نمای پشت اج ۵۰ فیوژن

بررسی موتورولا اج ۵۰ فیوژن؛‌ میان‌رده ارزشمند، اما بدقیمت

دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷
مطالعه 23 دقیقه
اج ۵۰ فیوژن، جدیدترین تلاش موتورولا در بازار میان‌رده‌ها با چشم‌پوشی از برخی ضعف‌ها، در زمره‌ی ارزشمندترین گوشی‌های بازار جای می‌گیرد.
تبلیغات

اگر از اطرافیانتان بپرسید که با فرض داشتن پول کافی، چند نفرشان مایل به خرید یکی از گوشی‌های موتورولا هستند، احتمالاً تعداد کمی از آن‌ها پاسخ مثبت خواهند داد. برای من، موتورولا همیشه برندی بود که با دیگر سازندگان گوشی هوشمند فاصله‌ی زیادی داشت و همین فاصله باعث می‌شد که کمتر به خرید گوشی‌هایش فکر کنم؛ البته، گاهی انسان چنان در چرخه‌ی تکرار گرفتار می‌شود که فرصت اعتمادکردن و تجربه‌های جدید و متفاوت را از خود می‌گیرد.

اینکه بازار جهانی از چندین سال پیش، تحت سلطه‌ی سامسونگ، اپل و شیائومی قرار دارد، در بی‌اعتنمایی‌مان به برندهای دیگر بی‌تأثیر نیست؛ با نگاهی به تاریخچه‌ی گوشی‌های هوشمند،‌ به‌راحتی می‌توان فهمید که از سال ۲۰۰۹، موتورولا هرگز در فهرست محبوب‌ترین‌ها، جایگاهی نداشته؛ با همه‌ی این‌ها، موتورولا به‌هیچ‌وجه بی‌کار ننشسته و به‌خصوص طی سال‌های اخیر همواره به‌دنبال پیشرفت و بهبود بوده است.

موتورولا اج ۵۰ فیوژن از سوی فروشگاه نیک‌دیجی برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

روند پیشرفت تحسین‌برانگیز موتورولا، در سال ۲۰۲۴ با گوشی‌های اج ۵۰ ادامه پیدا می‌کند. خانواده‌ی اج ۵۰، هم‌اکنون سه مدل را با پسوندهای فیوژن، پرو و اولترا میزبانی می‌کند و از همان نگاه نخست به مشخصاتشان می‌توان فهمید که محصولات شایسته‌ای هستند. در مقاله‌ی پیش رو، ارزان‌ترین عضو خانواده‌ی اج ۵۰ موتورولا، یعنی اج ۵۰ فیوژن را زیر ذره‌بین زومیت قرار می‌دهیم.

جدول مشخصات فنی موتورولا اج ۵۰ فیوژن

سخت افزار

توضیحات

ابعاد

۱۶۱٫۹ در ۷۳٫۱ در ۷٫۹ میلی‌متر

وزن

۱۷۴٫۹ گرم

نمایشگر

۶٫۷ اینچی P-OLED

۱۴۴ هرتز - ۱۶۰۰ نیت

تراشه

Snapdragon 7s Gen 2

رم و فضای ذخیره‌سازی

128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM, 256GB 12GB RAM, 512GB 12GB RAM

دوربین

۵۰ مگاپیکسلی واید

۱۳ مگاپیکسلی اولتراواید

۲ مگاپیکسلی ماکرو

فیلم‌برداری

4K@30fps

1080p@30/60/120fps

لرزشگیر الکترونیکی

دوربین سلفی

۳۲ مگاپیکسل

باتری

۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

شارژ

۶۸ وات

اج ۵۰ فیوژن در دسته‌ی محصولات میان‌رده قرار می‌گیرد؛ اما به‌دلیل واردات مسافری، در بازار کشور ما با قیمتی گران‌تر از اج ۵۰ پرو (!) به‌فروش می‌رسد و به‌همین دلیل باید با رقبای قدری همچون گلکسی S23 FE و شیائومی 13T Pro رقابت کند. تا انتهای بررسی اج ۵۰ فیوژن با زومیت همراه باشید تا ببینیم میان‌رده‌ی جدید موتورولا چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

طراحی منحصر‌به‌فرد با رنگ‌های دلنواز

تمرکز موتورولا بر ورود به بازار رقابتی گوشی‌های هوشمند، در تمام جزئیات موتورولا اج ۵۰ فیوژن به‌چشم می‌آید؛ اما بیش از هر بخش دیگری، طراحی چشم‌نواز و رنگ‌بندی منحصربه‌فرد گوشی، نگاه‌ها را به سوی خود می‌کشاند. می‌دانیم که موتورولا از مدت‌ها پیش با پنتون برای طراحی گوشی‌های هوشمندش همکاری می‌کند و با اینکه این‌بار به دخالت پنتون در انتخاب رنگ اج 50 فیوژن اشاره‌ای نمی‌کند؛ اما احتمالاً رنگ‌بندی چشم‌گیر گوشی‌های جدیدش را نیز مدیون پنتون است.

پنل پشت اج ۵۰ فیوژن
لوگوی موتورولا روی پنل پشت اج ۵۰ فیوژن

ما رنگ صورتی گوشی را برای بررسی در اختیار داشتیم که موتورولا از آن با عنوان Hot Pink یاد می‌کند. اگرچه رنگ صورتی اج ۵۰ فیوژن بسیار زیبا و دلربا به‌نظر می‌رسد، اما اگر این رنگ را برای خود مناسب نمی‌دانید، موتورولا دو گزینه‌ی رنگی دیگر نیز ارائه می‌دهد: رنگ آبی جنگلی (Forest Blue) و آبی روشن (Marshmallow Blue) که تقریباً خاکستری به‌نظر می‌رسد.

موتورولا درحالی از پلاستیک در ساخت فریم استفاده می‌کند که رقبای هم‌قیمتی همچون گلکسی S23 FE یا دستگاه به‌مراتب ارزان‌ترِ گلکسی A55 از فریم آلومینیومی بهره می‌برند؛ البته این نقدی تا زمانی پابرجاست که قیمت مسافری اج ۵۰ فیوژن را لحاظ کنیم، طبیعتا چنانچه گوشی به‌طور رسمی وارد بازار شود، قیمت اقتصادی‌اش، به چشم‌پوشی از جنس بدنه می‌انجامد. باید بگویم که طراحان موتورولا پوشش بسیار خوبی را هم برای فریم انتخاب کرده‌اند؛ زیرا مادامی‌که گوشی را زیر ذره‌بین قرار نداده باشید، متوجه پلاستیکی‌بودن فریم نخواهید شد.

فریم بالای اج ۵۰ فیوژن
پورت‌های اج ۵۰ فیوژن

پنل پشتی پلاستیکی اج ۵۰ فیوژن در مدل صورتی با بافتی مخمل‌مانند پوشانده شده است. این بافت حس‌وحالی پریمیوم‌تر از پوشش‌های تماماً پلاستیکی دارد و به گوشی جلوه‌ای مات و لطیف می‌بخشد. در مدت بررسی متوجه شدم که گوشی تاحدودی آلودگی را به‌خود جذب می‌کند و احتمالاً پس از مدتی دچار ساییدگی هم خواهد شد؛ پس باید از قاب برای محافظت از گوشی استفاده کرد؛ در جعبه‌ی دستگاه قاب پلاستیکی هم وجود دارد که کیفیت چندان مناسب ندارد. موتورولا مدل‌های آبی جنگلی و آبی روشن را به‌ترتیب «مات نرم» و «چرم مصنوعی» توصیف می‌کند که احتمالا مقاوم‌تر از مدل صورتی هستند.

فریم پلاستیکی به‌ویژه در سمت راست و چپ که نمایشگر خمیده با فریم تلاقی پیدا می‌کند، ضخامت کمتری دارد. ضخامت کلی بسیار باریک ۷٫۹ میلی‌متری و البته وزن بسیار پایینِ ۱۷۵ گرمی، موتورولا اج ۵۰ فیوژن را به گوشی فوق‌العاده خوش‌دستی تبدیل کرده‌اند. از سویی، جنس بدنه باعث می‌شود گوشی لغزنده نباشد و به‌خوبی در دست قرار گیرد. من با یک‌دست به‌راحتی می‌توانستم با گوشی کار کنم بدون اینکه نگران سُر خوردنش باشم. دسترسی به دکمه‌های فیزیکی کنار گوشی نیز چالش خاصی برایم ایجاد نمی‌کرد.

دوربین سلفی اج ۵۰ فیوژن
نمای پشت اج ۵۰ فیوژن

فارغ از اما و اگرهایی که در مورد جنس بدنه و مقاومت آن در برابر خط و خش و ساییدگی به ذهن می‌آید، مقاومت گوشی در برابر آب و گردوغبار به لطف استاندارد IP68 کاملا مطلوب است. درواقع موتورولا اج ۵۰ فیوژن در برابر گردوغبار مقاومت دارد و اگر به‌طور اتفاقی تا عمق ۱٫۵ متری آب فرو برود، تا ۳۰ دقیقه دچار آسیب نخواهد شد.

نمایشگر دقیق، روشن و البته خمیده

خمیده یا تخت‌بودن نمایشگر نقش پررنگی در حس‌وحال گوشی دارد؛ این روزها، اکثر تولیدکنندگان به نمایشگر‌های تخت روی آورده‌اند؛ چرا که ظاهر مدرن‌تری به گوشی می‌بخشد و احتمال برخورد کف دسته با لبه‌های نمایشگر و بروز اختلال در عمکرد لمسی را نیز تا حدود زیادی کاهش می‌دهد؛ اما موتورولا فعلا به خمیدگی در طراحی گوشی‌هایش پای‌بند است و اج ۵۰ فیوژن نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. از نمایشگر اج ۵۰ فیوژن پوششی از جنس گوریلا گلس ۵ محافظت می‌کند.

موتورولا اج ۵۰ فیوژن از صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچی با پنل P-OLED استفاده می‌کند؛ در پنل‌های P-OLED به‌جای بستر شیشه‌ای به‌کاررفته در پنل‌های OLED معمولی، از بستری پلاستیکی استفاده می‌شود تا پنل معطف‌تر، مقاوم‌تر و باریک‌تر باشد و امکان کاهش ضخامت حاشیه‌های اطراف نمایشگر هم فراهم شود. پنل ۸بیتی است؛ بنابراین می‌تواند تا ۱۶ میلیون رنگ را به‌نمایش بگذارد.

نمایشگر موتورولا اج ۵۰ فیوژن ۱۴۴ هرتزی است؛ اما نرخ نوسازی را در سناریوهای محدودی به مقدار حداکثری می‌رساند؛ مگر اینکه نرخ نوسازی را روی ۱۴۴ هرتز تنظیم کنید. بسته به اینکه در حال تعامل با گوشی باشید یا خیر، برای مصرف بهینه‌ترِ انرژی، نرخ نوسازی بین اعداد ۶۰، ۹۰، ۱۲۰ یا ۱۴۴ هرتز تغییر می‌کند.

اج ۵۰ فیوژن از نمای روبه‌رو
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

صفحه‌نمایش اج ۵۰ فیوژن از وضوح ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل با تراکم رضایت‌بخشِ ۳۹۳ پیکسل‌براینچ بهره می‌برد. موتورولا می‌گوید نمایشگر اج ۵۰ فیوژن می‌تواند به روشنایی ۱۶۰۰ نیت دست می‌یابد؛ اما در مورد پشتیبانی از استانداردهای پخش محتوای HDR صحبتی به‌میان نمی‌آورد؛ اما در تست‌های زومیت، گوشی به پخش ویدیوی HDR واکنش نشان داد و به روشنایی ۱۷۷۶ نیت دست یافت که عدد معقولی به‌حساب می‌آید. در حالت دستی هم روشنایی اج ۵۰ فیوژن به عدد معمولی ۶۴۳ نیت رسید.

گشت‌وگذار در وب‌سایت زومیت با اج ۵۰ فیوژن
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

در تنظیمات نمایشگر اج ۵۰ فیوژن، علاوه‌بر پروفایل‌های معمولِ Natural و Vivid پروفایل دیگری نیز موسوم‌به Radiant در اختیار قرار می‌گیرد که به‌نوعی حد تعادل را بین دو پروفایل دیگر برقرار می‌کند؛ یعنی رنگ‌ها نه بیش از اندازه خنثی هستند و نه کاملاً اشباع و اصطلاحا پاپ شده‌اند. در پروفایل Natural، رنگ‌ها مثل همیشه تاحد زیادی خنثی و نزدیک به واقعیت هستند. در پروفایل Vivid، همه‌چیز خوش‌رنگ و لعاب‌ به‌نظر می‌رسد و طبعا از جلوه‌های رنگی واقعی و دقیق فاصله می‌گیرد.

عملکرد نمایشگر موتورولا اج ۵۰ فیوژن در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

موتورولا اج ۵۰ فیوژن

۲٫۹

۶۴۳

۱۶۷۲

۹۹٫۲ درصد

۱٫۷

۱۰۰ درصد

۳٫۵

پیکسل 8a گوگل

۱

۹۲۵

۲۳۵۰

(HDR)

۹۹ درصد

۱٫۱

۸۵ درصد

۲٫۹

شیائومی 13T Pro

۱٫۸

۵۹۹

۱۵۹۵

۹۸٫۹

درصد

۱

۹۹٫۵

۳٫۱

ناتینگ فون ۲

۳٫۴

۵۸۴

۱۱۹۰

۹۸٫۷

درصد

۱٫۱

۹۲٫۳ درصد

(Vivid)

۲

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

۲٫۶

۷۰۵

۲۰۹۰

۹۶ درصد

(Standard)

۰٫۹

۱۰۰ درصد

(Saturated)

۳٫۴

گلکسی اس 23 اف ای

۱٫۹

۶۰۷٫۵

۱۳۱۵

۹۸٫۷

(Natural)

۱٫۵

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴

تمام نتایج درج‌شده در جدول توسط زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

به‌طورکلی، نمایشگر موتورولا اج ۵۰ فیوژن به‌عنوان یک گوشی میان‌رده عملکرد مطلوبی دارد و به‌خصوص از نظر نمایش رنگ‌ها، خود را در مقابل رقبای بالارده‌تر هم متمایز می‌کند. بااین‌اوصاف، قطعا تجربه‌ی تماشای محتوا روی نمایشگر خوش‌رنگ‌ولعاب اج ۵۰ فیوژن، یکی از نقاط قوت گوشی موتورولا خواهد بود.

برای بهبود حداکثری تجربه‌ی کاربری در استفاده از مالتی‌مدیا نیز، گوشی موتورولا به اسپیکرهای استریو مجهز شده است. کانال اصلی اسپیکر در لبه‌ی پایین فریم گوشی و کانال دوم نیز در حاشیه‌ی بالایی نمایشگر و در قالب اسپیکر مکالمه تعبیه شده‌اند. اسپیکرهای استریوی اج ۵۰ فیوژن حجم صدای بیشتری درمقایسه‌با گلکسی S23 FE دارند و بیس‌های کوبنده‌تری هم تولید می‌کنند؛ اما در باقی موارد، تفاوت چندانی میان اسپیکرهای دو گوشی مشاهده نمی‌شود.

عکاسی رضایت‌بخش؛ بدون اضافه‌کاری

ترکیب ساده و بدون اضافات دوربین‌های اج ۵۰ فیوژن را باید یکی از نقاط اصلی تمایز آن با سایر میان‌رده‌های بازار به‌حساب بیاوریم؛ میان‌رده‌ی موتورولا از ترکیب دوربین اصلی + دوربین اولتراواید استفاده می‌کند و برخلاف سایر هم‌رده‌های دیگر که بر حفظ ماژول بی‌فایده‌ی ماکرو اصرار می‌ورزند، برازندگی را در سادگی حفظ می‌کند.

دوربین اصلی اج ۵۰ فیوژن از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی LYTIA LYT-700C سونی با ابعاد 1/1.56 اینچی و پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری استفاده می‌کند که در پس لنزی با دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اپتیکال قرار گرفته است؛ درمقام مقایسه باید بگویم که حسگر دوربین اصلی موتورولا ابعاد یکسانی با S23 FE دارد. دوربین اصلی از فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) بهره می‌برد و می‌تواند ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را به ثبت برساند؛ اما از فیلمبردای 4K60 خبری نیست.

نمای پشت اج ۵۰ فیوژن
مجموعه دوربین اج ۵۰ فیوژن

دوربین اولتراواید اج ۵۰ فیوژن، به حسگر ۱۳ مگاپیکسلی HI1336 ساخت SK Hynix با ابعاد 1/3 اینچی و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری بهره می‌برد و لنز فوق‌عریضی با زاویه‌ی دید وسیع ۱۲۰ درجه و دیافراگم f/2.2 آن را همراهی می‌کند. دوربین اولتراواید گوشی از قابلیت فوکوس خودکار (AF) نیز برای ثبت تصاویر ماکرو بهره می‌برد؛ قابلیت چشم‌گیری که از S23 FE غایب است. دوربین اولتراواید هم در بهترین حالت، ویدیوهای 4K30 ضبط می‌کند.

دوربین سلفی اج ۵۰ فیوژن از حسگر ۳۲ مگاپیکسلی S5KJD1 سامسونگ با ابعاد 1/3.14 اینچی و پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری استفاده می‌کند که در پسِ لنزی با دیافراگم f/2.5 قرار گرفته است. دوربین سلفی امکان فیلمبرداری با وضوح 1080p و نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه را نیز در اختیار قرار می‌دهد.

عملکرد دوربین اصلی

در شرایطی که نور کافی وجود داشته باشد، دوربین اصلی موتورولا اج ۵۰ فیوژن می‌تواند عکس‌های بسیار خوبی را با سطح معقول جزئیات و رنگ‌های چشم‌نواز به‌ثبت برساند؛ اما عکس‌هایی که در تاریکی ثبت می‌شوند، جزئیات چندان زیادی ندارند و سافت به‌نظر می‌رسند.

گالری عکس‌های دوربین اصلی

عکس دوربین واید اج ۵۰ فیوژن
عکس دوربین واید اج ۵۰ فیوژن
عکس واید اج ۵۰ فیوژن
عکس دوربین واید اج ۵۰ فیوژن
عکس دوربین واید در شب
عکس دوربین واید در شب

در نمونه‌عکس زیر شاهد کنترل خوب سطح نویز و حفظ جزئیات روشن عکس هستیم؛ درحالی‌که رنگ‌ها هم نزدیک به‌واقعیت به‌نظر می‌رسند.

برش عکس دوربین اصلی اج ۵۰ فیوژن
برش عکس دوربین واید
عکس دوربین واید اج ۵۰ فیوژن
عکس دوربین واید

به‌خاطر استفاده از تکنیک متداول Pixel Binning و ترکیب هر چهار پیکسل مجاور، اج ۵۰ فیوژن به‌صورت پیش‌فرض عکس‌های ۱۲٫۵ مگاپیکسلی می‌گیرد؛ اما امکان عکاسی با دقت ۵۰ مگاپیکسل نیز وجود دارد.

برش عکس دوربین اصلی اج ۵۰ فیوژن
برش عکس ۵۰ مگاپیکسلی
برش عکس دوربین اصلی اج ۵۰ فیوژن
برش عکس ۱۲ مگاپیکسلی

در تصویر سمت راست که با دقت ۵۰ مگاپیکسلی گرفته شده است، به‌طرز عجیبی جزئیات نمای ساختمان کاملاً از بین رفته‌اند و درمقایسه‌با عکس ۱۲٫۵ مگاپیکسلی، جزئیات قابل توجهی ارائه نمی‌شود.

کراپ 24mm عکس پرتره اج ۵۰ فیوژن
فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر
کراپ 35mm عکس پرتره اج ۵۰ فیوژن
فاصله کانونی ۳۵ میلی‌متر
کراپ 50mm عکس پرتره اج ۵۰ فیوژن
فاصله کانونی ۵۰ میلی‌متر

از آنجایی که در اج ۵۰ فیوژن از دوربین تله‌فوتو خبری نیست، دوربین اصلی امکان عکاسی پرتره با سه کراپ (زوم) متفاوت را در اختیارتان قرار می‌دهد. در حالتی‌که فاصله‌ی کانونی ۵۰میلی‌متری شبیه‌سازی می‌شود (بزرگ‌نمایی حدود ۲برابری)، افکت بوکه‌ی شدیدتری شاهد هستیم. اگر می‌خواهید در کادربندی، تعادلی نسبی بین سوژه‌ی اصلی و محیط اطراف برقرار کنید، حالت‌های ۲۴میلی‌متری (فاصله‌ی کانونی دوربین اصلی) و ۳۵میلی‌متری (بزرگ‌نمایی ۱٫۵برابری) گزینه‌های مناسب‌تری هستند.

عملکرد دوربین اولتراواید

عکس‌های دوربین اولتراواید از نظر ثبت جزییات و نویز تصاویر در سطح پایین‌تری از دوربین اصلی قرار دارند و این مسئله وقتی تصاویر را تا حد زیادی بزرگنمایی می‌کنید، به‌وضوح مشخص است.

برش عکس دوربین اولتراواید اج ۵۰ فیوژن
برش عکس دوربین اولتراواید
عکس دوربین اولتراواید اج ۵۰ فیوژن
عکس دوربین اولتراواید

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید

عکس دوربین اولتراواید اج ۵۰ فیوژن
عکس دوربین اولتراواید اج ۵۰ فیوژن
عکس اولتراواید اج ۵۰ فیوژن
دوربین اولتراواید اج ۵۰ فیوژن
دوربین اولتراواید اج ۵۰ فیوژن
عکس دوربین اولتراواید اج ۵۰ فیوژن

عکس‌های دوربین اولتراواید، رنگ‌هایی کم‌وبیش نزدیک به واقعیت دارند. عکس‌ها از نظر گستره‌ی دینامیکی هم وضعیت نسبتا خوبی دارند. عملکرد دوربین اولتراواید حین عکاسی شب تعریف چندانی ندارد، چرا که جزئیات تاحد زیادی از بین می‌روند و تشخیص اشیا و سوژه‌ها سخت می‌شود.

عملکرد دوربین سلفی

عکس سلفی اج ۵۰ فیوژن
دوربین سلفی اج ۵۰ فیوژن

دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی موتورولا اج ۵۰ فیوژن توانایی خوبی در ثبت جزئیات چهره دارد و از سافت‌شدن بیش‌ازحد پوست و بافت چهره خبری نیست. ضمن اینکه بخش‌های پرنورتر پشت سوژه نیز به‌خوبی تصویر می‌شوند. در محیط‌های تاریک حالت سافت و آبرنگی در چهره‌ی سوژه بیشتر دیده می‌شود و هاله‌های ناشی از منابع نوری نیز به کلیت تصویر آسیب وارد می‌کنند.

برداشتی نزدیک به اندروید خالص با اندکی ناخالصی

باوجود اینکه اج ۵۰ فیوژن در طراحی، نمایشگر و عکاسی کاملا مطلوب ظاهر می‌شود؛ اما به عقیده‌ی من، اصلی‌ترین نقطه‌ی قوت این گوشی و سایر گوشی‌های موتورولا را باید در رابط کاربری آن‌ها جست‌وجو کنیم؛ پوسته‌ای که باوجود شباهت زیاد به اندروید خالص، ردپای موتورولا را هم در جای‌جای خود دارد.

پنل تنظیمات سریع اج ۵۰ فیوژن
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

اج ۵۰ فیوژن سیستم‌عامل اندروید ۱۴ را با پوسته‌ی اختصاصی موتورولا ملقب به Hello UI اجرا می‌کند. موتورولا سه سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل را برای این گوشی میان‌رده وعده می‌دهد که در سطحی پایین‌تر از وعده‌ی چهارساله‌ی سامسونگ برای گلکسی S23 FE قرار می‌گیرد.

طبعا تعدادی بازی و اپلیکیشن به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب هستند؛ اما خوشبختانه بدون مشکل می‌توان بسیاری از آن‌ها را حذف کرد. برای اینکه رابط کاربری کمترین شلوغی بصری را داشته باشد، تمام قابلیت‌های سفارشی‌سازی اختصاصی موتورولا در اپلیکیشنی به‌نام Moto App تجمیع شده‌اند.

منوی برنامه‌ها اج ۵۰ فیوژن
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

در Moto App می‌توان قابلیت‌های شخصی‌سازی مانند فونت‌ها، تم‌ها، شکل آیکون‌ها و لاک‌اسکرین را یافت. ژست‌های حرکتی برای مواردی همچون روشن‌کردن چراغ‌قوه با تکان‌دادن گوشی و اسکرین‌شات با سه انگشت نیز در دل همین اپ قرار دارند.

اندروید خالص با چاشنی موتورولا

قابلیت‌ Moto Unplugged به‌ شما امکان می‌دهد دسترسی‌تان به برنامه‌ها و اعلان‌ها را برای مدت زمان مشخصی محدود کنید. با قابلیت Family Space می‌توانید دسترسی کودکان به اپ‌ها و قابلیت‌های مختلف گوشی را محدود کنید. قابلیت Moto Secure تمام ویژگی‌های امنیتی را ارائه می‌دهد و به کمک آن می‌توانید پوشه‌ای مخفی برای نگه‌داری اطلاعات حساستان ایجاد کنید.

قابلیت Smart Connect هم که به‌نوعی جایگزین اپلیکیشن Ready For شده است، به شما امکان می‌دهد تا گوشی‌تان را به یک کامپیوتر یا مانیتور متصل کنید و به حالت دسکتاپ موتورولا دسترسی داشته باشید، فایل جابه‌جا کنید، از گوشی به‌عنوان وب‌کم استفاده کنید یا اپ‌هایتان را استریم کنید؛ البته دقت کنید که اج ۵۰ فیوژن به‌صورت سیمی خروجی تصویر نمی‌دهد و باید دست‌به‌دامن اتصال بی‌سیم شوید.

عملکرد قابل قبول، اما نه در برابر رقبا

موتورولا، اج ۵۰ فیوژن را نیز همچون هم‌خانواده‌های پریمیوم‌ترش در دو نسخه‌ی مختلف عرضه کرده است: مدل اول تراشه‌ی Snapdragon 7s Gen 2 را در دل دارد و مختص بازارهای جهانی است و مدل دوم از Snapdragon 6 Gen 1 قدرت می‌گیرد و صرفاً به بازار آمریکا اختصاص دارد. تراشه‌ها روی کاغذ اختلاف زیادی با یکدیگر ندارند و هردو به پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 710 مجهز شده‌اند.

عملکرد موتورولا اج ۵۰ فیوژن در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

موتورولا اج ۵۰ فیوژن

Snapdragon 7s Gen 2

۷۱٫۹

۲۳۰۸

۱۰۱۸

۲۹۳۶

۲۰

۱۴

پیکسل 8a گوگل

Tensor G3

۱۳۵

۶۴۰۴

۱۷۶۳

۴۳۸۴

۶۰

۴۰

شیائومی 13T

Dimensity 8200 Ultra

۹۲٫۶

۳۳۸۱

۱۱۱۶

۳۸۳۲

۳۶

۲۹

ناتینگ فون ۲

Snapdragon 8+ Gen 1

۱۵۵

۶۷۴۶

۱۴۱۶

۳۹۵۹

۶۰

۵۱

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

Snapdragon 7s Gen 2

۹۰٫۲

۲۱۱۳

۱۰۳۳

۲۹۶۶

۱۶

۱۴

گلکسی اس ۲۳ اف ای

Exynos 2200

۸۷٫۹۳

۹۸۷۴

۱۶۰۸

۴۰۱۴

۵۵

۳۸

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

طبیعتا مدلی که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت، مدل مختص بازارهای جهانی است و از تراشه‌ی Snapdragon 7s Gen 2 قدرت می‌گیرد؛ تراشه‌ای که قلب تپنده‌ی میان‌رده‌هایی همچون پوکو X6 و ردمی نوت 13 پرو شیائومی نیز به‌شمار می‌آید.

تراشه‌ی به‌کاررفته در اج ۵۰ فیوژن که کمتر از یک سال از عرضه‌‌اش می‌گذرد، با لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ تولید می‌شود. در این تراشه ترکیب ۴ هسته‌ی نسبتا قدرتمند Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex A55 با فرکانس ۱٫۹۵ گیگاهرتز، نقش پردازنده‌ی مرکزی را ایفا می‌کند.

بازی با اج ۵۰ فیوژن
بازی با اج ۵۰ فیوژن

در پردازش‌های تک‌هسته‌ای که نقشی تعیین‌کننده در عملکرد روزمره‌ی گوشی ایفا می‌کند، اج ۵۰ فیوژن تا ۶۰ درصد ضعیف‌تر از گلکسی S23 FE ظاهر می‌شود و در پردازش‌های چندهسته‌ای هم تا ۲۶ درصد ضعیف‌تر از رقیب کره‌ای عمل می‌کند.

اج ۵۰ فیوژن در چهار پیکربندی مختلف ۱۲۸ | ۸، ۲۵۶ | ۸، ۲۵۶ | ۱۲ و ۵۱۲ | ۱۲ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد. فضای ذخیره‌سازی دستگاه از نوع UFS 2.2 است که از نظر سرعت خواندن و نوشتن، در حد سایر میان‌رده‌های بازار ظاهر می‌شود.

عملکرد فضای ذخیره‌سازی اج ۵۰ فیوژن

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

موتورولا اج ۵۰ فیوژن

۹۷۷٫۱۰

۵۷۷٫۷۳

۴۴٫۸۲

۵۳٫۲۹

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با وجود ضعف نسبیِ گوشی موتورولا در برابر رقبایش، اج ۵۰ فیوژن بدون مشکل از پس انجام امور روزمره برمی‌آید و حتی بازی‌هایی همچون Call of Duty: Mobile را بدون کندی و لگ اجرا می‌کند. با نرم‌افزار اختصاصی موتورولا با نام Game Time هم می‌توان حین اجرای بازی‌ها، پروفایل عملکرد دستگاه را کنترل و تنظیماتی مثل رد تماس‌ها و نوتیفیکشن‌ها را نیز اجرا کرد.

با در نظر داشتن قدرت محدود تراشه، تجربه‌ی بازی‌های سنگین‌تری مثل Genshin Impact روی اج ۵۰ فیوژن، به نتیجه‌ی چندان جالبی منجر نمی‌شود. بازی Genshin Impcat با تنظیمات گرافیکی Medium (در پروفایل عملکرد Turbo در نرم‌افزار Game Time)، با نرخ فریم بین ۲۵ تا ۵۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌شود و نوسان نرخ فریم و گرم‌شدن دستگاه، عملاً مانع لذت‌بردن از بازی خواهد شد.

حالت Gametime اج ۵۰ فیوژن
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

وقتی محدویت نرخ فریم بازی را روی حالت 30FPS تنظیم کردیم، Genshin Impcat بدون کندی و لگ و با همان نرخ فریم ۳۰ فریم‌برثانیه اجرا شد. با محدودیتی که در اجرای بازی‌های سنگین سر راه تراشه‌ی میان‌رده‌ی کوالکام قرار دارد، توصیه می‌کنم از اجرای بازی Warzone نیز صرف‌نظر کنید؛ چون حتی با تنظیمات گرافیکی پایین، گرمای بدنه‌ی گوشی غیر قابل‌تحمل می‌شود و لگ و کندی به سراغتان می‌آید.

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژدهی عالی

اج ۵۰ فیوژن هرقدر در زمینه‌ی عملکرد سخت‌افزاری در مقابل رقبا کم می‌آورد، در بخش باتری این کمبود را جبران می‌کند. میان‌رده‌ی جدید موتورولا از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۶۸ واتی قدرت می‌گیرد. خبر خوب اینکه در جعبه‌ی گوشی نیز آداپتور شارژ ۶۸ واتی وجود دارد و نیازی به خرید جداگانه‌ی شارژر نیست.

تنظیمات باتری اج ۵۰ فیوژن
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

در آزمایش‌هایی که با رعایت شرایط استاندارد (روشنایی نمایشگر ۲۰۰ نیت و قطع تمام امکانات ارتباطی) انجام دادیم، اج ۵۰ فیوژن توانست در کاربری روزمره، ۱۱ ساعت و ۱۷ دقیقه شارژدهی داشته باشد. با نگاهی به عملکرد باتری رقبا، می‌بینیم که اج ۵۰ فیوژن تقریبا عملکردی در حدواندازه‌ی آن‌ها ارائه می‌کند؛ البته به‌جز ناتینگ فون ۲ که باوجود ظرفیت باتری کمتر، حدوداً ۴ ساعت شارژدهی بیشتری دارد.

عمر باتری موتورولا اج ۵۰ فیوژن در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

موتورولا اج ۵۰ فیوژن

۶٫۷ اینچ، ۱۴۴ هرتز

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۳۵:۲۶

۱۱:۱۷

پیکسل 8a گوگل

۶٫۱ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۴۹۲

۲۰:۰۰

۱۲:۰۰

شیائومی 13T Pro

۶٫۶۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۳۹

۱۰:۴۹

ناتینگ فون ۲

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۴۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۰۰

۲۵:۵۰

۱۴:۵۸

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

۶٫۶۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۱۰۰

۲۰:۰۰

‍۱۱:۲۵

گلکسی اس ۲۳ اف ای

۶٫۴ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

--

۹:۱۱

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اج ۵۰ فیوژن در زمینه‌ی پخش ویدئو، تمام رقبایش را با اختلاف زیادی از میان ‌برمی‌دارد. میان‌رده‌ی موتورولا توانست ویدیوی معیار زومیت را ۳۵ ساعت و ۲۶ دقیقه با روشنایی ۲۰۰ نیت به‌طور مداوم پخش کند و همان‌طور که در جدول هم مشاهده می‌کنید، از این نظر باید رکورددار به‌حساب بیاید.

میان‌رده‌ ارزشمند؛ اما بیش‌ازحد گران

موتورولا اج ۵۰ فیوژن، میان‌رده‌ی جذابی است که طراحی، نمایشگر و شارژدهی بسیار خوبی دارد؛ اما وقتی فاکتور قیمت آن در بازار داخلی را وارد معادله می‌کنیم، به‌شدت از ارزش خریدش کاسته می‌شود. در حال‌حاضر اج ۵۰ فیوژن با قیمت حدود ۳۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد؛ در این محدوده‌ی قیمتی می‌توانید به سراغ پرچمداران اقتصادی ارزشمندی همچون پیکسل 8a، شیائومی 13T پرو یا گلکسی S23 FE بروید یا حتی اج ۵۰ پرو را خریداری کنید.

با وضعیت فعلی واردات اج ۵۰ فیوژن، در صورتی که قیمت گوشی موتورولا در بازار کشور به مقدار واقعی خود نزدیک شود، آن‌وقت نقاط قوت آن هم پررنگ‌تر می‌شوند و جایگاه درست این محصول را در بازار بسیار رقابتی میان‌رده‌ها تثبیت می‌کنند؛ اما در حال حاضر، فقط می‌توانیم از عملکرد موتورولا در ارائه‌ی یک میان‌رده‌ی با کیفیت و ارزشمند تعریف و تمجید کنیم و برای توصیه به خرید آن، دست نگه داریم.

موتورولا اج 50 فیوژن
پنل جلو و پشت گوشی موبایل موتورولا اج 50 فیوژن آبی روشن / Motorola Edge 50 Fusion
پنل پشت و چینش دوربین گوشی موبایل موتورولا اج 50 فیوژن آبی روشن / Motorola Edge 50 Fusion
سمت چپ پنل پشت گوشی موبایل موتورولا اج 50 فیوژن آبی روشن / Motorola Edge 50 Fusion
لبه کناری گوشی موبایل موتورولا اج 50 فیوژن آبی روشن / Motorola Edge 50 Fusion
گوشی موبایل موتورولا اج 50 فیوژن آبی روشن / Motorola Edge 50 Fusion
6.7 اینچ
1080x2400 پیکسل
50/13 مگاپیکسل
سلفی 32 مگاپیکسل
8/12 گیگابایت رم
Snapdragon 7s Gen 2
5000 میلی آمپر ساعت
شارژ سریع 68 وات
نکات مثبت
  • طراحی جذاب و ارگونومیک با رنگ‌های چشم‌نواز
  • گواهی IP68 برای مقاومت مقابل آب و گردوغبار
  • نمایشگر OLED باکیفیت و ۱۴۴ هرتز
  • اسپیکر‌های استریوی بسیار باکیفیت
  • عرضه با شارژر ۶۸ وات
نکات منفی
  • قیمت غیرمنطقی در ایران
  • وجود رقبای کارآمدتر با قیمت فعلی
قیمت و فروشندگان
این محصول هم‌اکنون در بازار موجود نیست
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات