نمایی از بدنه پشتی و دوربین های وان‌ پلاس ace 3v در استودیو

بررسی وان‌ پلاس Ace 3V؛ شکست زیر سایه نرم افزار ناکارآمد

شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۵
مطالعه 27 دقیقه
برای موفقیت در بازار گوشی‌های گیمینگ، سخت‌افزار شرط لازم اما ناکافی است؛ متأسفانه تصمیم‌گیران وان‌پلاس این اصل را فراموش کرده‌اند.
تبلیغات

در بازار ایران خرید گوشی گیمینگ جزو مفاهیم انتزاعی به‌شمار می‌آید. گوشی باید به قدرتمندترین سخت‌افزار ممکن و مجموعه‌ای از امکانات منحصربه‌فرد مجهز باشد تا بتوان آن را گیمینگ نامید؛ برای مثال لنوو لیجن، شیائومی بلک‌شارک یا ایسوس ROG Phone علاوه‌بر قوی‌ترین تراشه‌ی سال، امکاناتی ویژه و بعضا فانتزی مانند نمایشگر روی کاور پشتی، دو درگاه شارژ یا سیستم خنک‌کننده‌ی بیرونی را هم در اختیار کاربران قرار می‌دادند؛ اما در بازاری که با انبوهی از محدودیت‌های عجیب و غریب دست و پنجه نرم می‌کند، نباید از دیدن میان‌رده‌ای با پسوند گیمینگ تعجب کرد.

وان‌پلاس Ace 3V از سوی فروشگاه بارسل برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

معمولا کاربران ایرانی، گوشی میان‌رده‌ای را که بازی‌ها را با کیفیت قابل‌قبول اجرا می‌کند و عملکرد مناسبی در بنچمارک‌ها دارد، در دسته‌‌ی «گیمینگ اقتصادی» یا «گیمینگ میان‌رده» طبقه‌بندی می‌کنند. مزیت اصلی چنین دستگاه‌هایی، قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به گوشی‌های گیمینگ واقعی است که آن‌ها را به گزینه‌‌های قابل خرید برای گیمرهای داخلی تبدیل می‌کند. از جمله‌ی مشهورترین گوشی‌های «گیمینگ میان‌رده» می‌توان به مدل‌های مختلف از سری‌های X و F پوکو اشاره کرد که در سال‌های اخیر، جزو محبوب‌ترین گوشی‌ها در بین علاقه‌مندان به بازی‌های موبایلی بوده‌اند.

وان‌پلاس مهمانی ناخوانده برای جمع سازندگان گوشی‌های گیمینگ اقتصادی به‌شمار می‌رود؛ برندی که نه‌تنها در ایران، بلکه در مقیاس بین‌المللی هم نتوانست موجی را که خود ایجاد کرده بود، ادامه دهد و از «پرچم‌دارکُشی» در سال‌های نه‌چندان دور، به تولید گوشی‌های تکراری میان‌رده و پرچم‌دارانی شبیه به همه گوشی‌های رده‌بالای دیگر رو آورد و اکنون می‌خواهد با Ace 3V قلب علاقه‌مندان بازی‌های موبایل را به‌دست‌آورد.

بررسی ویدیویی وان‌پلاس Ace 3V

تماشا در یوتیوب

وان‌پلاس Ace 3V در دسته‌ی گیمینگ اقتصادی قرار می‌گیرد، مخصوص بازار چین است و درحال حاضر در ایران با پسوند «رام چین» به‌فروش می‌رسد. وان‌پلاس نسخه‌ی بین‌المللی همین گوشی را با نام OnePlus Nord 4 به‌فروش می‌رساند که به جز در مواردی مانند استفاده از رابط کاربری OxygenOS (به جای ColorOS موجود در نسخه‌ی چینی)، بدنه‌ی فلزی و فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی،‌ تفاوت خاص دیگری با برادرش ندارد.

یک میان‌رده برای اینکه به انتخاب اول کاربران تبدیل شود یا باید مانند ناتینگ طراحی شگفت‌انگیزی داشته باشد یا مانند شیائومی دوربین‌های کارآمدی ارائه دهد یا مانند سامسونگ پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌تری داشته باشد یا اینکه در بنچمارک‌ها رقبا را محو کند؛ به‌نظر می‌رسد وان‌پلاس Ace 3V با تراشه‌ی قوی و کارآمدش در دسته‌ی چهارم قرار می‌گیرد. با بررسی وان‌پلاس Ace 3V همراه زومیت باشید.

طراحی ساده، مینیمال و خوشایند

وان‌پلاس در طراحی Ace 3V رویکردی بدون ریسک را به‌کار گرفته است؛ گوشی در نگاه اول بسیار شبیه به همه گوشی‌های میان‌رده و کم‌ریسک دیگر بازار به‌نظر می‌رسد؛ برای مثال می‌توان چینش عمودی دوربین‌ها و نبودِ هرگونه المان خاص و پرزرق‌وبرق در طراحی را مشابه استراتژی سامسونگ دانشت؛ اما در عین حال با بررسی جزئی‌تر Ace 3V می‌توانیم نشانه‌هایی از تلاش برای متمایز شدن را هم در زبان طراحی گوشی پیدا کنیم.

نمای بدنه پشتی وان‌ پلاس ace 3v

بدنه‌ی وان‌پلاس Ace 3V از ترکیب دو پنل شیشه‌ای در نمای پشتی و جلویی دستگاه تشکیل شده است که روی فریمی پلاستیکی سوار شده‌اند. شاید به‌کارگیری پلاستیک در ساخت فریم دستگاه کمی دل‌سردکننده به‌نظر برسد؛ اما پوشش مات فریم از القای حس محصولی ارزان‌قیمت به کاربر جلوگیری می‌کند.

وان‌پلاس Ace 3V حدود ۲۰۰ گرم وزن دارد و هرچند از رقیبی مانند گلکسی S23 FE تقریبا ۱۰ گرم سبک‌تر است؛ اما نمی‌توان در حالت کلی آن را گوشی سبکی دانست. نکته‌ی جالب آنکه طراحان وان‌پلاس در نسخه‌ی گلوبال گوشی یا همان وان‌پلاس نورد ۴ به‌جای ترکیب شیشه و پلاستیک، طراحی یکپارچه‌ی آلومینیومی را به‌کار گرفته‌اند که احتمالا مدت‌هاست نمونه‌اش را در هیچ گوشی دیگری ندیده‌اید.

نمایی از دوربین ها و بدنه پشتی وان‌ پلاس ace 3v

جزیره‌ی دوربین‌ها با برآمدگی اندکی دو دوربین اصلی و اولتراواید و فلش دایره‌ای شکلی با ظاهر شبیه لنز دوربین را در خود جای داده است؛ همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، طراحی جزیره‌ی دوربین‌ها را نه می‌توان کاملا متمایز از دیگر گوشی‌های بازار دانست، نه می‌توان به آن لقب تکراری داد؛ اما با کمی سخت‌گیری شاید بتوان شباهت اندکی با برخی از گوشی‌های قدیمی‌تر موتورولا مانند Moto G82 پیدا کرد.

لبه‌های بالایی و پایینی گوشی به جز اسپیکرها و پورت USB-C سورپرایز دیگری ندارند و البته روی لبه بالایی می‌توانید محل قرارگیری پورت فروسرخ را هم پیدا کنید. نوار باریک بالای نمایشگر نشان می‌دهد که وان‌پلاس Ace 3V از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کند. این اسپیکرها حجم صدای بسیار خوبی دارند؛ در فرکانس‌های میانی و بالا هم صدای شفافی به‌گوش می‌رسد؛ اما بیس تولیدشده بسیار ضعیف است. اگر گوش‌های حساس‌تری دارید از وکال‌های شفاف، تفکیک صدای ساز بسیار خوب و تعادل در صدای تولیدی از اسپیکرهای بالایی و پایینی هم لذت خواهید برد.

اسپیکر استریو وان‌ پلاس ace 3v
پورت usb وان‌ پلاس ace 3v

کلیدهای پاور و تنظیم صدا روی لبه‌ی سمت راست قرار گرفته‌اند و در سمت چپ هم می‌توانید سوئیچ سه‌حالته و نمادین وان‌پلاس را پیدا کنید که حالا با خداحافظی آیفون با سوئیچ معروفش، تنها نمونه‌ی باقی‌مانده از این نوع در بین همه‌ی گوشی‌های هوشمند دیگر به‌حساب می‌آید.

فریم پلاستیکی وان‌ پلاس ace 3v
سوییچ سه حالته وان‌ پلاس ace 3v

وان‌پلاس Ace 3V از استاندارد IP65 هم پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین در برابر ذرات گردوغبار و پاشش قطرات آب دوام می‌آورد؛ شاید اگر کمی سخت‌گیر باشید، استاندارد IP68 گلکسی S23 FE و توانایی غوطه‌وری آن در عمق ۱٫۵ متری برای ۳۰ دقیقه را یک پارامتر برنده بدانید؛ اما در حقیقت بهتر است هیچ کدام از گوشی‌ها را درون آب آزمایش نکنید.

نمایشگر کم‌حاشیه و چشم‌نواز

بیشتر از ۸۹ درصد از نمای روبه‌رویی گوشی را صفحه‌نمایش ۶٫۷۴ اینچی آن پوشانده؛ برای درک بهتر این عدد باید بدانید در گلکسی S23 FE، نسبت نمایشگر به بدنه حدود ۸۳ درصد است؛ در نتیجه می‌توان گفت نمایشگر Ace 3V حاشیه‌های بسیار باریکی دارد.

صفحه نمایش وان‌ پلاس ace 3v

وان‌پلاس Ace 3V از پنل OLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و عمق رنگ ۱۰ بیت بهره می‌برد؛ بنابراین برخلاف گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ، می‌تواند یک میلیارد رنگ به‌نمایش بگذارد. این پنل با وضوح ۲۷۷۲ × ۱۲۴۰ پیکسلی‌اش، تراکم بسیار خوب ۴۵۱ پیکسل‌براینچ را ارائه می‌دهد؛ به‌لطف چنین تراکمی، گوشی وان‌پلاس از اغلب رقبا تصویر شفاف‌تر و شارپ‌تری تولید می‌کند.

عملکرد نمایشگر وان‌پلاس Ace 3V در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

وان‌پلاس Ace 3V

۲

۵۹۰

۱۴۰۰

۹۵٫۵ درصد (Natural)

۱٫۳

۹۷٫۹ درصد (Vivid)

۴٫۲

پوکو X6 پرو

۲٫۱۵

۵۸۴

۱۴۴۰

۹۹٫۲ درصد

(Original Color)

۳٫۱

۹۶٫۵ درصد

(Saturated)

۳٫۱

پوکو F5

۲٫۳

۶۰۱

۱۲۴۳

۱۰۰ درصد

(Standard)

۱٫۵

۱۰۰ درصد

(Saturated)

--

شیائومی 13T

۲

۵۷۳

۱۶۱۷

۱۰۰ درصد

(Original Color)

۱٫۶

۹۹٫۴ درصد

(Saturated)

۵

گلکسی S23 FE

۱٫۹

۶۰۷٫۵

۱۳۱۵

۹۸٫۷ درصد

(Natural)

۱٫۵

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴

موتورولا اج ۴۰

۳

۶۶۸

۱۴۷۵

۹۸ درصد

(Natural)

۱٫۶

۹۹٫۶ درصد

(Saturated)

۳٫۷

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

وان‌پلاس Ace 3V در پوشش فضای رنگی sRGB بسیار عالی عمل می‌کند و می‌تواند این فضا را با خطای میانگین ۱٫۳، به‌میزان ۹۵٫۵ درصد پوشش دهد. پوشش فضای رنگی DCI-P3 هم با رکورد ۹۷٫۹ درصدی خیره‌کننده به نظر می‌رسد و به دلیل وجود پروفایل‌های رنگی متنوع، می‌توان از خطای حدود ۴ هم به‌راحتی چشم‌پوشی کرد.

به جز پروفایل‌های رنگی رایج مانند Natural و Vivid، وان‌پلاس Ace 3V پروفایل‌های دیگری مانند Brilliant و Cinematic را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ برای مثال، پروفایل Brilliant می‌تواند فضای رنگی RGB را با دقت بسیار خوب ۹۵٫۶ درصدی پوشش دهد و با پروفایل Cinematic هم می‌توانید فضای رنگی وسیع‌تر DCI-P3 را با دقت ۹۶٫۱ درصد و خطای بسیار اندک ۱٫۱ مشاهده کنید.

مطابق انتظار از فناوری LTPO برای تغییر خودکار نرخ نوسازی بین یک تا ۱۲۰ خبری نیست؛ اما کاربر می‌تواند نرخ نوسازی را بین اعداد ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز انتخاب کند؛ اما وان‌پلاس برای مراقبت از چشمان کاربر، تهمیدات ویژه‌ای را اندیشیده است که به‌نوعی باعث می‌شود تا از LTPO-نبودن پنل چشم‌پوشی کنیم. قابلیت‌های یادشده به‌شرح زیر هستند:

  • نور آبی اندک در سطح سخت‌افزار: مقابله با آسیب شبکیه‌ی چشم
  • محافظت از ملاتونین: مقابله با کاهش کیفیت خواب براثر تابناکی نمایشگر
  • تنظیم روشنایی با PWM فرکانس‌بالایِ ۲۱۶۰ مگاهرتز: مقابله با خستگی چشم ناشی از فلیکر در روشنایی پایین
  • تنظیم روشنایی کلاس DC: مقابله با خستگی چشم ناشی از فلش نور در روشنایی بالا
تنظیمات نرخ به روزرسانی وان‌ پلاس ace 3v

متاسفانه Ace 3V از مشکل افزایش بیش از اندازه دما رنج می‌برد که می‌توان اثر آن را در انجام برخی تسک‌های سنگین و البته بنچمارک‌ها مشاهده کرد؛ در تست روشنایی نمایشگر، دستگاه نتوانست زیر فشار به‌درستی به کار خود ادامه دهد و حداکثر روشنایی HDR حدود ۱۴۰۰ نیت به‌دست آمد که با ۲۱۵۰ نیت اعلام‌شده از سوی وان‌پلاس فاصله‌ای نجومی دارد. شاید نسخه‌ی گلوبال با چنین مشکلاتی روبه‌رو نباشد و حتی بتوان همین گوشی مخصوص بازار چین را هم با به‌روزرسانی نرم‌افزاری به شرایط بهتری رساند.

تراشه میان‌رده با رفتار شبیه پرچم‌دار

وان‌پلاس برای تضمین عملکرد عالی در اجرای فعالیت‌های سنگین و تبدیل‌کردن گوشی به دستگاهی مناسب گیمرها، از تراشه‌ی Snapdragon 7+ Gen 3 به‌عنوان قلب تپنده‌ی Ace 3V استفاده می‌کند. این تراشه‌ی ۴نانومتری که اوایل ۲۰۲۴ معرفی شد، به‌ویژه در بخش CPU شباهت‌های بسیاری به اسنپدراگون 8s نسل ۳ دارد و صرفا از هسته‌هایی با فرکانس پایین‌تر استفاده می‌کند.

مشخصات فنی تراشه

مشخصات/تراشه

Snapdragon 8 Gen 3

Snapdragon 7+ Gen 3

Snapdragon 8 Gen 2

پردازنده‌ی مرکزی

۱ هسته‌ی ۳٫۳ گیگاهرتزی Cortex-X4

۳ هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Cortex-A720

۲ هسته‌ی ۳٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A720

۲ هسته‌ی ۲٫۳ گیگاهرتزی Cortex-A520

۱۲ مگابایت کش سیستیم

۱ هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex-X4

۴ هسته‌ی ۲٫۶ گیگاهرتزی Cortex-A720

۳ هسته‌ی ۱٫۹ گیگاهرتزی Cortex-A520

۱ هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Cortex-X3

۲ هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A715

۲ هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A710

۴ هسته‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A510

۸ مگابایت کش سیستیم

گرافیک

واحد ۷۷۰ مگاهرتزی Adreno 750

رهگیری پرتو و نورپردازی سراسری

واحد ۹۵۰ مگاهرتزی Adreno 732

واحد ۶۸۰ مگاهرتزی Adreno 740

رهگیری پرتو

کنترلر حافظه

۴ کانال ۱۶بیتی

رم ۴۸۰۰ مگاهرتزی LPDDR5X

پهنای باند ۷۶٫۸ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶بیتی

رم ۴۲۰۰ مگاهرتزی LPDDR5X

پهنای باند ۶۷٫۲ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶بیتی

رم ۴۲۰۰ مگاهرتزی LPDDR5X

پهنای باند ۶۷٫۲ گیگابایت‌برثانیه

ضبط و پخش ویدیو

8K30 / 4K120 10-bit H.265

4K60 10-bit H.265

8K30 / 4K120 10-bit H.265

اتصال بی‌سیم

بلوتوث ۵٫۴ و وای‌فای ۷

بلوتوث ۵٫۴ و وای‌فای ۷

بلوتوث ۵٫۳ و وای‌فای ۷

مودم

مودم X75

دانلود ۱۰٬۰۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۳۵۰۰ مگابیت‌برثانیه

مودم X63

دانلود ۵۰۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۳۵۰۰ مگابیت‌برثانیه

مودم X70

دانلود ۱۰٬۰۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۳۵۰۰ مگابیت‌برثانیه

فرآیند ساخت

۴نانومتری TSMC

۴نانومتری TSMC

۴نانومتری TSMC

کوالکام می‌گوید تراشه‌ی جدید تا ۱۵ درصد CPU سریع‌تر و ۴۵ درصد گرافیک قوی‌تری درمقایسه‌با نسل گذشته دارد و ۵ درصد هم بهینه‌تر از نسل گذشته عمل می‌کند.

عملکرد وان‌پلاس Ace 3V در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

وان‌پلاس Ace 3V

Snapdragon 7+ Gen 3

۷۴٫۷

۹۰۷۱

۱۸۷۷

۴۸۷۰

۶۰

۴۹

پوکو X6 پرو

(Performance Mode)

Dimensity 8300-Ultra

۱۶۷

۴۸۷۹

۱۳۹۷

۴۳۹۳

۶۳

۵۲

پوکو F5

Snapdragon 7+ Gen 2

۷۵٫۸

۳۳۶۳

۱۶۰۴

۴۲۷۸

۴۸

۳۶

شیائومی 13T

Dimensity 8200-Ultra

۹۲٫۶

۳۳۸۱

۱۱۱۶

۳۸۳۲

۳۶

۲۹

ناتینگ فون ۲

Snapdragon 8+ Gen 1

۱۵۵

۶۷۴۶

۱۴۱۶

۳۹۵۹

۶۰

۵۱

گلکسی S23 FE

Exynos 2200

۸۷٫۹۳

۹۸۷۴

۱۶۰۸

۴۰۱۴

۵۵

۳۸

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در جدول بنچمارک‌ها مشاهده می‌کنید که Ace 3V به‌راحتی می‌تواند با اختلافی غیرقابل چشم‌پوشی، رقیب قدرتمندی مانند گلکسی S23 FE را پشت سر بگذارد؛ در برخی از تست‌ها شکاف بین دو گوشی‌ به محدوده‌ی ۳۰ درصد هم می‌رسد. به‌لطف شاهکار کوالکام، وان‌پلاس Ace 3V به‌راحتی پوکو X6 پرو را هم به عنوان یکی از بهترین میان‌رده‌های حال‌حاضر بازار پشت سر می‌گذارد، هرچند که نباید قیمت کمتر گوشی پوکو را از یاد ببریم.

اپلیکیشن game engine در وان‌ پلاس ace 3v

در شرایط واقعی و حین اجرای بازی‌ها هم می‌توانیم اثرات استفاده از تراشه‌ای فوق‌العاده را ببینیم؛ برای مثال وارزون که همیشه گوشی‌ها را دچار چالش می‌کند، روی پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی با نرخ پایدار ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌شود؛ با بالاتر بردن تنظیمات هم گوشی با مشکل خاصی روبه‌رو نمی‌شود و می‌تواند نرخ پایدار ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه را تضمین کند. در Call of Duty Mobile اوضاع بهتر هم می‌شود و می‌توانید این بازی را با بالاترین تنظیمات گرافیکی ممکن، بدون داغ‌شدن، لگ‌زدن یا افت فریم، با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه روی گوشی اجرا کنید.

اجرای بازی genshin impact روی وان‌ پلاس ace 3v
اجرای بازی کال آف دیوتی موبایل روی وان‌ پلاس ace 3v

وان‌پلاس می‌گوید در گوشی Ace 3V از سیستم خنک‌کننده‌‌ی محفظه‌ی بخاری به‌نام Tiangong در سطح تجهیزات هوافضا استفاده می‌کند. چینی‌ها می‌گویند سیستم خنک‌کننده‌ی پیشرفته‌شان از چرخه‌ی دوگانه‌ی انتقال حرارت، سیستم هوارسان Laval، گرافیت و ژل رسانا بهره می‌برد و با سطح انتقال حرارت به‌مساحت ۹۱۴۰ میلی‌متر مربع تا ۴۰۰ درصد بهتر از سیستم‌های محفظه‌های بخار عادی، حرارت را انتقال می‌دهد تا کاربر بدون ترس از داغ‌شدن گوشی، پیوسته از کار کردن با آن لذت ببرد.

اپلیکیشن game engine در وان‌ پلاس ace 3v

انتظار داشتیم تا وان‌پلاس Ace 3V با سیستم خنک‌کننده‌ی پیشرفته‌اش عملکرد پایداری در بازی‌های سنگین داشته باشد؛ اما Genshin Impact این گوشی را به دردسر می‌اندازد؛ هرچند که بازی همچنان با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌شود؛ اما پس‌از چند دقیقه بازی‌کردن، دمای دستگاه به حدود ۵۰ درجه‌ی سلسیوس نزدیک می‌شود که اصلا خبر خوبی نیست. شاید بخشی از داغ‌شدن بیش‌از حد گوشی به ColorOS ارتباط داشته باشد؛ در هر صورت منتظر آمدن نورد ۴ به دفتر زومیت می‌مانیم.

وان‌پلاس Ace 3V در تست پایداری عملکرد زومیت و شرایطی که پردازش گرافیکی سنگینی را به‌مدت ۲۰ دقیقه انجام می‌دهد، با پایداری ۸۰ درصدی، در طولانی‌مدت، حتی از دستگاه قدرتمندتری همچون موتورولا اج ۵۰ اولترا نیز عملکرد بهتری را به‌نمایش می‌گذارد؛ اما بهای چنین عملکرد پایداری، دمای بسیار بالای ۴۵ درجه‌ی سلسیوس در طول آزمون پایداری عملکرد بود.

پایداری عملکرد وان‌پلاس Ace 3V

وان‌پلاس گوشی میان‌رده‌ی Ace 3V را در چند پیکربندی عرضه می‌کند؛ فضای ذخیره‌سازی گوشی در حالت پایه ۲۵۶ گیگابایت انتخاب شده و امکان انتخاب نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی هم در دسترس کاربران قرار گرفته است. برای رم هم حق انتخاب بین ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت را خواهید داشت؛ نکته‌ی مثبت اینکه گوشی از حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 4.0 بهره می‌برد که نرخ خواندن و نوشتن بسیار بالایی را ارائه می‌دهد.

سرعت فضای ذخیره‌سازی وان‌پلاس Ace 3V درمقایسه با پرچم‌داران

مدل گوشی

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

وان‌پلاس Ace 3V

۲۴۳۸ مگابایت‌برثانیه

۱۱۳۵ مگابایت‌برثانیه

اج ۵۰ اولترا

۱۱۱۳ مگابایت‌برثانیه

۱۲۹۰ مگابایت‌برثانیه

گلکسی S24 اولترا

۲۴۷۳ مگابایت‌برثانیه

۱۴۷۱ مگابایت‌برثانیه

آیفون ۱۵ پرو مکس

۱۶۵۱ مگابایت‌برثانیه

۱۳۴۳ مگابایت‌برثانیه

گلکسی S23 اولترا

۱۷۰۱ مگابایت‌برثانیه

۸۹۲ مگابایت‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

وان‌پلاس Ace 3V از باتری ۵۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای تأمین انرژی موردنیازش استفاده می‌کند؛ بنابراین ظرفیت آن ۱۰۰۰ میلی‌آمپرساعت بیشتر از رقیبی همچون گلکسی S23 FE است. آیا میان‌رده‌ی وان‌پلاس می‌تواند با چنین باتری حجیمی، دستگاه‌های دیگر را از پیش‌رو بردارد؟ خود چینی‌ها معتقدند که ظرفیت بالای باتری در کنار سیستم مدیریت هوشمند مصرف انرژی، شارژدهی گوشی را به ۱٫۸۶ روز (نزدیک به ۲ روز) می‌رساند.

عمر باتری وان‌پلاس Ace 3V دربرابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

وان‌پلاس Ace 3V

۶٫۷۴ اینچ

۲۷۷۲ × ۱۲۴۰ پیکسل

۵۵۰۰

۲۲:۳۰

۱۱:۰۰

پوکو X6 پرو

۶٫۶۷ اینچ

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰:۰۰

۱۲:۳۵

پوکو F5

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۲:۵۵

شیائومی 13T

۶٫۶۷ اینچ

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۰۰

۱۰:۴۳

گلکسی S23 FE

۶٫۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

--

۹:۱۱

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در تست پخش ویدیوی زومیت، وان‌پلاس Ace 3V‌ موفق به ثبت رکورد ۲۲:۳۰ ساعت شد که عدد بدی نیست و بالاتر از رقیب بسیار قدر و به‌شدت ارزان‌قیمت‌تر پوکو X6 پرو قرار می‌گیرد؛ اما در تست کاربری روزمره Ace 3V نتوانست رکوردی بهتر از حدود ۱۱ ساعت به جای بگذارد. این عدد تا همین‌جا هم رکورد بهتری نسبت به گلکسی S23 FE به‌حساب می‌آید؛ اما بعید است بتوان به گوشی با عملکرد نرم‌افزاری غیرقابل اعتمادی مانند Ace 3V دل خوش کرد. شاید تنها نکته‌ی مثبت درباره‌ی باتری، آداپتور ۱۰۰ وات همراه گوشی باشد که در کمتر از ۳۰ دقیقه، باتری را به‌طور کامل شارژ می‌کند.

دوربین دوگانه با ماژول اصلی کارآمد

وان‌پلاس در انتخاب قطعات دوربین ریسک نکرده و سراغ بهترین تولیدکننده رفته است. Ace 3V از دوربین وایدِ ۵۰ و اولتراوایدِ ۸مگاپیکسلی بهره می‌برد که هر دو ماژول از حسگر ساخت سونی استفاده می‌کنند. در جدول زیر می‌توانید جزئیات سخت‌افزاری هر سه دوربین گوشی را مشاهده کنید:

دوربین

حسگر

لنز

قابلیت‌ها

دوربین واید (اصلی)

۵۰ مگاپیکسل IMX882 سونی

ابعاد 1/1.95 اینچ

پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز

۲۶ میلی‌متر

دیافراگم f/1.8

لرزش‌گیر اپتیکال

عکاسی ۱۲٫۵ و ۵۰مگاپیکسلی

فیلم‌برداری 4K60

دوربین اولتراواید

۸ مگاپیکسل IMX335 سونی

ابعاد 1/4.0 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتر

۱۶ میلی‌متر

دیافراگم f/2.2

فاقد لرزش‌گیر

عکاسی ۸ مگاپیکسل

فیلم‌برداری 1080p30

دوربین سلفی

۱۶ مگاپیکسل IMX471 سونی

ابعاد 1/3.0 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز

۲۴ میلی‌متر

دیافراگم f/2.4

فاقد لرزش‌گیر اپتیکال

فیلم‌برداری 1080p30

حسگر ۵۰مگاپیکسلی دوربین اصلی وان‌پلاس Ace 3V حدود ۳۶ درصد کوچک‌تر از نمونه‌ی ۵۰مگاپیکسلی به‌کاررفته در گلکسی S23 FE است؛ بنابراین با توجه به جذب کمتر نور از سوی حسگر، روی کاغذ، احتمالا میان‌رده‌ی قدرتمند وان‌پلاس تجربه‌ی عکاسی ضعیف‌تری به‌نمایش بگذارد؛ اما باید توجه داشت که الگوریتم پردازش تصویر هم تأثیر پررنگی روی کیفیت عکس‌های خروجی گوشی‌های هوشمند دارد.

عکاسی با وان‌ پلاس ace 3v

عملکرد دوربین اصلی

دوربین اصلی در شرایط نوری مناسب تصاویر بسیار باکیفیتی ثبت می‌کند. جزئیات به‌خوبی در تصاویر دیده می‌شوند و گستره‌ی دینامیکی مناسب در کنار تصاویر کاملا شارپ، مجموعه‌ای بدون اشکال تولید می‌کنند. تقریبا از نویز خبری نیست، رنگ‌ها بسیار به شرایط واقعی نزدیک هستند و کنتراست بالایی را هم در عکس‌ها شاهد هستیم.

عکس‌های دوربین اصلی در روز

نمونه عکس وان پلاس ace 3v از گل های کوچک نارنجی در باغچه ای سرسبز
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از درختان و بوته های سبز با پس زمینه آسمان آبی
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از چند درخت روبروی نمای یک ساختان آجری با پس زمینه آسمان آبی
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از نمای یک ساختمان سنگی و برگ های سبز یک گل زینتی روی لبه ساختمان
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از محیط بازی کودکان در یک پارک با تاب و سرسره رنگارنگ و چمن مصنوعی
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از یک دفتر کار با یک دیوار سبز رنگ و کاناپه مشکی و یک گلدان با برگ های سبز

عکس‌های دوربین اصلی در شب

نمونه عکس وان پلاس ace 3v از چند بلوک آپارتمان در شب
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از یک پیاده رو با دو ردیف درخت در اطراف در شب
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از فضای باز با چند بلوک آپارتمان در انتهای تصویر در شب
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از یک گلدان با گل های آفتاب گردان در یک اتاق تاریک
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از یک گلدان و چند المان رنگی در یک دفتر کار با دیوار قرمز
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از یک چراغ تزئینی و یک گلدان با برگ های سبز در دفتر کاری با دیوار سبز

در شرایط نوری ضعیف و هنگام عکاسی در شب، Ace 3V عملکرد رضایت‌بخشی به‌نمایش می‌گذارد؛ تصاویر مصنوعی نیستند، جزئیات به‌خوبی در عکس‌ها حفظ می‌شود و آثار پردازش‌های ثانویه که معمولا باعث ایجاد اثرات آبرنگی یا شارپی غیرطبیعی میشوند، به‌ندرت به‌چشم می‌خورند. سطح نویز به‌خوبی در عکس‌ها کنترل می‌شود و گستره‌ی دینامیکی وسیعی را هم شاهد هستیم.

عملکرد دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید ۸مگاپیکسلی اصولا قرار نیست مسئولیت سنگینی به دوش بکشد؛ اما در شرایط نوری مناسب می‌تواند عکس‌های نسبتا باکیفیت ثبت کند. رنگ‌ها همچنان دقیق هستند و تضاد بین نقاط تیره و روشن عکس هم به‌خوبی دیده می‌شود؛ اما جزئیات مطابق انتظار در سطح عکس‌های دوربین اصلی نیست.

عکس‌های دوربین اولتراواید در روز

نمونه عکس وان پلاس ace 3v از یک پارک با درختان و بوته های سبز با پس زمینه آسمان آبی
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از محل بازی کودکان در پارک با تاب و سرسره و چمن مصنوعی
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از یک پارک در روز با سرسره رنگارنگ و آسمان آبی
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از درختان و درختچه های سبز در یک پارک

عکس‌های دوربین اولتراواید در شب

نمونه عکس وان پلاس ace 3v از فضای باز جلوی یک بلوک آپارتمانی در شب
نمونه عکس وان پلاس ace 3v از پیاده رو با دو ردیف درخت در اطراف در شب

مشکل اصلی زمانی به‌وجود می‌آید که بخواهید با دوربین اولتراواید در شرایط نوری ضعیف عکاسی کنید. به جز نویز که البته نمی‌توان ایراد چندانی به آن وارد کرد، برای داشتن عکسی شفاف باید چند ثانیه‌ای صبر کنید وگرنه با عکسی تار روبه‌رو خواهید شد و اگر سوژه از کادرتان خارج شود، شاید شانس گرفتن عکس مجدد را نداشته باشید.

عملکرد دوربین سلفی

نمونه عکس سلفی با وان پلاس ace 3v در شب
نمونه عکس سلفی با وان پلاس ace 3v در شب

در رابطه با دوربین سلفی باید به یاد داشته باشید که چینی‌ها علاقه‌ی بسیار زیادی به افکت‌های زیبایی روی تصاویر دارند. در نتیجه با توجه به رام چین بودن Ace 3V شاید چندان نتوانید با عکس‌های سلفی این گوشی ارتباط برقرار کنید؛ البته امیدواریم در وان‌پلاس نورد ۴ شاهد استفاده از الگوریتم استانداردتری برای دوربین سلفی باشیم.

مقایسه دوربین وان‌پلاس Ace 3V با گلکسی A55

وان‌ پلاس ace 3v در کنار گلکسی a55

متأسفانه برای ارزیابی عملکرد دوربین Ace 3V در برابر رقبا، به گلکسی S23 FE دسترسی نداشتیم؛ بنابراین عکس‌های گوشی را در روز و شب با گلکسی A55، یکی از محبوب‌ترین و بهترین گوشی‌های بازار مقایسه کردیم.

نمونه عکس وان پلاس ace 3v از محیط بازی کودکان با تاب و سرسره و چمن مصنوعی
نمونه‌عکس دوربین اصلی وان‌پلاس Ace 3V
نمونه عکس گلکسی A55 از محیط بازی کودکان در پارک با تاب و سرسره و چمن مصنوعی
نمونه‌عکس دوربین اصلی گلکسی A55

کنتراست بالا و رنگ‌های زنده‌تر وان‌پلاس Ace 3V در همان نگاه نخست به عکس‌های گوشی درمقایسه‌با گلکسی A55 به‌چشم می‌آید. همین کنتراست بالا باعث می‌شود تا نمونه‌عکس وان‌پلاس از زمین بازی زیر، دراماتیک‌تر و چشم‌نوازتر به‌نظر برسد.

نمونه عکس وان پلاس ace 3v از درختان و درختچه های سبز در پارک در روز
نمونه‌عکس دوربین اصلی وان‌پلاس Ace 3V
نمونه عکس گلکسی A55 از درخت ها و درختچه های سبز در روز
نمونه‌عکس دوربین اصلی گلکسی A55
نمونه عکس کراپ شده وان پلاس ace 3v از برگ درختان
نمونه‌عکس کراپ‌شده‌ی وان‌پلاس Ace 3V
نمونه عکس کراپ شده گلکسی A55 از برگ درختان
نمونه‌عکس کراپ‌شده‌ی گلکسی A55

با دقت بیشتر می‌توان دید Ace 3V برای کاهش نویز کار بیشتری انجام داده و جزئیات را اندکی بیش ‌از A55 حذف کرده است. موضوع داشتن رنگ‌های گرم‌تر در عکس نمونه‌ی زیر هم کاملا به چشم می‌خورد. از نظر ثبت گستره‌ی دینامیکی می‌توان هر دو دستگاه را تقریبا در یک سطح در نظر گرفت.

نمونه عکس وان پلاس ace 3v از پیاده رو و درختان در اطراف پیاده رو در شب
نمونه‌عکس دوربین اصلی وان‌پلاس Ace 3V
نمونه عکس گلکسی A55 از یک پیاده رو با دو ردیف درخت در اطراف در شب
نمونه‌عکس دوربین اصلی گلکسی A55
نمونه عکس کراپ شده وان پلاس ace 3v از برگ درختان
نمونه‌عکس کراپ‌شده‌ی وان‌پلاس Ace 3V
نمونه عکس کراپ شده گلکسی A55 از برگ درختان
نمونه‌عکس کراپ‌شده‌ی گلکسی A55

کنتراست بالاتر و رنگ‌های غلیظ‌ترِ Ace 3V در عکاسی شب هم به چشم می‌آید؛ وان‌پلاس به‌لطف کنترل بهتر نور در مجاورت منابع مصنوعی نور، توانسته است جزئیات بیشتری را در عکس‌های نمونه‌ی زیر به‌نمایش بگذارد.

رابط کاربری ناپایدار با انبوهی از تبلیغات

وان‌پلاس Ace 3V از رابط کاربری ColorOS 14 برپایه‌ی اندروید ۱۴ استفاده می‌کند و به‌گفته‌ی شرکت سازنده قرار است تا سه سال به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را دریافت کند؛ بنابراین گوشی از نظر پشتیبانی نرم‌افزاری در سطحی پایین‌تر از رقبایش قرار می‌گیرد.

به جز Game Engine که درباره‌ی عملکرد آن در زمان اجرای بازی‌ها صحبت کردیم، رابط کاربری وان‌پلاس Ace 3V قابلیت‌های دیگری مانند AI Eraser برای ویرایش تصاویر با استفاده از هوش مصنوعی و دستیار هوشمند اختصاصی وان‌پلاس چینی موسوم به Xiaobu را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد که طبیعتا برای کاربران چینی توسعه داده شده است و کاربرد چندانی برای کاربران سایر نقاط جهان ندارد.

رابط کاربری coloros در وان‌ پلاس ace 3v
اپلیکیشن‌ های چینی در وان‌ پلاس ace 3v
دستیار هوشمند وان‌ پلاس ace 3v
دستیار هوشمند اختصاصی وان‌ پلاس ace 3v

با کنار گذاشتن انبوه تبلیغات و اپ‌های زائد که جزو جدایی‌ناپذیر گوشی‌هایی با رابط کاربری اختصاصی بازار چین است، مشکل اصلی ColorOS را می‌توان بهینه‌‌نبودنش دانست که هم در اجرای بازی‌های و تسک‌های سنگین و هم در عملکرد باتری، نقشی مخرب دارد؛ در طول بررسی وان‌پلاس Ac3 3V بارها و بارها با باگ‌های مختلفی مواجه شدیم و چندین‌بار هم گوشی از کار افتاد؛ به‌طوری که ناچار به راه‌اندازی مجدد دستگاه شدیم.

میان‌رده‌ای توانمند با رابط کاربری ناپایدار

وان‌پلاس Ace 3V گوشی شایسته‌ای است که با ضعف‌های نرم‌افزاری متعدد از رقابت تنگانگ میان‌رده‌ها جا می‌ماند؛ مدیران وان‌پلاس باید بهتر از هر شخص دیگری بدانند که شاید تراشه‌ی بسیار توانمند و نمایشگر عالی بتواند کاربرانی را که دوربین برایشان اولویتی ندارد، به خرید راضی کند؛ اما رابط کاربری غیربهینه، همه‌ی تلاش‌های شرکت برای ساخت میان‌رده‌ای آبرومند را به باد می‌دهد.

داغ‌شدن بیش از حد گوشی در تقریبا تمامی تسک‌های سنگین و حتی فعالیت‌های روزمره نکته‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت. در کنار ناپایداری نرم‌افزاری گوشی باید قیمت Ace 3V را هم در محاسباتمان در نظر بگیریم که به هیچ عنوان نمی‌تواند آن را در بازاری به شدت رقابتی سربلند کند.

نمای بدنه پشتی وان‌ پلاس ace 3v در محیط بیرونی

با بودجه‌ی موردنیاز برای خرید Ace 3V می‌توانید گوشی‌های بسیار توانمندی مانند شیائومی 13T پرو پیدا کنید و اگر روان‌بودن و پشتیبانی نرم‌افزاری جزو اولویت‌هایتان به‌حساب می‌آید، گلکسی S23 FE هم در دسترستان قرار دارد. پوکو X6 پرو را هم نباید فراموش کنیم که همچنان می‌توان آن را بهترین میان‌رده‌ی سال ۲۰۲۴ لقب داد که چه از نظر پردازشی، چه دوربین و چه نرم‌افزار، کم نقص و عالی عمل می‌کند.

با توجه به شرایط موجود، وان‌پلاس Ace 3V شانسی برای موفقیت ندارد و البته، مقصر اصلی این اتفاق مدیران وان‌پلاس هستند. شما چه دیدگاهی دارید؟ اگر Ace 3V با مشکلاتی همچون نرم‌افزار ناپایدار و داغ‌شدن بیش‌از حد، دست و پنجه نرم نمی‌کرد، به خریدش فکر می‌کردید یا سراغ دستگاه دیگری می‌رفتید؟

وان پلاس Ace 3V
پنل جلو و پشت گوشی موبایل وان پلاس OnePlus Ace 3V بنفش
پنل پشت و چینش دوربین گوشی موبایل وان پلاس OnePlus Ace 3V بنفش
سمت چپ پنل پشت گوشی موبایل وان پلاس OnePlus Ace 3V بنفش
سمت راست پنل پشت گوشی موبایل وان پلاس OnePlus Ace 3V بنفش
لبه های کناری گوشی موبایل وان پلاس OnePlus Ace 3V بنفش
6.74 اینچ
1240x2772 پیکسل
50/8 مگاپیکسل
سلفی 16 مگاپیکسل
12/16 گیگابایت رم
Snapdragon 7+ Gen 3
5500 میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع 100 وات
نکات مثبت
  • نمایشگر OLED چشم‌نواز ۱۰بیتی و ۱۲۰ هرتز
  • دوربین اصلی توانمند در روز و شب
  • تراشه‌‌ی بسیار قدرتمند و کارآمد
  • عرضه با آداپتور ۱۰۰واتی
نکات منفی
  • قیمت نه‌چندان رقابتی
  • نرم‌افزار پرباگ و ناپایدار
  • داغ‌شدن بیش‌از حد در عموم کاربری‌ها
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات