اپل میخ بر تابوت مک پرو می‌کوبد؟

سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کامپیوتر مک پرو اپل Apple Mac Pro از نمای جلو
براساس برخی گزارش‌ها، ظاهراً اپل تمایلی به ساخت مک پرو جدید ندارد.
تبلیغات

به‌ احتمال زیاد فقط چند هفته تا معرفی اولین مک‌ بوک اپل با تراشه‌ M3 فاصله داریم اما از مدتی قبل شاهد فاش‌شدن اطلاعات مک‌های بعدی این شرکت بوده‌ایم و چند خبر عجیب نیز بین این شایعات وجود دارد.

مارک گورمن طی سال‌های گذشته پیش‌ از رونمایی رسمی محصولات اپل، اطلاعات نسبتاً دقیقی درمورد آن‌ها فاش کرده است. او جدیدترین گزارش خود را براساس جزئیات مربوط به پیکربندی تراشه‌های اپل منتشر کرده که نشان از تغییرات احتمالی در آینده‌ی این شرکت دارد.

گزارش گورمن به همه‌ی تراشه‌های سری M3، مشخصات موردانتظار و همچنین مک‌های مجهز به این سیستم‌-روی-چیپ‌ها اشاره دارد و علاوه‌براین حاوی افشاگری‌ تکان‌دهنده درمورد یکی از قدرتمندترین کامپیوترهای غول فناوری اهل کوپرتینو است.

طبق ادعای گورمن، احتمال دارد اپل از معرفی یکی از مک‌هایی که انتظار می‌رفت با تراشه‌های M3 عرضه شوند صرف‌نظر کند. این روزنامه‌نگار توضیح می‌دهد که M3 اولترا می‌تواند به مک استودیو و مک پرو بیاید اما باید دید چنین تصمیمی دارد یا خیر. البته نظر او به‌احتمال زیاد به مک پرو اشاره دارد و نه مک استودیو زیرا درمورد عرضه‌ی مک استودیو با تراشه‌ی پرچم‌دار بعدی اپل، چنین دیدگاهی ندارد.

مک پرو

اظهارنظر گورمن نشان می‌دهد مک استودیو احتمالاً به‌جای مک پرو به انتخاب اول کاربران حرفه‌ای تبدیل خواهد شد. درحال‌حاضر هر دو مک با تراشه‌های مشابه عرضه می‌شوند و این در حالی است که مهاجرت اپل به تراشه‌های اختصاصی سری M باعث از بین‌رفتن ماژولار بودن مک‌های اپل شده و شاید به‌زودی هیچ محصول ماژولاری عرضه نکند.

چه انتظاری از نسل بعدی تراشه‌های اپل داریم؟

نسل بعدی تراشه‌های سری M3 اپل از نسخه‌ی پایه شروع می‌شوند که از پردازنده‌ مرکزی ۸ هسته‌ای و پردازنده‌ گرافیکی ۱۰ هسته‌ای بهره خواهد برد. این سیستم-روی-چیپ (SoC) در مک بوک پرو ۱۳ اینچی، مک بوک ایر ۱۳ اینچی و مک بوک ایر ۱۵ اینچی، مک مینی و آی مک ۲۴ اینچی نیز یافت می‌شود. البته گورمن اعلام کرده آیپد پرچم‌دار بعدی نیز با همین تراشه روانه‌ی بازار خواهد شد.

M3 Pro نیز در دو نسخه ارائه خواهد شد؛‌ مدل اول به پردازنده‌ی مرکزی ۱۲ هسته‌ای و گرافیک ۱۸ هسته‌ای و دیگری به پردازنده‌ی مرکزی ۱۴ هسته‌ای و گرافیک ۲۰ هسته‌ای مجهز خواهد شد. این تراشه‌ها در مک بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی و همچنین مک مینی بعدی مورداستفاده قرار خواهند گرفت.

و اما نسخه‌ی قدرتمندتر M3 که با نام M3 Max شناخته می‌شود، از پردازنده‌ی مرکزی ۱۶ هسته‌ای و همچنین گرافیک ۴۰ یا ۳۲ هسته‌ای بهره خواهد برد و در مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی و همچنین مک استودیو مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

تاریخ معرفی تراشه‌های M3 اپل

همه‌ی تراشه‌های M3 در مقایسه‌ با همتایان M2 خود، از نظر تعداد هسته‌ها ارتقاء خواهند یافت. به‌هرحال گورمن می‌گوید جدا از هسته‌ها، اپل پیکربندی‌های حافظه‌ی ۳۶ و ۴۸ گیگابایت را نیز روی تراشه‌های جدیدش آزمایش خواهد کرد.

بدین‌ترتیب حدود یک‌ سال فرصت داریم تا مشخص شود آیا اپل مک پرو را برای همیشه کنار خواهد گذاشت یا خیر. مک پرو مبتنی‌بر اینتل در سال ۲۰۱۹ ترکیبی از قدرت و انعطاف‌پذیری برای کاربران حرفه‌ای به‌ارمغان آورد و حذف چنین محصولی برای افراد حرفه‌ای می‌تواند ناامیدکننده باشد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات