بهترین ابزارها و برنامه‌های کنترل والدین بر کودک با گوشی اندروید و آیفون

بهترین ابزارهای کنترل اینترنت کودکان در گوشی‌های اندروید و iOS
مدیریت دسترسی کودکان به برنامه‌ها و محتوا در فضای مجازی وظیفه والدین است که با کمک برنامه‌ها آسان می‌شود. درادامه چند برنامه کاربردی را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

دردسترس بودن اینترنت و خرید گوشی برای کودکان منعی ندارد و چه بسا که در صورت استفاده‌ی صحیح از آن، سبب شکوفایی استعداد در ابعاد مختلف شود؛ اما لازمه‌ی آن نظارت و کنترل اینترنت کودکان توسط والدین در مراحل ابتدایی است تا رفته‌رفته در این محیط نیز برای ایستادن روی پای خودشان آماده شوند.

اینترنت مانند تیغ دولبه‌ عمل می‌کند و یکی از مسائلی که استفاده کودکان از اینترنت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دردسترس بودن انواع محتوای نامناسب است.

راه هایی برای حفظ ایمنی و حریم خصوصی در دنیای دیجیتال
راه هایی برای حفظ ایمنی و حریم خصوصی در دنیای دیجیتال
مطالعه '15

منظور از محتوای نامناسب صرفاً محتوای مبتذل نیست، بلکه هر محتوای دارای رده‌بندی سنی از مستند گرفته تا فیلم‌های خشونت‌آمیز را شامل می‌شود. به‌عنوان‌ مثال، فیلم‌های ابرقهرمانی یکی از رایج‌ترین محتواهایی هستند که با وجود خشونت و صحنه‌های مبارزه، سعی می‌شود تا جای ممکن با تصویرسازی محدود، بتوان آن‌ها را برای رده‌ی سنی پایین هم نمایش داد.

جدای از بحث کنترل محتوا، شاید والدین بخواهند میزان استفاده یا دسترسی به برخی ویژگی‌های گوشی را مدیریت کنند. یکی اشتباهات رایج بین والدین، استفاده از ایمیل خود روی دستگاه فرزندان است؛ درصورتی‌که گوگل سرویسی دارد تا والدین برای ساخت ایمیل مخصوص فرزند خود با امکان نظارت‌ بر فعالیت‌های او اقدام کنند.

پیش از اینکه سراغ فهرست بهترین برنامه‌های کنترل اینترنت کودکان در گوشی برویم، باید بررسی کنیم که بهترین گوشی برای کودکان کدام است.

برای استفاده کودکان اندروید بهتر است یا iOS؟

با اولویت قرار دادن مسئله‌ی میزان کنترل و تسلط شما به گوشی فرزندتان و همچنین مقرون‌به‌صرفه بودن، سیستم‌عامل اندروید انتخاب بهتری محسوب می‌شود. علاوه‌براین، بخش اعظمی از بهترین گوشی‌های بازار را محصولات اندرویدی تشکیل می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دردسترس باشند.

اندروید به‌دلیل فضای بازتر در مقایسه اندروید با iOS، برای کودکان انتخاب بهتری است؛ زیرا گزینه‌های بیشتری را دراختیار برنامه‌های نظارتی و مدیریتی قرار می‌دهد و والدین می‌توانند به گزارش‌های کامل‌تری دسترسی داشته باشند که در محیط iOS امکان‌پذیر نیست.

برنامه‌های پیش‌فرض گوشی برای نظارت بر کودکان و کنترل والدین

نصب برنامه‌ی رایگان متفرقه‌ی نظارت بر کودکان ریسک بسیار بالایی دارد؛ زیرا این قبیل‌ از برنامه‌ها سطح دسترسی عمیق و گسترده‌ای نیاز دارند و توصیه می‌کنیم در استفاده از نمونه‌های رایگان به برنامه‌های پیش‌فرض دستگاه اکتفا کنید تا حریم‌ شخصی و اطلاعاتتان در معرض خطر قرار نگیرند.

Google Family Link در گوشی‌های اندروید

محیط برنامه Google Fmaily Link
محیط اپلیکیشن Google Family Link
راه اندازی Google Family Link
دستورالعمل راه اندازی Google Family Link

این برنامه در سطح نظارتی و مدیریتی کاربری کودک از گوشی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. با راه‌اندازی برنامه Google Family Link روی گوشی خود و فرزندتان می‌توانید روی فعالیت‌های او و میزان زمانی که صرف هر برنامه می‌کند، نظارت کنید و برای هر برنامه محدودیت تعریف کنید.

امکان مسدودسازی برنامه‌های خاص و محتواهای دارای رده‌بندی سنی روی یوتیوب یا برخی وب‌سایت‌های دیگر را نیز با کمک برنامه‌ی Google Family Link به‌صورت رایگان دراختیار خواهید داشت. علاوه‌براین، لایه‌ی امنیتی بیشتری برای محافظت از داده‌های شخصی کودک دارید و بدون نیاز به گوشی مقصد می‌توانید در گوشی مبدأ مجوزهای دانلود و نصب را بررسی کنید.

از دیگر ویژگی‌های برنامه Google Family Link می‌توان به قابلیت ردیابی موقعیت لحظه‌ای گوشی، زمان آنلاین بودن و درصد باتری گوشی اشاره داشت. این برنامه علاوه‌بر پلتفرم اندروید، امکان نصب روی آیفون را نیز دارد.

کارآمدترین برنامه نظارت روی محتوا Google Family Link محسوب می‌شود و با وجود اینکه به‌دلیل تحریم‌ها برای کاربران ایرانی دردسترس نیست، نتوانستیم از معرفی این برنامه در مقاله صرف‌نظر کنیم. اگر همچنان مشتاق استفاده از آن هستید حتماً باید از سرویس تغییر آی‌پی قدرتمند بدون نشت DNS کمک بگیرید.

Screen Time در گوشی‌های آیفون

تعریف محدودیت برنامه در قابلیت Screen Time آیفون
مشخص کردن زمان در قابلیت Screen Time آیفون
افزودن برنامه در Screen Time آیفون
تنظیمات قابلیت Screen Time آیفون

بخش اسکرین تایم آیفون راهکاری برای کاربران آیفون به‌حساب می‌آید. با کمک این برنامه که در قسمت تنظیمات آیفون ادغام شده است می‌توانید زمان معینی برای استفاده‌ی روزانه از هر برنامه تعریف کنید تا با رسیدن به آن مقدار، امکان استفاده از برنامه محدود شود؛ البته، همچنان می‌توان با ورود رمز این زمان را تمدید کنید.

قابلیت اسکرین تایم آیفون بخش دیگری با نام Screen Time for Family برای مدیریت آیفون و آپید کودکان دارد که نیازمند ساخت اپل آیدی متناسب با گروه سنی آن‌ها است. هرچند، به‌علت حساسیت اپل روی حریم‌شخصی گزینه‌های مشابه اندروید دراختیار سرپرست برای مدیریت و نظارت قرار نمی‌گیرد؛ اما اگر گزینه‌ی خرید گوشی اندرویدی برای فرزندتان دردسترس نباشد، همچنان می‌توان برای مدیریت زمان استفاده از گوشی به آن اتکا کرد.

با راه‌اندازی اسکرین تایم روی آیفون فرزندتان، برای نصب برنامه باید تأیید والدین دریافت شود. همچنین، امکان ردیابی موقعیت مکانی یا حتی اشتراک‌گذاری متقابل موقعیت مکانی نیز وجود دارد. تنظیم محدودیت‌های زمانی برای برنامه‌ها یا تعریف Downtime برای غیرفعال‌ شدن بسیاری از برنامه‌ها در یک زمان مشخص و تعریف مدت‌زمان استفاده از هر برنامه از دیگر ویژگی‌های اسکرین تایم اپل به شمار می‌رود.

بهترین برنامه‌های کنترل والدین

فارغ از برنامه‌های پیش‌فرضی که برای نظارت و مدیریت فعالیت دیجیتالی روی اندروید و iOS ارائه می‌شوند، برنامه‌های جانبی‌ای وجود دارند که قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌دهند؛ اما اکثر این قابلیت‌ها به‌صورت پرداخت درون‌برنامه‌ای دردسترس قرار می‌گیرند.

توجه: نصب برنامه‌های نظارت دسترسی‌های عمیق و گسترده‌ای نیاز دارد؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم صرفاً برای کنجکاوی روی دستگاه خود نصب نکنید، زیرا ممکن است بسیاری از تنظیمات گوشی تحت‌الشعاع قرار بگیرند، مگر اینکه قبل از نصب برنامه یک بکاپ کامل از گوشی تهیه کنید تا در صورت نیاز به بازگردانی به حالت قبل نگرانی‌ای وجود نداشته باشد.

Boomerang

برنامه‌ی نظارتی Boomerang نسبت‌ به بسیاری از برنامه‌های دیگر مزیت رقابتی خاصی دارد. علاوه‌بر قابلیت‌های تعریف زمان استفاده از هر برنامه، اشتراک‌گذاری موقیعت مکانی و مسدودسازی دسترسی به محتوای دارای رده‌بندی سنی، این برنامه امکانی برای مسدودسازی دسترسی به Safe Mode را در گوشی سامسونگ فراهم می‌کند.

محیط کاربری برنامه Boomerang روی کامپیوتر

برنامه‌ی نظارتی Boomerang روی گوشی سامسونگ با کمک قابلیت سامسونگ Knox لایه‌ی امنیتی ویژه‌ای ایجاد می‌کند تا بدون تأیید سرپرست امکان ورود به Safe Mode گوشی وجود نداشته باشد.

راه اندازی برنامه Boomerang
شماره (۱)
ساخت حساب کاربری در برنامه Boomerang
شماره (۲)
انتخاب حالت برنامه Boomerang
شماره (۳)
اتصال به دستگاه دیگر در برنامه Boomerang
شماره (۴)

افزون‌براین، برنامه‌ی بومرنگ دسترسی کامل به تمام پیام‌های متنی را فراهم می‌کند و حتی اگر پیامی از شماره‌ای جدید دریافت شود نیز اعلانی برای سرپرست ارسال خواهد شد. این ابزار برای اندروید و iOS دردسترس است.

ویژگی‌های کلیدی:
  • مسدودسازی وب‌سایت
  • برنامه‌ریزی اسکرین تایم
  • تأیید مجوز نصب برنامه
  • موقعیت‌یابی و GPS
  • تهیه لیست از ویدئوهای تماشاشده در یوتیوب

Qustodio

برنامه‌ی Qustodio یکی از بهترین برنامه‌های نظارت و محدود کردن دسترسی کودکان به کامپیوتر و اینترنت محسوب می‌شود که طرح رایگان نیز دارد. امکانات طرح رایگان این برنامه‌ی نظارتی شامل فیلتر کردن، اسکرین تایم، محدودیت زمانی برنامه‌ها و گزارش می‌شود. البته، در حالت رایگان فقط به یک دستگاه می‌توان نظارت داشت.

محیط برنامه Qustodio

قابلیت مسدودسازی محتواهای مختلف در برنامه Qustodio بیش‌ از ۲۵ دسته‌بندی محتوایی را شامل می‌شود که حتی قدرتمندترین ابزار تغییر آی‌پی و VPN نیز نمی‌تواند آن را دور بزند.

نصب برنامه Qustodio
شماره (۱)
ساخت حساب کاربری در برنامه Qustodio
شماره (۲)
ساخت پروفایل در برنامه Qustodio
شماره (۳)
راه اندازی برنامه Qustodio
شماره (۴)

برنامه‌ی Qustodio همچنین به والدین اجازه می‌دهد که تماشای ویدئو در یوتیوب را کنترل کنند و میزان ساعات فعالیت فرزندانشان در شبکه‌های اجتماعی را محدود کنند. درحال‌حاضر امکان استفاده از Qustodio در ویندوز، مک، اندروید، iOS، کیندل و Nook وجود دارد.

ویژگی‌های کلیدی:
  • طرح رایگان با قابلیت‌های اساسی نظارت و محدودیت برای یک دستگاه
  • فیلتر وب‌سایت با بیشتر از ۲۵ دسته‌بندی مختلف
  • نظارت و تهیه گزارش از میزان مدت‌زمان استفاده از دستگاه
  • تعریف محدودیت زمانی برای روزهای هفته با امکان قفل دستگاه و مخفی‌ کردن برنامه (روی iOS)

OurPact

برنامه‌‌ی OurPact اپلیکیشنی در سطح نظارتی است و به‌خوبی امکان مدیریت دستگاه‌ها را فراهم می‌کند. این برنامه را برای استفاده روی دستگاه‌های اپل پیشنهاد می‌کنند، زیرا برای نظارت بهتر می‌تواند اسکرین‌شات تهیه کند و برخلاف برنامه‌ی نظارتی دیگر مثل Bark که اطلاعات را روی بکاپ ذخیره می‌کند تا در قالب گزارش به والدین اطلاع دهد، این برنامه گزارش‌ها را از‌ راه دور به‌ اطلاع ناظر می‌رساند. البته، فراموش نکنید در گوشی آیفون به‌دلیل حفاظت شدیدتر از حریم‌ شخصی اسکرین‌شات‌ها همچنان محدودیت دارند.

اتصال دستگاه در محیط برنامه OurPact
شماره (۱)
محیط برنامه OurPact
شماره (۲)
منو برنامه OurPact
شماره (۳)
وب فیلتر در محیط برنامه OurPact
شماره (۴)

برنامه‌ی OurPact می‌تواند روی پیام‌های خصوصی ارسالی و دریافتی در برنامه‌هایی پیام‌رسان، وب‌سایت‌های دارای محدودیت سنی، نصب و حذف برنامه، مدت‌زمان استفاده از برنامه‌ی خاص یا تمام برنامه‌های روی گوشی نظارت کند. حتی با قابلیت مسدودسازی دسترسی، ناظر می‌تواند برای زمان مشخص فقط امکان ارسال پیام و تماس را فعال نگه دارد و تمام برنامه‌ها را از روی صفحه گوشی مخفی کند.

برنامه‌ی نظارتی OurPact را می‌توان روی سیستم‌عامل اندروید (نسخه‌ی ۴.۱ به‌ بالا) و iOS (نسخه‌ی ۱۲ به‌ بالا) دردسترس قرار دارد. امکان استفاده از برنامه به‌صورت رایگان با محدودیت وجود دارد و متأسفانه اکثر قابلیت‌ها دردسترس نخواهند بود. اشتراک ماهانه ۱۰ دلاری این برنامه از ۲۰ دستگاه پیشتیبانی می‌کند. البته، اشتراک آن در اپ‌استور می‌تواند با توجه به ریجن اپل آیدی متفاوت باشد.

ویژگی‌های کلیدی:
  • طرح رایگان برای مدیریت مدت‌زمان استفاده
  • مدیریت نصب و حذف برنامه‌ها
  • پشتیبانی از ۲۰ دستگاه
  • امکان فیلتر کردن وب‌سایت و برنامه‌های خاص
  • ردیابی موقعیت مکانی

برنامه‌های نظارتی و کنترل نوع کاربری کودکان در اینترنت و گوشی شامل موارد بیشتری از جمله انواع KeyLogger-ها می‌شود که امکان نظارت کامل روی فعالیت کاربران سیستم را فراهم می‌کند. همچنین، برای مدیریت دسترسی به وب‌سایت‌ها می‌توان از DNS مخصوص کودکان کمک گرفت. یکی دیگر از راه‌های مرسوم کنترل جست‌وجو در اینترنت، استفاده از قابلیت Safe Search گوگل روی پلتفرم‌های مختلف است.

اکنون نوبت شما کاربران زومیت است که تجربه‌ی خود را درباره‌ی استفاده از برنامه‌های نظارتی با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات