پنل پشتی موتورولا اج ۵۰ پرو

بررسی موتورولا اج ۵۰ پرو؛ زیبای کم‌توان

یک‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
مطالعه 28 دقیقه
موتورولا با عضو میانی خانواده Edge 50 بیش‌از هرچیز، بر طراحی، کارایی و البته قیمت رقابتی تمرکز دارد و در این زمینه، تا حدودی هم موفق عمل می‌کند
تبلیغات

شاید نام موتورولا به‌اندازه‌ی سال‌های دور در سطح گوشی‌های پرچم‌دار جلب توجه نکند؛ اما از زمان رونمایی سری اج ۲۰، نشان داد که برای طیف وسیعی از کاربران عادی، گزینه‌های جذابی در چنته دارد. موتورولا خانواده‌ی اج ۵۰ را هم برپایه‌ی همین قااده، در سه نسخه‌ی فیوژن، پرو و اولترا معرفی کرد.

خالق گوشی‌های موبایل با اج ۵۰ پرو به‌نوعی می‌خواهد در بازار قاتلان پرچم‌دارها یا میان‌رده‌های پرقدرت خودنمایی کند. در همین نگاه ابتدایی به‌نظر من، اج ۵۰ پرو در بین گوشی‌های زیر ۳۰ میلیون تومان بازار، بهترین طراحی را به خود اختصاص می‌دهد و شاید تنها رقیب آن در این زمینه، ناتینگ‌فون ۲ باشد.

در کنار طراحی جذاب، مواردی مثل گواهی پنتون برای دقت رنگ‌های دوربین و نمایشگر، نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی، پشتیبانی از شارژ سریع ۱۲۵ واتی و سخت‌افزار به‌روز هم به موتورولا اج ۵۰ پرو قوت می‌بخشد تا برای رقابت با گوشی‌هایی مثل گلکسی S23 FE قد علم کند. موتورولا ویژگی‌های هوش مصنوعی خودش را هم برای رقابت با گلکسی AI در سری اج ۵۰ گنجانده است.

موتورولا اج ۵۰ پرو از سوی فروشگاه نیک‌دیجی برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

در ادامه با بررسی موتورولا اج ۵۰ پرو همراه زومیت باشید تا به ویژگی‌ها و قابلیت‌های این محصول نگاه دقیق‌تری داشته باشیم.

طراحی دوست‌داشتنی

زیبایی فوق‌العاده‌ی اج ۵۰ پرو در همان نگاه نخست، جلب‌توجه می‌کند؛ تقریبا تمام همکاران زومیتی هم با من هم‌نظر بودند؛ اما باید پذیرفت که دیگر داشتن نمایشگر خمیده، معنای طراحی مدرن را نمی‌دهد؛ ترندهای طراحی صنعتی مدتی است که از این الگو فاصله گرفته‌‌اند. ای‌کاش موتورولا هم به‌‌سراغ نمایشگرهای تخت برود.

اندازه موتورولا اج ۵۰ پرو
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

اج ۵۰ پرو گذشته از ظاهر چشم‌نوازش، گوشی فوق‌العاده خوش‌دستی هم به‌شمار می‌آید و این ارگونومی را هم به گوشه‌های گرد، لبه‌های خمیده‌ی پنل پشتی و ضخامت اندکش مدیون است؛ البته وزن بسیار سبکِ ۱۸۶ گرمی و پنل پشتی چرمی هم در خوش‌دستی گوشی موتورولا بی‌تأثیر نیست.

اج ۵۰ پرو در سه رنگ مشکی، یاسی و مرمری عرضه می‌شود که نسخه‌ی مرمری به دلیل فرآیند ساخت متفاوتش، در هر دستگاه، طراحی منحصربه‌فردی دارد؛ اما دو نسخه‌ی دیگر از پنل چرم گیاهی استفاده می‌کنند. با اینکه رنگ‌های مشکی و مرمری جذابیت‌های خاص خودشان را دارند، رنگ یاسی بسیار چشم‌نواز و دوست‌داشتنی است.

دوربین‌های موتورولا اج ۵۰ پرو
دوربین سلفی موتورولا اج ۵۰ پرو

به‌لطف چرم گیاهی، از یک‌سو حین استفاده از گوشی حسی متفاوت و فوق‌العاده‌ داریم و از سویی دیگر، نگران لکه‌های اثرانگشت یا لیز خوردنش نیستیم؛ البته نگرانی اصلی به دوام چرم گیاهی در استفاده‌ی طولانی‌مدت بازمی‌گردد که احتمالا به‌خوبی پنل‌های شیشه‌ای نخواهد بود؛ اما خوشبختانه خود دستگاه، استاندارد IP68 را دریافت کرده است که نشان می‌دهد اج ۵۰ پرو می‌تواند به‌مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک‌و‌نیم متری آب دوام بیاورد.

چرم گیاهی اج ۵۰ پرو به‌‌زیبایی روی برآمدگی دوربین هم کشیده شده است که از یک طرف به طراحی پنل پشتی گوشی حس یکپارچگی و مینیمالیسم می‌دهد و از طرف دیگر باعث می‌شود تا برآمدگی دوربین باریک‌تر از چیزی که هست به نظر بیاید؛ البته تک‌تک دوربین‌ها هم به‌نوبه‌ی خود برآمدگی دارند؛ اما این برآمدگی در حدی نیست که دستگاه را زشت کند.

موتورولا اج ۵۰ پرو در دست
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

طراحان موتورولا از فریم آلومینیومی با پوشش مات برای اج ۵۰ پرو استفاده کرده‌اند که با پنل پشتی مات دستگاه، هماهنگی بسیار خوبی دارد. در سمت راست فریم کلید‌های پاور و کنترل حجم صدا دیده می‌شوند و دسترسی به آن‌ها آسان است؛ سمت بالای فریم لوگوی Dolby Atmos به‌چشم می‌خورد و در لبه‌ی پایین، درگاه سیمکارت، درگاه USB 3.1 Type-C با پشتیبانی از سیگنال تصویر DisplayPort 1.4 و کانال اصلی مجموعه‌ی اسپیکرهای استریوی گوشی دیده می‌شود.

فریم بالایی موتورولا اج ۵۰ پرو
فریم ‌پایینی موتورولا اج ۵۰ پرو

موتورولا برای اینکه پنل چرمی اج ۵۰ پرو جلوه‌ی مینیمالی داشته باشد، نوشته‌ها و لوگوهای مربوط به اتحادیه‌ی اروپا را روی لبه‌ی پایین فریم گوشی حک کرده که به‌نظر من اصلا ظاهر زیبایی ندارد؛ این نوشته‌ها حداقل وقتی کنار هم هستند، تحمل‌کردنشان آسان‌تر است تا اینکه به‌صورت مجزا در بخش‌های مختلف فریم قرار بگیرند.

پنل جلویی گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

در بخش جلویی دستگاه شاهد نمایشگر خمیده با روکش گوریلا گلس هستیم که متأسفانه موتورولا نسخه‌ی دقیق آن را اعلام نکرده نشده است. باتوجه به روندی که اخیرا در بازار گوشی‌های هوشمند می‌بینیم، دوست داشتم که موتورولا هم مثل سامسونگ لبه‌های خمیده از نمایشگرهایش کنار بگذارد؛ اما به‌نظر می‌رسد که نمایشگر خمیده همچنان طرفداران و جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

نمایشگر در حد‌ و اندازه‌های پرچم‌دار

اج ۵۰ پرو از نمایشگر P-OLED با اندازه‌ی ۶٫۷ اینچ استفاده می‌کند که حاشیه‌های باریک و یکنواختی دارد؛ به‌لطف همین حاشیه‌های باریک، حدود ۹۲ درصد از نمای جلویی دستگاه در اختیار نمایشگر است. نمایشگر اج ۵۰ پرو در بسیاری از زمینه‌ها در حد گوشی‌های پرچم‌دار ظاهر می‌شود؛ در رده‌ی قیمتی ۳۰ میلیون تومان، کمتر موبایلی پیدا می‌شود که توانایی رقابت با اج ۵۰ پرو را داشته باشد.

رزولوشن نمایشگر اج ۵۰ پرو ۱۲۲۰×۲۷۱۲ پیکسل است که تراکم بسیار خوب ۴۴۶ پیکسل‌براینچ را در اختیار می‌گذارد. حداکثر نرخ نوسازی نمایشگر هم به ۱۴۴ هرتز می‌رسد که یک پله بالاتر از نمایشگر‌های ۱۲۰ هرتزی معمول قرار دارد؛ البته پنل از نوع LTPO نیست و نمی‌تواند نرخ نوسازی را تا یک هرتز کاهش دهد؛ اما حالتی خودکار وجود دارد که بسته به محتوا می‌تواند بین دو عدد ۱۲۰ و ۶۰ هرتز سوئیچ کند. نرخ بیشینه هم تنها در دسترس قرار دارد که نرخ نوسازی را روی حالت ۱۴۴ هرتز قرار دارید.

گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو حین پخش ویدیو
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

پنل اج ۵۰ پرو ۱۰ بیتی است و توانایی نمایش بیش‌از میلیارد رنگ را دارد؛ بنابراین در سطحی بالاتر از پنل ۸بیتی S23 FE با ۱۶ میلیون رنگ قرار می‌گیرد. همچنین این پنل توانایی نمایش محتوای HDR و HDR10+ را دارد؛ اما در کمال تعجب گواهی Dolby Vision از ویژگی‌های آن حذف شده است که یک عقب‌گرد در مقایسه با نمایشگر اج ۴۰ پرو محسوب می‌شود.

طبق گفته‌ی موتورولا، اج ۵۰ پرو نخستین گوشی هوشمند دنیا است که نمایشگر آن موفق به دریافت گواهی Pantone شده؛ گواهی Pantone به‌نوعی ثابت می‌کند که نمایشگر موتورولا دقت رنگی فوق‌العاده‌ای دارد و طیف رنگ‌ها و همچنین رنگ پوست افراد را می‌تواند مشابه واقعیت به‌نمایش بگذارد.

عملکرد نمایشگر موتورولا اج ۵۰ پرو در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

موتورولا اج ۵۰ پرو

۲/۶

۶۴۰

۲۳۰۰

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۰٫۸

۱۰۰ درصد

(Vibrant)

۱٫۲

۹۲ درصد

(Vivid)

--

ناتینگ فون ۲

۳٫۴

۵۸۴

۱۱۹۰

۹۸٫۷ درصد

۱٫۱

۹۲٫۳ درصد

۲

--

--

گلکسی S23 FE

۱٫۹

۶۰۷٫۵

۱۳۱۵

۹۸٫۷

(Natural)

۱٫۵

۱۰۰

(Vivid)

۴

--

--

پیکسل 8a

۱

۹۲۵

۲۳۵۰

(HDR)

۹۹ درصد

۱٫۱

۸۵ درصد

۲٫۹

--

--

پیکسل ۸

۲

۱۲۲۸

۲۲۰۰

(HDR)

۹۷٫۹ درصد

(Natural)

۰٫۸

۸۴٫۳ درصد

(Adaptive)

۲٫۸

۸۱٫۱ درصد

(Adaptive)

--

گلکسی S24 اولترا

۰٫۷

۹۱۴

۲۶۳۵

(HDR)

۱۰۲ درصد

(Natural)

۳٫۵

۸۱٫۸ درصد

(Vivid)

۴٫۴

--

--

شیائومی ۱۴ پرو

۲٫۱۵

۸۲۷

۳۰۰۰

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Original Color)

۲٫۰

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۹

--

--

آیفون ۱۵ پرو

۲٫۲۱

۱۰۵۲

۱۹۴۷ (HDR)

۹۹٫۷

۱٫۰

--

--

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

در تنظیمات نمایشگر، سه حالت رنگی Vivid و Vibrant و Natural در دسترس است که طبق تست‌های ما اج ۵۰ پرو در حالت Natural رنگ‌های خنثی و بسیار دقیقی دارد و می‌تواند ۱۰۰ درصد فضای رنگی sRGB را پوشش دهد. در حالت Vibrant هم نمایشگر عملکرد بی‌نظیری دارد و علاوه‌بر دقت رنگی عالی، می‌تواند فضای رنگی DCI-P3 را به‌طور کامل پوشش دهد؛ اما در حالت Vivid دقت رنگی افت می‌کند؛ البته در عوض می‌تواند فضای رنگی بسیار وسیع AdobeRGB را تا ۱۰۰ درصد پوشش دهد.

بعد از تست‌های مربوط به دقت رنگ، نمایشگر اج ۵۰ پرو را در زمینه‌ی روشنایی نیز مورد بررسی قرار دادیم. حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی، حین پخش محتوای  HDR حدود ۲۳۰۰ نیت و در حالت خودکار به ۱۸۱۰ نیت می‌رسد که در مقایسه با S23 FE عملکرد بسیار بهتری دارد. در حالت دستی هم روشنایی نمایشگر حدود ۶۴۰ نیت به‌دست آمد که فرق چندانی با رقیب کره‌ای ندارد.

نمایشگر اج ۵۰ پرو از ترکیب تکنولوژی‌های DC Dimming و PWM با نرخ ۷۲۰ هرتز برای کاهش نور نمایشگر استفاده می‌کند تا در سطوح پایین روشنایی، نور یکنواخت و پایداری از سطح نمایشگر ساطع شود و به چشمان کاربر در تاریکی، فشار نیاید. گزینه‌ی Flicker Prevention هم داخل تنظیمات نمایشگر وجود دارد که برای افراد حساس به فلیکر، بسیار کارآمد خواهد بود.

تماشای فیلم با موتورولا اج ۵۰ پرو
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

برای تکمیل تجربه‌ی بصری جذاب اج ۵۰ پرو، موتورولا یک جفت اسپیکر استریو با پشتیبانی از Dolby Atmos در نظر گرفته که یکی از آن‌ها روی فریم پایینی، نقش کانال اصلی را برعهده دارد و دیگری درواقع همان اسپیکر مکالمه است که بالای دوربین سلفی قرار دارد.

بلندی صدای اسپیکرهای اج ۵۰ پرو بسیار خوب است و حتی از دستگاهی همچون آیفون ۱۵ پرو هم در سطح بالاتری قرار می‌گیرد؛ کیفیت و شفافیت صدا در بازه‌ی میانی و فرکانس‌بالا نیز در جمع بهترین‌ها قرار می‌گیرد؛ اما کوبندگی بیس‌ها به‌پای بزرگان نمی‌رسد.

عملکرد ناامیدکننده در حضور رقبایی قدرتمند

اج ۵۰ پرو برخلاف اج ۴۰ پرو که از تراشه‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده می‌کرد؛ از اسنپدراگون ۷ نسل ۳ قدرت می‌گیرد که تراشه‌ی میانی کوالکام به‌شمار می‌آید و به‌همین دلیل به‌جای آنکه گوشی را پرچم‌دار بدانیم، در دسته‌ی قاتلان پرچم‌دار یا میان‌رده‌های قدرتمند بازار قرارش دهیم. تراشه‌ی ۴نانومتری اسنپدراگون ۷ نسل ۳ اواخر ۲۰۲۳ و به‌عنوان جانشین اسنپدراگون 7s نسل ۲ معرفی شد.

پنل Game Time موتورولا اج ۵۰ پرو
اجرای بازی با گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو

اسنپدراگون ۷ نسل ۳ از پردازنده‌ی مرکزی با ۸ هسته‌‌ در ۳ کلاستر قدرتمند، میانی و کم‌مصرف استفاده می‌کند که به‌ترتیب یک هسته‌ی ۲٫۶۳ گیگاهرتزی ARM Cortex-A715، سه هسته‌ی مشابه کلاستر قدرتمند با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A510 را شامل می‌شوند. تراشه‌ی Snapdragon 7 Gen 3 از پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 720 با حداکثر فرکانس ۸۰۰ مگاهرتز برای پردازش‌های گرافیکی و رندر بازی‌ها کمک می‌گیرد.

تراشه‌ی کوالکام از مودم اسنپدراگون X63 5G برای اتصال دیتا استفاده می‌کند که حداکثر سرعت دانلود آن به ۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه می‌رسد. همچنین این تراشه از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵٫۳ نیز پشتیبانی می‌کند.

به‌طور کلی کوالکام می‌گوید تراشه‌ی اسنپدراگون ۷ نسل ۳ حدود ۱۵ درصد سریع‌تر از اسنپدارگون 7s Gen 2 عمل می‌کند؛ در حالی که مصرف انرژی آن ۲۰ درصد بهبود پیدا کرده است.

عملکرد سخت‌افزاری موتورولا اج ۵۰ پرو در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

موتورولا اج ۵۰ پرو

Snapdragon 7 Gen 3

۱۱۱

۴۰۴۴

۱۱۴۱

۳۱۰۲

۳۰

۲۷

پیکسل 8a

Tensor G3

۱۳۵

۶۴۰۴

۱۷۶۳

۴۳۸۴

۶۰

۴۰

پیکسل ۸

Tensor G3

۱۳۸

۵۷۱۷

۱۵۶۹

۴۱۰۳

۵۷

۳۷

پیکسل ۸ پرو

Tensor G3

۱۳۱

۵۸۵۴

۱۷۶۶

۴۵۵۴

۶۳

۳۷

شیائومی 13T پرو

Dimensity 9200 Plus

۱۲۱

۷۱۹۷

۱۲۹۲

۳۵۹۱

۷۵

۶۲

ناتینگ‌فون ۲

Snapdragon 8+ Gen 1

۱۵۵

۶۷۴۶

۱۴۱۵

۳۹۵۹

۶۰

۵۱

گلکسی S23 FE

Exynos 2200

۸۸

۹۸۷۴

۱۶۰۸

۴۰۱۴

۵۵

۳۸

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ترکیب سخت‌افزاری موتورولا اج ۵۰ پرو در بنچمارک‌های مختلف در حد‌واندازه‌های گوشی‌های ۳۰ میلیونی و حتی ارزان‌تر ظاهر نمی‌شود. پردازنده‌ی مرکزی گوشی در هر دو زمینه‌ی پردازش تک و چندهسته‌ای با اختلاف معنادار ۲۰ تا ۳۰ درصدی ضعیف‌تر از گلکسی S23 FE عمل می‌کند و در سطحی پایین‌تر از ناتینگ‌فون ۲ ظاهر می‌شود.

در زمینه‌ی عملکرد گرافیکی، فاصله فاحش‌تر است؛ اج ۵۰ پرو در پردازش‌های محاسباتی تا ۱۰۰ درصد ضعیف‌تر از گلکسی S23 FE عمل می‌کند و در شبیه‌ساز محیط‌ بازی‌ها هم با اختلافی ۳۰درصدی از رقیب کره‌ای جا می‌ماند؛ اما اگر توان پردازشی گوشی را با میان‌رده‌هایی به‌مراتب ارزان‌تر مثل گلکسی A55 مقایسه کنید، کفه ترازو به سمت موتورولا سنگینی خواهد کرد.

عملکرد حافظه‌‌ی ذخیره‌سازی موتورولا اج ۵۰ پرو دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

موتورولا اج ۵۰ پرو

۹۸۸٫۴۲

۵۸۶٫۶۴

۶۴٫۵۲

۵۰٫۸۳

پیکسل 8a

۱۲۵۴٫۹۰

۱۷۱/۶۴

--

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

موتورولا گوشی اج ۵۰ پرو را در چهار نسخه‌ی ۱۲۸ | ۸، ۲۵۶ | ۸، ۲۵۶ | ۱۲ و ۵۱۲ | ۱۲ گیگابایتی، بدون قابلیت ارتقا با کارت حافظه به‌فروش می‌رساند؛ البته در بازار ایران، عمدتا مدل ۵۱۲ | ۱۲ گیگابایت با قیمت حدود ۳۰ میلیون تومان یافت می‌شود. فضای ذخیره‌سازی دستگاه از نوع UFS 2.2 است؛ اما سرعت خواندن و نوشتن در سطح معقول و مناسبی قرار دارد.

عمر باتری گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

اج ۵۰ پرو از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای تأمین انرژی موردنیازش استفاده می‌کند که باتوجه به مشخصات گوشی، ظرفیت معقولی به‌نظر می‌رسد؛ اما شارژدهی گوشی علاوه‌بر باتری به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. خوشبختانه ‌اج ۵۰ پرو به‌دلیل استفاده از تراشه‌ی کم‌مصرف اسنپدارگون ۷ نسل ۳ و البته نرم‌افزار بهینه، توانست شارژدهی نسبتا خوبی را در تست‌های زومیت داشته باشد.

عمر باتری موتورولا اج ۵۰ پرو در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

موتورولا اج ۵۰ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۴۴ هرتز

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۴۵۰۰

۲۰:۰۰

۱۰:۵۹

پیکسل 8a

۶٫۱ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۴۹۲

۲۰:۰۰

۱۲:۰۰

پیکسل ۸

۶٫۲ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۷۵

۱۶:۳۰

۱۲:۳۸

پیکسل ۸ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۹۲ × ۱۳۴۴ پیکسل

۵۰۵۰

--

۱۱:۱۲

شیائومی 13T پرو

۶٫۶۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۳۹

۱۰:۴۹

ناتینگ‌فون ۲

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۴۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۰۰

۲۵:۵۰

۱۴:۵۸

گلکسی S23 FE

۶٫۴ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

--

۹:۱۱

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اج ۵۰ پرو در تست پخش ویدئو حدود ۲۰ ساعت و در تست استفاده‌ی روزمره حدود ۱۱ ساعت دوام می‌‌آورد که هردو رکورد بهتر از چیزی است که در نسخه‌ی اگزینوس گلکسی S23 FE دیده بودیم.

اج ۵۰ پرو از شارژ سریع ۱۲۵ وات TurboPower پشتیبانی می‌کند؛ موتورولا آداپتوری با همین توان را در نیز به‌همراه گوشی ارائه می‌دهد؛ با استفاده از این آداپتور و همچنین فعال‌کردن گزینه‌ی Charging boost، شارژ کامل دستگاه زیر ۲۰ دقیقه انجام می‌گیرد و اگر گزینه Charging boost غیر فعال باشد، این زمان حدود ۳۰ دقیقه خواهد بود.

نرم‌افزار چشم‌نواز و نسبتا خالص

تا اندروید ۱۳، رابط کاربری گوشی‌های موتورولا تقریبا مشابه چیزی بود که در گوشی‌های پیکسل دیده بودیم؛ اما در سری اج ۵۰ و کلا گوشی‌های موتورولا با اندروید ۱۴، شاهد رابط‌کاربری اختصاصی موتورلا با نام Hello UI هستیم. به‌گفته‌ی موتورولا، گوشی Edge 50 Pro با رابط‌کاربری Hello UI تا ۳ سال آپدیت نرم‌افزاری و تا ۴ سال آپدیت امنیتی دریافت خواهد کرد؛ بنابراین در زمینه‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری، ضعیف‌تر از سامسونگ و گوگل ظاهر می‌شود.

آیکون‌های رابط‌کاربری موتورولا اج ۵۰ پرو
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

خوشبختانه رابط کاربری Hello UI همچنان حس‌و‌حالی نزدیک به اندروید خالص دارد؛ با این تفاوت که اکنون ویژگی‌های خاص موتورولا مثل شخصی‌سازی‌ بخش‌های مختلف و البته قابلیت‌های هوش مصنوعی به آن اضافه شده است.

در بخش تنظیمات رابط‌کاربری، علاوه‌بر امکان تغییر ظاهر آیکون‌ها، تم و فونت و امکان شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل، موتورولا قابلیتی به اسم Sync Style را در بخش والپیپر قرار داده است که با هوش مصنوعی، تصویر پس‌زمینه‌ی گوشی را با استایل شما هماهنگ می‌کند؛ صرفا باید یک عکس از خودتان بگیرید و در اختیار هوش مصنوعی قرار دهید تا والپیپرهای متناسب با استایل شما ساخته شود.

قابلیت‌های رابط‌کاربری موتورولا اج ۵۰ پرو
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

مثل سابق، موتورولا ویژگی‌های اختصاصی خود و قابلیت‌های شخصی‌‌سازی را داخل اپلیکیشنی موسوم به Moto App قرار داده است تا تجربه‌ی کلی سیستم‌عامل تا جای ممکن خالص بماند. از طریق این اپلیکیشن می‌توانید علاوه‌بر شخصی‌سازی رابط‌کاربری، به ژست‌های حرکتی موتورولا نیز دسترسی داشته باشید.

نام دو اپلیکیشن Ready For و Moto Connect هم در رابط کاربری اج ۵۰ پرو به‌چشم می‌خورد که اولی برای اتصال به کامپیوتر با مقاصدی همچون جابه‌جایی فایل یا استفاده از گوشی به‌عنوان وب‌کم و دومی برای اتصال به مانیتور کاربرد دارد تا مشابه Dex سامسونگ بتوانید از گوشی به عنوان ترک‌پد استفاده کنید. برای اتصال به نمایشگر اکسترنال هم می‌توانید از اتصال بی‌سیم بهره ببرید، هم به‌لطف پشتیبانی درگاه USB-C از سیگنال DisplayPort، از اتصال سیمی کمک بگیرید.

کنترل سنتر جدید موتورولا اج ۵۰ پرو
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

موتورولا کنترل‌سنتر جدیدی هم در رابط‌کاربری Hello UI قرار داده که ظاهر آن مشابه کنترل سنتر iOS و MIUI است؛ اما خوشبختانه امکان انتخاب کنترل‌سنتر اندروید خالص همچنان وجود دارد و در این زمینه، محدودیت خاصی وجود ندارد.

دوربین سه‌گانه توانمند و کارراه‌انداز

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های اج ۵۰ پرو با نسخه‌ی اولترا به تفاوت‌های دوربین آن‌ها بازمی‌گردد. اج ۵۰ پرو شاید دوربین تله‌فوتوی پریسکوپی نداشته باشد؛ اما همچنان از ترکیب سه‌تایی محبوب یعنی واید، اولتراواید و تله‌فوتو استفاده می‌کند؛ ترکیبی که گوشی را در رده‌ی بالاتری نسبت به ناتینگ فون ۲ و پیکسل ۸ قرار می‌دهد.

دوربین‌های پشتی اج ۵۰ پرو دقیقا مشابه چیزی است که قبلا در اج ۴۰ پرو دیده بودیم؛ با این تفاوت که گشودگی دیافراگم لنز دوربین اصلی از f/1.8 به f/1.4 رسیده که تأثیر مثبتی در نور جذب‌شده به حسگر خواهد داشت؛ به‌طور دقیق‌تر، لنز جدید تا ۶۵ درصد نور بیشتری را درمقایسه‌با نسل قبل عبور می‌دهد.

عکاسی با موتورولا اج ۵۰ پرو
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

دوربین اصلی اج ۵۰ پرو از حسگر ۵۰مگاپیکسلی OV50E شرکت آمنی‌ویژن با ابعاد 1/1.55 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری استفاده می‌کند و در پسِ لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۵ میلی‌متر و لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد. دوربین اصلی از ترکیب فوکوس خودکار لیزری (فواصل نزدیک) و تشخیص‌فاز چندجهتی (فواصل دور) بهره می‌گیرد. درمقام مقایسه، حسگر ۵۰مگاپیکسلی اج ۵۰ پرو حدود ۳۰درصد کوچک‌تر از نمونه‌ی به‌کاررفته در اج ۵۰ اولترا است.

دوربین تله‌فوتو اج ۵۰ پرو از حسگر ۱۰مگاپیکسلی S5K3K1 سامسونگ استفاده می‌کند؛ حسگری با ابعاد 1/3.94 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۰میکرومتری که در گلکسی S24 هم استفاده می‌شود و در گوشی موتورولا، پشت لنز ۶۷میلی‌متری با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳برابری، دیافراگم f/2.0 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار گرفته است.

دوربین اولتراواید اج ۵۰ پرو از حسگر ۱۳مگاپیکسلی و 1/3.0اینچی HI133 شرکت SK Hynix با پیکسل‌های ۱٫۱۲میکرومتری و لنز ۱۶میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند. به‌عنوان یک امتیاز مثبت، دوربین اولتراواید از فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد و قابلیت عکاسی ماکرو را در اختیارتان می‌گذارد.

برای دوربین سلفی اج ۵۰ پرو از حسگر ۵۰مگاپیکسلی JNS سامسونگ بهره گرفته شده است که پشت لنزی ۲۱میلی‌متری با دیافراگم f/1.9 قرار دارد و از فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز برای ثبت عکس‌هایی با فوکوس دقیق اسفاده می‌کند.

رابط کاربری دوربین موتورولا اج ۵۰ پرو
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

موتورولا می‌گوید به‌لطف الگوریتم‌های هوش مصنوعی، دوربین اج ۵۰ پرو در زمینه‌ی لرزش‌گیری ویدئوها، ثبت تصاویر Long Exposure و همچنین ثبت جزئیات و محدوده‌ی داینامیکی عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. همچنین گزینه‌ای به‌نام Enhanced در رابط کاربری دوربین گنجانده شده است که پردازش تصاویر را به‌طور مستقیم بر‌عهده‌ی گوگل فوتوز می‌گذارد؛ اما باید توجه داشت که اگر از این گزینه استفاده کنید، امکان بازگشت تنظیمات تصویر ثبت‌شده وجود ندارد و نمی‌توانید آن را دوباره به حالت Natural برگردانید.

عکس‌های دوربین اصلی به‌طور پیش‌فرض، ۱۲٫۵مگاپیکسلی هستند؛ اما در صورت نیاز می‌توانید با رزولوشن کامل یعنی ۵۰ مگاپیکسل نیز عکاسی کنید؛ اما باید در نظر داشته باشید که عکاسی در حالت رزولوشن کامل، بهبود چندانی در جزئیات ایجاد نخواهد کرد و عمدتا تنها آورده‌ی آن، افزایش حجم عکس‌ها است.

عملکرد دوربین اصلی

دوربین اصلی اج ۵۰ پرو در نور ایده‌آل، عکس‌هایی بسیار خوب با سطح مطلوبی از جزئیات و نویز اندک ثبت می‌کند. گستره‌ی داینامیکی هم وسیع است؛ اما چنانچه با دقت به عکس‌ها نگاه کنید، احتمالا شما هم به کنتراست زیاد آن‌ها پی خواهید برد؛ به‌همین دلیل رنگ‌ها اشباع‌تر از چیزی که هستند، به‌نظر می‌رسد.

گالری عکس‌های دوربین اصلی در روز

جوی آب و درختان
نمای بالایی درخت‌ها
باغ لاله ده ونک
نمای نزدیک از گل قرمز
فضای سبز باغ لاله
اتوبان مدرس
ساختمان و درخت
فضای سبز پارک
فضای بازی پارک
درخت و بوته و ساختمان

گزینه‌ی زوم ۲برابری در رابط‌کاربری دوربین اج ۵۰ پرو هم وجود دارد که در واقع کراپی از میانه‌ی تصویر دوربین اصلی است. خروجی تصاویر در این حالت، فرق چندانی از نظر پردازش رنگی با حالت 1x ندارد؛ اما جزئیات آن‌ها در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد؛ البته جزئیات در حدی هستند که برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، کافی باشند.

حالت عکاسی 2X با دوربین اصلی

زوم ۲ برابری درخت و بوته و ساختمان
زوم ۲ برابری جوی آب و درختان

در محیط‌های کم‌نور، دوربین اصلی به لطف دیافراگم f/1.4 به عملکرد خوب خود ادامه می‌دهد. در حالت Night Mode، عکس‌های شفاف و با جزئیات بسیار بالایی ثبت می‌شوند که رنگ‌های زنده‌ای هم دارند.

گالری عکس‌های دوربین اصلی در شب

موزه سینما
باغ فردوس
گیاه سبز در گلدان
آسمان و ساختمان و گیاه
فروشگاه در فضای سبز

گستره‌ی داینامیکی عکس‌های ثبت‌شده در تاریکی هم وسیع به‌نظر می‌رسد؛ اما قسمت‌های سایه می‌توانست کمی روشن‌تر باشد. الگوریتم کاهش نویز هم بعضی اوقات باعث می‌شود که جزئیات حالت سافتی داشته باشند و شاهد کاهش شارپنس تصاویر باشیم.

عملکرد دوربین اولتراواید

عملکرد دوربین فوق‌عریض در بیشتر موارد نزدیک به دوربین اصلی است و شاهد جزئیات خوب و رنگ‌های زنده هستیم. تعادل خوبی هم بین قسمت‌های تیره و روشن عکس دیده می‌شود.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید

نمای فوق عریض پوشش درختان
نمای فوق عریض باغ لاله ده ونک
نمای فوق عریض پارک باغ لاله
نمای فوق عریض ساختمان و درخت
تصویر فوق عریض از اتوبان مدرس
نمای فوق عریض فروشگاه در فضای سبز
موزه سینما
تصویر فوق عریض باغ فردوس

دوربین فوق‌عریض در محیط‌های کم‌نور قادر به ثبت جزئیات بالایی نیست و حالت Night هم کمک چندانی به این موضوع نمی‌کند؛ اما نوردهی به‌شکل قابل قبولی صورت می‌گیرد و رنگ‌ها هم زنده هستند.

عملکرد دوربین تله‌فوتو

تصاویر ثبت‌شده با زوم ۳برابری جزئیات خیلی خوبی دارند و کمی نویز آن‌ها بیشتر از دو دوربین دیگر است. پردازش رنگ‌های این دوربین همچنان خوشایند به‌نظر می‌رسد؛ اما کمی با چیزی که در دوربین اصلی دیدیم، تفاوت دارد.

گالری عکس‌های دوربین تله‌فوتو

تصویر زوم از اتوبان مدرس
تصویر زوم از نرده و بوته‌های سبز
تصویر زوم از ساختمان باغ لاله
تصویر زوم از گل قرمز
تصویر زوم از باغ فردوس
تصویر زوم از گل‌های صورتی
تصویر زوم از فروشگاه داخل فضای سبز
تصویر زوم از موزه سینما

دوربین تله‌فوتو در محیط‌های کم نور با حالت Night تصاویر بسیار خوبی ثبت می‌کند و بهتر از دوربین فوق‌عریض ظاهر می‌شود. این عکس‌ها نوردهی و جزئیات خوبی دارند و نویزشان به‌خوبی کنترل می‌شود و گستره‌ی داینامیکی هم وسیع به‌نظر می‌رسد و کنتراست عکس‌ها عالی است.

عملکرد دوربین سلفی

تصویر پرتره سلفی از هادی غنی‌زادگان
تصویر سلفی از هادی غنی‌زادگان

عکس‌های سلفی گرفته‌شده با اج ۵۰ پرو بسیار پرجزئیات هستند و گستره‌ی داینامیکی نسبتا وسیعی دارند؛ اما دمای رنگ‌ها دقت چندان خوبی ندارد و برخلاف ادعای موتورولا در دریافت گواهی Pantone، شاهد رنگ پوست چندان دقیقی نیستیم.

جمع‌بندی؛ آیا موتورولا اج ۵۰ پرو ارزش خرید دارد؟

موتورولا Edge 50 Pro بدون شک یکی از زیباترین گوشی‌های بازار در رده‌ی قیمتی ۳۰ میلیون تومان به‌شمار می‌آید. جدی‌ترین رقبای آن، گلکسی S23 FE، پیکسل 8a و ناتینگ‌فون ۲ هستند. درمقام مقایسه، نمایشگر اج ۵۰ پرو عملکرد بسیار بهتری نسبت به رقبا دارد. دوربین سه‌گانه‌ی آن هم‌پای رقبا ظاهر می‌شود و قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع ۱۲۵ واتی‌اش تقریبا ‌بی‌رقیب است.

با تمام برتری‌های گوشی، تراشه‌ی اسنپدراگون ۷ نسل ۳ با وجود عملکرد بسیار خوب و سریعش، نمی‌تواند اج ۵۰ پرو را به یک رقیب سرسخت برای S23 FE و ناتینگ‌فون ۲ تبدیل کند و پشتیبانی نرم‌افزاری ۳ ساله‌ی موتورولا هم قطعا به‌خوبی رقبا نیست.

موتورولا اج ۵۰ پرو در دست
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

اگر طراحی گوشی جزو اولویت‌های اول شماست و به دنبال رابط‌کاربری نزدیک به اندروید خالص هستید که امکانات کاربردی فراوانی هم داشته باشد؛ پس گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو با قیمت فعلی زیر ۳۰ میلیون تومان، گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود؛ اما اگر به‌دنبال قدرت سخت‌افزاری بیشتری هستید، در این صورت بد نیست نگاهی به S23 FE و ناتینگ فون ۲ داشته باشید.

موتورولا اج 50 پرو
پنل جلو و پشت گوشی موبایل موتورولا اج 50 پرو نقره ای / Motorola Edge 50 Pro
نمای کناری گوشی موبایل موتورولا اج 50 پرو نقره ای / Motorola Edge 50 Pro
پنل پشت و چینش دوربین گوشی موبایل موتورولا اج 50 پرو نقره ای / Motorola Edge 50 Pro
سمت چپ پنل پشت گوشی موبایل موتورولا اج 50 پرو نقره ای / Motorola Edge 50 Pro
سمت راست پنل پشت گوشی موبایل موتورولا اج 50 پرو نقره ای / Motorola Edge 50 Pro
6.7 اینچ
1220x2712 پیکسل
50/13/10 مگاپیکسل
سلفی 50 مگاپیکسل
8/12 گیگابایت رم
Snapdragon 7 Gen 3
4500 میلی‌آمپر ساعت
لیتیوم پلیمری
نکات مثبت
  • طراحی زیبا، چشم‌نواز و خوش‌دست
  • عرضه به‌همراه شارژر بسیار سریع ۱۲۵واتی
  • دوربین سه‌گانه با تله‌فوتو و دوربین اصلی توانمند
  • نمایشگر ۱۴۴ هرتزی OLED با روشنایی و رنگ‌های عالی
  • رابط کاربری نزدیک به اندروید خالص با قابلیت‌های کاربردی
نکات منفی
  • تراشه‌ی ضعیف‌تر از رقبا
  • پشتیبانی نرم‌افزاری سه‌ساله
  • دوربین فوق‌عریض نه‌چندان کارآمد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات