گزارش: سال آینده فروش لپ‌تاپ‌های ویندوزی آرم ۶٫۵ برابر می‌شود؛ سهم ۳۳ درصدی تا ۲۰۲۹

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
کوپایلت پلاس کوپایلت‌پلاس پی‌سی copilot+pc
گزارش Omdia نشان می‌دهد بازار کامپیوترهای مجهز به پردانده‌های مبتنی‌بر آرم در سال‌های آینده رشد قابل‌ توجهی را تجربه خواهد کرد.
تبلیغات

بازار کامپیوترهای شخصی شاهد جهش بزرگی در میزان تقاضا برای سخت‌افزار تخصصی مرتبط با هوش مصنوعی است. گزارش Omdia نشان می‌دهد فروش لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر تراشه‌های کم‌مصرف ARM شرکت مایکروسافت با رشد خیره‌کننده‌ای مواجه خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود که محموله‌های جهانی لپ‌تاپ‌های سری کوپایلت پلاس مایکروسافت که از پردازنده‌های کم‌مصرف ARM استفاده می‌کنند، از حدود ۸۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۴ به عدد خیره‌کننده‌ی ۵۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۹ برسد که نشان‌دهنده‌ی رشد ۵۳۳ درصدی یا ۶٫۵ برابری است.

یکی از دلایل اصلی جهش در افزایش فروش کامپیوترهای کوپایلت پلاس، کاربرد تراشه‌های ARM در حوزه‌ی هوش مصنوعی مولد است. این فناوری به معلمان کمک می‌کند با صرف زمان کمتر، ابزارهای آموزشی خود را با تصاویر و محتویات صوتی و تصویری زنده و تعاملی غنی‌تر کنند.

پیش بینی فروش کامپیوترهای مبتنی بر ARM تا سال ۲۰۲۹
Omdia

دلیل دیگر افزایش تقاضا برای کامپیوترهای مبتنی‌بر ARM، رقابت با لپ‌تاپ‌های جدید اپل است که از تراشه‌های سری M بهره می‌برند. ازآنجاکه اپل درحال‌حاضر روی محصولات خود از کارت گرافیک مجزا استفاده نمی‌کند، لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های ARM مایکروسافت می‌توانند به‌عنوان جایگزینی قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر برای کاربران حرفه‌ای مطرح شوند.

به‌لطف معماری بهینه‌ی پردازنده‌های ARM که سی‌پی‌یو، گرافیک، وای‌فای، واحد پردازش عصبی (NPU) و دیگر اجزای ارتباطی را در قالب سیستم-روی-چیپ (SoC) ارائه می‌دهند، این تراشه‌ها بسیار کم‌مصرف، همه‌کاره و قادر به انجام طیف وسیعی از محاسبات هستند. Omdia می‌گوید: «این فقط یک سناریو است. سناریوی دوم، ورود جدی‌تر مایکروسافت به حوزه‌ی محصولات مبتنی‌بر ARM خواهد بود؛ مشابه رویکرد اپل که طیف وسیعی از محصولات محاسباتی مانند کامپیوترهای رومیزی کوچک و کامپیوترهای همه‌کاره را با تراشه‌های سری M تولید می‌کند.»

با وجود جهش در بازار ARM، بخش سنتی x86 نیز همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. پلتفرم جدید کوپایلت پلاس مایکروسافت که از پردازنده‌های x86 شرکت‌های اینتل و AMD بهره می‌برد، پیش‌بینی می‌شود با جهش قابل‌ توجهی در حجم فروش مواجه شود. براساس گزارش Omdia، محموله‌های جهانی این بخش به‌ترتیب در سال‌های آینده به عدد ۳۴٫۲، ۶۰٫۷، ۹۱٫۳، ۱۰۷٫۷ و ۱۲۱ میلیون دستگاه خواهد رسید.

در بخش کامپیوترهای شخصی مجهز به هوش مصنوعی مبتنی‌بر ARM نیز انتظار می‌رود با ورود شرکت‌هایی مثل انویدیا شاهد داغ‌ترشدن رقابت باشیم. به‌هرحال، هنوز در ابتدای دوران کامپیوترهای هوش مصنوعی قرار داریم و باید باید دید بازار چه واکنشی به شرایط نشان خواهد داد و سپس می‌توان با اطمینان بیشتری درباره‌ی ماندگاری این روند یا صرفاً موج تبلیغاتی زودگذر صحبت کنیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات