مقایسه شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 سامسونگ

مقایسه شیائومی ۱۳ لایت با گلکسی A54 سامسونگ؛ جدال بهترین میان‌رده‌های بازار

سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 31 دقیقه
کدام‌یک لقب بهترین گوشی میان‌رده بازار را دریافت می‌کنند؟ گلکسی A54 یا شیائومی ۱۳ لایت؟
تبلیغات

روزبه‌روز بر محبوبیت گوشی‌های میان‌رده افزوده می‌شود و افزایش افسارگسیخته‌ی برچسب قیمتی پرچمداران، کاربران بیشتری را به سمت استفاده از میان‌رده‌ها می‌کشاند. در این‌ میان شیائومی و سامسونگ، دو بازیگر اصلی دسته‌ی میان‌رده‌ها، با عرضه‌ی مدل‌های مختلف سعی دارند سهم بیشتری در بازار موبایل کسب کنند.

شیائومی مدل‌هایی را در هر سه خانواده‌ی Xiaomi، ردمی و پوکو با قیمت‌های مختلف و پشتیبانی نرم‌افزاری متفاوت عرضه می‌کند تا از این طریق افراد بیشتری را به‌ خرید ترغیب کند. سامسونگ بهترین گوشی‌های میان‌رده خود را در سری Galaxy A عرضه می‌کند؛ مدل‌هایی که از بُعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در کلاس بالاتری نسبت به سری F یا حتی M قرار دارند.

فهرست مطالب

کره‌ای‌ها در سال ۲۰۲۳ سری جدید را در دو مدل شامل گلکسی A54 و گلکسی A34 معرفی کردند و خبری از مدل گلکسی A74 نبود؛ شاید چنین باشد که با فروش بالای گلکسی A53، سامسونگ سری A7X را به‌کلی کنار بگذارد و گلکسی A73 آخرین مدل از این سری باشد.

در سوی دیگر، شیائومی با عرضه‌ی بیشتر مدل‌های خود در دسته‌ی میان‌رده‌ها، بازاری متنوع از مدل‌های مختلف‌ در بازه‌های قیمتی گوناگون را در مقایسه با سامسونگ، تحت سلطه‌ی خود دارد. در مقام مقایسه باید به بازه‌ی قیمتی ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان اشاره کنیم؛ جایی‌که شیائومی ۱۱ نماینده و سامسونگ تنها دو نماینده دارد!

شیائومی ۱۳ لایت را فروشگاه تکنولایف و گلکسی A34 را فروشگاه کارزین تل برای بررسی در اختیار زومیت قرار داده است.

اکنون رویارویی دو میان‌رده‌ی مهم سال ۲۰۲۳ یعنی شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 برای کسب لقب بهترین میان‌رده بازار اتفاق جذابی خواهد بود؛ پس در ادامه با زومیت همراه باشید.

کپی لینک

مقایسه ویدیویی شیائومی ۱۳ لایت با گلکسی A54 سامسونگ

تماشا در یوتیوب

کپی لینک

مقایسه طراحی شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 سامسونگ

سامسونگ و شیائومی با وجود استفاده از متریال یکسان، نگرشی متفاوت را در طراحی دنبال می‌کنند. شیائومی استفاده از لبه‌های خمیده را ترجیح می‌دهد و همان‌طور که در بررسی شیائومی ۱۳ لایت نیز اشاره شد، در طراحی آن، المان‌های بسیاری از شیائومی ۱۳ پرو و P30 Pro هواوی به‌ چشم می‌خورد؛ درحالی‌که سامسونگ با به‌کارگیری زبان‌ طراحی خانواده‌ی گلکسی S23، از نمایشگر با لبه‌های تخت استفاده می‌کند.

گلکسی A54 ابعادی معادل ۷۶٫۷ × ۱۵۸٫۲ میلی‌متر دارد و از ضخامتی ۸٫۲ میلی‌متری نیز بهره می‌برد که با احتساب برآمدگی دوربین به بیش از ۱۰ میلی‌متر (۱ سانتی‌متر) می‌رسد! در سوی دیگر شیائومی ۱۳ لایت با ابعاد ۷۲٫۷ × ۱۵۹٫۲ و ضخامت ۷٫۲ میلی‌متری، دستگاهی خوش‌دست‌تر و جمع‌و‌جورتر محسوب می‌شود که البته به‌خاطر استفاده از نسبت صفحه ۲۰:۹، طراحی کشیده‌تری نسبت به رقیب خود دارد.

طراحی ماژول دوربین شیائومی ۱۳ لایت
حاشیه‌های نمایشگر شیائومی ۱۳ لایت

قاب مربعی دوربین در پنل پشتی شیائومی ۱۳ لایت، طراحی دوربین مدل پرو را یادآوری می‌کند، البته با یک تغییر بزرگ؛ شیائومی این بار دو دوربین واید و اولتراواید را درون فریمی دایره‌ای قرار داده است و دوربین ماکرو و فلش دوگانه LED، بیرون آن قرار گرفته‌اند.

سامسونگ نیز دوربین‌ها را درست‌مانند پرچم‌دارهایش به‌صورت جزیره‌ای و جدا از یکدیگر قرار داده؛ به طراحی دوربین اشکالی وارد نیست؛ اما اگر جزو افرادی هستید که قرینه بودن عناصر برایتان مهم است، این موضوع که فاصله‌ی دوربین‌ها از فریم بالا و سمت چپ برابر نیست، شاید به‌نظرتان آزاردهنده باشد.

پورت‌های گلکسی A54
لبه سمت راست گلکسی A54

در نمای جلویی دو گوشی، هرکدام ویژگی خاصی دارند؛ طبق تصمیم عجیب کره‌ای‌ها، نمایشگر گلکسی A54، حاشیه‌های عریضی دارد! چینی‌ها هم با استفاده از دوربین سلفی دوگانه و قرار دادن آن در بریدگی کپسولی‌شکل، ظاهر دستگاه را به آیفون ۱۴ پرو/پرو مکس شبیه کرده‌اند.

فاکتور بعدی در مقایسه ما، وزن دستگاه خواهد بود. نماینده‌ی چینی‌ها ۱۷۱ گرم و نماینده سامسونگ ۲۰۲ گرم وزن دارند؛ البته تفاوت وزنی آن‌ها چندان محسوس نیست؛ اما پس از کار کردن با هردو گوشی، در مجموع به نظر می‌رسد که باید شیائومی ۱۳ لایت را گوشی خوش‌دست‌تری بدانیم.

طراحی دوربین سلفی شیائومی ۱۳ لایت
دوربین سلفی و حاشیه‌های نمایشگر گلکسی A54

سامسونگ، A54 را در رنگ‌های سفید، لیمویی، بنفش و مشکی به‌فروش می‌رساند و شیائومی نیز میان‌رده‌ی خود را با رنگ‌های آبی، صورتی و مشکی در اختیار خریداران می‌گذارد.

کپی لینک

مقایسه صفحه‌نمایش و اسپیکر شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 سامسونگ

با اینکه تفاوت ابعاد دو گوشی به چند میلی‌متر می‌رسد؛ اما در همین ابعاد نسبتاً یکسان، شیائومی موفق شده از نمایشگری ۶٫۵۵ اینچی استفاده کند؛ درحالی‌که قطر نمایشگر A54 سامسونگ ۰٫۱۵ اینچ کوچک‌تر و برابر با ۶٫۴ اینچ است. نمایشگرها در هردو دستگاه با پوشش گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شوند که روی کاغذ، به معنی مقاومت بالا در برابر خط و خش خواهد بود.

نسبت صفحه‌ی ۲۰:۹ شیائومی ۱۳ لایت سبب می‌شود تا با افزایش پیکسل‌های افقی، وضوح نمایشگر نیز به ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل برسد. با وجود حاشیه‌های باریک، نزدیک به ۹۰ درصد از سطح جلویی دستگاه به نمایشگر اختصاص دارد؛ در نظر داشته باشید که این عدد با احتساب بریدگی نمایشگر به‌ دست آمده‌اند و مقدار نسبتاً قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

تماشای فیلم در گلکسی A54

پنل ۱۳ لایت از عمق رنگ ۱۲ بیتی پشتیبانی می‌کند و دامنه‌ی رنگ‌های پشتیبانی‌شده به ۶۸ میلیارد رنگ می‌رسد! البته به‌طور دقیق‌تر باید نمایشگر را ۲+۱۰ بیتی بنامیم؛ چراکه با استفاده از فناوری FRC به چنین عمق رنگی دست پیدا می‌کند.

نسبت نمایشگر به بدنه در گلکسی A54 معادل ۸۳ درصد است؛ نمایشگری با وضوح ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل که از عمق رنگ ۸ بیت با نمایش ۱۶ میلیون رنگ پشتیبانی می‌کند و حداکثر میزان روشنایی آن نیز طبق گفته‌ی سامسونگ برابر با ۱۰۰۰ نیت و مشابه با ۱۳ لایت است.

عملکرد نمایشگر شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

شیائومی ۱۳ لایت

۲٫۰

۶۰۰

۱۱۴۵

۱۰۰ درصد

(Original Color)

۱٫۱

۱۰۰ درصد

(Saturated)

۳٫۱

--

--

گلکسی A54

۱٫۸۷

۵۹۲

۱۳۱۷

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴٫۵

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اگرچه هردو مدل در بررسی‌های ما بهتر از عدد اعلامی ظاهر شدند و ۱۳ لایت با ۱۴ درصد و گلکسی A54 با ۳۱ درصد روشنایی بیشتر، میزان ۱۱۴۵ و ۱۳۱۷ نیت را ثبت کرده‌اند؛ تفاوت اصلی در دقت رنگ نمایشگرها مشخص می‌شود.

هر دو گوشی فضای رنگی sRGB و DCI-P3 را به‌طور کامل پوشش می‌دهند؛ اما رنگ‌ها در نمایشگر شیائومی ۱۳ لایت از دقت و غلظت به‌مراتب بهتری بهره می‌برند.

تماشای فیلم با شیائومی ۱۳ لایت

به وجه تمایز بعدی میان دو دستگاه می‌رسیم؛ بلندگوها. در حقیقت برای شیائومی ۱۳ لایت نمی‌توان «بلندگو» را جمع بست! چراکه تنها از یک بلندگو استفاده می‌کند و خبری از بلندگوی استریو نیست؛ اما میان‌رده‌ی سامسونگ با وجود دو بلندگو، بهترین کیفیت خروجی را در مقایسه با رقیب و حتی دیگر میان‌رده‌ها ارائه می‌کند.

تکی بودن بلندگوی شیائومی ۱۳ لایت ضعف بزرگی برای دستگاه محسوب می‌شود؛ زیرا برای مقاصدی چون گیمینگ و تماشای ویدیو علاوه‌بر حجم صدای کمتر در مقایسه با A54، وضوح و جزئیات صدا نیز در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. علاوه‌براین، موضوعی مانند تفکیک کانال‌های راست و چپ به‌کلی در این مدل وجود ندارد.

کپی لینک

مقایسه رابط کاربری شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 سامسونگ

پوسته‌های One UI و MIUI را باید دو دنیای متفاوت بدانیم. سامسونگ تا حد امکان ویژگی‌های ظاهری پوسته خود را با طراحی اندروید خالص هماهنگ می‌کند؛ اما در سوی دیگر شیائومی سعی دارد نسخه‌ای کاملاً سفارشی‌شده از اندروید را ارائه دهد؛ اتفاقی که باعث می‌شود در این رابط کاربری ناهماهنگی‌هایی وجود داشته باشد.

به‌عنوان نمونه می‌توان به تفاوت ظاهر و پالت‌ رنگی نرم‌افزار Phone و Messages در MIUI با دیگر بخش‌های پوسته اشاره کنیم؛ اتفاقی که به‌ندرت در One UI مشاهده می‌شود.

رابط کاربری MIUI 14 شیائومی ۱۳ لایت
رابط کاربری MIUI 14

پشتیبانی ضعیف‌تر شیائومی، تجربه‌ای ایمن را برای کاربر رقم نمی‌زند و با هر به‌روزرسانی جدید، احتمال به‌ وجود آمدن باگ یا مشکل نرم‌افزاری جدید وجود دارد. این ادعا را نه به‌صورت کلی و پیش‌بینی‌شده بلکه با علم به سابقه‌ی به‌روزرسانی‌های شیائومی اعلام می‌کنیم.

شیائومی حتی برای کاهش مشکلات، سعی کرده است تا در نسخه‌های جدید رام‌های گلوبال، تغییرات زیادی را به‌ وجود نیاورد تا احتمال بروز مشکلات نیز به‌ حداقل برسد.

رابط کاربری پوسته One UI سامسونگ
رابط کاربری One UI 5

سامسونگ یکی از بهترین پوسته‌های اختصاصی اندروید را ارائه می‌کند و همچنان جایگاه اول را در اختیار دارد. در کنار ارائه‌ی این تجربه‌ی لذت‌بخش، پشتیبانی نرم‌افزاری منظم و طولانی‌مدت کره‌ای‌ها نیز به‌تنهایی دلیلی کافی برای رضایت کاربر خواهد بود.

شیائومی از ۱۳ لایت تا ۳ سال پشتیبانی می‌کند درصورتی‌که پشتیبانی سامسونگ از گلکسی A54 به ۴ سال می‌رسد؛ البته در نگاه اول تفاوت یک‌ساله چندان مهم نیست؛ اما با دانش نسبت به اینکه شیائومی ۱۳ لایت را با اندروید ۱۲ روانه بازار کرده است، تفاوت ۲ نسخه‌ای اندروید پررنگ‌تر خواهد شد.

نسخه اندروید شیائومی ۱۳ لایت

از نظر ویژگی‌های نرم‌افزاری، نمی‌توان برنده‌ی خاصی را معرفی کرد. شیائومی و سامسونگ هردو به سطح یکسانی از امکانات نرم‌افزاری رسیده‌اند و به‌سختی می‌توان پوسته‌ای را برتر از دیگری دانست؛ اما به‌طور کلی اگر شخصی‌سازی را مدنظر داشته باشیم، One UI گزینه‌ی بهتری به‌شمار می‌رود.

پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر بررسی One UI 5 را به قلم شبنم توایی مطالعه کنید. لازم به‌ ذکر است که نسخه‌ی گلوبال MIUI 14 از نظر ویژگی، تفاوتی با MIUI 13 ندارد و حتی با تغییر اندروید ۱۲ به ۱۳ نیز تفاوتی را احساس نخواهید کرد.

کپی لینک

مقایسه عملکرد و شارژدهی شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 سامسونگ

گلکسی A54 سامسونگ از تراشه‌ی Exynos 1380 به‌همراه ۶ یا ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی‌ استفاده می‌کند. ۸ هسته‌ی پردازشی اگزینوس ۱۳۸۰ در ۲ کلاستر شامل ۴ هسته‌ی Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی Cortex-A55 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز چیده شده‌اند.

شیائومی تراشه‌ی Snapdragon 7 Gen 1 را انتخاب کرده که برخلاف همتای کره‌ای خود، مانند تراشه‌های پرچمدار از ۳ کلاستر مجزا شامل یک هسته‌ی Cortex-A710 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز در کلاستر قدرتمند، ۳ هسته از نوع مشابه با فرکانس ۲٫۳۶ گیگاهرتز در کلاستر میانی و در نهایت ۴ هسته‌ی Cortex-A510 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز، تشکیل شده است.

نمای پنل پشتی گلکسی A54

با نگاهی به جزئیات سخت‌افزاری تراشه‌ها می‌توان به پیشرفته‌تر بودنِ Snapdragon 7 Gen 1 پی‌برد؛ تراشه‌ای که بر پایه فناوری‌ ساخت ۴ نانومتری سامسونگ توسعه یافته است و از هسته‌های پیشرفته‌تر و جدیدتر Cortex-A710 و Cortex-A510 استفاده می‌کند.

افزون‌براین وجود دستورالعمل‌های ARMv9-A در Snapdragon 7 Gen 1، هوش‌مصنوعی بهبودیافته و امنیت بیشتر را با خود به‌ همراه دارد و می‌تواند با پشتیبانی وسیع‌تر از ویژگی‌های آینده‌ی اندروید، گزینه‌ی قابل‌اتکاتری باشد.

تراشه‌ی Snapdragon 7 Gen 1 در بنچمارک گیک‌بنچ ۵ و آزمون تک‌هسته‌‌ای و چندهسته‌ای، امتیازی مشابه با حریف خود را ثبت می‌کند؛ اما در زمینه‌ی گرافیکی با برتری ۲۳ درصدی، قدرت به‌مراتب بهتری را از خود به‌ نمایش می‌گذارد.

عملکرد شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

شیائومی ۱۳ لایت

Snapdragon 7 Gen 1

۶۲٫۱

۲۸۹۲

۷۹۱

۲۸۸۹

۲۲

۱۶

گلکسی A54

Exynos 1380

۵۸٫۵۱

۳۱۱۶

۷۸۳

۲۸۱۳

۱۹

۱۳

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌‌منظور بررسی تفاوت پایداری عملکرد دو تراشه، آزمون 3DMark را به‌مدت ۲۰ دقیقه اجرا کردیم که در نتیجه‌ی آن، هردو تراشه با توجه به قدرت نه‌چندان بالایی که ارائه می‌کنند (در مقایسه با تراشه‌های پرچمدار) پایداری عملکرد یکسانی دارند.

پایداری عملکرد شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 سامسونگ

عملکرد واقعی دستگاه هنگام اجرای وظایف مختلف، ممکن است از نتایج بنچمارک‌ها متفاوت باشد. ازاین‌رو به‌ سراغ اجرای بازی گرافیکی Genshin Impact می‌رویم که درحال‌حاضر یکی از گرافیکی‌ترین بازی‌های اندروید به‌شمار می‌رود.

عملکرد شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 در اجرای بازی‌ Genshin Impact

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم میانگین

شیائومی ۱۳ لایت

Medium

۴۰ تا ۴۵ فریم‌برثانیه

گلکسی A54

Medium

۳۴ فریم‌برثانیه

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شیائومی ۱۳ لایت با تکیه به قدرت پردازشی بیشتر خود توانست بازی مذکور را با اختلافی ۱۸ تا ۳۲ درصدی، در تنظیمات گرافیکی Medium با نرخ ۴۰ تا ۴۵ فریم‌برثانیه اجرا کند.

گیمینگ با شیائومی ۱۳ لایت

بهترین میان‌رده‌های بازار از حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.2 استفاده می‌کنند که نمونه‌ی استفاده‌شده در شیائومی ۱۳ لایت نسبت به نمونه‌ی استفاده‌شده در کهکشانی سامسونگ، ۸۶ درصد سرعت بالاتری دارد. سرعت حافظه ذخیره‌سازی، تأثیر مستقیمی در نصب و اجرای اپلیکیشن‌ها دارد و دستگاه با سرعت بیشتری می‌تواند عملیات خواندن و نوشتن را انجام بدهد. نمود اصلی چنین اتفاقی را می‌توان در عکاسی پی‌در‌پی مشاهده کرد.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

شیائومی ۱۳ لایت

۹۸۳٫۶

۸۷۳٫۲

۲۹۷٫۷

۳۱۶٫۳

گلکسی A54

۵۲۸٫۱۵

۴۶۳٫۳۷

۲۵۱٫۷۲

۱۰۳٫۷۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

کپی لینک

مقایسه عملکرد باتری شیائومی ۱۳ لایت و سامسونگ A54

در انتهای بخش سخت‌افزار به عملکرد باتری دو نماینده می‌رسیم. غول کره‌ای برای محصول خود از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده است و در سوی دیگر شیائومی با باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی، ضعیف‌تر از رقیب به‌ نظر می‌رسد.

شیائومی ۱۳ لایت به‌خاطر نمایشگر بزرگ‌تر و باتری محدودی که دارد، توان کافی برای شارژدهی مشابه A54 را ندارد؛ اما باوجوداین توانست در کاربری روزمره، به عملکردی نزدیک به رقیب کره‌ای خود دست پیدا کند.

رابط کاربری گلکسی A54

نماینده‌های سامسونگ و شیائومی همچنین در زمینه‌ی پخش ویدیو توانستند ویدیو معیارِ 720p زومیت را با روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر به‌ترتیب ۲۳ ساعت و ۴۶ دقیقه و ۱۶ ساعت و ۴۷ دقیقه پخش کنند.

عمر باتری شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

شیائومی ۱۳ لایت

۶٫۵۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۶:۴۷

۱۰:۲۱

گلکسی A54

۶٫۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۳:۴۶

۱۲:۲۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

کره‌ای‌ها برای شارژ مجدد دستگاه، کاربر را با چالش مواجه خواهند کرد، چرا که نبود شارژر درون جعبه، خطر خرید و استفاده از شارژرهای تقلبی را افزایش می‌دهد؛ اتفاقی که می‌تواند علاوه‌بر آسیب به دستگاه، کاربر را متحمل هزینه‌های اضافه و بعضاً سنگینِ خرید شارژر اورجینال نیز می‌کند.

شیائومی برخلاف دیگر بازیگران صنعت موبایل، هنوز آداپتور شارژر را فارغ از قدرت آن، درون جعبه قرار می‌دهد. شیائومی ۱۳ لایت نیز یک آداپتور ۶۷ واتی نیز در جعبه‌ی خود دارد که در طول مدت ۴۰ دقیقه باتری را به‌طور کامل شارژ می‌کند. در صورت اتصال ۳۰ دقیقه‌ای، ظرفیت باتری به بیش‌ از ۸۰ درصد می‌رسد.

برای شارژ گلکسی A54 سامسونگ در صورتی که از آداپتور ۲۵ واتی استفاده شود، به یک‌ساعت زمان نیاز خواهید داشت. شارژ نیمی از ظرفیت باتری نیز به ۳۰ دقیقه زمان احتیاج خواهد داشت.

کپی لینک

مقایسه دوربین شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 سامسونگ

نماینده‌های شیائومی و سامسونگ هردو از مجموعه‌ی دوربین سه‌تایی در پشت دستگاه بهره می‌برند که شامل دوربین واید، اولتراواید و ماکرو می‌شود که در ۱۳ لایت به‌ترتیب برابر با ۵۰، ۸ و ۲ مگاپیکسل و در گلکسی A54 برابر با ۵۰، ۱۲ و ۵ مگاپیکسل هستند.

در قسمت دوربین سلفی گوشی شیائومی ۱۳ لایت، دو دوربین اولتراواید ۳۲ مگاپیکسلی و تشخیص عمق ۸ مگاپیکسلی قرار دارد؛ درصورتی که رقیب همچنان از دوربین تکی با وضوح مشابه استفاده می‌کند. در طرفین دوربین سلفی نماینده شیائومی دو فلش LED نیز به‌ چشم می‌خورد که به ادعای شیائومی می‌تواند به ثبت بهتر جزئیات در شرایط نوری ضعیف بینجامد.

عکاسی با شیائومی ۱۳ لایت

گلکسی A54 سامسونگ به‌‌دلیل استفاده از OIS یا لرزش‌گیر سخت‌افزاری، از سخت‌افزار به‌روزتری بهره‌مند است و روی کاغذ می‌تواند عکس‌های ثبت‌شده در تاریکی را بهبود ببخشد.

کپی لینک

دوربین شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 سامسونگ در نور کافی

در شرایط نوری چالش‌برانگیز، شیائومی ۱۳ لایت با گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تر، توازن بهتری میان تاریک‌ترین و روشن‌ترین بخش تصویر برقرار می‌کند؛ اما در زمینه‌ی جزئیات، گلکسی A54 عملکرد بهتری دارد.

دوربین اصلی شیائومی ۱۳ لایت در شرایط نوری چالش‌برانگیز
شیائومی ۱۳ لایت - واید
دوربین اصلی گلکسی A54 سامسونگ در شرایط نوری چالش‌برانگیز
گلکسی A54 - واید
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اصلی شیائومی ۱۳ لایت در شرایط نوری چالش‌برانگیز
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اصلی گلکسی A54 سامسونگ در شرایط نوری چالش‌برانگیز
برش ۱۰۰ درصدی

رنگ‌های ثبت‌شده در نمونه عکس دوربین اولتراواید ۱۳ لایت تفاوت چندانی با دوربین اصلی ندارند؛ ویژگی مثبتی که متأسفانه نماینده‌ی سامسونگ از آن بی‌بهره است و با ثبت ضعیف‌ترِ جزئیات به‌کلی بازی را به رقیب چینی خود واگذار می‌کند.

دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ لایت در شرایط نوری چالش‌برانگیز
شیائومی ۱۳ لایت - اولتراواید
دوربین اولتراواید گلکسی A54 سامسونگ در شرایط نوری چالش‌برانگیز
گلکسی A54 - اولتراواید
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ لایت در شرایط نوری چالش‌برانگیز
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اولتراواید گلکسی A54 سامسونگ در شرایط نوری چالش‌برانگیز
برش ۱۰۰ درصدی

در محیط‌ روشن عکس‌های زیر، دوربین واید گلکسی A54 با وجود نویز بالا در تصاویر به‌مراتب بهتر از رقیب خود جزئیات ساختمان‌ها را ثبت کرده است. افزون‌براین، غلظت رنگ عکس‌ها نیز در مقایسه با رقیب، شباهت بیشتری به‌ واقعیت دارد.

دوربین اصلی شیائومی ۱۳ لایت در شرایط نوری مناسب
شیائومی ۱۳ لایت - واید
دوربین اصلی گلکسی A54 در شرایط نوری مناسب
گلکسی A54 - واید
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اصلی شیائومی ۱۳ لایت در شرایط نوری مناسب
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اصلی گلکسی A54 در شرایط نوری مناسب
برش ۱۰۰ درصدی
عکس دیگری از دوربین اصلی شیائومی ۱۳ لایت در شرایط نوری مناسب
شیائومی ۱۳ لایت - واید
عکس دیگری از دوربین اصلی گلکسی A54 در شرایط نوری مناسب
گلکسی A54 - واید
برش ۱۰۰ درصدی عکس دیگری از دوربین اصلی شیائومی ۱۳ لایت در شرایط نوری مناسب
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی عکس دیگری از دوربین اصلی گلکسی A54 در شرایط نوری مناسب
برش ۱۰۰ درصدی

اگر بخواهیم یکی از دو نماینده را پیروز این بخش اعلام کنیم، گلکسی A54 با بهره‌مندی از جزئیات بیشتر و ثبت رنگ‌هایی غلیظ‌تر و جذاب‌تر، می‌تواند نماینده‌ی اصلی باشد. افزون‌براین کهکشانی سامسونگ نور بیشتری از سوژه‌ها دریافت و در مجموع عکسی قابل‌قبول‌تر را ثبت می‌کند.

دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ لایت در شرایط نوری مناسب
شیائومی ۱۳ لایت - اولتراواید
دوربین اولتراواید گلکسی A54 در شرایط نوری مناسب
گلکسی A54 - اولتراواید
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ لایت در شرایط نوری مناسب
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اولتراواید گلکسی A54 در شرایط نوری مناسب
برش ۱۰۰ درصدی
عکس دیگری از دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ لایت در شرایط نوری مناسب
شیائومی ۱۳ لایت - اولتراواید
عکس دیگری از دوربین اولتراواید گلکسی A54 در شرایط نوری مناسب
گلکسی A54 - اولتراواید
برش ۱۰۰ درصدی عکس دیگری از دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ لایت در شرایط نوری مناسب
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی عکس دیگری از دوربین اولتراواید گلکسی A54 در شرایط نوری مناسب
برش ۱۰۰ درصدی

در عکاسی پرتره، نمی‌توان برنده‌ای قطعی در نظر گرفت؛ نماینده‌ی سامسونگ در تشخیص سوژه و جدا کردن آن از پس‌زمینه بهتر عمل می‌کند و نماینده شیائومی با ثبت رنگ‌های زنده‌تر، جذابیت تصویر را افزایش می‌دهد. با وجود اینکه ثبت جزئیات بیشتر به سنگین شدن کفه ترازو به سمت گلکسی A54 کمک کرده است، همچنان به‌دلیل جذب نور بیشتر از سوژه، عکس‌های ثبت‌شده با شیائومی ۱۳ لایت دلنشین‌تر به نظر می‌رسند.

عکاسی پرتره با شیائومی ۱۳ لایت
شیائومی ۱۳ لایت
عکاسی پرتره با گلکسی A54
گلکسی A54
برش ۱۰۰ درصدی عکاسی پرتره با شیائومی ۱۳ لایت
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی عکاسی پرتره با گلکسی A54
برش ۱۰۰ درصدی

در عکس بالا می‌توان به موضوع دیگری نیز پی‌برد. الگوریتم پردازش تصویر شیائومی طی سال‌های گذشته عملکرد بسیار خوبی در عکس‌های پرتره داشت و با تشخیص درست سوژه و جداسازی کم‌نقص آن از پس‌زمینه، یکی از بهترین عکس‌ها را در مقایسه با دیگر نماینده‌ها مانند سامسونگ، ثبت می‌کرد؛ اما حالا با پیشی گرفتن رقبا، شیائومی باید با تلاشی مضاعف به‌دنبال بازپس‌گیری جایگاه پیشین خود باشد.

طراحی جزیره‌ای ماژول دوربین گلکسی A54
کپی لینک

دوربین شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 سامسونگ در نور کم

با افزوده‌شدن ویژگی‌هایی چون Night Mode و پیشرفت‌های سخت‌افزاری صورت‌گرفته، گوشی‌های میان‌رده بهبود چشم‌گیری را در عکاسی در نور کم تجربه می‌کنند. به‌همین ترتیب، حسگر بزرگ و توانمند دوربین اصلی شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 نیز توان کافی برای جذب بیشتر نور از سوژه‌ها و ثبت جزئیات بیشتر در کنار وضوح بالای تصویر را دارد.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید روشنایی بیشترِ تصویر A54 کاملاً مشهود است و با فعال‌شدن Night Mode، سطح روشنایی، دوچندان نیز می‌شود؛ اما تفاوت چندانی میان خروجی ۱۳ لایت در حالت عادی و در حالت Night Mode وجود ندارد و حتی تغییری در سرعت شاتر نیز به‌وجود نمی‌آید.

دوربین اصلی شیائومی ۱۳ لایت در نور کم
شیائومی ۱۳ لایت - دوربین اصلی - نور کم
دوربین اصلی گلکسی A54 در نور کم
گلکسی A54 - دوربین اصلی - نور کم
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اصلی شیائومی ۱۳ لایت در نور کم
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اصلی گلکسی A54 در نور کم
برش ۱۰۰ درصدی
دوربین اصلی شیائومی ۱۳ لایت در نور کم - نایت مود
شیائومی ۱۳ لایت - دوربین اصلی - نور کم - نایت مود
دوربین اصلی گلکسی A54 در نور کم - نایت مود
گلکسی A54 - دوربین اصلی - نور کم - نایت مود
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اصلی شیائومی ۱۳ لایت در نور کم - نایت مود
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اصلی گلکسی A54 در نور کم - نایت مود
برش ۱۰۰ درصدی

با تغییر دوربین به اولتراواید، ورق به‌ کلی برمی‌گردد و برخلاف آنچه در روز دیده بودیم، دوربین اولتراواید ۱۳ لایت در زمینه‌ی جذب نور بسیار بهتر از A54 ظاهر می‌شود؛ اما همچنان عکس‌ها با جزئیات محدود، غیرقابل استفاده‌اند.

برای افزایش جزئیات باید از Night Mode استفاده کنید که بهبود مناسبی در خروجی هر دو دستگاه ایجاد می‌کند؛ البته نویز زیاد عکس A54 و تمایل رنگ‌های آن به قرمز سبب می‌شود همچنان عکس ۱۳ لایت قابل‌قبول‌تر باشد.

دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ لایت در نور کم
۱۳ لایت - دوربین اولتراواید - نور کم
دوربین اولتراواید گلکسی A54 در نور کم
گلکسی A54 - دوربین اولتراواید - نور کم
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ لایت در نور کم
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اولتراواید گلکسی A54 در نور کم
برش ۱۰۰ درصدی
دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ لایت در نور کم - نایت مود
۱۳ لایت - دوربین اولتراواید - نور کم - نایت مود
دوربین اولتراواید گلکسی A54 در نور کم - نایت مود
گلکسی A54 - دوربین اولتراواید - نور کم - نایت مود
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳ لایت در نور کم - نایت مود
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اولتراواید گلکسی A54 در نور کم - نایت مود
برش ۱۰۰ درصدی
کپی لینک

دوربین سلفی شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 سامسونگ

تفاوت کیفیت دوربین‌های سلفی را به‌راحتی می‌توان در عکس‌ها مشاهده کرد؛ با اینکه هر دو عکس در زمان و مکانی مشابه گرفته شده‌اند، عکس سلفی شیائومی ۱۳ لایت به خوبی نتوانسته اثر نور خورشید را خنثی کند. به‌همین‌دلیل عکس نهایی از وضوح کافی برخوردار نیست.

در سوی دیگر در نمونه‌عکس گلکسی A54، دوربین سوژه‌ها را با جزئیات مناسب ثبت کرده است. در صورتی که قصد عکاسی پرتره هم داشته باشید، سوژه خصوصاً در قسمت موها که بخشی چالشی محسوب می‌شود، به‌درستی تشخیص داده شده و از پس‌زمینه جدا می‌شود.

دوربین سلفی شیائومی ۱۳ لایت
شیائومی ۱۳ لایت
دوربین سلفی گلکسی A54
گلکسی A54
دوربین سلفی شیائومی ۱۳ لایت - پرتره
شیائومی ۱۳ لایت - پرتره
دوربین سلفی گلکسی A54 - پرتره
گلکسی A54 - پرتره

در صورتی که قصد عکاسی سلفی در نور کم را داشته باشید، شیائومی ۱۳ لایت با ثبت عکسی روشن‌تر تا حد امکان جزئیات بیشتری را از دل سوژه به‌ بیرون می‌کشد؛ البته در چنین شرایطی وجود نویز بالا تا حدودی کیفیت تصویر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

گلکسی A54 نیز عکسی قابل‌قبول را ثبت می‌کند؛ اما به‌علت کنتراست بیش‌ازحد و همچنین تاریکی تصویر، در پله‌ای پایین‌تر از رقیب خود قرار می‌گیرد.

دوربین سلفی شیائومی ۱۳ لایت در نور کم
شیائومی ۱۳ لایت - نور کم
دوربین سلفی گلکسی A54 در نور کم
گلکسی A54 - نور کم
برش ۱۰۰ درصدی دوربین سلفی شیائومی ۱۳ لایت در نور کم
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی دوربین سلفی گلکسی A54 در نور کم
برش ۱۰۰ درصدی

وجود فلش LED در دوربین سلفی، در نگاه اول یک ویژگی کارآمد نیست؛ اما همان‌طور که در عکس‌های زیر مشاهده می‌کنید در مقایسه با فلش نمایشگر سامسونگ، نور بیشتری به سوژه می‌تاباند، فلش LED شیائومی ۱۳ لایت کارآمدتر به‌نظر می‌رسد و رنگ پوست نیز طبیعی‌تر ثبت می‌شود.

دوربین سلفی شیائومی ۱۳ لایت در نور کم با فلاش
شیائومی ۱۳ لایت - نور کم - با فلش LED
دوربین سلفی گلکسی A54 در نور کم با فلاش
گلکسی A54 - نور کم - با فلش OLED
برش ۱۰۰ درصدی دوربین سلفی شیائومی ۱۳ لایت در نور کم با فلاش
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی دوربین سلفی گلکسی A54 در نور کم با فلاش
برش ۱۰۰ درصدی
کپی لینک

دوربین ماکرو شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 سامسونگ

وضوح ۵ مگاپیکسلی دوربین ماکرو گلکسی A54 سبب می‌شود این گوشی به‌راحتی بتواند رسالت خود را که همان ثبت جزئیات بیشتر است، به‌خوبی اجرا کند؛ البته با وجود فوکوس ثابت در هر دو دوربین، پیدا کردن محدوده‌ی فوکوس کمی دشوار خواهد بود و نیاز به ثبت دوباره و دوباره عکس خواهید داشت.

دوربین ماکرو شیائومی ۱۳ لایت
شیائومی ۱۳ لایت
دوربین ماکرو گلکسی A54
گلکسی A54
نمونه عکس دوربین ماکرو شیائومی ۱۳ لایت
شیائومی ۱۳ لایت
نمونه عکس دوربین ماکرو گلکسی A54
گلکسی A54
کپی لینک

جمع‌بندی مقایسه شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 سامسونگ

شیائومی ۱۳ لایت در زمان نگارش این مقاله حدود یک میلیون تومان گران‌تر از گلکسی A54 به‌ فروش می‌رسد؛ درحالی‌که وجود ویژگی‌هایی مثل پشتیبانی نرم‌افزاری بهتر، لرزش‌گیر سخت‌افزاری (OIS) دوربین، طراحی مدرن‌تر و جدیدتر، مجموعه‌ی دوربین کارآمدتر، بلندگوهای استریو و عمر باتری بالاتر در A54، ارزش خرید نماینده‌ی شیائومی را به‌ شکل قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

پنل پشتی شیائومی ۱۳ لایت
پنل پشتی گلکسی A54

از سوی دیگر تجربه‌ی استفاده‌ی روزمره از سیستم عامل MIUI، رضایتی مشابه One UI را برای کاربر به‌ دنبال ندارد. درواقع پوسته‌ی سامسونگ با انیمیشن‌های نرم‌تر و حذف موارد اضافی، سعی کرده تا محیط رابط کاربری خود را کاربرپسندتر و لذت‌بخش‌تر کند.

هماهنگی بهتر دستگاه‌های سامسونگ با ویندوز و همچنین اکوسیستم سخت‌افزاری سامسونگ، گلکسی A54 را به گزینه‌ای بهتر و معقول‌تر تبدیل می‌کند و وعده‌ی انتشار اندروید ۱۷ برای آن، نویدبخش عملکردی باثبات‌تر در طول ۴ سال آینده خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات