درگاه های لپ تاپ گیگابایت AERO 14

بازکردن کلاف سردرگم لپ‌تاپ‌ها؛ چرا خرید لپ‌تاپ در سال ۲۰۲۴ تااین‌حد گیج‌کننده است؟

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰مطالعه 13 دقیقه
تا چند سال پیش، انتخاب لپ‌تاپ مناسب کار راحتی بود؛ اما تحولات فناوری انتخاب میان این محصولات را برای کاربران دشوار کرده است.
تبلیغات

خرید لپ‌ تاپ تا چند سال پیش به سختیِ این روزها نبود. اگر تصمیم داشتید که لپ‌تاپ بخرید، در ابتدا باید سیستم‌عامل مورد علاقه‌تان را از بین ویندوز، مک‌او‌اس و کروم‌او‌اس انتخاب می‌کردید و سپس با تعیین بودجه، لپ‌تاپ مناسبتان را خریداری می‌کردید؛ اما خبر بد این است که اوضاع در سال ۲۰۲۴ کمی پیچیده‌تر از سابق شده و هرچند هنوز هم باید بین سیستم‌عامل‌های مختلف یکی را برگزینید، اگر انتخاب نهایی‌تان لپ‌تاپ ویندوزی باشد، باید بگوییم که اوضاع در این شاخه از همیشه متفاوت‌تر است.

امسال کوالکام به لطف انقلاب هوش مصنوعی، پردازنده‌های مبتنی بر آرم جدیدی عرضه کرده است که با وجود پشتیبانی از ویندوز، تجربه‌ای ارائه‌ می‌دهند که با ویندوزی که تاکنون به آن عادت کرده‌اید متفاوت خواهد بود. از سوی دیگر، تراشه‌های جدید اینتل نیز به کلی با محصولات قدیمی آن تفاوت دارند و شاید مجبورتان کنند انتظاراتتان را در مورد کارهایی که می‌توانید با لپ‌تاپتان انجام دهید، عوض کنید.

علاوه‌براین، دوگانه‌ی قدیمی اینتل و ای‌ام‌دی نیز سر جایش است و وقتی بفهمید برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی که برای بعضی لپ‌تاپ‌ها تبلیغ می‌شوند، در محصولات دیگر در دسترس نیستند، اوضاع حسابی پیچیده خواهد شد! این پیچیدگی فقط مخصوص ویندوز نیست. از اواخر سال گذشته که طرح کروم بوک پلاس آغاز شد، اوضاع در این دسته نیز پیچیده‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

در ادامه‌ تمامی دسته‌های اصلی لپ‌تاپ را که می‌توان در سال ۲۰۲۴ خرید، به‌طور عمیق بررسی می‌کنیم:

لپ‌تاپ‌های مجهز به Snapdragon X: دستگاه‌هایی که مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت یا ایکس پلاس باشند، سیستم‌عامل ویندوز را بر بستر معماری آرم اجرا می‌کنند. اگرچه این نسخه از ویندوز شبیه آن ویندوزی است که از قبل با آن آشنا هستید، اما دقیقاً همان نیست. این دستگاه‌ها برخی از برنامه‌ها را به‌صورت پیش‌فرض و بومی اجرا نمی‌کنند و ممکن است در اجرای برخی از بازی‌ها نیز مشکل داشته باشند؛ در عوض، مزیت این دستگاه‌ها عمر باتری بهتر و بهره‌مندی آن‌ها از قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی خواهد بود.

لپ تاپ مجهز به تراشه اسنپدراگون ایکس الیت روی میز کنار لیوان و دوربین عکاسی
لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس، می‌توانند یک روز کامل کاربر را همراهی کنند
Qualcomm

لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های AMD و اینتل (به‌جز تراشه‌های لونار لیک): تمام تراشه‌های ۲۰۲۴ ای‌ام‌دی که در دستگاه‌های معمولی ویندوزی عرضه می‌شوند و تراشه‌های اینتل به‌جز خانواده‌ی لونار لیک، از نوع x64 محسوب می‌شوند و به‌دلیل مجهز بودن به نسخه‌ی کامل ویندوز، از تمامی برنامه‌ها و بازی‌های ویندوزی ساخته‌شده تا به امروز پشتیبانی می‌کنند.

لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های لونار لیک اینتل: لپ‌تاپ‌های مجهز به این تراشه‌ها نیز دستگاه‌هایی مبتنی بر معماری x64 هستند که از ویندوز بهره می‌برند. تراشه‌های این خانواده، سیستم‌روی‌چیپ‌هایی مجهز به ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت رم داخلی هستند؛ بنابراین رم آن‌ها قابل ارتقا نیست و اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید بعداً رم دستگاه خود را ارتقا دهید، بهتر است از خرید این لپ‌تاپ‌ها خودداری کنید.

کروم‌بوک‌ و کروم‌بوک پلاس: امسال نیز همچون سال‌های گذشته، کروم‌بوک‌های بسیاری عرضه شده و خواهند شد. اکنون برخی از کروم‌بوک‌ها، تأییدیه‌ی ویژه‌ای به نام کروم‌بوک پلاس دریافت می‌کنند که برای گرفتن آن باید معیارهای خاصی داشته باشند. این دستگاه‌ها معمولاً عملکرد بهتر و ویژگی‌های نرم‌افزاری بیشتری را در مقایسه با کروم‌بوک‌های معمولی ارائه می‌دهند.

مک‌بوک‌های اپل: اپل با عرضه‌ی تراشه‌های سری M خود در سال ۲۰۲۰ موجب بروز تحولاتی در دنیای رایانه‌های شخصی شد، اما طی یک سال اخیر تغییرات خاصی در لپ‌تاپ‌هایش اعمال نکرد. خرید لپ‌تاپ‌های ویندوزی و کروم‌بوک‌ها در سال ۲۰۲۴ کمی گیج‌کننده‌تر از قبل شده؛ اما خرید مک‌بوک همچنان به‌سادگیِ سال ۲۰۲۰ است.

اکنون بیایید کمی عمیق‌تر با هر یک از این دسته‌بندی‌ها آشنا شویم.

رایانه‌های ویندوزی مبتنی بر آرم، کوپایلت پلاس و اسنپدراگون ایکس

عرضه‌ی تراشه‌های سری اسنپدراگون ایکس کوالکام و طرح رایانه‌های شخصی کوپایلت پلاس مایکروسافت، دو مورد از بزرگ‌ترین اتفاقاتی هستند که صنعت رایانه از زمان عرضه‌ی تراشه‌ی M1 از سوی اپل تاکنون شاهد آن بوده‌ است. تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس نوید چیزی را می‌دهند که کاربران ویندوز از مدت‌ها پیش می‌خواستند: لپ‌تاپ‌هایی که در کنار کارایی بالا، دوام باتری فوق‌العاده‌ای نیز داشته باشند.

همزمان با عرضه‌ی این تراشه‌ها، مایکروسافت نیز طرح جدید خود برای رایانه‌های شخصی را با نام کوپایلت پلاس معرفی کرد که تأییدیه‌ای است مبنی بر اینکه لپ‌تاپ مورد نظر شرط‌های حداقلی خاصی را برآورده می‌کند یا حتی فراتر از آن می‌رود؛ به نحوی که بتوان آن را یک رایانه‌ی شخصی مجهز به هوش مصنوعی دانست. این شرط‌ها شامل بهره‌مندی از حداقل ۱۶ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و تجهیز به واحد پردازش عصبی اختصاصی (NPU) با قابلیت اجرای حداقل ۴۰ تریلیون عملیات‌برثانیه (TOPS) است.

لپ‌تاپ مورد نظر همچنین باید دارای یک کلید اختصاصی کوپایلت در محلی از صفحه‌کلیدش باشد که معمولاً محل قرارگیری کلید CTRL سمت راست است. در حال حاضر تمام لپ‌تاپ‌های اسنپدراگون ایکس، تأییدیه‌ی کوپایلت پلاس نیز دارند؛ اما الزاماً همه‌ی رایانه‌های شخصی کوپایلت پلاس مجهز به تراشه‌های سری اسنپدراگون ایکس نیستند.

لپ تاپ های جدید کوپایلت پلاس ایسوس ۲۰۲۴
لپ‌تاپ‌های جدید کوپایلت پلاس ایسوس ۲۰۲۴
Asus

اگر ساخت تراشه‌ای که در عین کارایی بالا مصرف باتری اندکی داشته باشد، کار راحتی بود، اینتل و ای‌ام‌دی مدت‌ها پیش این کار را انجام می‌دادند. مزیت بزرگ لپ‌تاپ‌های کوپایلت پلاس و مجهز به پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس، توانایی آن‌ها در اجرای ویندوز روی پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم است. این نسخه از ویندوز در ظاهر شبیه همین سیستم‌عامل فعلی ویندوز ۱۱ است که احتمالاً هر روز از آن استفاده می‌کنید، اما عملکرد متفاوتی دارد.

آرم یک معماری منحصربه‌فرد برای پردازنده‌ها دارد و با معماری‌های x86 و x64 که اکثر دستگاه‌های ویندوزی را بیش از دو دهه زنده نگه داشته‌اند متفاوت است. به دلیل همین تفاوت، برنامه‌های ویندوزی‌ای که برای معماری x64 طراحی شده باشند به‌صورت پیش‌فرض روی دستگاه‌های مبتنی بر معماری آرم اجرا نمی‌شوند.

البته این بدان معنا نیست که هیچ راهی برای اجرای برنامه‌های x64 روی رایانه‌های شخصی کوپایلت پلاس وجود ندارد. در اکثر مواقعی که کاربر تلاش می‌کند یک برنامه‌ی x64 را روی سیستمی مبتنی‌بر آرم بارگذاری کند، ویندوز از یک برنامه‌ی شبیه‌ساز برای اجرای آن استفاده می‌کند. این شبیه‌ساز با اکثر برنامه‌های موجود به‌خوبی کار می‌کند، اما نمی‌توان تضمین داد که همواره این‌طور باشد. این قضیه به‌ویژه در بازی‌ها مشکل‌ساز خواهد بود، چرا که فعلاً بازی‌های رایانه‌ای چندانی وجود ندارند که از آرم پشتیبانی کنند و شبیه‌سازی یک بازی گرافیکی حجیم نیز برای ویندوز کار راحتی نیست.

البته همان‌طور که گفتیم، روزبه‌روز برنامه‌ها و بازی‌های بیشتری از معماری آرم پشتیبانی می‌کنند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به گوگل کروم، محبوب‌ترین مرورگر وب جهان و برنامه‌های محبوب دیگر همچون فوتوشاپ، زوم، وان‌درایو، دراپ‌باکس و مجموعه‌ی مایکروسافت آفیس اشاره کرد که همه‌ی ما تقریباً هر روز با آن‌ها سروکار داریم.

لپ‌تاپ‌های اسنپدراگون ایکس در عین قدرت پردازشی بسیار بالا، شارژدهی یک‌روزه ارائه می‌دهند

رایانه‌های شخصی کوپایلت پلاس نیز دارای مجموعه‌ی اضافه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی خواهند بود و ترفندهای جالبی را به‌همراه خواهند داشت که در سایر لپ‌تاپ‌ها پیدا نمی‌شود. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به قابلیت ترجمه‌ی زنده، توانایی تولید متن و تصویر بدون اتصال به اینترنت و ارائه‌ی ابزارهای جدید در برنامه‌های محبوبی همچون DaVinci Resolve و CapCut اشاره کرد.

ویندوز همچنین قرار است به برنامه‌ی بحث‌برانگیز جدیدی به نام Recall مجهز شود که هر پنج ثانیه یک اسکرین‌شات از صفحه‌نمایش می‌گیرد و آن را ذخیره می‌کند تا بعدها به شما این امکان را بدهد که با استفاده از جست‌وجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل آن‌ها بتوانید فایل‌های مورد نظرتان را پیدا یا متن‌ها و تصاویر ازدست‌رفته را کپی کنید. البته به‌دلیل ماهیت امنیتی و بحث‌برانگیز این قابلیت، مایکروسافت فعلاً از ارائه‌ی آن خودداری کرده است.

ارائه‌ی قابلیت ریکال در لپ‌تاپ‌های کوپایلت‌پلاس فعلاً به‌دلیل ماهیت بحث‌برانگیزش به تعویق افتاده است

اگر به‌دنبال خرید لپ‌تاپ جدید با قابلیت‌های به‌روز هستید، لپ‌تاپ‌های کوپایلت پلاس جزو بهترین دستگاه‌های ویندوزی‌ای هستند که امسال می‌توانید در بازار پیدا کنید.

لپ‌تاپ‌های اینتل و ای‌ام‌دی مجهز به نسخه‌ی معمولی ویندوز ۱۱

شاید کوالکام با تراشه‌های اسنپدراگون ایکس خود وارد قلمرو جدیدی در دنیای ویندوز شده باشد، اما این موجب نمی‌شود که رقابت سنتی اینتل و ای‌ام‌دی کمرنگ شود. هر دو غول تراشه‌ساز پردازنده‌های جدیدی را عرضه کرده‌اند (یا قصد دارند به‌زودی عرضه کنند) که نسخه‌ی فعلی و استاندارد ویندوز ۱۱ را به‌خوبی اجرا می‌کنند و برخلاف تراشه‌های کوالکام، از تمام برنامه‌ها و بازی‌های ارائه‌شده برای این سیستم‌عامل پشتیبانی می‌کنند.

ابتدا با ای‌ام‌دی شروع کنیم. تیم قرمز در کامپیوتکس ۲۰۲۴ از پردازنده‌های جدید سری Strix Point Ryzen خود از جمله محصولات جدید Ryzen AI 300 رونمایی کرد. این پردازنده‌های مبتنی بر x64 از یک NPU اختصاصی کاملاً جدید بهره می‌برند که در برخی موارد قادر به اجرای بیش از ۵۰ تاپس (تریلیون عملیات‌برثانیه) است! ای‌ام‌دی می‌گوید مصرف انرژی این تراشه‌های جدید کمتر از مدل‌های قبلی‌ است. لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ AMD مدل Strix Point Ryzen از قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی نیز بهره‌ خواهند برد و بعضی یا شاید همه‌ی آن‌ها تحت عنوان کوپایلت پلاس عرضه خواهند شد.

پردازنده‌ی لپ‌تاپی AMD سری Ryzen AI 300
پردازنده‌ی لپ‌تاپی AMD سری Ryzen AI 300
AMD

در سوی دیگر میدان، اینتل با پردازنده‌های میتیور لیک جدیدش که مبتنی بر معماری x64 هستند حضور دارد. این پردازنده‌ها از یک NPU اختصاصی بهره می‌برند که البته توان محاسباتی آن تنها ۱۱٫.۵ تاپس است و بدین ترتیب اکثر ویژگی‌های هوش مصنوعی پردازنده‌های ای‌ام‌دی را که در بالا ذکر شد ندارند و حداقل‌های لازم برای حضور در لپ‌تاپ‌های کوپایلت پلاس را نیز برآورده نمی‌کنند.

سری میتیور لیک، عمر باتری چندان بالاتری نسبت به محصولات چند سال اخیر اینتل ارائه نمی‌دهد؛ اما مزیت این پردازنده‌ها، سازگاری کامل با برنامه‌های مورد نیاز کاربران و بهره‌مندی از عملکرد پایداری است که همواره از محصولات اینتل دیده‌ایم.

اینتل و ای‌ام‌دی همچنان با قدرت به تولید پردازنده‌های مبتنی بر معماری x64 ادامه می‌دهند تا خیال گیمرها و صاحبان مشاغل از سازگاری دستگاهشان با تمامی برنامه‌ها و بازی‌های سیستم‌عامل ویندوز راحت باشد.

پردازنده‌های لونار لیک

اینتل در کامپیوتکس ۲۰۲۴ از طراحی جدید تراشه‌های لونار لیک خود رونمایی کرد. این محصولات، همان تغییر بزرگی هستند که سال‌ها انتظارش را از اینتل داشتیم. تیم آبی می‌گوید تراشه‌های لونار لیک بهترین ویژگی‌های هر دو دسته‌ی پردازنده‌های امروزی یعنی قدرت پردازشی و قابلیت اطمینان بالای x64 و مصرف انرژی اندک و عمر باتری بالای سری M اپل و اسنپدراگون X کوالکام را به‌صورت همزمان دارد!

تراشه‌های لونار لیک؛ قدرت پردازشی پی‌سی‌های ویندوزی در کنار عمر باتری مک‌بوک!

این تراشه‌ها به‌دلیل بهره‌مندی از رم داخلی، سرعت پردازش بالاتری دارند، چرا که CPU برای رد و بدل کردن اطلاعات با رم نیاز به ارسال پیام به مادربرد ندارد. در این ساختار، CPU و رم هر دو درون یک تراشه قرار دارند و بدین ترتیب در عین افزایش سرعت پردازش، انرژی لازم برای حفظ عملکرد تراشه به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد.

باید منتظر ماند و دید آیا این تراشه‌ها واقعاً می‌توانند قدرت پردازشی پی‌سی‌های ویندوزی را در کنار عمر باتری مک‌بوک‌ها ارائه دهند یا نه. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ممکن است قواعد فعلی بازی در دنیای لپ‌تاپ‌ها کاملاً تغییر کند.

تراشه‌ی اینتل سری لونار لیک از نمای نزدیک
تراشه‌ی لونار لیک اینتل
Intel

نقطه‌ضعف لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های لونار لیک این است که نمی‌توان رم آن‌ها را ارتقا داد، چرا که از رم معمولی متصل به اسلات مادربرد پشتیبانی نمی‌کنند. به عبارت دیگر، اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ مجهز به تراشه‌ی لونار لیک را دارید، باید از ابتدا حداکثر رم مورد نیازتان در آینده را در نظر بگیرید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که بین رم ۱۶ و ۳۲ گیگابایت، ۳۲ گیگابایت را انتخاب کنید تا پاسخگوی نیازهای چندین سال بعد شما نیز باشد.

لپ‌تاپ‌های لونار لیک تقریباً نصف لپ‌تاپ‌های میتیور لیک انرژی مصرف خواهند کرد

لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده‌های لونار لیک احتمالاً از پاییز امسال عرضه خواهند شد و هنوز نمی‌دانیم که قدرت پردازش و عمر باتری آن‌ها در مقایسه با رقبا چگونه است. بااین‌حال، تست‌های اولیه‌ای که منتشر شده‌اند، بسیار هیجان انگیز هستند. برخی از بنچمارک‌ها می‌گویند که یک لپ‌تاپ لونار لیک می‌تواند در حالی که تنها نصف یک لپ‌تاپ میتیور لیک انرژی مصرف می‌کند، قدرت پردازشی برابر با آن را از خود نشان دهد!

کروم‌بوک‌ها و طرح کروم‌بوک پلاس

کروم‌بوک‌ها در طول سال‌های اخیر تغییر چندانی نکرده‌اند و به لطف استفاده از سیستم‌عامل کروم‌اواس، هنوز هم قابل اعتماد و ارزان هستند و باتری‌شان یک روز کامل دوام می‌آورد. البته، این دستگاه‌ها از بسیاری از برنامه‌های اصلی تجاری و تولید محتوا پشتیبانی نمی‌کنند و عملکرد آن‌ها در زمینه‌ی بازی نیز تعریف چندانی ندارد؛ البته اگر بازی‌هایتان را روی سرور ابری اجرا کنید با این مورد مشکلی نخواهید داشت.

لپ‌تاپ‌های با نشان کروم‌بوک پلاس ویژگی‌هایی را ارائه می‌کنند که لپ‌تاپ‌های غیرپلاس از آن‌ها محروم‌اند

کروم‌بوک‌ها اواخر سال گذشته و با معرفی طرح کروم‌بوک پلاس به‌‌طور قابل توجهی تغییر کردند. لپ‌تاپ‌های مختلف برای دریافت نشان کروم‌بوک پلاس باید معیارهای خاصی را ارائه دهند. این دستگاه‌ها باید حداقل ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داشته باشند و وضوح وب‌کم و نمایشگر آن‌ها نیز حداقل 1080p باشد. دستگاه‌هایی که این تأییدیه را دریافت می‌کنند، به لطف سخت‌افزار قدرتمندترشان از ویژگی‌های نرم‌افزاری جالبی همچون Magic Eraser پشتیبانی می‌کنند که مدل‌های غیرپلاس از آن‌ها محروم‌اند.

لپ تاپ کروم بوک پلاس درحال نمایش قابلیت های هوش مصنوعی جمنای با پس زمینه زرد
کروم‌بوک جدید اچ‌پی مجهز به هوش مصنوعی جمینای گوگل
Google

این طرح، امکان تشخیص راحت کروم‌ بوک‌ استاندارد و کم‌مصرف را از دستگاه‌های قوی‌تر که می‌توانند کارهای بسیار بیشتری انجام دهند، فراهم می‌کند. اهمیت این قضیه زمانی به چشم می‌آید که بدانید برخی شرکت‌ها همچون لنوو سعی دارند کروم‌بوک‌های بسیار ضعیف خود را با قیمت بسیار بالا بفروشند. با جدا کردن کروم‌بوک‌های عادی از مدل‌های پلاس، خیال کاربران از بابت قدرت و کیفیت محصول گران‌قیمتی که می‌خرند راحت خواهد بود.

اگر به عملکرد پردازشی یا قابلیت‌های نرم‌افزاری خاص اهمیت چندانی نمی‌دهید و قصدتان از خرید لپ‌تاپ بیشتر وب‌گردی است، می‌توانید با خیال راحت قید دستگاه‌های کروم‌بوک پلاس را بزنید و تنها یک کروم‌بوک معمولی متناسب با بودجه‌ی خود پیدا کنید. اگر نیازهایی بیش از وب‌گردی دارید، اکیداً توصیه می‌کنیم که هنگام خرید کروم‌بوک، تمامی محصولات فاقد نشان کروم‌بوک پلاس را کنار بگذارید.

مک‌بوک‌های اپل

در نهایت به آخرین گزینه می‌رسیم. اپل در سال ۲۰۲۰ نخستین تراشه‌ی مخصوص رایانه‌ی خود را بر اساس معماری آرم طراحی و با نام M1 عرضه کرد. از آن زمان، چند تراشه‌ی دیگر نیز از سری M عرضه شده‌اند که جدیدترین آن‌ها M4 به‌حساب می‌آید. متأسفانه، تراشه‌ی M4 تا این لحظه هنوز به لپ‌تاپ‌ها راه نیافته و فقط در آیپد پرو ۲۰۲۴ استفاده شده است. بااین‌حال، انتظار می‌رود که کوپرتینونشین‌ها طی ۶ ماه آینده یک مک‌بوک جدید مجهز به این تراشه را رونمایی کنند.

طراحی پشت مک‌بوک ایر M3
مک‌بوک ایر M3
زومیت

اپل به محض رونمایی از تراشه‌ی M1 خود، استفاده از پردازنده‌ اینتل را در تمام رایانه‌های خود متوقف کرد و از آن زمان تا کنون هر مک‌بوک جدیدی که بخرید، حتماً تراشه‌ای از سری M اپل را خواهد داشت. این تغییر موجب آسان‌تر شدن روند انتخاب محصول برای کاربران از میان بهترین لپ تاپ های اپل شده است. تنها باید محدوده‌ی قیمت مورد نظر خود را تعیین کنید تا چند انتخاب سرراست پیش رویتان قرار گیرد. به‌دلیل عملکرد قدرتمند و مصرف باتری بهینه‌ی مک‌بوک‌ها، اکثر مشتریان این محصولات از خرید آن کاملاً راضی خواهند بود؛ البته اگر اندازه‌ی صفحه‌نمایش یا تعداد درگاه‌های لپ‌تاپ مورد پسندشان باشد.

عملکرد قدرتمند و مصرف باتری از مزیت‌های مهم مک‌بوک‌ها است

همان‌طور که گفتیم، مک‌بوک‌های جدید همگی تراشه‌هایی مبتنی بر معماری آرم دارند. بدین ترتیب برنامه‌های قدیمی‌تر مک‌او‌اس در صورتی که برای آرم بازسازی نشده باشند، روی شبیه‌ساز اجرا خواهند شد؛ درست مانند دستگاه‌های اسنپدراگون ایکس که سیستم‌عامل ویندوز را بر بستر معماری آرم اجرا می‌کنند. خوشبختانه تقریباً تمام برنامه‌های مهم و پرکاربرد سیستم‌عامل مک‌اواس برای سازگاری با معماری آرم بازنویسی شده‌اند و برنامه‌های اندکِ باقی‌مانده نیز به‌دلیل عملکرد خوب سیستم شبیه‌سازی اپل موسوم به Rosetta 2، به احتمال زیاد مشکل خاصی از نظر اجرا نخواهند داشت.

کدام لپ تاپ را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، هنوز برای معرفی برنده‌ی رقابت میان بهترین لپ تاپ‌ های سال ۲۰۲۴ زود است. بیشتر دستگاه‌های ویندوزی مورد انتظار هنوز عرضه نشده‌اند و شاید در چند ماه آینده کروم‌بوک‌ها و مک‌بوک‌های بیشتری نیز از راه برسند که هنوز چیزی از آن‌ها نمی‌دانیم. بااین‌حال، می‌توانیم طبق نیازهای مختلفی که هر کاربر برای آن‌ها به خرید لپ‌تاپ روی می‌آورد، پیشنهادهایی را ارائه کنیم:

مصارف روزمره: اگر نیازتان به لپ‌تاپ منحصر به وبگردی، تماشای فیلم، برقراری تماس‌های ویدیویی و گاهی ویرایش چند عکس در خانه می‌شود، تقریباً تمام محصولات بازار کارتان را راه می‌اندازند. هر لپ‌تاپ با هر تراشه و سیستم‌عاملی با وجود مزایا و معایب خاص خود، کاملاً قادر به اجرای این وظایف خواهد بود و تنها معیار محدودکننده‌ی شما در انتخاب لپ‌تاپ، بودجه‌تان است.

گیمینگ: اگر هدف شما از تهیه‌ی لپ‌تاپ، تجربه‌ی بازی‌های مختلف است، توصیه می‌کنیم که فعلاً از خرید دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های سری میتیور لیک اینتل یا پردازنده‌های x64 ای‌ام‌دی خودداری کنید. اگر بتوانید چند ماه دیگر یعنی تا موعد عرضه‌ی تراشه‌های هیجان‌انگیز سری لونار لیک اینتل صبر کنید، احتمالاً عملکرد پردازشی شگفت‌انگیزی را در کنار عمر باتری بالا تجربه خواهید کرد‌. البته اگر عمر باتری برایتان در اولویت نیست، با پردازنده‌های میتیور لیک اینتل یا Strix Point Ryzen ای‌ام‌دی نیز عملکردی عالی را در میان لپ تاپ های گیمینگ تجربه خواهید کرد.

استفاده‌های دانشجویی: دانشجویان معمولاً بیشترین انتخاب‌ها را پیش رویشان دارند. اگر دانشجو هستید و مصرفی به‌غیر از موارد درسی در ذهنتان نیست، تقریباً همه‌ی لپ‌تاپ‌ها کارتان را راه‌ می‌اندازند. شاید خرید مک بوک ایر M1 برای دانشجویان گزینه‌ای منطقی باشد؛ اما توصیه می‌کنیم تا بررسی عملکرد لپ‌تاپ‌های کوپایلت پلاس، دست نگه دارید. باتری این دستگاه‌ها احتمالاً می‌تواند شما را یک روز با کاربری سبک همراهی کند و شبیه‌ساز ویندوز نیز می‌تواند برخی از برنامه‌های x64 را که ممکن است برای امور درسی به آن‌ها نیاز پیدا کنید، با قدرت خوبی برایتان اجرا کند. البته یک کروم‌بوک پلاس نیز می‌تواند نیازهای یک دانشجو را برطرف کند. تصمیم‌گیری در این مورد تا حدودی به رشته‌ی تحصیلی شما و برنامه‌های مورد استفاده در درس‌هایتان بستگی دارد تا بتوانید بهترین لپ تاپ دانشجویی را انتخاب کنید.

استفاده‌های تجاری: اگر در حوزه‌های مالی و تجاری فعالیت دارید، احتمالاً به برنامه‌های قدیمی x64 یا حتی x86 نیاز پیدا خواهید کرد؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم که به سمت لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های قدیمی‌تر اینتل و ای‌ام‌دی بروید و از نسخه‌های جدیدتر ویندوز استفاده نکنید. چند ماه دیگر نیز نگاهی به عملکرد دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس بیندازید و ببینید آیا ترکیب ویندوز و معماری آرم می‌تواند نیازهای تجاری شما را به خوبی رفع کند یا نه. اگر پاسخ مثبت است، تهیه‌ی این محصولات را به شما توصیه می‌کنیم، چرا که عمر باتری طولانی این لپ‌تاپ‌ها به‌ویژه در پروازهای طولانی می‌تواند بهره‌وری شما را حفظ کند.

تولیدکنندگان محتوا: اگر مشکلی با سیستم‌عامل مک نداشته باشید، انتخاب اول تولیدکنندگان محتوا معمولاً مک‌بوک است، چراکه قابلیت حمل راحت، کیفیت صفحه‌نمایش، قدرت سخت‌افزاری و مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای تولید محتوا را یکجا به شما تحویل می‌دهد. بااین‌حال، برای انتخاب لپ‌تاپ مناسب تولید محتوا، لازم است بسته به نوع محتوا، لپ‌تاپ‌های دیگری را مانند بهترین لپ تاپ‌ های مناسب کارهای گرافیکی یا تدوین ویدیو مدنظر قرار دهید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات