میزان عرضه PC برای اولین بار طی ۶ سال گذشته، افزایش یافت

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
میزان عرضه‌ی کامپیوتر شخصی در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷، برای نخستین بار طی ۶ سال گذشته، افزایش یافته است.
تبلیغات

بازار کامپیوتر شخصی پس از مدت‌های طولانی، نشانه‌هایی از پایداری از خود نشان می‌دهد. بر اساس گزارش اخیر IDC، میزان عرضه‌‌ی کامپیوترهای شخصی در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷، نزدیک به ۰.۷ درصد نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۶ افزایش پیدا کرده است؛ درحالی‌که میزان کلی عرضه‌ی سالانه نیز در سال ۲۰۱۷ کاهشی ۰.۲ درصدی نسبت به سال گذشته‌ی میلادی نشان می‌دهد.

تحلیل‌گران مؤسسه‌ی IDC معتقدند که ۲۰۱۷، پایدارترین سال برای بازار کامپیوترهای هوشمند از سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود؛ امسال شاهد عرضه‌ی حدود ۲۵۹.۵ میلیون دستگاه PC به بازار بودیم. در فصل تعطیلات، تولیدکنندگان PC با عرضه‌ی ۷۰.۶ میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی، پیش‌بینی‌ها در خصوص کاهش ۱.۷ درصدی عرضه در این برهه‌ی زمانی را از میان برداشتند؛ اما با وجود رشد ۰.۷ درصدی در سه‌ماهه‌ی پایانی، دستگاه‌های موبایل کماکان از فروش جهانی کامپیوتر شخصی می‌کاهند.

اچ‌پی با افزایش ۸.۳ درصدی عرضه‌ی محصولاتش در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷ نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته، کماکان برترین تولیدکننده‌ی کامپیوتر شخصی دنیا محسوب می‌شود. لنوو بدون تغییر قابل توجه، کماکان جایگاه دوم را در اختیار دارد و شرکت‌های دل،  اپل،  ایسوس و ایسر جایگاه‌های سوم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند.

جی چو، مدیر پژوهش IDC در بخش پایش کامپیوترهای شخصی، در این خصوص می‌گوید:

نتایج سه‌ماهه‌ی چهارم [۲۰۱۷]، پیشرفت دلگرم‌کننده‌ای در فضای دشوار و رقابتی کامپیوترهای شخصی نشان می‌دهد. عرضه‌ی طیف گسترده‌ای از محصولات با وعده‌هایی نظیر شارژدهی باتری در کل روز، قابلیت حمل بالا و افزایش توان پردازشی، باعث شده است تا کاربران نگاه جدی‌تری به این کامپیوترهای متحول‌شده داشته باشند. با این حال، بازار PC کماکان چالش‌برانگیز است.

گزارش IDC حکایت از آن دارد که بازار PC آمریکا، با کاهش فروش لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی، عملکردی پایین‌تر از حد انتظار در فصل پایانی سال ۲۰۱۷ از خود به نمایش گذاشته است. میزان عرضه‌ی PC در این برهه‌ی زمانی در آمریکا ۱۶.۵ میلیون دستگاه بوده است که در این بین، اچ‌‌پی با سهم ۳۴ درصد، پیشروی بازار کامپیوتر شخصی ایالات متحده به‌شمار می‌رود.

در گزارشی دیگر، مؤسسه‌ی گارتنر، میزان عرضه‌ی پی‌سی در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته‌ی میلادی را ۷۱.۶ میلیون دستگاه اعلام کرده است که نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۶، کاهشی ۲ درصدی نشان می‌دهد. برخلاف IDC، گارتنر فصل چهارم ۲۰۱۷ را سیزدهمین سه‌ماهه‌ی متوالی با کاهش عرضه‌‌ی PC می‌داند.

تحلیل‌گران گارتنر مدعی هستند که در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۶۲.۵ میلیون دستگاه PC عرضه شده است که نسبت به سال ۲۰۱۶، کاهشی ۲.۸ درصدی نشان می‌دهد؛ اما به‌ نظر می‌رسد که گارتنر نیز درست‌ مانند IDC، به کاهش فروش PC در بازار آمریکا برخلاف رشد این حوزه در آسیا/اقیانوسیه‌، ژاپن و آمریکای لاتین اذعان دارد.

میکاکو کیتاگاوا، از تحلیل‌گران ارشد گارتنر، می‌گوید:

نتایج حاصل از فصل چهارم [۲۰۱۷] بار دیگر ثابت کرد که کامپیوتر شخصی دیگر کالای محبوبی در فصل تعطیلات نیست؛ البته این نتایج بدین مفهوم نیستند که PC از خانه‌ها ناپدید خواهد شد. در حقیقت کامپیوترهای شخصی به دستگاه‌های تخصصی‌تر و هدفمندتری بدل خواهند شد. خریداران PC به‌جای قیمت پایین، به‌دنبال کیفیت و عملکرد خواهند بود و این موضوع قیمت میانگین فروش PC را افزایش خواهد داد و در نهایت سود بیشتری به ارمغان خواهد آورد.

به‌گفته‌ی کیتاگاوا، تا زمان افزایش سوددهی، وسعت بازار پی‌سی به کاهش خود به‌ دلیل کمتر بودن تعداد کاربران، ادامه خواهد داد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات