توسعه‌دهنده‌ای توانست لپ‌تاپ لینوکسی بدون SSD را از فضای ابری گوگل‌درایو بوت کند

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو لینوکس که روی آن لوگو گوگل درایو قرار دارد با زمینه سایه دار سبز و بنفش
توسعه‌دهنده‌ای خلاق، لینوکس را از سرویس فضای ابری گوگل درایو بوت و مفهوم «رایانه‌ی ابری-محض» را به واقعیت تبدیل کرد.
تبلیغات

سامباو س (Sambhav S) دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه پردو و توسعه‌دهنده‌ی متن‌باز، پس‌از شنیدن ماجرای بوت‌شدن لینوکس روی سیستم‌فایل شبکه‌ای (NFS)، تصمیم گرفت چالشی پیچیده‌تر را بپذیرد. او باتوجه به ذات رقابت‌پذیر خود تلاش کرد از ایده‌ی بلندپروازانه‌ی قبلی پیشی بگیرد و درنتیجه، بوت‌شدن لینوکس از گوگل درایو را هدف قرار داد.

سامباو که در توسعه‌ی نرم‌افزارهای لینوکس تجربه دارد، استفاده از FUSE (درایور سیستم‌فایل در فضای کاربر) را به‌عنوان نقطه‌ی شروع، مناسب دید. ایده‌ی اصلی این بود که در فرایند بوت لینوکس، دیسک رم مبتنی‌بر FUSE راه‌اندازی شود تا برنامه‌های کلیدی، سیستم‌عامل و باینری‌های شبکه را برای بوت‌شدن از گوگل درایو فراهم آورد.

برای اطلاع از جزئیات فنی چالش‌های پیش‌روی سامباو در بوت لینوکس از فضای ابری گوگل‌درایو، ازجمله دست‌وپنجه نرم‌کردن با لینوکس، ایمیج‌های EFI، سیستم‌فایل رم (ramfs)، توابع pivot_root و switch_root و همچنین خطاهای ناشی از لینک‌های سمبلیک گوگل درایو، می‌توانید به وبلاگ Ersei.net مراجعه کنید.

بوت لینوکس از گوگل درایو
Ersei

پس‌از پشت‌سر گذاشتن موانع و رفع باگ‌های متعدد، سرانجام زمان آزمایش بوت‌شدن لینوکس از گوگل درایو روی سخت‌افزار واقعی فرا رسید. خوشبختانه، سامباو برای تست، یک‌دستگاه لپ‌تاپ بدون‌حافظه‌ی داخلی در اختیار داشت. آغاز‌ آزمایش فقط به اعمال تغییرات اندک برای انتقال از توسعه‌ی مبتنی‌بر ماشین مجازی (VM) به سخت‌افزار واقعی نیاز داشت. ازطرفی درایور کارت شبکه‌، صفحه‌نمایش و تنظیمات شبکه در فایل یکپارچه‌ی EFI (رابط میان‌افزار توسعه‌پذیر) قرار داده شدند.

سامباو ، توسعه‌دهنده‌ی رایانه‌ی ابری-محض (Cloud Native Computer) می‌گوید پروژه‌ی او ابتدا جنبه‌ی شوخی داشت. همچنین، بوت‌شدن لینوکس از گوگل‌درایو درحال حاضر بسیار کند عمل می‌کند. به‌هرحال او بر بی‌نهایت‌بودن فرصت‌ها تأکید دارد و از شرکت‌ها یا افراد علاقه‌مند به تجاری‌سازی پروژه یا موارد مرتبط با آن، دعوت به همکاری کرده است.

راه‌اندازی سیستم‌عامل ازطریق شبکه و حتی وب (HTTP بوت) از دهه‌ها قبل وجود داشته است، اما بوت‌شدن از گوگل درایو مفهوم کاملاً متفاوتی به‌شمار می‌رود. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که تا چه اندازه می‌توان کد را در بخش محلی مانند فرم‌ور اضافه و همچنان ادعا کرد سیستم‌عامل از منبع راه‌دور بوت شده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات