این یکی از جذاب‌ترین لپ تاپ های ۱۴ اینچ دنیا است

دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لپ تاپ لنوو ThinkBook 14+
لنوو قرار است اولین لپ تاپ ThinkBook خود با امکان اتصال به کارت گرافیک خارجی را روانه‌ی بازار کند.
تبلیغات

تصاویری از نسل بعدی سری تینک‌بوک لپ‌ تاپ لنوو در شبکه‌های اجتماعی چین فاش شده است. در میان مدل‌های جدید که ظاهراً پردازنده اینتل و پردازنده AMD دارند، سیستمی دیگر به‌شدت جلب توجه می‌کند. براساس گزارش‌ها، لپ‌تاپ ThinkBook 14 پلاس رابط OCulink دارد.

لپ تاپ لنوو ThinkBook 14 پلاس در پس زمینه و نور آبی روی یک میز

OCulink مخفف Optical-Copper Link و جایگزین اقتصادی‌تری برای Thunderbolt محسوب می‌شود. تولیدکنندگان چینی در تلاش‌اند OCulink را به استانداردی همه‌گیر تبدیل کنند.

OCulink مبتنی‌بر کانکتور خارجی PCIe است که در‌مقایسه‌با کانکتور Thunderbolt سربار CPU ندارد. دومی ویژگی‌های بیشتری ارائه می‌کند (مانند کانکتور USB Type-C باریک‌تر و اتصال آسان‌تر)؛ اما اساساً کندتر از OClink است. این باعث می‌شود کارت گرافیک خارجی متصل شده ازطریق تاندربولت، تا حدی عملکرد خود را از دست بدهد. در عمل، OCulink می‌تواند عملکرد بهتری (معمولاً حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد) درمقایسه‌با USB4 ارائه دهد.

پورت‌های لپ تاپ لنوو ThinkBook 14 پلاس

براساس تصاویر فاش‌شده، تینک‌بوک ۱۴ پلاس یک رابط OCulink اصلی دارد. این سیستم را می‌توان ازطریق آداپتور مناسب به GPU های خارجی مانند GPD G1 یا OneXGPU یا به طور متناوب، یک کارت گرافیک دسکتاپ مجزا متصل کرد.

سری ThinkBook انتخابی محبوب برای OCulink بود؛ زیرا شرکت‌های متفرقه در حال ساخت آداپتورهایی هستند که تعویض کانکتور USB داخلی را آسان می‌کند. چنین آداپتورهایی فقط ۲۰ دلار قیمت دارند. اکنون به‌نظر می‌رسد که لنوو تصمیم گرفته است این کانکتور را به‌صورت پیش‌فرض و بدون نیاز به تغییر ارائه کند.

منابع چینی می‌گویند که طراحی نهایی ممکن است دستخوش تغییراتی شود و مشخص نیست که آیا مدل فروشگاهی ویژگی‌هایی ثابت را در تمام بازارها حفظ خواهد کرد یا خیر.

درحال‌حاضر، لنوو گرافیک خارجی با این رابط ارائه نمی‌دهد و حتی کنسول دستی Legion Go که اخیراً عرضه شده، OCulink ندارد و درعوض به اتصال USB4 برای GPU‌های خارجی متکی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات