با این ویژگی گوشی سامسونگ، روی هوا بین گوشی و لپ‌تاپ فایل جابه‌جا کنید

سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
Multi Control برای انتقال فایل بین گوشی و لپ تاپ
گوشی‌های گلکسی سامسونگ قابلیتی به‌ نام Multi Control دارند که می‌توان با موس و کیبورد کامپیوتر، گوشی را کنترل و فایل را جابه‌جا کرد.
تبلیغات

احتمالا موقع گشت‌وگذار در منو تنظیمات گوشی گلکسی خود به گزینه‌ای به‌ نام Multi Control یا کنترل چندگانه برخورد کرده باشید. تاکنون به‌ این فکر کرده‌اید که کاربرد این گزینه چیست و در چه مواقعی به‌کار می‌آید؟

اگر از افرادی هستید که جابه‌جایی فیلم، عکس، فایل و کپی‌کردن متن بین لپ‌تاپ و گوشی حتی با‌ وجود راهکارهایی مانند Quick Share همچنان برایتان معضلی بزرگ است، از شنیدن اینکه Multi Control ابزاری برای خلاصی از این معضلات و برقراری یکپارچگی‌ کم‌نظیر بین کامپیوتر ویندوزی و گوشی‌های گلکسی است، احتمالاً خوشحال خواهید شد.

Multi Control یا کنترل چندگانه در گوشی سامسونگ چیست؟

کارکرد اصلی Multi Control اصلاً جابع‌جایی فایل نیست. این ویژگی در‌واقع چیزی شبیه‌ به Universal Control در اکوسیستم اپل است که اجازه می‌دهد تا به‌شیوه‌ای خلاقانه با استفاده از موس یا ترک‌پد و کیبورد لپ‌تاپ، بتوانید آیپد را کنترل کنید؛ گویی که صفحه‌ی تبلت جزئی از محیط دسکتاپ لپ‌تاپ یا کامپیوتر است و مرزی بین آن‌ها نیست.

کاربر می‌تواند نشانگر موس را مانند شیئی واقعی و با خارج‌کردن آن از لبه‌ی صفحه‌نمایش، بین کامپیوتر و گوشی جابه‌جا کند و بسته به اینکه موقعیت فعلی نشانگر در کدام دستگاه باشد، کنترل دستگاه فعال را با استفاده از موس و کیبورد کامپیوتر برعهده بگیرد. افزون‌براین، می‌توان با انتخاب و درگ‌کردن فایل، متن، لینک یا هر آیتم انتخابی دیگر و عبور‌دادن آن از لبه‌ی نمایشگر به دستگاه مجاور، به‌سادگی هرچه تمام‌تر و بدون نیاز به پیدا‌کردن و انتخاب و Share کردن، آن‌ها را در برنامه و موقعیت دلخواه جابه‌جا کرد.

چنین امکانی به‌لطف ویژگی Multi Control مدتی است که در دستگاه‌های گلکسی سامسونگ فراهم شده است، با این تفاوت که برخلاف اپل دیگر به تبلت‌هایش محدود نیست و دارندگان گوشی سامسونگ هم می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. بااین‌حال، مسئله‌ای که در ارتباط با این قابلیت وجود دارد، آن است که صرفاً روی دستگاه‌های گلکسی کار می‌کند. این یعنی به‌جز گوشی و تبلت سامسونگ، باید لپ‌تاپ ویندوزی نیز از خانواده‌ی گلکسی‌بوک‌ها باشد.

خوشبختانه این محدودیت‌ها و انحصارها معنایی برای سیستم‌عامل ویندوز و جامعه‌ی کاربری چندصدمیلیونی‌اش ندارد. ازآنجاکه عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های گلکسی‌بوک در بازار جهانی محدود است و در ایران نیز بسیار کمیاب و گران هستند، برخی از توسعه‌دهندگان توانسته‌اند محدودیت اجرای ابزار مالتی کنترل و بسیاری از اپلیکیشن‌های اختصاصی سامسونگ (One UI Book) روی دستگاه‌هایی به‌غیر از گلکسی‌بوک را با نوشتن اسکریپتی ساده بردارند. در‌ادامه، مراحل این‌ کار را به‌ شما آموزش خواهیم داد.

پیش‌نیازهای استفاده از Multi Control

پیش از آنکه مراحل نصب و فعال‌سازی Multi Control را شرح دهیم، چند نکته‌ی مهم را باید مدنظر بگیرید:

  • ویژگی Multi Control فقط در گوشی‌های سامسونگ با One UI 5.1 و جدیدتر کار می‌کند و امکان نصب آن در گوشی‌های اندرویدی دیگر وجود ندارد. در آینده، آموزشی مشابه برای گوشی‌های دیگر منتشر خواهیم کرد.
  • برای استفاده از Multi Control در لپ‌تاپ و کامپیوتر، باید سیستم شما به ماژول وای‌فای و بلوتوث مجهز باشد. برای آنکه تجربه‌ی روان‌تر و کم‌نقص‌تری کسب کنید، استفاده از این قابلیت روی لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های نسل ۸ اینتل به‌بعد و ماژول Wi-Fi 6 ساخت اینتل (سری AX) را به‌ شما توصیه می‌کنیم.
  • برنامه‌ی Multi Control فقط با ویندوز ۱۰ و ۱۱ کار می‌کند و بهترین سازگاری را با ویندوز ۱۱ دارد.
  • برای استفاده از این قابلیت، به سامسونگ اکانت نیز نیاز دارید و باید در حساب خود در گوشی وارد شده باشید.

مراحل نصب و فعال‌سازی Multi Control در ویندوز

  • از تنظیمات گوشی سامسونگ خود، بخش Connected devices را بررسی کنید که گزینه‌ی Multi control وجود داشته باشد و فعال است. همچنین، از گلکسی استور بررسی کنید که آخرین نسخه‌ی آن روی گوشی شما نصب شده است.
  • در ویندوز فایل GalaxyBookEnabler.zip را از لینک زیر و قسمت Assets دانلود کنید.
  • محتویات فایل را در پوشه‌ای از حالت فشرده خارج کنید.
  • برنامه‌ی Terminal را در منو استارت جست‌وجو و اجرا کنید.
  • روی فلش کنار تب کلیک و Settings را انتخاب کنید.
ویندوز ترمینال
  • از سمت چپ گزینه‌ی Windows PowerShell را انتخاب و از سمت راست گزینه‌ی Run this profile as Administrator را فعال کنید و پس‌ از انتخاب Save، پنجره‌ی Terminal را ببندید.
تنظیمات پاورشل در ترمینال ویندوز
  • داخل پوشه‌ای که محتویات فایل فشرده را در آن استخراج کردید، راست‌کلیک و Open in Terminal را انتخاب کنید.
  • کد زیر را کپی کنید و پس از پیست‌کردن داخل پاورشل، اینتر بزنید:
Set-ExecutionPolicy -Scope Process -ExecutionPolicy Bypass .\GalaxyBookEnabler.ps1
  • اگر پیغام اخطار امنیتی (Security Warning) را مشاهده کردید، کلید r روی کیبورد را فشار دهید و اینتر بزنید. در مرحله‌ی بعد، کلید y را فشار دهید و اینتر بزنید تا تغییرات لازم اعمال شوند.
چند خط کد در CMD ویندوز
  • در صفحه‌ی بعدی، باز‌هم y را وارد کنید و اینتر بزنید تا برنامه‌های لازم برای استفاده از Multi Control نصب شوند. درصورتی‌که با خطایی مواجه شدید، می‌توانید هر سه‌ برنامه‌ را ازطریق مایکروسافت استور به‌صورت دستی نصب کنید.
خط فرمان ویندوز در حال نمایش چند کد
  • پس‌ از دانلود و نصب این سه‌ برنامه، نوبت‌ به نصب Multi Control می‌رسد. در صفحه‌ی بعدی، 1 را فشار دهید و اینتر بزنید. سپس Y را وارد کنید و اینتر بزنید تا برنامه دانلود شود. اگر به‌ هر دلیلی نصب انجام نشد، از لینک زیر به‌صورت دستی دانلود کنید.
کد ها در خط فرمان ویندوز
  • برنامه‌ی Samsung Account را اجرا و روی Sign In کلیک کنید و وارد همان اکانت سامسونگی شوید که در گوشی خود قبلاً وارد کرده بودید.
برنامه ویندوزی سامسونگ اکانت
  • پس‌ از واردشدن به‌ اکانت خود، برنامه‌ی Multi Control را اجرا کنید. ممکن است با خطای This model is not supported مواجه شوید؛ ولی با زدن کلید Esc کیبورد، می‌توانید این پیغام را نادیده بگیرید.
برنامه ویندوزی Multi Control
  • گزینه‌‌ی بالای صفحه را روشن کنید و منتظر بمانید تا گوشی شما در فهرست Available devices نشان داده شود. پس‌ از نمایش مدل گوشی خود، روی آن کلیک کنید تا به گوشی متصل شود.

درصورت اتصال موفق، نوار سفیدرنگی در لبه‌ی نمایشگر لپ‌تاپ و گوشی نشان داده می‌شود که به‌ این معناست از ناحیه‌ای که این نوار ظاهر می‌شود، نشانگر موس را می‌توان بین گوشی و لپ‌تاپ جابه‌جا کرد.

وصل شدن گوشی سامسونگ و لپ تاپ با Multi Control

اگر گوشی در فهرست نشان داده نشد، نکات زیر را بررسی و مجددا برای وصل‌شدن به گوشی تلاش کنید:

  • مطمئن شوید که هم لپ‌تاپ و هم گوشی به‌ یک شبکه‌ی وای‌فای یکسان وصل شده‌اند و اتصال پایدار است (استفاده از هات‌اسپات خود گوشی نیز امکان‌پذیر است).
  • از روشن‌بودن بلوتوث هر دو دستگاه مطمئن شوید.
  • گوشی شما نباید به VPN یا ابزارهای تغییر آی‌پی وصل شده شده باشد؛ وگرنه اتصال برقرار نمی‌شود. ممکن است تنظیم DNS نیز در برخی مواقع اجازه‌ی برقراری اتصال را ندهد.
  • از Task Manager بررسی کنید که سرویس Samsung Continuity Service از تب Process در حال‌ اجرا باشد؛ در‌غیراین‌صورت سیستم را ریستارت و دوباره Multi Control را باز کنید.
  • مطمئن شوید که گزینه‌ی Multi Control در گوشی فعال است و همان اکانت سامسونگ مشترک با اکانت واردشده در ویندوز داخل گوشی وارد شده است.
  • پس‌ از اجرای Multi Control، آیکون آن در نواروظیفه اضافه می‌شود. گاهی برای وصل‌شدن به‌ گوشی لازم است هم برنامه‌ی Multi Control باز باشد و هم منو پاپ‌آپ آن باز باشد که با کلیک روی آیکون نواروظیفه ظاهر می‌شود. گاهی نیز باید چند دقیقه برای شناسایی‌شدن گوشی در شبکه صبر کنید.
تنظیمات Multi Control سامسونگ در ویندوز

پس‌ از اولین اتصال موفق، بعد از هر بار قطع اتصال درصورتی‌که گوشی شناسایی شود، مجدداً اتصال به‌صورت خودکار برقرار می‌شود. پس‌ از وصل‌شدن، در داخل برنامه‌ی Multi Control می‌توانید موقعیت گوشی را باتوجه‌به مانیتور خود تغییر دهید.

برای این‌ کار کافی است که روی نماد گوشی خود کلیک کنید و هرجایی که می‌خواهید رها کنید یا جهتش را عوض کنید تا از سمت دلخواهتان نشانگر موس را از نمایشگر عبور دهید و داخل گوشی با آن کار کنید.

نحوه چینش دستگاه ها در Multi Control

حتی می‌توانید تراز گوشی را بسته به خط افق نمایشگر خود تغییر دهید تا به‌عنوان مثال هنگامی‌که موس را از وسط صفحه لپ‌تاپ خارج می‌کنید، از بالای صفحه‌نمایش گوشی به‌جای وسط صفحه ظاهر شود. توصیه می‌کنیم که موقعیت گوشی را در سمت چپ نمایشگر قرار دهید تا کمتر به‌صورت ناخواسته نشانگر موس هنگام کار در محیط ویندوز وارد گوشی شود.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های Multi Control

  • با جابه‌جایی نشانگر موس، می‌توانید در محیط گوشی با برنامه‌ها کار کنید و با استفاده از کیبورد تایپ کنید و بعد از اتمام کار، موس را به ویندوز برگردانید. تمامی فرامین اصلی موس و کیبورد مانند کلیک‌راست و کلیک‌چپ و اسکرول و نیز میان‌برهایی مانند تغییر زبان به‌خوبی پشتیبانی می‌شوند (در تنظیمات نیز قابلیت شخصی‌سازی دارند).
  • هر آیتم انتخاب‌کردنی و جابه‌جاشدنی را در گوشی یا ویندوز پس‌ از انتخاب بکشید و با عبور‌دادن از مرز بین دو صفحه و رها‌کردن آن در محل مدنظر، آن‌ را انتقال دهید. برای مثال، عکسی در گوشی خود دارید و هم‌زمان در کامپیوتر مشغول کار روی فایل ورد هستید. عکس را از گالری می‌توانید انتخاب و بعد از کشیدن و رها‌کردن آن داخل ورد، عکس را مستقیماً در فایل ورد خود وارد کنید.
  • متن‌ها و لینک‌ها را نیز می‌توانید با عمل کشیدن و رها‌کردن در ویرایشگر متن یا آدرس‌بار مرورگر از گوشی به لپ‌تاپ یا برعکس وارد کنید. همچنین، کلیپ‌بورد هر دو دستگاه تا زمانی‌که Multi Control متصل باشد، سینک می‌شوند و هر آنچه کپی کنید، در کلیپ‌بورد هر دو دستگاه قرار می‌گیرد.

غیرفعال‌کردن و بازگرداندن تغییرات و حذف Multi Control

درصورتی‌که این ویژگی مزاحم کارکردن شما با کامپیوتر بود یا با قطع و وصل‌های مکرر مواجه شدید، با خاموش کردن گزینه‌ی Multi Control در هرزمانی ازطریق تنظیمات، می‌توانید آن‌ را غیرفعال کنید.

برای اینکه Multi Control در هر کامپیوتر ویندوزی اجراشدنی باشد، این اسکریپت تغییراتی را در رجیستری برای شناساندن مدل دستگاه به‌عنوان لپ‌تاپ گلکسی‌بوک اعمال می‌کند. این تغییرات مشکلی در کارکرد عادی سیستم و دریافت به‌روزرسانی‌های ویندوز به‌وجود نمی‌آورند و حتی مدل دستگاه در بخش About همان مدل اصلی دستگاه خواهد بود.

بااین‌حال، چنانچه از تغییرات اعمال‌شده پشیمان شدید، کافی است باردیگر فایل اسکریپت را با روشی که در بالا گفته‌شده باز کنید و این‌بار کلید D را برای حذف فشار دهید و اینتر بزنید تا این تغییرات در ویندوز خنثی شوند. در‌ادامه، می‌توانید تک‌تک برنامه‌ها را از تنظیمات ویندوز بخش Apps حذف کنید.

درصورتی‌که در هر‌یک از مراحل نصب و فعال‌سازی Multi Control با مشکل یا خطایی برخوردید یا نتوانستید گوشی خود را وصل کنید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات