نمای پشتی پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra

بررسی هواوی پیورا ۷۰ اولترا؛ پادشاه عکاسی موبایل

یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
مطالعه 44 دقیقه
پیورا ۷۰ اولترا چشمه‌ای از نوآوری‌های پرشمار هواوی در حوزه‌ی موبایل را به‌نمایش می‌گذارد؛ نوآوری‌هایی که اسیر محدودیت‌های اجباری و سنگینی شده‌اند.
تبلیغات

بررسی گوشی‌های هواوی همواره آه‌کشیدن‌هایی از سر حسرت و تأسف به‌همراه دارد؛ اصلا سرنوشت برند هواوی، باوجود فهرست نسبتا بلندبالایی از «اولین‌ها» و نوآوری‌های سخت‌افزاری (یا بهتر بگویم، دقیقا به همین‌خاطر) تأسف‌برانگیز است.

برندی که در سال ۲۰۲۰ برای مدت کوتاهی توانست با پایین‌کشیدن اپل و سامسونگ، به بزرگ‌ترین سازنده‌ی موبایل دنیا تبدیل شود، حالت شب را به دنیای عکاسی موبایل آورد، نخستین تراشه با NPU اختصاصی را توسعه داد، نخستین لنز پریسکوپی ۵ و ۱۰ برابری دوربین موبایل را ساخت، برای اولین بار حسگری با فیلتر رنگی Quad Bayer را در گوشی به‌کار برد و قابلیت عکاسی ماکرو با دوربین اولتراواید را برای نخستین‌بار با میت ۲۰ پرو ارائه داد، حالا به برندی تبدیل شده است که باوجود ادامه‌ی پیشرفت‌های سخت‌افزاری در حوزه‌ی عکاسی، نمی‌توان با وجدان راحت، خریدش را توصیه کرد؛ هم به‌خاطر نبود دسترسی بی‌دردسر به سرویس‌های گوگل، هم به‌خاطر تراشه‌ی ضعیف‌تر و هم به‌‌دلیل قیمت زیاد و توجیه‌ناپذیر درمقایسه‌با رقبا. 

بررسی ویدیویی پیورا ۷۰ اولترا

تماشا در یوتیوب

هواوی چند ماه پیش نام سری P را پس از ۱۲ سال به Pura و زبان طراحی را هم به چیزی که خودش «Vane Design» (طراحی پره‌ای) می‌نامد،‌ تغییر داد؛ البته تاکید بر «طراحی منحصربه‌فرد» و «دوربین پیشرفته» کماکان به قوت خود باقی مانده؛ پیورا ۷۰ اولین گوشی هواوی پس از ریبرند سری P است که مدل پایه، پرو، پرو پلاس و اولترا را در برمی‌گیرد؛ درحالی‌که هر چهار مدل از طراحی مشابه و تراشه‌ی ۷نانومتری اختصاصی هواوی استفاده می‌کنند، پیورا ۷۰ اولترا بیشتر به‌خاطر سیستم فوق‌پیشرفته‌ی دوربین، برچسب قیمتی حدودا ۱۴۰۰ دلاری را به دوش می‌کشد.

هواوی پیورا ۷۰ اولترا از سوی فروشگاه نیک‌دیجی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

پیورا ۷۰ اولترا با آن جزیره‌ی مثلثی پنل پشتی، ظاهر منحصر‌به‌فرد و گیرایی دارد و لنز دوربین اصلی‌اش با باز کردن اپ دوربین، با صدای بسیار خفیفی بیرون می‌آید و حس نوستالژیک دوربین‌های DSLR و کامپکت را تداعی می‌کند؛ اما برای رقابت مستقیم با غول‌های پرهیبتی چون گلکسی S24 اولترا و آیفون ۱۵ پرو مکس، تجربه‌ی شگفت‌انگیز عکاسی کافی نیست؛ به‌ویژه چون قامت پیورا ۷۰ اولترا زیر بار همان حسرت‌های همیشگی، خم شده است.

طراحی «پرّه‌ای» با دوربین بازشونده

چه طرفدار طراحی مینیمال باشید چه علاقه‌مند به طراحی‌‌های جسورانه‌تر، منحصر‌به‌فرد بودن ظاهر پیورا ۷۰ اولترا را نمی‌توان انکار کرد. هواوی از واژه‌ی «پیشرو در مُد» برای توصیف سری پیورا استفاده می‌کند و می‌گوید پیورا با درهم‌آمیختن مد و تکنولوژی، طراحی بی‌نظیر و نوآوارنه‌ای را به کاربران ارائه می‌دهد؛ توصیفی که از حق نگذریم، چندان دور از واقعیت نیست.

لوگوی XMage روی پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

اجازه بدهید توصیف ظاهر پرچم‌دار هواوی را از پنل پشتی شروع کنم؛ جایی‌که جنس چرم مصنوعی و بافت برجسته‌ با الگوی «ستاره‌ای» آن با رنگ‌های جذاب سبز، قهوه‌ای، سفید و مشکی هم حس‌وحال پریمیوم و آینده‌نگرانه‌ای دارد و هم گریپ فوق‌العاده تا بتوانید بی‌نیاز از کیس، از زیبایی گوشی لذت ببرید.

ستاره‌ی طراحی پیورا ۷۰ اولترا جزیره‌ی مثلثی و غول‌پیکر دوربین‌ها است که برای «به چالش کشیدن محدودیت‌های کنونی عکاسی با موبایل»، حتی از ماژول گوشی دوربین‌محور سونی اکسپریا ۱ مارک ۶، ابعاد بزرگ‌تر و چشم‌گیرتری دارد. برجسته‌ترین بخش دوربین‌ها هم بی‌شک، طراحی «پاپ‌آپ» دوربین اصلی است که برای تداعی حس‌وحال دوربین‌های کامپکت و DSLR، با باز کردن اپلیکیشن دوربین، با صدای مکانیکی دلنشین خفیفی بیرون می‌آید. دور لنز هم حلقه‌ی قرمزرنگی می‌بینیم که به‌نوعی ادای احترام به دوربین‌های DSLR کانن به‌حساب می‌آید و لوگوی XMAGE که هواوی دو سال پیش جایگزین لایکا کرد، در بخش فلزی زیر جزیره‌ی دوربین‌ها خودنمایی می‌کند.

مکانیزم دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

طراحی زرق‌وبرق‌دار پیورا ۷۰ اولترا صرفا جنبه‌ی زیبایی و نوستالژی ندارد؛ هواوی می‌گوید مکانیزم بازشونده‌ی لنز باعث شده ماژول دوربین از اندازه‌ی کنونی، بزرگ‌تر نشود؛ به‌علاوه، مقاومت این قطعه به‌حدی است که می‌تواند تا ۳۰۰هزار بازوبسته شدن را تاب بیاورد؛ یعنی چیزی حدود ۱۵۰ بار بازوبسته‌شدن به مدت ۵ سال. اگر هم گوشی از دستتان بیفتد، لنز برای جلوگیری از آسیب‌ به‌طور خودکار جمع می‌شود. به‌نظر می‌رسد چینی‌ها واقعا فکر همه‌چیز را کرده‌اند!‌

البته باید بگویم که دوربین‌های بازشونده‌ی گوشی، نوآوری هواوی نیستند و دو سال پیش، گوشی فانتوم X2 پرو همین مکانیزم را برای عکاسی پرتره و اوپو و ویوو هم برای دوربین‌های سلفی در نظر گرفته بودند؛ اما بی‌اغراق باید گفت پیورا ۷۰ اولترا تاکنون بهترین و زیباترین پیاده‌سازی این مکانیزم را داشته است. 

ضخامت برآمدگی دوربین پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
توزیع وزنی نامناسب پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
ماژول‌های دوربین پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
طراحی دوربین پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra

جدا از طراحی خاص پنل پشتی، باقی بدنه‌‌ی پیورا ۷۰ اولترا همان چیزی است که از یک گوشی پرچم‌دار لوکس انتظار داریم. فریم آلومینیومی و براق البته با انحنایی شبیه آیفون ۱۱، وزن ۲۲۶ گرم و معقول نسبت به ابعاد، گواهی IP68 برای مقاومت دربرابر گردوخاک و نفوذ آب در عمق ۲متری به‌مدت نیم ساعت، صفحه‌نمایش ۶٫۸ اینچی با حاشیه‌های فوق‌العاده باریک و انحنای ظریف در هر چهار ضلع و پوشیده از شیشه‌ی محافظ مخصوصی به‌نام «Crystal Armour Kunlun» که به‌گفته‌ی هواوی تا ۳۰۰درصد دربرابر خراش و ۱۰۰درصد دربرابر سقوط مقاوم‌تر از نسخه‌ی پایه و پروی گوشی است.

مانند هر گوشی دوربین‌محور دیگری، پیورا ۷۰ اولترا هم با آن سخت‌افزار خیره‌کننده‌ و جزیر‌ه‌ی غول‌پیکر دوربین‌هایش، چندان خوش‌دست نیست و به‌سمت پایین لنگر می‌اندازد. از سوی دیگر فریم فلزی گوشی اگرچه بسیار خوش‌ساخت است، با سطح انحنادارش، شباهت بسیاری به طراحی آیفون ۱۰ و ۱۱ دارد و چندان با ترند طراحی تخت این روزهای صنعت موبایل، همگام نیست.

نمای جلویی پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

خلاصه اینکه پیورا ۷۰ اولترا در زمینه‌ی طراحی و کیفیت ساخت کم نمی‌گذارد و در دست گرفتنش حس فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما چیزی که تجربه‌ی کار با این گوشی را واقعا لذت‌بخش می‌کند، دوربین شگفت‌انگیز آن است.

دوربین بی‌رقیب و شگفتی‌آفرین

پیورا ۷۰ اولترا دوربینی است که دست سرنوشت، قابلیت‌های تلفنی را هم بدان اضافه کرده است؛ پس بعید نیست که نیمی از نمای پشتی دستگاه در اختیار لنزهای بزرگ و کوچکی باشد که با آن فُرم عجیب و نامأنوس کنار هم چیده شده‌اند؛ در پس این لنزها، سخت‌افزار قدرتمند و مهندسی شگفت‌آوری قرار دارد که در ادامه درباره‌شان صحبت می‌کنیم.

دوربین

حسگر

لنز

قابلیت‌ها

دوربین واید (اصلی)

۵۰ مگاپیکسل IMX989 سونی

ابعاد 1.0 اینچ

پیکسل‌های ۱٫۲ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز

لرزش‌گیر اپتیکال سنسور-شیفت

۲۳‌ میلی‌متر

دیافراگم f/1.6-4.0

مکانیزم بازشونده

عکاسی ۱۲٫۵ و ۵۰ مگاپیکسل

فیلم‌برداری 4K60

موتور XD Motion برای عکاسی از سوژه‌هایی با سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت

دوربین تله‌فوتو

۵۰ مگاپیکسل

پیکسل‌های ۰٫۹۸ میکرومتر

فوکوس خودکار تشخیص فاز از فاصله‌ی ۵ سانتی‌متر

۹۰ میلی‌متر

دیافراگم f/2.1

لرزش‌گیر اپتیکال

عکاسی ۱۲٫۵ مگاپیکسل

بزرگ‌نمایی ۳٫۵برابری

عکاسی ماکرو

فیلم‌برداری 4K60

دوربین اولتراواید

۴۰ مگاپیکسل

پیکسل‌های ۰٫۸۳ میکرومتر

فوکوس خودکار

۱۳ میلی‌متر

دیافراگم f/2.2

فاقد لرزش‌گیر

عکاسی ۱۳ مگاپیکسل

عکاسی ماکرو

فیلم‌برداری 4K60

دوربین سلفی

۱۳ مگاپیکسل

پیکسل‌های ۱٫۲۳ میکرومتر

فوکوس خودکار

۱۸ میلی‌متر

دیافراگم f/2.4

فاقد لرزش‌گیر اپتیکال

عکاسی ۱۲٫۵ مگاپیکسل

فیلم‌برداری 4K60

متأسفانه جزئیات زیادی درباره‌ی حسگرهای هر دوربین در دسترس نیست و خود هواوی دسترسی اپ‌هایی همچون Device Info HW را محدوده کرده است؛ بنابراین غیر از مواردی مانند ابعاد پیکسل‌ها، اطلاعات چندانی را نمی‌توان درباره‌ی دوربین‌های پیورا ۷۰ اولترا استخراج کرد.

یکی از جالب‌توجه‌ترین ویژگی‌های پیورا ۷۰ اولترا به مکانیزم بازشونده‌ی دوربین اصلی بازمی‌گردد که براساس وعده‌ی چینی‌ها، می‌تواند تا ۳۰۰هزار چرخه‌ی باز و بسته‌شدن را دوام بیاورد. با هربار باز شدن اپ دوربین، مکانیزم دوربین اصلی باز می‌شود؛ بنابراین چنانچه روزانه ۱۵۰ بار به دوربین گوشی مراجعه کنید، روی کاغذ نباید تا ۵ سال مشکلی برایتان پیش بیاید. عجیب است که چینی‌ها با وجود چنین مکانیزمی، توانسته‌اند گواهی IP68 را برای گوشی‌شان دریافت کنند.

رابط کاربری دوربین پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

دقت کنید که مکانیزم بازشونده‌ی دوربین اصلی، فاصله‌ی کانونی لنز را افزایش نمی‌دهد؛ بلکه قطعات مربوط به دیافراگم متغیر را در دل خود جای داده است؛ دیافراگم بسته به شرایط نور محیطی به‌طور خودکار تنظیم می‌شود؛ اما در حالت Pro عکاسی می‌توان آن را روی ۹ حالت مختلف از بازترین حالت با دیافراگم f/1.6 تا بسته‌ترین حالت با دیافراگم f/4.0 تغییر داد؛ بنابراین دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا تا ۱۳ نور بیشتر از گلکسی S24 اولترا دریافت می‌کند.

تغییر دیافراگم به کاربر اجازه می‌دهد بسته به سوژه، هم عمق میدان اندک با بوکه‌ی طبیعی در اختیار داشته باشد (f/1.6)، هم عمق میدان وسیع برای آنکه داخل قاب عکاسی‌اش، سوژه‌های بیشتری را در فوکوس قرار دهد (f/4.0)؛ البته در حالت عکاسی خودکار، خودِ گوشی تصمیم می‌گیرد تا دیافراگم روی چه حالتی تنظیم شود، در تجربه‌ی ما، عمده‌ی عکس‌ها با f/2.0 ثبت می‌شدند.

عملکرد دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا

دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا عکس‌های شگفت‌انگیزی می‌گیرد؛ جزئیات بسیار بالایی از عکس بازیابی شده و نویز در سطح بسیار پایینی حفظ می‌شود، دمای رنگ‌ها عمدتا خنثی است و گستره‌ی دینامیکی وسیعی را هم در موقعیت‌های مختلف شاهد هستیم؛ اما شاید کنتراست عکس‌ها در حد پیکسل‌های گوگل نباشد.

گالری عکس‌های دوربین واید در روز و شب

هاموی در باغ کتاب تهران - دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
گنبد مصلای تهران - دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
پیکان سفید - دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
گبند مینا تهران - دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
بهزاد مرعشیان، مجری زومیت - دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
گل‌های درختی صورتی در تاریکی شب - دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
گلدانی بزرگ با گیاهان سبز - دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
چراغ‌های سقفی - دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
احسان جعفرزاده، گرافیست زومیت - دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
مجسمه دریاقلی سورانی سوار بر دوچرخه - دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
توب فوتبال روی چهارپایه - دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
هادی غنی‌زادگان، عکاس و فیلم‌بردار زومیت - دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا

ابعاد بسیار بزرگ حسگر، سیستم لرزش‌گیر پیشرفته‌ و قابلیت عکاسی با دیافراگم بسیار بازِ f/1.6 به دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا اجازه می‌دهد تا در تاریکی هم عالی ظاهر شود؛ گستره‌ی دینامیکی وسیع و رنگ‌های دقیق را در عکس‌های شب پیورا هم مشاهده می‌کنیم؛ هرچند که علاقه‌ی هواوی به پایین نگه‌داشتن سطح نویز، گاهی به از دست‌رفتن جزئیات ریز در عکس‌ها می‌انجامد.

هواوی از ابعاد بزرگ و رزولوشن ۵۰مگاپیکسلی حسگر دوربین اصلی نهایت استفاده را می‌برد و با ایجاد کراپ ۱۲٫۵مگاپیکسلی از میانه‌‌ی تصاویر فول‌سایز آن، عکس‌های ۲برابری جذاب و پروضوحی را هم ثبت می‌کند.

مقایسه دوربین پیورا ۷۰ اولترا با گلکسی S24 اولترا

برای آنکه بتوانیم عملکرد دوربین پیورا ۷۰ اولترا را با رقبا بسنجیم، چند نمونه‌عکس مقایسه‌ای در روشنی روز و تاریکی شب با این گوشی و گلکسی S24 اولترا، یکی از محبوب‌ترنی پرچم‌داران بازار ثبت کردیم.

در عکس‌های زیر هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی در ثبت رنگ آبی آسمان و سبزی درخت‌ها به‌نمایش گذاشته‌اند؛ البته گلکسی S24 اولترا با قابلیت Super HDR اطلاعات HDR عکس‌ها در نواحی روشن و تاریک ثبت می‌کند؛ بنابراین چنانچه در نمایشگری سازگار با این قابلیت [به‌عنوان مثال مک‌بوک یا خود گلکسی]، عکس‌ها را تماشا کنید، در عکس گلکسی، آسمان را روشن‌تر خواهید یافت.

دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا ۱
دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
دوربین اس۲۴ اولترا ۱
دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا
برش عکس دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
برش عکس پیورا ۷۰ اولترا
برش عکس دوربین اصلی اس۲۴ اولترا
برش عکس گلکسی S24 اولترا

اگر ذره‌بین را به‌دست بگیریم و بزرگ‌نمایی چندبرابری روی عکس‌ها انجام دهیم، متوجه خواهیم شد که رنگ‌ها در عکس پیورا خنثی‌تر و جزئیات آن بیشتر است.

در عکس‌های زیر سعی کردیم تا عملکرد پیورا ۷۰ اولترا در ثبت گستره‌ی دینامیکی و جزئیات محیط‌های سرپوشیده را با گلکسی S24 اولترا مقایسه کنیم. در همان نگاه نخست متوجه می‌شویم که این‌بار رنگ‌های پیورا گرم‌تر از گلکسی هستند؛ به‌عنوان یک روند تکراری، باید اشاره کنم که پیورا کنتراست پایین‌تری را ثبت می‌کند.

دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا ۲
دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا ۲
دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا
برش عکس پیورا ۷۰ اولترا
برش عکس پیورا ۷۰ اولترا
برش عکس اس۲۴ اولترا
برش عکس گلکسی S24 اولترا

در برش‌های بالا، مشخص است که پیورا ۷۰ اولترا از نظر جزئیات و گستره‌ی دینامیکی، دست بالاتر را دارد؛ اما توجه داشته باشید که بخشی از برتری پیورا در زمینه‌ی سطح جزئیات، به بسته‌تر بودن میدان دید آن بازمی‌گردد، درواقع برای اینکه به قاب یکسانی دست پیدا کنیم، باید روی عکس گلکسی، بزرگ‌نمایی بیشتری انجام دهیم.

در عکس‌های زیر که در تاریکی شب و با چراغ‌های کوچه ثبت شده‌اند، رنگ‌های گلکسی S24 اولترا طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسند؛ اما پیورا در زمینه‌ی گستره‌ی دینامیکی و بازیابی جزئیات از سایه‌ها دست بالاتر را دارد.

دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا در تاریکی ۱
دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
دوربین اس۲۴ اولترا در تاریکی ۱
دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا
برش عکس پیورا ۷۰ اولترا در تاریکی
برش عکس پیورا ۷۰ اولترا
برش عکس گلکسی S24 اولترا در تاریکی
برش عکس گلکسی S24 اولترا

با بزرگ‌نمایی عکس‌ها، متوجه می‌شویم که پیورا ۷۰ اولترا در زمینه‌ی بازیابی جزئیات ریز تصویر، دست بالاتر را دارد.

طبیعتا در سوژه‌ی زیر ثبت عکس‌ها با شرایط نوری دقیقا یکسان ممکن نبود؛ بنابراین نباید به جزئیات سطح بزرگراه توجه کرد؛ اما باز هم به‌وضوح می‌توان دید که پیورا که عکس روشن‌تر با گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تری را ثبت کرده است.

دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا در تاریکی ۲
دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
دوربین اس۲۴ اولترا در تاریکی ۲
دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا
برش عکس پیورا ۷۰ اولترا در تاریکی ۲
برش عکس پیورا ۷۰ اولترا
برش عکس اس۲۴ اولترا در تاریکی ۲
برش عکس گلکسی S24 اولترا

در برش‌های بالا، پُرواضح است که پیورا ۷۰ اولترا در مدیریت منابع نور، کنترل سطح نویز و ثبت جزئیات، دست بالاتر را درمقایسه‌با گلکسی S24 اولترا دارد.

عملکرد دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا

دوربین تله‌فوتوی پیورا ۷۰ اولترا عملکردی نزدیک به دوربین اصلی دارد؛ عکس‌های پرجزئیات و کم‌نویز را در نتایج دوربین تله‌فوتو شاهد هستیم. این دوربین در ثبت رنگ‌ها هم بسیار دقیق عمل می‌کند. دوربین در تاریکی نیز می‌درخشد و عکس‌هایی با جزئیات بالا، نویز اندک و رنگ‌هایی واقعی ثبت می‌کند.

گالری عکس‌های دوربین تله‌فوتو در روز و شب

محمدحسین معید‌فر، نویسنده زومیت - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
گنبد مصلای تهران - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
مجسمه شازده کوچولو - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
ملخ سبز - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
نمای داخل باغ کتاب - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
ماکت هواپیمای ملخی - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
ساختمان با نمای شیشه‌ای در تهران - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
ساختمان‌های خیابان پاکستان در تاریکی - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
گل‌های درختی صورتی در تاریکی - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
بهزاد مرعشیان، مجری زومیت - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
تابلویی روی دیوار - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
لوستری روشن در تاریکی - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا

هواوی با به‌کارگیری تکنیک مشابه دوربین اصلی و ایجاد کراپ از میانه‌ی تصویر فول‌سایز دوربین تله‌فوتو، عکس‌های ۱۲٫۵مگاپیکسلی با زوم ۲برابری درمقایسه‌‌با تصویر دوربین تله‌فوتو و ۷برابری درمقایسه‌با تصویر دوربین اصلی ثبت می‌کند، این عکس‌ها هم درست‌مانند عکس‌های اصلی بسیار پروضوح هستند.

در بزرگ‌نمایی‌های فراتر از ۷برابر، تکنیک‌هایی مانند پردازش تصویر و آپ‌اسکیل با هوش مصنوعی به‌کار گرفته می‌شود تا تصویر خروجی معقول باشد. این روش در بزرگ‌نمایی تا سطح ۱۰برابر هم کاربرد است؛ اما در سطوح بالاتر، به‌تدریج جزئیات مصنوعی و آبرنگی نمود می‌یابد.

گالری عکس‌های تله‌فوتو ماکرو

گل آفتابگردان از نمای نزدیک - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
گل نارنجی از نمای جانبی - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
شیشه کریستالی لوستر از نمای نزدیک - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
گل نارنجی از نمای نزدیک - دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
برش عکس ماکرو پیورا ۷۰ اولترا ۴
برش عکس ماکرو پیورا ۷۰ اولترا ۳
برش عکس ماکرو پیورا ۷۰ اولترا ۱
برش عکس ماکرو پیورا ۷۰ اولترا ۲

دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا از قابلیت تله‌فوتو ماکرو بهره می‌برد و می‌تواند از فاصله‌ی ۵سانتی‌متری روی سوژه فوکوس کند؛ بدین‌ترتیب می‌توان عکس‌های ماکرو فوق‌العاده باکیفیت و پرجزئیاتی را با این دوربین ثبت کرد که نمونه‌اش را در گوشی‌های دیگر بازار [حداقل بازار ایران] ندیده‌ایم.

عملکرد دوربین اولتراواید پیورا ۷۰ اولترا

دوربین اولتراواید ۴۰مگاپیکسلی پیورا ۷۰ اولترا اصولا باید با ترکیب هر ۴ پیکسل مجاور، عکس‌هایی با وضوح ۱۰مگاپیکسل ثبت کند؛ اما در نهایت با آپ‌اسکیل، عکس‌ها با وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسل ذخیره می‌شوند تا به‌نوعی با خروجی دو دوربین دیگر هماهنگ باشند.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید در روز و شب

باغ غذای تهران - دوربین اولتراواید پیورا ۷۰ اولترا
تراس دفتر زومیت - دوربین اولتراواید پیورا ۷۰ اولترا
ساختمان باغ کتاب تهران - دوربین اولتراواید پیورا ۷۰ اولترا
ساختمان‌های خیابان پاکستان تهران در تاریکی - دوربین اولتراواید پیورا ۷۰ اولترا

با توجه به میدان دید بسیار وسیع‌تر دوربین اولتراواید و ابعاد کوچک‌ترِ حسگرش، مطابق‌انتظار، جزئیات عکس‌ها هم‌پای دو دوربین دیگر نیست؛ اما رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی رضایتمان را جلب می‌کند؛ هرچند که در تاریکی شب با رفتار تهاجمی الگوریتم پردازش تصویر در زمینه‌ی حذف نویز، عکس‌های سافت و کم‌جزئیاتی را به نسبت دوربین‌های اصلی و تله‌فوتو شاهد هستیم.

عکس ماکرو دوربین اولتراواید در برابر تله‌فوتو

گل بنفش - عکس ماکرو دوربین اولتراواید پیورا ۷۰ اولترا
دوربین اولتراواید
گل بنفش - عکس ماکرو دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
دوربین تله‌فوتو

به‌لطف قابلیت فوکوس خودکار، دوربین اولتراواید پیورا ۷۰ اولترا هم می‌تواند عکس‌های ماکرو از فواصل نزدیک ثبت کند؛ اما ما سطح جزئیات، کیفیت تولید رنگ‌ها و حس‌وحال عکس‌ها با عمق میدان اندک دوربین تله‌فوتوماکرو را به عکس‌های ماکروی دوربین اولتراواید ترجیح می‌دهیم.

عکاسی پرتره با پیورا ۷۰ اولترا

پیورا ۷۰ اولترا با سه قاب 1x و 2x و 3.5x به‌ترتیب با دوربین‌های اصلی و تله‌فوتو، عکس‌های پرتره می‌گیرد. مطابق انتظار، دوربین تله‌فوتو، فُرم چهره و سر افراد را در طبیعی‌ترین شکل ممکن ثبت می‌کند؛ درحالی‌که عکس‌های پرتره با دوربین اصلی دِفُرمه به‌نظر می‌رسند.

عکس پرتره با دوربین اصلی پیورا ۷۰ اولترا
عکس پرتره‌ی 1x
عکس پرتره با دوربین تله‌فوتو پیورا ۷۰ اولترا
عکس پرتره‌ی 3.5x

عکس‌های پرتره جزئیات بسیار بالا و رنگ‌های جذابی دارند؛ اما گاهی تفکیک سوژه از پس‌زمینه با دقت بسیار پایینی انجام می‌شود؛ به‌عنوان مثال در عکس 1x بالا، گوش من به‌طور کامل ناپدید شده است!

عملکرد دوربین سلفی پیورا ۷۰ اولترا

هادی غنی‌زادگان، تدوین‌گر و فیلم‌بردار زومیت - دوربین سلفی پیورا ۷۰ اولترا
بهزاد مرعشیان، مجری زومیت - دوربین سلفی پیورا ۷۰ اولترا
هادی غنی‌زادگان، تدوین‌گر و فیلم‌بردار زومیت در تاریکی - دوربین سلفی پیورا ۷۰ اولترا

عکس‌های سلفی ۱۳مگاپیکسلی پیورا ۷۰ اولترا بسیار پرجزئیات هستند، رنگ‌ها را با دقت بالایی به‌نمایش می‌گذارند و گستره‌ی دینامیکی بسیار وسیعی را نیز پوشش می‌دهند، این موضوع در مورد تاریکی هم صدق می‌کند.

پیورا ۷۰ با تمام دوربین‌هایش فیلم‌برداری 4K تا سقف ۶۰فریم‌برثانیه انجام می‌دهد؛ رنگ‌های دقیق و گستره‌ی دینامیکی وسیع از جمله‌ی مشخصات این ویدیوها هستند؛ اما سطح جزئیات به‌مراتب پایین‌تر از رقبای پرچم‌دار دیگر است.

نمایشگر ۱۰بیتی چشم‌نواز

نمایشگر پیورا ۷۰ اولترا حداقل روی کاغذ، مشخصات فنی جذاب و درخور نام پرچمداری پریمیوم ارائه می‌کند. پیورا به نمایشگر ۶٫۸ اینچی OLED مجهز شده است و با لبه‌های خمیده، اندکی از پرچمداران سایر برندها متمایز می‌شود. نمایشگر تقریبا تمام نمای جلوی گوشی را به‌خود اختصاص می‌دهد و با وضوح ۱۲۶۰ × ۲۸۴۴ پیکسل، تراکم پیکسلی بسیار خوب ۴۶۰ پیکسل‌براینچ را ارائه می‌کند.

پخش فیلم با پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

مثل اکثر گوشی‌های هوشمند، پیورا ۷۰ اولترا هم برای کنترل روشنایی نمایشگر از تکنیک PWM استفاده می‌کند. برای اینکه سوسوزدن یا اصطلاحا «فلیکر» نمایشگر (که جزو نقاط ضعف تکنیک PWM به‌حساب می‌آید) به کمترین مقدار خود برسد و باعث آزار چشم کاربر و سردرد نشود، PWM با فرکانس ۱۴۴۰ هرتز اعمال می‌شود، مقداری که درک آن برای چشم انسان ممکن نیست.

با اتکا بر استاندارد نمایش تصاویر HDR، هواوی ادعا می‌کند که روشنایی نمایشگر می‌تواند تا ۲۵۰۰ نیت بالا برود. برای سنجش شدت روشنایی نمایشگر، طبق معمول همیشه، آزمایش‌های متداول زومیت را روی نمایشگر انجام دادیم.

مشکل نمایشگر پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
سوختگی پنل پیورا ۷۰ اولترا در ناحیه‌ای که حسگر نور محیطی قرار دارد.
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

زیر نور آفتاب و تجهیزات استودیویی زومیت، بیشترین روشنایی را ۱۵۰۰ نیت اندازه گرفتیم؛ در این آزمایش، نه‌تنها اسلایدر روشنایی به ۱۰۰ درصد نرسید، حسگر سنجش روشنایی محیطی هم نتوانست آزمایش‌ها را در صحت و سلامت به‌پایان برساند. درواقع به‌علت داغ شدن بیش‌ازحد حسگر، بخشی از پنل که روی آن قرار گرفته بود، دچار سایه‌ی دائمی شد و ردی همیشگی، در قسمت بالای نمایشگر به‌جای ماند.

عملکرد نمایشگر پیورا ۷۰ اولترا در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پیورا ۷۰ اولترا

۲٫۵

۷۴۰

۱۵۰۰

(HDR)

۹۹٫۷ درصد

(Natural)

۱٫۹

۷۹٫۷ درصد

(Vivid)

۵٫۳

--

--

موتورولا اج ۵۰ اولترا

۲٫۲

۵۰۰

۲۱۰۰

(HDR)

۹۷

درصد

(Natural)

۲٫۳

۹۷٫۸ درصد

(Vibrant)

۲٫۵

۹۳ درصد

(Vivid)

۴

اکسپریا ۱ مارک ۶

۲

۹۳۵

۲۲۸۰

(HDR)

۱۱۵٫۱ درصد

۴٫۸

--

--

--

--

شیائومی ۱۴ اولترا

۲

۸۶۰

۳۲۷۰

(HDR)

۹۸٫۵

درصد

(Original Color)

۳٫۱

۹۵٫۸

درصد

(Vivid)

۲٫۶

۹۲٫۵

درصد

(Saturated)

۳٫۹

گلکسی S24 اولترا

۰٫۷

۹۱۴

۲۶۳۵

(HDR)

۱۰۲ درصد

(Natural)

۳٫۵

۸۱٫۸ درصد

(Vivid)

۴٫۴

--

--

پیکسل ۸ پرو

۲٫۱۹

۱۱۶۵

۱۹۰۵

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۰

۹۸ درصد

(Adaptive)

۲٫۴

--

--

آیفون ۱۵ پرو مکس

۲٫۱۵

۱۰۴۱

۱۹۵۰ (HDR)

۹۹٫۷

۰٫۹

--

--

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

به‌لطف ۱۰بیتی‌بودن پنل، پیورا ۷۰ اولترا می‌تواند یک میلیارد رنگ را نشان دهد. همان‌طور که در اعداد و ارقام جدول مشاهده می‌کنید، عملکرد نمایشگر پیورا ۷۰ اولترا در حدواندازه‌های پرچمداری با قیمت سرسام‌آور نیست؛ به‌ویژه که پوشش رنگی ۸۰‌درصدی فضای رنگی DCI P3، برای نمایشگر ۱۰‌بیتی روی گوشی پرچمداری با قیمت چند ۱۰میلیونی عملکرد چندان امیدوارکننده‌ای به‌حساب نمی‌آید.

طبیعتا پوشش ۸۰درصدی فضای رنگی DCI P3 به خودیِ خود، نتیجه‌ی بدی نیست و روی درک کاربر از رنگ‌های نمایشگر تأثیر منفی محسوسی نمی‌گذارد؛ محتوایی که روی نمایشگر پیورا ۷۰ اولترا مشاهده می‌شود چشم‌نواز و زیبا است و رنگ‌های زنده و عمیقی دارد.

تنظیمات نمایشگر پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

هواوی برای محافظت از نمایشگر پیورا ۷۰ اولترا، از شیشه‌ی خاصی به‌نام Crystal Armour Kunlun استفاده کرده است و ادعا می‌کند که تا ۳۰۰ درصد نسبت به مدل‌های پایه و پروی پیورا، مقاومت بالاتری را برای نمایشگر مدل اولترا به‌ارمغان می‌آورد.

پنل پیورا ۷۰ اولترا از فناوری LTPO بهره می‌برد؛ بدین‌مفهوم که می‌تواند نرخ نوسازی پنل را بسته به کاربری بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد تا علاوه‌بر روان بودن تجربه‌ی کاربری حین گشت‌وگذار در منوها، در مصرف منابع پردازشی و باتری نیز صرفه‌جویی شود؛ البته، باوجود امکانات محدود نرم‌افزاری، دسترسی‌نداشتن به سرویس‌های گوگل و دردسرهای ناشی از آن، حتی پنل LTPO هم کمک چندانی به بهبود تجربه‌ی کاری نخواهد کرد.

همان محدودیت‌های نرم‌افزاری همیشگی

پیورا ۷۰ اولترا در نسخه‌ی مخصوص بازار چین از Harmony OS 4 استفاده می‌کند؛ اما در بازارهای جهانی با EMUI 14.2 به‌دست کاربران می‌رسد. نرم‌افزار پیورا ۷۰ اولترا برپایه‌ی اندروید ۱۲ توسعه داده شده است که اولین نکته‌ی ناامیدکننده در مورد رابط کاربری پرچمدار هواوی به‌حساب می‌آید.

اسلایدر روشنایی نمایشگر پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
اسلایدر والیوم صدا در پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
مشخصات نرم‌افزاری پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
اپلیکیشن‌های اختصاصی هواوی در پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra

از نظر ظاهری و حس‌وحال کاربری، نمی‌توانیم UI هواوی را رقیب بهترین‌هایی مثل OneUI سامسونگ به‌حساب بیاوریم؛ اما اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم، باید آن را فرسنگ‌ها بهتر از MIUI بدانیم. رابط کاربری هواوی آیکون‌های مینیمال و زیبا دارد و امکاناتی همچون قابلیت ساخت فولدرهای بزرگ برای دسته‌بندی بهتر اپ‌ها، نوتیفیکشن‌سنتر دو قسمتی و کنترل پنل تر و تمیز را باید جزو نقاط قوتش به‌حساب بیاوریم.

متأسفانه دیدن نیمه‌ی پر لیوان هم نمی‌تواند به مثبت‌شدن نظرمان در مورد رابط کاربری هواوی کمک چندانی بکند و اندکی کار کردن با پیورا ۷۰ اولترا، نکات منفی را به‌سرعت پدیدار می‌کند؛ برای مثال، اپ‌ها و بازی‌های اضافی که به‌صورت پیش‌فرض روی دستگاه نصب هستند، حس گوشی‌های ۲۰۰ دلاری اقتصادی را منتقل می‌کنند، نه یک پرچمدار تمام‌عیار! هواوی از هر فرصتی برای تبلیغ استفاده می‌کند؛ مثلا هنگام نصب هر اپلیکیشن، باید شاهد تبلیغات عجیب‌وغریب برای اپ‌های ثالث هم باشید.

تمام نکات منفی درباره‌ی تبلیغات در رابط کاربری گوشی و اپ‌های زائد، همچنان در جایگاه‌های بعدی نسبت به بزرگ‌ترین مشکل هواوی، یعنی «پشتیبانی نکردن از سرویس‌های گوگل» قرار می‌گیرند.

پشتیبانی نشدن کروم روی پیورا ۷۰ اولترا
پشتیبانی نشدن جیمیل روی پیورا ۷۰ اولترا

در نبود سرویس‌های گوگل، پیورا ۷۰ اولترا به‌رسم تمام گوشی‌های چند سال اخیر هواوی، از سرویس‌های شرکت چینی استفاده می‌کند؛ مثلا Petal Search را داریم که از موتور جست‌وجوی بینگ مایکروسافت قدرت می‌گیرد، Petal Maps که از نقشه‌ی TomTom در بطن خود استفاده می‌کند و App Gallery هواوی که باوجود بهبودهای چشم‌گیر نسبت به نسخه‌های اول، همچنان بسیاری از اپ‌ها را در دل خود ندارد.

شاید اگر استفاده کردن از سرویس‌های جایگزین هواوی برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر بود، می‌توانستیم به‌نحوی با کم‌وکاست آن‌های کنار بیاییم؛ اما کاربران ایرانی در چرخه‌ای از تحریم‌ها گرفتار هستند که حتی با دورزدن یکی-دو لایه، لایه‌های بعدی وجود دارند که امکان استفاده از هرگونه سرویسی را از کاربر سلب کنند.

پتال‌مپس در ایران لوکیشن شما را پیدا نخواهد کرد یا برای استفاده از اپ‌گالری، باید لوکیشن گوشی‌تان را روی یک کشور همسایه مثل امارات قرار دهید. تمام این تلاش‌ها هم برای آن است که بتوانید از رابط کاربری مبتنی بر اندروید ۱۲ (یعنی نسخه‌ی اندروید سه سال پیش) روی یک گوشی صد میلیونی استفاده کنید!

نصب اپ روی پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
تبلیغات در صفحه نصب اپ پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra

اگر از مشکلات رایج برای خودمان گذر کنیم و تلاش‌های هواوی برای ساختن سرویس‌های خودش را زیر ذره‌بین قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که هواوی تمام تلاشش را به‌کار گرفته است تا کاربرانش کمبود حضور سرویس‌های گوگل را احساس نکنند؛ مثلا وقتی در اپ‌گالری برای یکی از اپلیکیشن‌های گوگل جست‌وجو می‌کنید، آن را در لیست اپ‌ها خواهید یافت؛ اما این نسخه درواقع «اپلکیشین» نیست، بلکه وب‌اپ آن در اختیارتان قرار می‌گیرد.

ماشین شبیه‌سازی Gbox در پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

راهکاری که هواوی برای نصب اپ‌های گوگل به کاربران پیشنهاد می‌کند، از ابزاری به‌نام GBox قدرت می‌گیرد که شبیه یک ماشین مجازی عمل می‌کند و می‌توان بااستفاده از آن، سرویس‌ها و اپ‌های گوگل را روی دستگاه‌های هواوی اجرا کرد. درواقع، GBox به کاربر امکان می‌دهد تا از طریق فضای داخلی خود اپ، برنامه‌های گوگل را تجرا کند؛ مثلا ما توانستیم از پلی‌استور گوگل، اپلیکیشن‌های یوتیوب و گوگل کروم را با موفقیت نصب و اجرا کنیم. بد نیست اشاره کنم که همین اپ‌ها بدون استفاده از GBox به‌هیچ‌وجه روی پیورا ۷۰ اولترا اجرا نشدند.

حین استفاده از GBox برای اجرا کردن اپ‌های گوگل، می‌توان شورتکات آن‌ها را هم به فهرست اپ‌ها اضافه کرد تا هربار نیازی به اجرای GBox نباشد. توجه شما را به‌این‌نکته جلب می‌کنم که حتی بااستفاده از GBox هم نمی‌توان اجرای صددرصدی اپ‌های گوگل را تضمین کرد.

نصب نرم افزار جی باکس روی گوشی هواوی
فضای نرم افزار جی باکس روی گوشی پیورا ۷۰ اولترا هواوی
فضای نرم افزار جی باکس روی گوشی هواوی

متاسفانه نرم‌افزار تنها جایی نیست که پیورا ۷۰ اولترا را از ترغیب ما برای باور کردن «پرچمدار» بودن این گوشی دور می‌کند، بلکه گوشی هواوی در بخش تراشه و عملکرد هم حرف چندانی برای گفتن ندارد و در بهترین حالت، می‌تواند با میان‌رده‌های پریمیوم رقابت کند.

تراشه‌ میان‌رده در قلب پرچمدار

از آنجایی که هواوی نه به هسته‌های پیشرفته‌ی ARM دسترسی دارد، نه می‌تواند از واحد تولید شرکت‌های قدرتمندی همچون TSMC و سامسونگ استفاده کند و نه امکان خرید تراشه‌های پرچمدار کوالکام برایش فراهم است، باید برای گوشی گران‌قیمتش به کمترین‌ها رضایت دهد.

در قلب گوشی دوربین‌محور هواوی، تراشه‌ی Kirin 9010 قرار دارد که با لیتوگرافی ۷نانومتری شرکت SMIC یا Semiconductor Manufacturing International Corporation تولید می‌شود؛ شرکتی که به‌نوعی، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی تراشه‌ی چینی‌ها در خاک چین به‌حساب می‌آید و چند سالی است که تراشه‌های Kirin هواوی را تولید می‌کند.

تراشه‌ی Kirin 9010 از نظر مشخصات فنی شباهت زیادی به تراشه‌ی Kirin 9000S در گوشی‌های سری Mate 60 دارد و به‌جز اینکه به‌جای ۸ هسته، از ۱۲ هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کند و فرکانس هسته‌های آن هم اندکی دستخوش تغییر شده است، در بقیه‌ی مشخصات فنی تفاوتی با تراشه‌ی قدیمی‌تر هواوی ندارد.

مشخصات فنی تراشه

مشخصات/تراشه

Kirin 9010

Snapdragon 7+ Gen 2

Dimensity 8200 Ultra

Snapdragon 8 Gen 3

پردازنده‌ی مرکزی

۱ هسته‌ی ۲٫۳ گیگاهرتزی Taishan V121

۶ هسته‌ی ۲٫۱۸ گیگاهرتزی Taishan V121

۴ هسته‌ی ۱٫۵۵ گیگاهرتزی Cortex-A510

۱ هسته‌ی ۲٫۹۱ گیگاهرتزی Cortex-X2

۳ هسته‌ی ۲٫۴۹ گیگاهرتزی Cortex-A710

۴ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A510

۱ هسته‌ی ۳٫۱ گیگاهرتزی Cortex A78

۳ هسته‌ی ۳ گیگاهرتزی Cortex A78

۴ هسته‌ی ۲ گیگاهرتزی Cortex A55

۱ هسته‌ی ۳٫۳ گیگاهرتزی Cortex-X4

۳ هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Cortex-A720

۲ هسته‌ی ۳٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A720

۲ هسته‌ی ۲٫۳ گیگاهرتزی Cortex-A520

۱۲ مگابایت کش سیستمی

گرافیک

واحد ۷۵۰ مگاهرتزی Maleoon 910

واحد ۷۲۵ مگاهرتزی

Adreno 725

واحد ۹۵۰ مگاهرتزی

Mali-G610 MP6

واحد ۷۷۰ مگاهرتزی Adreno 750

رهگیری پرتو و نورپردازی سراسری

کنترلر حافظه

۴ کانال ۱۶ بیتی

رم ۴۲۰۰ مگاهرتزی LPDDR5X

۲ کانال ۱۶ بیتی

رم ۳۲۰۰ مگاهرتزی LPDDR5

۴ کانال ۱۶ بیتی

رم ۳۲۰۰ مگاهرتزی LPDDR5

۴ کانال ۱۶بیتی

رم ۴۸۰۰ مگاهرتزی LPDDR5X

پهنای باند ۷۶٫۸ گیگابایت‌برثانیه

ضبط و پخش ویدیو

4K60

H.264, H.265, VP9

4K60

H.264, H.265, VP8, VP9

4K60

H.264, H.265, AV1, VP9

8K30 / 4K120 10-bit H.265

اتصال بی‌سیم

بلوتوث ۵٫۲ و وای‌فای ۶

بلوتوث ۵٫۳ و وای‌فای ۶

بلوتوث ۵٫۳ و وای‌فای ۶

بلوتوث ۵٫۴ و وای‌فای ۷

مودم

مودم Balong 5000

دانلود ۴۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۲۵۰۰ مگابیت‌برثانیه

پشتیبانی از 5G

مودم Snapdragon X62

دانلود ۴۴۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

پشتیبانی از 5G

دانلود ۴۷۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۲۵۰۰ مگابیت‌برثانیه

پشتیبانی از 5G

مودم X75

دانلود ۱۰٬۰۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۳۵۰۰ مگابیت‌برثانیه

پشتیبانی از 5G

فرآیند ساخت

۷ نانومتری SMIC

۴ نانومتری TSMC

۴ نانومتری TSMC

۴نانومتری TSMC

اگر به جدول مشخصات تراشه‌ها نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که Kirin 9010 در بهترین حالت می‌تواند هم‌رده‌ی تراشه‌های میان‌رده‌ای همچون SD 7 Plus Gen 2 (در گوشی‌هایی همچون پوکو F5) و دیمنسیتی ۸۲۰۰ اولترا (در گوشی‌هایی همچون شیائومی ۱۳ تی) باشد؛ البته اگر مشخصات CPU را نادیده بگیریم.

روی کاغذ، فرکانس هسته‌های پردازشی واحد CPU، تفاوت معناداری با تراشه‌های میان‌رده‌ی کوالکام و مدیاتک دارد. بااین‌اوصاف و همان‌طور که در نتایج بنچمارک‌ها هم مشاهده خواهیم کرد تراشه‌ی هواوی حتی در رقابت با میان‌رده‌ها هم «کج دار و مریز» ظاهر می‌شود!

بنچمارک‌های زومیت را یک‌بار در حالت عملکرد معمولی و یک‌بار در حالت Performance اجرا کردیم تا نهایت عملکرد تراشه‌ی هواوی را دریافت کنیم.

اعداد و ارقام نشان می‌دهند که به‌جز در تست عملکرد تک‌هسته‌ای CPU، حالت Performance تأثیر مثبت قابل ذکری روی عملکرد گوشی نمی‌گذارد و بعضا باعث بروز مشکلاتی در عملکرد می‌شود؛ مثلا پیورا ۷۰ اولترا نتوانست آزمون توان محاسباتی GPU در نرم‌افزار GeekBench را با موفقیت پشت سر بگذارد. با تمام تفاسیر، منطقی به‌نظر می‌رسد که مقایسه با سایر گوشی‌های رقیب و هم‌رده را با توجه به عملکرد در تنظیمات پیش‌فرض انجام دهیم.

عملکرد پیورا ۷۰ اولترا در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

پیورا ۷۰ اولترا

(Performance Mode)

Kirin 9010

۲۳۵

۱۵۲۸

(Failed)

۱۴۵۲

۴۴۹۴

۳۲

۳۰

پیورا ۷۰ اولترا

Kirin 9010

--

۳۱۶۲

۱۳۴۱

۴۱۵۷

۳۰

۲۷

پوکو F5

Snapdragon 7+ Gen 2

۷۵٫۸

۴۱۴۳

۱۴۵۰

۴۱۷۸

۴۸

۳۶

شیائومی 13T

Dimensity 8200 Ultra

۹۲٫۶

۳۳۸۱

۱۱۱۶

۳۸۳۲

۳۶

۲۹

پیکسل ۹

Tensor G4

--

۶۹۷۹

۱۷۱۰

۳۷۹۹

۶۵

۴۴

اج ۵۰ اولترا

Snapdragon 8s Gen 3

۱۲۷

۸۷۳۴

۱۹۳۳

۵۰۲۲

۶۵

۵۳

گلکسی S24 اولترا

Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy

۲۴۰

۱۷۰۱۲

۲۲۶۲

۷۰۰۵

۷۵

۸۱

آیفون ۱۵ پرو مکس

A17 Pro

۴۷۵

۲۷۵۰۳

۲۹۶۰

۷۳۳۹

۵۹

۴۶٫۸

گلکسی S23 اولترا

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۳۳

۹۱۱۵

۱۹۶۷

۵۰۹۷

۹۶

۷۰

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌صورت عملکرد کلی پیورا ۷۰ اولترا اختلاف قابل توجهی با پرچمدارهای دیگر بازار دارد؛ گوشی‌هایی که به‌لطف واردات غیر مسافری، با قیمت به‌مراتب کمتری در بازار کشور ما به‌فروش می‌رسند. پیکسل ۹ گوگل نزدیک‌ترین رقیب گوشی هواوی در بین پرچمدارها به‌حساب می‌آید، چرا که به‌خاطر سیاست‌های گوگل برای گوشی‌های پیکسل، بازی داغ تراشه‌محور بین سایر پرچمدارها را از دور نظاره می‌کند؛ بااین‌حال، پیکسل ۹ همچنان حدود ۲۷ درصد در عملکرد تک‌هسته‌ای و نزدیک به ۱۲۰ درصد در توان محاسباتی گرافیک، بهتر از پرچمدار هواوی ظاهر می‌شود.

نکته‌ی جالب در مورد پیورا ۷۰ اولترا اینکه باوجود اختلاف فنی فاحش در فرکانس هسته‌های CPU، همچنان عملکردی بهتر از شیائومی 13T مجهز به Dimensity 8200 Ultra از خود نشان می‌دهد و در عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب ۲۰ درصد و ۸ درصد قدرتمندتر ظاهر می‌شود. رقابت با پوکو F5، یعنی گوشی گیمینگ سال گذشته‌ی شیائومی هم چندان به‌نفع پیورا ۷۰ اولترا پیش نمی‌رود و به‌جز در عملکرد تک‌هسته‌ای CPU، در بقیه‌ی موارد ضعیف‌تر از گوشی پوکو عمل می‌کند.

اجزای بازی گنشین ایمپکت روی پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

اگر دید مقایسه‌ای را کنار بگذاریم، می‌توانیم بگوییم که عملکرد گوشی به‌صورت تجربی اذیت‌کننده نیست، بلکه به‌خصوص در کاربری‌های روزمره و معمولی کاملا روان و استاندارد است. در کاربری‌های سنگین‌تر مثل اجرای بازی هم مشکل خاصی برای کاربر به‌وجود نمی‌آورد؛ البته به‌شرط اینکه بتوانید بازی‌ها را با موفقیت اجرا کنید. مثلا ما در اجرای بازی CoD Warzone به مشکل خوردیم، اما Genshin Impact چالش خاصی پیش رویمان نگذاشت و روی بالاترین تنظیمات گرافیکی هم با نرخ فریم ۵۶ تا ۶۱ فریم‌برثانیه اجرا شد.

برای سنجش پایداری عملکرد در کاربری‌های طولانی‌مدت و سنگین، به‌سراغ تست استرس CPU و GPU می‌رویم. نمودار زیر که نشان‌دهنده‌ی عملکرد پیورا ۷۰ اولترا در آزمون استرس GPU است، عملکرد گوشی را در دو حالت عادی و Performance گزارش می‌کند. مشاهده می‌کنید که حالت Performance افزایش عملکرد چندانی برای گوشی هواوی به‌همراه ندارد و صرفا باعث افت عملکرد شدید در دورهای انتهایی آزمون خواهد شد.

نمودار تست پایداری عملکرد گرافیک در پیورا ۷۰ اولترا
زومیت

در استفاده‌های مداوم و سنگین، عملکرد CPU بعد از حدود ۵ دقیقه، نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ درصد افت را تجربه می‌کند. در شرایطی که حالت Performance فعال شود، بعد از گذشت نزدیک به ۱۸ دقیقه از شروع آزمون، افت عملکرد CPU به حدود ۶۰ درصد می‌رسد. چنین افتی به این معنا است که در شرایط کاربری واقعی، عواملی همچون روشن بودن دیتای سیم‌کارت و روشن بودن ابزارهای دور زدن تحریم احتمالا منجر به تجربه‌ی لگ یا افت فریم در رابط کاربری خواهند شد.

نتیجه تست استرس CPU در گوشی پیورا ۷۰ اولترا
تست استرس در حالت Performance
نتیجه تست استرس CPU در گوشی پیورا ۷۰ اولترا
تست استرس در حالت پیش‌فرض

تراشه‌ی Kirin 9010 از ماژول پردازش عصبی Da Vinci هواوی برای پردازش‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند. از آنجایی که از تراشه‌ی میان‌رده انتظار نداریم که در پردازش‌های پیچیده‌ی هوش مصنوعی در حدواندازه‌های تراشه‌های پرچمدار عمل کند، سطح عملکرد پیورا ۷۰ اولترا در این بخش را به فال نیک می‌گیریم.

عملکرد واحد پردازش عصبی پیورا ۷۰ اولترا در برابر رقبا

گوشی/پارامترها

فریم‌ورک

واسطه

امتیاز دقت تک‌حسابی (FP32)

پیورا ۷۰ اولترا

TensorFlow Lite

NNAPI

۲۳۵

پیکسل ۹

TensorFlow Lite

NNAPI

۳۲۹

گلکسی S24 اولترا

TensorFlow Lite

NNAPI

۴۷۷

گلکسی S24

TensorFlow Lite

NNAPI

۳۱۶

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

وجود تراشه‌ی میان‌رده در قلب گوشی پرچمدار، هر بدی‌ای که داشته باشد حداقل در یک مورد به‌نفع کاربر تمام می‌شود: شارژدهی باتری. پیورا ۷۰ اولترا به باتری حجیم ۵۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی اتکا دارد که به‌لطف تراشه‌ی میان‌رده، نمایشگر LTPO و البته رابط کاربری نسبتا بهینه، در کاربری‌های روزمره و روی حالت Performance، شارژدهی شگفت‌انگیز ۱۷ساعتی را ارائه می‌کند. برای پخش ویدیو هم می‌توان حدود ۲۵ ساعت روی شارژدهی گوشی هواوی حساب باز کرد.

عمر باتری پیورا ۷۰ اولترا در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

پیورا ۷۰ اولترا

۶٫۸ اینچ

۲۸۴۴ × ۱۲۶۰ پیکسل

۵۲۰۰

۲۵:۰۰

۱۷:۰۰

شیائومی 13T

۶٫۶۷ اینچ

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۰۰

۱۰:۴۳

پیکسل ۹

۶٫۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۴۲۴×۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۰۰

۱۸:۰۲

۱۴:۳۱

گلکسی S24 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۷:۴۱

۱۴:۰۵

آیفون ۱۵ پرو مکس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۹۶×۱۲۹۰ پیکسل

۴۴۴۱

۲۴:۴۳

--

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در کنار شارژدهی بسیار عالی، پیورا ۷۰ اولترا از شارژ سریع ۱۰۰ وات هم پشتیبانی می‌کند و درون جعبه نیز آداپتور شارژ ۱۰۰ واتی گوشی را همراهی می‌کند. هواوی می‌گوید که با شارژر درون جعبه می‌توان گوشی را ظرف مدت ۵۰ دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ کرد. آداپتور، پورت‌های USB-C و USB-A را همزمان در اختیار قرار می‌دهد؛ البته نمی‌توان از هردو درگاه همزمان استفاده کرد.

منوی باتری پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
شارژر پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra

باوجود محدودیت‌های پیورا ۷۰ اولترا در بخش تراشه، هواوی از نظر رم و فضای ذخیره‌سازی سخاوت کامل را به‌خرج داده و پرچمدارش را با ۱۶ گیگابایت رم و فضای ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت وارد بازار کرده است.

سرعت فضای ذخیره‌سازی پیورا ۷۰ اولترا درمقایسه با رقبا

مدل گوشی

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

پیورا ۷۰ اولترا

۱۴۶۲ مگابیت‌برثانیه

۸۹۳ مگابیت‌برثانیه

ردمی توربو ۳ (پوکو F6)

۲۲۸۵٫۷۱ مگابیت‌برثانیه

۱۱۰۵٫۸ مگابیت‌برثانیه

پیکسل ۹

۱۳۴۰ مگابایت‌برثانیه

۳۳۹ مگابایت‌برثانیه

گلکسی S24 اولترا

۲۴۷۳ مگابایت‌برثانیه

۱۴۷۱ مگابایت‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ما نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی را برای بررسی در اختیار داشتیم. در مورد نوع فضای ذخیره‌سازی اطلاعات خاصی نداریم؛ اما همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، سرعت خواندن و نوشتن پیورا ۷۰ اولترا از پیکسل ۹ پیشی می‌گیرد؛ هرچند که اختلاف فاحشی با S24‌ اولترا دارد.

پیشرفت‌های شیرین در بطن واقعیتی تلخ

پیورا ۷۰ اولترا از بسیاری از جهات، هواوی را سرفراز می‌کند؛ به‌ویژه چون این پیشرفت‌ها در شرایط نه‌چندان ایده‌آل تکنولوژی به‌دست آمده‌اند؛ شارژدهی فوق‌العاده با آداپتور بسیار سریع ۱۰۰واتی، نمایشگر ۱۰بیتی چشم‌نواز، طراحی خیره‌کننده، تراشه‌ی ۷نانومتری اختصاصی و صدالبته دوربین پیشرفته‌ با لنز بازشونده.

عکاسی با پیورا ۷۰ اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
عکاس: هومن پرهیزکاری / زومیت

دوربین‌ پیورا ۷۰ اولترا به‌معنی واقعی کلمه شگفت‌انگیز است و این شگفتی را می‌توان هم از بُعد سخت‌افزاری مشاهده کرد (بیش از ۱۰۰ قطعه‌ی سازنده و بیش از ۲۷ پتنت) و هم در تجربه‌ی عکاسی (جزییات عکاسی سوپرماکرو دیدتان را به دنیای اطراف تغییر می‌دهد!)؛ اما تراشه، فرسنگ‌ها با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ فاصله دارد و در مقام تراشه‌ی میان‌رده‌ای درحد اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ ظاهر می‌شود. رابط کاربری هم به‌طرز عجیبی برپایه‌ی اندروید ۱۲ است و با همان محدودیت‌های نرم‌افزاری همیشگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

ضعف‌هایی که با خود می‌گویی اگر به‌خاطر تحریم‌ها نبود، به‌احتمال زیاد وجود نداشتند؛ آن‌وقت، بررسی پیورا ۷۰ اولترا را این‌طور تمام می‌کردیم: گوشی پرچم‌داری که به‌ همه‌ی عاشقان عکاسی با موبایل (و البته آن‌هایی که دغدغه‌ی بودجه ندارند)، توصیه می‌شود؛ اما واقعیت مثل اکثر اوقات، تلخ‌تر از تخیل است و پیورا ۷۰ اولترا در رقابت با پرچم‌داران اپل و سامسونگ، از نفس می‌افتد.

پیورا 70 اولترا هواوی
پنل جلو و پشت گوشی پورا 70 اولترا هواوی سبز / Huawei Pura 70 Ultra
پنل پشت گوشی پورا 70 اولترا هواوی سبز / Huawei Pura 70 Ultra
چینش دوربین گوشی پورا 70 اولترا هواوی سبز / Huawei Pura 70 Ultra
ضخامت دوربین گوشی پورا 70 اولترا هواوی / Huawei Pura 70 Ultra
پنل پشت گوشی پورا 70 اولترا هواوی قهوه ای / Huawei Pura 70 Ultra
6.8 اینچ
1260x2844 پیکسل
50/50/40 مگاپیکسل
سلفی 13 مگاپیکسل
16 گیگابایت رم
Kirin 9010
5200 میلی‌آمپر ساعت
لیتیوم پلیمری
نکات مثبت
  • طراحی جذاب با دوربین بازشونده
  • تجربه شگفت‌انگیز عکاسی
  • نمایشگر ۱۰ بیتی چشم‌نواز
  • آداپتور ۱۰۰واتی در جعبه
  • عمر باتری طولانی
نکات منفی
  • تراشه میان‌رده
  • دردسرهای گوگلی
  • عرضه با اندروید ۱۲
  • فیلم‌برداری ضعیف‌تر از رقبا
قیمت و فروشندگان
این محصول هم‌اکنون در بازار موجود نیست
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات