۵ ترفند آیفون برای کاهش حواس‌پرتی در محیط کار و هنگام مطالعه

شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
کار  کردن با گوشی آیفون ۱۴ پرو اپل
آیا اغلب هنگام کار وسوسه می‌شوید که پیام‌ها و اعلان‌های گوشی را بررسی کنید؟ با ویژگی‌های مختلف آیفون می‌توانید حواس‌پرتی را حین کار به‌حداقل برسانید.
تبلیغات

تصور کنید که در محل کار هستید، ناگهانی پیامک واریزی از بانک دریافت می‌کنید و تا زمانی‌که متوجه نشوید چه‌ کسی این پول را برایتان ریخته است، آرام نمی‌گیرید و فکرتان مشغول می‌شود.

ازدست‌دادن تمرکز در محل کار به کاهش بهره‌وری منجر می‌شود و عواقب بدی به‌همراه خواهد داشت. اکنون سؤال این است که برای به‌حداقل‌رساندن حواس‌پرتی در محل کار چه‌ کاری می‌توان انجام داد؟ اولین کاری که به ذهنتان می‌رسد، خاموش‌کردن گوشی است؛ اما با این کار شاید تماس‌های مهم را از دست بدهید. پس بهترین راهکار چیست؟

گوشی آیفون ویژگی‌های مختلفی برای به‌حداقل‌رساندن حواس‌پرتی‌ هنگام کار دارد که در این مطلب آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

فیلتر Grayscale را روشن کنید

ازنظر روان‌شناسی، رابط کاربری اپلیکیشن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که علاوه‌بر جلب توجه، شما را درگیر می‌کنند؛ اما اگر می‌خواهید زمان کمتری را به استفاده از گوشی اختصاص دهید، توصیه می‌کنیم آیفون خود را روی حالت خاکستری (Grayscale) تنظیم کنید. با حذف رنگ، گوشی شما جذابیت کمتری خواهد داشت و حواستان کم‌تر پرت می‌شود.

برای اعمال فیلتر خاکستری در آیفون، به تنظیمات (Settings) و Accessibility بروید و سپس Display & Text Size را انتخاب کنید. درادامه، وارد بخش Color Filters شوید و دکمه‌ی تغییردهنده‌ی وضعیت Color Filters را روشن کنید و در آخر روی Grayscale ضربه بزنید.

تنظیمات (Settings) گوشی آیفون
صفحه Accessibility آیفون
صفحه Display & Text Size آیفون
صفحه Color Filters برای فعال کردن فیلتر Grayscale و کاهش حواس پرتی

زمان استفاده از برنامه را محدود کنید

Screen Time در آیفون‌ به شما اجازه می‌دهد تا ببینید در کدام برنامه بیشتر وقت می‌گذرانید. این بخش مملو از ویژگی‌هایی ازجمله App Limits است که به شما امکان می‌دهد تا برای برنامه‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنید، محدودیت‌های زمانی تعیین کنید.

برای تنظیم Screen Time، به تنظیمات (Settings) بروید و Screen Time را انتخاب کنید. پس‌ازآن روی App & Website Activity ضربه بزنید و دکمه‌ی Turn On App & Website Activity را لمس کنید و روی App Limits بزنید.

تنظیمات گوشی آیفون
صفحه App & Website Activity آیفون
انتخاب دکمه Turn On App & Website Activity
انتخاب App Limits در آیفون

در این مرحله، Add Limit را انتخاب کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید استفاده از اینستاگرام محدود شود، روی Social ضربه بزنید و آن را از فهرست انتخاب کنید. سپس روی Next بزنید و محدودیت زمانی دلخواه را انتخاب کنید و برای ذخیره‌ روی Add ضربه بزنید.

انتخاب Add Limit
انتخاب برنامه مورد نظر برای محدود کردن زمان استفاده
انتخاب محدودیت زمانی دلخواه

بدین‌ترتیب، هر وقت که از برنامه‌ای بیشتر از مدت‌زمان ازپیش‌تعیین‌شده استفاده کردید، اعلانی از Screen Time دریافت خواهید که که برای بازنشانی یا لغو آن به رمزعبور نیاز دارید.

ویژگی خلاصه‌ی اعلان‌ها را فعال کنید

از iOS 15 به‌بعد، با استفاده از ویژگی Scheduled Summary می‌توانید زمان‌هایی از روز را برای دریافت خلاصه‌ای از اعلان‌های برنامه‌های انتخابی اختصاص دهید. هدف اصلی ارائه‌ی چنین ویژگی‌ای این است که با جمع‌آوری اعلان‌های غیرضروری و دریافت آن‌ها به‌طور خلاصه در زمان‌های مدنظرتان، بتوانید تعداد دفعاتی که با شنیدن صدای اعلان به دستگاه خود مراجعه می‌کنید، کاهش دهید و کمتر حواستان به‌سمت گوشی پرت شود.

برای دریافت اعلان‌ها در زمان خاص، به تنظیمات (Settings) و Notifications بروید و روی Scheduled Summary ضربه بزنید. درادامه، دکمه‌ی تغییردهنده‌ی وضعیت Scheduled Summary را روشن کنید.

بخش تنظیمات (Settings) گوشی آیفون
صفحه اعلان ها (Notifications) آیفون
روشن کردن دکمه Scheduled Summary
انتخاب برنامه از Apps in Summary و زمان بندی دریافت خلاصه اعلان ها در بخش Schedule

در پایین بخش Apps in Summary، برنامه‌هایی را انتخاب کنید که می‌خواهید در خلاصه‌ی اعلان‌های خود قرار دهید. مقابل هر برنامه عددی درج شده است که میانگین تعداد اعلان‌های روزانه‌ی دریافتی را از آن برنامه نشان می‌دهد. درادامه از بخش Schedule با انتخاب گزینه‌ی + زمانی‌که می‌خواهید خلاصه‌ای از اعلان‌ها را دریافت کنید، اضافه و وارد کنید.

Focus را در آیفون تنظیم کنید

Focus Modes برای کمک به کاربر در حفظ تمرکز و به‌‌حداقل‌رساندن حواس‌پرتی با سفارشی‌سازی اعلان‌های دریافتی طراحی شده‌اند. برای مثال، وقتی مشغول کار هستید، می‌توانید با انتخاب حالت Work برای بی‌صداکردن موقت همه‌ی اعلان‌ها و تماس‌ها استفاده کنید. همچنین، می‌توانید دسترسی آن را طوری تنظیم کنید تا اعلان‌های برنامه‌ها و تماس‌های مهم را از دست ندهید.

برای تنظیم Work Focus، به Settings و Focus و Work بروید. روی Choose People یا Choose Apps ضربه بزنید تا تعیین کنید چه کسانی می‌توانند با شما تماس بگیرند و کدام برنامه‌ها برای شما اعلان ارسال کنند.

صفحه تنظیمات (Settings) گوشی آیفون
صفحه Focus آیفون
صفحه Work Focus برای انجام تنظیمات جهت کاهش حواس پرتی در محل کار
انتخاب اپلیکیشن ها و اجازه دادن به آن ها جهت دریافت اعلان ها

در بخش Customize Screens، می‌توانید انتخاب کنید که درصورت فعال‌بودن Work Focus، کدام صفحه‌ی قفل یا صفحه اصلی نمایش داده شود.

در قسمت پایین‌تر، دکمه‌ی Add Schedule را می‌بینید که امکان فعال‌سازی خودکار Work Focus را در زمان و موقعیت مکانی و هنگام بازشدن برنامه‌ای خاص فراهم می‌کند.

صفحه Work Focus آیفون و شخصی سازی صفحه اصلی یا صفحه قفل
انتخاب لاک اسکرین شخصی سازی شده برای کاهش حواس پرتی در محل کار
صفحه Add Schedule و تعیین زمان فعال شدن خودکار Work Focus

همچنین، می‌توانید با بازکردن کنترل‌ستر و فشردن نماد Focus، حالت Work را به‌طور دستی فعال یا غیرفعال کنید.

میان‌بر سفارشی برای تعادل بین کار و استراحت ایجاد کنید

این میان‌بر روشی مؤثر برای مدیریت زمان و حفظ تمرکز است. با داشتن زمان‌های مشخص برای استراحت و کار، می‌توانید بهره‌وری خود را افزایش دهید و از حواس‌پرتی‌ها جلوگیری کنید.

نحوه‌ی انجام بدین‌صورت است که میان‌بر شمارش معکوس سه‌دقیقه‌ای را برای استراحت شروع می‌کند. بعد از سه‌ دقیقه صفحه‌نمایش قفل می‌شود تا به سرکار برگردید و سپس شمارش معکوس ۳۰ دقیقه‌ای برای کار شروع می‌شود. پس از اتمام ۳۰ دقیقه، دوباره زمان استراحت می‌رسد. توجه کنید که این زمان پیشنهادی است و می‌توانید زمان دلخواه خودتان را تنظیم کنید.

  • برای ایجاد این میان‌بر، اپلیکیشن Shortcuts را اجرا کنید و به قسمت Automation و New Automation بروید.
  • گزینه‌ی App را از فهرست انتخاب کنید و روی Choose ضربه بزنید تا برنامه‌‌ی مدنظرتان را برای محدودکردن انتخاب کنید.
  • روی Done ضربه بزنید و گزینه‌ی Is Opened و Run After Confirmation را علامت بزنید و Next را انتخاب کنید.
  • اکنون با انتخاب New Blank Automation ادامه‌ی مراحل را پیش ببرید.
باز شدن اپلیکیشن شورتکات و انتخاب New Automation
انتخاب گزینه‌ی App اپلیکیشن شورتکات
انتخاب اپلیکیشن اینستاگرام و Is Opened و Run After Confirmation
نمایی از اپلیکیشن شورتکات و انتخاب New Blank Automation
  • در این مرحله، روی Add Action ضربه بزنید.
  • عبارت Wait را جست‌جو و انتخاب کنید. روی بخشی که زمان را نشان داده، ضربه بزنید و نماد + را فشار دهید تا به ۱۸۰ ثانیه افزایش پیدا کند.
  • به کادر جست‌وجو برگردید و Lock Screen را جست‌وجو و انتخاب کنید. سپس، دوباره به کادر جست‌وجو بروید تا Start Timer را پیدا و انتخاب کنید.
  • روی قسمت Duration ضربه بزنید و ۳۰ را تایپ کنید و روی Done ضربه بزنید. سپس Done را در گوشه‌ی بالا سمت راست انتخاب کنید تا میان‌بر ذخیره شود.
انتخاب Add Action اپلیکیشن شورتکات
ایجاد زمان استراحت در اپلیکیشن شورتکات
میانبر سفارشی آیفون برای متعادل‌ کردن کار و استراحت
ایجاد میانبر سفارشی آیفون برای متعادل‌کردن کار و استراحت

iOS ویژگی‌های فراوانی دارد که زیر پوشش قراردادن تمام آن‌ها به زمان زیادی نیازمند است؛ حتی اگر بخواهیم این نکات را کامل بیان کنیم، بازهم ممکن است تعدادی از آن‌ها از قلم بیفتد. در مقاله‌ی نکات و ترفندهای کاربردی برای کاربران آیفون، نکات کاربردی دیگری را گفته‌ایم که می‌توانید بازدهی آیفون را افزایش دهید و از آن بهتر استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات