عکاسی با پیکسل ۹

بررسی پیکسل ۹؛ هوش زیبا، قلب ضعیف

سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
مطالعه 46 دقیقه
پیکسل ۹ مدرن‌تر و خوش‌دست‌تر از گذشته است و عکس‌های بهتری می‌گیرد؛ اما در ایران به‌خاطر قیمت نجومی‌اش باید با رقبایی تمام‌عیار مبارزه کند.
تبلیغات

وقتی گوگل در سال ۲۰۱۶ اولین گوشی پیکسل را با شباهت زیاد به آیفون ۶ اپل معرفی کرد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که غول نرم‌افزار و هوش مصنوعی، روزی بتواند امضای منحصربفرد خودش را در دنیای اسمارت‌فون‌ها داشته باشد. در بازاری که حتی به برندهای بزرگی همچون نوکیا، مایکروسافت و HTC هم رحم نمی‌کند، گوگل که هیچ‌وقت یک شرکت سخت‌افزار-محور نبوده، راه درازی را پیموده است تا سری پیکسل، به جایگاه امروزش برسد.

پیکسل ۹، از چند جهت گوشی منحصربفردی لقب می‌گیرد؛ برای اثبات این موضوع، حتی لازم نیست به شعار تبلیغاتی گوگل که می‌گوید «پیکسل ۹ پر از اولین‌ها است» ارجاع بدهیم. تنها با دیدن تغییرات ظاهری پیکسل ۹ نسبت به نسل قبل هم می‌توان فهمید که بعد از تحولات زیاد طی این ۹ سال، حالا پیله‌ی کرم ابریشم شکسته شده و پروانه‌ی زیبا و تکامل‌یافته‌ی گوگل به‌پرواز درآمده است؛ فکر می‌کنم سخت‌پسندترین همکارانم در دفتر زومیت هم در این مورد با من هم‌نظر باشند.

پیکسل ۹ از سوی فروشگاه نیک‌دیجی برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

بد نیست حالا که صبحت شعار تبلیغاتی گوگل را به‌میان کشیدم، اشاره کنم که اولین بودن پیکسل ۹ در جنبه‌های مختلف را نباید در مقایسه با رقبا تفسیر کنیم. گوگل مثل همیشه اصرار دارد به ما بفهماند که قصدش رقابت مستقیم و بی‌قیدوشرط با سایرین نیست، بلکه متر و معیارهایی برای خودش دارد که پیشرفت سالیانه‌اش را نسبت به آن می‌سنجد. پیکسل ۹ هم از همین قاعده و قانون پیروی می‌کند و واقعا در یک‌سری جنبه‌ها اولین است، اما فقط نسبت به نسل‌های قبلی خودش!

بررسی ویدیویی پیکسل ۹

تماشا در یوتیوب

به‌زیبایی یک خواب شیرین

پیکسل جزو آن گوشی‌هایی است که هیچ‌وقت در برخورد اول ناامیدتان نمی‌کند و می‌توانید مطمئن باشید تمام ذوق و شوقی که برای دیدن، در دست گرفتن و کار کردن با آن دارید، حتی ذره‌ای هم به‌هدر نخواهد رفت. برای همین هم بود که از همان مراسم معرفی سری پیکسل ۹ و به‌خصوص با دیدن تغییرات امیدبخش در طراحی گوشی‌های سال ۲۰۲۴ گوگل، برای ملاقات با آن‌ها لحظه‌شماری می‌کردم. پیکسل ۹ نه‌تنها ناامیدم نکرد، بلکه جادوی زبان طراحی مینیمال و مدرن گوگل را بیشتر از همیشه به‌یادم آورد.

پیکسل ۹ در برابر پیکسل ۸
زومیت

پیکسل ۹ برعکس پیشینیان‌اش، تقریبا در هیچ نقطه‌ای انحنا ندارد و به‌شدت حس‌وحال آیفون را تداعی می‌کند؛ اما این حس‌وحال فقط در حد الگوبرداری باقی می‌ماند و به‌هیچ‌وجه حس نمی‌کنید که گوگل چیزی را از روی دست کسی کپی کرده است. قائم‌مقام سخت‌افزاری گوگل اخیرا گفت که درصد کمی از کاربران از گوشی‌های سامسونگ به پیکسل مهاجرت می‌کنند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که تغییرات طراحی گوگل بیشتر قرار است کاربران آیفون را به این گذار، ترغیب و دلگرم کند.

فریم پیکسل ۸ در برابر پیکسل ۹
زومیت

حس‌وحال متفاوت پیکسل ۹ درمقایسه‌با پیکسل ۸، کاملا متوجهمان می‌کند که گوگل از چه «اولین‌هایی» صحبت کرده است؛ از بسته‌بندی در جعبه‌ی کاملا کاغذی و سازگار با محیط زیست بگیرید تا تخت شدن فریم، نمایشگر و پشت گوشی، در کنار برآمدگی دوربین کاملا فلزی که حالا دیگر سراسری هم نیست و به‌صورت یک بیضی کشیده، بخش کوچکی از مساحت عرضی گوشی را به‌خود اختصاص می‌دهد.

پیکسل ۹ در برابر آیفون ۱۳
زومیت

تمام تغییرات ریز و درشت طراحی پیکسل ۹، در کنار هم باعث می‌شوند که گوشی امسال گوگل به‌طرز محسوس و باورنکردنی‌ای خوش‌دست‌تر از پیکسل ۸ باشد. جالب اینکه پیکسل ۹ حدودا ۱۱ گرم سنگین‌تر از نسل قبلش است اما هنر طراحان گوگل باعث می‌شود احساس کنید که پیکسل ۹ حتی سبک‌تر هم به‌نظر می‌رسد.

طراحی دوربین پیکسل ۹ در برابر پیکسل ۸
زومیت

شاید نقشی که حذف نوار سراسری دوربین‌ها در مدل امسال بازی می‌کند، اینجا بیشتر از همیشه خود را نشان دهد؛ به‌خصوص اینکه حالا دیگر گوشی در دستتان به سمت ماژول‌های دوربین سنگینی نمی‌کند و اصطلاحا لنگر هم نمی‌اندازد تا تعادل وزنی مثال‌زدنی هم، به‌عنوان یک نقطه‌ی قوت دیگر در سیاهه‌ی افتخارات پیکسل ۹ عَلَم شود. بد نیست اشاره کنم که پیکسل ۹ نسبت به مدل پارسال ضخامت کمتری هم دارد تا بهتر در دست بنشیند.

تغییر مورد علاقه‌ی من در طراحی پیکسل ۹، قطعا از بین رفتن انحناها و البته سبک جدید برآمدگی دوربین‌ها است که با ادای دین به نسل‌های پیشین، میراث پیکسل‌ها را پخته‌تر و تکامل‌یافته‌تر به کاربران جدید و قدیم، ارائه می‌کند. برآمدگی دوربین بدون انحنای خاصی، روی بدنه جای دارد و جای‌گیری قرینه‌ی آن در عرض گوشی، باعث می‌شود کار کردن با پیکسل ۹ روی سطح، به لق خوردن آن منجر نشود.

صحبت کردن با پیکسل ۹
زومیت

رنگ‌بندی گوشی‌های پیکسل همیشه جزو نقاط قوت آن‌ها به‌حساب می‌آمد و به‌خصوص در سه نسل اخیر، به‌نحوی بازتابی از زبان طراحی Material You گوگل هم بود. امسال گوگل برای مدل پایه، رنگ‌های شجاعانه‌تری را انتخاب کرده است و علاوه‌بر رنگ مشکی (Obsidian) و کِرِم (Porcelain) که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت، رنگ‌های سبز روشن (Wintergreen) و گلبهی (Peony) هم برای خریداران خوش‌سلیقه در دسترس قرار دارند.

از آنجایی که رنگ کرم پیکسل ۹ اثرانگشت و چربی را روی سطح خود به‌وضوح نشان نمی‌داد، حدس می‌زنم رنگ‌های سبز و گلبهی نیز از این قاعده مستثنی نباشند اما در مورد رنگ مشکی، نمی‌توانم با اطمینان نظر بدهم.

کار با پیکسل ۹
زومیت

نمی‌دانم کسی که پیکسل ۹ می‌خرد، چطور می‌تواند به پوشاندن ترکیب رنگ‌های ملیح و هماهنگ بدنه زیر یک قاب محافظ زمخت رضایت دهد، اما برای کاربران شجاع‌تر (و البته برخوردارتر) که اعتقادی به قاب محافظ ندارند، وجود گواهی IP68 (مقاومت در برابر گردوغبار و غوطه‌وری در آب) در کنار محافظ گوریلا گلس ویکتوس ۲ روی نمایشگر و پنل پشت گوشی، قطعا دلگرم‌کننده خواهد بود.

نمایشگر پرنور؛ اما معمولی

باوجود بهبودهای رادیکال‌تر در بخش طراحی، پیشرفت‌ها در نمایشگر چندان انقلابی به‌نظر نمی‌رسند. نمایشگر پیکسل ۹ حالا ۰٫۱ اینچ از مدل پارسال بزرگ‌تر است و با ابعاد ۶٫۳ اینچ، فضای بیشتری از نمای جلوی گوشی را هم دربر می‌گیرد، یعنی حداقل روی کاغذ، حاشیه‌های کمتری نسبت به نسل قبل دارد. تراکم پیکسلی نمایشگر نیز باوجود افزایش ابعاد، کاهشی را تجربه نمی‌کند تا همچنان تصویر شارپ و شفاف و درخور نام پیکسل، دریافت کنیم.

پخش فیلم با پیکسل ۹
زومیت

بنابر ادعای گوگل، روشنایی نمایشگر پیکسل ۹ موقع پخش محتوای HDR به ۲۷۰۰ نیت می‌رسد، عددی که در اندازه‌گیری‌های ما هم به دست آمد و حدود ۵۰۰ نیت از نسل قبل بیشتر است. بدون پخش محتوای HDR و زیر نور خورشید هم روشنایی نمایشگر را ۲۲۰۰ نیت اندازه‌گیری کردیم که در یک کلام، عالی است.

عملکرد نمایشگر پیکسل ۹ در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پیکسل ۹

۱

۱۳۵۰

۲۷۷۰

(HDR)

۹۸٫۳ درصد

(Natural)

۱٫۷

۸۱٫۷ درصد

(Adaptive)

۳٫۴

--

--

پیکسل ۸

۲

۱۲۲۸

۲۲۰۰

(HDR)

۹۷٫۹ درصد

(Natural)

۰٫۸

۸۴٫۳ درصد

(Adaptive)

۲٫۸

۸۱٫۱ درصد

(Adaptive)

--

پیکسل ۸ پرو

۲٫۱۹

۱۱۶۵

۱۹۰۵

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۰

۹۸ درصد

(Adaptive)

۲٫۴

--

--

گلکسی S24 پلاس

۰٫۸

۵۸۷

۲۹۶۵

(HDR)

۹۵٫۶ درصد

(Natural)

۳٫۲

۸۳٫۳ درصد

(Vivid)

۴٫۶

۸۱٫۲ درصد

(Vivid)

--

گلکسی S24 اولترا

۰٫۷

۹۱۴

۲۶۳۵

(HDR)

۱۰۲ درصد

(Natural)

۳٫۵

۸۱٫۸ درصد

(Vivid)

۴٫۴

--

--

آیفون ۱۵ پرو

۲٫۲۱

۱۰۵۲

۱۹۴۷ (HDR)

۹۹٫۷

۱٫۰

--

--

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

تبدیل سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر اپتیکال به اولتراسونیک، مهم‌ترین تغییری است که پیکسل ۹ در بخش نمایشگر تجربه می‌کند. درواقع، گوشی به‌جای تاباندن نور برای تشخیص اثرانگشت، از پرتاب امواج صوتی برای این کار استفاده می‌کند. با چنین تغییری، دقت و سرعت حسگر اثرانگشت بهبود قابل توجهی نسبت به پیکسل ۸ داشته است و حالا دیگر بدون نیاز به جابه‌جایی چندباره‌ی انگشت یا تابیده شدن نور شدید، می‌توان به‌راحتی قفل گوشی را باز کرد.

پیشرفت‌های پیکسل ۹ در بخش نمایشگر به‌همین موارد خلاصه می‌شوند. متاسفانه امسال هم از عمق رنگ ۱۰ بیتی برای نمایشگر پیکسل ۹ خبری نیست و با همان نمایشگر ۸ بیتی طرف هستیم، بنابراین انتظار عجیب و غریبی از عملکرد رنگی نمایشگر نداریم. در صورتی که با این واقعیت به صلح برسیم، اعداد و ارقام و البته عملکرد تجربی نمایشگر را به‌صورت کلی مطلوب، اما بدون پیشرفت خاصی نسبت به نسل قبل ارزیابی می‌کنیم.

روشنایی نمایشگر پیکسل ۹
زومیت

در کنار نمایشگر، اسپیکرهای استریوی پیکسل ۹ نیز بهبود محسوسی را نسبت به نسل قبل تجربه نمی‌کنند؛ شاید بتوان گفت که اسپیکرهای پیکسل ۹ اندکی از نظر حجم صدا بهتر عمل ظاهر می‌شوند. صدایی که اسپیکرها تولید می‌کنند شفاف است، اما بیس در آهنگ‌ها اندکی خفه به‌گوش می‌رسد و کوبندگی لازم را ندارد.

گوگل امسال هم امتیاز پنل LTPO را فقط برای مدل‌های پرو، یعنی پیکسل ۹ پرو و پیکسل ۹ پرو XL در نظر گرفته است و همچنان نرخ نوسازی نمایشگر پیکسل ۹ تنها می‌تواند بین دو مقدار ۶۰ و ۱۲۰ هرتز تغییر کند، آن هم در صورتی که گزینه‌ی Smooth Display را در تنظیمات نمایشگر فعال کنید. نکته‌ی عجیب اینکه وقتی گوشی را از جعبه در می‌آورید و برای اولین‌بار روشن می‌کنید، به‌خاطر خاموش بودن گزینه‌ی Smooth Display به‌صورت پیش‌فرض، نمایشگر با نرخ ۶۰ هرتز به‌روزرسانی می‌شود و همین مسأله، اولین تجربه‌ی کار کردن با گوشی را با حس‌وحال نه‌چندان خوشایندی گره می‌زند.

نرم‌افزار مینیمال، تمیز و هوشمند

درست است که پیکسل ۹ در زمینه‌ی قدرت تراشه از تمام رقبای خود فرسنگ‌ها عقب است (اتفاقی که هم قابل‌انتظار بود، هم ناامید‌کننده)؛‌ اما در زمینه‌ی نر‌م‌افزار و تجربه‌ی کاربری از هیچ چیز دریغ نمی‌کند. اگر از طرفداران هوش مصنوعی باشید، گوگل جمنای به‌راحتی گوی رقابت را از دستان گلکسی AI و اپل اینتلیجنس می‌قاپد؛ اما حتی اگر اهمیتی هم به ابزارهای پرزرق‌وبرق هوش مصنوعی ندهید، تجربه‌ی کاربری پیکسل ۹ به‌همان دلپذیری، روانی و سرعتی است که از اندروید خالص انتظار داریم.

از‌‌‌آنجایی‌که پیکسل ۹ یکی‌دو ماه پیش از عرضه‌ی عمومی اندروید ۱۵ روانه‌ی بازار شد، مبتنی‌بر اندروید ۱۴ است که برای اولین‌بار با پیکسل ۸ آن را تجربه و بررسی کردیم؛ اتفاقی که اگر مثلا برای نسل جدید گوشی‌های آیفون می‌افتاد، به‌طرز ناخوشایندی ملال‌آور بود، اما در مورد گوشی گوگل با پیچش پیرنگی به‌نام Gemini AI همراه است تا پایان داستان از همان ابتدا لو نرود.

رابط کاربری پیکسل ۹
رابط کاربری پیکسل ۹
رابط کاربری پیکسل ۹
ساخت والپیپر هوش مصنوعی پیکسل ۹
ساخت والپیپر هوش مصنوعی پیکسل ۹
ساخت والپیپر هوش مصنوعی پیکسل ۹

جمنای AI پس از تلفیق با گوگل اسیستنت حالا همان‌ چیزی است که کاربران اکوسیستم اپل سال‌ها از سیری انتظار داشتند و بعید است حتی با اپل اینتلیجنس هم به آن برسند؛ یک دستیار صوتی که کاربردش از حد تنظیم‌کننده‌ی هشدار بیشتر باشد و واقعا حس «مکالمه‌ی دوطرفه» بین کاربر و دستگاه را که فیل شیلر در مراسم رونمایی از سیری درباره‌اش حرف می‌زد، منتقل کند. جمنای AI کاملا به این رویا جامه‌ی عمل نپوشانده و هنوز در مرحله‌ی تکمیل و توسعه به سر می‌برد، اما به‌شدت به آن نزدیک شده است.

با جمنای AI می‌توانید آشپزی کنید، ایمیل‌های چالشی بنویسید، پاسخ پرسش‌های وجودی‌تان را بیابید و در عرض چند ثانیه، استیکر و میم‌های خنده‌دار و تصاویر واقع‌گرایانه تولید کنید و حتی به زبان طبیعی و به سبک فیلم Her با گوشی خود مکالمه کنید...البته بسیار محدودتر از چیزی که گوگل ابتدا در ذهن داشت و به‌شرطی‌که به اینترنت وصل باشید و در مورد آخری، ماهی ۲۰دلار برای اشتراک Gemini Advanced پرداخت کنید.

جمنای  AI در پیکسل ۹
جمنای  AI در پیکسل ۹
جمنای  AI در پیکسل ۹

هوش مصنوعی در مرکز تجربه نرم‌افزاری پیکسل

گوگل با تراشه‌ی G4 پز واحدهای پردازش عصبی قدرتمند برای اجرای محلی قابلیت‌های هوش مصنوعی پیکسل را داد؛ اما در عمل، بسیاری از ابزارهای جمنای AI به اتصال اینترنت نیاز دارند و قدرت NPU صرفا در سرعت تولید نتایج خود را نشان می‌دهد. دلیلش هم عمدتا برمی‌گردد به ابزار ویرایش تصویر Reimagine که به‌‌واسطه‌ی مقاله‌ی روشنگرانه‌ی ورج یک روز پیش از عرضه‌ی سری پیکسل ۹، نزدیک بود برای گوگل حسابی دردسرساز شود.

قابلیت Reimagine پیکسل ۹ - نشست زمین
قابلیت Reimagine پیکسل ۹ - نشست زمین
قابلیت Reimagine پیکسل ۹ - تصادف
قابلیت Reimagine پیکسل ۹ - تصادف

تصاویری که تا چند وقت پیش می‌توانستید با Reimagine بسازید

قابلیت Reimagine که در ابزار ادیت تصاویر Photos پس از آپلود عکس در سرور گوگل دردسترس قرار می‌گیرد، اجازه می‌دهد با انتخاب بخشی از تصویر و تایپ عبارتی توصیفی، سوژه‌ای تولیدشده با هوش مصنوعی را به عکس اصلی اضافه کنید. این قابلیت ابتدا افسارگسیخته بود و تقریبا هر چیزی را که می‌خواستید، از جنازه‌های خون‌آلود گرفته تا سیل و فرونشست زمین را طوری به تصاویر اضافه می‌کرد که تشخیص واقعی‌نبودشان تقریبا غیرممکن بود؛ اما حالا گوگل برای این قابلیت لیست سیاه بلندبالایی در نظر گرفته که کارایی‌اش را به‌شدت محدود و طاقت‌فرسا کرده است. برای مثال، من نتوانستم به تصاویر بتمن یا ماه خونین اضافه کنم، چون لیست سیاه گوگل هر چیزی را که ذره‌ای به انسان، حوادث و کاراکترهای تحت مالکیت معنوی دیگر شرکت‌ها مربوط شود، مسدود کرده است.

عکس پیکسل ۹ - پارک
قابلیت Reimagine پیکسل ۹ - رود صورتی
عکس پیکسل ۹ - آسمان
قابلیت Reimagine پیکسل ۹ - راه شیری

تصاویری که اکنون می‌توانید با Reimagine بسازید

بااین‌حال، قابلیت Reimagine با تمام محدودیت‌هایش، گزینه‌ی سرراست‌تر و دردسترس‌تری از Sketch to Image گلکسی‌های جدید سامسونگ است که برای بهترین نتیجه، نیاز به استفاده از قلم دارد. نتایج هم گاهی فوق‌العاده است و گاهی خنده‌دار، اما زمانی‌که فوق‌العاده است، تشخیص واقعی‌نبودش واقعا سخت است.

گوگل، مولد تصویر جنجالی‌اش را به اپلیکیشن جدیدی به‌نام «Pixel Studio» آورده که به‌جای تولید تصاویر واقع‌گرایانه به‌سبک Reimagine، صرفا تصاویر کارتونی مربعی می‌سازد. در این اپلیکیشن می‌توانید از بین سبک‌های مختلف ازجمله کارتون سه‌بعدی، پوستر و حتی بازی‌های ویدیویی رترو انتخاب کنید و با پرامپت‌های دقیق و پرجزییات، در یک چشم‌برهم‌زدن، ایده‌های خلاقانه‌یتان را به تصویر درآورید. گوگل برای Pixel Studio هم فهرستی از کلمات ممنوعه درنظر گرفته که برای چک کردن آن‌ها باید به اینترنت متصل باشید.

اپلیکیشن Pixel Studio - پوستر اژدها
می‌توانید پرامپت‌های پیش‌فرض را تغییر دهید
اپلیکیشن Pixel Studio - وان پیس
در کمال تعجب، IP وان‌پیس جزو کلمات ممنوعه نیست
اپلیکیشن Pixel Studio - تنبل درختی
متاسفانه زبان فارسی پشتیبانی نمی‌شود

اپلیکیشن Pixel Screenshots هم همان چیزی است که ریکال مایکروسافت قرار بود باشد، اما به‌دلایل حریم شخصی شکست خورد. هر بار که با پیکسل ۹ اسکرین‌شات می‌گیرید، به‌طور خودکار به این اپ اضافه می‌شود. هر بار هم که دنبال اسکرین‌شات خاصی بودید، مثلا پسورد وای‌فای یا شماره پرواز یا بلیت سینما، کافی است همین عبارات را در اپلیکیشن سرچ کنید تا گوگل آن‌ها را به شما نشان دهد.

حیف که نمی‌توان به‌طور مستقیم از جمنای خواست اسکرین‌شات مدنظر را نشان دهد و باید هر بار سراغ خود اپلیکیشن بروید؛ اما احتمالا این قابلیت بعد از چند ماه استفاده از گوشی و ثبت خروارها اسکرین‌شات بیشتر کارایی داشته باشد تا یک هفته‌ای که برای بررسی در اختیارمان بود. درضمن، اگر از صفحه‌ی کروم اسکرین‌شات بگیرید، URL هم همراه با تصویر ذخیره می‌شود تا بتوانید بی‌دردسر وب‌سایت مدنظر را باز کنید.

اپلیکیشن Pixel Screenshots در پیکسل ۹
اسکرین‌شات‌ها به‌طور خودکار اضافه می‌شوند
اپلیکیشن Pixel Screenshots در پیکسل ۹
پیکسل اسکرین‌شات متادیتا را می‌خواند
اپلیکیشن Pixel Screenshots در پیکسل ۹
متن فارسی تصاویر برایش خوانا نیست

قابلیت Add Me در اپلیکیشن دوربین احتمالا بیشتر از هر ابزار هوش مصنوعی دیگری به کار آید. به‌کمک این قابلیت می‌توانید مشکل عکاس غایب از عکس‌ها را بدون نیاز به دست‌به‌دامن غریبه‌ها شدن حل کنید؛ به‌این‌صورت که ابتدا از گروه دوستان عکس می‌گیرید، بعد بدون اینکه قاب تصویر را تغییر دهید، گوشی را به فرد دیگری می‌سپارید و خودتان جای او را می‌گیرید تا تصویر دوم با حضور شما ثبت شود. سپس هوش مصنوعی پیکسل این دو عکس را با هم ترکیب می‌کند تا نتیجه‌ی نهایی، تصویری باشد که همه در آن حضور دارند.

قابلیت Add Me در پیکسل ۹
قابلیت Add Me در پیکسل ۹
قابلیت Add Me در پیکسل ۹

ترکیب دو عکس با ابزار Add Me در کسری از ثانیه انجام می‌شود

کار با Add Me فوق‌العاده آسان است و در محیط‌های پرنور و در شرایطی که ژست سوژه‌ها تغییر نکند، نتایج عالی از آب درمی‌آیند؛ هرچند حتی در بهترین تصاویر هم اگر زوم کنید و به جزییات دقت کنید، متوجه ایراداتی خواهید شد. بااین‌حال، Add Me به‌بهترین شکل قدرت واحدهای پردازش عصبی تراشه‌ی پیکسل را به‌رخ می‌کشد و دست‌کم در سناریوهای واقعی، ضعف عملکرد تراشه کمتر به‌ چشم می‌آید.

دوربین اولتراواید ارتقایافته؛ دوربین اصلی بی‌تغییر

بیایید قابلیت‌های رنگارنگ هوش مصنوعی را کنار بگذاریم و ببینیم عکس‌هایی که خود گوشی ثبت می‌کند، چه برای گفتن دارند؛ به‌ویژه که امسال دوربین اولتراواید ۱۲مگاپیکسلی چند نسل اخیر جای خود را به‌نمونه‌ی بزرگتری با حسگر ۴۸مگاپیکسلی داده است.

دوربین

حسگر

لنز

قابلیت‌ها

دوربین واید (اصلی)

۵۰ مگاپیکسل

ابعاد 1/1.31 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۲ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel

فوکوس خودکار لیزری

۲۴ میلی‌متر

دیافراگم f/1.68

لرزش‌گیر اپتیکال

عکاسی ۱۲٫۵ مگاپیکسل

فیلم‌برداری 4K60

دوربین اولتراواید

۴۸ مگاپیکسل

ابعاد 1/2.55 اینچ

پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز چندجهتی

۱۲ میلی‌متر

دیافراگم f/1.7

فاقد لرزش‌گیر

عکاسی ۱۲٫۵ مگاپیکسل

فیلم‌برداری 4K60

دوربین سلفی

۱۰٫۵ مگاپیکسل

ابعاد 1/3.1 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۲۲ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel

۲۱ میلی‌متر

دیافراگم f/2.2

فاقد لرزش‌گیر اپتیکال

عکاسی ۱۰ مگاپیکسل

فیلم‌برداری 4K60

جزئیات دوربین‌های پیکسل ۹ را می‌توانید در جدول بالا مشاهده کنید؛ متأسفانه دوربین اصلی تغییری تجربه نمی‌کند، کماکان از دوربین تله‌فوتو خبری نیست و دوربین سلفی هم حسگر ۴۲مگاپیکسلی غول‌پیکر پیکسل ۹ پرو را در دل ندارد.

عملکرد دوربین اصلی پیکسل ۹

دوربین ۵۰مگاپیکسلی پیکسل ۹ با اینکه هیچ پیشرفتی درمقایسه‌با نسل گذشته تجربه نمی‌کند؛ اما ابعاد حسگر آن با ماژول ۲۰۰مگاپیکسلی گلکسی S24 اولترا برابری می‌کند و از لنزی با دیافراگم یکسان بهره می‌برد؛ بنابراین روی کاغذ می‌توان گفت پرچم‌دار کامپکت و پایه‌ای گوگل توان رقابت با بهترین گوشی حال حاضر سامسونگ را دارد.

گالری عکس‌های دوربین اصلی در شب و روز

موتورسیکلت - دوربین اصلی پیکسل ۹ در روز
بالکنی پر از گلدان - دوربین اصلی پیکسل ۹ در روز
دوچرخه‌های زی‌رو - دوربین اصلی پیکسل ۹ در روز
ایستگاه اتوبوس کنار درختان - دوربین اصلی پیکسل ۹ در روز
جرثقیل - دوربین اصلی پیکسل ۹ در روز
ساختمان‌های خیابان پاکستان در تهران - دوربین اصلی پیکسل ۹ در روز
مناره مصلی پشت فنس - دوربین اصلی پیکسل ۹ در شب
زمین بازی کودک در شب - دوربین اصلی پیکسل ۹ در شب
چراغی در تاریکی پشت شاخه درخت - دوربین اصلی پیکسل ۹ در شب
گلدانی پر از گیاه در تاریکی - دوربین اصلی پیکسل ۹ در شب
ساختمان مصلی پشت فنس‌ها - دوربین اصلی پیکسل ۹ در شب
گل‌های درختی - دوربین اصلی پیکسل ۹ در شب

دوربین اصلی پیکسل ۹ همان حس‌وحال همیشگی عکس‌های پیکسل را انتقال می‌دهد؛ عکس‌هایی با کنتراست بالا، پرجزئیات، گستره‌ی دینامیکی وسیع، نویز اندک و رنگ‌های زنده که تماشایشان به‌وجدتان می‌آورد. عکس‌های ثبت‌شده در تاریکی هم با کمی افت جزئیات و سافت‌شدن از همین قاعده پیروی می‌کنند.

با اینکه از دوربین تله‌فوتو خبری نیست، به‌لطف ابعاد بزرگ حسگر دوربین اصلی و پردازش تصویر کارآمد گوگل، می‌توان روی کیفیت مناسب عکس‌ها حین بزرگ‌نمایی دیجیتال تا سقف ۲-۳ برابر هم حساب کرد.

مقایسه دوربین اصلی با نسل قبل و S24 اولترا

در عکس‌های زیر، بیش‌از هرچیز، اختلاف رنگ‌ها مشهود است؛ گلکسی S24 اولترا فاصله‌ی زیادی تا واقعیت دارد؛ درحالی‌که در وهله‌ی نخست، پیکسل ۸، سپس پیکسل ۹ به دنیای واقعی نزدیک‌تر هستند.

ساختمان با نمای سنگی - دوربین اصلی پیکسل ۹
دوربین اصلی پیکسل ۹
ساختمان با نمای سنگی - دوربین اصلی پیکسل ۸
دوربین اصلی پیکسل ۸
ساختمان با نمای سنگی - دوربین اصلی گلکسی اس ۲۴ اولترا
دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا

پیکسل‌ها بسیار طبیعی‌تر از گلکسی، نوردهی ناحیه‌ی روشن تصویر را کنترل کرده‌اند؛ به هاله‌ی نور در مجاورت برگ‌های درخت توجه کنید. جزئیات عکس‌های دو گوشی پیکسل تفاوت ناچیزی دارد.

در عکس‌های زیر باز هم رنگ‌های بسیار گرم گلکسی S24 اولترا و رنگ‌های طبیعی پیکسل‌ها را مشاهده می‌کنیم.

نیمکت سبز داخل پارک - دوربین اصلی پیکسل ۹
دوربین اصلی پیکسل ۹
نیمکت سبز داخل پارک - دوربین اصلی پیکسل ۸
دوربین اصلی پیکسل ۸
نیمکت سبز داخل پارک - دوربین اصلی اس ۲۴ اولترا
دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا
برش عکس پیکسل ۹ - ۱
برش عکس پیکسل ۹
برش عکس پیکسل ۸ - ۱
برش عکس پیکسل ۸
برش عکس اس ۲۴ اولترا - ۱
برش عکس گلکسی S24 اولترا

گستره‌ی دینامیکی وسیعی‌تری را هم از پیکسل‌ها شاهد هستیم. کنتراست بالاتر و اندکی جزئیات بالاتر، از جمله‌ی برتری‌های دیگر پیکسل ۹ است.

در عکس‌های زیر مشاهده می‌کنیم که پیکسل ۹ و پیکسل ۸ کنترل بهتری بر نوردهی داشته‌اند و برخلاف اس ۲۴ اولترا، در نواحی روشن تصویر، هاله‌ی نوری به‌وجود نیاورده‌اند.

زمین بازی کودک - دوربین پیکسل ۹
دوربین اصلی پیکسل ۹
زمین بازی کودک - دوربین پیکسل ۸
دوربین اصلی پیکسل ۸
زمین بازی کودک - دوربین اس ۲۴ اولترا
دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا
برش عکس پیکسل ۹ ۳
برش عکس پیکسل ۹
برش عکس پیکسل ۸ ۳
برش عکس پیکسل ۸
برش عکس اس ۲۳ اولترا ۳
برش عکس گلکسی S24 اولترا

به‌نظر می‌رسد که پیکسل ۹ به‌صورت جزئی موفق به حفظ جزئیات بیشتری در تصویر شده؛ درحالی‌که سطح نویز را بهتر از دو گوشی دیگر کنترل کرده است.

در عکس‌های زیر که در هوای تاریک ثبت شده‌اند، به‌وضوح مشاهده می‌کنیم که گلکسی S24 اولترا به زردی تمایل دارد؛ درحالی‌که پیکسل‌ها رنگ سفید خودرو را به‌درستی به‌تصویر کشیده‌اند.

خودرو آفرود سفید - دوربین پیکسل ۹ در تاریکی
دوربین اصلی پیکسل ۹
خودرو آفرود سفید - دوربین پیکسل ۸ در تاریکی
دوربین اصلی پیکسل ۸
خودرو آفرود سفید - دوربین اس ۲۴ اولترا در تاریکی
دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا
برش عکس پیکسل ۹ در تاریکی
برش عکس پیکسل ۹
برش عکس پیکسل ۸ در تاریکی
برش عکس پیکسل ۸
برش عکس اس ۲۴ اولترا در تاریکی
برش عکس گلکسی S24 اولترا

اگر به تصویر لاستیک خودرو دقت کنید، متوجه خواهید شد که جزئیات پیکسل ۹ بهتر از دو گوشی دیگر است.

عکس‌های زیر در تاریکی مطلق ثبت شده‌اند؛ با اینکه هر سه گوشی عملکرد بسیار خوبی در بازیابی جزئیات به‌نمایش گذاشته‌اند؛ اما گلکسی S24 اولترا وضعیت به‌مراتب بهتری دارد.

گل‌های درختی صورتی - دوربین پیکسل ۹ در تاریکی
دوربین اصلی پیکسل ۹
گل‌های درختی صورتی - دوربین پیکسل ۸ در تاریکی
دوربین اصلی پیکسل ۸
گل‌های درختی صورتی - دوربین اس ۲۴ اولترا در تاریکی
دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا
برش عکس پیکسل ۹ در تاریکی
برش عکس پیکسل ۹
برش عکس پیکسل ۸ در تاریکی
برش عکس پیکسل ۸
برش عکس اس ۲۴ اولترا در تاریکی
برش عکس گلکسی S24 اولترا

گذشته از برتری گلکسی S24 اولترا از نظر جزئیات، رنگ‌های آن از واقعیت دور است. پیکسل‌های گوگل رنگ‌ها را بسیار طبیعی ثبت کرده‌اند.

عملکرد دوربین اولتراواید پیکسل ۹

دوربین اولتراواید پیکسل ۹ پیشرفت خیره‌‌کننده‌ای درمقایسه‌با نسل قبل تجربه می‌کند؛ افزایش ۲۵درصدی مساحت سطح حسگر و بازتر شدن دیافراگم لنز که به افزایش ۶۷درصدی نور عبوری از داخل لنز می‌انجامد، روی کاغذ می‌تواند تجربه‌ی عکاسی این دوربین را متحول کند.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید در روز و شب

ساختمان با نمای سنگی - دوربین اولتراواید پیکسل ۹
زمین بازی کودک و سرسره - دوربین اولتراواید پیکسل ۹
ساختمان‌‌های خیابان پاکستان در تهران - دوربین اولتراواید پیکسل ۹
موتورسیکلت قرمز - دوربین اولتراواید پیکسل ۹
گل بنفش از نمای نزدیک - دوربین اولتراواید پیکسل ۹
گل صورتی از نمای نزدیک - دوربین اولتراواید پیکسل ۹
ساختمان‌هایی با نمای سنگی در تاریکی - دوربین اولتراواید پیکسل ۹
زمین بازی و سرسره در تاریکی - دوربین اولتراواید پیکسل ۹

دوربین اولتراواید پیکسل ۹ رفتار مشابهی با دوربین اصلی دارد؛ رنگ‌های جذاب و کنتراست بالا در تمامی عکس‌های اولتراواید به‌‌چشم می‌آید؛ جزئیات عکس‌ها تحسین‌برانگیز است؛ اما در سطحی پایین‌تر از دوربین اصلی قرار می‌گیرد. دوربین اولتراواید عکس‌های ماکرو جذابی هم به‌لطف قابلیت فوکوس خودکارش ثبت می‌کند.

مقایسه دوربین اولتراواید با نسل قبل و گلکسی S24 اولترا

در عکس‌های اولترواید زیر با نگاهی به درخت‌ها و سطح آسفالت متوجه خواهید شد که رنگ‌های پیکسل ۹ به گرمی گرایش دارد.

عکس اولتراواید پیکسل ۹
دوربین اولترواید پیکسل ۹
عکس اولتراواید پیکسل ۸
دوربین اولتراواید پیکسل ۸
عکس اولتراواید گلکسی اس ۲۴ اولترا
دوربین اولتراواید گلکسی S24 اولترا
برش عکس اولترواید پیکسل ۹
برش عکس پیکسل ۹
برش عکس اولترواید پیکسل ۸
برش عکس پیکسل ۸
برش عکس اولترواید گلکسی اس ۲۴ اولترا
برش عکس گلکسی S24 اولترا

با دقت روی نمای ساختمان در برش‌های ایجادشده از عکس‌ها متوجه می‌شویم که پیکسل ۹ جزئیات بیشتری را حفظ کرده است.

در عکس‌های ثبت‌شده در تاریکی بهتر می‌توان به کارآمدی دوربین اولتراواید پیکسل ۹ پی برد؛ رنگ‌ها دمای خنثایی دارند و به واقعیت نزدیک هستند.

ساختمان‌هایی با نمای سنگی در تاریکی - دوربین اولتراواید پیکسل ۹
دوربین اولترواید پیکسل ۹
عکس اولتراواید پیکسل ۸ در تاریکی
دوربین اولترواید پیکسل ۸
عکس اولتراواید گلکسی S24 اولترا در تاریکی
دوربین اولترواید گلکسی S24 اولترا
برش عکس اولتراواید پیکسل ۹
برش عکس پیکسل ۹
برش عکس اولتراواید پیکسل ۸
برش عکس پیکسل ۸
برش عکس اولتراواید اس ۲۴ اولترا
برش عکس گلکسی S24 اولترا

اگر به جزئیات گل‌ها و نقش‌ونگار روی نمای سنگی ساختمان‌ها دقت کنید، متوجه خواهید شد که سطح جزئیات پیکسل ۹ از دو گوشی دیگر بالاتر است.

عکاسی پرتره

با فقدان دوربین تله‌فوتو، پیکسل ۹ عکس‌های پرتره را با دوربین اصلی ثبت می‌کند؛ البته مانند گذشته، از عکس‌های پرتره‌ی یک‌برابری خبری نیست، پیکسل دو قاب کراپ‌شده‌ی ۱٫۵ و ۲برابری را برای عکاسی پرتره دراختیارتان می‌گذارد.

عکس پرتره ۱٫۵ برابری پیکسل ۹
عکس پرتره‌ی ۱٫۵برابری پیکسل ۹
عکس پرتره ۲ برابری پیکسل ۹
عکس پرتره‌ی ۲برابری پیکسل ۹

از آنجا که عکس‌های پرتره با ایجاد کراپ روی تصویر دوربین اصلی ثبت می‌شوند، جزئیات چندان بالایی را از چهره ثبت نمی‌کنند؛ اما رنگ‌ها با واقعیت هم‌خوانی دارد. تفکیک سوژه از پس‌زمینه هم گاهی دقیق و گاهی نه‌چندان دقیق صورت می‌گیرد.

عکاسی سلفی

حسگر و لنز دوربین سلفی پیکسل ۹ تفاوتی با نسل گذشته ندارد؛ بنابراین در شرایط برابر، رنگ‌ها، کنتراست و سطح جزئیات با پیکسل ۸ برابری می‌کند و این خبر بدی نیست؛ چراکه پیکسل ۹ عملکرد بسیار خوبی را در ثبت عکس‌های سلفی به‌نمایش می‌گذارد.

عکس سلفی پیکسل ۹
دوربین سلفی پیکسل ۹
عکس سلفی پیکسل ۸
دوربین سلفی پیکسل ۸
برش عکس سلفی پیکسل ۹
برش عکس پیکسل ۹‍
برش عکس سلفی پیکسل ۸
برش عکس پیکسل ۸

برتری پیکسل ۹ وقتی به‌چشم می‌آید که بدانیم دوربین سلفی این گوشی از فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد؛ بنابراین در عکس بالا گوشی توانسته است عکس به‌مراتب شارپ‌تری ثبت کند.

تراشه‌ای کم‌فروغ و پرحاشیه

چند سالی از تغییر استراتژی گوگل برای تولید تراشه‌های اختصاصی گوشی‌های هوشمندش می‌گذارد؛ سران مانتین‌ویو پس‌از پیکسل ۵ تصمیم گرفتند تا با پیش‌گرفتن استراتژی مشابه اپل و طراحی تراشه‌های اختصاصی برای پیکسل‌ها، ابتکار عمل را در یکپارچه‌سازی هرچه عمیق‌تر نرم‌افزار و سخت‌افزار به‌دست بگیرند؛ برنامه‌ی دشواری که تا به‌اینجای کار پیاده‌سازی چندان درخشانی نداشته است.

مشخصات فنی تراشه

مشخصات/تراشه

Snapdragon 8 Gen 3

Tensor G3

Tensor G4

پردازنده‌ی مرکزی

۱ هسته‌ی ۳٫۳ گیگاهرتزی Cortex-X4

۳ هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Cortex-A720

۲ هسته‌ی ۳٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A720

۲ هسته‌ی ۲٫۳ گیگاهرتزی Cortex-A520

۱۲ مگابایت کش سیستیم

۱ هسته‌ی ۲٫۹۱ گیگاهرتزی Cortex-X3

۴ هسته‌ی ۲٫۳۷ گیگاهرتزی Cortex-A715

۴ هسته‌ی ۱٫۷ گیگاهرتزی Cortex-A510

۱ هسته‌ی ۳٫۱ گیگاهرتزی Cortex-X4

۳ هسته‌ی ۲٫۶ گیگاهرتزی Cortex-A720

۴ هسته‌ی ۱٫۹۲ گیگاهرتزی Cortex-A520

گرافیک

واحد ۷۷۰ مگاهرتزی Adreno 750

رهگیری پرتو و نورپردازی سراسری

واحد ۸۹۰ مگاهرتزی Mali-G715 MP7

واحد ۹۴۰ مگاهرتزی Mali-G715 MP7

کنترلر حافظه

۴ کانال ۱۶بیتی

رم ۴۸۰۰ مگاهرتزی LPDDR5X

پهنای باند ۷۶٫۸ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶بیتی

رم ۴۲۰۰ مگاهرتزی LPDDR5X

پهنای باند ۶۷٫۲ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶بیتی

رم ۴۲۰۰ مگاهرتزی LPDDR5X

پهنای باند ۶۷٫۲ گیگابایت‌برثانیه

ضبط و پخش ویدیو

8K30 / 4K120 10-bit H.265

8K30 / 4K120 10-bit H.265

8K30 / 4K120 10-bit H.265

اتصال بی‌سیم

بلوتوث ۵٫۴ و وای‌فای ۷

بلوتوث ۵٫۴ و وای‌فای ۷

بلوتوث ۵٫۳ و وای‌فای ۷

مودم

مودم X75

دانلود ۱۰٬۰۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۳۵۰۰ مگابیت‌برثانیه

مودم Exynos 5300i

دانلود ۷۳۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۳۷۰۰ مگابیت‌برثانیه

مودم Exynos 5400

فرآیند ساخت

۴نانومتری TSMC

۴نانومتری سامسونگ

۴نانومتری سامسونگ

گوگل در راستای استراتژی قبلی‌اش، امسال پیکسل ۹ را با تراشه‌ی ۴نانومتری Tensor G4 روانه‌ی بازار کرد؛ تراشه‌ای که با به‌کارگیری هسته‌هایی مشابه اسنپدراگون ۸ نسل ۳، حداقل روی کاغذ امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد؛ اما در ادامه مشاهده می‌کنید که چه نبرد نابرابری با رقبای پرچم‌دار دیگر در پیش دارد.

بازی Call of Duty در پیکسل ۹
زومیت

گوگل می‌گوید پیکسل ۹ به‌لطف Tensor G4 سریع‌ترین عضو تاریخ پیکسل‌ها به‌شمار می‌آید؛ عنوانی که با توجه به سابقه‌ی نه‌چندان درخشان تنسورها، به‌ خودیِ خود، دستاورد چندان بزرگی به‌شمار نمی‌آید.

عملکرد پیکسل ۹ در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

پیکسل ۹

Tensor G4

--

۶۹۷۹

۱۷۱۰

۳۷۹۹

۶۵

۴۴

پیکسل ۸

Tensor G3

۱۳۱

۵۷۱۷

۱۵۹۵

۳۴۹۷

۶۷

۳۷

گلکسی S24

Exynos 2400

۲۴۲

۱۶۲۳۳

۲۱۴۸

۶۶۱۸

۶۴

۶۸

اج ۵۰ اولترا

Snapdragon 8s Gen 3

۱۲۷

۸۷۳۴

۱۹۳۳

۵۰۲۲

۶۵

۵۳

گلکسی S24 اولترا

Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy

۲۴۰

۱۷۰۱۲

۲۲۶۲

۷۰۰۵

۷۵

۸۱

شیائومی ۱۴ پرو

Snapdragon 8 Gen 3

۱۴۳

۱۶۶۶۱

۲۱۲۰

۶۶۶۸

۷۳

۸۲

آیفون ۱۵ پرو مکس

A17 Pro

۴۷۵

۲۷۵۰۳

۲۹۶۰

۷۳۳۹

۵۹

۴۶٫۸

گلکسی S23 اولترا

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۳۳

۹۱۱۵

۱۹۶۷

۵۰۹۷

۹۶

۷۰

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با نگاهی به بنچمارک‌ها، متوجه می‌شویم که Tensor G4 پیشرفت اندکی درمقایسه نسل گذشته تجربه می‌کند: حدود ۱۰ درصد پردازنده‌ی سریع‌تر و حدود ۲۰ درصد گرافیک قوی‌تر. بهبود ناچیز G4 درمقایسه‌با G3 به‌خودیِ خود ناامیدکننده است؛ اما مقایسه‌با رقبا بیش‌از پیش بر وخامت اوضاع می‌افزاید.

پیکسل ۹ درمقایسه‌با گلکسی S24، مدل پایه‌ی کهکشانی‌های سامسونگ با تراشه‌ی Exynos 2400 تا ۴۰ درصد قدرت پردازشی کمتر و تا ۳۵ درصد قدرت گرافیکی کمتری دارد. اگر مقایسه را تا تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ پیش ببریم، اختلاف‌ها به عدد اسفناک ۴۵ درصد می‌رسد.

قابلیت Circle to Search پیکسل ۹
زومیت

حتی اگر بخواهیم پیکسل ۹ را با پرچم‌داران سال گذشته‌ی سامسونگ با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ مقایسه کنیم، باز هم برتری با کهکشانی سامسونگ خواهد بود؛ G4 در برابر این تراشه تا ۲۵ درصد قدرت پردازشی کمتر و تا ۳۵ درصد قدرت گرافیکی کمتری ارائه می‌دهد.

عملکرد واحد پردازش عصبی پیکسل ۹ در برابر رقبا

گوشی/پارامترها

فریم‌ورک

واسطه

امتیاز دقت تک‌حسابی (FP32)

پیکسل ۹

TensorFlow Lite

NNAPI

۳۲۹

گلکسی S24 اولترا

TensorFlow Lite

NNAPI

۴۷۷

گلکسی S24

TensorFlow Lite

NNAPI

۳۱۶

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شاید بگویید که گوگل در طراحی تراشه‌ی Tensor G4 به‌دنبال ارتقای عملکرد هوش مصنوعی بوده است، نه کسب امتیاز بالاتر در بنچمارک‌های CPU و GPU؛ اما باید بدانید که تنسور حتی در پردازش‌های هوش مصنوعی به‌کمک واحد پردازش عصبی‌اش نیز ضعیف‌تر از Snapdragon 8 Gen 3 ظاهر می‌شود.

یکی از معدود نکات مثبت درباره‌ی پیکسل ۹ به حرارت کمتر بدنه حین انجام پردازش‌های سنگین بازمی‌گردد؛ برای ارزیابی وضعیت پیکسل ۹ دو تست ۲۰‌ دقیقه‌ای روی گوشی اجرا کردیم که یکی از آن‌ها CPU رو تحت‌فشار قرار می‌دهد و کاربری‌های سنگین و پرفشار را شبیه‌سازی می‌کند و دیگری در شرایطی شبیه به اجرای بازی‌های سنگین، پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) را تحت‌فشار می‌گذارد.

آزمون پایداری عملکرد CPU

همان‌طور که مشاهده می‌کنید پیکسل ۹ برای جلوگیری از داغ‌شدن بدنه، عملکرد CPU را بسیار شدیدتر از پیکسل ۸ محدود می‌کند؛ به‌طوری که پس‌از ۱۰ دقیقه عملکرد CPU تا ۵۰ درصد افت می‌کند؛ درحالی‌که پیکسل ۸ حتی پس از گذشت ۱۵ دقیقه، کماکان ۶۰ درصد عملکرد اولیه‌اش را ارائه می‌دهد.

تست استرس CPU پیکسل ۹
تست استرس پیکسل ۹
تست استرس CPU پیکسل ۸
تست استرس پیکسل ۸

با توجه به نتایج به‌دست‌آمده در تست‌ها و براساس تجربه‌ی شخصی من از پیکسل ۸، حین استفاده‌‌ی سنگین از پیکسل ۹؛ به‌عنوان مثال با اینترنت سیمکارت، VPN روشن و استفاده از اپلیکیشنی مانند «نشان»؛ به‌ویژه در روزهای گرم تابستان، احتمالا لگ و کُندی در رابط کاربری گوشی تجربه خواهید کرد.

آزمون پایداری عملکرد GPU

پیکسل ۹ در شرایطی‌که پردازش گرافیکی سنگینی انجام می‌دهد، به‌مراتب پایدارتر از دو گوشی پیکسل ۸ و گلکسی S24 عمل می‌کند؛ اما همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌کنید، پیکسل ۹ با وجود پایداری ۶۲درصدی، تست ۲۰دقیقه‌ای زومیت را با ۲۰ درصد عملکرد ضعیف‌تر از S24 به پایان می‌رساند.

تست استرس GPU پیکسل ۹

در تست پایداری عملکرد GPU، دمای بدنه‌ی پیکسل ۹ به حدود ۴۴ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد که به نسبت پرچم‌داران دیگر، دمای معقول‌تری به‌حساب می‌‌آید.

یکی از معدود نکته‌ها درباره‌ی پیکسل ۹، افزایش رم دستگاه از ۸ به ۱۲ گیگابایت است که بیشتر با هدف بهبود عملکرد دستگاه در پردازش‌های هوش مصنوعی صورت گرفته؛ اما به‌صورت تؤامان قابلیت‌های چندوظیفگی گوشی را نیز بهبود می‌دهد.

سرعت فضای ذخیره‌سازی پیکسل ۹ درمقایسه با رقبا

مدل گوشی

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

پیکسل ۹

۱۳۴۰ مگابایت‌برثانیه

۳۳۹ مگابایت‌برثانیه

پیکسل ۸

۱۴۷۲ مگابایت‌برثانیه

۲۵۵ مگابایت‌برثانیه

گلکسی S24 اولترا

۲۴۷۳ مگابایت‌برثانیه

۱۴۷۱ مگابایت‌برثانیه

گلکسی S24

۱۶۲۰ مگابایت‌برثانیه

۸۳۰ مگابایت‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

پیکسل ۹ مانند نسل قبل در دو نسخه‌ی ۱۲۸ و ۲۵۶گیگابایتی با فضای ذخیره‌سازی نسبتا قدیمی UFS 3.1 به‌فروش می‌رسد؛ برای دستگاهی پرچم‌دار که افزایش قیمت ۱۰۰دلاری تجربه می‌کند؛ فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸گیگابایتی ناراحت‌کننده است؛ به‌ویژه که هم سرعت بسیار پایینی دارد، هم از درگاه کارت حافظه برای ارتقای فضای ذخیره‌سازی خبری نیست.

ظرفیت باتری پیکسل ۹ با افزایش ۱۲۵میلی‌آمپرساعتی درمقایسه‌با نسل گذشته به ۴۷۰۰ میلی‌آمپرساعت رسیده است؛ بنابراین باتوجه به بهینه‌ترشدن تراشه، پرچم‌دار جدید گوگل شرایط بهبود شارژدهی را دارد.

عمر باتری پیکسل ۹ در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

پیکسل ۹

۶٫۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۴۲۴×۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۰۰

۱۸:۰۲

۱۴:۳۱

پیکسل ۸

۶٫۲ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۷۵

۱۶:۳۰

۱۲:۳۸

گلکسی S24

۶٫۲ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۲۷:۵۵

۱۲:۵۱

گلکسی S24 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۷:۴۱

۱۴:۰۵

شیائومی ۱۴ پرو

۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۲۰۰×۱۴۴۰ پیکسل

۴۸۸۰

۲۴:۳۵

۱۲:۰۳

آیفون ۱۵ پرو مکس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۹۶×۱۲۹۰ پیکسل

۴۴۴۱

۲۴:۴۳

--

گلکسی S23 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۴:۱۰

۱۲:۳۲

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

پیکسل ۹ در تست کاربری روزمره‌ی زومیت، حدود ۲ ساعت بیشتر از نسل گذشته و ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه بیشتر از گلکسی S24 دوام می‌آورد؛ اما کماکان در زمینه‌ی پخش ویدیو، به‌پای کهکشانی سامسونگ نمی‌رسد؛ موضوعی که تا حدود زیادی به LTPO-نبودن نمایشگر و پخش ویدیوها با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز بازمی‌گردد.

در جعبه‌ی پیکسل ۹ از آداپتور خبری نیست؛ اما این گوشی از فناوری شارژ سریع Power Delivery تا سقف ۲۷ وات پشتیبانی می‌کند. گوگل می‌گوید پرچم‌دار جدیدش با چنین شارژری ظرف ۳۰ دقیقه تا ۵۵ درصد شارژ می‌شود.

مقایسه با رقبا؛ جذاب و بدقیمت

اگر جایی غیر از ایران بودیم، احتمالا بررسی را بدین‌شکل تمام می‌کردیم: پیکسل ۹ رقیب کارآمدی برای گلکسی S24 است؛ بله، پردازنده‌ی ضعیف‌تری دارد و نمایشگرش LTPO نیست؛ اما هم بیشتر شارژ نگه می‌دارد، هم عکس‌های جذاب‌تر و باکیفیت‌تری می‌گیرد، هم تجربه‌ی نرم‌افزاری چشم‌نوازتری ارائه می‌دهد؛ حتی اگر اکنون کاربرِ پیکسل ۸ هستید، در طرح Trade-in گوگل شرکت کنید و با پرداخت ماهانه ۸ دلار، پیکسل ۹ بخرید؛ چون کم‌وبیش در هرزمینه‌ای بهتر ظاهر می‌شود.

مرور زومیت در پیکسل ۹
زومیت

در بازار ایران با شرایط متفاوتی روبه‌رو هستیم، پیکسل ۹ به‌طور مسافری وارد می‌شود و اکنون که بررسی را می‌نویسیم، مدل ۲۵۶ گیگابایتیاش با قیمت ۶۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد، این قیمت ۳۰ میلیون تومان بالاتر از پیکسل ۸ و ۱۰ میلیون تومان بالاتر از مدل پایه‌ی گلکسی S24 اولترا است؛ درحالی‌که نه درمقایسه‌با نسل قبل پیشرفت ۳۰ میلیون‌تومانی تجربه می‌کند، نه عملکرد و کارایی گلکسی را ارائه می‌دهد.

نظر شما چیست؟ چه امتیازی به پیکسل ۹ می‌دهید؟ بدون در نظر گرفتن قیمت، آیا سراغ آن می‌رفتید یا دستگاهی همچون گلکسی S24 را برمی‌گزیدید.

پیکسل 9 گوگل
پنل جلو و پشت گوشی موبایل پیکسل 9 گوگل صورتی / Google Pixel 9
پنل پشت و چینش دوربین گوشی موبایل پیکسل 9 گوگل صورتی / Google Pixel 9
لبه کناری گوشی موبایل پیکسل 9 گوگل صورتی / Google Pixel 9
پنل جلو و پشت گوشی موبایل پیکسل 9 گوگل سبز روشن / Google Pixel 9
پنل پشت و چینش دوربین گوشی موبایل پیکسل 9 گوگل سبز روشن / Google Pixel 9
6.3 اینچ
1080x2424 پیکسل
50/48 مگاپیکسل
سلفی 10.5 مگاپیکسل
12 گیگابایت رم
Google Tensor G4
4700 میلی‌آمپر ساعت
لیتیوم‌ یونی
نکات مثبت
  • نمایشگر بسیار پرنور
  • طراحی مدرن و جمع‌وجور
  • پشتیبانی نرم‌افزاری هفت‌ساله
  • تجربه‌ی عکاسی کم‌نقص در روز و شب
  • نرم‌افزار مینیمال با انبوهی از قابلیت‌های هوشمند
نکات منفی
  • قیمت نجومی در ایران
  • تراشه‌ی بسیار ضعیف‌تر از رقبا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات