نمای پشتی گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶

بررسی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶؛ ایستاده مردن

سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
مطالعه 42 دقیقه
هر گوشی جدیدی که سونی معرفی می‌کند، بار دیگر باعث می‌شود آرزو کنیم که این برند ژاپنی دوباره با قدرت به رقابت گوشی‌های هوشمند برگردد.
تبلیغات

سونی یکی از مورد احترام‌ترین برندهای دنیاست؛ کم‌تر شرکت فعالی در دنیا وجود دارد که با دیدن نامش، بلافاصله تکنولوژی و کیفیت بالا به ذهن‌مان خطور کند. مرسدس‌بنز را در نظر بگیرید، نیازی نیست حتما صاحب یکی از خودروهایش باشید یا در رقابت فراری و مرسدس، از آن طرفداری کنید؛ در هر صورت، دیدن لوگوی مرسدس روی یک خودرو به شما تضمین خواهد داد که با به‌روزترین فناوری‌ها و بالاترین کیفیت ممکن روبه‌رو هستید. از این نظر، سونی به‌نوعی مرسدس‌بنز دنیای فناوری به‌شمار می‌آید و محصولاتش از تلویزیون و کنسول بازی گرفته تا دوربین عکاسی و هدفون تحسین همگان را برمی‌انگیزد.

سونی سال‌هاست که گوشی هم تولید می‌کند. اگر وارد دهه‌ی چهارم زندگی شده باشید حتما با «سونی اریکسون» آشنا هستید؛ برندی که در عصر طلایی نوکیا، گوشی‌هایی کاملا متفاوت تولید می‌کرد. گوشی‌های مخصوص عاشقان موسیقی از سری W؛ مانند W800i، گوشی کاربران جدی‌تر از سری P که بین آن‌ها P990i مانند الماسی می‌درخشید و گوشی‌های سری K که برای علاقمندان به عکاسی ساخته می‌شدند؛ مانند K750i با دوربین ۲مگاپیکسلی و K850i با دوربین بی‌نظیر ۵مگاپیکسلی، همگی یادآور دوران شیرین گوشی‌های غیرهوشمندی هستند که مانند یک پل جادویی، دنیای تلفن‌های رومیزی را به عصر اَبَردستگاه‌هایی به نام اسمارت‌فون پیوند می‌دهند.

گوشی هوشمند اکسپریا ۱ مارک ۶ از سوی فروشگاه نیک‌دیجی برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

شاید حتی بدبین‌ترین هواداران سونی هم تصور نمی‌کردند این شرکت روزی کم‌تر از یک درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند دنیا را در اختیار داشته باشد. برند اکسپریا که پس از تصاحب سهم اریکسون به‌دست سونی ایجاد شده بود؛ هیچوقت چندان جدی وارد رقابت ساخت گوشی‌های هوشمند نشد و در سال‌های اخیر هم نام‌گذاری جدید گوشی‌های سونی تفاوتی در نوع فعالیت آن‌ها در این بازار ایجاد نکرد.

لوگوی سونی روی بدنه پشتی گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

گوشی‌های سری Xperia 1 از همان ابتدا تمرکز ویژه‌ای بر دوربین و قابلیت‌های حرفه‌ای عکاسی داشتند؛ اما به‌نظر می‌رسد سونی آن‌ها را برای عموم کاربران تولید نمی‌کند. نوع انتخاب سخت‌افزار و اولویت‌بندی بین پارامترهای مختلف و صدالبته مدل قیمت‌گذاری گوشی‌های سونی همگی نشان‌ می‌دهند که این دستگاه‌ها برای کاربران حرفه‌ای ساخته شده‌اند و قرار نیست با گوشی‌های عمومی‌تر بازار رقابت کنند. سونی حتی برنامه‌ای برای در پیش گرفتن اصلی‌ترین استراتژی موفقیت در بازار موبایل یعنی فروش بالای گوشی‌های میان‌رده و تولید یک پرچم‌دار برای بالا نگه داشتن پرچمش در بین رقبا هم ندارد و تنها یک ژاپنی واقعی ممکن است چنین تصمیمی بگیرد.

مشخصات سخت‌افزاری اکسپریا ۱ مارک ۶

سخت‌افزار

توضیحات

ابعاد

۱۶۲ در ۷۴ در ۸٫۲ میلی‌متر

وزن

۱۹۲ گرم

نمایشگر

۶٫۵ اینچی OLED

۱۲۰ هرتز - 396ppi

تراشه

اسنپدراگون ۸ نسل ۳

رم و فضای ذخیره‌سازی

256GB 12GB RAM, 512GB 12GB RAM

دوربین اصلی

۴۸ مگاپیکسل

f/1.9, 24mm (wide)

سنسور 1/1.35 اینچی

1.12µm, dual pixel PDAF OIS

سایر دوربین‌ها

۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید

۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم متغیر ۳٫۵ تا ۷٫۱ برابر

۱۲ مگاپیکسلی سلفی

فیلم‌برداری

4K@24/25/30/60/120fps

1080p@30/60/120fps

باتری

۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

توان شارژ

۳۰ وات

با همه این صحبت‌ها، دلیلی ندارد که از دیدن یک سونی جدید در بین گوشی‌های هوشمند خوشحال نشویم. طبق روال سال‌های گذشته، اکسپریا ۱ برگشته و همان‌طور که از سبک نام‌گذاری دوربین‌های عکاسی سونی انتظار داریم، مدل امسال Xperia 1 VI یا اکسپریا ۱ مارک ۶ نام‌گذاری شده؛ یک سامورایی دیگر که به همه‌ی آداب و رسوم سامورایی‌های پیشین وفادار باقی مانده؛ اما در عین حال بالغ‌تر و شاید کمی هم برای رقبا خطرناک‌تر شده است.

این مقاله با اضافه‌شدن بررسی ویدیویی، به‌روزرسانی شد

طراحی متفاوت و بااصالت؛ مثل سونی

اجازه بدهید همین ابتدا یک نکته را روشن کنیم؛ سونی به فداکردن کیفیت و قابلیت‌های کاربردی برای داشتن زرق و برق بیشتر اعتقادی ندارد؛ بنابراین در تک‌تک دوراهی‌هایی که برای ساخت گوشی هوشمند مواجه شده، کاربردی‌بودن را انتخاب کرده است؛ شاید این نکته برای کاربرانی که اعتقاد دارند دوربین ۲۰۰‌مگاپیکسلی قطعا از دوربین ۱۲مگاپیکسلی عملکرد بهتری دارد، چندان قابل درک نباشد؛ اما تصمیم‌گیران سونی ترجیح داده‌اند در یک «مینکا» با اتاق‌های عایق در برابر انتقادات بی‌ربط بنشینند و روی بهترین انتخاب‌های ممکن تمرکز کنند.

اینکه شما طراحی یک کالا را بپسندید یا نه، عمدتا به سلیقه‌تان بستگی دارد. سونی یادآوری می‌کند که علاوه‌بر سلیقه، منطق هم باید جزو معادلاتتان باشد. اکسپریا ۱ مارک ۶ از بهترین متریالی ساخته شده است که می‌توان برای ساخت گوشی هوشمند به‌کار برد. نمای روبه‌رویی دستگاه که ۸۶٫۵ درصد آن را نمایشگر تشکیل می‌دهد با روکش محافظ گوریلا گلس ویکتوس ۲ محافظت می‌شود و نسل اول همین پوشش، از پشت دستگاه محافظت می‌کند.

سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

باقی‌ماندن اثر انگشت و رد چربی دست روی گوشی، پس از شکنندگی، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف استفاده از بدنه‌ی شیشه‌ای به‌حساب می‌آید؛ سونی برای این مشکل یک راه‌حل هوشمندانه دارد؛ سرتاسر پنل شیشه‌ای پشتی دستگاه را بافت ریز و ماتی پوشانده است که باعث می‌شود خیالتان بابت تمیز و بدون لک ماندن بدنه راحت باشد. بافت دانه‌دار پنل پشتی به «گریپ» بهتر دستگاه هم کمک می‌کند؛ بدین‌ترتیب، هنگام استفاده از گوشی یا قرار گرفتنش روی سطوح صاف، با مشکل سُر خوردن دستگاه مواجه نمی‌شوید.

نمای بدنه پشتی گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

سونی برای فریم هم استراتژی مشابه پنل پشتی را به کار گرفته و روی فریم آلومینیومی اکسپریا ۱ مارک ۶ بافت‌های نواری‌شکلی به‌وجود آورده است که به گریپ بهتر گوشی کمک می‌کنند. روی فریم، به جز کلیدهای تنظیم صدا و پاور (که نقش حسگر اثر انگشت بسیار سریع و دقیق گوشی را هم بازی می‌کند)، کلید اختصاصی شاتر را هم می‌بینید که به‌نوعی امضای سونی برای گوشی‌های هوشمندش به‌حساب می‌آید. این کلید نسبت‌به نسل قبلی ابعاد بزرگ‌تری دارد و به‌لطف دو مرحله‌ای‌بودنش کلید، ابتدا فوکوس را حین عکاسی تنظیم کرده، سپس تصویر را ثبت می‌کند.

کلید شاتر گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

در بخش پایینی فریم، پورت USB-C و درگاه سیم‌کارت دیده می‌شوند و همانند سال‌های قبل، برای خارج کردن سیم‌کارت نیازی به سوزن ندارید. در بخش بالایی هم جک ۳٫۵ میلی‌متری اکسپریا ۱ مارک ۶ دیده می‌شود.

شیار کارت حافظه در گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
فریم آلومینیومی گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
کلید پاور در گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
ورودی هدفون گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶

اکسپریا ۱ مارک ۶ از اسپیکرهای استریو برای تولید صدا استفاده می‌کند و هر دو اسپیکر به سبک سال‌های گذشته، رو به کاربر قرار گرفته‌اند؛ بدین‌ترتیب صدا را بلندتر و شفاف‌تر از اسپیکرهایی احساس می‌کنید که در بالا و پایین فریم قرار می‌گیرند؛ اما در سمت دیگر، چنین اسپیکرهایی به فضای بیشتری نیاز دارند که سونی آن را با ایجاد دو نوار در بالا و پایین صفحه‌نمایش فراهم می‌کند؛ پس از Notch یا Punch Hole برای قراردادن دوربین سلفی هم خبری نیست و دوربین هم در همان نوار مشکی بالای صفحه پنهان شده است.

حاشیه های اطراف نمایشگر گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
حاشیه‌ های نمایشگر گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶

سونی علاوه‌بر افزایش نسبت نمایشگر به بدنه در اکسپریا ۱ مارک ۶ (از ۸۴ به ۸۶٫۵ درصد)، در تصمیمی درست، نسبت طول به عرض را نیز کاهش داده؛ نسل پیشین از نسبت ۲۱:۹ استفاده می‌کرد که باعث می‌شد گوشی باریک و کمی بلند باشد؛ اما حالا شاهد به کارگیری نسبت ۱۹٫۵:۹ هستیم تا گوشی کمی کوتاه‌تر و پهن‌تر باشد و راحت‌تر در کف دست جا بگیرد؛ البته ضخامت گوشی تقریبا ثابت باقی مانده؛ اما وزن آن به ۱۹۲ گرم رسیده است که هنوز هم چندان سنگین به‌حساب نمی‌آید.

اپلیکیشن پخش موزیک در گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

اکسپریا ۱ مارک ۶ از استاندارد IP65/IP68 برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار هم پشتیبانی می‌کند و می‌تواند برای ۳۰ دقیقه در عمق ۱٫۵ متری آب دوام بیاورد. در مجموع تنها نکته‌ی بحث‌برانگیز درباره‌ی طراحی گوشی، به استفاده‌نکردن از Punch Hole و به‌کارگیری همان نوارهای مشکی بالا و پایین نمایشگر بازمی‌گردد. هرچند این نکته الزاما یک نقطه‌ضعف به‌حساب نمی‌آید و صرفا تصمیمی است که ژاپنی‌ها برای کارگذاری اسپیکرهای استریو به سمت کاربر و یک‌دست‌کردن صفحه بدون ایجاد مزاحمت با دوربین سلفی گرفته‌اند.

نمایشگر 1080p به‌جای 4K؛ یک عقب‌گرد منطقی

صفحه‌نمایش ۶٫۵ اینچی اکسپریا ۱ مارک ۶ از فناوری Bravia تلویزیون‌های سونی قدرت می‌گیرد. این صفحه‌نمایش به کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌تواند شفافیت، رنگ‌ها و کنتراست را در بهترین حالت ممکن تنظیم کند. سونی برای صفحه‌نمایش پرچم‌دارش از فناوری Sunlight Vision هم استفاده می‌کند که در زمان کار کردن با گوشی زیر نور شدید خورشید، روشنایی صفحه را به‌صورت هوشمند افزایش می‌دهد تا از Overexpose‌شدن محتوای به‌نمایش‌درآمده جلوگیری شود.

رابط کاربری گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

وضوح صفحه‌نمایش اکسپریا ۱ مارک ۶ از 4K به +FHD کاهش یافته است؛ اما در عوض گوشی به‌جای پنل OLED عادی از پنل پیشرفته‌تر LTPO OLED با نرخ نوسازی متغیر ۱-۱۲۰ هرتز و نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰هرتز استفاده می‌کند. برخلاف تصور، این تغییر را باید یک نکته‌ی مثبت در نظر گرفت؛ زیرا در نسل قبلی هم نمایشگر 4K تنها در برخی شرایط قابل استفاده بود و عملا در ۹۰ درصد مواقع کاربر به محتوای FHD نگاه می‌کرد. از سوی دیگر، استفاده از صفحه +FHD باعث بهبود عملکرد باتری و کاهش بار پردازشی روی دوش GPU هم می‌شود.

صفحه‌نمایش مارک ۶ از ویدیوهای HDR با استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کند و به‌لطف عمق رنگی ۱۰‌بیتی، می‌تواند بیش‌از یک میلیارد رنگ را به‌نمایش گذارد، سونی می‌گوید گوشی هوشمندش حین نمایش ویدیوهای HDR از پسِ پوشش فضای رنگی بسیار وسیع BT.2020 هم برمی‌آید؛ بنابراین اگر آن را کنار یک تلویزیون Bravia سونی قرار دهید عملا تفاوتی در رنگ‌های به‌نمایش‌درآمده یا کنتراست تصویر مشاهده نخواهید کرد.

عملکرد نمایشگر اکسپریا ۱ مارک ۶ در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

اکسپریا ۱ مارک ۶

۲

۹۳۵

۲۲۸۰

(HDR)

۱۱۵٫۱ درصد

۴٫۸

--

--

--

--

شیائومی ۱۴ اولترا

۲

۸۶۰

۳۲۷۰

(HDR)

۹۸٫۵

درصد

(Original Color)

۳٫۱

۹۵٫۸

درصد

(Vivid)

۲٫۶

۹۲٫۵

درصد

(Saturated)

۳٫۹

گلکسی S24 اولترا

۰٫۷

۹۱۴

۲۶۳۵

(HDR)

۱۰۲ درصد

(Natural)

۳٫۵

۸۱٫۸ درصد

(Vivid)

۴٫۴

--

--

پیکسل ۸ پرو

۲٫۱۹

۱۱۶۵

۱۹۰۵

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۰

۹۸ درصد

(Adaptive)

۲٫۴

--

--

آیفون ۱۵ پرو مکس

۲٫۱۵

۱۰۴۱

۱۹۵۰ (HDR)

۹۹٫۷

۰٫۹

--

--

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

طبق آزمایش‌های زومیت، بیشترین روشنایی نمایشگر در حالت دستی به ۹۳۵ نیت و بیشترین روشنایی در حالت خودکار به مرز ۲۰۰۰ نیت می‌رسد. همچنین درصورتی که گوشی در حال پخش محتوای HDR‌باشد، عدد بیشینه‌ی روشنایی ۲۲۸۰ نیت خواهد بود که کاملا با استاندارد گوشی‌های رده‌بالا و پرچم‌دار هم‌خوانی دارد و البته از سونی هم انتظاری کم‌تر از این نداریم.

تنظیمات نمایشگر در گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

نتایج به‌دست‌آمده در تست‌های پوشش فضاهای رنگی هم عملکرد بسیار خوب اکسپریا ۱ مارک ۶ را نشان می‌دهند؛ اما باید توجه داشت که سیستم انتخاب پروفایل‌های رنگی گوشی برای انجام تست‌ها در فضاهای گسترده‌تری مانند DCI-P3 بسته است؛ بدین‌مفهوم که پرچم‌دار سونی همانند گوشی‌های آیفون، به‌صورت خودکار و براساس پارامترهای دریافتی از سنسورها، فضای رنگی را انتخاب کرده و رنگ‌ها و گرمای تصویر را تنظیم می‌کند. تنها گزینه‌های در دسترس کاربر برای تنظیمات نمایشگر، دو پروفایل Creator Mode و Standard Mode هستند. در نتیجه امکان بررسی دقیق پوشش فضاهای رنگی گسترده‌تر و سنجش خطای عملکردی نمایشگر در این فضاها وجود نداشت.

عملکرد شایسته عنوان پرچم‌دار و شارژدهی عالی

طبیعتا سونی اعتقاد دارد اکسپریا ۱ مارک ۶ را با اولویت عکاسی ساخته است؛ اما یک گوشی در کلاس پرچم‌داران باید بتواند بنچمارک‌های سخت‌افزاری را هم با موفقیت پشت سر بگذارد؛ به‌خصوص که این گوشی از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به‌عنوان جدیدترین و قدرتمندترین تراشه در دنیای گوشی‌های اندروید استفاده می‌کند.

عملکرد اکسپریا ۱ مارک ۶ در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

اکسپریا ۱ مارک ۶

Snapdragon 8 Gen 3

۲۶۸

۱۶۳۸۵

۲۱۸۶

۶۵۵۵

۱۱۲

۶۹

شیائومی ۱۴ اولترا

Snapdragon 8 Gen 3

۱۶۷

۱۶۶۱۹

۲۱۶۵

۶۸۸۶

۶۹

۷۷

گلکسی S24 اولترا

Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy

۲۴۰

۱۷۰۱۲

۲۲۶۲

۷۰۰۵

۷۵

۸۱

پیکسل ۸ پرو

Tensor G3

۱۳۱

۵۸۵۴

۱۷۶۶

۴۵۵۴

۳۷

۳۷

آیفون ۱۵ پرو مکس

A17 Pro

۴۷۵

۲۷۵۰۳

۲۹۶۰

۷۳۳۹

۵۹

۴۶٫۸

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

نتایج بنچمارک‌ها نشان می‌دهند اکسپریا ۱ مارک ۶ تقریبا همان عملکرد ‌موردانتظار از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را به‌نمایش می‌گذارد؛ البته درمقایسه‌با رقبایی که از همین تراشه استفاده می‌کنند، تقریبا در تمامی تست‌های پردازشی و گرافیکی نیم‌گام عقب‌تر است؛ البته اکسپریا ۱ مارک ۶ در انجام امور روزمره و حتی اجرای بازی‌ها با مشکل خاصی مواجه نمی‌شود؛ به‌عنوان نمونه، بازی Genshin Impcat در حالت Performance Mode و با استفاده از نرم‌افزار Game Enhancer سونی به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه لگ یا کُندی، با تنظیمات گرافیکی Very High‌ و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه به‌صورت پایدار روی این گوشی اجرا می‌شود.

اجرای بازی کال آف دیوتی موبایل با سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

سونی ۱۲ گیگابایت رم برای مارک ۶ در نظر گرفته است و کاربران می‌توانند بین نسخه‌های ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی، مدل مورد نظر خود را انتخاب کنند؛ ضمن اینکه امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی به کمک کارت حافظه‌ی microSD هم وجود دارد.

آزمایش فضای ذخیره‌‌سازی اکسپریا ۱ مارک ۶

پارامتر/تست

ترتیبی

تصادفی

سرعت خواندن (MB/s)

۳۰۶۵٫۸۷

۷۵/۱۲

سرعت نوشتن (MB/s)

۱۰۲۴

۹۴٫۶۷

سونی از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای اکسپریا ۱ مارک ۶ استفاده می‌کند که از نظر ظرفیت تفاوتی با نسل قبل ندارد؛ اما سونی می‌گوید گوشی جدیدش به‌لطف بهره‌گیری از تراشه‌ی بهینه، نمایشگر +FHD و سیستم خنک‌کننده‌ی جدید، می‌تواند تا ۲ روز کاربر را همراهی کند. به‌گفته‌ی سونی، باتری Xperia 1 VI از فناوری‌های اختصاصی Battery Care و Xperia Adaptive Charging استفاده می‌کند تا مقدار ظرفیت از دست‌رفته در طول مدت ۴ سال، تا ۵۰ درصد کمتر از گوشی‌های رقیب باشد.

عمر باتری اکسپریا ۱ مارک ۶ در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

اکسپریا ۱ مارک ۶

۶٫۵ اینچ،

۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۳۳:۰۰

۱۹:۰۰

شیائومی ۱۴ اولترا (چین)

۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۳۰۰

۲۰:۳۸

۱۲:۱۹

گلکسی S24 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۷:۴۱

۱۴:۰۵

پیکسل ۸ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۹۲ × ۱۳۴۴ پیکسل

۵۰۵۰

--

۱۱:۱۲

آیفون ۱۵ پرو مکس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۹۶ × ۱۲۹۰ پیکسل

۴۴۴۱

۲۴:۴۳

--

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در تست کاربری روزمره، اکسپریا ۱ مارک ۶ موفق به ثبت رکورد فوق‌العاده‌ی ۱۹ ساعت شد و در تست پخش ویدیوی استاندارد زومیت، ۳۳ ساعت دوام آورد که بسیار بالاتر از رکوردهای ثبت‌شده با نسل قبل بوده و حتی بالاتر از پرچم‌دارانی مانند گلکسی اس ۲۴ اولترا و آیفون ۱۵ پرومکس قرار می‌گیرد. باتری اکسپریا ۱ مارک ۶ از شارژ سریع ۳۰ وات و فناوری PD3.0 پشتیبانی می‌کند. قابلیت شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس هم در دسترس کاربران گوشی قرار گرفته است.

صفحه اطلاعات باتری گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

اصلی‌ترین شکایت ما درباره‌ی باتری و شارژدهی اکسپریا ۱ مارک ۶ این است که سونی نه‌تنها آداپتور را از جعبه کنار گذاشته؛ بلکه کابل USB-C را نیز از خریداران گوشی گران‌قیمتش دریغ می‌کند!

دوربین کارآمدی که دیگر با کاربر عادی غریبه نیست

بدون شک دوربین، مهم‌ترین نکته درباره‌ی اکسپریا ۱ مارک ۶ به حساب می‌آید. آرایش سه‌تایی دوربین‌های این گوشی را دوربین اصلی ۴۸مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۱۲مگاپیکسلی و یک دوربین تله‌فوتو ۱۲مگاپیکسلی منحصربه‌فرد تشکیل می‌دهند. لنزها ساخت کمپانی زایس هستند و پوشش *T مشهور زایس هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. مطابق انتظار، می‌توانید از اکسپریا ۱ مارک ۶ به‌عنوان نمایشگر بیرونی دوربین‌های آلفای سونی هم استفاده کنید.

نمای پشتی و دوربین های گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

مهم‌ترین نکته‌ی نرم‌افزاری درباره‌ی دوربین Xperia 1 VI تغییر رویکرد سونی از ساخت اپلیکیشن‌های مجزای عکاسی و فیلم‌برداری، به ادغام همه‌ی قابلیت‌ها در اپلیکیشن اصلی دوربین است. همین تغییر باعث می‌شود کاربران با پیچیدگی کمتری در زمان استفاده از دوربین دستگاه روبه‌رو شوند و به جز کاربران حرفه‌ای، سایرین هم از عکاسی با اکسپریا ۱ مارک ۶ لذت ببرند؛ البته همه‌ی قابلیت‌های موجود در اپلیکیشن‌های قبلی به‌طور کامل به اپلیکیشن اصلی انتقال نیافته‌اند و سونی در به‌روزرسانی‌های آتی، آن‌ها را اضافه خواهد کرد.

عکاسی با دوربین تله فوتو گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

به‌گفته‌ی سونی، اکسپریا ۱ مارک ۶ با استفاده از الگوریتم‌های AI قادر به تنظیم سفیدی و سطح نوردهی تصاویر خواهد بود. از سوی دیگر باتوجه به فقدان ماژول ToF یا سیستم فوکس لیزری، دوربین گوشی به هوش مصنوعی برای ایجاد عمق میدان در تصاویر تکیه می‌کند (تقریبا به همان روش مورداستفاده در دوربین‌های بدون آینه‌ی ZV-E10 و ZV-E1). قابلیت دیگر دوربین اکسپریا ۱ مارک ۶، ویژگی جدیدی به نام Human Pose Estimation است که در آن، دوربین می‌تواند در شرایط پیچیده‌تر که فوکس خودکار با چالش روبه‌رو می‌شود، به کمک AI فرم بدن انسان در کادر را تشخیص دهد و فوکس را تنظیم کند.

عکاسی با سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

حسگر به‌کاررفته در دوربین اصلی اکسپریا ۱ مارک ۶، همان حسگر موجود در نسل قبلی است. پیش‌تر در بررسی اکسپریا ۱ مارک ۵ گفتیم که در حسگر ExmorT IMX 888 سونی، فوتودیودها و ترانزیستورها در دو لایه‌ی جداگانه روی هم سوار شده‌اند تا با بازشدن فضا برای فوتودیودها، نور بیشتری به حسگر جذب شود؛ تغییری که به افزایش کیفیت تصاویر و کاهش نویز کمک می‌کند؛ البته ژاپنی‌ها با بهینه‌سازی ترانزیستورها، نسبت سیگنال به نویز را هم افزایش داده‌اند تا باز هم به کاهش بیشتر نویز تصاویر کمک کنند.

حسگر ۵۲مگاپیکسلی IMX888 به‌طور مؤثر از ۴۸ میلیون پیکسل خود استفاده می‌کند، این حسگر 1/1.35 اینچی با پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری‌اش در پسِ لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۴میلی‌متری، دیافراگم f/1.9 و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر قرار دارد؛ بدین‌ترتیب باید توجه داشته باشید که هم خود حسگر حدود ۱۵درصد از نمونه‌ی به‌کاررفته در دوربین اصلی آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا کوچک‌تر است، هم لنز آن به‌ترتیب ۱۰ و ۲۰درصد نور کمتری عبور می‌دهد.

فیلم برداری 4K با گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

با دوربین اصلی Xperia 1 VI می‌توانید ویدیوهای 4K با حداکثر نرخ ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه ثبت کنید؛ در این حالت لرزش‌گیر ۵محوره‌ی الکترونیکی هم برای گرفتن ویدیوهای بدون لرزش به کمکتان خواهد آمد. دوربین اصلی از قابلیت‌های هوشمند Object Tracking و Eye Tracking هم پشتیبانی می‌کند تا بدین‌ترتیب سوژه همیشه شارپ و فوکس همیشه دقیق باشد.

دوربین اولتراواید اکسپریا ۱ مارک ۶ از حسگر ۱۲مگاپیکسلی IMX563 با ابعاد 1/2.55 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۴میکرومتری استفاده می‌کند. این حسگر پشت لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۱۶ میلی‌متر و دیافراگم f/2.2 قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel هم استفاده می‌کند تا امکان عکاسی ماکرو از فواصل بسیار نزدیک را داشته باشید. دوربین اولتراواید همانند دوربین اصلی قابلیت فیلم‌برداری 4K با نرخ بالغ‌بر ۱۲۰ فریم‌برثانیه را دارد.

چشم‌گیرترین تغییر را دوربین تله‌فوتو اکسپریا ۱ مارک ۶ تجربه می‌کند؛ این دوربین همانند دو نسل قبلی از حسگر ۱۲مگاپیکسلی و 1/3.5اینچی IMX650 استفاده می‌کند با این تفاوت که اکنون لنز تله‌فوتوی آن می‌تواند بین فواصل کانونی معادل ۸۵ تا ۱۷۰ میلی‌متر به‌جای ۸۵ تا ۱۱۰ میلی‌متر نسل گذشته جابه‌جا شود؛ بدین‌مفهوم که محدوده‌ی بزرگ‌نمایی اپتیکال از ۳٫۵-۵٫۲ برابر به ۳٫۵-۷٫۱ برابر افزایش یافته است. سال گذشته با اینکه از ایده‌ی تغییر فاصله‌ی کانونی شگفت‌زده شدیم؛ اما چندان تحت‌تأثیر کیفیت عکس‌های خروجی قرار نگرفتیم، حال باید دید که در نسل جدید چه نتیجه‌ای رقم می‌خورد.

عکاسی با گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

دوربین تله‌فوتو کماکان از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel بهره می‌برد، لنز دوربین از لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برد و در فاصله‌ی کانونی ۸۵ میلی‌متر از دیافراگم f/2.3 استفاده می‌کند؛ اما اکنون با افزایش محدوده‌ی فاصله‌ی کانونی، در سطح ۱۷۰ میلی‌متر، دیافراگم دوربین به‌جای f/2.8 روی دیافراگم بسته‌ترِ f/3.5 تنظیم می‌شود. تغییر دیگر به اضافه‌شدن حالت تله‌فوتو ماکرو بازمی‌گردد که امکان عکاسی ماکرو با فاصله‌ی کانونی ۱۲۰ میلی‌متر از فاصله‌ی ۴سانتی‌متریِ سوژه را فراهم می‌آورد. ناگفته نماند که دوربین تله‌فوتو هم امکان فیلم‌برداری 4K120 را دارد.

عملکرد دوربین اصلی

دوربین اصلی اکسپریا ۱ مارک ۶ در شرایط نوری مناسب، عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت می‌کند. جزئیات در همه‌ی عکس‌ها به بهترین شکل ممکن ثبت می‌‌شوند و تقریبا اثری از نویز در آن‌ها دیده نمی‌شود. تنظیم سفیدی در سطح دوربین‌های حرفه‌ای عمل می‌کند و گستره‌ی دینامیکی هم اگر نه عالی؛ اما بسیار خوب است.

گالری عکس‌های دوربین اصلی در روز

گربه‌ای در حال استراحت
درختی در پارک نیروی هوایی تهران
خودرو آفرود سفید
ساختمانی در مجاورت بزرگراه مدرس
حوض آبی در پارک خیابان پنجم نیروی هوایی تهران
جرثقیلی در خیابان جم تهران
زمین بازی کودک در پارک نیروی هوایی تهران
دیوارنگاره‌ای در پارک نیروی هوایی تهران

اولین نکته‌ای که پس از دیدن عکس‌های اکسپریا ۱ مارک ۶ به ذهن می‌رسد، توانایی بی‌نظیر دوربین آن در حفظ جزئیات است. در تمامی عکس‌ها، با سوژه‌هایی پر از جزئیات پیچیده روبه‌رو هستیم؛ اما دوربین سونی در هیچ کدام از آن‌ها ناامیدمان نمی‌کند.

کمتر پیش می‌آید که بخواهیم تا این حد روی عکسی زوم کرده، سپس از آن استفاده کنیم؛ اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید، حتی در چنین حالتی هم جزئیات در بیشترین و نویز در کمترین حالت ممکن دیده می‌شوند. شاید با کمی ارفاق بتوان گفت حتی با چنین سطحی از زوم هم نویزی در عکس‌ها مشاهده نمی‌شود.

نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکس با هوای آفتابی - دوربین اصلی
نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکس با هوای ابری - دوربین اصلی
نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
کراپ عکس آفتابی
نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
کراپ عکس ابری

عکاسی در روزهای ابری معمولا چالش‌های بسیاری دارد؛ به‌طوری‌که گاهی دوربین برای نمایش گستره‌ی دینامیکی دچار مشکل می‌شود؛ اما همان‌طور که در عکس‌های بالا مشاهده می‌کنید دوربین اصلی اکسپریا ۱ مارک ۶ حتی از یک آسمان ابری هم با حفظ جزئیات و ایجاد کنتراست، تصویری دراماتیک خلق کرده است.

مانند عمده‌ی گوشی‌های بازار، اکسپریا ۱ مارک ۶ هم با استفاده از فیلتر رنگی Quad-Bayer، هر چهار پیکسل مجاور را با یک رنگ ثبت می‌کند؛ تکنیکی که Pixel Binning نامیده می‌شود و با هدف جذب نور بیشتر و ثبت عکس‌هایی با پیکسل‌های بزرگ‌تر به‌کار می‌رود؛ بدین‌ترتیب اکسپریا عکس‌های دوربین اصلی را با ابعاد ۱۲ مگاپیکسل می‌گیرد؛ البته امکان عکاسی با ابعاد بومی ۴۸ مگاپیکسل نیز وجود دارد که نتیجه‌ی آن عکس‌هایی بزرگ‌تر و حجیم‌تر با جزئیات بالاتر است.

بالکن دفتر زومیت
عکس ۴۸مگاپیکسلی اکسپریا ۱ مارک ۶
بالکن دفتر زومیت
عکس ۱۲مگاپیکسلی اکسپریا ۱ مارک ۶
برش عکس ۴۸ مگاپیکسلی اکسپریا وان مارک ۶
برش عکس ۴۸مگاپیکسلی
برش عکس ۱۲ مگاپیکسلی اکسپریا وان مارک ۶
برش عکس ۱۲مگاپیکسلی

برای آنکه عیار کار اکسپریا وان مارک ۶ بهتر دستمان بیاید، دوربین اصلی آن را در دو سناریو با پیکسل ۸، یکی از گوشی‌های به‌روز بازار با تجربه‌ی عکاسی بسیار خوب مقایسه کردیم.

در عکس‌های زیر شاید تصویر روشن‌تر پیکسل ۸ جذاب‌تر به‌نظر برسد؛ اما اکسپریا تراز سفیدی (وایت‌بالانس) را بسیار نزدیک به واقعیت ثبت کرده است؛ اگر دقت کنید، رنگ سفید کنسول در عکس پیکسل به رنگ سبز گرایش دارد.

کنسول پلی استیشن ۵ اسلیم ۲
دوربین اصلی اکسپریا ۱ مارک ۶
کنسول پلی استیشن ۵ اسلیم ۱
دوربین اصلی پیکسل ۸
برش عکس اکسپریا ۱ مارک ۶ - ۱
برش عکس اکسپریا ۱ مارک ۶
برش عکس پیکسل ۸ - ۱
برش عکس پیکسل ۸

اگر به برش عکس‌ها دقت کنید، متوجه سطح بالاتر جزئیات در عکس اکسپریا خواهید شد.

در عکس‌های منظره‌ای زیر، هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی در ثبت جزئیات و گستره‌ی دینامیکی به‌نمایش گذاشته‌اند، هرچند که عکس پیکسل ۸ کنتراستی‌تر و چشم‌نوازتر به‌نظر می‌رسد.

نیمکت‌های پارکی در خیابان پنجم نیروی هوایی ۲
دوربین اصلی اکسپریا ۱ مارک ۶
نیمکت‌های پارکی در خیابان پنجم نیروی هوایی ۱
دوربین اصلی پیکسل ۸
برش عکس اکسپریا ۱ مارک ۶ - ۲
برش عکس اکسپریا ۱ مارک ۶
برش عکس پیکسل ۸ - ۲
برش عکس پیکسل ۸

اگر روی عکس‌ها زوم کنید، متوجه خواهید شد که سطح جزئیات ریز عکس اکسپریا به‌مراتب بالاتر از چیزی است که در عکس پیکسل به‌نظر می‌رسد.

گالری عکس‌های دوربین اصلی در شب

کتری روی آتش
نمایشگاه صنایع دستی
نمای ساختمانی در میدان آرژانتین تهران
درختی در تاریکی پارک آب و آتش تهران
چراغ زمینی داخل یک باغچه
موتورسیکلت آبی تیره
نمای پرتره یک گیاه
نمایی در فضای سبز پارک آب و آتش تهران

در شرایط نوری ضعیف و عکاسی در شب هم عکس‌های ثبت‌شده با دوربین اصلی کیفیت بسیار خوبی دارند و جزئیات زیادی را حفظ می‌کنند. به‌ندرت نویزی در عکس‌ها مشاهده می‌کنید؛ چه از نظر دقت رنگ‌ها، چه ایجاد تمایز بین نقاط تیره و روشن، عکس‌ها همگی در سطح بالایی گرفته می‌شوند.

نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکس دوربین اصلی اکسپریا ۱ مارک ۶
نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
برشی از ناحیه‌ی تاریک عکس
نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
برشی از ناحیه‌ی روشن عکس

معمولا در گوشی‌های هوشمند، داشتن یک المان بسیار پرنور در محیطی که در حالت کلی شرایط نوری ضعیفی دارد، باعث نابود‌شدن عکس می‌شود؛ اما در نمونه‌ی زیر می‌بینید که اکسپریا ۱ مارک ۶ به خوبی این سوژه‌ی نورانی را مدیریت کرده و جزئیات آن به‌خوبی دیده می‌شوند؛ ضمن اینکه نویز عکس به‌خوبی کنترل شده است و در عین حال، جزئیات سوژه اصلی از بین نرفته‌اند.

عملکرد دوربین اولتراواید

برای توصیف عکس‌های دوربین اولتراواید اکسپریا ۱ مارک ۶ باید گفت رنگ‌ها در نزدیک‌ترین حالت به شرایط واقعی ثبت می‌شوند و سطح بالایی از جزئیات حفظ می‌شوند؛ هرچند در سطحی پایین‌تر از دوربین اصلی؛ البته گاهی هم نویزهایی در عکس‌ها دیده می‌شوند که آزاردهنده نیستند.

حوض آب در یک پارک تهران
درختی در پارک خیابان پنجم نیروی هوایی تهران
ساختمان‌های خیابان پاکستان تهران
نمای فوق عریض یک پیاده‌رو
نمای فوق عریض از زمین بازی کودک
نمای فوق عریض درختی در پارک آب و آتش تهران
نمای فوق عریض ساختمان‌های یک کوچه در تهران
نمای فوق عریض پل طبیعت تهران

برخلاف بسیاری دیگر از گوشی‌های هوشمند، عکاسی با دوربین اولتراواید اکسپریا ۱ مارک ۶ در شرایط نوری ضعیف هم ناامیدکننده نیست. جزئیات قابل قبول، تصاویر شارپ با گستره‌ی دینامیکی نسبتا وسیع و نوردهی مناسب، از جمله ویژگی‌های مهم این عکس‌ها هستند.

عملکرد دوربین تله‌فوتو

دوربین تله‌فوتو اکسپریا با مکانیزم شگفت‌انگیز لنز خود زوم اپتیکال متغیر بین ۳٫۵ تا ۷٫۱ برابر را دراختیارتان می‌گذارد؛ بنابراین روی کاغذ می‌توانید در این بازه، هر مقدار دلخواهی زوم کرده و عکسی باکیفیت و پرجزئیات ثبت کنید.

نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
بزرگ‌نمایی ۳٫۵برابری دوربین تله‌فوتو
نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
بزرگ‌نمایی ۷٫۱برابری دوربین تله‌فوتو

گستره‌ی دینامیکی عکس‌های تله‌فوتو در شرایط نوری مناسب بسیار وسیع است، نویزی در عکس‌ها دیده نمی‌شود و رنگ‌ها عموما همانی هستند که با چشم‌هایتان در دنیای واقعی مشاهده می‌کنید؛ البته هرچه به سمت زوم‌های بالاتر حرکت کنیم، به‌دلیل بسته‌تر شدن دیافراگم، کیفیت و نور عکس‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.

در مجموع می‌توان گفت دوربین تله‌فوتو متفاوت اکسپریا ۱ مارک ۶ در محیط‌های روشن، عکس‌های رضایت‌بخشی می‌گیرد؛ اما سطح شارپ‌بودن و جزئیات عکس‌ها هم‌سطح دوربین‌های تله‌فوتو عادی در پرچم‌داران دیگر نیست.

نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکس یک‌برابری دوربین اصلی
نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکس ۳٫۵برابری دوربین تله‌فوتو
برش عکس دوربین اصلی اکسپریا ۱ مارک ۶
برش عکس دوربین اصلی
برش عکس دوربین تله‌فوتو اکسپریا ۱ مارک ۶
برش عکس دوربین تله‌فوتو

چنانچه شرایط نوری مطلوب باشد، در عموم مواقع می‌توانید با خیالی آسوده از دوربین تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی پایه‌ای ۳٫۵برابری استفاده کرده و بدون نگرانی بابت از دست‌رفتن جزئیات یا برهم‌خوردن تعادل رنگی، به سوژه نزدیک شوید و عکسی بسیار باکیفیت ثبت کنید.

برای مقایسه‌ی کیفیت عکس‌های ثبت‌شده با دوربین تله‌فوتو و دوربین اصلی، عکس‌های زیر را در نظر بگیرید، در نگاه نخست، هر سه عکس هم از نظر رنگ، هم گستره‌ی دینامیکی تا حد زیادی شباهت دارند که این موضوع ستودنی است.

عکس ۱برابری دوربین اصلی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکس یک‌برابری دوربین اصلی
عکس ۳٫۵برابری دوربین تله‌فوتو اکسپریا ۱ مارک ۶
عکس ۳٫۵برابری دوربین تله‌فوتو
عکس ۷٫۱برابری دوربین تله‌فوتو اکسپریا ۱ مارک ۶
عکس ۷٫۱برابری دوربین تله‌فوتو
برش عکس ۱برابری دوربین اصلی اکسپریا ۱ مارک ۶
برش عکس یک‌برابری
برش عکس ۳٫۵برابری دوربین تله‌فوتو اکسپریا ۱ مارک ۶
برش عکس ۳٫۵برابری
برش عکس ۷٫۱برابری دوربین تله‌فوتو اکسپریا ۱ مارک ۶
برش عکس ۷٫۱برابری

با بزرگ‌نمایی عکس‌ها، باز هم نتیجه‌ی کار رضایتمان را جلب می‌کند، تصور اینکه بتوان با یک دوربین تله‌فوتو دو سطح بزرگ‌نمایی ۳٫۵ و ۷٫۱برابری، چنین عکس‌های پرجزئیاتی گرفت، بسیار شگفت‌انگیز است؛ با نگاهی به خطوط نمای ساختمان هیچ اثری از آبرنگی‌شدن یا تارشدن خطوط مشاهده نخواهید کرد؛ نویزی هم در تصویر دیده نمی‌شود.

حتی در یک محیط بسیار شلوغ هم می‌توانید روی عملکرد دوربین تله‌فوتو حساب باز کنید. در عکس‌های زیر که با دوربین اصلی و تله‌فوتو ثبت شده‌اند، هم رنگ‌ها نزدیک هستند، هم سطح جزئیات در عکس‌های تله‌فوتو پابه‌پای دوربین اصلی می‌آید.

دوربین اصلی اکسپریا 1 VI
دوربین اصلی 1X
دوربین تله‌فوتو 3.5X اکسپریا 1 VI
دوربین تله‌فوتو 3.5X
دوربین تله‌فوتو 7.1X اکسپریا 1 VI
دوربین تله‌فوتو 7.1X

دوربین تله‌فوتو در ثبت عکس از سوژه‌های انسانی هم عملکرد بسیار خوبی به‌نمایش می‌گذارد؛ در عکس‌های زیر از بزرگ‌نمایی ۳٫۵ (حالت پایه) و ۷٫۱برابر دوربین تله‌فوتو استفاده و همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اکسپریا در هر دو عکس عملکرد بسیار خوبی در زمینه‌ی جزئیات و رنگ‌ها به‌نمایش گذاشته، هرچند که سطح نویز در عکس ۷٫۱برابر بسیار محسوس‌تر از عکس ۳٫۵برابری است.

محمدحسین معیدفر، نویسنده زومیت ۱
عکس پرتره‌ی ۳٫۵برابری
محمدحسین معیدفر، نویسنده زومیت ۲
عکس پرتره‌ی ۷٫۱برابری

شاید زمان‌های زیادی نباشد که بخواهید در محیط تاریک از لنز تله‌فوتو برای عکاسی استفاده کنید؛ اما اگر چنین تصمیمی دارید، دست‌کم با زوم ۳٫۵برابری مشکل خاصی از بابت کیفیت عکس‌ها نخواهید داشت. جزئیات عکس‌های ثبت‌شده با این بزرگ‌نمایی، کیفیت قابل‌قبولی دارند و از نظر گستره‌ی دینامیکی یا دقت رنگ هم رضایت‌تان را جلب می‌کنند؛ اما هر چه از زوم ۳٫۵برابر به سمت زوم ۷٫۱برابر حرکت کنید، کیفیت عکس‌ها هم بیشتر افت می‌کنند.

نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
دوربین اصلی 1X
نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
دوربین تله‌فوتو 3.5X
نمونه عکس سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
دوربین تله‌فوتو 7.1X

در عکس‌های بالا کنترل نویز و گستره‌ی دینامیکی دوربین اصلی سطح سطح مطلوبی دارد، جزئیات پیچیده مانند برگ درختان به‌خوبی حفظ شده‌اند و اثری از آبرنگی‌شدن تصویر هم دیده نمی‌شود؛ اما در عکس ۳٫۵برابری، نویز به‌شکل محسوسی افزایش می‌یابد، با اینکه همچنان جزئیات تا حد خوبی حفظ شده‌اند؛ اما شارپ‌بودن دوربین اصلی را ندارند و اثراتی از افت گستره‌ی دینامیکی هم دیده می‌شود. عکس ۷٫۱برابری هرچند سوژه‌ای در دوردست را به‌نمایش می‌گذارد؛ اما چه از نظر گستره‌ی دینامیکی، چه از نظر حفظ جزئیات و کاهش نویز حرف خاصی برای گفتن ندارد.

دوربین سلفی اکسپریا ۱ مارک ۶ را هم نباید فراموش کنیم، این دوربین ۱۲مگاپیکسلی از حسگر IMX663 سونی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۰ میلی‌متر استفاده می‌کند. شاید بتوان گفت اکسپریا ۱ مارک ۶ یکی از بهترین دوربین‌های سلفی حال حاضر بازار را در اختیار دارد. عکس‌های ثبت‌شده با آن دقیق، پرجزئیات و دارای گستره دینامیکی عالی و رنگ‌های دقیق هستند.

عکس سلفی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکس سلفی
برش عکس سلفی اکسپریا ۱ مارک ۶
برش عکس سلفی

در عکس سلفی بالا رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت هستند، تضاد بین نقاط تیره و نقاط روشن به‌خوبی حفظ شده و سوژه‌ی اصلی هم شارپ و پرجزئیات ثبت شده است. در تصویر کراپ‌شده، جزئیات حفظ‌شده از صورت را مشاهده می‌کنید، دقت کنید که حتی پس از بزرگ‌نمایی هم اثری از نویز در تصویر دیده نمی‌شود.

رابط کاربری سبک با ظاهر نه‌چندان مدرن

اکسپریا ۱ مارک ۶ به‌همراه اندروید ۱۴ عرضه می‌شود و سونی تمام تلاشش را به کار بسته تا از «سامسونگی»شدن رابط کاربری گوشی پرچم‌دارش جلوگیری کند، در نتیجه همه‌چیز بسیار نزدیک به اندروید خالص به‌نظر می‌رسد؛ هرچند که بخش اعلانات و تنظیمات سریع با رابط کاربری اندروید خالص بسیار متفاوت است.

طراحی آیکون اپ‌های خود سونی و حس‌وحال کلی رابط کاربری گوشی در برخی از بخش‌ها فاصله‌ی زیادی با تجربه‌ی مدرن اندروید دارد؛ امیدواریم سونی دستی به سر و روی رابط کاربری‌اش بکشد. از دیگر ویژگی‌های اکسپریا ۱ مارک ۶ هم می‌توان به پشتیبانی از صدای Hi-Res در حالت بی‌سیم، پشتیبانی از WiFi 7، استفاده از بلوتوث ۵٫۴ و پشتیبانی از استاندارد aptX Lossless اشاره کرد.

تنظیم شدت روشنایی نمایشگر سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
کنترل سنتر در گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
نمای صفحه تنظیم نرخ به روز رسانی نمایشگر در سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
رابط کاربری سونی اکسپریا ۱ مارک ۶

به گفته‌ی سونی، اکسپریا ۱ مارک ۶ تا ۳ سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و ۴ سال به‌روزرسانی امنیتی را دریافت خواهد کرد؛ بنابراین در مقایسه با پشتیبانی ۷ساله‌ی رقبایی مانند سامسونگ و گوگل یا پشتیبانی ۶ساله‌ی اپل، این اعداد ناامیدکننده هستند و البته جای دفاعی هم باقی نمی‌گذارند.

سامورایی سونی در برابر رقبا

در دوره‌‌ی تسلط اپل و سامسونگ بر بازار و هجوم همه‌جانبه‌ی برندهای چینی به همه‌ی بازه‌های قیمتی، به‌عنوان یک کاربر عادی می‌توانستیم از دیدن سونی در این رقابت نفس‌گیر بسیار خوشحال‌تر باشیم؛ اما به‌نظر می‌رسد سونی علاقه‌ای به حضور جدی در رقابت ندارد یا دست‌کم هنوز برای ورود جدی آماده نیست.

برای حضور و باقی‌ماندن در نبرد گوشی‌های هوشمند، علاوه‌بر پرچم‌داران فوق‌العاده‌ای مانند اکسپریا ۱ مارک ۶، به پیاده‌نظامی از گوشی‌های میان‌رده هم نیاز خواهید داشت تا با فروش بالای آن‌ها، درآمد لازم برای توسعه و ساخت مدل‌های قدرتمندتر را به‌دست آورید؛ اما انگار این سیاست با رویکرد سونی سازگار نیست.

نمای جلو و نمایشگر گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۶
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

اکسپریا ۱ مارک ۶ گوشی بی‌نقصی نیست؛ اتفاقا می‌توان ایرادات بسیار کلیدی و مهمی هم از آن گرفت؛ از جمله QHD-نبودن نمایشگر، دریافت به‌روزرسانی‌های بسیار کمتر از رقبا و البته مهم‌تر از همه، قیمت بسیار زیاد ۱۴۰۰ دلاری که آن را از دسترس طیف گسترده‌ای از کاربران خارج می‌کند؛ اما باز هم اکسپریا ۱ مارک ۶ را جزو آخرین بازماندگان نسلی از سامورایی‌ها می‌دانیم؛ سامورایی‌هایی وفادار به اصول و روش‌های شرافتمندانه که ترجیح می‌دهند ایستاده بمیرند؛ اما از رویکرد خود دست بر ندارند.

درحال حاضر باتوجه به پشتیبانی نرم‌افزاری ناامیدکننده و برچسب قیمتی اشک‌درآر Xperia 1 VI، حتی برای ما که تجربه‌ی دوربین و طراحی متفاوت اکسپریا به‌وجد آمده‌ایم، خرید پرچم‌دار جدید سونی توجیهی ندارد و نمودار ارزش قیمت گوشی، حداقل در بازار ایران، با اختلافی فاحش، عرصه را به دستگاهی همچون گلکسی S24 اولترا می‌بازد.

ای کاش سونی بتواند راهی برای زنده نگه‌داشتن اکسپریا پیدا کند.

اکسپریا 1 مارک 6 سونی
پنل جلو و پشت گوشی موبایل اکسپریا 1 مارک 6 سونی مشکی / Sony Xperia 1 VI
پنل پشت گوشی موبایل اکسپریا 1 مارک 6 سونی مشکی / Sony Xperia 1 VI
لبه های کناری گوشی موبایل اکسپریا 1 مارک 6 سونی مشکی / Sony Xperia 1 VI
پنل جلو و پشت گوشی موبایل اکسپریا 1 مارک 6 سونی سبز تیره / Sony Xperia 1 VI
پنل پشت گوشی موبایل اکسپریا 1 مارک 6 سونی سبز تیره / Sony Xperia 1 VI
6.5 اینچ
1080x2340 پیکسل
48/12/12 مگاپیکسل
سلفی 12 مگاپیکسل
12 گیگابایت رم
Snapdragon 8 Gen 3
5000 میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع 30 وات
نکات مثبت
  • شارژدهی شگفت‌انگیر
  • اسپیکرهای استریوی قدرتمند
  • اپلیکیشن دوربین یکپارچه و قابل‌فهم‌تر
  • طراحی منحصربه‌فرد و خوش‌دست‌تر از گذشته
  • جک ۳٫۵میلی‌متری هدفون و درگاه کارت حافظه
  • دوربین کارآمد در روز و شب با قابلیت‌های کاربردی
نکات منفی
  • قیمت بسیار نجومی
  • پشتیبانی نرم‌افزاری ۳ساله
  • رابط کاربری نه‌چندان مدرن
  • عرضه بدون آداپتور و بدون کابل
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات