لاک اسکرین نمایشگر کاور گلکسی زد فلیپ ۶

بررسی گلکسی زد فلیپ ۶؛ جامانده‌ی بی‌خیال

یک‌شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
مطالعه 33 دقیقه
اگر ارتقاء پردازنده و دوربین اصلی را کنار بگذاریم، باقی تغییرات گلکسی زد فلیپ ۶ بسیار نامحسوس و شایسته‌ی نام «زد فلیپ ۵٫۱» هستند؛ نه زد فلیپ ۶.
تبلیغات

سال ۲۰۲۰، هنگامی‌که سامسونگ اولین نسل گوشی‌های تاشدنی گلکسی زد فولد و گلکسی زد فلیپ را رونمایی کرد، بسیاری از کاربران و کارشناسان اعتقاد داشتند این فرم جدید می‌تواند در آینده‌ای بسیار نزدیک به نرم جدیدی در دنیای گوشی‌های هوشمند تبدیل شود. در واقع آن زمان انتظار می‌رفت به تدریج همه‌ی شرکت‌ها وارد رقابت ساخت گوشی‌های تاشدنی شوند. شرکت‌های کوچک‌تر چینی ساخت مدل‌های بی‌کیفیت‌تر و عجیب‌تر را به سرعت آغاز کرده بودند و پس از مدتی، بزرگان صنعت گوشی‌های هوشمند چین هم وارد رقابت شدند تا از همسایگان کره‌ای جا نمانند.

از همان ابتدا گوشی‌های تاشدنی با چند مشکل اساسی روبه‌رو بودند: اول آنکه به‌دلیل تازگی بازار، هیچ شرکتی نمی‌توانست ادعا کند بهترین فُرم‌فاکتور برای گوشی‌های تاشدنی را تولید می‌کند؛ کافی است نسل اول گلکسی زد فولد با نمایشگر بیرونی خنده‌دارش را به یاد بیاورید که مشخص نبود مهندسان سامسونگ چگونه آن را به‌عنوان محصول نهایی به مدیران ارشد شرکت نمایش دادند.

مشکل بزرگ بعدی گوشی‌های تاشدنی، نمایشگر بود که شرکت‌های سازنده را با دو چالش اساسی روبه‌رو می‌کرد: اول آنکه به‌دلیل استفاده از پلاستیک برای انعطاف‌پذیرکردن صفحه‌نمایش، آسیب‌پذیری به‌طرز قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کرد؛ برای مثال در نسل‌های اولیه تقریبا همه‌ی تاشدنی‌ها، کافی بود هنگام لمس نمایشگر، انگشتتان با اندکی زاویه روی صفحه قرار بگیرد و ناخن‌هایتان هم به آن برخورد کند تا یک خط دائمی مهمان گوشی گران‌قیمتتان شود. تاخوردگی وسط صفحه هم که قرار بود طی چند نسل کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شود، چالش بعدی بود که آن‌قدر روی نظر کاربران درباره‌ی تاشدنی‌ها تاثیر منفی داشت که شرکت‌هایی مانند موتورولا تلاش می‌کردند به هر شکلی و با استفاده از تکنیک‌های مهندسی خلاقانه، حذفش کنند.

کپی لینک

بررسی ویدیویی گلکسی زد فلیپ ۶

تماشا در یوتیوب

آخرین و شاید بزرگ‌ترین مشکل گوشی‌های تاشدنی هم قیمت فضایی آن‌ها بود؛ نسل اول گلکسی زد فلیپ ۱۵۰۰ دلار و گلکسی فولد نزدیک به ۲۰۰۰ دلار قیمت داشتند. همین نکته باعث می‌شد سامسونگ و شرکت‌های رقیب برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت نهایی دستگاه‌ها، سخت‌افزار ضعیف‌تری برای گوشی‌های تاشدنی‌شان انتخاب کنند. در نتیجه گوشی‌های تاشدنی نسبت به رقبای بسیار ارزان‌قیمت‌تر خود به باتری و دوربین ضعیف‌تری مجهز می‌شدند.

مشکلات گوشی‌های تاشدنی هنوز هم پابرجا هستند و مشکل قیمت بدتر هم شده است

در سال‌های اخیر، مجموع چالش‌هایی که گوشی‌های هوشمند تاشدنی با آن‌ها روبه‌رو بوده‌اند باعث شده از سوی کاربران هم با اقبال چندانی مواجه نشوند؛ حقیقت هم آن است که به جز گیک‌ها و خوره‌های تکنولوژی یا کاربرانی با دوستان ثروتمند و دست‌و‌دل‌باز برای هدیه‌دادن، تعداد کاربران عادی که تصمیم می‌گیرند چنددَه میلیون تومان (یا چند صد دلار) پول بیشتری بپردازند و یک گوشی با سخت‌افزار ضعیف‌تر؛ اما با طراحی و فرمتی متفاوت خریداری کنند بسیار بسیار کم به نظر می‌رسد و آمار هم این نظر را تایید می‌کند.

نمایشگر کاور گلکسی زد فلیپ ۶
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

درحال حاضر و براساس آخرین گزارش‌های مؤسسه‌ی TrendForce، گوشی‌های تاشدنی تنها یک درصد از سهم کل گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در سراسر دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. به گزارش مؤسسه‌ی CounterPoint، نزدیک به نیمی از کاربران گوشی‌های تاشدنی، فرم Clamshell مشابه گلکسی زد فلیپ‌ها را ترجیح می‌دهند؛ در مقابل ۳۵ درصد که طرفدار مدل‌های مشابه فولدها هستند و ۱۵ درصدی که تفاوتی بین دو فُرم‌فکتور نمی‌بینند. براساس آمار Statista تا پایان سال ۲۰۲۳، سامسونگ حدود ۷۰ درصد از بازار گوشی‌های تاشدنی را در اختیار دارد و سلطان بی‌رقیب این بخش از دنیای گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رود؛ اما خود همین برتری مطلق، به چالشی بزرگ برای غول کره‌ای بدل شده است.

جدول مشخصات فنی گلکسی زد فلیپ ۶

سخت‌افزار

توضیحات

ابعاد

باز شده: ۱۶۵٫۱ در ۷۱٫۹ در ۶٫۹ میلی‌متر

تا شده: ۸۵٫۱ در ۷۱٫۹ در ۱۴٫۹ میلی‌متر

وزن

۱۸۷ گرم

نمایشگر داخلی

۶٫۷ اینچی

LTPO Dynamic AMOLED 2X

۱۲۰ هرتز - پشتیبانی از +HDR10

نمایشگر خارجی

۳٫۴ اینچی

SuperAMOLED

تراشه

اسنپدراگون ۸ نسل ۳

رم و حافظه داخلی

256GB 12GB RAM

512GB 12GB RAM

دوربین اصلی

۵۰ مگاپیکسل

f/1.8 - لرزش‌گیر اپتیکال

سایر دوربین‌ها

۱۲ مگاپیکسل اولتراواید - f/2.2

سلفی ۱۰ مگاپیکسلی

فیلم‌برداری

4K@30/60fps

1080p@60/120/240fps

720p@960fps

باتری

۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

تکنولوژی شارژ

۲۵ وات

۱۵ وات بی‌سیم

۴٫۵ وات بی‌سیم معکوس

سؤالی که سامسونگ با آن روبه‌رو است ساده؛ اما بسیار عمیق به‌نظر می‌رسد: در بازاری بدون رقیب، چطور باید پیشرفت کرد؟ رویکرد سامسونگ در سال‌های اخیر نشان می‌دهد مدیران شرکت یا اعتقاد خاصی به این سؤال ندارند یا آن را چندان جدی نمی‌گیرند. شاهد مثال برای ادعایمان هم تغییرات، پیشرفت‌ها و مدل قیمت‌گذاری گوشی‌های تاشدنی سامسونگ طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ خواهد بود. تغییرات میلی‌متری و به‌روزرسانی‌های تکمیلی شاید برای یک گوشی کاملا جاافتاده مانند گلکسی S24 اولترا منطقی باشد؛ اما قطعا چیزی نیست که کاربران فرم جدیدی از گوشی‌های هوشمند مانند تاشدنی‌ها انتظار داشته باشند.

با در نظر گرفتن همه‌ی شرایط و با توجه به اینکه گلکسی زد فلیپ ۵ هم تغییرات نه‌چندان محسوسی نسبت به زد فلیپ ۴ داشت، با بررسی گلکسی زد فلیپ ۶ همراه من باشید.

کپی لینک

طراحی چشم‌نواز با تغییرات میلی‌متری

در دپارتمان طراحی، همه‌چیز آرام و بدون چالش پیش می‌رود. در نگاه نخست به‌نظر می‌رسد گلکسی زد فلیپ ۶ هیچ تغییری نسبت به گلکسی زد فلیپ ۵ نداشته است؛ اما با نگاهی کمی موشکافانه‌تر می‌توان تغییرات جزئی و تا حدودی تأثیرگذار نسل جدید را مشاهده کرد.

از نظر ابعاد، تقریبا همه‌چیز ثابت باقی مانده؛ وزن گوشی همان ۱۸۷ گرم است و در حالت بازشده، طول و عرض و ضخامت هم به‌ترتیب ۱۶۵٫۱، ۷۱٫۹ و ۶٫۹ میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شوند که همان اعداد به‌دست‌آمده در اندازه‌گیری گلکسی زد فلیپ ۵ هستند. می‌توان به‌راحتی نتیجه گرفت که در حالت بسته هم با اعداد یکسانِ ۸۵٫۱ و ۷۱٫۹ میلی‌متر برای طول و عرض روبه‌رو هستیم؛ اما ضخامت گلکسی زد فلیپ ۶ در این شرایط با کاهش ۰٫۰۲ میلی‌متری، تغییر در طراحی لولای گوشی را نشان می‌دهد.

لوگوی سامسونگ روی گلکسی زد فلیپ ۶
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

نمایشگر بیرونی به همان شکل نامنتظم گلکسی زد فلیپ ۵ طراحی و ساخته شده؛ با شناختی که از توانایی‌های Samsung Display در ساخت شکل‌های مختلف نمایشگر داریم، احتمالا کره‌ای‌ها با تمام‌صفحه‌کردن نمایشگر بیرونی مشکل خاصی ندارند؛ اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است و باید اعتراف کنیم نمایشگر فراگیر تاشدنی موتورولا؛ مثل ریزر ۵۰ اولترا بسیار جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر به‌نظر می‌رسد. شاید سامسونگ ادعا کند صفحه‌ی بیرونی زد فلیپ ۶ طراحی عملگراتری دارد؛ اما در واقع تفاوت خاصی از نظر کاربردی‌بودن بین نمایشگر این گوشی و رقبا دیده نمی‌شود.

واقعا موتورولا ریزر ۵۰ اولترا نمایشگر بیرونی هیجان‌انگیزتری ندارد؟!

قسمت پشتی بدنه‌ی گلکسی زد فلیپ ۶ همچنان از جنس شیشه‌ی گوریلا گلس ویکتوس ۲ ساخته می‌شود؛ اما این‌بار سامسونگ ظاهری مات برای آن انتخاب کرده است که ظاهری جذاب‌تر و شیک‌تر به گوشی می‌دهد و لمس‌کردن بدنه‌ی مات دستگاه هم حسی کاملا متفاوت و البته خوشایندتر نسبت به بدنه‌ی صرفا شیشه‌ای به کاربر منتقل می‌کند، از سوی دیگر، اثرانگشت و لکه هم به‌ندرت روی سطح مات گوشی جذب می‌شود که یک نقطه‌قوت برای گلکسی زد فلیپ ۶ به‌حساب می‌آید.

مانند نسل قبل از آلومینیوم برای ساخت فریم گوشی استفاده شده است تا گلکسی زد فلیپ ۶ مقاومت بیشتری در برابر سقوط و ضربه‌های احتمالی داشته باشد. یکی از تفاوت‌های فلیپ ۶ با گوشی نسل قبل هم در طراحی همین فریم دیده می‌شود؛ جایی که طراحان سامسونگ انحنای لبه‌های فریم را از بین برده‌اند و از فُرم کاملا تخت استفاده کرده‌اند. این تغییر ظاهری مدرن‌تر برای گوشی به‌ارمغان می‌آورد؛ اما شاید بتوان گفت کار کردن با گوشی را هم به‌سبک گلکسی S24 اولترا یا آیفون‌های اپل، کمی دشوارتر می‌کند؛ هرچند که احتمالا داشتن طراحی مدرن‌تر در ذهن بسیاری از کاربران نسبت به کمی سخت‌تر شدن کار کردن با گوشی اولویت دارد.

لولای گلکسی زد فلیپ ۶
رابط کاربری روی نمایشگر کاور گلکسی زد فلیپ ۶
فریم تخت گلکسی زد فلیپ ۶
فریم فلزی گلکسی زد فلیپ ۶

سامسونگ امسال دوربین‌های گلکسی زد فلیپ ۶ را به حلقه‌ای هم‌رنگ بدنه مجهز کرده است؛ این کار ظاهری متفاوت به گوشی تاشدنی جدید کره‌ای داده، اما اینکه ظاهر متفاوت زد فلیپ ۶ را بپسندید یا خیر کاملا به سلیقه‌ی شما برمی‌گردد. این حلقه‌ها آنقدر واضح طراحی شده‌اند که حتی خریداران نسخه‌ی مشکی هم به احتمال زیاد، متوجه وجودشان می‌شوند؛ در هر صورت کنتراست رنگی ایجادشده بین حلقه‌ها (در نسخه‌هایی با رنگ آبی که برای بررسی در اختیار داریم، یا زرد و سبز) و شیشه تیره‌ی پشت آن‌ها، احتمالا تنها نکته‌ی متمایزکننده گلکسی زد فلیپ ۶ و ۵ خواهد بود.

حلقه‌های رنگی برای دوربین؛ مهم‌ترین تفاوت ظاهری با نسل قبل

هرچند سامسونگ اطلاعات خاصی درباره‌ی مکانیزم لولای گوشی ارائه نمی‌کند؛ اما احتمالا گلکسی زد فلیپ ۶ از همان لولای Flexhinge نسل قبلی با کمی بهینه‌سازی بهره می‌برد. این مکانیزم برای کاهش و درواقع حذف فاصله‌ی بین دو نیمه نمایشگر در حالت تاشده توسعه داده شده بود و امکان تنظیم زاویه نمایشگر بین ۷۵ تا ۱۱۵ درجه در حالت نیمه‌باز را فراهم می‌کرد. در زمان رونمایی از زد فلیپ ۵ عنوان شده بود که مکانیزم لولای جدید می‌تواند ۱۰۰ بار باز و بسته‌کردن گوشی هر روز به مدت پنج سال را تضمین کند که احتمالا برای نسخه‌ی جدید هم همین‌طور خواهد بود.

تغییرات جزئی ایجادشده در سیستم Flexhinge باعث شده سامسونگ بتواند گلکسی زد فلیپ ۶ را به استاندارد IP48 مجهز کند که به معنی مقاومت در برابر آب (۳۰ دقیقه در عمق ۱٫۵ متری) و گردوغبار است؛ این توانایی در شرایطی به‌دست آمده که نسل قبلی از استاندارد IPX8 پشتیبانی می‌کرد و در حقیقت مقاومتی در برابر نفوذ گردوغبار نداشت. شاید بد نباشد بدانید که ریزر ۵۰ اولترا به عنوان یکی از جدی‌ترین رقبای زد فلیپ ۶ هم از استاندارد IPX8 پشتیبانی می‌کند.

کاربری روزمره با گلکسی زد فلیپ ۶
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

اطراف فریم گلکسی زد فلیپ ۶ می‌توانید کلیدهای تنظیم صدا و پاور را پیدا کنید که به روال سال‌های گذشته، کلید پاور نقش حسگر اثر انگشت را هم بازی می‌کند و محل قرارگیری کلیدهای تنظیم صدا هم کمی بالاتر از چیزی است که انتظار داریم. در بخش پایینی هم یکی از اسپیکرهای زد فلیپ ۶ را خواهید دید که همراه با اسپیکر مکالمه، مجموعه‌ی اسپیکرهای استریوی گوشی را تشکیل می‌دهند.

اسپیکرهای گلکسی زد فلیپ ۶ زمانی در محیط‌های کم‌سروصدا حجم صدای رضایت‌بخشی دارند؛ هم فرکانس‌های بالا و پایین و هم فرکانس‌های میانی به خوبی پوشش داده می‌شوند؛ بنابراین هم علاقه‌مندان به سبک‌های مختلف موسیقی از راک گرفته تا جاز راضی خواهند بود، هم دوست‌داران پادکست‌ها. اگر طرفدار تماشای فیلم با گوشی باشید هم از حجم، شفافیت و بلندی صدای اسپیکرها لذت خواهید برد؛ البته فراموش نکنید که اسپیکر گوشی به هر شکلی و با هر کیفیتی، هم‌سطح با هدفون‌های تخصصی نیست و اگر قصد دارید براساس توانایی بلندگوها در تفکیک صدای سازها به آن‌ها امتیاز بدهید، باید کمی انتظاراتتان را مدیریت کنید.

کپی لینک

نمایشگر پرنور با نسبت تصویر بسیار کشیده

پس از باز کردن گوشی، به نمایشگر حساس و ۶٫۷ اینچی داخلی گلکسی زد فلیپ ۶ می‌رسیم. این نمایشگر ۲۶۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسلی OLED از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و به‌لطف فناوری LTPO، برای مصرف بهینه‌ی باتری، می‌تواند بسته به نوع محتوای درحال نمایش، نرخ نوسازی را بین یک تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد. سامسونگ می‌گوید حداکثر روشنایی نمایشگر داخلی به ۲۶۰۰ نیت می‌‌رسد و تراکم پیکسلی هم با عدد بسیار خوبِ ۴۲۶ پیکسل‌براینچ برابری می‌کند.

نمایشگر تاشوی گلکسی زد فلیپ ۶
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

تاخوردگی وسط صفحه یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین نکات درباره‌ی صفحه‌نمایش گلکسی زد فلیپ‌ به‌شمار می‌رود. شاید انتظار داشته باشید طی چهار سالی که از معرفی اولین نسل Z Flip می‌گذرد، دست‌کم هر سال حدود ۲۰ درصد از عمق تاخوردگی کم شده باشد؛ اما در حقیقت این‌طور نیست. تاخوردگی زد فلیپ کم‌رنگ‌تر شده؛ اما همچنان استوار و قدرتمند سرجای خود ایستاده است. گذشته از بحث تاخوردگی، ابعاد باریک و کشیده‌ی صفحه‌نمایش فلیپ با نسبت ۲۲:۹ کماکان عجیب و ناخوشایند به‌نظر می‌رسد؛ طوری‌که برای دسترسی به کلیدهای فیزیکی یا لبه‌های نمایشگر، مدام باید دستتان را جابه‌جا کنید.

نمایشگر بیرونی دست‌کم از نظر ابعاد بدون تغییر باقی مانده؛ نمایشگر پوشه‌مانند ۳٫۴ اینچی از نوع OLED که حالا به گفته‌ی سامسونگ به حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت می‌رسد، با روکش محافظ گوریلا گلس ویکتوس ۲ پوشانده شده و تراکم پیکسلی آن ۳۰۶ پیکسل‌بر‌اینچ است که در استاندارد نمایشگر‌های ۲۰۲۴، عدد چندان بالایی نیست. ضمنا نرخ نوسازی نمایشگر بیرونی کماکان از ۶۰ هرتز تجاوز نمی‌کند که به‌خودی خود می‌تواند حین جابه‌جایی بین دو نمایشگر، به کاربر حس متناقضی را القا کند.

عملکرد نمایشگر گلکسی زد فلیپ ۶ در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گلکسی زد فلیپ ۶ (نمایشگر اصلی)

۰٫۷

۸۳۰

۲۸۰۰

۹۶٫۱

۳٫۹

۹۵٫۸

۳٫۸

--

--

گلکسی زد فلیپ ۶ (نمایشگر کاور)

۱

۸۷۰

۱۴۵۰

۹۵٫۶

۲٫۶

۸۶

۳٫۸

--

--

موتورولا ریزر ۴۰ اولترا (نمایشگر اصلی)

۳

۶۲۰

۱۴۵۰

۹۷٫۸

۲٫۱

۱۰۰

۳٫۳

۱۲۱٫۲

۳٫۳

موتورولا ریزر ۴۰ اولترا (نمایشگر کاور)

--

۶۰۴

۱۰۰۰

--

--

--

--

--

--

گلکسی زد فلیپ ۵ (نمایشگر اصلی)

۱

۵۸۷

۱۸۶۰

۹۷٫۳

۱٫۶

۹۹٫۷

۲٫۹

۹۲٫۹

۳٫۷

گلکسی زد فلیپ ۵ (نمایشگر کاور)

۱

۷۴۷

۱۲۰۰

۹۷٫۵

۲٫۴

۹۸٫۷

۴

۸۸٫۸

۴٫۱

گلکسی اس ۲۴ اولترا

۰٫۷

۹۱۴

۲۶۳۵

۱۰۲

۳٫۵

۸۱٫۸

۴٫۴

--

--

آیفون ۱۵ پرو مکس

۲٫۱۵

۱۰۴۱

۱۹۵۰

۹۹٫۷

۰٫۹

--

--

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

طبق بررسی‌هایی که در آزمایشگاه زومیت روی گلکسی زد فلیپ ۶ انجام شد، بیشینه‌ی روشنایی نمایشگر داخلی را در حالت دستی و با فعال‌کردن گزینه‌ی Extra Brightness را برابر با ۸۳۰ نیت به‌دست آوردیم و در حالت تنظیم خودکار، بیشینه‌ی روشنایی ۲۰۵۰ نیت رسید. همچنین اندازه‌گیری بالاترین سطح روشنایی در زمان پخش محتوای HDR هم عدد ۲۸۰۰ نیت را نشان می‌دهد که عدد بسیار چشم‌گیر و فراتر از روشنایی ۲۶۰۰نیتی اعلامیِ سامسونگ است.

ما برای نمایشگر بیرونی گلکسی زد فلیپ ۶ هنگام پخش محتوای HDR، روشنایی بیشینه را ۱۴۵۰ نیت به‌دست آوردیم که در محدوده‌ی ۱۶۰۰نیت اعلام‌شده از سوی سامسونگ برای روشنایی بیشینه‌ی پنل بیرونی این گوشی تاشدنی است.

خوشبختانه سامسونگ به ضعف نمایشگرهایش در پوشش فضای رنگی پی‌ برده و در گلکسی زد فلیپ ۶ به‌نوعی مرتفعش کرده؛ بدین‌ترتیب در بخش تنظیمات نمایشگر و قسمت پروفایل‌های رنگی، اسلایدری با عنوان Vividness به پروفایل رنگی Vivid اضافه شده است که با افزایش آن، دستگاه فضای رنگی گسترده‌ی DCI-P3 را به شکل بهتری پوشش می‌دهد. ظاهرا کره‌ای‌ها این قابلیت نرم‌افزاری را به سری گلکسی S24 هم اضافه کرده‌اند.

کپی لینک

عملکرد و شارژدهی مطلوب؛ خداحافظ رم ۸گیگابایت

گلکسی زد فلیپ ۶ از تراشه‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون ۸ نسل ۳ قدرت می‌گیرد که قدرتمندترین تراشه‌ی حال‌حاضر در دنیای اندروید به‌حساب می‌آید و در برخی زمینه‌ها، حتی از تراشه‌ی پرقدرت A17 Pro اپل را نیز کنار می‌زند. تاشدنی جدید سامسونگ در دو ظرفیت ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ اما هر دو نسخه از ۱۲ گیگابایت رم استفاده می‌کنند؛ خداحافظ رم ۸ گیگابایت!

عملکرد پردازشی گلکسی زد فلیپ ۶ در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

Geekbench 6

GFXbench

تجربه وبگردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی زد فلیپ ۶

Snapdragon 8 Gen 3

۲۴۴

۱۱۲۴۱

۲۰۸۵

۶۵۲۸

۱۰۱

۶۸

موتورولا ریزر ۴۰ اولترا

Snapdragon 8+ Gen1

۶۹٫۲

۷۶۶۱

۱۷۹۵

۴۴۸۰

۶۰

۳۶

گلکسی زد فلیپ ۵

Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy

۱۷۵

۹۲۳۷

۲۰۳۹

۵۱۸۱

۹۰

۶۳

آیفون ۱۵ پرو مکس

A17 Pro

۴۷۵

۲۷۵۰۳

۲۹۶۰

۷۳۳۹

۵۹

۴۶٫۸

گلکسی اس ۲۴ اولترا

Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy

۲۴۰

۱۷۰۱۲

۲۲۶۲

۷۰۰۵

۷۵

۸۱

پیکسل ۸ پرو

Tensor G3

۱۳۱

۵۸۵۴

۱۷۶۶

۴۵۵۴

۳۷

۳۷

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با توجه به بنچمارک‌ها، به‌نظر می‌رسد گلکسی زد فلیپ ۶ عملکردی نزدیک به S24 اولترا به نمایش می‌گذارد که با توجه به داشتن تراشه‌ی یکسان دور از انتظار نیست. تفاوت موجود را هم می‌توان به عملکرد بهتر S24 اولترا در خنک‌سازی دستگاه نسبت داد.

طبیعتا گروه هدف گلکسی زد فلیپ ۶ گیمرها نیستند؛ اما سامسونگ برای اولین‌بار در این سری از گوشی‌های تاشدنی خود از سیستم خنک‌کننده‌ی Vapor Chamber نیز استفاده کرده است تا حرارت تولیدی تراشه به‌سرعت از گوشی خارج شود.

آزمون استرس زد فلیپ ۶

در آزمون استرس ۲۰ دقیقه‌ای زومیت، زد فلیپ ۶ با افت ۵۸درصدی عملکرد، کم‌وبیش رفتار مشابه نسل گذشته را به‌نمایش گذاشت؛ اما به‌لطف استفاده از تراشه‌ی قدرتمندتر، در مرحله‌ی پایان آزمون، حدود ۳۰درصد عملکرد بهتری را به‌نمایش گذاشت و فراتر از زد فلیپ ۵ ظاهر شد.

مطابق انتظار، گلکسی زد فلیپ ۶ در اجرای بازی‌ها نیز عملکرد مطلوبی دارد؛ به‌طوری‌که بازی سنگینی مثل Genshin Impact با بالاترین تنظیمات گرافیکی در محدوده‌ی ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌شود؛ اما به‌نظر می‌رسد که بازی Warzone هنوز بهینه نیست؛ چراکه برای دستیابی به نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه باید تنظیمات گرافیکی را به حالت خودکار بازی واگذار کنید، در غیراین‌صورت، نرخ فریم بازی زیر ۳۰ فریم‌برثانیه خواهد بود.

عملکرد گلکسی زد فلیپ ۶ در بازی‌ها

بازی‌ها/پارامترها

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین

Call of Duty: Warzone

High

۲۸ فریم‌برثانیه

Real Racing 3

--

۱۱۲ فریم‌برثانیه

Genshin Impact

Very High

۵۸ فریم‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم بازی، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

استفاده از تراشه‌ی قدرتمندتر و بهینه‌تر به‌تنهایی برای بهبود شارژدهی گوشی کافی به‌نظر می‌رسد؛ اما سامسونگ امسال ظرفیت باتری تاشدنی‌اش را هم با ۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت رسانده است. باتری زد فلیپ ۶ از شارژ ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند که این روزها نمی‌توان به آن لقب «شارژ سریع» داد. شارژ ۱۵ وات بی‌سیم و ۴٫۵ وات معکوس هم برای استفاده در دسترس کاربران قرار دارد.

عمر باتری موتورولا گلکسی زد فلیپ ۶ در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی زد فلیپ ۶

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۱۰۸۰x۲۶۴۰ پیکسل

۴۰۰۰

۲۵:۰۰

۱۱:۳۲

موتورولا ریزر ۴۰ اولترا

۶٫۹ اینچ، ۱۶۵ هرتز

۱۰۸۰x۲۶۴۰ پیکسل

۳۸۰۰

۱۷:۰۰

۱۰:۳۸

گلکسی زد فلیپ ۵

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۶۴۰×۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۲۲:۱۳

۱۰:۲۸

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

مطابق انتظار، باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی در کنار تراشه‌ی بهینه‌تر، عملکرد باتری را هم به شکل محسوسی ارتقا داده‌اند. در تست استاندارد پخش ویدیوی زومیت، گلکسی زد فلیپ ۶ موفق به ثبت رکورد ۲۵ ساعت شد که تقریبا ۳ ساعت بیشتر از نسل قبل است؛ از سوی دیگر گوشی در تست کاربری روزانه، ۱۱ ساعت و ۳۲ دقیقه شارژدهی داشت که حدود یک‌ساعت بهبود را درمقایسه‌با نسل گذشته نشان می‌دهد.

کپی لینک

رابط کاربری One UI با چاشنی هوش مصنوعی

مطابق انتظار، بخش زیادی از تمرکز سامسونگ برای معرفی گلکسی زد فلیپ ۶ و البته گلکسی زد فولد ۶ به نمایش قابلیت‌های هوش مصنوعی Galaxy AI معطوف بود. علاوه‌بر همه‌ی قابلیت‌های پیشین نمایشگر بیرونی مانند امکان استفاده از اپلیکیشن‌های مخلتف، کنترل و نمایش اعلان‌ها، دسترسی سریع به پیام‌ها و تنظیمات، نمایش میزان فعالیت‌های ورزشی یا تنظیم پس‌زمینه‌های مختلف در ساعات متفاوت روز، برخی از قابلیت‌های هوشمندی که در معرفی خانواده‌ی S24 دیده بودیم هم روی این نمایشگر در دسترس هستند.

گشتن در وبسایت زومیت روی نمایشگر کاور گلکسی زد فلیپ ۶
رابط کاربری روی نمایشگر کاور گلکسی زد فلیپ ۶
تهیه والپیپر برای نمایشگر کاور با استفاده از هوش مصنوعی گلکسی زد فلیپ ۶
منوی تنظیمات سریع روی نمایشگر کاور گلکسی زد فلیپ ۶

یکی از قابلیت‌های جدید در مجموعه‌ی گلکسی AI، موردی به‌نام Photo Assist است که امکان ویرایش عکس‌ها با هوش مصنوعی را فراهم می‌آورد. از بین ویژگی‌های Photo Assist، یکی از موارد چشمگیر، Portrait Studio نام دارد که به کاربر اجازه می‌دهد عکس‌های خود را در سبک‌های Comic، 3D Cartoon، Watercolor و Sketch تغییر دهد.

بهزاد مرعشیان مجری زومیت
عکس اولیه
چهره به سبک کامیک
Comic
چهره به سبک کارتون سه‌بعدی
3D Cartoon
چهره به سبک آب‌رنگی
Watercolor
چهره به سبک اسکچ / طرحواره
Sketch

قابلیت جذاب دیگر که عملکرد جالبی هم دارد، Sketch to Image است که به کاربر اجازه می‌دهد با رسم طرحواره‌های ساده و جادوی هوش مصنوعی، المان‌های واقع‌گرایانه‌ای را به عکس‌های خود اضافه کند.

هادی غنی‌زادگان تدوینگر زومیت
عکس اولیه
Sketch to Image Sample 1
طرح اول
Sketch to Image Sample 2
طرح دوم

با گلکسی زد فلیپ ۶ دسترسی به قابلیت Chat Assist از نمایشگر بیرونی ممکن است؛ به‌کمک این قابلیت گوشی می‌تواند پاسخ‌هایی را که بیشتر استفاده می‌کنید، تشخیص داده و در زمان دریافت پیام جدید، براساس متن پیام، یک پاسخ از پیش‌آماده‌شده پیشنهاد دهد. سایر ویژگی‌های Galaxy AI مانند Circle to Search برای جست‌وجو در گوگل با کشیدن دایره‌ای دور سوژه‌‌ی داخل تصویر، Live Translate برای ترجمه‌ی هم‌زمان پیام‌ها از هر زبانی به هر زبان قابل پشتیبانی دیگر و Transcript Assist برای ایجاد متن از یک فایل صوتی هم در دسترس کاربران گلکسی زد فلیپ ۶ قرار دارند؛ هرچند که برخلاف وعده‌ی سامسونگ، هنوز از پشتیبانی زبان فارسی خبری نیست. منویی اختصاصی در تنظیمات گوشی هم وجود دارد تا کاربران با همه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی گوشی‌های سامسونگ آشنا شوند.

قابلیت Composer در گلکسی زد فلیپ ۶
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

اگر قابلیت‌های نسبتا پُرتعداد Galaxy AI را کنار بگذاریم، گلکسی زد فلیپ ۶ از همان رابط کاربری آشنای One UI 6.1.1 بر بستر اندروید ۱۴ استفاده می‌کند؛ البته سامسونگ می‌گوید درست‌مانند پرچم‌داران خانواده‌ی Galaxy S، برای تاشدنی جدیدش نیز تا ۷ سال پشتیبانی نرم‌افزاری ارائه خواهد داد؛ بنابراین اگر مشکل خاصی پیش نیاید، گلکسی زد فلیپ ۶ تا اندروید ۲۱ را نیز خواهد دید.

دوربین همواره یکی از نقاط ضعف گوشی تاشوی گران‌قیمت سامسونگ به حساب می‌آمده. عجیب‌تر آنکه دوربین گلکسی زد فولد ۵ نسبت به نسل قبلی آن یعنی زد فولد ۴ هم بدون تغییر باقی مانده بود. در نتیجه دیدن اینکه سامسونگ بالاخره دستی به سروروی دوربین اصلی زد فلیپ ۶ کشیده چندان عجیب نیست.

کپی لینک

دوربین دوتایی با تجربه معمولی

گلکسی زد فلیپ ۶ همانند رقبا و نسل قبلی‌اش از آرایش دوتایی «واید + اولتراواید» برای دوربین‌های پشتی استفاده می‌کند؛ البته دوربین اصلی (واید) اکنون با پیشرفتی چشمگیر از حسگر به‌مراتب بزرگ‌ترِ ۵۰مگاپیکسلی به‌جای ماژول ۱۲مگاپیکسلی قبلی استفاده می‌کند. در ادامه راجع‌به دوربین‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

دوربین‌های گلکسی زد فلیپ ۶
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

دوربین اصلی گلکسی زد فلیپ ۶ از حسگر ۵۰مگاپیکسلی و 1/1.57 اینچی S5KGN3 سامسونگ با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری و فیلتر رنگی TetraCell استفاده می‌کند؛ همان حسگری که نقش دوربین اصلی گلکسی S24 را نیز ایفا می‌کند. این حسگر ۲۸درصد بزرگ‌تر از نمونه‌ی به‌کاررفته در نسل قبل است، همانند گذشته در پسِ لنز f/1.8 با لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد و از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel بهره می‌برد.

دوربین گلکسی S24 در گلکسی زد فلیپ ۶ خوشحالتان می‌کند؟

دوربین اولتراواید گلکسی زد فلیپ ۶ تغییری نسبت به گذشته تجربه نمی‌کند و کماکان حسگر ۱۲مگاپیکسلی S5K3LU سامسونگ با پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری را در پسِ لنز فوق‌عریض f/2.2 با میدان دید ۱۲۳ درجه به‌کار می‌گیرد. توجه کنید که از فوکوس خودکار برای عکاسی ماکرو هم خبری نیست.

کپی لینک

عملکرد دوربین اصلی

با توجه به اینکه موتور Provisional Engine حالا به گلکسی زد فلیپ ۶ هم اضافه شده است، سامسونگ ادعا می‌کند عکس‌های گرفته‌شده با این گوشی، به‌خصوص در محیط‌های کم‌نورتر، در سطح مشابهی با عکس‌های گلکسی S24 و حالت Night Mode آن قرار می‌گیرد.

برج‌هایی سفید در تاریکی تهران
دوربین اصلی گلکسی زد فلیپ ۶
برج‌هایی در تاریکی تهران
دوربین اصلی گلکسی زد فلیپ ۵
برش عکس زد فلیپ ۶ در تاریکی
برش عکس زد فلیپ ۶
برش عکس زد فلیپ ۵ در تاریکی
برش عکس زد فلیپ ۵

در حقیقت هم می‌توان ادعای سامسونگ را پذیرفت؛ حتی اگر عکس‌های Z Flip6 هم‌سطح عکس‌های S24 پلاس هم نباشد، در برخی شرایط و به‌ویژه در عکاسی شب اندکی نسبت به گلکسی زد فلیپ ۵ ارتقا پیدا کرده‌اند. در عکس‌های بالا، گلکسی زد فلیپ ۶ هم تصویر روشن‌تری خلق کرده، هم جزئیات بیشتری را از دل نمای ساختمان بیرون کشیده است.

در عکس‌هایی که با Night Mode ثبت شده‌اند، جزئیات به‌شکل بسیار بهتری توسط گلکسی زد فلیپ ۶ حفظ می‌شوند؛ البته برای داشتن جزئیات بیشتر باید کمی نویز را هم بپذیرید که دست‌کم در محیط‌های تاریک اتفاقی غیرطبیعی نیست.

نمونه عکس گلکسی زد فلیپ ۶
گلکسی زد فلیپ ۶
نمونه عکس گلکسی زد فلیپ ۵
گلکسی زد فلیپ ۵
نمونه عکس گلکسی زد فلیپ ۶
گلکسی زد فلیپ ۶
نمونه عکس گلکسی زد فلیپ ۵
گلکسی زد فلیپ ۵

گلکسی زد فلیپ ۶ در روشنایی روز معمولا عکس‌های مشابهی با زد فلیپ ۵ ثبت می‌کند: عکس‌هایی پررنگ‌ولعاب که جزئیات زیاد، کنتراست بالا و گستره‌ی دینامیکی وسیعی دارند؛ اما گاهی تفاوت‌های ریزی بین عکس‌های دو گوشی مشاهده می‌شود.

منظره دریاچه و فضای سبز
دوربین اصلی گلکسی زد فلیپ ۶
منظره دریاچه و درختان
دوربین اصلی گلکسی زد فلیپ ۵
برش عکس زد فلیپ ۶ در روز
برش عکس زد فلیپ ۶
برش عکس زد فلیپ ۵ در روز
برش عکس زد فلیپ ۵

در عکس‌های بالا گلکسی زد فلیپ ۶ عکس روشن‌تری را ثبت کرده و با نگاهی به بزرگ‌نمایی عکس‌ها، به‌نظر می‌رسد جزئیات ریز زد فلیپ ۶ اندکی بیشتر از نسل گذشته‌اش است.

در عکس‌های زیر در همان نگاه نخست می‌توان متوجه شد که زد فلیپ ۶ عکس تاریک‌تری را ثبت کرده که البته نتیجه‌اش خلق تصویری دراماتیک‌تر است.

درخت و دریاچه کنار هم
دوربین اصلی گلکسی زد فلیپ ۶
درخت و دریاچه کنار هم ۲
دوربین اصلی گلکسی زد فلیپ ۵
برش عکس زد فلیپ ۶ در روز ۲
برش عکس زد فلیپ ۶
برش عکس زد فلیپ ۵ در روز ۲
برش عکس زد فلیپ ۵

در برش عکس‌ها هم مشاهده می‌شود که سایه‌های تیره‌تر زد فلیپ ۶ به‌اندازه‌ی نسل گذشته در دل خود جزئیات ندارند. در هر صورت شما می‌توانید در گالری زیر، تعدادی از عکس‌های دوربین اصلی زد فلیپ ۶ در روز و شب را مشاهده کنید.

گالری عکس‌های دوربین اصلی در روز و شب

مجله روی میز
گل رز صورتی
فضای سبز
بچه‌گربه نارنجی و سفید
منظره دریاچه و درخت
بوته‌ای از گل در تاریکی شب
هادی غنی‌زادگان، تدوینگر زومیت
درختچه‌ای در تاریکی شب
کپی لینک

عملکرد دوربین اولتراواید

عکس‌های دوربین اولتراواید گلکسی زد فلیپ ۶ در محیط‌های تاریک شباهت‌های بسیار زیادی با عکس‌های زد فلیپ ۵ دارند. ثبت گستره‌ی دینامیکی و رنگ‌ها بین دو گوشی بسیار نزدیک به هم هستند؛ اما با کمی دقت مشاهده می‌کند که ظاهرا گوشی جدیدتر، پردازش بهتری روی تصاویر انجام می‌دهد و در نتیجه، عکس‌ها نویز کمتر و جزئیات بیشتری دارند.

نمونه عکس اولتراواید با گلکسی زد فلیپ ۶
دوربین اولتراواید گلکسی زد فلیپ ۶
نمونه عکس اولتراواید با گلکسی زد فلیپ ۵
دوربین اولتراواید گلکسی زد فلیپ ۵
نمونه عکس اولتراواید با گلکسی زد فلیپ ۶
برش عکس زد فلیپ ۶
نمونه عکس اولتراواید با گلکسی زد فلیپ ۵
برش عکس زد فلیپ ۵

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، از نظر دقت رنگ و گستره‌ی دینامیکی تفاوت خاصی بین نسل‌ جدید و قدیمی گلکسی زد فلیپ دیده نمی‌شود؛ اما با زوم کافی می‌توان دید که زد فلیپ ۶ جزئیات بیشتری را حفظ کرده است.

با عبور از محیط‌های تاریک و عکاسی اولتراواید در نور کافی، برتری‌های گلکسی زد فلیپ ۶ کم‌رنگ می‌شوند. اینجا دیگر تفاوت خاصی در جزئیات ثبت‌شده نسبت به نسل قبل مشاهده نخواهید کرد. رنگ‌ها تقریبا یکسان به‌نمایش در می‌آیند و مشکل پوشش کمتر گستره‌ی دینامیکی در عکس‌های دوربین اصلی Z Flip 6 حتی در عکس‌های اولتراواید هم پابرجا است.  

نمونه عکس گلکسی زد فلیپ ۶
دوربین اولتراواید گلکسی زد فلیپ ۶
نمونه عکس گلکسی زد فلیپ ۵
دوربین اولتراواید گلکسی زد فلیپ ۵
نمونه عکس گلکسی زد فلیپ ۶
برش عکس زد فلیپ ۶
نمونه عکس گلکسی زد فلیپ ۵
برش عکس زد فلیپ ۵

با توجه به نقاط تیره‌ی عکس که در سایه قرار گرفته‌اند، به‌راحتی مشخص می‌شود که گلکسی زد فلیپ ۶ نتوانسته است اطلاعات این بخش‌ها را در عکس نهایی به‌تصویر بکشد و به‌همین دلیل باید برتری را در ایجاد کنتراست بهتر بین نقاط تیره و روشن به زد فلیپ ۵ داد.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید

منظره‌ای از دریاچه و درختان
نمای فوق عریض از فودکورت بام
نمای فوق‌عریض از دریاچه مصنوعی

با اینکه دوربین سلفی اختصاصی برایتان در نظر گرفته شده است؛ اما باتوجه به دقت بسیار بالاتر دوربین اصلی و امکان استفاده از نمایشگر بیرونی به‌عنوان منظره‌یاب، استفاده از آن برای گرفتن عکس‌های سلفی به هیچ عنوان منطقی نیست. طبیعتا دوربین اصلی می‌تواند تصاویر سلفی بسیار باکیفیتی برایتان ثبت کند.

نمونه عکس سلفی با گلکسی زد فلیپ ۶
عکس سلفی با دوربین اصلی
نمونه عکس سلفی با گلکسی زد فلیپ ۶
عکس سلفی با دوربین سلفی

مطابق انتظار، قابلیت‌هایی مانند FlexCam برای قاب‌بندی بهتر و FlexWindow برای استفاده از نمایشگر خارجی به عنوان منظره‌یاب جزو ویژگی‌هایی هستند که از نسل‌های قبلی به زد فلیپ ۶ به ارث رسیده‌اند. قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی در عکاسی هم در تاشدنی جدید سامسونگ وجود دارند؛ برای مثال می‌توانید از ویژگی Generative Edit استفاده کنید و به کمک آن سوژه‌های موجود در تصویر را حرکت داده یا ابعادشان را تغییر دهید؛ تصاویر ویرایش‌شده با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی نیز همراه با برچسبی با عنوان AI Generated Conten ذخیره می‌شوند. قابلیت‌هایی مانند Live Effect برای ایجاد عمق میدان به‌صورت مصنوعی و Instant-Slowmo هم وجود دارند که البته مورد آخر محدود به استفاده روی گوشی‌های سامسونگ خواهد بود.

تماشای عکس‌ها روی نمایشگر گلکسی زد فلیپ ۶
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

در کل، برای جمع‌بندی دوربین‌ها باید گفت گلکسی زد فلیپ ۶ تنها توانسته است عکاسی در شب را نسبت به نسل قبلی اندکی بهبود دهد و در حال حاضر در شرایط دیگر عکاسی یا تفاوت خاصی با گلکسی زد فلیپ ۵ ندارد یا در کمال تعجب، ضعیف‌تر از آن عمل می‌کند.

کپی لینک

گلکسی زد فلیپ ۶ در برابر رقبا

طرفداران مسابقات فرمول یک به‌خوبی می‌دانند در شرایط عادی، هنگامی‌که راننده‌ی پیشتاز فاصله‌ی کافی با نفرات دیگر دارد، برای ثبت رکوردهای بهتر تلاش نمی‌کند و ترجیح می‌دهد انرژی و خودروی خود را برای مسابقات و چالش‌های دیگر حفظ کند. به‌نظر می‌رسد سامسونگ هم در شرایط مشابهی قرار دارد. در بازار تاشدنی‌ها، فاصله‌ی سامسونگ و رقبا آن‌قدر زیاد است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، سامسونگ حتی در یک دهه‌ی آینده هم با چالش خاصی از سوی شرکت‌های دیگر روبه‌رو نخواهد شد. همین نکته باعث می‌شود کره‌ای‌ها به خلاقیت بیشتر و ارتقای چشمگیرتر تاشدنی‌هایشان تمایلی نداشته باشند.

نه ۵۰‌مگاپیکسلی‌شدن دوربین اصلی، نه باتری ۴۰۰۰میلی‌آمپرساعتی ارتقای چشمگیری برای سامسونگ به‌حساب نمی‌آیند؛ اما رقابت به‌قدری برای سامسونگ راحت پیش می‌رود که تصمیم می‌گیرد با به‌کارگیری تراشه‌ی جدید، قیمت نسخه‌ی پایه گوشی‌های تاشدنی‌اش را نسبت به مدل‌های سال گذشته ۱۰۰ دلار هم افزایش دهد!

سامسونگ فشار چندانی از سوی رقبا احساس نمی‌کند و در نبود رقیبی قدرتمند، تلاش برای پیشرفت هم بی‌معنی است؛ این بدترین خبر برای علاقه‌مندان به گوشی‌های تاشدنی‌ها خواهد بود.

گلکسی زد فلیپ 6 سامسونگ
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی زد فلیپ 6 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy Z Flip6
نمایشگر خارجی گوشی موبایل گلکسی زد فلیپ 6 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy Z Flip6
پنل پشت گوشی موبایل گلکسی زد فلیپ 6 سامسونگ زرد در حالت باز / Samsung Galaxy Z Flip6
پنل جلو و صفحه نمایش گوشی موبایل گلکسی زد فلیپ 6 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy Z Flip6
لبه کناری گوشی موبایل گلکسی زد فلیپ 6 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy Z Flip6
6.7 اینچ
1080x2640 پیکسل
50/12 مگاپیکسل
سلفی 10 مگاپیکسل
12 گیگابایت رم
Snapdragon 8 Gen 3
4000 میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع 25 وات
نکات مثبت
  • بدنه‌ی مات و فریم تخت
  • مقاومت نسبی در برابر گردوغبار
  • ظرفیت و عمر باتری بیشتر
  • ۷سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری
نکات منفی
  • تفاوت‌های میلی‌متری با نسل قبل
  • قیمت بالاتر از گلکسی S24 اولترا
  • نمایشگر کاور کوچک‌تر از رقبا
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات