نمای پشتی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

بررسی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس: پسوندهای نه‌چندان معنادار

دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
مطالعه 22 دقیقه
گوشی هوشمندی که هم پسوند «پرو» و هم پسوند «پلاس» دارد، باید دستگاه بی‌نظیری باشد؛ اما آیا یک میان‌رده ارزش همه‌ی این پسوندها را دارد؟
تبلیغات

اگر چند سال قبل کسی به خریداران گوشی‌هایی مانند ردمی نوت ۸ یا ردمی نوت ۹ (که اتفاقا هر دو از پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار ایران هم بودند) می‌گفت که در آینده‌ای نه‌چندان دور باید برای خرید نسل جدید همین گوشی‌ها، قیمتی برابر با گوشی‌های سری «فن ادیشن» سامسونگ یا بیشتر از آیفون SE پرداخت کنید، به‌ندرت جدی گرفته می‌شد؛ اما رویکرد شیائومی در کنار جادوی بازار ایران که می‌تواند یک گوشی ۳۵۰ دلاری را از دسترس طیف عظیمی از جامعه خارج کند، به‌راحتی می‌تواند چنین تحلیل دور از ذهنی را هم به واقعیت تبدیل کند.

تماشا در یوتیوب

در بازار موبایل ایران، با عبور از مرز قیمتی ۲۰ میلیون تومان، گزینه‌های در دسترس شما به شکل معناداری کاهش پیدا می‌کنند. درحال حاضر با بودجه‌ای بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان، کمتر از انگشتان دو دست انتخاب پیش‌روی شماست و اگر مدل‌های قدیمی‌تر (و با ارزش خرید پایین‌تر) را از مقایسه حذف کنیم، تعداد انتخاب‌ها به کمتر از پنج مدل می‌رسند. اگر کمی سخت‌گیرتر باشید و پشتیبانی سخت‌افزاری، تعمیرپذیری و وجود تجهیزات جانبی را هم به فهرست پارامترهای جست‌وجو اضافه کنید، به‌جز گلکسی S23 FE، گلکسی A55، شیائومی 13T و ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس، انتخاب دیگری روی میز وجود نخواهد داشت.

گوشی هوشمند ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از سوی فروشگاه اینترنتی موبایلکس، برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

به‌عنوان یک تولیدکننده‌ی موبایل، زمانی‌که به یکی از مدل‌های جدیدتان پسوند «پرو» یا «پلاس» اضافه می‌کنید، سطح انتظار کاربر از آن را ارتقا می‌دهید. نمونه‌ای روشن برای اثبات این ادعا، آیفون‌ها و گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی S هستند که بین نسخه‌های عادی و پرو/پلاس، تفاوت‌های بسیار بارز و پررنگی دارند. این پسوندها در ناخودآگاه کاربران، گوشی قدرتمند‌تر با مشخصات سخت‌افزاری بهتر و شاید کمی‌ گران‌قیمت‌تر را تصویر می‌کند. حالا اگر یک گوشی به هر دو پسوند «پرو» و «پلاس» مجهز شده باشد چطور؟

پسوندهای «پرو» و «پلاس» در گوشی‌های شیائومی واقعا بامعنی هستند؟

از بین گوشی‌های در دسترس در بازه‌ی قیمتی بیشتر از ۲۰ و کمتر از ۳۰ میلیون تومان، ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس عجیب‌ترین گزینه به‌نظر می‌رسد. برند ردمی در حافظه‌ی تاریخی کوتاه‌مدت کاربران، تولیدکننده‌ی گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده‌ی ارزان‌قیمت به‌نظر می‌رسد و خریداران این برند را نه گیک‌ها، که کاربران عادی تشکیل می‌دهند که به‌دنبال خرید یک گوشی همه‌کاره با کم‌ترین بودجه‌ی ممکن هستند؛ اما گویی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس قصد پیروی از همین قاعده را هم ندارد.

گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از نمای پشت

مدیران بخش ردمی در کمپانی شیائومی برای متمایز کردن ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از رقبا روی سه ویژگی کلیدی متمرکز شده‌اند: طراحی، صفحه‌نمایش و دوربین؛ به‌نظر آن‌ها، همین سه ویژگی، توانایی ارتقای ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس به سطحی بالاتر از همه‌ی گوشی‌های دیگر برند ردمی را دارند و با وجود داشتن برچسب قیمتی گران‌تر، می‌توانند آن را در ذهن کاربران به دستگاهی با ارزش خرید بالا تبدیل کنند. در نتیجه منطقی به نظر می‌رسد اگر بررسی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس هم با توجه به همین سه ویژگی تنظیم شود.

مشخصات فنی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

سخت‌افزار

توضیحات

ابعاد

۱۶۱٫۴ در ۷۴٫۲ در ۸٫۹ میلی‌متر

وزن

۲۰۴٫۵ گرم

نمایشگر

۶٫۶۷ اینچی

۱۲۰ هرتز - AMOLED

446ppi

چیپست

Mediatek Dimensity 7200 Ultra

رم و فضای ذخیره‌سازی

256GB 8GB RAM, 256GB 12GB RAM

512GB 8GB RAM, 512GB 12GB RAM

512GB 16GB RAM

دوربین اصلی

۲۰۰ مگاپیکسل - f/1.65

سنسور 1/1.4 اینچی

لرزشگیر اپتیکال - لرزشگیر الکترونیکی

سایر دوربین‌ها

۸ مگاپیکسلی اولتراواید

۲ مگاپیکسلی ماکرو

۱۶ مگاپیکسلی سلفی

فیلم‌برداری

4K@24/30fps

1080p@30/60/120fps

باتری

۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

شارژ سریع

۱۲۰ وات

شیائومی در طراحی گوشی مسیر سخت‌تر را انتخاب کرده تا ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس به اولین عضو خانواده‌ی ردمی تبدیل شود که از نمایشگری با لبه‌های خمیده استفاده می‌کند؛ از سوی دیگر، ضخامت حاشیه‌های نمایشگر هم تا حد ممکن کاهش پیدا کرده؛ تا جایی‌که که حاشیه‌ی لبه‌ی پایینی به ۲٫۳۷ میلی‌متر و نسبت نمایشگر به بدنه هم به مرز ۹۰ درصد رسیده است.

صفحه نمایش ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از نمای نزدیک

دیگر المان‌های طراحی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس برای کاربران کاملا آشنا هستند. محل قرارگیری و نوع چینش دوربین‌ها، دیگر گوشی‌های برند ردمی در سال ۲۰۲۴ را یادآوری می‌کنند و از نمای پشتی، نمی‌توان تفاوت بزرگی بین این گوشی و ردمی نوت ۱۳ پرو 4G یا پوکو M6 پرو پیدا کرد؛ اما داشتن نمایشگری با لبه‌های خمیده، همه‌ی تفاوت‌ها را رقم می‌زند.

آیا نمایشگرهای خمیده در حال بازگشت به گوشی‌های هوشمند هستند؟

شاید این روزها کاربران، گوشی‌هایی با طراحی تخت و نمایشگرهای مسطح را بیشتر بپسندند یا شاید بتوان گفت همه‌ی گوشی‌های رده‌بالا (از آیفون‌ها گرفته تا خانواده‌ی گلکسی S24 سامسونگ) همگی از همین نوع طراحی تخت استفاده می‌کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد هنوز هم در ناخودآگاه بسیاری از کاربران، یک گوشی با نمایشگر خمیده جزو گوشی‌های لوکس و گران‌قیمت به‌حساب می‌آید.

کاربر در حال کار کردن با ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

با ۲۰۴ گرم وزن و ضخامت ۸٫۹ میلی‌متر، ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس به هیچ وجه جزو گوشی‌های باریک یا سبک بازار طبقه‌بندی نمی‌شود؛ اما این بهایی است که ظاهرا شیائومی برای لوکس‌تر نشان‌‌دادن گوشی، حاضر به پرداختش شده؛ در چنین شرایطی، دست طراحان گوشی برای استفاده از پنل پشتی شیشه‌ای و فریم فلزی هم باز شده است تا در دست گرفتن ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس، حس استفاده از یک گوشی باکیفیت را به کاربر منتقل کند. ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس با پشتیبانی از استاندارد IP68 می‌تواند برای ۳۰ دقیقه در عمق ۱٫۵ متری آب دوام بیاورد.

چند قطره آب روی بدنه پشتی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

صفحه‌نمایش ۶٫۶۷ اینچی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس تقریبا تمام نمای جلویی گوشی را به خود اختصاص داده است. این نمایشگر از پنل ۱۲ بیتی OLED، با توانایی به تصویر کشیدن ۶۸ میلیارد رنگ، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و حداکثر روشنایی ۱۸۰۰ نیت بهره می‌برد و از استاندارد HDR دالبی‌ویژن و +HDR10 هم پشتیبانی می‌کند. به‌لطف وضوح ۲۷۱۲×۱۲۲۰ پیکسلی پنل، تراکم پیکسلی آن به عدد بسیار خوبِ ۴۴۶ پیکسل‌بر‌اینچ می‌رسد و در نهایت روکش محافظ گوریلاگلس ویکتوس، پکیج نمایشگر چشم‌نواز ردمی را تکمیل می‌کند.

میان‌رده‌های سامسونگ دیگر بهترین نمایشگر کلاس خود را ندارند

شیائومی برای نمایش‌دادن رنگ‌های دقیق‌ در نمایشگر ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس و جلوگیری از خستگی کاربران در زمان کار با گوشی، از استانداردهای TUV پشتیبانی می‌کند که به‌معنی PWM Dimming با نرخ ۱۹۲۰‌هرتز و ۱۶۰۰۰ سطح تنظیم روشنایی خواهد بود. همچنین مانند گوشی‌های رده‌بالاتر، صفحه‌نمایش گوشی می‌تواند با توجه به شرایط نوری محیط، سطح روشنایی و دمای رنگی را در بهینه‌ترین حالت برای چشم کاربران تنظیم کند.

پروفایل های رنگی صفحه نمایش ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

به‌گفته‌ی شیائومی، صفحه‌نمایش ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۱۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و ۱۰۰درصد فضای گسترده‌ی رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد که به‌مفهوم نمایش رنگ‌هایی چشم‌نواز و باطراوت است.

عملکرد نمایشگر ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس دربرابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

۱٫۹

۶۰۴

۱۷۵۰

۹۷٫۸ درصد

(Natural)

۱٫۶

۹۷٫۶ درصد

(Vivid)

۳٫۵

گلکسی A55

۱٫۵

۵۹۰

۱۵۰۰

۹۹٫۷ درصد

(Natural)

۲٫۴

۸۲٫۸ درصد

(Vivid)

۳٫۸

پوکو X6 پرو

۲٫۱۵

۵۸۴

۱۴۴۰

۹۹٫۲ درصد

(Original Color)

۳٫۱

۹۶٫۵ درصد

(Saturated)

۳٫۱

پوکو F5

۲٫۳

۶۰۱

۱۲۴۳

۱۰۰ درصد

(Standard)

۱٫۵

۱۰۰ درصد

(Saturated)

--

شیائومی 13T

۲

۵۷۳

۱۶۱۷

۱۰۰ درصد

(Original Color)

۱٫۶

۹۹٫۴ درصد

(Saturated)

۵

گلکسی S23 FE

۱٫۹

۶۰۷٫۵

۱۳۱۵

۹۸٫۷ درصد

(Natural)

۱٫۵

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴

موتورولا اج ۴۰

۳

۶۶۸

۱۴۷۵

۹۸ درصد

(Natural)

۱٫۶

۹۹٫۶ درصد

(Saturated)

۳٫۷

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

در حالت دستی، حداکثر روشنایی نمایشگر به حدود ۶۰۰ نیت می‌رسد؛ اما با تنظیمات خودکار و زیر نور شدید تجهیزات استودیو زومیت، عدد حداکثر روشنایی نمایشگر در محدوده‌ی ۱۶۰۰ نیت ثبت می‌شود؛ با پخش ویدیوهای HDR در همین حالت، روشنایی نمایشگر حدود ۱۷۵۰ نیت به‌دست می‌آوریم که کمی کمتر از عدد اعلام‌شده از سوی شیائومی است؛ اما می‌توان به‌راحتی به آن نمره‌ی قبولی داد.

در تست پوشش‌دهی فضای رنگی، نمایشگر ردمی توانست ۹۷٫۸ درصد از فضای رنگی sRGB را با خطای بسیار خوب ۱٫۶ نمایش دهد؛ اما پوشش فضای DCI-P3، پوشش‌دهی ۹۷٫۶ درصدی با خطای متوسط ۳٫۵ ثبت شد. ثبت رکوردهایی بهتر از نمایندگان هم‌قیمت سامسونگ مانند گلکسی A55 یا گلکسی S23 FE، به خودی خود می‌تواند مهر تاییدی بر کیفیت بالای نمایشگر ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس باشد.

کاربر در حال مرور وب سایت زومیت با ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

در ناحیه‌ی پایینیِ نمایشگر می‌توانید حسگر اثر انگشت اپتیکال گوشی را پیدا کنید که عملکردی مانند همه‌ی حسگرهای اپتیکال زیرنمایشگر دیگر در دنیای گوشی‌های هوشمند دارد. اسپیکر دوم هم در لبه‌ی بالایی صفحه‌نمایش به چشم می‌خورد تا ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس به مجموعه اسپیکرهای استریو با کیفیت نسبتا خوب و حجم صدای بالا مجهز شود.

در نهایت دوربین، سومین و شاید مهم‌ترین بخش تمرکز شیائومی در ساخت ردمی نوت ۱۳ پرو به حساب می‌آید. داشتن دوربین باکیفیت به‌تنهایی می‌تواند یک گوشی را چندین کلاس کیفی و قیمتی ارتقا دهد و شیائومی هم به‌خوبی به این نکته واقف است؛ با این حال هنوز هم سنت استفاده از دوربین‌های کم‌کیفیت اولتراواید و ماکرو در گوشی‌های برند ردمی کنار گذاشته نشده و تمرکز اصلی روی دوربین اصلی قرار دارد.

نمای نزدیک دوربین های ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از حسگر ۲۰۰مگاپیکسلی HP3 ساخت سامسونگ استفاده می‌کند؛ حسگری 1/1.4 اینچی با پیکسل‌های ۰٫۵۶ میکرومتری که در پسِ لنز عریض ۲۳ میلی‌متری با دیافراگم f/1.7 و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر قرار دارد و با ترکیب ۱۶:۱ پیکسل‌ها، تصاویر خروجی را با ابعاد ۱۲٫۵ مگاپیکسل و پیکسل‌های بزرگِ ۲٫۲۴ میکرومتری ذخیره می‌کند. دوربین اصلی برای فوکوس خودکار به فناوری تشخیص فاز چندجهتی اتکا دارد.

دوربین های ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ضخامت ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در بخش دوربین ها

زوم ۴‌برابری داخل سنسور، دیگر ویژگی مورد استفاده شیائومی در دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس به حساب می‌آید که با برش تصویر از بخش مرکزی تصویر و به‌لطف ابعاد بسیار بزرگِ ۲۰۰ مگاپیکسلی حسگر به دست می‌آید. به‌ادعای شیائومی، تصاویر با زوم ۴‌برابری به این روش قابل مقایسه با تصاویر ثبت‌شده با لنزهای تله‌فوتوی معادل هستند.

دوربین اولتراواید ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از حسگر ۸مگاپیکسلی IMX336 سونی با ابعاد 1/4.0 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۲ میکرومتری استفاده می‌کند و روی آن، لنز فوق عریض ۱۶میلی‌متری با زاویه‌ی دید نه‌چندان وسیع ۱۱۲ درجه و دیافراگم f/2.2 سوار است. دوربین ماکرو هم از حسگر نه‌چندان توانمند ۲مگاپیکسلی آمنی‌ویژن OV02B با لنز f/2.4 استفاده می‌کند.

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس برای عکاسی سلفی به حسگر ۱۶مگاپیکسلی آمنی‌ویژن 16A1Q اتکا دارد و این ماژول، لنز عریض ۲۴میلی‌متری با دیافراگم f/2.4 را مقابل خود می‌بیند. دوربین سلفی فاقد قابلیت فوکوس خودکار است و از فیلتر رنگی Quad-Bayer بهره می‌برد؛ بنابراین عکس‌های سلفی قاعدتا باید با وضوح ۴ مگاپیکسل ذخیره شوند؛ اما شیائومی با تفکیک پیکسل‌ها از هم، عکس‌های سلفی را با وضوح ۱۶ مگاپیکسل ذخیره می‌کند.

گالری عکس‌های دوربین اصلی در روز

نمونه عکس دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از روی بام یک ساختمان
نمونه عکس دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از درختان سرسبز در یک پارک
نمونه عکس دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از سرسره در یک پارک
نمونه عکس دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از چمن و درختچه های سبز یک پارک
نمونه عکس دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از نمای آسمان و دو ساختمان
نمونه عکس دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از نمای یک ساختمان آجری
نمونه عکس دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در حالت ماکرو از یک گل زرد
نمونه عکس دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از پیاده روی یک خیابان شلوغ

عکس‌های ثبت‌شده با دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در نور مناسب، کیفیت قابل قبولی دارند. الگوریتم پردازش تصاویر گوشی تلاش می‌کند تا حد ممکن جزئیات را حفظ کرده و کنتراست مناسبی بین نقاط تیره و روشن عکس‌ها ایجاد کند. جزئیات در تصاویر تا حد خوبی حفظ می‌شوند و اثر آبرنگی در بخش‌های شلوغ آن‌ها کمتر دیده می‌شود. رنگ‌ها نزدیک به واقعیت هستند و گستره‌ی دینامیکی هم به‌‌خوبی پوشش داده می‌شود؛ اما مطابق انتظار، کمی با آنچه از گوشی‌های رده بالاتر دیده‌ایم تفاوت دارند.

برای مقایسه بهتر، شاید بد نباشد چند مورد از تصاویر ثبت‌شده با ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس را در محیط یکسان با تصاویر گرفته‌شده با گلکسی A55 مقایسه کنیم.

نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس کراپ شده ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس کراپ شده گلکسی A55
گلکسی A55

نوع پردازش رنگ‌ها بین ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس و گلکسی A55 کاملا متفاوت است. همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، آسمان در گوشی شیائومی کمی به سمت رنگ بنفش متمایل است و در عکس ثبت‌شده با گوشی سامسونگ آبی دیده می‌شود. اگر به‌دنبال جزئیات باشید به نظر می‌رسد گلکسی A55 در حفظ جزئیات کمی بهتر عمل می‌کند، هر چند برای این کار، باید کمی نویز بیشتر روی تصاویر را هم تحمل کنید.

نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس کراپ شده ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس کراپ شده گلکسی A55
گلکسی A55

پردازش متفاوت رنگ‌ها در مجموعه‌عکس‌های بالا هم به‌خوبی دیده می‌شود. تصویر سامسونگ رنگ‌های درخشان‌تر و گستره‌ی دینامیکی بهتری دارد. با نگاه‌کردن به بخش دیوار در تصویر زوم‌شده می‌بینید که آجرها در عکس گلکسی A55 روشن‌تر به نمایش در می‌آیند. همانند مجموعه‌تصاویر قبلی، اینجا هم گلکسی A55 با وجود کمی نویز بیشتر، جزئیات بیشتری را هم حفظ کرده است.

گالری عکس‌های دوربین اصلی در شب

نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در حالت نایت مود
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در حالت نایت مود
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در حالت نایت مود

عکاسی در شب با ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس شرایط متفاوتی دارد. اینجا تصاویر قابل استفاده‌ای دارید که از کمبود جزئیات و افزایش چشمگیر نویز رنج می‌برند؛ البته در نگاهی کلی و گذرا، تصاویر ثبت‌شده در محیط‌های کم‌نور با Night Mode همگی خوب و قابل استفاده ارزیابی می‌شوند؛ اما هرچه بیشتر به دنبال جزئیات تصاویر بگردید، با نویز و اثر آبرنگی بیشتری هم مواجه خواهید شد.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید در روز

نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس با دوربین اولتراواید از بام یک ساختمان با نمای آسمان و چندین گلدان
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس با دوربین اولتراواید از محیط سرسبز یک پارک و نمای یک ساختمان در دوردست
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس با دوربین اولتراواید از نمای آسمان و چند ساختمان

تصاویر دوربین اولتراواید دست‌کم در محیط‌های پرنور رضایت‌بخش هستند؛ هرچند نسبت به دوربین اصلی، بخشی از جزئیات از بین می‌روند (که با توجه به ۸مگاپیکسلی‌بودن دوربین اولتراواید عجیب نیست)، تصاویر گستره‌ی دینامیکی مناسبی دارند، رنگ‌ها جذاب هستند؛ اما تا حد زیادی اشباع می‌شوند و الگوریتم پردازشی دوربین عملکرد خوبی در حذف اعوجاج تصویر در گوشه‌ها به نمایش می‌گذارد.

گالری عکس‌های دوربین سلفی

نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس با دوربین سلفی از یک مرد جوان با پس زمینه آسمان و چندین ساختمان
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس با دوربین سلفی از یک مرد جوان با پس زمینه برگ های سبز یک درخت

همانند دوربین‌های ۸مگاپیکسلی اولتراواید و ۲مگاپیکسلی ماکرو، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس هم قابلیت ویژه‌ای ندارد؛ اما انتظارات از یک دوربین سلفی استاندارد را برآورده می‌کند. عملکرد این دوربین در ثبت افکت بوکه، دست‌کم در پس‌زمینه‌های خلوت رضایت‌بخش است، سوژه به‌خوبی از پس‌زمینه جدا می‌شود و تصاویر گستره‌ی دینامیکی مناسبی دارند.

گوشی میان‌رده‌ی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس، با دوربین اصلی ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه ضبط می‌کند؛ اما دوربین اولتراواید و دوربین سلفی به فیلم‌برداری 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه محدود هستند. با توجه به استفاده از لرزشگیرهای اپتیکال و الکترونیکی، کیفیت فیلم‌برداری در این گوشی هم یک سر و گردن بالاتر از تمامی گوشی‌های دیگر برند ردمی به نظر می‌رسد.

ترکیب طراحی متمایز، صفحه‌نمایش باکیفیت و دوربین کارآمد با پردازنده‌ای قدرتمند را می‌توان به سادگی فرمول ساخت یک گوشی رده‌بالا در نظر گرفت؛ اما در صورت اخذ چنین تصمیمی، ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس با دو مشکل روبه‌رو می‌شد. اول آنکه قیمتش باز هم افزایش پیدا می‌کرد که احتمالا چندان خوشایند مدیران شیائومی نیست؛ دوم، تبدیل‌شدن به رقیبی جدی برای گوشی‌های رده‌بالاتر کمپانی مانند شیائومی ۱۳ یا شیائومی 13T است. در نتیجه، برای برقراری تعادل باید تراشه را قربانی کرد.

کاربر در حال اجرای بازی گنشین ایمپکت با ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از تراشه‌ی Dimensity 7200 Ultra مدیاتک استفاده می‌کند؛ تراشه‌ای که با لیتوگرافی ۴نانومتری TSMC تولید می‌شود و ۲ هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A715 به همراه ۶ هسته‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A510 را به‌عنوان CPU استفاده می‌کند. عملکرد این تراشه را می‌توان در محدوده‌ی تراشه‌هایی مانند اسنپدراگون 7s نسل دوم یا کمی بهتر از آن ارزیابی کرد؛ پس با یک میان‌رده به‌معنای واقعی کلمه طرف هستیم.

عملکرد ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

Dimensity 7200-Ultra

۸۸٫۳

۳۵۶۵

۱۲۴۳

۲۸۲۷

۲۶

۲۲

گلکسی A55

Exynos 1480

۱۰۵

۴۱۴۵

۱۱۷۰

۳۴۸۲

۲۷

۱۹

پوکو X6 پرو

Dimensity 8300-Ultra

۱۶۷

۴۸۷۹

۱۳۹۷

۴۳۹۳

۶۳

۵۲

ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس

Dimensity 1080

۷۸٫۲

--

۱۰۳۴

۲۵۰۹

۱۵

۱۰

پوکو F5

Snapdragon 7+ Gen 2

۷۵٫۸

۳۳۶۳

۱۶۰۴

۴۲۷۸

۴۸

۳۶

شیائومی 13T

Dimensity 8200-Ultra

۹۲٫۶

۳۳۸۱

۱۱۱۶

۳۸۳۲

۳۶

۲۹

گلکسی S23 FE

Exynos 2200

۸۷٫۹۳

۹۸۷۴

۱۶۰۸

۴۰۱۴

۵۵

۳۸

موتورولا اج ۴۰

Dimensity 8020

۵۴

۴۶۹۶

۱۱۲۴

۳۶۸۸

۳۱

۲۰

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شاید هیچ عدد و رقمی نتواند به اندازه‌ی عملکرد گوشی در بازی‌های مختلف، توانایی تراشه‌ی به‌کاررفته در آن را به نمایش بگذارد. ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در اجرای Call of Duty موبایل مشکل خاصی ندارد و می‌تواند این بازی را با تنظیمات گرافیکی High و نرخ حدود ۵۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند؛ اما اگر آن را کمی بیشتر تحت فشار قرار دهید، به مشکلات بزرگتری برخورد می‌کنید.

چطور با تراشه‌‌ای ضعیف، همه تلاش‌ها را زیر سوال ببریم؟

در ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس، برای اجرای بازی Warzone با نرخ ۵۵ فریم‌بر‌ثانیه، فقط می‌توانید از تنظیمات گرافیکی Low استفاده کنید و در زمان اجرای Genshin Impact با تنظیمات گرافیکی Medium، عملکرد خروجی حدود ۴۰ تا ۵۰ فریم بر ثانیه خواهد بود، آن هم در شرایطی که گوشی به شکل کاملا محسوسی داغ می‌شود؛ درحالی‌که به ادعای شیائومی، ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از هیت‌سینک ۴۰۰۰ میلیمترمربعی و خنک‌کننده‌ی گرافیتی برای کاهش دمای کلی دستگاه استفاده می‌کند.

عملکرد گلکسی A55 در بازی‌ها

بازی‌ها/پارامترها

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین

Genshin Impact

Medium

۴۰-۵۰ فریم‌برثانیه

Warzone

Low

۵۰-۵۵ فریم‌برثانیه

Call of Duty Mobile

High

۵۰-۶۰ فریم‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم بازی، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

مطابق رویکرد رایج در گوشی‌های ردمی، چندین پیکربندی مختلف برای ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در نظر گرفته شده است. کاربران می‌توانند بین نسخه‌های ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی، مدل موردنظر خود را انتخاب کنند. در هر دو حالت، امکان انتخاب ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم وجود دارد. ضمن گوشی از ماژول حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 3.1 استفاده می‌کند که دست‌کم درمقایسه‌با رقبای سامسونگی، عملکرد بهتری دارد.

شارژ ۱۲۰ وات ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

باتری، دیگر نکته‌ی تامل‌برانگیز درباره‌ی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس به حساب می‌آید. این گوشی از باتری ۵۰۰۰میلی‌آمپرساعتی با حداکثر توان شارژ ۱۲۰ وات استفاده می‌کند. به گفته‌ی شیائومی، شارژر ۱۲۰ وات موجود در بسته‌بندی، می‌تواند تنها در ۱۹ دقیقه گوشی را از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ کند؛ اما برای این کار باید دو نکته را مدنظر قرار دهید: قابلیت Boost charging speed باید به‌صورت دستی در تنظیمات گوشی فعال شود و در زمان شارژشدن، صفحه نمایش خاموش باقی بماند.

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در حال شارژ سریع
آداپتور شارژ ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

با توجه به ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی باتری، داشتن نمایشگری با نرخ به‌روزرسانی متغیر و تراشه‌‌‌ای میان‌رده، انتظار داریم عملکرد باتری درخشان یا در بدبینانه‌ترین حالت بسیار خوب باشد؛ اما ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در تست استاندارد پخش ویدیوی زومیت، تنها موفق به ثبت رکورد ۱۴:۳۰ ساعت شد.

عمر باتری ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس دربرابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

۶٫۶۷ اینچ

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۳۰

۱۰:۵۲

گلکسی A55

۶٫۶ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۹:۴۴

۱۳:۴۸

پوکو X6 پرو

۶٫۶۷ اینچ

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰:۰۰

۱۲:۳۵

موتورولا اج ۴۰

۶٫۵۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۴۰۰

۲۰:۰۰

۸:۳۰

ردمی نوت 12 پرو پلاس

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۵۰

۱۰:۳۵

پوکو F5

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۲:۵۵

شیائومی ۱۳ لایت

۶٫۵۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۶:۴۷

۱۰:۲۱

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

رکورد ثبت‌شده با باتری ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس تقریبا نصف عدد ثبت‌شده با گلکسی A55 (با نمایشگری با وضوح پایین‌تر) و نزدیک به ۳۰ درصد ضعیف‌تر از پوکو X6 پرو (با نمایشگر مشابه و تراشه‌ای قدرتمندتر) به‌دست آمده است که در هر دو حالت، بیانگر عملکرد ناامیدکننده باتری این گوشی هستند.

روند تبدیل گوشی‌های برند ردمی از دستگاه‌های ارزان‌قیمت، به مدل‌هایی در سطوح بالاتر و قدرتمندتر گوشی‌‌های میان‌رده از مدت‌ها پیش آغاز شده است؛ اما ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس گامی بلند برای بازتعریف این برند به حساب می‌آید؛ دستگاهی که طراحی آن نیم‌نگاهی به پرچم‌داران محبوب دهه‌ی گذشته دارد، از نمایشگری بسیار باکیفیت بهره می‌برد و دوربینی کارآمد دارد که اگر قدرتمندتر از رقبای اصلی خود نیست، عملکردی قابل قبول و آبرومند ارائه می‌کند؛ اما انتخاب تراشه‌ای با عملکرد بحث‌برانگیز و باتری ناامیدکننده، کاربران هدف گوشی را دلسرد خواهد کرد.

با در نظر گرفتن همه‌ی جوانب، اگر گیمر نیستید و قصد خرید میان‌رده‌ای متفاوت با دوربین و نمایشگری مثال‌زدنی دارید و شاید مهم‌تر از هر چیز، مشکلی با پرداخت مبلغی کاملا متفاوت برای یک گوشی با برند ردمی ندارید، ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس می‌تواند ستاره‌ی بعدی سبد خرید شما باشد.

ردمی نوت 13 پرو پلاس شیائومی
نمای کلی گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro Plus با نمایشگر روشن و نمایش دوربین های پنل پشت رنگ مشکی
نمای کلی گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro Plus با نمایشگر روشن و نمایش دوربین های پنل پشت رنگ بنفش روشن
نمای کلی گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro Plus با نمایشگر روشن و نمایش دوربین های پنل پشت رنگ سفید
نمای پنل پشت گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro Plus با نمایش لوگو و دوربین های پنل پشت رنگ مشکی
نمای پنل پشت گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro Plus با نمایش لوگو و دوربین های پنل پشت رنگ بنفش روشن
6.67 اینچ
1220x2712 پیکسل
200/8/2 مگاپیکسل
سلفی 16 مگاپیکسل
8/12/16 گیگابایت رم
Dimensity 7200 Ultra
5000 میلی‌آمپر ساعت
لیتیوم پلیمری
نکات مثبت
  • عرضه با شارژر پرسرعت ۱۲۰واتی
  • نمایشگر ۱۲بیتی و OLED چشم‌نواز
  • بدنه‌ی شیشه‌ای باکیفیت با گواهی IP68
  • عملکرد عکاسی بسیار خوب در روز و شب
نکات منفی
  • عملکرد ضعیف‌تر از رقبا
  • شارژدهی نه‌چندان خوب
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات