آموزش استفاده از لایو لوکیشن تلگرام

شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
لوگوی جی پی اس و مردی که درحال دوویدن است
با استفاده از قابلیت لایو لوکیشن تلگرام می‌توانید مکان فرد مدنظر خود را به‌صورت لحظه‌ای بررسی کنید.
تبلیغات

تصور کنید با دوست خود در مکانی جدید قرار گذاشته‌اید؛ اما او مسیر را به‌خوبی نمی‌شناسد. در این موقعیت،‌ بهتر است قدم‌به‌قدم کنارش باشید تا به مقصد برسد؛ اما زمانی‌که از هم دور هستید، چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟ نگران نباشید؛ زیرا قابلیت لایو لوکیشن تلگرام به کمکتان خواهد آمد.

یکی از قابلیت‌های جذال تلگرام، امکان اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی در لحظه است. این یعنی می‌توانید ببینید دقیقاً فرد مدنظرتان کجای نقشه قرار دارد؛ البته خود کاربر باید امکان دیدن لایو لوکیشن را به شما بدهد.

تلگرام یکی از پیام‌رسان‌های محبوب در ایران و جهان است که قابلیت‌های مختلفی را در‌اختیار کاربرانش قرار می‌دهد؛ از ساخت کانال تلگرام گرفته تا امکان انتشار استوری.

در این مقاله‌ی آموزش تلگرام، قصد داریم به شما نحوه‌ی استفاده از ویژگی لایو لوکیشن (موقعیت مکانی زنده) را آموزش دهیم. پس تا انتهای مطلب همراه زومیت باشید.

این مقاله برای افراد مبتدی نگارش شده است.

روش ارسال لایو لوکیشن تلگرام

تلگرام قابلیت لایو لوکیشن را همراه با ویژگی‌های مناسبی ارائه می‌کند. به‌عنوان مثال، می‌توانید برای اشترا‌ک‌گذاری موقعیت مکانی خود از بین ۱۵ دقیقه تا ۸ ساعت زمان مشخصی را انتخاب کنید.

ارسال لایو لوکیشن در تلگرام آسان است و به‌راحتی می‌توانید انجامش دهید. برای این کار، باید این مراحل را به‌ترتیب طی کنید:

  • برنامه‌ی تلگرام را باز و روی چت دنظر کلیک کنید.
  • از پایین صفحه روی آیکون پیوست (گیره‌ی کاغذ) ضربه بزنید.
  • حال روی Location در ردیف پایین آیکون‌ها کلیک کنید.
  • روی Send my Current Location ضربه بزنید تا جایی که در آن لحظه هستید، به‌اشتراک بگذارید.
  • اما اگر می‌خواهید موقعیت مکانی‌تان در آینده برای مدت مشخصی با کاربر مدنظر به‌اشتراک گذاشته شود، روی Share my Live Location for... کنید.
صفحه اول چت در تلگرام
انتخاب گزینه لایو لوکیشن
‍ارسال موقعیت لحظه ای در تلگرام به کاربری دیگر

نکته: امکان دارد در این بخش با پیام‌هایی برای ارائه‌ی مجوز اشتراک‌گذاری لوکیشن و دسترسی تلگرام به موقعیت مکانی مواجه شوید؛ پس آن‌ها را تأیید کنید.

  • حال مدت‌زمانی که می‌خواهید لایو لوکیشن خود را به‌اشتراک بگذارید (پانزده دقیقه و یک ساعت یا هشت ساعت)، انتخاب کنید.
  • روی Share ضربه بزنید.
انتخاب مدت زمان ارسال لایو لوکیشن
ارسال شدن لایو لوکیشن به کاربر دیگر

یکی از نکات جالب قابلیت مذکور در تلگرام این است که اگر کاربر مقابل نیز موقعیت مکانیش را با شما به‌اشتراک بگذارد، می‌توانید اعلانی تنظیم کنید که وقتی در شعاع خاصی (تا نیم کیلومتر یا بیشتر) هستند، برنامه به شما هشدار دهد.

  • برای انجام این کار، تنها باید روی Live Location در چت کلیک کنید و روی زنگ اعلان ضربه بزنید. با این روش می‌توانید انتخاب کنید که در چه فاصله‌ای می‌خواهید از حضور آن‌ها مطلع شوید. همچنین، می‌توانید جهت حرکتشان در نقشه را نیز مشاهده کنید.
دو لوکیشن از دو کاربر مختلف
دو لوکیشن از دو کاربر مختلف

نحوه‌ی لغو دسترسی لایو لوکیشن تلگرام

اگر موقعیت مکانی خود را در گروهی به‌اشتراک بگذارید، برای همه‌ی افراد آن مشاهده‌کردنی است. نوار اعلانی نیز در بالای صفحه چت موجود است که به شما یادآوری می‌کند در حال اشتراک‌گذاری لوکیشن خود هستید.

در‌ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چگونه دسترسی به موقعیت مکانی خود به‌وسیله‌ی افراد دیگر ازطریق قابلیت لایو لوکیشن را لغو کنید.

  • روی X در سمت راست اعلان لایو لوکیشن در داخل صفحه‌ی چت ضربه بزنید.
  • سپس روی STOP کلیک کنید.
کلیک روی ضربدر بالای صفحه چت تلگرام
کلیک روی Stop در چت تلگرام

به همین راحتی اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما به‌پایان می‌رسد.

نکات مهم درباره‌ی لایو لوکیشن تلگرام

حتی اگر به‌طور دستی اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی زنده را خاموش نکنید، پس از پایان زمان مشخص‌شده به‌پایان می‌رسد. با‌این‌حال، بهتر است درباره‌ی اینکه چند وقت یک بار و با چه کسانی اطلاعات لوکیشن خود را به‌اشتراک می‌گذارید، محتاط باشید.

به این نکته نیز باید اشاره کنیم که ویژگی People Nearby تلگرام (جدا از ویژگی Live Location) می‌تواند موقعیت مکانی دقیق شما را دراختیار افراد غریبه قرار دهد که مطمئناً هرگز قصد نداشتید آن اطلاعات را با آنان به‌اشتراک بگذارید. ناگفته نماند که قابلیت مذکور به‌صورت پیش‌فرض روشن نیست؛ اما پیشنهاد می‌کنیم آن را فعال نکنید.

حریم خصوصی و امنیت ویژگی‌های مهمی هستند که باید هنگام اشتراک‌گذاری اطلاعات مهمی مانند موقعیت مکانی به آن‌ها توجه کنید. اگر به این حوزه علاقه‌مند هستید،‌ می‌توانید مقاله‌های «آموزش تصویری ساخت ربات تلگرام» و «آموزش جلوگیری از هک تلگرام و افزایش امنیت آن» را نیز مطالعه کنید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات