چگونه خطای download pending گوگل پلی را برطرف کنیم؟
دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی (Google Play) فرآیندی ساده است. بااینحال، کاربران شاید گاهی اوقات بعد از ضربهزدن روی گزینهی دانلود اپلیکیشن مدنظر، با مشکل download is pending مواجه شوند و روند دانلود از این مرحله جلوتر نرود.
اگر در دستگاه اندرویدی خود به مشکل pending download برخورد کردید، ازآنجاکه این مشکل میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، شاید لازم باشد قبل از پیداکردن راهحل صحیح، چند روش را آزمایش کنید. در این مقاله از زومیت به شما نشان میدهیم که چگونه خطای معروف pending download گوگل پلی را برطرف کنید.
توجه: مراحل این راهنما با استفاده از گوشی موتو اج ۳۰ فیوژن و ورژن اندروید ۱۳ گردآوری شدهاند. بهخاطر داشته باشید که هر مرحله شاید بسته به دستگاه شما و نسخه اندرویدی که اجرا میکنید، کمی متفاوت باشد.
نحوه حل مشکل دانلود از گوگل پلی
- نحوه حل مشکل دانلود از گوگل پلی
- چرا نمیتوان از گوگل پلی دانلود کرد؟
- اتصال خود را بررسی کنید
- نحوه روشنکردن داده تلفن همراه در اندروید:
- حافظه ذخیرهسازی و کارت حافظه خود را بررسی کنید
- دستگاه خود را ریستارت کنید
- نحوه راهاندازی مجدد گوشی اندروید:
- دانلود اپلیکیشن از طریق مرورگر
- پاک کردن حافظه پنهان و دادههای برنامه گوگل پلی
- بهروزرسانی سیستم را بررسی کنید
- تغییر اکانت گوگل
- بهروزرسانیهای Play Store را حذف و دوباره نصب کنید
- ریست فکتوری دادهها
چرا نمیتوان از گوگل پلی دانلود کرد؟
اغلب اوقات، عامل خطای دانلود پلیاستور، اپلیکیشنهایی هستند که بهطور همزمان بهروزرسانی میشوند. همچنین اگر چندین برنامه را به صورت همزمان یا چند برنامه با حجم زیاد دانلود کنید، با این مشکل مواجه خواهید شد.
بررسی بهروزرسانیها:
- فروشگاه Google Play را باز کنید.
- روی عکس پروفایل خود در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید.
- مدیریت برنامهها و دستگاه (Manage apps & device) را انتخاب کنید.
- روی تب Manage ضربه بزنید.
- خواهید دید که کدام برنامهها در حال آپدیت یا دانلود هستند.
- فقط ضربدر کنار نام آنها را فشار دهید تا دانلود لغو شود و فوراً برنامه مورد نیاز خود را دریافت کنید.
اتصال خود را بررسی کنید
این کار همیشه باید یکی از اولین قدمهایی باشد که برمیدارید، زیرا ممکن است مشکل اصلاً از Play Store نباشد. همیشه ایده خوبی است که مطمئن شوید به اینترنت متصل هستید. اگر از وای فای استفاده میکنید، سعی کنید یک وب سایت را باز کنید و ببینید که آیا بارگذاری میشود یا خیر. همچنین میتوانید تست سرعت اینترنت بگیرد. اگر این اقدامات هم جواب نمیدهند، احتمالاً مشکل اینترنت دارید.
ابتدا سعی کنید مودم خود را ریستارت کنید. برخی مودمها دارای دکمه راهاندازی مجدد هستند و برخی دیگر را میتوان با استفاده از یک اپلیکیشن دوباره راهاندازی کرد. همچنین میتوانید مودم را از برق بکشید، حدود یک دقیقه منتظر بمانید و دوباره آن را به برق وصل کنید.
کسانی که از اینترنت گوشی استفاده میکنند، باید ببینند که آیا شبکه موبایلی آنها روشن است یا خیر.
نحوه روشنکردن داده تلفن همراه در اندروید:
- تنظیمات (Settings) را باز کنید.
- وارد شبکه و اینترنت (Network & internet) شوید.
- سیمکارتها را انتخاب کنید.
- داده تلفن همراه (Mobile data) را روشن کنید.
- اگر خارج از کشور یا منطقهی تحت پوشش شبکهی خود هستید، رومینگ (Roaming) را نیز روشن کنید (این کار ممکن است هزینههای اضافی داشته باشد).
مطمئن شوید که دانلود از طریق دیتای موبایل را فعال کردهاید
اگر از دیتای موبایل برای دانلود اپلیکیشنها از فروشگاه پلی استور استفاده میکنید، این احتمال وجود دارد که مشکل همین باشد. ممکن است فروشگاه Google Play بارگیریها را از طریق دادههای تلفن همراه مسدود کند تا سقف اینترنت شما بالاتر نرود. شما میتوانید کاری کنید که فروشگاه گوگل پلی بدون توجه به شرایط شبکه، برنامهها را دانلود کند. فقط به یاد داشته باشید که اپلیکیشنها شاید حجم زیادی داشته باشند، که از این نظر ممکن است از سقف دادههای خود عبور کنید و احتمالاً به حجم اینترنت بیشتر نیاز خواهید داشت.
- فروشگاه Google Play را باز کنید.
- روی عکس پروفایل خود در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید.
- تنظیمات (Settings) را بزنید.
- بخش Network preferences را باز کنید.
- به App download preference بروید.
- مطمئن شوید که گزینه Over any network روشن است.
حافظه ذخیرهسازی و کارت حافظه خود را بررسی کنید
یکی از دلایل رایج مشکلات گوگل پلی، کمبود حافظه ذخیرهسازی در گوشی یا کارت SD است. معمولاً در صورت کمبودن فضای ذخیرهسازی هنگام تلاش برای دانلود، اعلانی دریافت خواهید کرد و باید اقدام به پاک كردن حافظه ذخیره سازی اندرويد کنید. بااینحال، اگر هنوز هم میخواهید مطمئن شوید که فضای ذخیرهسازی باعث توقف دانلود نمیشود، میتوانید چند کار انجام دهید که در ادامه توضیح میدهیم.
بررسی کنید چقدر فضای ذخیرهسازی استفاده میکنید:
- تنظیمات (Settings) را باز کنید.
- به Storage بروید.
- این صفحه به شما نشان میدهد که چه مقدار دیتا در اختیار دارید.
همچنین ممکن است بخواهید با حذف اپلیکیشنهای استفاده نشده یا حذف عکسها و ویدیوهای قدیمی که در جاهای دیگر از آنها نسخه پشتیبان تهیه کردهاید، مقداری فضا آزاد کنید.
اگر دانلود هنوز در حالت تعلیق است، شاید مشکل از کارت حافظه باشد. دانلود را لغو کنید، کارت حافظه را خارج کنید، سپس با دقت آن را تغییر وضعیت دهید و دوباره اقدام کنید.
دستگاه خود را ریستارت کنید
اگر چیزی دانلود نمیشود و اینترنت شما در وضعیت خوبی قرار دارد، باید دستگاه خود را ریست کنید. این کار بسیار مؤثر است و با آن میتوانیم سرعت و کارایی گوشی های اندرویدی را افزایش دهیم.
نحوه راهاندازی مجدد گوشی اندروید:
- دکمههای پاور و افزایش صدا را بهطور همزمان فشار دهید.
- Restart را انتخاب کنید.
دانلود اپلیکیشن از طریق مرورگر
برای دانلود اپلیکیشنها در گوشی خود به استفاده از اپلیکیشن گوگل پلی نیازی ندارید. شما میتوانید دانلود را از هر مرورگری شروع کنید، حتی زمانیکه از کامپیوتر استفاده میکنید.
نحوه شروع دانلود برنامه اندروید در مرورگر:
- مرورگر مورد نظر خود را باز کنید و به وب سایت Google Play بروید.
- وارد حساب گوگل خود شوید. این حساب باید همانی باشد که در دستگاه خود از آن استفاده میکنید.
- به دنبال برنامهای که می خواهید دانلود کنید بگردید و آن را انتخاب کنید.
- Install را بزنید.
- انتخاب کنید که میخواهید برنامه را در کدام دستگاه دانلود کنید.
- Install را بزنید.
پاک کردن حافظه پنهان و دادههای برنامه گوگل پلی
اگر مراحل بالا کمکی نکردند، وقت آن است که مورد دیگری را امتحان کنید. پاک کردن حافظهی کش و دادههای گوگل پلی اغلب مشکلات زیادی از جمله مشکلات دانلود را حل میکند.
پاککردن حافظه پنهان و حافظه در اندروید:
- قسمت تنظیمات (Settings) را باز کنید.
- وارد Apps شوید
- برنامه Google Play را در ذیل مشاهده همه برنامهها (See all apps) پیدا کنید.
- روی Storage & cache ضربه بزنید.
- Clear Cache را بزنید.
- همچنین میتوانید Clear Storage را برای شروع پاکسازی انتخاب کنید.
برای بررسی جزئیات بیشتر همچنین میتوانید به مقالهی نحوه پاککردن حافظه کش و دادههای گوگل پلی رجوع کنید.
بهروزرسانی سیستم را بررسی کنید
آیا دانلودهای شما هنوز هم در انتظار هستند؟ گاهی اوقات یک بهروزرسانی یا وصله امنیتی ممکن است مشکل را برطرف کند.
چگونه گوشی اندروید خود را آپدیت کنیم:
- بخش (Settings) را باز کنید.
- System update را انتخاب کنید.
- روی Check for update ضربه بزنید.
- توصیهها را برای تکمیل هرگونه بهروزرسانی دنبال کنید.
بررسی کنید آیا فروشگاه Google Play به بهروزرسانی نیاز دارد:
- فروشگاه گوگل پلی را باز کنید.
- روی تصویر پروفایل خود در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید.
- Settings را انتخاب کنید.
- بخش About را باز کنید.
- در نسخه پلی استور (Play Store version)، روی گزینه Update Play Store ضربه بزنید.
- اعلانی به شما اطلاع میدهد که آیا برنامه بهروز است یا خیر.
- اگر نسخهی جدیدی دردسترس باشد، پس از ضربهزدن روی گزینه به صورت خودکار دانلود خواهد شد.
تغییر اکانت گوگل
یکی دیگر از روشهایی که ممکن است به شما در جلوگیری از خطای دانلود کمک کند، حذف یا تغییر حساب گوگل مربوط به فروشگاه پلی استور است.
نحوه حذف اکانت گوگل در پلی استور:
- فروشگاه گوگل پلی را باز کنید.
- روی تصویر پروفایل خود در بالا سمت راست ضربه بزنید.
- روی فلش به سمت پایین اطلاعات حساب خود ضربه بزنید.
- گزینه Manage accounts on this device را انتخاب کنید.
- روی حساب کاربری گوگل (Google account) که میخواهید حذف کنید ضربه بزنید.
- روی Remove account ضربه بزنید.
- دستگاه خود را ریستارت کنید.
چگونه حساب گوگل خود را دوباره اضافه کنید:
- پس از پشتیبانگیری، تنظیمات (Settings) را باز کنید.
- رمز عبور (Passwords) و حسابها (accounts) را انتخاب کنید.
- روی Add Account ضربه بزنید.
- گوگل را بزنید.
- اطلاعات ورود خود را وارد کنید
- فروشگاه Google Play را باز و دوباره دانلود کنید.
بهروزرسانیهای Play Store را حذف و دوباره نصب کنید
اگر موارد بالا کارساز نبود، شاید بهتر باشد گام موثرتری بردارید. حذف نصب آپدیتهای پلی استور شاید نتیجهبخش باشد.
نحوه حذف همه بهروزرسانیهای برنامه Google Play Store:
- بخش تنظیمات (Settings) را باز کنید.
- وارد Apps شوید.
- فروشگاه گوگل پلی را در قسمت مشاهده همه برنامهها (See all apps) پیدا و انتخاب کنید.
- روی دکمه منوی سه نقطه در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید.
- Uninstall updates را انتخاب کنید.
- OK را بزنید.
اکنون میتوانید با استفاده از مراحل ذکرشده در بخش Check for system update در بالا، مجدداً فروشگاه گوگل پلی را بهروزرسانی کنید. دوباره سعی کنید برنامه را دانلود کنید و ببینید که آیا مشکل حل میشود یا خیر.
ریست فکتوری دادهها
اگر همه موارد نتیجهبخش نبودند، شاید لازم باشد دکمه اضطراری را که همیشه سعی کردهاید از آن اجتناب کنید، فشار دهید. ریست فکتوری گوشی شما را پاک میکند؛ انگار که تازه گوشی را خریدهاید. این یعنی تمام عکسها، ویدیوها و فایلهای دیگر شما حذف خواهند شد، بنابراین قبل از انجام ریست فکتوری از آنها نسخهی پشتیبان تهیه کنید.
نحوه انجام بازنشانی به تنظیمات کارخانه در اندروید:
- بخش Settings را باز کنید.
- وارد System شوید.
- Reset options را بزنید.
- پاککردن همه دادهها (بازنشانی به تنظیمات کارخانه) یا همان Select Erase all data (factory reset) را انتخاب کنید.
- Erase all data را بزنید.
- پین (PIN) خود را وارد کنید.
- برای تایید انتخاب خود، دوباره Erase all data را بزنید.
امیدوارم این مقاله در رفع مشکل به شما کمک کرده باشد. اگر با چنین مشکلی مواجه شدهاید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و بگویید که به سراغ کدام مورد رفتهاید و جواب گرفتید.
نظرات