بررسی ال جی ولوت [به همراه ویدئو]

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 30 دقیقه
ال جی ولوت با نمایشگر کشیده، بدنه‌ی ظریف و رنگ گرادیانی خاصش، می‌تواند انتخابی مناسب برای کسانی باشد که به ظاهر منحصربه‌فرد و چشم‌نواز بیش از هرچیز دیگری اهمیت می‌دهند.
تبلیغات

از کارگذاری کلیدهای پاور و کنترل صدا به نمای پشت و ساخت گوشی ماژولار گرفته تا اضافه‌کردن نمایشگر ثانویه و دوربین اولتراواید؛ ال‌جی در سال‌های نه‌چندان دور، ایده‌های مختلف و بعضا کارآمدی را به دنیای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد؛ اما مواردی همچون پافشاری روی یک زبان طراحی و تمایل اندک به تغییر تجربه‌ی نرم‌افزاری باعث شد که ال‌جی از رقابت جا بماند؛ هرچند که آمارها نشان می‌دهند این برند کره‌ای کماکان جایگاه سوم بازار مهم آمریکا را دراختیار دارد.

ال‌جی مدتی پیش از کنارگذاشتن خانواده‌ی پرچم‌دار G و V خبر داد و در عوض تصمیم گرفت تا روی چند محصول محدود و منحصربه‌فرد تمرکز کند. ال جی ولوت نخستین ثمره از استراتژی جدید کره‌ای‌ها است که طراحی جذاب و ظریفی دارد و از جمله‌ی مهم‌ترین مشخصات آن می‌توان به مواردی همچون نمایشگر OLED، اسپیکرهای استریو با صدای سه‌بعدی و صدالبته قاب Dual Screen اشاره کرد.

ال جی ولوت کمی دیر و پس از گذشت ۹ ماه از عرضه‌ی جهانی برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی، کیفیت ساخت و قاب Dual Screen ال جی ولوت

نمایشگر کشیده و پهنای اندک بدنه‌ی ال جی ولوت در نگاه نخست بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می‌کنند. نسبت تصویر ۲۰٫۵:۹ و ابعاد ۷٫۹ × ۷۴٫۱ × ۱۶۷٫۲ میلی‌متری ولوت دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این گوشی هوشمند از محصولی همچون گلکسی اس ۲۱ پلاس بیش از ۵ میلی‌متر بلندتر و ۱٫۵ میلی‌متر کم‌عرض‌تر باشد. پهنای کمترِ ال جی ولوت به‌جای‌گیری بهتر آن در دست و رسیدن انگشت شست به تمام عرض نمایشگر کمک می‌کند، هرچند که دسترسی به لبه‌ی بالایی کماکان نیازمند جابه‌جایی دست یا کمک‌گرفتن از دست دیگر خواهد بود.

نمای جلویی و صفحه اصلی رابط کاربری گوشی الجی ولوت در دست کاربر

۸۸٫۶ درصد از نمای جلویی ال‌جی ولوت دراختیار نمایشگر ۶٫۸ اینچی‌اش قرار دارد. حاشیه‌های کناری به‌لطف لبه‌های خمیده‌ی نمایشگر بسیار باریک، اما حاشیه‌های بالا و پایین اندکی قطور هستند؛ البته نه به‌اندازه‌ای که باعث مزاحمت بصری برای کاربر باشد. دریچه‌ی اسپیکر مکالمه در حاشیه‌ی بالا‌ و دوربین سلفی به‌صورت بریدگی قطره‌ای کوچکی در میانه‌‌ی لبه‌ی بالایی نمایشگر قرار گرفته‌اند؛ البته اسپیکر مکالمه به‌عنوان کانال دوم اسپیکر استریوی ال جی ولوت انجام‌وظیفه می‌کند.

خمیدگی لبه‌های کناری نمایشگر ال جی ولوت به‌اندازه‌ای شدید نیست که باعث بروز لمس‌های تصادفی نشود. کره‌ای‌ها زبان طراحی ولوت را 3D Arc Design می‌نامند؛ چراکه پنل شیشه‌ای پشتی نیز خمیدگی یکسانی در لبه‌ها دارد و مانند پوشش صفحه‌نمایش با پیشروی به‌سمت فریم آلومینیومی دستگاه، ضخامت فریم را درمقایسه‌با لبه‌های بالایی کاهش داده و ساختار متقارنی را در بدنه‌ی گوشی به‌وجود آورده است. متأسفانه ال‌جی در مورد سازنده‌ی پنل‌های شیشه‌ای پشت و جلوی گوشی اطلاعاتی ارائه نمی‌دهد.

نمای پشتی سه رنگ سفید، کرمی و سبز الجی ولوت کنار هم

ال‌جی گوشی هوشمند ولوت را در رنگ‌های سفید شفقی، سبز شفقی، خاکستری شفقی، قرمز، صورتی و Illusion Sunset به‌فروش می‌رساند که رنگ آخر درست‌مانند آنچه از نامش نیز برمی‌آید، انبوهی از طیف‌های رنگی را در بطن خود دارد، بسته به زاویه‌ی تابش نور، پشت گوشی ولوت در رنگ‌هایی همچون صورتی، طلایی/زرد و بنفش/آبی به‌نظر می‌رسد. پنل پشتی حالتی آینه‌ای دارد و بسیار براق است، برهمین اساس گوشی به‌سادگی از دست سر می‌خورد و لکه و آثار انگشت را به خود می‌گیرد؛ پس یا باید به فکر قاب باشید یا همراه خود دستمال میکروفایبر نیز حمل کنید!

از طیف‌های رنگی خیره‌کننده‌‌ی بدنه که بگذریم، لوگوی LG، نشان استاندارد اروپا و ماژول‌های دوربین تمام المان‌هایی هستند که روی سطح تخت پنل پشتی به‌چشم می‌خورند. ال‌جی دوربین پشتی ولوت را به‌شکل قطره‌ی باران توصیف می‌کند؛ چرا دوربین واید، اولتراواید، عمق‌سنج و فلش LED آن به‌ترتیب از بزرگ به‌کوچک زیر هم قرار گرفته‌اند. از بین تمام ماژول‌ها، تنها دوربین واید اندکی برآمدگی دارد که برخلاف پرچم‌داران امروزی، باعث لق‌خوردن دستگاه روی میز نمی‌شود.

نمای کلی پنل پشتی گوشی الجی ولوت و طیف رنگ صورتی و نارنجی آن

در مدل Illusion Sunset ال جی ولوت، فریم آلومینیومی دستگاه به رنگ طلایی است. کلید پاور روی لبه‌ی راست، کلیدهای کنترل صدا و فراخوان دستیار دیجیتال Google Assistant روی لبه‌ی چپ قرار گرفته‌اند. کلیه‌ی کلیدها بازخورد مناسبی دارند و دسترسی به آن‌ها به‌سادگی صورت می‌پذیرد؛ اما شاید حین برداشتن گوشی از روی میز، به‌صورت اتفاقی کلید Google Assistant را نیز فشار دهید.

ال جی ولوت جزو معدود گوشی‌های بازار با جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون به‌شمار می‌آید. این جک همراه‌با پورت شارژ USB-C، روزنه‌ی میکروفون و دریچه‌ی کانال اصلی اسپیکر روی لبه‌ی پایین فریم قرار گرفته‌اند. در لبه‌ی بالایی فریم نیز درگاه سیمکارت/کارت حافظه یا سیمکارت اول/دوم و روزنه‌ی دیگر میکروفون به‌چشم می‌خورند. از جمله‌ی نکات منفی طراحی ال جی ولوت نیز می‌توان به قرار نگرفتن پورت‌ها، دریچه‌ها و روزنه‌های آن در یک راستا اشاره کرد.

کاربر در حال ثبت اثرانگشت برای بازگشایی گوشی الجی ولوت با حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش

کمی بالاتر از لبه‌ی پایین، حسگر اثر انگشت اپتیکال ال جی ولوت زیر نمایشگر قرار دارد. فرایند ثبت اثر انگشت در دو مرحله، شامل سطح و لبه‌های کناری انگشت انجام می‌شود؛ اما پس از آن، گوشی با سرعت و دقت مناسبی احراز هویت را انجام می‌دهد. حسگر اثر انگشت ولوت اندکی پایین‌تر از محل مرسوم در گوشی‌های دیگر قرار گرفته است و پس از مدتی کار کردن با دستگاه، می‌توان به محل جدید عادت کرد.

ال‌جی ولوت گواهی IP68 برای مقاومت دربرابر فشار عمق ۱٫۵ متری آب به‌مدت ۳۰ دقیقه و مجموعه‌ی استانداردهای MIL-STD-810G را دریافت کرده است؛ اما مانند هر استاندارد دیگری صرفاً باید آن‌ها را به‌عنوان یک ضریب اطمینان در نظر گرفت؛ پس توصیه می‌کنیم که در استفاده از گوشی احتیاط کنید.

دوربین سلفی و بریدگی قطره‌ای در حاشیه بالایی گوشی الجی ولوت
حاشیه پایینی نمای جلویی گوشی الجی ولوت
ماژول دوربین سه گانه پنل پشتی گوشی الجی ولوت
اسپیکر، درگاه شارژ USB-C و جک ۳٫۵ میلی متری هدفون در لبه پایینی گوشی الجی ولوت

قاب Dual Screen نخستین واکنش رسمی ال‌جی به دسته‌ی نوظهور گوشی‌های تاشدنی به‌شمار می‌آید. این قاب برای نخستین‌بار برای گوشی هوشمند LG V50 دردسترس قرار گرفت؛ اما اکنون با تغییرات متعدد، نسخه‌ای از آن برای گوشی ال جی ولوت نیز به‌فروش می‌رسد. هدف کره‌ای‌ها از عرضه‌ی قاب Dual Screen فراهم‌ساختن راهی برای افزایش بهره‌وری کاربر بدون مواجهه با دغدغه‌های مربوط به مقاومت و استحکام گوشی‌های تاشدنی است.

ابعاد و وزن نسخه‌ی جدید قاب Dual Screen به‌ترتیب ۱۴٫۴ × ۸۴٫۶ × ۱۷۴٫۴ میلی‌متر و ۱۲۹ گرم است، بدین‌ترتیب حین استفاده از این قاب، ال جی ولوت بیش از ۲ برابر حجیم‌تر می‌شود و وزن آن به ۳۰۹ گرم افزایش می‌یابد. بنابر تجربه‌ی ما، استفاده‌ی کوتاه از گوشی با قاب Dual Screen چندان آزاردهنده نیست؛ اما در طولانی‌مدت، به خستگی مچ دست می‌انجامد.

نمایشگر اعلام وضعیت روی قاب Dual Screen‌ گوشی الجی ولوت

قاب Dual Screen ال‌جی باتری اضافه‌ای در بطن خود ندارد و صرفاً یک نمایشگر OLED ثانویه‌ با ابعاد کاملاً یکسان ۶٫۸ اینچی و نمایشگر بیرونی کوچک ۴۰ پیکسلی برای نمایش ساعت و اعلانات را به LG Velvet اضافه می‌کند. ال‌جی در کمال تعجب بریدگی قطره‌ای یکسانی را نیز روی نمایشگر قاب Dual Screen ایجاد کرده است که کارایی دیگری جز ایجاد تقارن ندارد!

گوشی الجی ولوت و قاب Dual Screen در دست کاربر حین کار با آن

ال‌جی لولای قاب Dual Screen را 360 Freestop Hinge می‌نامد؛ چراکه این لولا نمایشگر دوم را در هر زاویه‌ای نگه می‌دارد و اجازه‌ی چرخش ۳۶۰ درجه‌ی آن برای استفاده‌ی «عادی» از ال‌جی ولوت را نیز می‌دهد؛ البته ارگونومی و راحتی استفاده از گوشی در چنین حالتی، فرسخ‌ها با حالت ایده‌آل فاصله دارد.

نمایشگر و اسپیکر ال جی ولوت

ال جی نمایشگر ۶٫۸ اینچی ولوت را OLED FullVision Display می‌نامد که به حاشیه‌های باریک دورتادور نمایشگر و پنل OLED آن اشاره دارد. این نمایشگر ۲۴۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسلی روی قطر ۶٫۸ اینچی‌اش تراکم ۳۹۵ پیکسل‌براینچ ارائه می‌دهد که حتی مطابق استانداردهای امروزی نیز وضوح کافی را در متون و تصاویر به‌ارمغان می‌آورد و از سوی دیگر بار پردازشی و مصرف انرژی مضاعف را روی دوش پردازنده‌ی گرافیکی و باتری دستگاه نمی‌گذارد. متأسفانه از نرخ نوسازی ۱۲۰ یا ۹۰ هرتزی خبری نیست و نمایشگر ولوت ۶۰ هرتزی است.

نمای کلی گوشی الجی ولوت ایستاده روی میز

در آزمایش‌های زومیت نمایشگر ۶٫۸ اینجی ال‌جی ولوت در حالت‌های دستی و خودکار به‌ترتیب به حداکثر روشنایی ۷۴۰ و ۸۰۶ نیت (در نیمه‌ی پایین پنل) دست یافت که نتیجه‌ی رضایت‌بخشی است و استفاده از گوشی را در محیط‌های بسیار روشن نیز آسان می‌کند؛ اما در بین بهترین پنل‌های OLED قرار نمی‌گیرد. روشنایی صفر نیتی رنگ مشکی نشان از کنتراست بسیاری بالای نمایشگر دارد؛ درحالی‌که حداقل روشنایی ۲٫۵۷ نیتی به‌راحتی چشمان کاربر در محیط‌های تاریک کمک می‌کند.

ال‌جی در تنظیمات نمایشگر گوشی Velvet پروفایل‌های رنگی Natural (با قابلیت تنظیم دمای رنگ‌ها)، Vivid و Cinema را دراختیار کاربر می‌گذارد؛ درحالی‌که حالت Custom با امکان تنظیم دما، سطح رنگ‌های RGB، اشباع، فام و میزان شارپ‌بودن تصویر به فرد در دستیابی به کیفیت تصویر دلخواهش کمک می‌کند؛ اما هریک از پروفایل‌های رنگی در زمینه‌ی پوشش فضاهای رنگی چه عملکردی دارند؟

  • Natural: پوشش کامل فضای رنگی sRGB، رنگ‌های نسبتاً سرد با خطای میانگین ۵
  • Vivid: پوشش کامل فضای رنگی گسترده‌ی DCI P3، رنگ‌های زنده‌تر و سردتر با خطای میانگین ۵٫۲
  • Cinema: تمایل نسبی به پوشش فضای رنگی DCI P3، رنگ‌های زنده با دمای مناسب و خطای میانگین ۴٫۴

قاب Dual Screen نیز از نمایشگر ۶٫۸ اینچی OLED بهره می‌برد. کاربر می‌تواند تنظیمات رنگی و سطح روشنایی نمایشگر اصلی و نمایشگر دوم را همگام کند یا روشنایی آن را به‌صورت مستقل تغییر دهد؛ البته همگام‌سازی روشنایی به سطح روشنایی یکسان در دو نمایشگر نمی‌انجامد، به‌عنوان مثال با قرار دادن اسلایدر روی ۵۸ درصد، روشنایی نمایشگر اصلی و ثانویه به‌ترتیب به ۲۰۰ و ۱۶۳ نیت می‌رسد.

عملکرد نمایشگر ال جی ولوت دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

ال‌جی ولوت

۲٫۵۷

۰

۷۴۰

۰

۸۰۶

۵٫۲ (Vivid)

۴٫۴ (Cinema)

قاب Dual Screen ولوت

۲٫۶۹

۰

۶۱۴

۰

۶۲۰

۴٫۰ (Vivid)

۳٫۸ (Cinema)

پیکسل ۵

۲٫۳

۰

۶۳۲

۰

۹۰۰

۲٫۹ (Adaptive)

۱٫۶ (Natural)

گلکسی S20 FE

۲٫۲

۰

۶۰۸

۰

۱۲۷۰

۴٫۶ (Vivid)

۲٫۲ (Natural)

گلکسی S21

۲٫۲

۰

۶۷۵

۰

۱۱۱۵

۵ (Vivid)

۳٫۳ (Natural)

گلکسی S21 اولترا

۱٫۹

۰

۶۲۶

۰

۱۳۹۱

۴٫۶ (Vivid)

۲٫۹ (Natural)

گلکسی S20

۲

۰

۵۹۵

۰

۱۲۰۵

۵٫۳

۳٫۳ (Natural)

گلکسی S20 پلاس

۱٫۹

۰

۶۰۴

۰

۱۱۷۲

۵٫۲

۳٫۳ (Natural)

گلکسی S20 اولترا

۱٫۹

۰

۵۸۰

۰

۱۱۵۰

۵٫۳ (Vivid)

۳ (Natural)

گلکسی زد فولد ۲

(حالت تبلت)

۲

۰

۵۹۵

۰

۹۳۰

۵٫۳

۳٫۳ (Natural)

گلکسی زد فولد ۲ (حالت موبایل)

۲٫۱

۰

۶۱۴

۰

۹۶۰

۴٫۹

۲٫۴ (Natural)

آیفون ۱۲ پرو مکس

۲

۰

۹۷۵

۰

۱۳۷۰

۱٫۸ (فضای sRGB)

۱٫۸ (فضای sRGB)

آیفون ۱۲ پرو

۲

۰

۹۷۷

۰

۹۷۵

۱٫۸ (فضای sRGB)

۱٫۸ (فضای sRGB)

آیفون ۱۲

۲

۰

۷۶۵

۰

۷۶۳

۱٫۳ (فضای sRGB)

۱٫۳ (فضای sRGB)

شیائومی می ۱۰

۳٫۳

۰

۹۳۰

۰

۱۶۵۰

۲٫۶

۱٫۹ (Original)

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

۲٫۴

۰

۶۹۲

۰

۱۴۷۰

۵٫۳

۳٫۲ (Natural)

گلکسی نوت ۲۰

۲٫۶۵

۰

۷۰۲

۰

۱۲۶۱

۴٫۹

۳٫۲ (Natural)

آیفون ۱۱ پرو مکس

۲٫۲

۰

۱۱۳۰

۰

۱۱۳۰

۱٫۲ (فضای sRGB)

۱٫۲ (فضای sRGB)

آیفون ۱۱ پرو

۲٫۱

۰

۱۰۲۴

۰

۱۰۲۴

۱٫۲ (فضای sRGB)

۱٫۲ (فضای sRGB)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

نمایشگر دوم در پوشش فضاهای رنگی، رفتار مشابهی با نمایشگر اصلی دارد و حتی در پاره‌ای از موارد وضعیت آن بهتر است:

  • Natural: پوشش کامل فضای رنگی sRGB، رنگ‌های معتدل‌ با خطای میانگین کمترِ ۴٫۶
  • Vivid: پوشش کامل فضای رنگی گسترده‌ی DCI P3، رنگ‌های زنده‌تر‌ و نسبتاً معتدل‌ با خطای میانگین ۴
  • Cinema: تمایل نسبی به پوشش فضای رنگی DCI P3، رنگ‌های زنده با دمای مناسب و خطای میانگین ۳٫۸

ولوت از اسپیکرهای استریو با ترکیب مرسوم شامل کانال اصلی در لبه‌ی پایین و کانال ثانویه در حاشیه‌ی بالایی نمایشگر (اسپیکر مکالمه) بهره می‌برد. ال‌جی می‌گوید این اسپیکرها صوت را به‌صورت یکنواخت توزیع می‌کنند، از سوی دیگر کره‌ای‌ها مدعی هستند که به‌کمک موتور صوتی 3D، هوش مصنوعی با شناسایی جنس صوت، تنظیمات را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که صدای اشخاص واضح‌تر، موسیقی غنی‌تر و صدای فیلم‌ها به‌صورت سه‌بعدی به گوش کاربر برسد.

اسپیکرهای استریوی LG Velvet حجم صدای بسیاری خوبی دارند. فرکانس‌های بالا و میانی بسیار زنده و شفاف به‌گوش می‌رسند؛ اما صدای خروجی بیس و کوبندگی اسپیکر برخی از محصولات بالارده‌ را ارائه نمی‌دهند.

نرم‌افزار و رابط کاربری ال جی ولوت

ولوت به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۰ و رابط کاربری اختصاصی LG UX به‌فروش می‌رسد. در طی سال‌های اخیر رابط کاربری ال‌جی دستخوش تغییراتی شده است و اکنون شمای کلی آن اندکی به One UI سامسونگ شباهت دارد. اگر به آیکون‌های مربعی با گوشه‌های گرد، المان‌هایی با رنگ‌های زنده و البته قابلیت‌های شخصی‌سازی فراوان علاقه‌مند هستید، احتمالاً LG UX می‌تواند رضایتتان را جلب کند.

رابط کاربری و نمای جلویی گوشی الجی ولوت روی میز

LG UX امکان استفاده از کلیدهای ناوبری قدیمی اندروید یا ژست‌های حرکتی اندروید ۱۰ را برای جابه‌جایی در محیط نرم‌افزار دراختیار کاربر می‌گذارد. از سوی دیگر امکان اضافه‌کردن Google Feed به صفحه‌ی سمت چپ Home Screen نیز وجود دارد.

صرف‌نظر از دوگانگی Gallery / Google Photos، اپلیکیشن‌های Phone/Contacts و مرورگر اختصاصی Whale ال‌جی، رابط کاربری اختصاصی ال‌جی نرم‌افزار Duplicate دیگری ندارد و در باقی موارد از اپلیکیشن‌های خود گوگل استفاده می‌کند؛ اما چند اپلیکیشن‌ متفرقه‌ در دل رابط کاربری وجود دارد که شاید برای عده‌ای آزاردهنده باشد؛ پنج بازی شامل Asphalt 9، اپلیکیشن Booking.com و LG ThinQ از جمله‌ی آن‌ها هستند.

تجربه‌ی ما از گوشی ال‌جی ولوت با لگ‌های گهگاهی در جابه‌جایی بین منوها و بارگذاری مجدد آیکون‌ها/ویجت‌ها در صفحه‌ی Home همراه بود؛ اما مشخص نیست که این موارد به سخت‌افزار نه‌چندان ضعیف دستگاه مربوط باشد یا بهینه‌نبودن نرم‌افزار.

گوشی الجی ولوت در قاب Dual Screen که آن را به گوشی هوشمندی با دو نمایشگر تبدیل کرده است

منحصربه‌فردترین ویژگی‌های نرم‌افزاری ال‌جی ولوت حین استفاده از قاب Dual Screen نمایان می‌شوند؛ استفاده‌ی هم‌زمان از دو اپلیکیشن در کنار هم، اجرای مرورگر کروم به‌صورت مجزا روی هر صفحه، استفاده از یکی از نمایشگرها به‌عنوان کنترلر نرم‌افزاری بازی، اجرای یک اپلیکیشن به‌صورت گسترده در دو صفحه، از ویژگی‌های نرم‌افزاری Dual Screen ال‌جی به‌شمار می‌آیند.

با اتصال قاب Dual Screen، منوی شناوری در لبه‌ی نمایشگر اصلی ظاهر می‌شود که موارد زیر را در برمی‌گیرد:

  • Swap Screens: جابه‌جایی دو اپلیکیشن در حال اجرا بین دو نمایشگر
  • Show main on Dual Screen: انتقال اپلیکیشن در حال اجرا روی نمایشگر اصلی به نمایشگر دوم و بالعکس
  • Put main screen to sleep: خاموش‌کردن نمایشگر اصلی حین تماشای ویدئو روی نمایشگر دوم
  • Wide View: نمایشگر گسترده‌ی یک اپلیکیشن روی هر دو نمایشگر
  • Turn off Dual Screen: غیرفعال‌سازی نمایشگر دوم حین استفاده از گوشی در حالت Tent

توجه داشته باشید که حالت Wide View تنها با مرورگر اختصاصی ال‌جی موسوم به Whale و تعدادی از اپلیکیشن‌های گوگل شامل کروم، جیمیل، گوگل مپ، فوتوز، یوتیوب و یوتیوب موزیک سازگاری دارد و البته استفاده از آن نیز تجربه‌ی چندان جالبی به‌ارمغان نمی‌آورد؛ چراکه لولای قاب، شکاف قطوری بین تصویر دو نمایشگر به‌وجود می‌آورد.

کاربر درحال انتخاب شمایل جوی استیک بازی در نمایشگر دوم قاب Dual Screen گوشی الجی ولوت

شاید جذاب‌ترین قابلیت افزوده با قاب Dual Screen، به‌کارگیری یکی از دو نمایشگر به‌عنوان کنترلر نرم‌افزاری بازی باشد؛ البته برای ارگونومی بهتر، باید بازی را از ابتدا روی نمایشگر دوم اجرا کنید تا امکان استفاده از کنترلر روی نمایشگر اصلی (بخش سنگین‌تر دستگاه) را داشته باشید، چراکه پس از اجرای بازی، قابلیت Swap Screens غیرفعال می‌شود.

چنانچه از کیبورد خود LG روی ولوت استفاده کنید، قابلیت استفاده از کیبورد روی یکی از نمایشگرها و نمایش متن روی نمایشگر دیگر را نیز خواهید داشت.

عملکرد و تجربه‌ی کاربری ال جی ولوت

در شرایطی که ال جی ولوت در بازارهای جهانی با تراشه‌ی میان‌رده‌ی اسنپدارگون ۷۶۵ و پشتیبانی از اتصال 5G به‌فروش می‌رسد، مدل عرضه‌شده در ایران از تراشه‌ی پرچم‌دار نه‌چندان جدید ۱۰ نانومتری اسنپدراگون ۸۴۵ و سازگار با اتصال LTE قدرت می‌گیرد؛ تراشه‌ای که ۳ سال پیش روانه‌ی بازار شد.

کاربر در حال بازی با گوشی الجی ولوت

تراشه‌ی Snapdragon 845 از ترکیب ۴ هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Kryo 385 Gold هرکدام با ۲۵۶ کیلوبایت کش L2 و ۴ هسته‌ی ۱٫۷۷ گیگاهرتزی Kryo 385 Silver هرکدام با ۱۲۸ کیلوبایت کش L2 به‌عنوان CPU بهره می‌برد. این هسته‌ها به‌ترتیب نسخه‌‌ای سفارشی‌شده از هسته‌های قدیمی Cortex-A75 و Cortex-A55 هستند. کوالکام در کنار کش‌های مجزای L2، بالغ‌بر ۲ مگابایت کش اشتراکی L3 نیز برای CPU در نظر گرفته است.

اسنپدراگون ۸۴۵ از پردازنده‌ی گرافیکی ۷۱۰ مگاهرتزی Adreno 630 برای پردازش‌های گرافیکی قدرت می‌گیرد و از رم LPDDR4x با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز (نرخ ۳۷۳۲ تریلیون انتقال داده‌‌برثانیه) در ۴ کانال ۱۶ بیتی و پهنای باند ۲۹٫۹ گیگابایت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند و ۳ مگابایت کش سیستمی را نیز دراختیار تمام بلوک‌های خود قرار می‌دهد.

کاربر در حال بازی Asphalt 9 با نمایشگر دوم قاب Dual Screen در گوشی الجی ولوت

پشتیبانی از انکُد و دیکُد ویدئوهای H.265 با وضوح 2160p و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه و بهره‌گیری از مودم Snapdragon X20 LTE برای دستیابی به نرخ دانلود و آپلود بیشینه‌ی ۱۲۰۰ و ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه از جمله‌ی سایر ویژگی‌های تراشه‌ی اسنپدراگون 845 هستند.

ال‌جی ولوت در بازارهای جهانی در دو نسخه با رم ۶ یا ۸ گیگابایتی LPDDR4x و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی UFS 2.1 با ۹۵ گیگابایت حافظه‌ی دردسترس به‌فروش می‌رسد؛ اما در ایران تنها نسخه‌ی ۶ گیگابایتی آن دردسترس قرار دارد. در هر صورت این ترکیب چه در زمینه‌ی چندوظیفگی چه در زمینه‌ی فضای ذخیره‌سازی برای بسیاری از کاربران مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید که به‌لطف درگاه کارت حافظه‌ی microSD می‌توان فضای ذخیره‌سازی را تا ۲ ترابایت ارتقا داد.

عملکرد

حافظه‌

ال جی ولوت دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

ال‌جی ولوت

۶۵۸٫۲۸

۲۵۰٫۱۳

۱۵۲٫۱

۱۳۹٫۹۷

گلکسی S20 FE

۱۵۷۲٫۹۵

۶۷۴٫۷۷

۱۹۹٫۴۴

۲۳۶٫۳۲

پیکسل 5

۹۴۲٫۳

۴۰۸٫۵۲

۱۹۴٫۸

۲۱۳٫۳۳

گلکسی S21

۱۹۰۶٫۶۸

۱۳۳۱٫۰۲

۳۰۹٫۳۳

۲۹۰٫۲۹

گلکسی S21 اولترا

۱۸۹۲٫۶۸

۱۳۰۵٫۴۷

۳۱۳٫۰۶

۲۸۶٫۴۶

گلکسی S20 پلاس

۱۶۲۹٫۱۴

۷۱۱٫۸۳

۲۰۱٫۸۴

۲۱۹٫۱۲

گلکسی S20

۱۶۱۸٫۶۸

۶۹۸٫۱۶

۲۰۶٫۶۹

۲۲۶٫۲۹

گلکسی S20‌ اولترا

۱۶۳۷٫۹۳

۷۰۳٫۱

۲۰۸٫۵۱

۲۲۸٫۵۸

موتورولا ریزر 2020

۸۷۹٫۹

۴۶۹٫۱

۱۵۳٫۳۷

۱۳۶٫۹۱

آیفون ۱۲ پرو مکس

۸۲۱

۶۲۵

--

--

گلکسی زد فولد ۲

۱۶۳۶٫۲۴

۷۴۳٫۴۴

۲۴۲٫۹۸

۲۳۰٫۴۸

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

۱۷۷۲٫۴۴

۷۸۱٫۵۹

۱۸۸٫۷۵

۲۲۸٫۴۱

گلکسی نوت ۲۰

۱۷۰۶۵٫۵۵

۷۷۱٫۳

۲۰۹٫۱۳

۲۳۹٫۴۹

آیفون ۱۲ پرو

۸۱۷

۱۲۵۹

--

--

آیفون ۱۲

۸۱۸

۴۹۵

--

--

شیائومی می ۱۰

۱۳۷۴٫۳۶

۶۴۹٫۴۵

۲۱۳٫۸۲

۲۱۷٫۴۱

موتورولا اج پلاس

۱۷۱۵٫۲۱

۷۵۱٫۰۴

۲۲۹٫۰۳

۲۰۳٫۷۹

هواوی پی ۴۰ پرو

۱۸۰۹.۹۷

۳۹۴٫۵۳

۲۰۴٫۶۵

۲۳۵٫۶۵

آیفون ۱۱ پرو مکس

۱۵۹۵

۶۸۹

--

--

آیفون ۱۱ پرو

۱۵۳۱

۶۵۷

--

--

آیفون ۱۱

۱۱۹۷

۵۰۴

--

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

براساس بنچمارک PCMark در زمینه‌ی کاربری‌های روزمره و عادی، بین ال‌جی ولوت با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ و پیکسل ۵ با تراشه‌ی اسنپدراگون ۷۶۵ تفاوت چندانی وجود ندارد، در زمینه‌ی CPU، اسنپدراگون ۸۴۵ حدود ۱۳ درصد در پردازش‌‌های تک‌هسته‌ای ضعیف‌تر است؛ اما تست چندهسته‌ای با اختلاف فاحش ۳۰ درصدی بهتر از اسنپدراگون ۷۶۵ عمل می‌کند.

پردازنده‌ی گرافیکی اسنپدراگون ۸۴۵ برتری فاحشی بر اسنپدراگون ۷۶۵ دارد و در تست‌های گرافیکی زومیت بین ۵۵ تا ۱۵۰ درصد از تراشه‌ی میان‌رده‌ی به‌کاررفته در پیکسل ۵ و نسخه‌ی جهانی ال‌جی ولوت بهتر عمل می‌کند.

عملکرد ال جی ولوت دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

AnTutu 8

PCMark

Speedometer 2.0

3DMark

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی

Sling Shot Extreme

OpenGL/Metal

Wild Life

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

1440p

1440p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

ال‌جی ولوت

۳۲۰۶۵۸

۸۰۹۳

۴۸٫۵

۴۶۳۳

OpenGL

۱۲۱۷

Vulkan

۵۱۱

۲۰۹۰

۱۹

۱۳

۲۰

۱۳

--

۲۹

۳۳

--

گلکسی S20 FE

(۱۲۰هرتز)

۵۱۵۳۹۰

۱۲۰۴۴

۶۲٫۴

۷۱۰۰

OpenGL

۴۱۶۹

Vulkan

۹۲۴

۲۷۵۱

۳۱

۲۲

۱۸

۲۰

--

۴۰

۴۷

--

پیکسل ۵

(۹۰ هرتز)

۲۸۳۸۱۰

۸۸۹۲

۵۱٫۰

۲۹۷۵

OpenGL

Failed

۵۸۶

۱۶۰۲

۸٫۸

۵٫۷

۸٫۱

۵٫۸

--

۱۲

۱۳

--

گلکسی S21

(Adaptive)

۵۹۰۱۴۶

۱۴۱۹۱

۸۹٫۸

۸۶۷۵

OpenGL

۵۸۸۴

Vulkan

۱۰۷۰

۳۳۴۳

۴۱

۲۷

۳۷

۲۹

--

۵۱

۶۲

--

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive)

۶۴۷۴۶۹

۱۴۱۲۸

۸۳٫۶

۸۶۹۶

OpenGL

۵۹۶۰

Vulkan

۱۰۹۰

۳۵۰۴

۴۲

۲۸

۳۶

۲۸

--

۴۹

۶۰

--

گلکسی S20 اولترا

(۱۲۰ هرتز)

۵۲۷۴۲۹

۱۰۴۰۲

--

۷۲۳۰

OpenGL

--

۹۱‌۷

۲۷۷۴

--

۲۵

۲۰

--

۴۵

۵۱

--

آیفون ۱۲ پرو مکس

۵۸۹۲۲۷

--

۲۰۳٫۵

۷۰۲۸

Metal

۹۱۳۰

Metal

۱۵۹۲

۴۱۶۷

--

--

۴۱٫۰

۳۲٫۵

--

۴۳٫۲

۶۶٫۴

آیفون ۱۲

۵۸۶۳۹۰

--

۱۹۳٫۳

۶۸۳۸

Metal

۹۰۴۶

Metal

۱۶۱۳

۳۹۹۷

--

--

۴۹٫۹

۳۲٫۱

--

۵۲٫۳

۷۰٫۹

ریزر 2020

۲۶۵۳۴۱

۸۰۷۲

۴۹٫۷

۳۴۲۶

OpenGL

۱۶۷۰

Vulkan

۶۱۳

۱۸۹۱

۱۸٫۰

۸٫۴

۱۸٫۰

۸٫۴

--

۲۶٫۰

۲۱٫۰

--

آیفون ۱۲ پرو

۵۶۶۳۰۵

--

۱۹۸٫۷

۶۷۴۳

Metal

۸۶۶۶

Metal

۱۵۹۰

۳۹۸۵

--

--

۴۷٫۱

۳۳٫۴

--

۴۹٫۲

۷۰٫۱

گلکسی زد فولد ۲

(Adaptive)

۵۷۷۱۱۹

۱۲۳۸۷

۷۳٫۷

۸۰۵۰

OpenGL

۴۱۱۳

Vulkan

۹۷۷

۳۱۶۵

۲۱

۲۲

۲۱

۲۲

--

۲۷

۴۷

--

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

(Adaptive)

۵۰۵۲۳۲

۱۲۰۸۱

۶۷٫۴

۷۳۲۵

OpenGL

--

۹۴۱

۲۷۸۴

۳۳

۲۲

۲۶

۲۱

--

۴۳

۴۹

--

گلکسی نوت ۲۰

۵۰۴۷۸۹

۱۰۳۴۴

۶۳٫۲

۷۲۴۰

OpenGL

--

۹۰۳

۲۷۳۶

۲۰

۲۰

۲۰

۲۰

--

۴۲

۵۰

--

موتورولا اج پلاس

۵۸۵۷۴۵

۱۲۰۲۸

۶۸٫۵

۸۲۶۶

OpenGL

--

۹۱۳

۳۳۸۷

۳۲

۲۱

۳۲

۲۱

--

۴۸

۵۲

--

آیفون ۱۱

۵۲۲۱۷۰

--

--

۶۵۵۸

Metal

--

۱۳۲۶

۳۲۶۲

--

--

۵۹٫۹

۳۱٫۶

--

۶۰

۷۱٫۶

شیائومی می ۱۰

۵۶۳۸۰۶

۱۰۹۴۳

--

۷۷۸۹

OpenGL

--

۹۰۴

۳۳۳۷

--

۳۰

۲۰

۴۵

۵۰

--

هواوی پی ۴۰ پرو (Perf. mode)

--

۱۰۴۲۸

--

۶۴۱۰

OpenGL

--

۷۷۹

۳۲۱۸

--

۱۶

۱۷

--

۳۱

۴۵

--

گلکسی S20

۵۰۵۰۴۱

۱۰۳۵۱

--

۷۱۸۸

OpenGL

--

۹۱۲

۲۸۰۱

--

۲۳

۲۰

--

۴۴

۵۰

--

وان‌پلاس ۷ پرو(۹۰ هرتز)

۴۷۲۲۷۲

۹۱۹۶

--

۶۰۷۱

OpenGL

--

۷۲۱

۲۶۴۰

--

۱۳

۱۶

--

۳۱

۶۶

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بنچمارک‌ها معمولاً عملکرد دستگاه را در بازه‌های زمانی کوتاه می‌سنجند؛ اما در دنیای واقعی گاهی ممکن است کاربر تا با اجرای مداوم بازی، تراشه‌ی گوشی را تحت‌فشار قرار دهد. ما برای شبیه‌سازی چنین سناریویی، بنچمارک 3DMark Wild Life را به‌مدت ۲۰ دقیقه به‌صورت بی‌وقفه اجرا می‌کنیم و در طول این آزمون، دمای بدنه و سطح پایداری عملکرد را می‌سنجیم.

آزمون استرس ال جی ولوت
نمودار نرخ فریم ال جی ولوت

در آزمون استرس زومیت، ال جی ولوت عملکرد فوق‌العاده پایداری دارد و تنها با ۱۱ درصد افت عملکرد، در بدترین حالت نیز ۸۹ درصد عملکرد بیشینه‌ی خود را دراختیار کاربر می‌گذارد؛ اما با توجه به قدمت تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵، دستگاه‌های پرچم‌دار حتی با افت عملکرد شدیدتر نیز عملکرد بهتری را به ارمغان می‌آورند. در طول آزمون نیز دمای بدنه‌ی گوشی در داغ‌ترین وضعیت به ۴۰ درجه‌ی سلسیوس رسید که درمقایسه‌با پاره‌ای از دستگاه‌های پرچم‌دار، نتیجه‌ی بهتری به‌شمار می‌آید.

باتری ال جی ولوت

ال‌جی می‌گوید باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی ولوت تمام روز دوام می‌آورد و مدعی است که قابلیت AI Smart Battery می‌تواند با تغییر هوشمند تنظیمات، بر میزان شارژدهی بیافزاید. در شرایطی که نسخه‌ی جهانی ولوت به‌لطف پشتیبانی از Quick Charge 4.0+ امکان پشتیبانی از شارژرهای ۲۵ واتی را دارد، نسخه‌‌ی موجود در ایران تا سقف ۱۵ وات را پشتیبانی می‌کند؛ البته هر دو مدل به‌صورت پیش‌فرض با شارژر ۱۶٫۲ واتی به‌فروش می‌رسند.

کاربر در حال تماشای فیلم سینمایی در الجی ولوت

شارژر پیش‌فرض ال‌جی ولوت می‌تواند ظرف مدت ۱۲۰ دقیقه باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی دستگاه را به‌صورت کامل شارژ کند؛ البته امکان استفاده از پدهای شارژ بی‌سیم Qi با سقف توان ۹ وات نیز دراختیار کاربر قرار دارد.

عملکرد باتری ال جی ولوت دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمون

نمایشگر

باتری

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

ال‌جی ولوت

۶٫۸ اینچ

۲۴۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۳۰۰

۱۶:۲۵

۱۱:۲۵

گلکسی S20 FE

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۴:۴۱

۸:۳۰

پیکسل ۵

(۹۰ هرتز خودکار)

۶٫۰ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۸۰

۲۳:۴۴

۱۱:۰۸

گلکسی S21

(Adaptive)

۶٫۲ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۸:۱۱

۸:۰۵

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive)

۶٫۸ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۹:۰۷

۷:۲۱

گلکسی S20 اولترا

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۹ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۲۵

۸:۳۱

گلکسی S20 پلاس

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۷ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۱:۳۸

۷:۲۹

گلکسی S20

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۲ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۲:۴۲

۷:۲۴

ریزر 2020

۶٫۲ اینچ

۲۱۴۲ × ۸۷۶ پیکسل

۲۸۰۰

۱۴:۴۳

۸:۴۱

آیفون ۱۲ پرو مکس

۶٫۷ اینچ

۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل

۳۶۸۷

۲۰:۴۷

--

گلکسی زد فولد ۲

(تبلت Adaptive)

۷٫۶ اینچ

۲۲۰۸ × ۱۷۶۸ پیکسل

۴۵۰۰

۱۲:۴۴

۷:۰۰

گلکسی نوت ۲۰ اولترا

(Adaptive)

۶٫۹ اینچ

۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۸:۳۴

۸:۲۹

گلکسی نوت ۲۰

۶٫۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۳۰۰

۲۲:۱۳

۱۰:۳۵

آیفون ۱۲ پرو

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۲۸۱۵

۱۷:۱۴

--

آیفون ۱۲

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۲۸۱۵

۱۷:۵۰

--

آیفون ۱۱

۶٫۱ اینچ

۱۷۹۲ × ۸۲۸ پیکسل

۳۱۱۰

۱۲:۱۷

--

شیائومی می ۱۰

(۹۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۸۰

۲۰:۰۳

۱۲:۰۱

موتورولا اج پلاس

(۹۰ هرتز)

۶٫۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۹:۵۱

۱۳:۵۳

هواوی پی ۴۰ پرو

(۹۰ هرتز)

۶٫۵۸ اینچ

۲۶۴۰ × ۱۲۰۰ پیکسل

۴۲۰۰

۱۹:۲۱

۱۲:۴۳

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ال‌جی ولوت در آزمون پخش ویدئوی HD زومیت با روشنایی ۲۰۰ نیت، بدون صدا و قطع کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم (حالت پرواز) به‌مدت ۱۶ ساعت و ۲۵ دقیقه دوام آورد که نتیجه‌ی بسیار خوبی است؛ اما با بهترین‌های بازار فاصله دارد. بنچمارک PCMark نیز نشان می‌دهد که در همین شرایط، صفحه‌نمایش گوشی ال‌جی در کاربری‌های روزمره می‌تواند بیش از ۱۱ ساعت روشن بماند؛ نتیجه‌ای که ولوت را در ردیف دستگاه‌هایی با شارژدهی مطلوب قرار می‌دهد.

دوربین ال جی ولوت

ال‌جی ولوت از دوربین سه‌گانه‌ای با ترکیب دوربین واید ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و عمق‌سنج ۵ مگاپیکسلی در پنل پشتی خود بهره می‌برد؛ بنابراین از دوربین تله‌فوتو برای بزرگ‌نمایی اپتیکال یا عکاسی پرتره خبری نیست. در نمای جلویی گوشی نیز دوربین ۱۶ مگاپیکسلی وظیفه‌ی ثبت عکس‌های سلفی را برعهده دارد.

نمای پشتی گوشی الجی ولوت حین عکاسی

نرم‌افزار رابط کاربری دوربین سرراست و ساده است. با سوایپ روی منظره‌یاب می‌توان بین حالت‌های مختلف استفاده از دوربین جابه‌جا شد. نوار بالا (سمت چپ در حالت افقی)، تنظیمات، فیلترها، فلش و تایمر دردسترس قرار دارند؛ درحالی‌که آیکون‌های مربوط به Google Lens، جابه‌جایی بین دوربین‌ها/بزرگ‌نمایی و هوش مصنوعی در نوار پایین به‌چشم می‌خورند. حالت‌های دوربین موارد زیر هستند که می‌توان ترتیب نمایش آن‌ها را نیز شخصی‌سازی کرد:

  • Time-lapse: ویدئوهای تایم‌لپس تا وضوح 4K و سرعت‌های ۵، ۱۰، ۱۵، ۳۰ و ۶۰ برابر
  • Video: فیلم‌برداری 4K@30 و FHD@60 با دوربین واید، FHD@30 با دوربین اولتراواید و 4K@30 با دوربین سلفی
  • Photo: حالت عکاسی خودکار
  • Portrait: عکاسی پرتره با افکت بوکه
  • Manual Camera: عکاسی دستی با امکان تنظیم پارامترهای تراز سفیدی (۲۴۰۰ تا ۷۴۰۰ کلوین)، فوکوس، نوردهی (۲- تا ۲+)، ISO (از ۵۰ تا ۳۲۰۰)، سرعت شاتر (۴۰۰۰/۱ تا ۲۰ ثانیه)
  • موارد بیشتر: حالت Night برای عکاسی در تاریکی، پانوراما، AR Stickers، فیلم‌برداری اسلوموشن، YouTube Live

دوربین واید ۴۸ مگاپیکسلی به‌قطر 1/2.0 اینچ، پیکسل‌هایی به‌ضلع ۰٫۸ میکرومتر را روی سطح خود دارد و فیلتر رنگی Quad-Bayer را روی سطح خود می‌بیند؛ بدین‌ مفهوم که هر ۴ پیکسل مجاور رنگ یکسانی دارند و از همین رو عکس‌های دوربین واید به‌صورت پیش‌فرض با وضوح ۱۲ مگاپیکسل ثبت می‌شوند. دوربین اصلی از لنز واید ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/1.8، بدون لرزش‌گیر اپتیکال به‌همراه فوکوس خودکار تشخیص فاز PDAF بهره می‌برد.

گالری عکس‌های دوربین واید در طول روز

عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - درخت پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - ساختمان خیابان جردن
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - ترمز دیسکی موتور سیکلت
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - ساختمان کارگزاری مفید
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - مجسمه پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - نمایی در پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - نیمکت پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - گیاه پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - نمای شناور در پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - بوته در پل طبیعت
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - گنبد مینا
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - بزرگراه همت

در طول روز عکس‌های دوربین اصلی ولوت جزئیات زیادی دارند، در عموم مواقع رنگ‌ها طبیعی و گستره‌ی دینامیکی وسیع است؛ اما گاهی الگوریتم دوربین با نوردهی بیش‌از اندازه، باعث مرده‌شدن رنگ‌ها (عکس نخست گالری) می‌شود. سطح نویز عکس‌ها در ردیف بهترین‌های بازار قرار نمی‌گیرد؛ اما شدت آن به هیچ‌وجه آزاردهنده نیست. در پاره‌ای از موارد نیز شاهد شارپ‌کردن بیش از حد سوژه‌هایی با بافت پیچیده نظیر شاخ‌ و برگ درختان برای دستیابی به جزئیات مصنوعی بیشتر هستیم.

ال‌جی ولوت امکان عکاسی با وضوح ۴۸ مگاپیکسلی را نیز دراختیار کاربر می‌دهد که نتیجه‌ی آن عکس‌هایی ۲۰ تا ۳۰ مگاپیکسلی با جزئیات بیشتر؛ اما گستره‌ی دینامیکی محدودتر و رنگ‌های مرده‌تر است.

عملکرد ال جی ولوت در بزرگ‌نمایی دیجیتال

عکس نمونه ۲ برابری دوربین واید ال جی ولوت در طول روز
2x
عکس نمونه ۴ برابری دوربین واید ال جی ولوت در طول روز
4x
عکس نمونه ۸ برابری دوربین واید ال جی ولوت در طول روز
8x

گالری عکس‌های بزرگ‌نمایی‌شده

عکس نمونه ۲ برابر دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - ساختمان خیابان جردن
عکس نمونه ۲٫۵ برابری دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - نمایی در پارک آب و آتش
عکس نمونه ۲ برابری دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - مجسمه در پارک آب و آتش
عکس نمونه ۲ برابری دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - ساختمانی در پارک آب و آتش
عکس نمونه ۳ برابری دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - کوه دماوند
عکس نمونه ۲ برابری دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - ساختمانی در خیابان جردن
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - گربه پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول روز - برج نگار

فقدان دوربین تله‌فوتو باعث می‌شود تا ال جی ولوت برای بزرگ‌نمایی صرفاً کراپ دیجیتالی روی تصویر دوربین واید ایجاد کرده و آن را به ابعاد ۱۲ مگاپیکسل Upscale کند. در شرایط نوری مناسب، عکس‌های ۲ تا ۳ برابری، با وجود افزایش سطح نویز و جزئیات مصنوعی، رضایت‌بخش هستند.

گالری عکس‌های دوربین واید در تاریکی

عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول شب - رستوران دان تان
عکس نمونه ۳ برابری دوربین واید ال جی ولوت در طول شب - رستوران دان تان نما
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول شب - فلکه آتش نشانی
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول شب - گل طبیعی
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول شب - ساختمان های خیابان جردن
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول شب - نمایی در خیابان جردن
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول شب - عکس غذا دان تان
عکس نمونه دوربین واید ال جی ولوت در طول شب - بوفه سیار

در محیط‌های تاریک، مطابق انتظار سطح نویز در عکس‌ها افزایش می‌یابد و شارپ‌شدن بیش از حد تصاویر برای بالا بردن سطح جزئیات بیشتر به چشم می‌خورد؛ اما رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی عکس‌ها مطلوب هستند و الگوریتم دوربین Velvet نیز به‌لطف حالت Night view عملکرد خوبی در جلوگیری از سوختن جزئیات در نواحی پیرامون منابع نوری مصنوعی به‌نمایش می‌گذارد.

دوربین اولتراواید از حسگر ۸ مگاپیکسلی با قطر کوچک 1/4.0 اینچ و پیکسل‌هایی به‌ضلع ۱٫۱۲ میکرومتر بهره می‌برد و مقابل لنز فوق‌عریض ۱۵ میلی‌متری با میدان دید ۱۲۰ درجه و دیافراگم f/2.2 قرار دارد و ازآنجاکه امکان فوکوس خودکار وجود ندارد، نمی‌توان با این دوربین عکس‌های ماکرو گرفت.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید در طول روز

عکس نمونه دوربین اولتراواید ال جی ولوت در طول روز - درختان پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین اولتراواید ال جی ولوت در طول روز - گل و گیاه پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین اولتراواید ال جی ولوت در طول روز - موتور سیکلت در خیابان
عکس نمونه دوربین اولتراواید ال جی ولوت در طول روز - مجسمه در ورودی پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین اولتراواید ال جی ولوت در طول روز - ساختمان خیابان جردن
عکس نمونه دوربین اولتراواید ال جی ولوت در طول روز - گنبد مینا
عکس نمونه دوربین اولتراواید ال جی ولوت در طول روز - پل معلق در پارک آب و آتش
عکس نمونه دوربین اولتراواید ال جی ولوت در طول روز - فانوس دریایی پارک آب و آتش

سطح نویز در عکس‌های دوربین اولتراواید بیشتر از دوربین واید است؛ اما گستره‌ی دینامیکی اختلاف فاحشی با آن ندارد. رنگ‌های دوربین اولتراواید از دوربین اصلی چشم‌نوازتر به‌نظر می‌رسند؛ البته مانند عموم گوشی‌های موجود در بازار به‌دلیل تلاش برای حذف نرم‌افزاری اعوجاج تصاویر، گوشه‌های هرکدام از عکس‌های اولتراواید ولوت سافت‌ هستند و جزئیات کمتری درمقایسه‌با بخش‌های مرکزی تصویر دارند.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید در تاریکی

عکس نمونه دوربین اولتراواید ال جی ولوت در طول تاریکی - ساختمان خیابان جردن
عکس نمونه دوربین اولتراواید ال جی ولوت در طول تاریکی - رستوران دان تان
عکس نمونه دوربین اولتراواید ال جی ولوت در طول تاریکی - ورودی پارک صبا جردن

حتی با کمک‌گرفتن از حالت Night view، جزئیات در عکس‌های اولتراواید از محیط‌های تاریک درمقایسه‌با عکس‌های دوربین اصلی کمتر و سطح نویز آن‌ها بیشتر است، از سوی دیگر گستره‌ی دینامیکی محدودتر به‌نظر می‌رسد و هاله‌های بیشتری اطراف منابع نور مصنوعی به‌وجود می‌آید. با این همه، چنانچه نور مصنوعی کافی در محیط وجود داشته باشد، عکس‌های دوربین اولتراواید در تاریکی را می‌توان حداقل در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشت.

دوربین سوم و ۵ مگاپیکسلی ال‌جی ولوت دربرابر لنز f/2.4 قرار دارد و تنها برای سنجش عمق حین عکاسی پرتره به‌کار می‌رود؛ بنابراین خود عکس‌های پرتره با دوربین واید ثبت می‌شوند. به‌همین‌دلیل درست‌مانند گلکسی اس ۲۱ اولترا، چهره‌ها اندکی دفُرم به‌نظر می‌رسند.

گالری عکس‌های پرتره

عکس نمونه پرتره ال جی ولوت - مهرداد عیسی لو
عکس نمونه پرتره ال جی ولوت - فرهنگ حشمتی
عکس نمونه پرتره ال جی ولوت - صدرا مخملی
عکس نمونه پرتره ال جی ولوت - امیرعلی ندائی

عکس‌های پرتره جزئیات مناسب و رنگ‌‌های چشم‌نوازی دارند؛ اما پیاده‌سازی افکت بوکه در ردیف بهترین‌های بازار قرار نمی‌گیرد؛ چراکه گاهی افکت بوکه شبیه به حالت طبیعی و به‌صورت تدریجی نیست و گاهی نیز مرز سوژه و پس‌زمینه با دقت کافی تفکیک نمی‌شود. از سوی دیگر ما در زمینه‌ی پیاده‌سازی افکت بوکه روی سوژه‌های غیرانسانی نیز موفق نشدیم.

ال‌جی ولوت برای عکاسی سلفی به حسگر ۱۶ مگاپیکسلی و 1/3.06 اینچی با پیکسل‌های یک میکرومتری و لنز واید ۲۹ میلی‌متری با دیافراگم گشوده‌ی f/1.9 اتکا دارد و در آن خبری از فوکوس خودکار نیست. این دوربین می‌تواند افکت بوکه را نیز به‌‌صورت نرم‌افزاری روی پس‌زمینه پیاده کند.

گالری عکس‌های سلفی

عکس نمونه سلفی پرتره ال جی ولوت - مهرداد عیسی لو
عکس نمونه سلفی ال جی ولوت - حسین صفا
عکس نمونه سلفی ال جی ولوت - امین صدقی
عکس نمونه سلفی ال جی ولوت - مهرداد عیسی لو

عکس‌های سلفی ال‌جی ولوت رنگ‌های چشم‌نواز، گستره‌ی دینامیکی وسیع و سطح جزئیات مناسبی دارند. امکان عکاسی پرتره با پیاده‌سازی نرم‌افزاری بوکه نیز فراهم است؛ اما در کمال تعجب، گوشی تنها زمانی افکت بوکه را پیاده می‌کند که سوژه ماسکی بر صورت نداشته باشد.

ال‌جی ولوت با دوربین واید قابلیت فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه و 1080p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را دارد؛ درحالی‌که با دوربین اولتراواید تنها می‌توان ویدئوهای 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه گرفت. ولوت در فیلم‌برداری 4K اجازه‌ی بزرگ‌نمایی می‌دهد؛ اما در حالت ۶۰ فریم‌برثانیه چنین امکانی فراهم نیست.

ویدئوهای 4K@30، 1080p@60 و 1080p@30 ال جی ولوت به‌ترتیب با بیت‌ریت‌های حدودی ۴۸، ۲۳ و ۱۷ مگابیت‌برثانیه ضبط می‌شوند. ویدئوی 4K ال‌جی ولوت را چه از نظر نوردهی چه گستره‌ی دینامیکی نمی‌توان با بهترین‌های بازار مقایسه کرد؛ اما جزئیات رضایت‌بخش هستند. در نقطه‌ی مقابل ویدئوهای ۶۰ فریم‌برثانیه‌ی دوربین واید و نمونه‌های ضبط‌شده با دوربین اولتراواید از هرجهت کیفیت پایینی دارند.

جمع‌بندی

ال‌جی ولوت بدون شک یکی از زیباترین گوشی‌های بازار محسوب می‌شود و این موضوع برآیندی از طراحی، مواد اولیه و رنگ‌بندی گوشی به‌حساب می‌آید؛ درست مثل چند سال پیش که ال‌جی گوشی پرادا را وارد بازار کرد. به‌علاوه کشیده بودن بدنه به ولوت کمک می‌کند تا با وجود بزرگیِ نمایشگر، گوشی نسبتاً خوش‌دستی باشد و بتوان با یک دست با آن کار کرد. البته این زیبایی معایبی هم دارد که مهم‌ترینشان، سُر بودن بدنه و امکان افتادن آن از دستتان است، از سوی دیگر بدنه‌ی شیشه‌ای و آینه‌ای دستگاه استعداد بسیار زیادی در جذب اثرانگشت و چربی دست دارد.

صفحه محصولات زومیت در گوشی الجی ولوت

اما فقط بحث زیبایی نیست که خرید ولوت را توجیه می‌کند؛ این گوشی نمایشگر OLED و روشن، دوربین کارآمد، بلندگوی باکیفیت و تراشه‌ای قوی با عملکرد پایدار دارد؛ البته برای گوشی جدیدی در این بازه قیمتی، انتظار تراشه‌ی جدیدتر و بهینه‌تری را داشتیم. از نظر نرم‌افزاری هم با اینکه ولوت از نسخه‌ی جدیدی از اندروید بهره می‌برد، ولی رابط کاربری انحصاری ال‌جی، ضعف‌های خودش را دارد و گهگاه کُندی و لگ‌هایی در آن مشاهده می‌شود؛ موردی که ال‌جی می‌تواند با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برطرف کند.

درحقیقت ال‌جی ولوت در تمام زمینه‌ها عملکرد رضایت‌بخشی دارد، ولی در هیچ‌کدامشان بهترین در بازه‌ی قیمتی خودش به‌حساب نمی‌آید. اگر جزو کسانی هستید که ظاهر گوشی برایتان اهمیت ویژه‌ای دارد، قطعاً ال‌جی ولوت بهترین انتخابتان در این بازه قیمتی خواهد بود، ولی اگر به‌دنبال سریع‌ترین گوشی، یا بهترین دوربین یا بهترین نمایشگر می‌گردید، بهتر است که نگاهی هم به رقبای این گوشی بیندازید.

بررسی ویدئویی الجی ولوت

تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

نظر شما کاربران عزیز زومیت درباره‌ی گوشی هوشمند لوکس ال جی چیست؟ آیا ولوت توجه شما را به خود جلب می‌کند یا محصولات دیگری از بازار را به آن ترجیح می‌دهید؟

نکات مثبت

  • طراحی زیبا
  • ارگونومی و جای‌گیری مناسب گوشی در دست
  • اسپیکرهای استریوی باکیفیت
  • دوربین واید و سلفی کارآمد
  • جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون

نکات منفی

  • سُر خوردن گوشی و جذب سریع آثار انگشت
  • کندی‌های گهگاه رابط کاربری
  • فقدان دوربین تله‌فوتو
  • شارژ کندتر از رقبا
  • تراشه‌ی قدیمی‌تر از رقبا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات