چطور احتمال از دسترس خارج‌شدن گوشی آیفون پس‌ از سرقت را به‌ حداقل برسانیم؟

یک‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
برای اینکه جلوی از دسترس خارج شدن گوشی آیفون سرقت‌شده را بگیریم، راهکار‌های ساده‌ای وجود دارد.
تبلیغات

گوشی‌‌های آیفون ویژگی‌های محافظتی مفیدی دارند که می‌توانید در صورت به‌سرقت‌رفتن، از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال، بسیاری از ما قابلیت ردیابی گوشی آیفون را فعال کرده‌ایم تا در صورت دزدیده‌شدن گوشی، به‌راحتی بتوانیم آن را ردیابی کنیم.

برای سارقان، فعال کردن حالت هواپیما از قسمت کنترل‌سنتر، ردیابی موقعیت مکانی و خاموش کردن گوشی، کار چندان سختی نیست؛ بنابراین اگرچه امکان ردیابی آیفون حتی در حالت خاموش وجود دارد، بهتر است تا حد امکان مسیر دسترسی به تنظیمات مهم مانند موقعیت‌یابی و فعال کردن حالت هواپیما را مسدود کنیم.

افزون‌براین، اپلیکیشن شورتکات به‌عنوان یکی از سودمندترین امکانات گوشی‌های آیفون، اجازه می‌دهد تا کاربران بتوانند ابتکارات خود در خصوص خودکارسازی برخی وظایف و تنظیمات را براساس شرایطی که تعیین می‌کنند، به‌کار بگیرند و در خصوص افزایش امنیت گوشی نیز تعدادی شورتکات کاربردی وجود دارند که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

مسدود کردن دسترسی به کنترل سنتر در لاک اسکرین آیفون

برای غیرفعال‌کردن کنترل‌سنتر هنگام قفل‌بودن گوشی، به Settings و Face ID & Passcode بروید و در بخش AllOW ACCESS WHEN LOCKED دکمه‌ی تغییردهنده‌ی وضعیت Control Center را خاموش کنید.

بخش  تنظیمات (Settings) و Face ID & Passcode آیفون
صفحه Face ID & Passcode و غیر فعال کردن Control Center

توجه داشته باشید که اپل به‌منظور افزایش هرچه بیشتر امنیت آیفون قابلیت Stolen Device Protection را اضافه کرده است که به‌موجب آن، بازکردن قفل گوشی در محیط‌هایی خارج از خانه یا محل کار تنها به‌وسیله‌ی فیس‌آیدی یا تاچ‌آیدی صورت می‌گیرد و همچنین تغییر هرگونه تنظیم حساسی مانند ریست‌کردن گوشی یا تغییر رمز اپل آیدی را نیز منوط به احراز هویت بیومتریک می‌کند و کاربر باید زمان انتظار مشخصی را پشت سر بگذارد.

فعال‌سازی این قابلیت جدید نیز در گوشی‌های مجهز به iOS 17.3 به‌ بعد از ناحیه‌ی Face ID & Passcode و روشن‌کردن گزینه‌ی Stolen Device Protection از تنظیمات صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که گزینه‌ی مورد بحث، نیاز به فعال‌بودن احراز هویت دوعاملی اپل آیدی دارد.

ساخت شورتکات برای جلوگیری از دسترس خارج شدن آیفون

با استفاده از اپلیکیشن شورتکات آیفون می‌توانید میان‌بری بسازید که در صورت فعال‌شدن حالت هواپیما، دوباره به‌طور خودکار خاموش شده و همچنین تمام گزینه‌های ارتباطی از جمله وای‌فای و اینترنت موبایل روشن شوند. افزون‌براین می‌توانید با چنین اقدامی، تنظیم کنید که دوربین گوشی در همان لحظه عکسی از فردی که گوشی را در اختیار دارد، ثبت کند و گوشی در صورت باز بودن، قفل شود.

برنامه‌ی Shortcuts را در آیفون اجرا کنید و برای ایجاد میانبر جدید روی علامت مثبت (+) ضربه بزنید. برای تغییر نام میانبر، منوی کشویی بالای صفحه (New Shortcut) را باز کنید و با انتخاب Rename نام دلخواهی برایش تعیین کنید.

اپلیکیشن شورتکات (shortcut) آیفون
ساخت شورتکات (میانبر) جدید در اپلیکیشن shortcut

اکنون روی Add Action ضربه بزنید. ابتدا باید اکشن Lock Screen جست‌وجو و اضافه شود. سپس در پایین صفحه‌ی اکشن، Set Airplane Mode را برای افزودن، جست‌وجو کنید. مطمئن شوید که حالت Airplane Mode روی حالت خاموش (Off) تنظیم شده باشد.

انتخاب Add Action در اپلیکیشن شورتکات
افزودن اکشن Lock Screen
افزودن اکشن Set Airplane Mode
خاموش کردن اکشن Set Airplane Mode

طبق تصویر زیر، اکشن‌های وای‌فای، بلوتوث، و اینترنت موبایل را در حالت روشن تنظیم کنید تا با اجرای این میان‌بر به‌صورت خودکار روشن شوند.

روشن کردن اکشن‌ های Wi-Fi، بلوتوث، و داده‌‌ تلفن همراه

اگر می‌خواهید با دوربین سلفی از فرد عکس بگیرید، باید اکشن Take Photo را اضافه کنید. همچنین باید در منوی کشویی، گزینه‌ی Show Camera Preview غیرفعال شود. سپس اکشن Save to Photo Album را دقیقاً زیر اکشن Take Photo قرار دهید، در غیر این صورت عکس ذخیره نمی‌شود. علاوه‌براین، هردو اکشن‌های مورد بحث را باید به بالای فهرست منتقل کنید تا این شورتکات بتواند قبل از قفل‌شدن صفحه عکس بگیرد.

افزودن اکشن Take Photo در اپلیکیشن شورتکات

اجرای خودکار شورتکات جلوگیری از دسترس خارج شدن آیفون

اکنون که میانبر خود را ایجاد کرده‌اید، باید کاری کنید که دستورهای فوق به محض‌ فعال‌شدن حالت هواپیما به‌طور خودکار اجرا شوند. در برنامه‌ی Shortcuts، به تب Automation بروید، روی علامت مثبت (+) یا New Automation ضربه بزنید و Airplane Mode را جست‌وجو و انتخاب کنید.

انتخاب تب Automation در اپلیکیشن شورتکات
انتخاب Create New Automation در اپلیکیشن شورتکات
جست و جو افزودن Airplane Mode

مطمئن شوید که اتوماسیون (خودکارسازی) زمانی فعال می‌شود که حالت هواپیما روی گزینه‌ی Is Turned On و Run Immediately قرار دارد؛ در غیر این صورت قبل از اجرا تأییدیه می‌خواهد که در عمل فایده‌ای نخواهد داشت. پس از آن، روی Next ضربه بزنید و میانبر ساخته‌شده در مرحله‌ی قبل را انتخاب کنید.

قرار دادن Airplane Mode روی گزینه‌ Is Turned On و Run Immediately
انتخاب شورتکات ضدسرقت در اپلیکیشن شورتکات
نمایش میانبر حالت هواپیما در اپلیکیشن شورتکات

وقتی کارتان تمام شد، حتماً میانبر را آزمایش کنید. با فعال‌سازی حالت هواپیما، گوشی‌تان باید به‌طور خودکار دستور قفل‌شدن صفحه را صادر کند و حالت هواپیما چند لحظه‌ی بعد خود‌به‌خود خاموش شود. اگر این دستورها کار نکرد، آیفون خود را دوباره راه‌اندازی کنید.

غیرفعال کردن اتوماسیون جلوگیری از دسترس خارج کردن آیفون

قطعاً زمان‌هایی پیش می‌آید که به حالت هواپیما نیاز دارید. در چنین مواقعی، باید اتوماسیون مربوطه غیرفعال شود.  به Shortcuts و Automation بروید و اتوماسیون Airplane Mode خود را انتخاب کنید. سپس منوی Automation را باز و Don't Run را انتخاب کنید. پس از ضربه‌زدن روی Done، اتوماسیون غیرفعال می‌‌شود. اگر قصد داشتید تا دوباره آن را فعال کنید، تنها کافی است که تنظیمات را به حالت Run Immediately تغییر دهید.

اتوماسیون خاموش شدن حالت هواپیما به محض سرقت
انتخاب Don't Run در بخش اتوماسیون (Automation) اپلیکیشن شورتکات
غیرفعال کردن میانبر ضد سرقت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات