پنل پشتی گوشی CMF Phone 1 ناتینگ مدل سبز روشن

بررسی CMF Phone 1 ناتینگ؛ زیبای نه‌چندان «دردسترس»

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
مطالعه 25 دقیقه
ناتینگ می‌خواهد با گوشی CMF Phone 1، «تکنولوژی زیبا» را در دسترس همه قرار دهد؛ اما در بازار ایران «دردسترس همه‌» معنای دیگری پیدا می‌کند.
تبلیغات

اگر اینجا هرجایی غیر از ایران بود، بررسی CMF Phone 1 را باید این‌طور شروع می‌کردم: بهترین گوشی اقتصادی که می‌توان خرید!‌ چراکه گوشی ۲۰۰ دلاری ناتینگ مثلا باید با گوشی ۱۸۰ دلاری گلکسی A25 یا گوشی ۱۸۵ دلاری ردمی نوت ۱۳ پرو 4G مقایسه می‌شد که هر دو در بازار ایران حدود ۱۲ میلیون تومان قیمت دارند.

گوشی CMF Phone 1 از سوی فروشگاه نیک‌دیجی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

بیرون از دنیای تخیلی «اما و اگرها»،‌ CMF Phone 1 یک گوشی ۲۰ میلیون تومانی است و ناگزیر، در دسته‌ی گوشی‌های ارزشمندی چون گلکسی A55 و پوکو X6 پرو شیائومی با برچسب قیمتی حدودا ۳۰۰ دلاری قرار می‌گیرد؛ جایی که رقابت واقعا نفس‌گیری جریان دارد و طبیعتا محصول ارزان‌تر، از امتیازهای بیشتری برای مقرون‌به‌صرفه بودن دست کشیده است. این حق سی‌ام‌اف فون ۱ نبود!

مشخصات CMF Phone 1 در یک نگاه

سخت‌افزار

توضیحات

ابعاد

۱۶۴ در ۷۷ در ۸٫۲ میلی‌متر

وزن

۱۹۷ گرم / ۲۰۲ گرم (مدل چرم گیاهی)

نمایشگر

۶٫۶۷ اینچی OLED

۱۲۰ هرتز

۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل

تراشه

مدیاتک دیمنسیتی ۷۳۰۰ (۴نانومتری)

دوربین‌ها

۵۰ مگاپیکسل واید

۲مگاپیکسل حسگر عمق

۱۶ مگاپیکسل سلفی

باتری

۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت / ۳۳وات حداکثر توان شارژ

رنگ‌ها

مشکی، نارنجی، سبز روشن

قیمت

۲۰۰ دلار

باوجود تمام ناعدالتی‌ها و سایه‌ی سنگین رقبای سرشناس‌تر، اولین گوشی اقتصادی ناتینگ همچنان برای دسته‌ی خاصی از کاربران ارزش خرید دارد و انتخاب جذاب‌تری از گوشی‌هایی با سخت‌افزارهای ظاهرا قدرتمندتر است. اجازه بدهید بگویم چرا.

بررسی ویدیویی CMF Phone 1

تماشا در یوتیوب

تکنولوژی زیبا دردسترس همه

شبیه گوشی CMF Phone 1 در بازار نیست؛ منظورم هم از «شبیه» دقیقا تاکید روی طراحی است. شاید برند سی‌ام‌اف را با هدفون CMF Buds Pro یا ساعت هوشمند CMF Watch Pro بشناسید یا از این محتمل‌تر، نام برند ناتینگ بیشتر به گوشتان خورده باشد. سی‌ام‌اف زیربرند ناتینگ، شرکت مستقر در لندن به‌شمار می‌آید که نامش را از ترکیب حرف اول کلمات Finish و Material و Color برای تاکید ویژه بر طراحی ظاهری گرفته‌اند.

کارل پی که موفق شد در مدتی کوتاه شرکتش را به‌عنوان برندی صاحب‌سبک در میان دریای مواج گوشی‌های هوشمند ثابت کند، قصد داشت با راه‌اندازی CMF، محصولاتی با قابلیت‌های کمتر، اما با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر و درعین‌حال، ظاهری جذاب عرضه کند. درواقع، شعار ناتینگ برای محصولات CMF این است: «طراحی چشم‌نواز، چون تکنولوژی زیبا باید دردسترس همه باشد.»

نمای جلو از گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
عکاس: محمد مردانه / زومیت

ناتینگ از همان ابتدا قصد داشت «صنعت کسالت‌بار و خواب‌آور موبایل» را تکان دهد؛ البته نه با قدرت‌نمایی سخت‌افزاری به‌سبک گوشی‌های فولد و فلیپ یا با نمایش جادوی هوش مصنوعی در حدواندازه‌ی سامسونگ و گوگل؛ بلکه صرفا در بخش طراحی و رابط کاربری؛ جایی که بی‌شک کنجکاوی و تحسین بسیاری از افراد را برمی‌انگیزد.

سی‌ام‌اف فون ۱ فقط در تصاویر زیبا به‌نظر نمی‌رسد؛ از نزدیک هم واقعا دلبری می‌کند. ابعادش کمی کشیده‌تر از چیزی است که از گوشی‌های عادی انتظار داریم، اما در دست گریپ و حس فوق‌العاده‌ای دارد. گوشه‌های گرد و طراحی تخت و کامپکت گوشی، حس‌وحال آیفون را تداعی می‌کند. وزن حدودا ۲۰۰ گرمی‌اش برای دستگاهی با این ابعاد عادی به‌نظر می‌رسد، اما وقتی گوشی را برای اولین‌بار در دست گرفتم، از سنگینی‌اش جا خوردم؛ چراکه باتوجه به پلاستیک‌بودن قاب گوشی، انتظار داشتم از گوشی‌هایی با پنل شیشه‌ای و فریم فلزی به‌مراتب سبک‌تر باشد.

دیسک پیچی پایین قاب گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
نمای نزدیک از پیچ قاب گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
لوگوی گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
نمای نزدیک از ماژول دوربین گوشی CMF Phone 1 ناتینگ

حاشیه‌های اطراف نمایشگر برای یک گوشی مدرن، زیادی عریض‌اند و کاملا هم متقارن نیستند، اما برای یک گوشی اقتصادی، دغدغه‌ی مهمی نیست و شاید اصلا به چشم نیاید؛ چراکه طراحی خاص پنل پشتی، حواستان را از حاشیه‌ها پرت می‌کند. درواقع، پشت گوشی جایی است که خلاقیت طراحی ناتینگ در آن موج می‌زد. خود شرکت این طراحی را «زیبایی‌شناسی مهندسی» توصیف می‌کند که کاملا هم به‌جاست؛ چون ظاهر گوشی با آن طراحی مینیمال و پیچ‌های بزرگی که در چهار گوشه‌ی پنل جا خوش کرده‌اند، بسیار صنعتی و شسته‌رفته به‌نظر می‌رسد.

پیچ‌های گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
عکاس: محمد مردانه / زومیت

در پایین سمت راست پنل پشتی، یک تکه پلاستیک گرد نسبتا بزرگ جلوه‌گری می‌کند که اگر کمی کنجکاوی به خرج دهید و آن را بپیچانید، خواهید دید که مثل پیچ باز می‌شود. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دلشان برای دوران آویزهای موبایل تنگ شده است، حتما از این ذوق هنری ناتینگ استقبال خواهید کرد؛ چراکه می‌توان به این قسمت از پنل استند وصل کرد یا بند یا هرچیزی را که دوست دارید، آویزان کرد.

قاب‌های پلاستیکی مشکی و سبز روشنی که ما برای بررسی در اختیار داشتیم، به‌راحتی خم می‌شوند، اما حس محکم و باکیفیتی دارند و قاب نارنجی هم از جنس چرم گیاهی است که به کار افرادی می‌آید که دوست‌ دارند در جمع، گوشی‌شان خودنمایی کند.

راستش را بخواهید، رنگ‌بندی و قاب پلاستیکی CMF Phone 1 کمی حس گوشی اسباب‌بازی را منتقل می‌کند و نمی‌توان آن را جدی گرفت؛ به‌ویژه وقتی در جعبه، پیچ‌گوشتی نارنجی‌رنگ کوچکی را می‌بینید که یک سر آن برای باز کردن محفظه‌ی سیم‌کارت و سر دیگر برای باز کردن پیچ‌های قاب به‌کار می‌رود. گوشی به‌خاطر فرم‌فاکتور فانتزی‌اش، مقاومت بسیار پایینی دربرابر نفوذ آب و گردوغبار (IP52) دارد؛ درحالی‌که اکثر گوشی‌های ۲۰ میلیون تومانی بازار می‌توانند از غوطه‌ورشدن در آب جان سالم به‌در ببرند.

پیچ‌گوشتی گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
استند نارنجی گوشی CMF Phone 1 ناتینگ

باز کردن پنل پشتی CMF Phone 1 صرفا برای تعویض قاب کاربرد دارد؛ ناتینگ هشدار می‌دهد که برای تعویض باتری، خودتان دست‌به‌کار نشوید. حس بازکردن پیچ‌ها هم شبیه این است که دارید لِگو بازی می‌کنید و به‌همان‌اندازه هم به ذوق می‌آیید! اگر هم به صفحه‌ی کامیونیتی ناتینگ سر بزنید، طرح‌های سه‌بعدی قاب و آویزهای مختلفی را برای CMF Phone 1 می‌بینید که می‌توانید با پرینتر سه‌بعدی، در طرح‌ها و رنگ‌های مدنظر خود بسازید.

نمایشگر پرنور؛ اسپیکر کم‌رمق

شاید کیفیت ساخت CMF Phone 1 چنگی به دل نزند؛ اما صفحه‌نمایش ۶٫۶۷ اینچی‌اش از بسیاری از گوشی‌های ۲۰۰ دلاری سرتر است و می‌تواند تاحدی با گوشی‌های هم‌قیمت در بازار ایران رقابت کند. گوشی اقتصادی ناتینگ از پنل OLED با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم ۳۹۵ پیکسل‌براینچ استفاده می‌کند و نمایش محتوا در آن بسیار شفاف و چشم‌نواز صورت می‌گیرد.

نمایشگر گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
عکاس: محمد مردانه / زومیت

ناتینگ می‌گوید نرخ نوسازی پنل «تطبیق‌پذیر» است، اما از یک گوشی اقتصادی نباید انتظار انعطاف‌پذیری زیادی داشته باشید. گوشی صرفا اجازه می‌دهد بین حالت ۱۲۰ هرتز و ۶۰ هرتز انتخاب کنید، هرچند حالت ۱۲۰ هرتز کمی هوشمندانه عمل می‌کند و فقط زمانی‌که با گوشی کار می‌کنید، نرخ نوسازی را تا این حد بالا نگه می‌دارد. اگر گوشی را برای چند لحظه کنار بگذارید یا با آن به‌صورت تمام‌صفحه، ویدیو تماشا کنید، نرخ نوسازی به‌طور خودکار به ۶۰ هرتز تقلیل می‌یابد تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

به‌گفته‌ی ناتینگ، پنل اولد CMF Phone 1 می‌تواند در حالت عادی، بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نیت و در حالت خودکار، تا ۲۰۰۰ نیت روشنایی تولید کند. در تست‌های ما، روشنایی نمایشگر در حالت عادی به ۷۳۰ نیت رسید، اما بیشینه‌ی روشنایی نتوانست از ۱۲۷۸ نیت فراتر رود. حتی هنگام پخش ویدیوی HDR هم نتوانستیم به روشنایی بیشتری دست پیدا کنیم. بااین‌وجود، نمایشگر به‌اندازه‌ی کافی پرنور است و پابه‌پای بهترین گوشی‌های اقتصادی و حتی میان‌رده‌ی بازار ایران پیش می‌آید.

عملکرد نمایشگر CMF Phone 1 دربرابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

سی‌ام‌اف Phone 1

۲٫۳

۷۳۰

۱۲۷۸

۹۸٫۲ درصد

(Standard)

۲٫۱

۹۵٫۶ درصد

(Alive)

۲

گلکسی A55

۱٫۵

۵۹۰

۱۵۰۰

۹۹٫۷ درصد

(Natural)

۲٫۴

۸۲٫۸ درصد

(Vivid)

۳٫۸

پوکو X6 پرو

۲٫۱۵

۵۸۴

۱۴۴۰

۹۹٫۲ درصد

(Original Color)

۳٫۱

۹۶٫۵ درصد

(Saturated)

۳٫۱

ناتینگ فون 2a

۲

۸۳۵

۱۲۵۴

۹۹٫۲ درصد

(استاندارد)

۲٫۳

۹۱٫۴ درصد

(Alive)

۲٫۷

گلکسی A25

۲

۵۷۰

۱۶۲۰

۹۹٫۳ درصد

(Natural)

۲٫۴

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴

ردمی نوت ۱۳ پرو 4G

۲٫۳

۶۱۱

۱۴۷۵

۹۹٫۷ درصد

(Standard)

۱٫۸

۹۵٫۶ درصد

(Saturated)

۴٫۳

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

عجیب اینکه از نمایشگرهمیشه‌روشن خبری نیست، درحالی‌که ناتینگ فون 2a این قابلیت را داشت. سی‌ام‌اف فون ۱ صرفا در تنظیمات لاک اسکرین، گزینه‌ای به‌نام Glance دارد که برخی داده‌های ابتدایی مثل زمان و آب‌وهوا را با ضربه روی نمایشگر یا تکان دادن گوشی نشان می‌دهد. حسگر اثرانگشت هم که زیر نمایشگر جا گرفته است، در تست‌های ما عملکرد سریع و دقیقی داشت و مشکلی ایجاد نکرد.

نمایشگر CMF Phone 1 در پوشش‌دهی فضاهای رنگی نیز عملکرد درخشانی دارد. پوشش تقریبا کامل فضای رنگی sRGB و DCI-P3 با خطای ناچیز و رنگ‌های خنثی در هر دو پروفایل استاندارد و Alive. اگرچه نمایشگر ۸بیتی گوشی با پشتیبانی +HDR10 از رقیبی چون پوکو X6 پرو با پنل ۱۲بیتی و پشتیبانی از Dolby Vision جا می‌ماند، در همان بازه‌ی قیمتی ۲۰۰ دلاری، به‌راحتی بسیاری از گزینه‌های هم‌قیمت را کنار می‌زند.

تست اسپیکر گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
عکاس: محمد مردانه / زومیت

تماشای فیلم با CMF Phone 1 به‌لطف نمایشگر پروضوح و درخشان، تجربه‌ی خوشایندی به‌همراه دارد؛ اما تجربه‌ی شنیداری به‌خاطر استفاده از تنها یک اسپیکر، حرف زیادی برای گفتن ندارد؛ البته حجم صدا رضایت‌بخش است و بازه‌ی میانی را به‌خوبی پوشش می‌دهد، اما بیس و تربل به‌شدت ضعیف به گوش می‌رسند و در آهنگ‌های شلوغ، صداها کمی خفه می‌شوند و کیفیت واقعی خود را از دست می‌دهند. درکل، صدای اسپیکر آزاردهنده نیست، اما برای لذت‌بردن از موسیقی موردعلاقه‌تان حتما باید سراغ یک هدفون باکیفیت بروید.

قدرت سخت‌افزاری در حد «نیازهای اصلی کاربر»

سی‌ام‌اف فون از تراشه‌ی نسبتا جدید Dimensity 7300 مدیاتک استفاده می‌کند که با لیتوگرافی ۴نانومتری TSMC ساخته می‌شود و از ۴ هسته‌ی Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز، ۴ هسته‌ی Cortex-A55 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز و پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G615 بهره می‌برد.

ناتینگ می‌گوید CMF Phone 1 روی «نیازهای اصلی کاربر» تمرکز دارد. اگر بخواهیم این جمله را رمز‌گشایی کنیم، بدین‌معنی است که از نظر عملکرد سخت‌افزاری، انتظار زیادی از آن نداشته باشید، اما گوشی به‌اندازه‌ای قدرت دارد تا برای مصارف روزمره کارتان را راه بیندازد. درضمن، امکان ضبط ویدیوی 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه وجود دارد که معمولا در گوشی‌های ۲۰۰ دلاری کمتر به چشم می‌خورد؛ اما در هر چهار رقیبی که در این بررسی مقابل گوشی ناتینگ قرار دادیم، وجود دارد.

گوشی CMF Phone 1 ناتینگ مدل مشکی در دست دختر جوان
عکاس: محمد مردانه / زومیت

گوشی CMF Phone 1 در سه نسخه‌ی 6GB|128GB و 8GB|128GB و 8GB|256GB عرضه می‌شود که در بازار ایران، عمدتا در نسخه‌ی آخر موجود است و ما هم برای بررسی همین نسخه را در اختیار داشتیم. با مقایسه‌‌ی نتایج به‌دست‌آمده در بنچمارک‌ها، به‌نظر می‌رسد که فضای ذخیره‌سازی به‌کاررفته در سی‌ام‌اف فون ۱، از نوع UFS 3.1 باشد که در گوشی‌های میان‌رده به‌چشم می‌خورد، اما به پای سرعت خواندن و نوشتن پوکو X6 پروی مجهز‌به ماژول UFS 4.0 نمی‌رسد.

عملکرد حافظه ذخیره‌سازی CMF Phone 1

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

سی‌ام‌اف فون ۱

۹۸۶٫۵۱

۳۴۹٫۰۱

۳۵٫۲۸

۲۳٫۴۷

گلکسی A25

۵۳۳ مگابایت‌برثانیه

۳۹۰ مگابایت‌برثانیه

۴۸ مگابایت‌برثانیه

۴۱ مگابایت‌برثانیه

برای اینکه بخواهیم قدرت سخت‌افزاری 1 CMF Phone را به‌طور عادلانه‌ قضاوت کنیم، باید آن را درمقابل گوشی‌هایی مانند گلکسی A25 یا ردمی نوت ۱۳ پرو 4G قرار دهیم که هر دو در بازارهای جهانی با قیمت حدودا ۲۰۰ دلار عرضه می‌شوند؛ اما متأسفانه قیمت گوشی ناتینگ در بازار ایران تقریبا دوبرابر است و به ناگزیر باید آن را در مصاف رقبای قدرتمندتری چون گلکسی A55، پوکو X6 پرو یا حتی ناتینگ فون 2a قرار دهیم؛ مقایسه‌ای که همان‌طور که در ادامه خواهید دید، اصلا عادلانه نیست و نمای وسوسه‌انگیزی از سی‌ام‌اف فون ۱ به تصویر نمی‌کشد.

وب‌گردی با گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
عکاس: محمد مردانه / زومیت

سی‌ام‌اف فون ۱ در تجربه‌ی وب‌گردی، امتیازی در سطح همان گوشی‌های ۲۰۰ دلاری گرفت، اما از بهترین گوشی‌های ۲۰ میلیون تومانی بازار ایران، تقریبا دوبرابر ضعیف‌تر بود. این اختلاف در پردازش‌های محاسباتی GPU بیشتر به چشم می‌آید: ۹۵درصد ضعیف‌تر از پوکو X6 پرو، اما ۴۵درصد سریع‌تر از ردمی نوت ۱۳ پرو 4G. گوشی میان‌رده‌ی خود ناتینگ هم در قدرت خام پردازشی، ۳۵درصد عملکرد بهتری از 1 CMF Phone از خود نشان داد. در اجرای بازی نیز سی‌ام‌‌اف فون، بیش از سه‌برابر ضعیف‌تر از گوشی پوکو بود، اما ۳۴درصد بهتر از A25 ظاهر شد.

عملکرد CMF Phone 1 در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

سی‌ام‌اف فون ۱

Dimensity 7300

۵۹٫۲

۲۴۹۶

۱۰۲۵

۲۹۸۷

۲۳

۱۵

گلکسی A55

Exynos 1480

۱۰۵

۴۱۴۵

۱۱۷۰

۳۴۸۲

۲۷

۱۹

پوکو X6 پرو

Dimensity 8300-Ultra

۱۶۷

۴۸۷۹

۱۳۹۷

۴۳۹۳

۶۳

۵۲

گلکسی A25

Exynos 1280

۵۸٫۸

۲۳۰۰

۹۶۳

۲۰۹۷

۱۶

۱۰

ردمی نوت ۱۳ پرو 4G

Helio G99 Ultra

۶۰٫۹

۱۲۸۳

۷۲۹

۲۰۰۹

۸٫۴

۵٫۵

ناتینگ فون 2a

Dimensity 7200 Pro

۱۹٫۶۸

۳۳۶۹

۱۱۳۴

۲۶۲۲

۳۳

۲۱

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌همین‌ترتیب، CMF Phone 1 در پردازش‌های CPU نیز از گوشی‌های ۳۰۰دلاری جا می‌ماند، اما در پردازش‌های چند‌هسته‌ای، از رقبای هم‌رده‌ی خود حدود ۳۰درصد بهتر عمل می‌کند. اختلاف عملکرد پردازنده‌ی سی‌ام‌اف فون با ناتینگ فون 2a تقریبا ناچیز است و به حدود ۱۲درصد محدود می‌شود.

آمار و ارقام همه‌چیز نیست

البته آمار و ارقام حق مطلب را ادا نمی‌کند و حتی باوجود اختلاف فاحش عملکرد تراشه‌ی گوشی با پوکو X6 پرو، استفاده از CMF Phone 1 در شرایط واقعی و خارج از محیط آزمایشگاهی و بنچ‌مارک‌ها، لذت‌بخش است و نرم‌افزار، نرم و سریع اجرا می‌شود.

تجربه گیمینگ با گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
اجرای بازی با گوشی CMF Phone 1 ناتینگ

حتی در اجرای بازی‌های سبُک مثل Call of Duty، می‌توانید از نرخ فریم میانگین ۶۰ فریم‌برثانیه با تنظیمات گرافیکی بالا لذت ببرید. درمورد بازی‌های چالشی‌تر مثل Warzone، لازم است از تنظیمات گرافیکی پایین استفاده کنید. ما در طول بازی هم دمای دستگاه را حدود ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد اندازه گرفتیم که ناحیه‌ی چپ پنل پشتی و صفحه‌نمایش را درگیر می‌کند، اما نه درحدی که برای ادامه‌ی بازی آزاردهنده باشد.

عملکرد CMF Phone 1 در بازی‌ها

بازی‌ها/پارامترها

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین

Call of Duty: Warzone Mobile

Low

۴۰-۶۰ فریم‌برثانیه

Call of Duty Mobile

High

۶۰ فریم‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شارژدهی فراتر از انتظار

مزیت دیگر تراشه‌ی ۴نانومتری CMF Phone 1، مصرف بهینه‌ی باتری است که خرید این گوشی را برای افرادی که دغدغه‌ی شارژ‌ دارند، ارزشمند می‌کند. همان‌طور که در جدول می‌بینید، تمام گوشی‌های رقیب از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برند، اما عملکرد متفاوتی در عمر باتری از خود نشان می‌دهند.

عمر باتری CMF Phone 1 دربرابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

سی‌ام‌اف فون ۱

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۵:۰۰

۱۶:۳۹

گلکسی A55

۶٫۶ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۹:۴۴

۱۳:۴۸

پوکو X6 پرو

۶٫۶۷ اینچ

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰:۰۰

۱۲:۳۵

گلکسی A25

۶٫۵ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۳:۰۰

۱۱:۱۹

ردمی نوت ۱۳ پرو 4G

۶٫۶۷ اینچ

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۳۰

۱۰:۵۹

ناتینگ فون 2a

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۵:۱۸

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گوشی سی‌ام‌اف در بنچمارک PCMark برای استفاده‌ی روزمره، توانست ۱۶ ساعت و ۳۹ دقیقه دوام بیاورد که حدود ۲۵درصد از شارژدهی پوکو X6 پرو بیشتر است. این گوشی در تست دوم هم موفق شد ۵ ساعت بیشتر از گوشی پوکو، ویدئوی معیار زومیت را به‌صورت مداوم در روشنایی ۲۰۰ نیت و در زمان قطع تمامی اتصالات بی‌سیم پخش کند.

اپلیکیشن باتری گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
عکاس: محمد مردانه / زومیت

البته باید بگویم که CMF Phone 1 از شارژ سریع ۳۳واتی پشتیبانی می‌کند (۵۰درصد شارژ در ۲۰ دقیقه)، اما از خود آداپتور در جعبه نیست؛ درحالی‌که گوشی پوکو X6 پرو از شارژ سریع ۶۷واتی همراه‌با آداپتور سازگار در جعبه بهره می‌برد که احتمالا برای بسیاری از کاربران، بیشتر از چند ساعت شارژدهی بیشتر اهمیت داشته باشد.

نرم‌افزار تمیز، روان، مینیمال...ناتینگ!

شاید امتیاز بنچ‌مارک‌های تراشه دست‌کم درمقایسه با گوشی‌های یک رده بالاتر، ناامیدکننده به‌نظر برسند، اما در سناریوهای واقعی و کاربری روزمره با گوشی، هیچ نقص و کمبودی را در سطح نرم‌افزار احساس نخواهید کرد. سی‌ام‌اف فون از رابط کاربری اختصاصی Nothing OS 2.6 برپایه‌ی سیستم عامل اندروید ۱۴ استفاده می‌کند؛ در تمام مدت بررسی، هیچ باگ و لگی را تجربه نکردم و همه‌چیز بسیار سریع و روان اجرا شد.

رابط کاربری گوشی دقیقا همان چیزی است که از ناتینگ انتظار داریم؛ تمیز و مینیمال و نهایتا با دو، سه اپلیکیشن پیش‌فرض مثل دوربین، آب‌وهوا و رکوردر که همگی از طراحی منسجم و زیبایی بهره می‌برند. فونت معروف دات‌ماتریکس در جای‌جای رابط کاربری به چشم می‌خورد و طراحی منحصر‌به‌فرد ناتینگ به‌ویژه در ویجت‌ها خودنمایی می‌کند که تعدادشان حالا به ۲۴ می‌رسد.

رابط کاربری CMF Phone 1
رابط کاربری CMF Phone 1
رابط کاربری CMF Phone 1
رابط کاربری CMF Phone 1
رابط کاربری CMF Phone 1
رابط کاربری CMF Phone 1
رابط کاربری CMF Phone 1
رابط کاربری CMF Phone 1

در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل، آیکون‌های سیاه‌سفید سفارشی ناتینگ گنجانده شده‌اند که ظاهر گوشی را یک‌دست و جذاب می‌کنند. این آیکون‌ها برای اپلیکیشن‌های متعددی طراحی شده‌اند و حتی اپلیکیشن گیگ‌بنچ را هم دربر می‌گیرند!

این‌روزها، نرم‌افزار گوشی‌های هوشمند به‌جای اینکه صرفا به تغییرات ظاهری و بهبودهایی در سطح سیستم‌عامل دل خوش کند، وارد رقابت نفس‌گیر قابلیت‌های هوش مصنوعی شده است؛ رقابتی که به‌دلیل وابستگی این قابلیت‌ها به قدرت تراشه، بسیاری از گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده را از دور خارج می‌کند.

قابلیت Wallpaper Studio گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
عکاس: محمد مردانه / زومیت

سی‌ام‌فون وان از قاعده مستثنی نیست؛ البته ناتینگ سعی دارد با قابلیت Wallpaper Studio، کمی چاشنی هوش مصنوعی را به گوشی اقتصادی‌اش اضافه کند. با این قابلیت می‌توانید دو تصویر پیش‌فرض را با هم ترکیب کنید تا هوش مصنوعی، والپیپر جدیدی را به‌طور تصادفی برایتان بسازد. نتایج عمدتا جذاب هستند و شاید حتی بخواهید از آن‌ها استفاده کنید؛ اما این قابلیت به‌شدت محدود است و در شرایطی که کره‌ای‌ها گوشی پرچم‌دارشان را به قابلیت شگفت‌انگیز Sketch to Image مجهز کرده‌اند، بعید است کسی نظرش به هوش مصنوعی CMF Phone جلب شود. به‌ویژه چون گوشی پوکو X6 پرو به‌لطف تراشه‌ی قوی‌ترش، می‌تواند مدل هوش مصنوعی جمنای گوگل را بدون نیاز به اینترنت اجرا کند.

تنظیمات فونت گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
کنترل سنتر گوشی CMF Phone 1 ناتینگ

متاسفانه CMF Phone 1 تنها تا ۲ سال به‌روزرسانی اندروید دریافت خواهد کرد که درمقایسه با چهار سال پشتیبانی نرم‌افزاری بسیاری از گوشی‌های میان‌رده از جمله A55، چندان امیدبخش به‌نظر نمی‌رسد؛ درحالی‌که ناتینگ‌فون 2a از ۳ سال پشتیبانی نرم‌افزاری بهره می‌برد و جایگاه بهتری درمیان گوشی‌های هم‌رده دارد.

عکس‌های شاهکار نه، اما چشم‌نواز

اگر تا اینجای بررسی با من همراه بوده‌اید (ممنوم!)‌ حتما متوجه شده‌اید که هنوز درباره‌ی تجربه‌ی عکاسی با CMF Phone 1 چیزی نگفته‌ام؛ آن هم به این دلیل که واقعا حرف زیادی برای گفتن وجود ندارد!

سی‌ام‌اف فون ۱ فقط یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی دارد که ناتینگ آن را «در حد پرچم‌دار» توصیف می‌کند که چندان واقعیت ندارد؛‌ چراکه این دوربین از همان حسگر استاندارد IMX882 سونی استفاده می‌کند و از لرزشگیر اپتیکال هم در آن خبری نیست. لنز دومی هم که در پشت گوشی می‌بینید، صرفا حسگر تشخیص عمق برای عکاسی پرتره است و کارایی دیگری ندارد.

مشخصات دوربین CMF Phone 1

دوربین اصلی

۵۰ مگاپیکسل واید

1/1.95 اینچ - ۰٫۸ میکرومتر

دیافراگم f/1.8

فوکوس خودکار با تشخیص فاز

۲ مگاپیکسل تشخیص عمق

1/5.1 اینچ - ۱٫۷۵ میکرومتر

دیافراگم f/2.4

فیلم‌برداری

4K@30fps

1080p@30/60fps

لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی

دوربین سلفی

۱۶ مگاپیکسل

1/3.1 اینچ - ۱٫۰ میکرومتر

دیافراگم f/2.0

فیلم‌برداری

1080p@30fps

درست است که مشخصات فنی دوربین 1 CMF Phone در کنار رقبایی چون پوکو X6 پرو با دوربین سه‌گانه‌ی واید، اولتراواید و ماکرو رنگ می‌بازد، اما تصاویری که با همان تک‌دوربین گوشی ناتینگ ثبت کردم، به‌اندازه‌ای گیرا و خوش‌رنگ‌ولعاب هستند تا برای خاطره‌سازی و پست‌ در شبکه‌های اجتماعی مناسب باشند.

دوربین ۵۰مگاپیکسلی 1 CMF Phone تصاویری با وضوح پیش‌فرض ۱۲٫۵ مگاپیکسل ثبت می‌کند که در روشنایی روز، جزئیات معقول، کنتراست بالا، گستره‌ی دینامیکی معمولی و رنگ‌هایی نزدیک به واقعیت دارند. تا زمانی‌که نخواهید روی تصاویر در محیط دسکتاپ زوم کنید (کاری که ما برای بررسی انجام می‌دهیم!) و متوجه از دست‌رفتن جزییات شوید، از تجربه‌ی عکاسی با 1 CMF Phone راضی خواهید بود.

اپلیکیشن عکاسی گوشی CMF Phone 1 ناتینگ
عکاس: محمد مردانه / زومیت

اگر نور محیط کافی باشد، دوربین سی‌ام‌اف فون می‌تواند فراتر از انتظار، جزئیات را حفظ کند. مثلا به بند کنفی گلدان و جنس دست‌بافت آن در تصویر برش‌خورده‌ی سمت چپ نگاه کنید؛ دوربین ساده‌ی گوشی توانسته است به‌خوبی جزئیات را حفظ کند، طوری‌که جنس زبر و کنفی گلدان را می‌توانید از داخل تصویر حس کنید.

نمونه تصویر دوربین واید CMF Phone 1
عکس دوربین واید CMF Phone 1 در نور مناسب
برش نمونه تصویر دوربین واید CMF Phone 1
برش عکس

در محیط‌های چالشی و کم‌نور، سطح نویز به‌خوبی کنترل نمی‌شود و بخش زیادی از جزئیات به‌ویژه در بافت سوژه و سطوح، از دست می‌رود. مثلا برگ‌های گلدان وسطی و حتی گل‌های بنفش کنار آن طوری سافت شده‌اند که انگار نقاشی آبرنگ است. بااین‌وجود، رنگ‌ها همچنان طبیعی به‌نظر می‌رسند.

نمونه تصویر دوربین اصلی CMF Phone 1  - نور کم
عکس دوربین واید CMF Phone 1 در نور کم
برش نمونه تصویر دوربین واید CMF Phone 1 - نور کم
برش عکس

دوربین اصلی کمی در عکاسی از مناظر طبیعی دچار چالش می‌شود، اما به‌خوبی از پس سوژه‌های انسانی برمی‌آید. رنگ پوست به‌واقعیت نزدیک است و جزییات پوست به‌اندازه‌ای است که هم قدرت پردازش تصویر گوشی ناتینگ را به رخ بکشد، هم کاربران از نتیجه‌ راضی باشند. در حالت پرتره، تفکیک سوژه از تصویر پس‌زمینه به‌خوبی انجام می‌شود و افکت Blur طبیعی به‌نظر می‌رسد.

دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی احتمالا رضایت بسیاری از کاربران را جلب کند. رنگ پوست طبیعی است و درعین‌حال که جزییات مو به‌اندازه‌ی کافی شارپ به‌نظر می‌آید، دوربین، لایه‌‌ای از افکت نرم روی پوست قرار می‌دهد تا «جزییات بیش‌ازحد» باعث نشود اعتماد‌به‌نفس‌تان ‌آسیب ببیند.

نمونه تصویر دوربین سلفی CMF Phone 1
عکاسی سلفی با CMF Phone 1
برش نمونه تصویر دوربین سلفی CMF Phone 1
برش عکس

درکل، عکس‌هایی که با CMF Phone 1 گرفتیم، شاهکار نیستند، اما چشم‌نوازند و اگر کل نیازتان از عکاسی با گوشی این است که هرازگاهی در اینستاگرام پست بگذارید، سی‌ام‌اف فون کارتان را راه می‌اندازد. اگر هم فکر می‌کنید عکس‌ها کمی رنگ‌پریده به نظر می‌آیند، می‌توانید از حالت AI Vivid استفاده کنید که کمی کنتراست را بالا می‌برد و رنگ‌ها را اشباع‌تر می‌کند.

گالری عکس‌های CMF Phone 1

نمونه تصویر دوربین اصلی CMF Phone 1
نمونه تصویر دوربین اصلی CMF Phone 1
نمونه تصویر دوربین اصلی CMF Phone 1
نمونه تصویر دوربین اصلی CMF Phone 1
نمونه عکس دوربین واید CMF Phone 1
نمونه تصویر دوربین اصلی CMF Phone 1
نمونه تصویر دوربین اصلی CMF Phone 1
نمونه تصویر دوربین اصلی CMF Phone 1

بهای خاص بودن

اگر CMF Phone 1 در بازار ایران با همان قیمت ۲۰۰دلاری‌اش به‌فروش می‌رسید، همین‌جا بااطمینان می‌گفتم که در خریدش شک نکنید؛ طراحی فوق‌العاده جذاب، نمایشگر OLED پرنور، نرم‌افزار سریع و روان، شارژدهی طولانی، دوربین کارراه‌انداز و صدالبته جایی برای استند و آویزهای دکوری!

گوشی CMF Phone 1 ناتینگ روی میز به حالت اوریب
عکاس: محمد مردانه / زومیت

در بازه‌ی قیمتی ۲۰ میلیون تومان، ضعف‌های 1 CMF Phone بیشتر به‌چشم می‌آید، چون در رقابت با گوشی‌های رده بالاتری قرار می‌گیرد؛ برای مثال، گلگسی A55 بدنه‌ی مقاوم‌تر، اسپیکرهای استریو و دوربین‌های بهتری دارد و ۴ سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت می‌کند یا پوکو X6 پرو از تراشه‌ی به‌مراتب قدرتمندتری استفاده می‌کند و عکاسی با دوربین اولتراواید و ماکرو را در اختیارتان می‌گذارد؛ هرچند رابط کاربری‌اش به‌اندازه‌ی Nothing OS دوست‌داشتنی نیست.

اگر از ظاهر خاص و چشم‌نواز CMF Phone 1 خوشتان آمده و انتظارتان از گوشی صرفا کاربری روزمره است، احتمالا بتوانید با این قضیه که حدود ۸ میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی این گوشی هزینه می‌کنید، کنار بیایید؛ اما اگر فکر می‌کنید خاص بودن تااین‌حد ارزش ندارد، گوشی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ و شیائومی انتخاب‌های مناسبت‌تری هستند.

نکات مثبت

  • نمایشگر OLED درخشان و پروضوح
  • دوربین ساده اما کارراه‌‌انداز
  • طراحی زیبا و منحصر‌به‌فرد
  • نرم‌افزار مینیمال و روان
  • شارژدهی طولانی

نکات منفی

  • پشتیبانی نرم‌افزاری ۲ساله
  • تراشه‌‌ی ضعیف‌تر از رقبا
  • گران‌تر از قیمت واقعی
  • کیفیت ساخت پایین
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات