اپل همچنان روی مک‌بوک کاملاً شیشه‌ای با کیبورد و ترک‌پد مجازی کار می‌کند؛ پتنت‌های جدید

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
کیبورد و ترک پد مک بوک ایر M2
ظاهراً‌ اپل ایده‌ی طراحی مک‌بوک کاملا‌ً شیشه‌ای با کیبورد کاملاً مجازی را کنار نگذاشته است و روی آن کار می‌کند.
تبلیغات

اپل با حذف کیبورد فیزیکی در بازار گوشی‌های هوشمند انقلابی ایجاد کرد و به‌نظر می‌رسد هدف بلندمدت این شرکت انجام همان کار برای لپ‌تاپ‌های این شرکت است. انتشار پیاپی پتنت‌ها به‌وسیله‌ی Patently Apple نشان‌دهنده‌ی تلاش اپل برای تولید مک‌بوک با ترک‌پد و کیبورد مجازی است. جدیداً انتشار پتنتی از اپل در‌این‌باره نشان داد که این پروژه هنوز ادامه دارد.

استیو جابز هنگام معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷ گفت که مزیت بزرگ کیبورد روی صفحه‌نمایش این است که دکمه‌ها می‌توانند بسته به نیاز هر برنامه تغییر کنند. اپل می‌تواند دکمه‌های کیبورد دستگاه را تنها با به‌روزرسانی نرم‌افزاری حذف یا اضافه کند. درنهایت، گوشی آیفون و آیپد نیز با کیبورد نرم‌افزاری و لمسی معرفی شدند.

از آن زمان مدت زیادی گذشته و اپل متوجه شد با اینکه کیبورد لمسی ویژگی‌های خوبی دارد، برای تایپ‌کردن مؤثرتر نیاز است تا کیبورد سخت‌افزاری نیز به دستگاه‌های خود اضافه کند. این موضوع به معرفی مجیک کیبورد برای آیپد منجر شد.

پتنت اپل برای اجزا کیبورد مجازی به جای کیبورد فیزیکی در مک بوک های جدید
Apple

ظاهراً اپل نهایتاً‌ از ایده‌ی خود برای گنجاندن کیبورد نرم‌افزاری در مک بوک دست کشید. این شرکت حتی هنوز‌هم دکمه‌های فیزیکی جدید مثل «دکمه‌ی اکشن» و «کمرا کنترل» را به آیفون‌های خود اضافه می‌کند.

بسیاری از افراد حضور کیبورد فیزیکی در مک‌بوک‌ها را ضروری می‌دانند؛ اما اپل هنوز باور دارد که می‌تواند احساس کیبورد فیزیکی را در کیبورد لمسی با استفاده‌ی هوشمندانه از ویبره منتقل کند. چنین رویکردی در ترک‌پد‌های آخرین نسل مک‌بوک‌ها استفاده شده و در‌حقیقت ترک‌پد جدید قابلیت کلیک‌کردن ندارد و حس آن با موتورهای هپتیک یا ویبره منتقل می‌شود.

درهرصورت، مشکل طراحی کیبورد نرم‌افزاری در مک‌بوک جدی‌تر است. انگشتان ما باید پیش از فشاردادن کلید کیبورد آن را حس کنند. همچنین، وجود کلید ضربه‌ی وارد‌شده‌ی انگشت را به‌صورت جزئی می‌کاهد که نهایتاً تایپ‌کردن را درمقایسه‌با صفحه‌کلید لمسی آسان‌تر می‌کند.

تلاش اپل برای تکرار حس راحتی کیبورد فیزیکی در مک‌بوکی با کیبورد نرم‌افزاری به سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد که اپل رویکردی سه‌بخشی را معرفی کرد.

در بخش اول، شاهد استفاده از صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر هنگام فشار‌دادن صفحه بودیم. هنگام فشار‌دادن صفحه‌نمایش، انگشت کاربر فرورفتگی در سطح زیر انگشت ایجاد می‌کند. لایه‌ای از صفحه‌نمایش که انگشت کاربر خمیده می‌کند، می‌تواند عمق یا مکان فرورفتگی را تشخیص دهد تا هم مقدار و هم مکان نیرو تعیین شود.

در بخش دوم، بازخوردی هپتیکی و ویبره‌ی ایجاد‌شده حس فشار‌دادن کلید مکانیکی را برای کاربر تداعی خواهد کرد. در بخش سوم نیز، از بار الکترواستاتیک برای شبیه‌سازی احساس لبه‌ی کلیدها استفاده می‌شود. بار الکترواستاتیک باعث درک اصطکاک یا زبری سطح به‌واسطه‌ی انگشت کاربر می‌‌شود.

همان‌طور‌که گفته شد، اپل پتنت‌های زیادی را در این زمینه منتشر کرده است و پتنتی که امروز منتشر شد، ادامه‌دهنده‌ی همین رویکرد بود. این موضوع نشان می‌دهد که پروژه‌ی مک‌بوک کاملاً شیشه‌ای ارزش زیادی برای اپل دارد و ممکن است اپل برای به‌نتیجه‌رساندن آن نهایت تلاش خود را به‌کار برد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات