مقایسه سرفیس لپ تاپ گو ۳ با نسل گذشته

جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
سرفیس لپ تاپ گو ۳
مایکروسافت در رویداد سپتامبر خود محصولات جدید سرفیس ازجمله سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ را معرفی کرد که به‌گفته‌ی آن‌ها تا ۱۵ ساعت شارژدهی ارائه می‌کند.
تبلیغات

رویداد سرفیس ۲۰۲۳ مایکروسافت میزبان معرفی چندین محصول جدید ردموندی‌ها بود که ازجمله می‌توان به قدرتمندترین لپ‌تاپ تاریخ مایکروسافت، سرفیس لپ تاپ استدیو ۲ و نسل سوم لپ‌تاپ‌های اقتصادی این شرکت، یعنی سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ اشاره کرد که از سری خانواده‌ای می‌آید که با هدف پاسخ به تقاضا برای بهترین لپ تاپ دانشجویی و اقتصادی طراحی و تولید می‌شوند.

چندی پیش حدس‌وگمان درباره سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ مایکروسافت بالا گرفته بود و بعد از افشا شدن بخشی از مشخصات فنی آن تقریباً می‌دانستیم که باید انتظار چه محصولی را بکشیم و حالا با رسیدن موعد معرفی رسمی لپ‌تاپ اقتصادی ردموندی‌ها با خیال آسوده می‌توانیم آن را با نسل قبلی مقایسه کنیم و ببینم آیا برتری خاصی در سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ به‌چشم می‌آید که آن را برای خرید ارزشمند کند؟ آن‌هم با توجه به نوسان قیمت لپ تاپ در یکی دوسال گذشته که باعث شده است خرید لپ تاپ دست دوم با رونق فزاینده‌ای روبه‌رو شود. با زومیت همراه باشید.

کپی لینک

طراحی

سرفیس لپ تاپ گو ۳
تصویر رسمی از سرفیس لپ‌تاپ گو ۳

طراحی سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ تفاوتی با طراحی نسل قبلی خود ندارد و همان زبان مینیمالیست طراحی بدنه سرفیس لپ‌تاپ گو ۲ را به‌ ارث برده که با ظرافت بسیاری تاحد امکان باریک شده و وزنی برابر با ۱٫۱۲ کیلوگرم یا به‌اندازه ۶-۷ عدد گوشی هوشمند دارد. با‌این‌حال، برخلاف مواد نرمی که مایکروسافت در محصولات سرفیس به‌کار می‌گیرد قسمت داخلی سرفیس لپ‌تاپ گو از جنس فلز ساخته شده است.

طراحی، ابعاد و وزنِ هر دو نسل قدیم و جدید یکسان است

قسمت داخلی سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ نیز همچون نسل قبلی با پرداخت آدونایزشده مزیّن شده است و تنها تغییر فاحش آن را می‌توان دکمه پاور مجهز به حسگر اثرانگشت درنظر گرفت. مانند نسل دوم، نسل سوم سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ مایکروسافت در چهار رنگ سبز، صورتی، آبی و خاکستری دردسترس کاربران قرار می‌گیرد و ابعاد و وزن دستگاه نیز تغییری را نشان نمی‌دهد.

متأسفانه، هنوز مایکروسافت تصمیمی ندارد که کیبورد این لپ‌تاپ اقتصادی را مجهز به بک‌لایت کند تا بتوان در محیط تاریک نیز با آن کار کرد.

کپی لینک

نمایشگر

سرفیس لپ تاپ گو ۳

نمایشگر یکسان و تراکم‌پیکسلی ۱۴۸ پیکسل‌براینچ

سرفیس لپ‌تاپ گو ۲ نمایشگر لمسی ۱۲٫۴ اینچی با نسبت تصویر ۳:۲ و وضوح ۱۰۲۴ × ۱۵۳۶ داشت که دقیقاً همان نمایشگر، روی نسل جدید لپ‌تاپ اقتصادی مایکروسافت نیز به‌کار رفته است. شاید بهتر بود مایکروسافت روی بهبود نمایشگر کار می‌کرد تا انتظار عده‌ی زیادی از کاربران را پاسخ دهد؛ اما مشخص است که مایکروسافت تمرکز خود را جای دیگری معطوف کرده است.

کپی لینک

مشخصات فنی

زمانی که سرفیس لپ‌تاپ گو ۲ با رم ۴ گیگابایتی معرفی شد در باور خیلی از افراد ناامیدکننده بود آن‌هم با توجه به اینکه برای نصب ویندوز ۱۱ حداقل رم ۴ گیگابایتی توصیه می‌شود. ظاهراً مایکروسافت با تمرکز بر کاهش قیمت چنین تصمیمی را گرفته بود و در کنار رم ۴ گیگی فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی از نوع SSD را روی محصول ارائه کرد.

سرفیس لپ‌تاپ گو ۳

خوشبختانه، سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ در مدل پایه حداقل رم ۸ گیگابایتی دارد و فضای ذخیره‌سازی SSD جداشدنی آن ۲۵۶ گیگ ظرفیت دارد که امکان تعویض آن برای افزایش فضا به راحتی فراهم می‌شود. همچنین، می‌توان این دستگاه را با رم ۱۶ گیگی و فضای ذخیره سازی ۵۱۲ گیگابایتی خریداری کرد.

سرعت پردازش در سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ تا ۸۸ درصد بیشتر است

پردازنده سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ نسبت‌به مدل سال قبلی، نسل جدیدتری از پردازنده‌های اینتل است که به‌گفته‌ی مایکروسافت تا ۸۸ درصد سرعت پردازش دستگاه را نسبت به نسل قبل افزایش می‌دهد.

عده‌ای با درنظر نگرفتن فلسفه طراحی سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ این انتقاد را مطرح می‌کنند که چرا باید از پردازنده‌ی نسل دوازدهمی استفاده کرد، آن‌هم زمانی که فقط چند ماه دیگر پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل معرفی می‌شوند؛ اما درهرصورت مایکروسافت با تمرکز بر کاهش قیمت این گزینه را انتخاب کرده است، هرچند در زمینه قیمت نیز نباید خیلی امیدوار باشیم.

کپی لینک

شارژدهی

سرفیس لپ‌تاپ گو ۳

طبق بررسی ورج سرفیس لپ‌تاپ گو ۲ به‌طور میانگین کمتر از ۵ ساعت شارژدهی داشت درحالی که مایکروسافت مدعی بود این دستگاه می‌تواند تا ۱۳٫۵ ساعت شارژدهی داشته باشد. همین موضوع باعث می‌شود نسبت‌به ادعای شارژدهی ۱۵ ساعتی سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ با اکراه نگاه کنیم و با ارفاق فعلاً آن را بپذیریم؛ اما باید منتظر ماند و دید که در عمل و در بررسی‌ها چه‌مقدار شارژدهی دارد.

کپی لینک

قیمت

مردی سرفیس لپ تاپ گو ۳ را در دست گرفته است

دیگر تفاوت فاحش بین سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ و سرفیس لپ‌تاپ گو ۲ قیمت آن است که در نسل جدید با افزایش ۳۳ درصدی قیمت از ۵۹۹ دلار به ۷۹۹ دلار رسیده است تا کمی مایکروسافت را از هدفش برای ارائه‌ی لپ‌تاپ اقتصادی دور کند. مدل قبلی با رم ۴ گیگ و فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگ قیمتی ۵۹۹ دلاری داشت و حالا مدل جدید با رم ۸ گیگی و فضای ذخیره‌سازی دست‌کم ۲۵۶ گیگی در مدل پایه برچسب قیمتی ۷۹۹ دلاری دارد.

افزایش قیمت آن‌هم به این مقدار در محصولی که قرار است بازار اقتصادی‌ها را هدف بگیرد بدون شک برای بسیاری از کاربران ناامید‌کننده است.

کپی لینک

جمع بندی

درهرصورت، اگر بین سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ و سرفیس لپ‌تاپ گو ۲ بخواهید خرید بهتری داشته باشید بهتر است کمی صبر کنید تا مشخصات فنی ادعایی محصول جدید آزمایش شوند؛ اما اگر واقعا شارژدهی ۱۵ ساعتی و پردازش سریع‌تری ۸۸ درصدی واقعی باشد، می‌توان ارزش خرید سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ را بالا دانست، درغیر این صورت انتخاب‌های بهتر دیگری در این بازه‌ی قیمتی وجود دارند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره ارزش خرید سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات