده‌تری هم دارد؛ طراحان ایسوس با آرایه‌ی چراغ‌های LED یا همان انیمه‌ماتریکس که در مدل‌های قبلی، نیمی از پشت دستگاه را گرفته بود، خداحافظی کرده‌اند و به‌جای آن‌ها، نوار مورب و باریکی از چراغ‌های LED را به‌کار گرفته‌اند که روی قطر لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند و ظاهر متفاوت و منحصربه‌فردی به لپ‌تاپ داده‌اند. به‌کمک نرم‌افزار Armoury Crate ایسوس می‌توان افکت نورپردازی این چراغ‌ها را شخصی‌سازی کرد یا به‌طور کامل غیرفعالشان کرد.

کار با لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

در مجموع، اکنون ظاهر G14 به‌گونه‌ای تغییر کرده است که هم می‌توان آن را به‌عنوان لپ‌تاپ کاری به جلسات برد، هم روحیه‌ی گیمری را حفظ کرد! لپ‌تاپ Zephyrus G14 2024 را می‌توان در رنگ‌های سفید یا خاکستری خرید. ما رنگ خاکستری را برای بررسی داریم که بسیار جذاب و شکیل به‌نظر می‌رسد؛ اما خیلی زود هم اثر انگشت، چربی و لکه را به خود می‌گیرد؛ پس اگر وسواسی و حساس هستید، مدام باید دستمال میکروفایبر همراهتان باشد تا همواره لپ‌تاپ را پاک کنید.

آثار چربی و لکه روی لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

اگر تصور می‌کنید که جذابیت‌های G14 به نمای بیرونی آن خلاصه می‌شود، باید بگویم که سخت در اشتباهید؛ شگفتی اصلی هنگامی رخ می‌دهد که درِ لپ‌تاپ را باز می‌کنید و با صفحه‌‌نمایشش مواجه می‌شوید؛ البته داخل پرانتز هم باید بگویم که لولای لپ‌تاپ بسیار محکم است و به کاربر حس اطمینان می‌دهد؛ درحالی‌که با یک دست هم باز می‌شود.

نمایشگر OLED خیره‌کننده و اسپیکرهای پرقدرت

صفحه‌نمایش Zephyrus G14 را در یک کلمه، می‌توان «خیره‌کننده» توصیف کرد؛ پنل ۱۴ اینچی OLED لپ‌تاپ با نسبت تصویرِ مرتفعِ ۱۶:۱۰ و حاشیه‌های باریکش ظاهری بسیار مدرن به لپ‌تاپ بخشیده، از طرف دیگر مانند لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت و پریمیوم، به‌جای حاشیه‌های پلاستیکی، پوشش یکپارچه‌ی شیشه‌ای کل سطح نمایشگر را پوشانده است؛ هرچند که این پوشش براق، مقداری از خوانایی نمایشگر در محیط‌های روشن می‌کاهد.

نمایشگر لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

پنل OLED زفیروس G14 با وضوح ۱۸۰۰ × ۲۸۸۰ پیکسلی و تراکم بسیار خوبِ ۲۴۳ پیکسل‌براینچی‌اش تصویری شفاف و شارپ ارائه می‌دهد؛ به‌طوری که در فواصل عادی از لپ‌تاپ، نمی‌توان پیکسل‌ها را از هم تفکیک کرد. ایسوس مدت‌زمان پاسخ‌گویی پنل را عدد فوق‌العاده‌‌سریع ۰٫۲ میلی‌ثانیه اعلام می‌کند که برای گیمرهای رقابتی بسیار رؤیایی است؛ اما ویژگی رؤیایی‌تر نمایشگر، به نرخ نوسازی آن بازمی‌گردد.

زفیروس G14 نخستین لپ‌تاپ دنیا با پنل OLED است که از نرخ نوسازی متغیر برای جلوگیری از پارگی تصویر حین اجرای بازی پشتیبانی می‌کند و با فناوری G-SYNC انویدیا هم سازگاری دارد؛ این ویژگی یکی از دستاوردهای بسیار چشم‌گیر ایسوس به‌حساب می‌آید؛ در ادامه بیشتر توضیح می‌دهم.

تماشای فیلم با لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

برخلاف پنل‌های LCD که روشنایی‌شان از نرخ نوسازی تصویر مستقل است، روشنایی پنل‌های OLED را خود پیکسل‌ها تأمین می‌کنند و این روشنایی هم به شدت نور تولیدی پیکسل‌ها، هم به نرخ نوسازی تصویر بستگی دارد؛ به‌همین دلیل، اگر نرخ نوسازی تصویر کاهش پیدا کند، به‌اصطلاح، نرخ روشن و خاموش‌شدن پیکسل‌ها نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه از روشنایی پنل کاسته می‌شود.

ایسوس برای رفع محدودیت‌های پنل OLED، نرخ روشن‌ و خاموش‌شدن لایه‌ی نوردهی پیکسل‌ها را بالاتر از نرخ نوسازی تصویر در نظر گرفته است؛ بدین‌مفهوم که وقتی تصویر با نرخ ۱۲۰ هرتز نوسازی می‌شود، لایه‌ی نوردهی با فرکانس ۴برابری، یعنی ۴۸۰ هرتز روشن و خاموش می‌شود؛ بنابراین هنگامی که غرق در بازی هستید و ناگهان نرخ فریم از ۱۰۰ به ۸۰ فریم‌برثانیه می‌رسد، روشنایی تصویر افت نمی‌کند.

عملکرد صفحه‌نمایش زفیروس G14 2024 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

زفیروس G14 2024

۴۷۲ نیت

(۷۳۰ نیت HDR)

--

۰ نیت

۹۵ درصد

--

۱۴۸ درصد

۰٫۸

۱۰۰ درصد

۱٫۴

زفیروس G14 2023

۳۳۵ نیت

۱۷ نیت

۳٫۲۸ نیت

۱۰۲

۹۰ درصد

--

۱۲۵ درصد

--

۱۰۰ درصد

۳٫۳

مک‌بوک ایر ۲۰۲۴

۴۴۳ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۶۷ نیت

۶۶۱

۸۷٫۹

--

۱۰۰

۲٫۴

۹۸٫۴

۱٫۹

ذن‌بوک ۱۴

۵۱۲ نیت

(۷۸۸ نیت HDR)

۰٫۲۷ نیت

۰ نیت

۸۹٫۶

۲٫۶

۱۰۰

۰٫۶

۹۹٫۷

۱٫۳

گلکسی‌بوک ۳ اولترا

۴۴۱ نیت

۴ نیت

۰ نیت

۹۷٫۳

۳٫۷

۹۹٫۶

۱٫۹

۹۹٫۸

۲٫۳

مک بوک پرو M1 Max

۴۵۵ نیت

(۱۴۹۷ نیت HDR)

۰ نیت

۰ نیت

۸۵

--

۱۲۱٫۶

--

۹۷٫۳

۲٫۵

*تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

پنل OLED زفیروس G14 رنگ‌های چشم‌نواز و بسیار جذابی را تولید می‌کند، این پنل می‌تواند فضای رنگی بسیار گسترده‌ی AdobeRGB را حدود ۹۵درصد، فضای رنگی گسترده‌ی DCI P3 را به‌طور کامل و فضای رنگی مرسوم sRGB را حدود ۱۴۸ درصد با خطای فوق‌العاده اندک ۰٫۸ پوشش دهد. دقت و پوشش‌دهی فوق‌العاده‌ی پنل، لپ‌تاپ G14 را به گزینه‌‌ای عالی برای طراحان گرافیک بدل می‌سازد.

لپ‌تاپ G14 حین پخش ویدیوهای HDR و در شرایطی‌که بخش کوچکی از تصویر روشن می‌شود به روشنایی بسیار عالیِ ۷۳۰ نیت دست می‌یابد؛ البته دقت داشته باشید که برای لذت‌بردن از محتوای HDR، حتما باید لپ‌تاپ را به برق متصل کنید. ایسوس می‌گوید نمایشگر لپ‌تاپ از ویدیوی HDR با استاندارد Dolby Vision پشتیبانی می‌کند و گواهی‌های VESA DisplayHDR و Pantone را به‌ترتیب برای پشتیبانی از HDR و تولید رنگ‌های دقیق دریافت کرده است.

لاک‌اسکرین ویندوز روی لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس حین نمایش محتوای عادی (SDR) در بررسی‌های زومیت به روشنایی ۴۷۲ نیت دست می‌یابد که روشنایی معقولی است و به‌همراه کنتراست فوق‌العاده بالا و مشکی عمیق پنل OLED، تجربه‌ی بصری لذ‌ت‌بخشی را فراهم می‌آورد؛ هرچند که براق‌بودن پوشش پنل، در محیط‌های روشن، کار با لپ‌تاپ را کمی دشوار می‌کند.

ایسوس تجربه‌ی بصری کم‌نظیر G14 را با تجربه‌ی صوتی فوق‌العاده تکمیل کرده است؛ اسپیکرهای G14 بین تمام لپ‌تاپ‌های ویندوزی که تاکنون بررسی کرده‌ام، نزدیک‌ترین گزینه به مک‌بوک‌های اپل هستند؛ اگر با صدای مک‌بوک‌ها آشنایی دارید، اکنون می‌دانید G14 چه برتری بزرگی به ویندوزی‌های دیگر دارد.

اسپیکرهای لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
دریچه اسپیکر زیر لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024

زفیروس G14 از ۶ اسپیکر شامل دو ووفر دوگانه استفاده می‌کند؛ ووفرها به‌صورت دوتایی در کناره‌های لپ‌تاپ و در خلاف جهت هم‌دیگر (رو به بالا و رو به پایین) قرار گرفته‌اند تا از لرزش بدنه‌ی لپ‌تاپ جلوگیری شود. ایسوس می‌گوید ووفرها ۱۲۵ درصد بزرگ‌تر شده‌اند تا صدای شفاف‌تر و بیس‌های کوبنده‌تری تولید کنند، ضمن اینکه حجم صدای خروجی نیز ۳٫۵ برابر شده؛ در واقعیت نیز تجربه‌ی صوتی لپ‌تاپ با نویز اندک و تفکیک کم‌نقص صدا بسیار گوش‌نواز است.

کیبورد استاندارد و ترک‌پد وسیعی که هپتیکی نیست!

لپ‌تاپ ۱۴ اینچی ایسوس کیبورد بسیار کارآمدی نیز دارد، عمق حرکتی کلیدهای جزیره‌ای G14 به عدد بسیار خوبِ ۱٫۷ میلی‌متر می‌رسد، ابعاد کلیدها به‌لطف افزایش ۱۲٫۲۴ درصدی درمقایسه‌با نسل مناسب بوده و بازخوردشان رضایت‌بخش است. کلیدها چینش و فاصله‌ی استانداردی از هم دارند؛ به‌طوری که بعد از مدت کوتاهی، به تایپ‌کردن با دستگاه عادت می‌کنید. ایسوس عمر مفید کلیدها را تا ۲۰ میلیون‌بار فشرده‌شدن برآورد می‌کند.

تایپ کردن با لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

شاید یکی از گلایه‌هایم از طراحی کیبورد، دکمه‌ی پاور ۶ضلعی‌اش باشد که هیچ‌گونه‌ هماهنگی ظاهری با باقی بخش‌های لپ‌تاپ ندارد. فریب شیشه‌ای‌بودن دکمه را هم نباید خورد؛ چرا که در G14 از حسگر اثر انگشت خبری نیست؛ اما خوشبختانه برای احراز هویت می‌توان به تشخیص چهره با Windows Hello اتکا کرد.

ویندوز هلو با لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

وب‌کم دستگاه امکان تماس تصویری با وضوح 1080p را هم فراهم می‌سازد که عملکرد آن در سطح سرفیس‌های مایکروسافت نیست؛ در عوض به‌لطف واحد پردازش عصبی در دل پردازنده، می‌توان از استودیو افکت ویندوز برای کارهایی مثل تعقیب سوژه و تنظیم خودکار قاب، حفظ تماس چشمی و محوکردن پس‌زمینه در تماس‌های تصویری استفاده کرد.

ترک‌پد لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

ترک‌پد G14 بسیار وسیع است و در وسط لپ‌تاپ قرار دارد تا OCD کاربر را تحریک نکند؛ طراحان ایسوس از نسبت ابعادی ۳:۲ برای ترک‌پد استفاده کرده‌اند تا با نسبت تصویر نمایشگر هم‌خوانی داشته باشد. کلیک‌ها فیدبک بسیار خوبی دارند و انگشت به‌سادگی روی سطح شیشه‌ای ترک‌پد سُر می‌خورد و حرکت آن نیز با دقت بسیار خوبی ردگیری می‌شود؛ اما من از لپ‌تاپ ۱۰۰ میلیون تومانی انتظار دارم که درست‌مانند مک‌بوک‌ها، از ترک‌پد هپتیکی به‌جای دکمه‌های مکانیکی برای مکانیزم کلیک استفاده کند؛ امیدوارم در نسل بعدی، چنین تغییری را ببینیم.

سخت‌افزار قدرتمند با عملکرد مطلوب

هرچه از بدنه و متعلقات لپ‌تاپ گفتیم، بس است؛ بیایید درباره‌ی مهم‌ترین جنبه‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ صحبت کنیم؛ Zephyrus G14 چه قدرتی دارد و در اجرای بازی‌ها چطور ظاهر می‌شود؟

ایسوس امسال گرافیک‌های قدرتمند RTX 4080 و RTX 4090 را در انحصار لپ‌تاپ بزرگ‌ترِ G16 نگه داشته و لپ‌تاپ ۱۴ اینچیِ G14 را با گرافیک‌های 4060 و 4070 عرضه می‌کند؛ هرچند که ظاهرا در بازار ایران با گرافیک 4050 نیز موجود است. با محدود کردن G14 به گرافیک‌های کم‌توان‌تر و تزریق ۹۰ وات به GPU، مهندسان ایسوس توانسته‌اند بدنه‌ی لپ‌تاپ را باریک‌تر کنند. ما مدل 4070 را برای بررسی در اختیار داریم که هم‌اکنون در بازار به‌قیمت ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

اجرای بازی با لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

هر سه پیکربندی (کانفیگ در اصطلاح بازاری) زفیروس G14 از پردازنده‌ی AMD Ryzen 9 8945HS قدرت می‌گیرند؛ پردازنده‌ای که جزو مدل‌های لپ‌تاپی قدرتمند AMD از خانواده‌ی Ryzen 8000 با معماری Zen 4 به‌حساب می‌آید، با لیتوگرافی کلاس ۵نانومتر بهبودیافته (۴نانومتر به‌قول سازنده) تولید می‌شود و به‌طور پیش‌فرض با TDP معادل ۴۵وات کار می‌کند. این پردازنده از ۸ هسته با فرکانس پایه‌ی ۴ و فرکانس توربوی ۵٫۲ گیگاهرتز بهره می‌برد و قابلیت پردازش هم‌زمان ۱۶ رشته‌ی دستورالعمل را نیز دارد.

AMD پردازنده‌ی لپ‌تاپی‌اش را APU (واحد پردازشی شتاب‌یافته) می‌نامد؛ چراکه در دل آن علاوه‌بر CPU، گرافیک یکپارچه‌ی Radeon 780M از ۱۲ هسته‌ی گرافیکی با معماری RDNA3 و فرکانس کاری ۲٫۸ گیگاهرتز بهره می‌برد و کم‌وبیش عملکردی در سطح گرافیک GTX 1650 Max-Q انویدیا ارائه می‌دهد. در کنار گرافیک، نام واحد پردازش عصبی AMD نیز به‌چشم می‌خورد که می‌تواند ۱۶ تریلیون عملیات‌برثانیه انجام دهد.

عملکرد فضای ذخیره‌سازی Zephyrus G14 2024

لپ‌تاپ/عملکرد

حجم SSD

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

زفیروس G14 2024

یک ترابایت SSD

۴۹۹۷ مگابایت‌برثانیه

۳۴۳۱ مگابایت‌برثانیه

زفیروس G14 2022

یک ترابایت SSD

۳۶۱۷ مگابایت‌برثانیه

۲۸۳۲ مگابایت‌برثانیه

اچ‌پی اسپکتر x360 16

یک ترابایت SSD

۶۳۸۹ مگابایت‌برثانیه

۴۹۰۸ مگابایت‌برثانیه

زفیروس M16 2022

یک ترابایت SSD

۶۶۳۱ مگابایت‌برثانیه

۵۰۱۵ مگابایت‌برثانیه

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

پردازنده‌ی Ryzen 8945HS از رم دو کاناله‌ی DDR5-5600 و LPDDR5x-7500 با ظرفیت بالغ‌بر ۲۵۶ گیگابایت پشتیبانی می‌کند؛ اما تایوانی‌ها لپ‌تاپ G14 2024 را با رم ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی LPDDR5x-6400 به‌فروش می‌رسانند؛ قطعه‌‌ای که بهای باریک‌تر شدن لپ‌تاپ را می‌پردازد و برخلاف نسل گذشته، اکنون آنبورد است و امکان ارتقاء ندارد.

عملکرد SSD لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

ایسوس در تمامی نسخه‌های Zephyrus G14 از یک ترابایت SSD پرسرعت PCIe 4.0 استفاده می‌کند که در بررسی‌های ما به‌سرعت خواندن و نوشتن حدودی ۵ و ۳٫۵ گیگابایت‌برثانیه رسید. SSD زفیروس G14 جزو سریع‌ترین‌ها نیست؛ اما نیاز کاربر را به‌طور کامل برآورده می‌کند و از همه مهم‌تر اینکه، می‌توان آن را ارتقا داد.

تفاوت‌ پروفایل‌های عملکردی لپ‌تاپ

پیش‌از صحبت‌کردن درباره‌ی عملکرد دستگاه، بیایید کمی درباره‌ی پروفایل‌های عملکردی ایسوس شفاف‌سازی کنیم؛ زیرا احتمالا عمده‌ی کاربرها از وجود این پروفایل‌ها و تأثیرشان بر عملکرد کلی لپ‌تاپ اطلاعی ندارند.

ایسوس برای لپ‌تاپ‌های گیمینگش نرم‌افزاری به‌نام Armoury Crate دارد که می‌توان بخش‌های مختلف دستگاه از پروفایل‌های رنگی نمایشگر گرفته تا نورپردازی و صدالبته پروفایل عملکردی گرافیک و CPU را با آن کنترل کرد. در این نرم‌افزار هم می‌توان رفتار گرافیک را تغییر داد، هم مقدار توان تزریقی به گرافیک و CPU و سرعت فن‌ها را تنظیم کرد.

کار با نرم‌افزار Armoury Crate روی لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

در مورد رفتار گرافیک، چهار حالت را در اختیار داریم:

  • حالت Optimized: ایسوس توصیه‌اش می‌کند؛ با این حالت چنانچه لپ‌تاپ جدا از برق باشد، گرافیک انویدیا غیرفعال می‌شود و در حالت متصل به برق، دستگاه تنها در کاربری‌های سنگین نظیر اجرای بازی به سراغ گرافیک انویدیا می‌رود.
  • حالت Eco: همان‌طور که از نامش نیز برمی‌آید، گرافیک انویدیا را به‌طور کامل و تحت هر شرایطی از مدار خارج می‌کند.
  • حالت Standard: پروتکل مایکروسافت است (MSHybrid) و ویندوز تصمیم می‌گیرد که در چه شرایطی سراغ گرافیک انویدیا یا گرافیک یکپارچه برود. با اینکه ایسوس حالت Optimized را توصیه می‌کند؛ اما لپ‌تاپ به‌طور پیش‌فرض روی حالت Standard قرار دارد.
  • حالت Ultimate: گرافیک یکپارچه به‌طور کامل از مدار خارج شده و صفحه‌نمایش به‌طور مستقیم به گرافیک انویدیا متصل می‌شود. این حالت بالاترین مصرف باتری را دارد؛ اما ممکن است در برخی بازی‌ها، نرخ فریم را اندکی بهبود دهد.

تنظیمات مربوط به پروفایل‌های عملکردی فن‌های خنک‌کننده و توان مصرفی پردازنده و گرافیک لپ‌تاپ به‌شرح زیر هستند:

  • پروفایل Manual: کاربر می‌تواند پارامترهای مربوط به توان مصرفی و فن‌ها را به‌دلخواه تغییر دهد.
  • پروفایل Turbo: بیشترین مقدار توان را به گرافیک و پردازنده تزریق می‌کند و فقط در حالت متصل به برق در دسترس قرار دارد؛ در این پروفایل لپ‌تاپ به‌معنای واقعی کلمه پرسروصدا است و خیلی از مواقع، فن‌ها کار می‌کنند. در ادامه مشاهده می‌کنید در وضعیت عملکردی لپ‌تاپ هم بهبود چندانی به‌وجود نمی‌آید.
  • پروفایل Performance: پروفایل پیش‌فرض لپ‌تاپ است، صدای فن‌ها در آن آزاردهنده نیست و عملکرد دستگاه هم تقریبا با پروفایل Turbo برابری می‌کند.
  • پروفایل Silent: توان مصرفی دستگاه را محدود می‌کند تا حرارت تولید کاهش یابد و فن‌ها کمتر به‌کار بیفتند. در این پروفایل عملکرد CPU حداقل در استفاده‌های روزمره آسیب چندانی نمی‌بیند؛ اما عملکرد گرافیک در وضعیت متصل به برق، افت ۵۰-۶۰درصدی تجربه می‌کند.
  • پروفایل Windows: مدیریت توان مصرفی و حرارت دستگاه به خود ویندوز سپرده می‌شود؛ در کمال تعجب، حتی در صورت استفاده از پروفایل‌های دیگر، باز هم هنگام جدا کردن لپ‌تاپ از برق، تنظیمات باتری ویندوز از Best Performance به Balanced تغییر می‌کند که روی عملکرد دستگاه تأثیر منفی می‌گذارد.

عملا با نرم‌افزار Armoury Crate می‌توان ۲۰ حالت مختلف را برای عملکرد لپ‌تاپ تنظیم کرد؛ اما در مجموع باید گفت که وجود این‌همه پروفایل و حالت‌های عملکردی رنگارنگ، هیچ نتیجه‌ای جز گیج‌شدن کاربر ندارد؛ کاربری که احتمالا متوجه وجود نرم‌افزاری مانند Armoury Crate و هدف آن نیست و البته نباید هم متوجه باشد، او نباید به پروفایل عملکردی و توان مصرفی فکر کند، او باید با کمترین چالش، همواره ترکیب مناسبی از عملکرد و شارژدهی خوب را از لپ‌تاپ دریافت کند.

عملکرد G14 2024 در پروفایل‌های عملکردی مختلف

پروفایل/پارامتر

توان مصرفی CPU

CineBench 2024

توان مصرفی GPU

3DMark TimeSpy

Turbo

۷۵وات توربو

۶۰وات پایدار

۹۱۴ (چندهسته‌ای)

۷۰ تا ۸۰وات

۱۰۱۷۲

Performance

۶۵وات توربو

۴۵وات پایدار

۹۱۸ (چندهسته‌ای)

۶۰وات

۹۵۷۲

Silent

۶۵وات توربو

۳۵وات پایدار

۸۶۲ (چندهسته‌ای)

۵۷وات توربو

۳۳وات پایدار

۵۵۸۲

*تمام اعداد موجود در این جدول، در آزمایش‌های زومیت به‌دست آمده‌اند.

در جدول بالا نتیجه‌ی انتخاب تعدادی از پروفایل‌های عملکردی ایسوس به‌همراه امتیازهای به‌دست‌آمده در بنچمارک‌ها با این پروفایل‌ها را مشاهده می‌کنید. براساس اعداد به‌دست‌آمده، واضح است که پروفایل Turbo با وجود سروصدای بسیار زیاد، افزایش محسوس توان مصرفی و حرارتی که تولید می‌کند، پیشرفت چشم‌گیری را در عملکرد دستگاه حاصل نمی‌کند.

رفتار لپ‌تاپ در پردازش‌های سنگین و مداوم

با توجه به ناکارآمدی پروفایل Turbo و افت فاحش عملکرد گرافیک در پروفایل Silent، در ادامه پروفایل Performance را به‌طور کامل زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم. در گام نخست، بهتر است تا رفتار لپ‌تاپ را حین اتصال به پریز برق (Plugged) و جدا از پریز برق (Unplugged) را بررسی کنیم.

در شرایطی که پردازنده‌ی Ryzen 9 8945HS در دل لپ‌تاپ G14 2024 با بنچمارک رندرگیری CineBench 2024 تحت فشار قرار می‌گیرد، دستگاه با پروفایل عملکردی Performance، در هر دو وضعیت Plugged و Unplugged، کم‌وبیش با استراتژی یکسانی از پردازنده کار می‌کشد؛ اما همان‌طور که در ادامه نیز متوجه می‌شوید، ظاهرا این استراتژی فقط به بنچمارک CineBench محدود می‌شود؛ چرا که در نرم‌افزارهای دیگر، شاهد افت عملکرد محسوس هستیم.

توان مصرفی پردازنده Ryzen 9 8945HS در لپ‌تاپ G14 2024 ایسوس
توان مصرفی پردازنده
زومیت
کلاک پردازنده Ryzen 9 8945HS در لپ‌تاپ G14 2024 ایسوس
کلاک پردازنده
دمای پردازنده Ryzen 9 8945HS در لپ‌تاپ G14 2024 ایسوس
دمای داغ‌ترین هسته‌ی پردازنده

لپ‌تاپ G14 2024 در لحظات ابتدایی حدود ۶۵وات توان به پردازنده تزریق می‌کند، سپس برای دقایقی با توان حدود ۵۵وات از پردازنده کار می‌کشد تا اینکه در نهایت روی عدد حدودی ۴۵وات پایدار می‌شود. فرکانس در بهترین حالت به ۴٫۷ گیگاهرتز می‌رسد و در نهایت روی ۴٫۳-۴٫۴ گیگاهرتز پایدار می‌شود؛ درحالی‌که دما ابتدا تا ۸۷-۸۸ درجه‌ی سلسیوس افزایش می‌یابد، سپس در محدوده‌ی ۸۰ درجه‌ی سلسیوس نوسان می‌کند.

برخلاف آنچه در مورد پردازنده شاهد بودیم، بین عملکرد گرافیک در وضعیت Plugged و Unplugged اختلاف فاحشی وجود دارد. هنگامی که لپ‌تاپ G14 2024 در پروفایل Performance به‌مدت ۲۰ دقیقه با بنچمارک گرافیکی سنگین 3DMark TimeSpy تحت بار پردازشی سنگین قرار می‌گیرد، در وضعیت Plugged، توان مصرفی در محدوده‌ی ۶۰وات نوسان می‌کند و در وضعیت Unplugged توان مصرفی در محدوده‌ی ۴۲-۴۳وات می‌ماند؛ بنابراین افتی ۳۰درصدی در توان مصرفی پیش می‌آید.

توان مصرفی گرافیک RTX 4070 در لپ‌تاپ G14 2024 ایسوس
توان مصرفی گرافیک
زومیت
کلاک گرافیک RTX 4070 در لپ‌تاپ G14 2024 ایسوس
کلاک گرافیک
دمای گرافیک RTX 4070 در لپ‌تاپ G14 2024 ایسوس
دمای داغ‌ترین نقطه‌ی گرافیک

در تست پایداری عملکرد، فرکانس گرافیک RTX 4070 با فرکانس حدود ۱۶۰۰مگاهرتزی در حالت Plugged و حدود ۱۴۰۰مگاهرتز در حالت Unplugged کار می‌کند و دمای داغ‌ترین نقطه‌ی آن نیز در این دو حالت به ۹۲-۹۳ و ۸۰ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در پردازش‌های گرافیکی، دستگاه داغ‌تر از پردازش‌های CPU-محور می‌شود.

اختلاف عملکرد لپ‌تاپ در وضعیت متصل و جدا از پریز برق

یکی از اصلی‌ترین نکات درباره‌ی لپ‌تاپ که اغلب اوقات هم از چشم خریدار پنهان می‌ماند، اختلاف عملکرد آن در وضعیت متصل و جدا از پریز برق (Plugged و Unplugged) است؛ آیا لپ‌تاپ می‌تواند در حالت متکی به باتری هم عملکردی مشابه به حالت متصل به پریز برق ارائه دهد. پاسخ این سؤال در مورد لپ‌تاپ‌های ویندوزی تا پیش‌از عرضه‌ی دستگا‌ه‌های مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس و تعداد انگشت‌شماری از پردازنده‌های اینتل و AMD یک «نه» پررنگ بود. آیا G14 2024 می‌تواند شگفتی بیافریند؟

عملکرد G14 2024 در حالت متصل به و جدا از پریز برق

پروفایل/پارامتر

GeekBench 6.3

Speedometer 2.1

Python Code

Premiere Pro

Photoshop

Forza Horizon 5 - QHD

Performance

Plugged

۲۵۶۸

۱۲۹۴۶

۳۲۲

۴۰٫۸ ثانیه

۸۲۵۳

۷۳۵۰

۷۰ فریم‌برثانیه

Performance

Unplugged

۲۳۲۵

۸۷۸۷

۲۰۱

۴۵ ثانیه

۶۶۳۷

۶۱۹۹

۳۰ فریم‌برثانیه

*تمام اعداد موجود در این جدول، در آزمایش‌های زومیت به‌دست آمده‌اند.

لپ‌تاپ G14 2024 در تست استرس و پایداری عملکرد که با بنچمارک CineBench 2024 انجام دادیم، عملا عملکرد یکسانی را در وضعیت Plugged و Unplugged ارائه داد؛ اما همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، برای نرم‌افزارها و بنچمارک‌های دیگر، نتیجه‌ی مشابهی را به‌دست نیاوردیم. متأسفانه G14 در وضعیت Unplugged و هنگام وب‌گردی، اجرای کدهای پایتون، کار با فتوشاپ و پریمیر پرو یا حتی اجرای بازی Forza Horizon 5 بین ۱۰ تا ۶۰ درصد ضعیف‌تر از وضعیت Plugged ظاهر می‌شود.

عملکرد لپ‌تاپ درمقایسه‌با رقبا

حال اجازه دهید تا عملکرد Zephyrus G14 2024 را درمقایسه‌با رقبا و نسل قبلش بسنجیم. دقت کنید که در ادامه‌ی بررسی، بنچمارک‌ها را در شرایطی به‌دست آورده‌ایم که لپ‌تاپ به پریز برق متصل بود و از پروفایل عملکردی Performance استفاده می‌کرد.

توجه داشته باشید که برای به‌دست‌آوردن ذهنیت درستی از عملکرد G14 2024، در پاره‌ای از بنچمارک‌ها سعی شده است که نتایج مربوط به مک‌بوک پرو M3 Pro و Zephyrus G16 Core Ultra 9 185H نیز از رسانه‌های معتبر خارجی انعکاس داده شود؛ چرا که این دو لپ‌تاپ با برچسب قیمتی ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان، اصلی‌ترین رقبای G14 2024 هستند.

عملکرد Zephyrus G14 2024 دربرابر رقبا (متصل به پریز برق)

لپ‌تاپ/بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

3Dark

CineBench R23

GeekBench 6

GeekBench 6

Speedometer 2.1

TimeSpy

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

Metal/Vulkan

DirectX 12

زفیروس G14 2024

Ryzen 9 8945HS

RTX 4070

۳۲۲

۹۵۷۲

۱۷۵۹

۱۶۰۸۸

۲۵۶۸

۱۲۹۴۶

۱۱۲۷۸۳

۱۰۳۳۱۳

زفیروس G14 2022

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۲۳۵

۹۰۷۵

۱۵۳۶

۱۴۲۱۸

۲۰۲۱

۹۴۳۵

۷۲۵۹۵

۸۰۵۸۰

*مک‌بوک پرو ۱۴

M3 Pro

14Core GPU

۶۷۷

--

۱۸۸۹

۱۳۲۸۹

۳۱۲۵

۱۳۷۵۵

۴۱۷۳۶

۶۸۴۱۷

*زفیروس G16 2024

Core Ultra 9 185H

RTX 4070

--

۱۰۹۸۹

۱۸۰۳

۱۷۴۵۲

۲۵۵۶

۱۴۴۶۰

۱۱۴۱۲۶

--

مک‌بوک ایر ۲۰۲۴

M3

8Core GPU

۶۸۰

--

۱۸۹۷

۹۸۷۲

۳۱۴۳

۱۲۰۰۸

۲۵۸۴۵

۴۱۶۷۱

ذن‌بوک ۱۴

Core Ultra 7 155H

Intel Arc GPU

۳۹۶

۳۴۵۳

۱۶۳۷

۱۳۳۶۷

۲۲۹۰

۱۲۲۵۶

۳۴۸۸۹

۳۸۲۶۸

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

M1 Max

24Core GPU

۳۰۰

--

۱۵۴۹

۱۲۵۰۸

۲۳۷۸

۱۲۲۳۹

۶۵۴۳۲

۱۰۱۰۴۵

* غیر از لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو M3 Pro و Zephyrus G16 2024 تمامی بنچمارک‌ها را زومیت اجرا کرده است.

زفیروس G14 2024 در بنچمارک‌ها پیشرفت محسوسی را درمقایسه‌با مدل ۲۰۲۲ تجربه می‌کند؛ اما از آنجا که Ryzen 9 7945HS و Ryzen 9 8945HS غیر از موتور پردازش عصبی، تفاوت محسوس دیگری باهم ندارند، احتمالا پیشرفت چشم‌گیری درمقایسه‌با مدل ۲۰۲۳ تجربه نخواهید کرد.

ما دو لپ‌تاپ مک‌بوک پرو M3 Pro و زفیروس G16 2024، اصلی‌ترین رقبای G14 را در زومیت بررسی نکرده‌ایم؛ اما به‌طور حدودی باید بگویم که مک‌بوک پرو در پردازش تک‌هسته‌ای با اختلاف ۲۰درصدی و G16 نیز در پردازش‌های چندهسته‌ای با اختلاف ۱۰ تا ۱۵درصدی از G14 پیشی می‌گیرد. مورد چشمگیر دیگر، به اختلاف عملکردی فاحش G14 با مک‌بوک در وب‌گردی برمی‌گردد.

زومیت گردی با لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

اگر برای مقایسه‌ی عملکرد گرافیک، معیار را توان محاسباتی قرار دهیم، پردازنده‌ی گرافیکی RTX 4070 در لپ‌تاپ‌های G14 و G16 کم‌وبیش نمایش یکسانی ارائه می‌دهند؛ اما مک‌بوک پرو با اختلاف فاحش ۶۰درصدی، عرصه را به G14 2024 می‌بازد.

عملکرد لپ‌تاپ در کاربری حرفه‌ای

برای آنکه عملکرد لپ‌تاپ Zephyrus G14 2024 را در استفاده‌های حرفه‌ای نیز بسنجیم، سراغ نرم‌افزار فتوشاپ، پریمیر پرو، اجرای کد‌های نوشته‌شده با زبان پایتون و نرم‌افزار Blender رفتیم.

عملکرد لپ‌تاپ در فتوشاپ

در آزمون نرم‌افزار فتوشاپ که وظایفی همچون باز کردن فایل RAW، تغییر سایز عکس‌ها، اصلاح لنز و کاهش نویز را دربرمی‌گیرد، لپ‌تاپ G14 2024 به‌ترتیب با اختلاف ۱۰ و ۲۵درصدی از رقبایش G16 2024 و مک‌بوک پرو M3 Pro جا می‌ماند.

عملکرد لپ‌تاپ G14 2024 در اجرای فتوشاپ

توجه داشته باشید که نتیجه‌ی بالا در شرایطی به‌دست آمده است که لپ‌تاپ به پریز برق متصل است؛ چنانچه G14 را از برق جدا کنیم، به امتیاز ۶۱۹۹ می‌رسیم؛ درحالی‌که مک‌بوک پرو در وضعیت جدا از پریز برق هم عملکرد یکسانی ارائه می‌دهد؛ بنابراین در حالت Unplugged، شکاف عملکردی دو لپ‌تاپ از ۲۵ درصد به حدود ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

عملکرد لپ‌تاپ در پریمیر پرو

در آزمون پریمیر پرو، وظایفی همچون خروجی‌گرفتن از ویدیوهای ۸بیتی و ۵۰ مگابیت‌برثانیه‌ای 4K با کدک‌های HEVC و H.264، پردازش ویدیوهای ProRes UHD با و بدون پراکسی به‌همراه پیاده‌سازی افکت‌های گرافیکی بررسی می‌شود. در این آزمون، لپ‌تاپ G14 توانست مک‌بوک پرو M3 Pro را با اختلاف ۳۵درصدی از پیش‌رو بردارد؛ اما با اختلاف ۱۰درصدی از G16 جا ماند.

عملکرد لپ‌تاپ G14 2024 در اجرای پریمیر پرو

چنانچه G14 2024 را از پریز برق جدا کنیم، امتیاز آن در آزمون پریمیر پرو با افت ۲۰ درصدی به ۶۶۳۷ می‌رسد که کماکان با اختلاف حدود ۱۰درصدی از مک‌بوک پرو M3 Pro بالاتر است.

عملکرد لپ‌تاپ در اجرای کد پایتون

در بنچمارک مجموعه‌ی مندلبرو که برای یافتن نقاط یک فراکتال روی صفحه‌ی مختلط به زبان پایتون نوشته شده است، G14 2024 به‌لطف پردازنده‌ی قدرتمندش عملکرد بسیار درخشانی ارائه داد؛ به‌طوری که هنگام استفاده از PowerShell ویندوز، عملیات محاسبه‌ی نقاط فراکتال، ۱۰درصد سریع‌تر از مک‌بوک ایر M3 و ۳۲درصد سریع‌تر از لپ‌تاپ قدرتمند و گران‌قیمت گلکسی‌بوک ۳ اولترا پایان یافت.

عملکرد لپ‌تاپ G14 2024 در اجرای کد پایتون

ویندوز به‌لطف ساب‌سیستمی لینوکسی خود موسوم به WSL امکان استفاده از ترمینال لینوکس را فراهم می‌آورد. چنانچه از WSL برای اجرای بنچمارک استفاده کنیم، شکاف عملکردی G14 با مک‌بوک ایر و گلکسی‌بوک ۳ اولترا به‌ترتیب به ۳۶ و ۶۵ درصد افزایش می‌یابد.

عملکرد لپ‌تاپ در نرم‌افزار Blender

نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی Blender می‌تواند به کمک CPU و GPU رندر بگیرد؛ برای ارزیابی عملکرد لپ‌تاپ G14، بنچمارک نرم‌افزار Blender را هم برپایه‌ی CPU، هم برپایه‌ی GPU اجرا کردیم.

عملکرد لپ‌تاپ G14 2024 ایسوس در نرم‌افزار Blender با پردازنده

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، پردازنده‌ی Ryzen 9 8945HS در دل لپ‌تاپ G14 با اختلاف اندکی، ضعیف‌تر از پردازنده‌ی ۱۱هسته‌ای M3 Pro در لپ‌تاپ مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ظاهر می‌شود.

عملکرد لپ‌تاپ G14 2024 ایسوس در نرم‌افزار Blender با گرافیک

گرافیک قدرتمند انویدیا به‌خوبی قدرت پردازشی فوق‌العاده‌اش را در تست رندرگیری با گرافیک در نرم‌افزار Blender به‌نمایش می‌گذارد، در این تست لپ‌تاپ G14 2024 با اختلاف ۱۷۵درصدی، مک‌بوک پرو M3 Pro را پشت‌سر می‌گذارد و از لپ‌تاپ گلکسی‌بوک ۳ اولترا نیز با اختلاف ۶۰درصدی پیش می‌افتد.

عملکرد لپ‌تاپ در بازی

لپ‌تاپ زفیروس G14 2024 عموم بازی‌ها را به‌راحتی و با نرخ فریم‌ بیش‌از ۷۰ فریم‌برثانیه در وضوح 1080p اجرا می‌کند. لپ‌تاپ در بازی‌های بهینه‌ای همچون Forza Horizon 5 حتی در وضوح QHD هم عملکرد مطلوبی ارائه می‌دهد؛ اما تجربه‌ی سایر بازی‌های سنگین در وضوح QHD باید سراغ استفاده از فناوری‌هایی همچون DLSS و Frame Generation بروید.

عملکرد Zephyrus G14 2024 در بازی‌ها

بازی/عملکرد

وضوح

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین

Cyberpunk 2077

1440p

RT On - Ultra

DLSS On - Quality

Frame Generation On

۴۳ فریم‌برثانیه

1440p

RT Off

DLSS Off

Texture Quality: High

۳۸ فریم بر ثانیه

1080p

RT On - Ultra

DLSS On - Quality

Frame Generation On

۷۵ فریم‌بر‌ثانیه

Forza Horizon 5

1440p

Extreme

۷۰ فریم‌برثانیه

FarCry 6

1440p

Ultra Quality

۶۳ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

1440p

Ultra Quality

۵۱ فریم‌برثانیه

1080p

Ultra Quality

۶۸ فریم‌برثانیه

Returnal

1080p

Epic

۹۱ فریم‌برثانیه

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

توجه داشته باشید که تمامی نتایج بالا در شرایطی به دست آمده‌اند که لپ‌تاپ به برق متصل بود؛ چنانچه بخواهید در حالت Unplugged بازی کنید، برای داشتن تجربه‌ی رضایت‌بخش، باید تنظیمات گرافیکی را به وضعیت مدیوم کاهش دهید، در غیر این‌صورت، نرخ فریم به‌مقدار زیادی افت خواهد کرد؛ به‌عنوان مثال در مورد بازی Forza Horizon 5، نرخ فریم از ۷۰ به ۳۰ فریم‌برثانیه افت کرد.

عمر باتری مطلوب در استفاده‌های عادی

لپ‌تاپ Zephyrus G14 انرژی موردنیازش را از طریق باتری نه‌چندان حجیم ۷۳ وات‌ساعتی تأمین می‌کند؛ تایوانی‌ها همراه لپ‌تاپ، آداپتور ۱۸۰واتی در اختیار کاربر قرار می‌دهند که ظرف ۳۰ دقیقه، می‌تواند ۵۰ درصد از ظرفیت باتری را شارژ کند؛ ایسوس همراه با دستگاه، یک شارژ جمع‌وجور ۱۰۰واتی USB-C هم ارائه می‌دهد که حمل لپ‌تاپ را آسان‌تر می‌کند، ضمن اینکه می‌توانید از آن برای شارژ گوشی هوشمندتان هم استفاده کنید.

عمر باتری زفیروس G14 2024 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ/آزمایش

پروفایل عملکردی

سخت‌افزار

نمایشگر

ظرفیت باتری

پخش آفلاین ویدئو

کاربری روزمره

پردازنده و گرافیک

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

وات‌ساعت

720p Video

PCMark 10

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

زفیروس G14 2024

Performance

Ryzen 9 8945HS

RTX 4070

۱۴ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۸۰۰ × ۲۸۸۰ پیکسل

۷۳

۷:۴۷

۶:۲۰

زفیروس G14 2022

Performance

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۱۴ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۷۶

۵:۵۰

۴:۰۳

مک‌بوک ایر ۲۰۲۴

--

Apple M3

8core GPU

۱۳٫۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۲٫۶

۱۴:۱۳

--

ذن‌بوک ۱۴

Performance

Core Ultra 7-155H

Intel Arc

۱۴ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۸۰۰ × ۲۸۸۰ پیکسل

۷۵

۱۷:۲۵

۹:۰۹

گلکسی بوک ۳ اولترا

Performance

Core i7-13700H

RTX 4050

۱۶ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۸۸۰ × ۲۸۸۰ پیکسل

۷۶

۱۱:۰۰

۶:۲۱

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

--

M1 Max

24Core GPU

۱۴٫۲ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ پیکسل

۷۰

۱۸:۱۴

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زفیروس G14 2024 در کاربری روزمره و پخش فیلم، حدود ۲ ساعت بیشتر از مدل سال ۲۰۲۲ دوام می‌آورد؛ اما درمقایسه‌با مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر یا لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های متیورلیک Core Ultra حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ البته در مجموع به‌نظر می‌رسد که در استفاده‌های عادی و روزمره می‌توان به‌مدت یک روز کاری، روی G14 2024 حساب کرد.

زفیروس G14 2024 در برابر رقبا

زفیروس G14 2024 قدرتمندترین لپ‌تاپ ویندوزی بازار نیست؛ اما ترکیبی که در بازه‌ی قیمتی خود ارائه می‌دهد، حداقل در بازار ایران، در هیچ لپ‌تاپ ویندوزی دیگری دیده نمی‌شود؛ در محدوده‌ی ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان، لپ‌تاپ‌های ویندوزی دستگاه‌هایی زمخت و بدترکیب با سخت‌افزار هیولا یا اولترابوک‌های پریمیوم با سخت‌افزار ضعیف هستند.

بازی فورتزا روی لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

جی۱۴ لپ‌تاپ قدرتمند و جمع‌وجوری با کیفیت ساخت فوق‌العاده بالا، نمایشگر خیره‌کننده و اسپیکرهای گوش‌نواز است که در استفاده‌های روزمره، یک روز کاری شارژدهی دارد، عملکردی هم‌پا یا نزدیک به مک‌بوک پرو M3 Pro ارائه می‌دهد و در عین‌حال می‌تواند نیاز گیمینگ شما را نیز به‌خوبی برآورده سازد. در حال حاضر، بین دستگاه‌های ویندوزی بازار ایران، تنها لپ‌تاپ G16 2024 خود ایسوس می‌تواند ترکیب مشابهی را ارائه دهد.

ادیت ویدیو با لپ‌تاپ ایسوس Zephyrus G14 2024
زومیت

چنانچه به‌دنبال خرید Zephyrus G14 2024 هستید، سراغ مدل مجهز به RTX 4060 بروید؛ چراکه این گرافیک برای ابعاد ۱۴ اینچی و ضخامت باریک G14 انتخاب مناسب‌تری به‌شمار می‌رود، در کاربری‌های حرفه‌ای مثل تدوین ویدیو با پریمیر پرو، تفاوت چندانی با مدل RTX 4070 ندارد و حدود ۲۰ میلیون تومان نیز ارزان‌تر است.

شما چه دیدگاهی درباره‌ی G14 2024 دارید؟ اگر طرفدار لپ‌تاپ ویندوزی هستید، بین این لپ‌تاپ و G16 2024 کدام را انتخاب می‌کنید؟

ROG Zephyrus G14 GA403UI ایسوس - Ryzen 9 8945HS RTX 4070 32GB 1TB
لپ تاپ ایسوس ASUS ROG Zephyrus G14 GA403 نمای جلو
لپ تاپ ایسوس ASUS ROG Zephyrus G14 GA403 نمای بالا و کیبورد
لپ تاپ ایسوس ASUS ROG Zephyrus G14 GA403 نمای پشت رنگ خاکستری
لپ تاپ ایسوس ASUS ROG Zephyrus G14 GA403 نمای جانبی و درگاه ها
14 اینچ
1800 × 2880 - 3K
AMD Ryzen 9 8945HS
انویدیا GeForce RTX 4070
32 گیگابایت رم
1 ترابایت SSD
1.5 کیلوگرم
باتری با ظرفیت 73 وات‌ساعت
نکات مثبت
  • کیفیت ساخت عالی با بدنه‌ی آلومینیومی
  • بدنه‌ی باریک، طراحی جمع‌وجور و مدرن
  • نمایشگر خیره‌کننده OLED و ۱۲۰هرتزی
  • صدای فراگیر و بلند با بیس‌های کوبنده
  • پردازنده‌ی قدرتمند و عملکرد مطلوب
  • شارژدهی رضایت‌بخش
نکات منفی
  • افت عملکرد در حالت جدا از برق
  • حذف‌شدن قابلیت ارتقای رم
قیمت و فروشندگان
این محصول هم‌اکنون در بازار موجود نیست
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات